https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/staty-eu-schvalily-nekterymi-kritizovanou-normu-o-obnove-prirody
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Státy EU schválily některými kritizovanou normu o obnově přírody Aktulizováno

17.6.2024 12:39 | LUCEMBURK (ČTK)
Členské země EU dnes definitivně schválily dlouho projednávanou a některými státy kritizovanou normu o obnově přírody, která je považována za nejdůležitější unijní pravidla pro ochranu přírodních druhů. Informovalo o tom belgické předsednictví.
 
Nařízení má zajistit, aby členské země do roku 2030 zavedly opatření k obnově přírody na pětině stanovených území dotčených lidskou činností. Do znění předpisu se ale zejména po tlaku zemědělců dostala řada výjimek. Opatření prošlo jen těsně, proti byly podle diplomatických zdrojů ČTK Itálie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko, Finsko a Švédsko. Česko, které na jednání v Lucemburku zastupuje ministr životního prostředí Petr Hladík, návrh podpořilo.

Země EU měly původně už v březnu jen potvrdit kompromisní znění předpisu, které bylo předjednané s Evropským parlamentem. Některé ze států ale tehdy svou podporu stáhly, nebo se rozhodly zdržet se hlasování. Patovou situaci tehdy odsoudil právě i český ministr Hladík. "Přírodu opravdu potřebujeme obnovovat. Naše generace, generace lidí, kteří teď žijí v Evropě, dokáže pocítit, pokud se nám podaří adaptovat naše obce, města, volnou přírodu a krajinu na klimatickou změnu," uvedl Hladík. "Musím říct, že postoj některých členských států je bezprecedentní, odsouzeníhodný a takto nemůže EU jako celek pokračovat," dodal.

Belgickému předsednictví se nyní ale nakonec podařilo pro důležitý předpis najít dostatečnou podporu. Pro schválení nařízení byla potřeba kvalifikovaná většina, tedy nejméně 15 států z 27, které zároveň zastupují 65 procent populace EU. Pro přitom hlasovalo 20 zemí, šest jich bylo proti, Belgie jako předsednická země se zdržela. Pokud jde o druhý potřebný údaj, pro bylo 66,07 procent unijní populace.

"Jsem potěšen, že se podařilo schválit nařízení o obnově přírody, na kterém se Evropský parlament a Rada EU dohodly téměř před rokem. Jde o výsledek tvrdé práce, která se vyplatila," uvedl bruselský ministr zdravotnictví Alain Maron. "V ochraně přírody není čas na přestávky," dodal.

Obrovskou radost z přijetí normy vyjádřil dnes i český ministr Petr Hladík. "Velmi často se bavíme o tom, jak musíme snižovat emise. To je velmi důležité, ale dopad to bude mít pro naše děti a pro naše vnuky," uvedl. Pokud ale "adaptujeme naši volnou přírodu, naši krajinu, naše města, dopady můžeme vidět už teď," dodal. Přírodu podle něj už nelze jen chránit, ale je třeba ji i obnovovat všude tam, odkud se ztratila biodiverzita.

Nařízení se vztahuje "na řadu suchozemských, pobřežních a sladkovodních, lesních, zemědělských a městských ekosystémů, včetně mokřadů, pastvin, lesů, řek a jezer, jakož i mořských ekosystémů, včetně mořské trávy a mořských hub a korálů," uvedlo belgické předsednictví.

Nařízení bude nyní zveřejněno v úředním věstníku EU a vstoupí v platnost. Nabude rovněž ihned účinnosti ve všech členských státech. Do roku 2033 pak Evropská komise uplatňování nařízení přezkoumá, zejména pak jeho dopady na odvětví zemědělství, rybolovu a lesnictví, jakož i jeho širší socioekonomické dopady.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Vítězslav Šorab

17.6.2024 13:30
Vi někdo co je přesně obsahem, zas je neco prijato důležité rozhodnuti do budoucna, ale nikde jsem k tomu nevidel diskuzi..
Odpovědět

