https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/stromy-u-zeleznicnich-a-tramvajovych-trati-jsou-ze-zakona-nebezpecne-rozhodli-poslanci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stromy u železničních a tramvajových tratí jsou ze zákona nebezpečné, rozhodli poslanci

18.12.2019 08:29 | PRAHA (ČTK)
Tady se bude kácet!
Tady se bude kácet!
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jingoba / Pixabay
Zejména díky hlasům ANO, KSČM a ČSSD včera Poslanecká sněmovna opětovným přijetím novely zákona o drahách označila všechny stromy rostoucí v okolí drážních tratí za nebezpečné. V praxi to podle ochránců přírody povede ke kácení stovek tisíc zdravých stromů, přestože statistiky Drážní inspekce potřebu takto radikálního zásahu nepotvrzují.
 

Poslanci přehlasovali Senát, který chtěl v předloze zachovat přísnější podmínky pro kácení stromů podél tratí. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) s pozměňovacími návrhy Senátu nesouhlasil.

Sněmovna při předchozím schvalování zahrnula do zákona pozměňující návrh, který má usnadnit kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a prořezávat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin.

Návrh již dříve zkritizoval Český svaz ochránců přírody. Také senátoři se obávali, že by kolem železnic mohly být zcela vykácené pásy. Chtěli proto vyškrtnout pasáž, podle které stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy jsou stromy, které pádu mohou zasáhnout do dráhy.

Kremlík však uvedl, že s navrženou právní úpravou souhlasilo i ministerstvo životního prostředí. Zdůraznil také zájem na ochraně lidských životů a bezpečnosti železniční dopravy. "Nebudou žádné holé pláně," odmítl obavy odpůrců kácení.

Podle ekologického Hnutí Duha ale zákon způsobí vykácení tisíců zdravých stromů. "Dnešní ortel Sněmovny je vskutku děsivý, do naší legislativy vnáší princip kolektivní viny," sdělil Jiří Beneš z Hnutí Duha. Podle něj ale lze odlesnění v okolí drah využít k přechodu na vhodný způsob hospodaření.

"Nízký les, který by se obnovoval z pařezů lip, habrů a dalších listnatých stromů, vytvoří pestré přírodní podmínky kolem tratí, přinese palivo a rychlejší zisk malým vlastníkům a obcím," dodal. Dřevo z těchto takzvaných výmladkových lesů se kácí již po 30 či 40 letech a tak tyto porosty nemohou podle Beneše nikoho ani teoreticky svým pádem ohrozit.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VN

Vilém N

18.12.2019 09:42
Hluk. Nedávnou kousek od nás vykácely dráhy cca 10m pás kolem trati. Zatížení hlukem od projíždějících vlaků je citelně vyšší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.12.2019 10:03
Pokud výmladky nezasahují až ke trati, pak nejsou škodlivé a kácet se tudíž nemusejí (a příslušný zákon se na ně ani nevztahuje). Závěr článku je jen názorná ukázka vztahu hnutí Duha (a dalších ekologů) k pravdivým informacím.

Druhou věcí je, že dosavadní stav byl takový, že pokud se zjistil nějaký vykotlaný strom, schopný padnout na koleje (a třeba ještě poničit dráty), tak bylo vedeno dlouhé řízení, které se mohlo táhnout léta. Zejména, pokud nějaký horlivý ekolog našel v trouchnivém dřevě "zcela unikátní a superchráněné, mající vyšší hodnotu než libovolný počet cestujících" broučky či jinou havěť. A případy, kdy takto ekology chráněný strom poslechl zákonů fyziky a spadnul, se již staly (a ekologové za to nenesli naprosto žádnou odpovědnost, byť by IMHO měli ze svého nahradit veškeré jejich zdržováním vygenerované škody).

Takže ano, tento zákon je třeba naprosto jednoznačně uvítat a je třeba i pozitivně hodnotit, že senátní veto bylo přehlasováno.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.12.2019 12:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Dosavadní stav byl takový, že správce zaslal oznámení správnímu úřadu, ten musel do 15 dnů říci zda souhlasí nebo ne (z vlastní praxe jakožto správního orgánu ve věci kácení, vím že vždy vzal věc pouze na vědomí) a správce mohl kácet. V případě, že bych jako správní orgán rozhodl, že s kácením nesouhlasím, poslední slovo by měl drážní úřad, který vydává závazné stanovisko. Vše vyřešeno v rámci měsíce, v případě nečinnosti nejpozději do dvou. Kde berete ta léta průtahů?
Vaše příspěvky, pane Šimůnku jeví známky prvoplánovité snahy za každou cenu očerňovat názorové oponenty. Tímto svým dnešním jste navíc prokázal naprosto evidentní a totální neznalost problematiky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.12.2019 13:58 Reaguje na Jakub Graňák
Vím, jak se to táhne u soukromníků, nebo při jiných podobných příležitostech.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.12.2019 14:41 Reaguje na Jan Šimůnek
To je zcela jiný případ, dráhy mají už se současnou legislativou, stejně jako např. plynaři v podstatě volnou ruku. Srovnáváte naprosto nesrovnatelné věci. tímto svým příspěvkem jen potvrzujete co jsem vám vytkl výše.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.12.2019 16:07 Reaguje na Jakub Graňák
Jsem toho názoru, že pokud by skutečně měli volnou ruku, tak by ta úprava legislativy nebyla potřebná.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.12.2019 18:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Úpravy legislativy v této zemi slouží obyčejně úplně jiným cílům, než jsou deklarovány. Spíš bych řekl, že vzhledem k nekompetentnosti státu, jde o snahu ušetřit poslední zbytky prostředků, pro stavbu potěmkinových vesnic. Vlakem jezdím denně a mohu s klidnou duší říct, že to nejsou vlaky nýbrž vraky, ČD by se měly spíše zaobírat kvalitou svých služeb
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.12.2019 19:02 Reaguje na Jakub Graňák
Navíc, když nad celou věcí přemýšlím z hlediska toho, že to předkládá poslanec za ANO, tak se přímo nabízí úvaha, zda podstatou věci není malá domů pro lesnickou divizi Agrofertu (lesy budou brzy vlivem kůrovcové kalamity vytěženy). Jistě se pak najde ve státním rozpočtu nějaká ta miliarda na tento "bohulibý" účel. Přesně tak jak to v tomto státě obyčejně bývá.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Je mi to hrozně líto, ale protentokrát musím s vámi souhlasit.
Odpovědět
Jiří Makoň

Jiří Makoň

18.12.2019 11:54
Už Franta Procházka stanovil ochranné pásmo dráhy 30 metrů od osy koleje. Kdy po převratu,proč a kdo to zrušil,že se to nyní musí jako mnohé obnovovat?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.12.2019 17:40 Reaguje na Jiří Makoň
protože nejezdíme na páru. dokud se jezdilo na páru, byly požáry v okolí kolejí věc poměrně obvyklá.
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.12.2019 08:02 Reaguje na Lukas B.
jinak samozřejmě ochranné pásmo dráhy existuje kontinuálně, akorát se se změnou trakce některá omezení jako vyhaslá vypustila.
Odpovědět
ČM

Čech M.

18.12.2019 23:20
Nějak jsem si nevšiml, že by najednou začaly zvlášť často padat stromy do kolejiště. Poslední známý případ kmenu na kolejích, do kterého najel vlak, byl záměrně způsoben jedním pomateným důchodcem.
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:17 Reaguje na Čech M.
Opravdu,?
https://www.krimi-plzen.cz/a/vlak-najel-do-stromu/
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:20 Reaguje na Čech M.
Opravdu?
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/vlak-na-jicinsku-najel-do-stromu-a-nebezpecne-se-nahnul-40290917
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:20 Reaguje na Čech M.
Vážně?
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/vlak-na-domazlicku-najel-do-stromu-16092
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:21 Reaguje na Čech M.
Jste si jistí?
http://jvpress.cz/domains/jvpress.cz/2019/07/30/nehoda-osobniho-vlakuktery-najel-do-spadleho-stromu/
Odpovědět
VT

Věroslav Týnek

19.12.2019 17:29 Reaguje na Čech M.
Možná se mílíte.
https://zdopravy.cz/vlak-narazil-do-zdravych-stromu-ukazalo-vysetrovani-lonske-nehody-36659/
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

19.12.2019 08:13
Zde 100% platí pro Duháky "podle sebe soudím tebe."

Jinak k věci, pokud si někdo myslí, že někdo nějaký úsek trati projde a stráví tam týden sepisováním stromů určených ke kácení, pak to dá na papír, 15 dní počká a pak tam pošle někoho s motorovou pilou, tak je to blázen a blb. Protože degraduje rozum lidí, kteří zajišťují údržbu trati. Schválená novela situaci řeší, respektive upravuje zákon dle probíhající praxe.

Na senát zase platí citace: "jak hluboko jsem klesla"
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist