Travič na Klatovsku zabil tři káně lesní. Otravy v oblasti se množí
21.2.2022 14:49 | KLATOVY
(Ekolist.cz)
Na Klatovsku byly v uplynulých dnech nalezeny tři otrávené káně lesní. Ilustrační snímek z oku 2020.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Klára Hlubocká / Česká společnost ornitologická
Přečtěte si také |
Poprvé v historii padl v Česku trest za trávení dravcůPřečtěte si také |
V některých případech víme, kdo dravce otrávil. Jenom to nemůžeme dokázat, říká psovodka Klára Hlubockáreklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
pp
pavel peregrin
21.2.2022 12:40Bohužel carbofuran nás bude provázet ještě po dlouhou dobu. Otrávená vajíčka pro kuny, klasický případ. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale vsadím boty, že z dob minulých mnohý myslivec má trochu Furadanu doma.
Nejsem přesvědčen o tom, že by tito lidé cílili přímo na dravce typu orla či káněte, ale bohužel carbofuran zabije vše, co ho pozře. Je to smutné, ale nevidím účinnou možnost obrany.
Odpovědět
Nejsem přesvědčen o tom, že by tito lidé cílili přímo na dravce typu orla či káněte, ale bohužel carbofuran zabije vše, co ho pozře. Je to smutné, ale nevidím účinnou možnost obrany.
SP
Svatá Prostoto
21.2.2022 15:16 Reaguje na pavel peregrinOni na tyto dravce možná necílí, ok, nicméně rozhodně nejsou tak mentálně zaostalí aby nevěděli, že tu prasárnu mohou poměrně snadno i právě ti dravci také odnést. A je jim to prostě jedno ...
Odpovědět
pp
Miroslav Vinkler
21.2.2022 13:04Trávení dravců je závažným a dlouhodobým problémem, bohužel bez adekvátní odpovědi ze strany státní moci. Přitom by postačila legislativní změna s tvrdými tresty proti případným pachatelům a apel na veřejnost.
Odpovědět
DM
Dalibor Motl
21.2.2022 14:22 Reaguje na Miroslav VinklerTvrdší tresty tohle nevyřeší. Pachatelé před činem "nekalkulují" s dopadením a následky (existují na to téma vědecké studie). Na "veřejnost se apeluje" roky o 106. Ve společnosti existují lidé, kteří se skutečně nebo domněle cítí ohroženi chráněnými živočichy. Všichni víme o jaké "konfliktní" druhy ve skutečnosti jde. Lze jmenovat třeba vydru, bobra, vlka a do nedávna kormorána. Tito živočichové působí významné škody. Část z nich je sice státem kompenzována ale mnohým chovatelům, rybářům, myslivcům, zemědělcům nebo zahrádkářům trvale znemožňují vykonávat jejich koníček nebo profesi. No řekněte, pořídíte si nové ovce pokud vám je za humny už dvakrát zakousli vlci? Nasadíte do jezírka znovu okrasné ryby nebo zarybníte rybník pokud Vám jej opakovaně vyžírá vydra? Vysázíte znovu zahradu nebo sad u řeky obydlené bobry? Odpovězte si sami. Plot bobr podhrabe. Oplotit rybník proti vydrám? Možná to zahradní jezírko by se dalo... Koupíte si k 6 ovcím v humně čuvače? Jako náhradu dostanete peníze, za které si jiný pozemek daleko od řeky prostě nekoupíte a "citovou" újmu za roky "zbytečné" práce Vám nikdo nenahradí. Myslím, že by stálo v ochranářských kruzích za pokus o tom alespoň pokaždé přemýšlet. Protože zoufalí lidé dělají zoufalé věci.
Odpovědět
RJ
Robert Jirman
21.2.2022 14:46 Reaguje na Dalibor Motlnejedná se o žádné zoufalé lidi co dělají zoufalé věci, takovéto omlouvání tohoto ksindlu je neakceptovatelné. Jedná se o ubohej šmejd, kterýmu dělá dobře , když vidí, že zvířata trpí. Možná si u toho ještí leští udici.
