https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-benes-stromy-u-lanovky-na-petrin-vykacet
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Beneš: Stromy u lanovky na Petřín? Vykácet!

15.12.2019 | PRAHA
Problematická je především nově uvedená věta v § 10: „Stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy.” Při této formulaci zákona totiž na sobě správce železniční dráhy nenechá zodpovědnost za škodu způsobenou pádem stromu a okamžitě nechá všechny stromy v dosahu tratě pokácet.
Problematická je především nově uvedená věta v § 10: „Stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy.” Při této formulaci zákona totiž na sobě správce železniční dráhy nenechá zodpovědnost za škodu způsobenou pádem stromu a okamžitě nechá všechny stromy v dosahu tratě pokácet.
Sněmovnou podpořený vládní návrh novely zákona o drahách rozvířil debatu o kácení stromů podél tratí. Podporovatelé kácení argumentují vysokým nebezpečím, které stromy pro provoz drah představují. Odpůrcům se nelíbí z této změny vyplývá plošné vykácení stovek tisíc zdravých stromů nejen podél železničních tratí, ale také u tratí tramvajových či lanovkových.
 
Problematická je především nově uvedená věta v § 10: „Stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy.” Při této formulaci zákona totiž na sobě správce železniční dráhy nenechá zodpovědnost za škodu způsobenou pádem stromu a okamžitě nechá všechny stromy v dosahu tratě pokácet.

Na čí straně je pravda? Je skutečně nebezpečí pádu stromů na trať (a s tím související rizika ohrožující život cestujících) natolik závažné, aby ve snaze o jeho eliminaci muselo jít k zemi velké množství stromů? Data o srážkách vlaků se stromy eviduje Drážní inspekce. Statistiky za posledních šest let uvádějí tato čísla:

Možnost pádu stromu na trať vyvolává oprávněné obavy, nejen mezi cestujícími, ale také u strojvedoucích. Železniční síť by měla fungovat s co nejmenšími obtížemi, hladce a rychle. Především proto, že se jedná o jeden z nejekologičtějších a nejspolehlivějších přepravních prostředků.

I s ohledem na tyto argumenty současná praxe umožňuje nutné kácení u tratí provádět bez omezení. Je to orgán ochrany přírody, kdo případně musí zdůvodnit zachování stromu a drážní úřad s tím musí souhlasit.

Změny v § 10 se však výraznou měrou dotknou majitelů lesních pozemků. Budou nuceni vykácet mnohdy několik desítek metrů široký pás lesa často v předmýtním věku.

To znamená, že dřevo z pokácených stromů prodají za mnohem nižší cenu, než se kterou kalkulovali (nehledě na výrazný pokles cen dřeva v souvislosti s kůrovcovou kalamitou). Jednoduše proto, že strom pokácí dříve, než dosáhne tržně nejžádanějších parametrů. Ale to není vše.

Lesní zákon majitelům těchto pozemků přikazuje vytěženou plochu znovu zalesnit. Vznikne z toho začarovaný kruh. Majitelé lesa budou nuceni vynakládat značné finanční prostředky na výsadbu a ochranu malých stromků. Ovšem pokácet je budou muset ve chvíli, kdy by se jen špička stromku při svém teoretickém pádu mohla dotknout kolejnice. To zaručuje značnou dlouhodobou finanční ztrátu všem majitelům lesních pozemků podél železnice.

V době rozsáhlého hynutí smrkových porostů, které posledních několik let postupuje naší krajinou, bychom měli být rádi za každičký vitální strom. Novela zákona o drahách však chce k desítkám milionů vytěžených kubíků kalamitního dřeva přidat i další statisíce zdravých stromů.

Jak jsem již uvedl, kácení se netýká pouze železničních tratí, ale i stromů kolem tramvajových kolejí či lanovek. Jedním z vykácených míst například bude i turistický symbol Prahy – lanovka na Petřín. Stejně budou postižena i dalších turisticky oblíbená místa.

Senát s tímto přístupem vyslovil nesouhlas a Sněmovně novelu zákona o drahách vrátil s návrhem na vyškrtnutí inkriminované věty. V úterý 17. prosince tak budou poslanci a poslankyně o konečné podobě tohoto zákona opět jednat. Mají možnost znovu zvážit adekvátnost navrhovaného vykácení stovek tisíc zdravých stromů.


reklama

 
foto - Beneš Jiří
Jiří Beneš
Autor je pracovník programu Krajina v Hnutí DUHA.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

16.12.2019 19:35
Jsem toho názoru, že uvedený zákon je do značné míry reakcí na fundamentalismus ekologických úředníků, kteří často brání skácení těžce nemocných a technicky (kvalita kmene, statika atd.) nevyhovujících stromů.
Je asi menší zlo mít možnost ohrožující strom skácet bez nutnosti se dlouhodobě dohadovat s fundamentalistickým nebo úplatek čekajícím ekologickým úředníkem, i za cenu, že padnou nějaké stromy zdravé, než při každé jízdě vlakem riskovat lidské životy a velké materiální škody.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist