Petr Stýblo: Pokud drážní zákon označí stromy jako ohrožující, nikdo si nedovolí je nepokácet
Český svaz ochránců přírody nijak nezpochybňuje nutnost bezpečnosti na železnicích. Je si vědom i toho, že ke konfliktům vlaků s padlými stromy docela často dochází. Ovšem už současné znění zákona umožňuje pokácet jakoukoli dřevinu, která je vyhodnocena jako potenciální riziko (drážní úřad je oprávněn provádět „opatření k zabránění padání stromů či jejich částí na dráhu“ i na cizím pozemku).
Problém uvedených konfliktů tedy není v tom, že by dřeviny kolem tratí požívaly nějaké nadměrné ochrany. Vliv orgánů ochrany přírody na kácení stromů podél tratí je už dnes minimální, tedy problém bude zřejmě v kapacitách správců dopravních cest?
Návrh pana poslance Ferance, který Sněmovna přijala, zákonem předem - bez znalosti místní situace – definuje každý strom, který teoreticky může pádem zasáhnout trať, jako strom ohrožující. To podle ČSOP v současné situaci neřeší konflikty na železnici, ale je velmi nebezpečné pro stromy a naší krajinu.
ČSOP proto vítá, že stejný názor projevil i Senát a ve svém pozměňovacím návrhu doporučil Sněmovně výše uvedenou definici ohrožujícího stromu vyškrtnout. Pokud totiž zákon označí strom jako ohrožující, nikdo si nedovolí ho nepokácet.
Jenže do kolejí mohou čistě teoreticky spadnout stromy či jejich části od trati vzdálené desítky metrů, pokud rostou ve svahu nad tratí. Kolem tramvajových kolejí pak docela často a bez problémů rostou ve městech stromy! Nepřijetí senátního návrhu by znamenalo postupnou radikální proměnu naší krajiny - holé stráně na kopcích nad železnicemi v celé republice!
Co pak ochrání železnici před sesuvy půdy, které budou vykácení stromů logicky následovat? Další zákon už asi ne. A trávníky a keříčky rovněž funkci vzrostlých městských stromů nenahradí.
Český svaz ochránců přírody požaduje důsledné dodržování povinností správců našich tratí ve vztahu k dřevinám rostoucím v jejich dosahu tak, aby nedocházelo ke konfliktům s vlaky. V žádném případě současná nedůslednost těchto správců nemůže být záminkou k zákonnému povolení, respektive přikázání vymýtit stovky kilometrů strání a svahů nad tratěmi či široké okolí tramvajových pásů od vzrostlých stromů.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Jan Šimůnek
17.12.2019 09:26Jakub Graňák
17.12.2019 16:13 Reaguje na Jan ŠimůnekProsím vás aby jste neužíval termíny jako nacističtí, komunističtí a jiní diktátorští ekologové. Z jedné z našich předchozích komunikací jsem vyrozuměl, že máte poměrně hluboké znalosti historie, dovolím si tedy upozornit, že užíváním takovéhoto výraziva stavíte na roveň stamiliony obětí výše uvedených režimů s žabomyšími spory, kterými žijeme v současnosti. Myslím si, že je to vhledem k památce všech těchto obětí, krajně nevhodné.
Přeji hezký den