Odpovědět
VK
Vaclav Kral
22.2.2022 22:02 Reaguje na Robert JirmanVy si nad fotkama cizích roztrhaných domácích zvířat s veselým nakrmeným predátorem taky leštíte radostí udičku?
Jako když se zadaří ulovit toho šmejda(vydra orel jestřáb atp) a ten malej hajzlik je náhodou ještě živej, tak poprava probíhá pokud možno neprodleně a bez zbytečného trápení. Minutka ticha, svíčku, klasicky drevena rakev, na přání pak kremace nebo vrácení těla přírodě at si poradí (liška nebo prase nepohrdnou zakuskem bez prace).
Odpovědět
Jako když se zadaří ulovit toho šmejda(vydra orel jestřáb atp) a ten malej hajzlik je náhodou ještě živej, tak poprava probíhá pokud možno neprodleně a bez zbytečného trápení. Minutka ticha, svíčku, klasicky drevena rakev, na přání pak kremace nebo vrácení těla přírodě at si poradí (liška nebo prase nepohrdnou zakuskem bez prace).
ss
SP
Svatá Prostoto
21.2.2022 15:14 Reaguje na Dalibor MotlJak píše pan Jirman ... nejsou to žádní zoufalí lidé, ale hovada. Protože i kdybych vzal do úvahy ty vaše argumenty, jen absolutní odpad na ně bude reagovat tímto způsobem, který jednak ty vámi uvedené problémy nijak neřeší a navíc je bez pardonu absolutně svinský.
Pro uvedené prostě není omluva.
Odpovědět
Pro uvedené prostě není omluva.
VK
Vaclav Kral
21.2.2022 19:30 Reaguje na Svatá ProstotoPred nejakou dobou jsem psal přímo pánovi, co ošetřoval postreleneho jestřába chyceného do koše. Zajímalo mne kdo me jako chovateli zaplatí moje zabitá zvířata a kdo teda odchytí a odveze dravce (škodnou) který proste dokud bude co, tak bude chodit/létat dál zabíjet.
Dodnes čekám na odpověď (zabité 2 jestřáby sem mu mohl zaslat asi v baliku poštou na resuscitaci).
Fakt vy ty zvířata nekrmite a nemusite se divat na jejich roztrhane zbytky. Platit skody nikdo z vas nechce, ale jak se neodborne sáhne na ptáčka, tak vriskate jak opice.
Vydry to samy jak pres kopírák. Platíte škody? Ne. Je vydra nesmrtelna? Určitě není.
Divite se že si pak lidi dokáží s touhle havětí poradit sami i bez vás odborniku z panelaku?
Odpovědět
Dodnes čekám na odpověď (zabité 2 jestřáby sem mu mohl zaslat asi v baliku poštou na resuscitaci).
Fakt vy ty zvířata nekrmite a nemusite se divat na jejich roztrhane zbytky. Platit skody nikdo z vas nechce, ale jak se neodborne sáhne na ptáčka, tak vriskate jak opice.
Vydry to samy jak pres kopírák. Platíte škody? Ne. Je vydra nesmrtelna? Určitě není.
Divite se že si pak lidi dokáží s touhle havětí poradit sami i bez vás odborniku z panelaku?
RJ
Robert Jirman
21.2.2022 20:33 Reaguje na Vaclav Kralodborníci z paneláku-)) tahle hláška mě vždycky dostane
Odpovědět
Sl
Slovan
21.2.2022 21:28 Reaguje na Vaclav KralPřiznáváte se veřejně k zabití 2 jestřábů lesních? To chce odvahu, když je tento druh v ČR dle vyhlášky č. 395/1992 Sb. chráněn jako ohrožený druh. Dopustil jste se tedy trestného činu.
Svatá Prostoto lidi vašeho ražení popsal velmi trefně.
Odpovědět
Svatá Prostoto lidi vašeho ražení popsal velmi trefně.
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 00:55 Reaguje na SlovanMluvil jsem s holubářem, kterému jestřáb během jediného roku zlikvidoval skoro tři čtvrtiny hejna poštovních holubů. Bylo to skoro 60 kusů. Ten jestřáb si tam létal jako do sámošky. Kdo tomu holubáři uhradí škody vzniklé chráněným živočichem?