Vítězslav Šorab

17.6.2024 13:30
Vi někdo co je přesně obsahem, zas je neco prijato důležité rozhodnuti do budoucna, ale nikde jsem k tomu nevidel diskuzi..
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

17.6.2024 13:39
Ví někdo, jak bude probíhat obnova přírody v olivových hájích a vinicích?
Odpovědět
Pe

Petr

17.6.2024 14:44
Já se obávám, že obnovy přírody už v podstatě nejsme schopni.
Jaksi technicky a prakticky by to problém nebyl. Udělat lze cokoliv. Problém je v našich hlavách. Naše myšlení se hodně změnilo. Už nejsme schopní vnímat přírodu, vnímáme jen svoji činnost a práci, máme sekací a čistící fetiš. Co je příroda a přírodní, to považujeme za nepořádek a špatné, a jsme přesvědčení, že to vyžaduje naši péči a zásah. Tak se ale příroda obnovit nedá. Tak uděláme jen umělou botanickou zahradu, vpředu s nerezovou tabulí o obnově.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.6.2024 16:47 Reaguje na Petr
Ono to je spíš o tom, že je potřeba vyhrnout rukávy a začít taky něco dělat. Krajina je živý organismus, není to Tamaguči, kterou budete řídit klikáním na ikony v křesle.

Krajina je autentická a ten kdo v ní umí žít, aniž by jí ničil, má tyto kvality. Pak nepotřebuje nějaké falešnosti " digitalizovaného " světa, ten svět má každý den před sebou, je součástí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.6.2024 16:56 Reaguje na Petr
fetiš může být botanická zahrada i ZOO, to tak může se jevit, ale podstatné je, proč to děláme.

jsou zahrady, kde jsou vysekávané na drn, tak to tak může být, většinou však je praxe, že to co je za plotem nikoho nezajímá a právě to, co " nezajímá" je živná půda pro šíření nepůvodních rostlin či zánik kulturní krajiny nálety. Ona ta péče je dost odfláknutá.

ještě máme naději na to, že si lidé vzpomenou, co je autentické.
Odpovědět
Pe

Petr

17.6.2024 19:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Autentické jsou právě ty nálety. Původní krajina byla zarostlá krajina. Tu jsme vyčistili a říkáme jí kulturní. Nálety jsou pryč, křoviny pryč, aleje pryč, remírky a meze pryč, stromy mezi poli taky pryč, zarostlé vršky pryč. Všechno je pryč. A přesně o tom jsem mluvil - kulturní znamená vyčištěné a prázdné, jako současné zahrady. A cokoliv zarostlé a přírodní vnímáme jako nekulturní a špatné. Jak takhle chceme obnovit přírodu, když nic přírodního nechceme?
Odpovědět
Pe

Petr

17.6.2024 19:22 Reaguje na Petr
A vyšistili jsme nejen krajinu, ale i vesnice a města. Za posledních pár desítek let z obcí a měst zmizela naprostá většina stromů, keřů a nějak zarostlých míst. Všude jsou domy, beton, asfalt, golf. A tihle lidé mají obnovit přírodu? Nemožné.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

17.6.2024 23:18 Reaguje na Petr
K tomu je právě potřeba to nařízení. To je jasný, že lidi s mentalitou zahradních fašistů nebudou sami něco obnovovat, to už by to udělali dávno.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.6.2024 07:08 Reaguje na Dorian Černý
Koho se to nařízení bude týkat, státu nebo zahrádkářů nebo koho?
Jinak, zahrádkář stále přírodu obnovuje a pracuje na čerstvém vzduchu, tedy v přírodě.
Odpovědět
Pe

Petr

18.6.2024 10:31 Reaguje na Dorian Černý
Asi máte pravdu.
Navíc je problém s generačním posunem. Každá další generace vyrůstá ve víc pozměněném prostředí, které považuje za normální, a o tom minulém neví nic, nezná ho a nepamatuje.
Těžko vysvětlovat dnešnímu mladému člověku, který nic jiného nezná, že příroda není to sterilní a ohoblované kolem nás, ale že dřív to bylo skutečné, mnohem zelenější a živější. A i tohle není nic proti tomu, jaké to bylo třeba před 100 lety. To by totiž byl šok pro nás všechny, jak bylo všude živo a zdravo.
Takže moc nevěřím tomu, že dokážeme vidět dál než na okraj vlastního golfového trávníčku, a skutečně obnovíme něco, co půlka lidí nezná, a druhá nesnáší.
Odpovědět
Pe

Petr

18.6.2024 11:13 Reaguje na Petr
Takže jak už tu padlo, dost možná budeme muset nejprve trochu absurdně určit co je vlastně příroda, protože pro každého je to něco jiného. Pro člověka z Jeseníků jsou to nekonečné lesy, pro člověka z Polabí nekonečné lány, a pro dítě ze satelitu katalpa s nízkým trávníčkem uprostřed zámkové dlažby. A logicky bude každý chtít něco jného. To, co zná.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.6.2024 18:53 Reaguje na Petr
Nesmysl. Příroda je úplně všechno, na co se podívátem i brownfied, u holá láva po výbuchu sopky.
odpolednejsem se vrátil z Alp. Skalničky kam se podíváte, stovky druhů. No ale přírodu tam udržují stovky zahradníků, co ji neustále stříhají, kypří a převracejí. A taky odstraňují nálety a plevele. Jsou tam celé léto na plný úvazek a jmenují se krávy. Bez nich by za 20 let nic z toho nebylo. Pokud je taková a podobná údržba míněna je to dobře. No ale pokud je míněno nicnedělání = sežrané lesy náš vzor....
Odpovědět
Pe

Petr

18.6.2024 20:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak podle vaší teorie i zežrané lesy jsou příroda, no a zarostlé Alpy bez pastvin jsou taky příroda. Vidíte, taky si vybíráte. Něco chcete a něco ne. No a přesně o to jde v téhle snaze obnovit přírodu. Něco ano a něco zase ne. Lávu tady nikdo nechce. Vy ano?
Odpovědět
Pe

Petr

18.6.2024 20:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
A také je velmi zajímavé, že les sežraný kůrovcem se vám nelíbí. Ale les sežraný kravami považujete za správný.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2024 20:20 Reaguje na Petr
Les sežraný kůrovcem je mrtvý, krávami/ spásači prosvětlený a diverzifikovaný.
Odpovědět
Pe

Petr

18.6.2024 21:12 Reaguje na Karel Zvářal
To nemáte pravdu. Les po kůrovci není zdaleka mrtvý. Zato les, kterému krávy nedovolí vyrůst, není vůbec, ten je skutečně mrtvý.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.6.2024 22:06 Reaguje na Petr
Jistě, filozofe, naše lesy trápí dobytčí kalamity, ne kůrovec.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

18.6.2024 11:35 Reaguje na Petr
Já myslím, že to zaplácneme postavením nějakého Domu přírody s interaktivní přírodou a platovými kytkami
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.6.2024 21:44
To je spíše jako komedie. Politici, kteří pomatenými nařízeními v podstatě ničí naši zelenou krajinu, prolévají nejlepší pole betonem, soláry, fotovoltaikou, větrníky, zaplavují města a vesnice polystyrénem, drancují suroviny a přírodní zdroje na výrobu elektrobaterií atd., chtějí něco nejednou obnovovat? Vždzť to nemá hlavu ani patu. Co je to za obnovu narovnávat řeky, nebo bourat jezy???? Máme krajinu krásnou zděděnou po rozumných předcích, všestranně plnící všechny důležité funkce i pro lidi, tak i zvěř, i pro ptěšení oka......,tak by jsme si ji nechat úředníky ničit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.6.2024 22:03 Reaguje na Milan Milan
1***
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.6.2024 18:54 Reaguje na Milan Milan
👍
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

18.6.2024 19:24
Skvělá zpráva.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist