Stromy ve městech mohou za určitých podmínek kvalitu ovzduší zhoršit, zjistili vědci aktualizováno
13.1.2020 07:00 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Pokud jsou stromy vysazené nad rušnou silnicí, jejich koruny mohou za určitých podmínek vytvořit jakýsi zelený tunel, který brání rozptylu výfukových plynů.
Licence | Některá práva vyhrazena
„Zelený tunel“ se vytváří zejména pod hustě olistěnými stromy, zpod nichž vzduch nemá možnost uniknout. Nastává ale vůbec taková situace v českých městech? Nebo se jedná jenom o hypotetický případ? „S ovlivněním provětrávání dřevinami jsme se v praxi setkali jen jako s velmi teoretickou úvahou,“ říká krajinářská architektka Zuzana Štemberová. „V žádném projektu jsme nenastavovali reálné řešení, ani jsme nevyhodnocovali vliv stromů. Je to především proto, že ve městech jsme v podstatě rádi, že vůbec nějaké stromy jsou, a že dosáhnou alespoň nějaké velikosti korun.” Tento přístup potvrzují i zástupci měst. „V uličních prostorech je příliš mnoho omezujících faktorů, které brání vysazování stromů – inženýrské sítě, rozhledové trojúhelníky, podchodná a podjezdná výška, případné stínění u budov v ulici a spousta dalších. Pokud se nám už povede stromy do ulic dostat, neposuzujeme, zda budou bránit odvětrávání ulic,“ popisuje svoje zkušenosti Katarína Ruschková, vedoucí odboru životního prostředí v Jihlavě. A dodává, že sama se se situací, kdy by stromy bránily odvětrání ulice, nesetkala. Dopátrat se konkrétního příkladu „zeleného tunelu“ v České republice se nám nepodařilo. „Neznám žádnou alej, která zhoršuje kvalitu uličního prostředí,“ odpovídá na dotaz krajinářská architektka Eva Sojková z Výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví. Zároveň doplňuje, že správnou péčí se dá problémům předcházet. „Uliční aleje a stromořadí vždy navrhujeme s ohledem na prostorové a provozní možnosti dané ulice. V úzkých ulicích navrhujeme dřeviny s úzkými korunami nebo druhy snášející řez a tvarování se vzdušnou texturou. Věnujeme také pozornost následné údržbě. Správný výběr je důležitý, aby se ulice ‚neucpávaly‘,“ říká Sojková. Na Praze 7 berou možnost omezení provětrávání uličního prostoru v úvahu. „U nevhodně vysazených oboustranných stromořadí může vegetace bránit proudění vzduchu, a tím pádem i ochlazování, a v některých případech i odvětrávání znečišťujících látek,“ uvádí tiskový mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.
„Optimálním řešením jsou stromořadí uprostřed ulice, toho však lze dosáhnout málokde. V běžných podmínkách je pak vhodná výsadba stromořadí po jedné straně ulice,“ říká Martin Vokuš.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Pixabay
Pražské městské části se mohou poradit o tom, kam vysadit stromy, na Institutu plánování a rozvoje nebo Technické správě komunikací.
Mají možnost konzultovat konkrétní plány i s odborníky, kteří se věnují modelování městského klimatu a vlivů na něj. Praha má v tomto ohledu výhodu, že má pro tyto modely naměřená data. Ta v jiných městech chybí.
reklama
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Dále čtěte |
Ostrava se zavázala k vyššímu snížení produkce oxidu uhličitého
Soud EU: Vítkovice Steel nemají nárok na bezplatné povolenky za tekutý kov
Diamo chystá v Ostravě sedm projektů pro zlepšení životního prostředí
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
JŠ
Jan Šimůnek
13.1.2020 13:11Jenže čím vyšší koncentrace škodlivin, tím snáze se složky znečištění vychytávají na listy a další rostlinné povrchy. A, pochopitelně, na chodnících, v bytech a dalších místech mimo "tunel" je koncentrace škodlivin o to nižší.
Odpovědět
ig
13.1.2020 20:45
Děkuji za tip, článek mě přivedl na myšlenku, že založím výzkumný projekt "Specifika proudění vzduchu kolem stromů v městské ulici" a budu mít důvod požádat o grant na zaplacení licence za CFD software, který je pro normální použití nekřesťansky drahý, ale program ochrany žp jej přikryje jako nic :-)
Odpovědět