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
22.2.2022 12:35 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaV případě jestřába asi nikdo. Prostě smůla. Pokud vím, tak náhrada se vyplácí jen v případě škod, které jsou způsobené vybranými zvláště chráněnými živočichy.
A zcela upřímně ... já jsem schopen lidsky pochopit, byť s tím nesouhlasím, že někomu rupnou nervy a kvérem si holt pomůže sám. Ale to není v této diskuzi téma ... nemělo by být. A co mne neskutečně točí jsou tyhle jedovaté sajrajty, které mohou zabít kde co a navíc ještě velmi hnusným způsobem. Pro to prostě není omluva, to je svinstvo nej stupně bez výjimky.
Odpovědět
A zcela upřímně ... já jsem schopen lidsky pochopit, byť s tím nesouhlasím, že někomu rupnou nervy a kvérem si holt pomůže sám. Ale to není v této diskuzi téma ... nemělo by být. A co mne neskutečně točí jsou tyhle jedovaté sajrajty, které mohou zabít kde co a navíc ještě velmi hnusným způsobem. Pro to prostě není omluva, to je svinstvo nej stupně bez výjimky.
VK
Vaclav Kral
22.2.2022 19:26 Reaguje na SlovanMáš zájem o jestřába az zase nějakej přiletí? Kolik zaplatíš ?
Na vycpání nebo ho chceš na dokrmení pro sokolníka?
Pro mě to jen odpad, který patří do přírody kde se má držet.
Hele když jsme takovy bestie a hovada, proc zatim nikoho nenapadlo ty nezvaný návštěvníky cíleně mrzačit a nechávat žít ať mají záchranáři taky nejakou praci a výdaje. Taková vydricka s prelomenou páteří uz nikdy zadnej rybník navštěvovat nebude. Ptacek s kostickama na padrt si uz taky nezalitá.
Odpovědět
Na vycpání nebo ho chceš na dokrmení pro sokolníka?
Pro mě to jen odpad, který patří do přírody kde se má držet.
Hele když jsme takovy bestie a hovada, proc zatim nikoho nenapadlo ty nezvaný návštěvníky cíleně mrzačit a nechávat žít ať mají záchranáři taky nejakou praci a výdaje. Taková vydricka s prelomenou páteří uz nikdy zadnej rybník navštěvovat nebude. Ptacek s kostickama na padrt si uz taky nezalitá.
Sl
Slovan
22.2.2022 22:10 Reaguje na Vaclav Kral"Taková vydricka s prelomenou páteří uz nikdy zadnej rybník navštěvovat nebude. Ptacek s kostickama na padrt si uz taky nezalitá."
- Vy to v té své hlavě nemáte úplně v pořádku. Odpad společnosti, který by měli od slušné společnosti izolovat.
Odpovědět
- Vy to v té své hlavě nemáte úplně v pořádku. Odpad společnosti, který by měli od slušné společnosti izolovat.
VK
Vaclav Kral
22.2.2022 20:05 Reaguje na SlovanJestli se vám to nelíbí, zatahnete za jestřába účet aby přežil návštěvu ciziho teritoria?
Slepice holuby můžou mít smůlu a jestřábek narazit na tvrdou kapitalistickou pěst nemůže?
Nic osobního v tom není, jen že občas likvidace původce problémů bývá levnější než věčné placení škod.
Odpovědět
Slepice holuby můžou mít smůlu a jestřábek narazit na tvrdou kapitalistickou pěst nemůže?
Nic osobního v tom není, jen že občas likvidace původce problémů bývá levnější než věčné placení škod.
SP
Svatá Prostoto
22.2.2022 12:29 Reaguje na Vaclav KralJá se v téhle zemi nedivím ničemu. Jen bych rád, kdyby lidi jako vy šli sedět.
Až se budu jednou stěhovat do paneláku ... Hospodin chraňuj ... tak vám dám vědět. Zatím vám to věštění moc nejde.
Odpovědět
Až se budu jednou stěhovat do paneláku ... Hospodin chraňuj ... tak vám dám vědět. Zatím vám to věštění moc nejde.
Miroslav Vinkler
21.2.2022 15:37 Reaguje na Dalibor MotlPotkaly mně návštěvy vyder i jestřábů, že bych byl jako malý chovatel štěstím bez sebe , tak to určitě ne.
Ale nikdy by mě nenapadlo odpovídat rozhazováním otrávených návnad.
Odpovědět
Ale nikdy by mě nenapadlo odpovídat rozhazováním otrávených návnad.
DM
Dalibor Motl
21.2.2022 16:01 Reaguje na Miroslav VinklerSouhlas. Otrávené návnady stejně jako železa jsou zoufalost a zlo. Pokud uvažujete lidsky a logicky nesáhnete k nim. V dnešní době už nemají místo a rozhodně je jejich použití trestné po právu. Nesouhlasím ale s názorem, že to pachatele nějak "těší". Oni většinou nevidí ta otrávená zvířata umírat. Necílí asi na orly nebo káně. A troufnu si odhadnout, že by raději nechali likvidaci (z jejich pohledu) beztrestných "škůdců" třeba na myslivcích nebo profesionálních lovcích (a jedné přesně mířené ráně). Je to obdoba frustrovaných nepřátel pejskařů a psů pohazujících různě "sofistikované" nástrahy v parcích, příměstských loukách a na předzahrádkách, protože jim tam po venčení psů zůstávají psí exkrementy.
Odpovědět
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 07:57 Reaguje na Dalibor MotlLidé těch krutostí dělají celou řadu a ani to nemusí souviset s karbofuranem. Každý rok, jsou kupříkladu na vesnicích utopeny tisíce koťat, protože majitel domu nechce mít ve svém domě překočkováno. Že tady existuje možnost tu kočku nechat vykastrovat, to spousta lidí vůbec neřeší. Někdy to ještě omlouvají pitomou pověrou že kočka po kastraci přestane chytat myši. Sám jsem si ověřil na naší kóče, že ta pověra je neskutečná pitomost, ale s myšlením lidí to nepohne, takže každý rok v republice umírají krutou smrtí tisíce nevinných tvorečků a nikoho to nezajímá.
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
22.2.2022 12:38 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaAlo jo, v mnohém máte pravdu. Ale nic to nemění na tom, že je to prostě špatně. prostě člověk, který nedá vykastrovat kočku a pak to řeší topením koťat je dobytek. Sorry jako. Beru to jako opakované řešení, že mu to poprvé nesepne a holt se stane ... ok, nic moc, ale pochopit se to dá. Ale jinak ne.
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
22.2.2022 12:39 Reaguje na Miroslav VinklerZa vydry by měl stát cálovat. Otázkou samozřejmě je, zda se ten úřední oser vyplatí ... ale to je už jiná pohádka.
Odpovědět
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 12:53 Reaguje na Svatá ProstotoStát by měl cálovat za škody způsobené všemi chráněnými živočichy. Jenže tady je problém, protože důkazní břemeno je na poškozeném a pokud to stát odmítne, nezbývá nic jiného, než se se státem soudit. Dáte třeba i několik desítek tisíc korun za advokáta, když se jedná o škodu pár tisícovek? Spíše se na to vykašlete a s tím státní aparát počítá. Proto si myslím, že celá řada škod způsobených velkými predátory není nikde hlášena a proto jsou tyto škody ekoteroristy bagatelizovány.
Odpovědět
va
vaber
22.2.2022 09:23možná, kdyby bylo méně dravců ,bylo by více ptáků co žerou kůrovce a nebyla by kalamita
Odpovědět
pp
pavel peregrin
22.2.2022 10:00Používat jed na bezbranné zvíře je prasárna nejvyššího kalibru, neomluvitelná a zbabělá.
Odpovědět
VK
Vaclav Kral
22.2.2022 19:07 Reaguje na pavel peregrinJo ale ucinna metoda, viz nálezy paní furadonLady. Vrah neznamy a obětí pribejva kazdym dnem.
Oproti tomu co projde denně jatkami jen kapka v moři.
Máš nejakou jinou metodu jak dosáhnout stejného výsledku?
Ja treba na svym pozemku jedy nepoužívám ani na myši, ale s kockou zacházím jako se škodnou (živá z návštěvy neodejde).
Odpovědět
Oproti tomu co projde denně jatkami jen kapka v moři.
Máš nejakou jinou metodu jak dosáhnout stejného výsledku?
Ja treba na svym pozemku jedy nepoužívám ani na myši, ale s kockou zacházím jako se škodnou (živá z návštěvy neodejde).
pp
pavel peregrin
23.2.2022 11:54 Reaguje na Vaclav KralÚčinná, ale neomluvitelná. Jo střelit kočku to ano, je to rýchlé a při dobře mířené ráně bezbolestné.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
22.2.2022 10:29Každopádně odsuzuji jedy jako takové, pouze mám obavu, že s četností
problémů s predátory bude přibývat i podobných událostí. Ne každý umí
ovládnout své emoce při vyplundrování plůdkového rybníčku, likvidaci
matečných ryb a nebo i chovných kusů ovcí, koz a třeba i muflonů. Být
chovatelem starajícím se desetiletí o kvalitu chovu a pak být postaven
před skutečnost, že se nemůže nijak bránit, je zoufalé a jednání pak
často zkratové. O co lepší je rozumná regulace s obdivováním vzácných
zvířat, než přihlížení, že už vzácná nejsou a zoufale hledají potravu
i tam, kde by se normálně neodvážila. Hlad jim bortí zábrany překonat
ploty a jiné překážky a nevadí jim ani pach a přítomnost člověka a psů.
Mi například vydra ulovila z haltýře(stará litinová vana zakopaná na
potoce tekoucím přes můj oplocený pozemek) dvoukilového kapra. Vana
byla sice zakrytá pouze plastovým sítem proti vyskočení ryb, ale navíc
musela vydra zdeformovat grilovací mřížku jako zábranu na odtoku z
pozemku. Půl metru za plotem celodenně pobíhá sousedův pes a žádný
strach vydra neměla. Kamarádovi tak vyrabovala nádrž se pstruhy a
jinému vylovila koi kapry ze zahradního jezírka, kde pobíhá pes, ale
který bývá v zimě doma. Je to ještě stav hodný absolutní ochrany a
nebo stav zcela běžné populace predátorů neschopných se uživit v
přírodě a hledat potravu u lidí? Zamyslete se prosím nad tím vším,
než mne napadnete za schvalování likvidace predátorů. Pro to já nikdy
nebyl a nebudu, ale pouze pro stanovení rozumných stavů a regulaci.
Co se stane běžným, tak ztrácí i ten obdiv a začíná být problémem.
Pamatuji na opěvování prvých kormoránů, ke kterým se už obdivovatelé
raději nehlásí a nechávají to na myslivcích. Ti co to spískali, to
přece netrápí a nadšeně si hledají další ikonické druhy k ochraně.
Odpovědět
problémů s predátory bude přibývat i podobných událostí. Ne každý umí
ovládnout své emoce při vyplundrování plůdkového rybníčku, likvidaci
matečných ryb a nebo i chovných kusů ovcí, koz a třeba i muflonů. Být
chovatelem starajícím se desetiletí o kvalitu chovu a pak být postaven
před skutečnost, že se nemůže nijak bránit, je zoufalé a jednání pak
často zkratové. O co lepší je rozumná regulace s obdivováním vzácných
zvířat, než přihlížení, že už vzácná nejsou a zoufale hledají potravu
i tam, kde by se normálně neodvážila. Hlad jim bortí zábrany překonat
ploty a jiné překážky a nevadí jim ani pach a přítomnost člověka a psů.
Mi například vydra ulovila z haltýře(stará litinová vana zakopaná na
potoce tekoucím přes můj oplocený pozemek) dvoukilového kapra. Vana
byla sice zakrytá pouze plastovým sítem proti vyskočení ryb, ale navíc
musela vydra zdeformovat grilovací mřížku jako zábranu na odtoku z
pozemku. Půl metru za plotem celodenně pobíhá sousedův pes a žádný
strach vydra neměla. Kamarádovi tak vyrabovala nádrž se pstruhy a
jinému vylovila koi kapry ze zahradního jezírka, kde pobíhá pes, ale
který bývá v zimě doma. Je to ještě stav hodný absolutní ochrany a
nebo stav zcela běžné populace predátorů neschopných se uživit v
přírodě a hledat potravu u lidí? Zamyslete se prosím nad tím vším,
než mne napadnete za schvalování likvidace predátorů. Pro to já nikdy
nebyl a nebudu, ale pouze pro stanovení rozumných stavů a regulaci.
Co se stane běžným, tak ztrácí i ten obdiv a začíná být problémem.
Pamatuji na opěvování prvých kormoránů, ke kterým se už obdivovatelé
raději nehlásí a nechávají to na myslivcích. Ti co to spískali, to
přece netrápí a nadšeně si hledají další ikonické druhy k ochraně.
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 11:17 Reaguje na Břetislav MachačekZoufalá situace leckdy vyvolá zoufalé řešení. Klidně oželíte toho kapra, ale likvidace koi kaprů a vyrabovaná pstruží sádka může vyvolat vztek, kdy se poškozený přestane ovládat. A pokud v předcházejících přípěvcích zaznělo, že když je přípravek zakázaný, nedá se sehnat, opak je pravdou. Jsem přesvědčen, že stačí zajet do vedlejšího státu na sever a při vhodných kontaktech člověk sežene všechno. Jenom pro vysvětlení - před pár lety bylo mému kamarádovi kaktusáři nabídnuto DDT, které má v Evropě plošný zákaz. Stejně tak GMO, kterým se Evropa hystericky vyhýbá - dají se tam sehnat geneticky modifikované akvarijní rybky.
Odpovědět
JČ
Jirka Černý
22.2.2022 12:05 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJe to ten stát který je tak známý produkcí "kvalitních" potravin?
Odpovědět
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 12:29 Reaguje na Jirka ČernýPro sebe si tuzemci vyrábějí kvalitní suroviny. Ty eklhaftní jdou na vývoz. A mohu Vás ujistit, že ty pro tuzemsko jsou mnohem lepší než třeba šmakulády z Agrofertu které jdou na náš trh.
Odpovědět
JO
Jarka O.
22.2.2022 13:06 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTu dvojí kvalitu potravin, lepší pro tuzemsko a horší na vývoz má více států, bohužel se to smí. Taky se dal sehnat neoficiální Roundup, ale prý byl trochu pančovaný. A jaké GM rybičky jste si sehnal - bez ploutví?
Odpovědět
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 13:30 Reaguje na Jarka O.U nás se ty hnusné potraviny vyrábějí pro tuzemsko a to je ta nejhorší varianta. A co se týče GMO rybek, nepořídil jsem si nic, protože u nás se za jejich chov vyhrožuje pokutou ve výši 5 miliónů korun. Ony nejsou nijak defektní. Do buňky vědci implantovali jeden gen z běžné medůzy, který způsobuje to, že rybka světélkuje jako neon. Zatím vím o barvě žluté, zelené a oranžové. Vypadá to nádherně.
Odpovědět
JČ
Jirka Černý
22.2.2022 15:12 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNedalo mi to a kouknul jsem na YouTube. Vypadá to fantasticky barevně, ale svým způsobem to působí hrozně divně.
Odpovědět
JO
Jarka O.
22.2.2022 16:43 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaS těmi potravinami i lejstry máte asi pravdu.
A rybičky by se třeba daly použít jako eko bio žárovka.
Odpovědět
A rybičky by se třeba daly použít jako eko bio žárovka.
SP
Svatá Prostoto
22.2.2022 12:48 Reaguje na Břetislav MachačekTady jsou tři věci.
První je ta, že nějaká regulace by být měla a být bude muset. Každý takovýto druh by měl mít jasně stanovenou dlouhodobou strategii, ze které bude jasné jaká míra ochrany a naopak regulace za určitých podmínek (počtu kusů) nastane. Čeho je/bude moc se prostě bude muset v určité míře lovit.
