https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petrn-styblo-pokud-drazni-zakon-oznaci-stromy-jako-ohrozujici-nikdo-si-nedovoli-je-nepokacet
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Stýblo: Pokud drážní zákon označí stromy jako ohrožující, nikdo si nedovolí je nepokácet

17.12.2019
Vykácet všechno všude?
Vykácet všechno všude?
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jingoba / Pixabay
Poslanecká sněmovna tento týden rozhodne o definitivním znění novely zákona o drahách. Pokud nepřijme pozměňovací návrh Senátu, otevře cestu k masovému kácení stromů nejen na svazích nad železniční tratí, ale i stromů ve městech poblíž tramvajových kolejí. Jakýkoliv strom, který třeba jen teoreticky může zasáhnout do kolejiště, totiž alibisticky a nesystémově definuje jako strom ohrožující a tedy nepřímo stanoví Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) či jinému správci povinnost ho pokácet. Lépe řečeno, předem stanoví viníka, dojde-li k železniční nehodě způsobené stromem či jeho částí. Bude jím SŽDC či jiný správce dráhy!
 

Český svaz ochránců přírody nijak nezpochybňuje nutnost bezpečnosti na železnicích. Je si vědom i toho, že ke konfliktům vlaků s padlými stromy docela často dochází. Ovšem už současné znění zákona umožňuje pokácet jakoukoli dřevinu, která je vyhodnocena jako potenciální riziko (drážní úřad je oprávněn provádět „opatření k zabránění padání stromů či jejich částí na dráhu“ i na cizím pozemku).

Problém uvedených konfliktů tedy není v tom, že by dřeviny kolem tratí požívaly nějaké nadměrné ochrany. Vliv orgánů ochrany přírody na kácení stromů podél tratí je už dnes minimální, tedy problém bude zřejmě v kapacitách správců dopravních cest?

Návrh pana poslance Ferance, který Sněmovna přijala, zákonem předem - bez znalosti místní situace – definuje každý strom, který teoreticky může pádem zasáhnout trať, jako strom ohrožující. To podle ČSOP v současné situaci neřeší konflikty na železnici, ale je velmi nebezpečné pro stromy a naší krajinu.

ČSOP proto vítá, že stejný názor projevil i Senát a ve svém pozměňovacím návrhu doporučil Sněmovně výše uvedenou definici ohrožujícího stromu vyškrtnout. Pokud totiž zákon označí strom jako ohrožující, nikdo si nedovolí ho nepokácet.

Jenže do kolejí mohou čistě teoreticky spadnout stromy či jejich části od trati vzdálené desítky metrů, pokud rostou ve svahu nad tratí. Kolem tramvajových kolejí pak docela často a bez problémů rostou ve městech stromy! Nepřijetí senátního návrhu by znamenalo postupnou radikální proměnu naší krajiny - holé stráně na kopcích nad železnicemi v celé republice!

Co pak ochrání železnici před sesuvy půdy, které budou vykácení stromů logicky následovat? Další zákon už asi ne. A trávníky a keříčky rovněž funkci vzrostlých městských stromů nenahradí.

Český svaz ochránců přírody požaduje důsledné dodržování povinností správců našich tratí ve vztahu k dřevinám rostoucím v jejich dosahu tak, aby nedocházelo ke konfliktům s vlaky. V žádném případě současná nedůslednost těchto správců nemůže být záminkou k zákonnému povolení, respektive přikázání vymýtit stovky kilometrů strání a svahů nad tratěmi či široké okolí tramvajových pásů od vzrostlých stromů.


reklama

foto - Stýblo Petr
Petr Stýblo
Autor je ředitel Kanceláře Českého svazu ochránců přírody.

tisknout poslat  twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

17.12.2019 09:26
Jde tedy o to, že vliv "ochránců přírody" nebude "minimální", ale absolutně žádný. Což je naprosto v pořádku, protože jen v totalitních diktaturách typu nacismu, komunismu nebo ekologické EU zodpovídá člověk (organizace) za něco, co nemůže (nebo nesmí) ovlivnit.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

17.12.2019 16:13 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane Šimůnku, SŽDC může dle dosud platné legislativy kácet kolem tratí jak je jim libo, stačí oznámit záměr, že budou kácet, na místně příslušném obecním úřadě, kde referent vezme tuto skutečnost na vědomí (nic jiného mu nezbývá). Tady jde pouze o snahu snižovat si náklady odstraněním povinnosti informovat místně příslušný úřad co budou kácet a v jakém rozsahu.
Prosím vás aby jste neužíval termíny jako nacističtí, komunističtí a jiní diktátorští ekologové. Z jedné z našich předchozích komunikací jsem vyrozuměl, že máte poměrně hluboké znalosti historie, dovolím si tedy upozornit, že užíváním takovéhoto výraziva stavíte na roveň stamiliony obětí výše uvedených režimů s žabomyšími spory, kterými žijeme v současnosti. Myslím si, že je to vhledem k památce všech těchto obětí, krajně nevhodné.
Přeji hezký den
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist