Soud v Plzni zamítl žalobu proti výjimkám pro chráněné živočichy na D3 Aktualizováno
Příprava obou dálničních úseků může nyní naplno pokračovat. "Potvrzení výjimek považuji za průlomový krok a potvrzení správnosti nastavené cesty ŘSD a týmu odborníků, kteří věnovali své schopnosti a zkušenosti nejen detailním průzkumům a posuzování dopadů stavby D3 na životní prostředí, ale kteří především navrhli kompenzační opatření těchto dopadů a všechny tyto kompenzace představovali na mnoha jednáních s dotčenou veřejností," dodal Mátl v tiskové zprávě ŘSD.
O výjimkách ze zákonné ochrany zvláště chráněných druhů živočichů na části středočeské dálnice D3 rozhodl plzeňský krajský úřad. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jeho verdikt letos v lednu zrušilo, a podruhé tak vyhovělo odpůrcům trasy, kteří se proti výjimkám odvolali. Takto rozhodlo MŽP už v roce 2020. Důvodem byly nejasnosti týkající se například početnosti ohrožených druhů. Schvalovací proces tak nemohl pokročit k územnímu řízení.
Žádosti o územní rozhodnutí jsou podány i na tři stavby v severní části středočeské dálnice D3. "U všech pěti dálničních úseků očekáváme vydání územního rozhodnutí během první poloviny roku 2024," doplnil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
ŘSD také spustilo výběrová řízení na zhotovitele průzkumných štol na dvojici tunelů. "Jedná se o tunel Kamenná Vrata, který bude měřit 1690 metrů a tunel Luka s délkou 1843 metrů. V celé délce trasy budoucí dálnice D3 probíhal v posledních dvou letech podrobný geotechnický průzkum a díky nashromážděným datům se ještě do konce roku začne zpracovávat dokumentace pro stavební povolení," popsal Studecký.
O výjimkách z ochrany kvůli případné podjatosti Středočechů rozhodoval plzeňský krajský úřad. Udělil je pro všechny úseky stavby. MŽP jeho rozhodnutí zrušilo u tří z pěti chystaných etap, a to Jesenice-Jílové, Jílové-Hostěradice a Hostěradice-Václavice.
Trasa dálnice na jih Čech má své kritiky, například spolek Alternativa středočeské D3. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a budovat obchvaty měst. ŘSD a ministerstvo dopravy výhrady odmítají.
V provozu je 70 kilometrů D3, která má v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celou D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí chce stát podle ministerstva dopravy dokončit do roku 2030, jihočeskou část do roku 2026.
reklama