Druhá je to, že chovatelé si v řadě lokalit budou muset uvědomit, že tam nějaký ten predátor na rozdíl od minulosti být může a holt se podle toho začít víc chovat. Buď si chov lépe zabezpečit, a pokud se jim do toho nechce ... z jakéhokoli důvodu ... tak si přiznat, že něco chovat prostě není v dané oblasti nej nápad.
Třetí ... třeba u té vydry, pokud to opravdu byla ona, se lze domáhat náhrady škody. I když je otázka, zda dvoukilový kapr za to stojí.
Řešením je samozřejmě kombinace všech tří bodů.
Odpovědět
První je ta, že nějaká regulace by být měla a být bude muset. Každý takovýto druh by měl mít jasně stanovenou dlouhodobou strategii, ze které bude jasné jaká míra ochrany a naopak regulace za určitých podmínek (počtu kusů) nastane. Čeho je/bude moc se prostě bude muset v určité míře lovit.
Druhá je to, že chovatelé si v řadě lokalit budou muset uvědomit, že tam nějaký ten predátor na rozdíl od minulosti být může a holt se podle toho začít víc chovat. Buď si chov lépe zabezpečit, a pokud se jim do toho nechce ... z jakéhokoli důvodu ... tak si přiznat, že něco chovat prostě není v dané oblasti nej nápad.
Třetí ... třeba u té vydry, pokud to opravdu byla ona, se lze domáhat náhrady škody. I když je otázka, zda dvoukilový kapr za to stojí.
Řešením je samozřejmě kombinace všech tří bodů.
JO
Jarka O.
22.2.2022 13:02 Reaguje na Svatá ProstotoMě víc překvapuje, že v 90kách jsme se radovali ze soukromého lokálního hospodaření, z toho, jak to prospěje přírodě a krajině, možnosti výroby lokálních zdravějších (teoreticky) potravin, a ted se soukromníkům házejí takové klacky pod nohy v podobě vyder, vlků, volavek, které část z nich donutí k opuštění "malorolnictví, bačování" nebo jak se to jmenuje.
Odpovědět
ZŠ
Zbyněk Šeděnka
22.2.2022 15:10 Reaguje na Jarka O.To proto, že pseudotrh ovládli úředníci. Každý znich musí nějakým způsobem prokázat svoji nepotradatelnost. Je to jako v tom rčení - dej blbci funkci, vymyslí lejstro. Eurosojuz nám před vstupem taky byl prezentován jako volné sdružení států, které se spolčují za účelem jednodušších pravidel obchodování. Má snad někdo pocit, že se to obchodování za posledních dvacet let zjednodušilo? Buzerace přibývá geonmetrickou řadou, takže i ono pověstné RVHP bylo více demokratické. Když už v ničem jiném, tak aspoň v tom, že nám tu nikdo nenutil parazity, kterým se v domovině nechce dělat. Navíc nám nikdo nenutil kvóty a nikdo neku..il trh nějakými dotacemi. Ve spoustě komodit jsme tehdy byli soběstační, což dnes není. Výsledkem nsah Eurosojuzu není kapitalismus, ale kapitalistický socialismus, který si z obou těchto směrů vzal to nejhorší. A bude ještě hůř.
Odpovědět
BM
Břetislav Machaček
22.2.2022 15:59 Reaguje na Svatá ProstotoMi o toho kapra nejde, ale o tu drzost si ho ukrást přes
tolik překážek a ještě se psem za plotem. Přímo u haltýře
byly pouze dvě šupiny, ale 3OO m po proudu byly v bahně
i její stopy. Mi jsou nějaké náhrady škody ukradené, jakož
i mým kamarádům, protože bez důkazů nemá význam kolem toho
ani chodit. Toto jsou i ty neregistrované škody, které
nikdo ani neuplatňuje. Znám chovný rybník jedné MO ČRS,
která přišla o 900 kaprů dvouročků. Důkazy byly chabé a
tudíž žádné. Dokažte že byli uloveni vydrou a že tam vůbec
byli. To ví oni, to vím já, ale důkaz o skutečném množství
chybí. Kapr, či pstruh není ovce a tak se to dá považovat
i za pokus hodit úhyn na predátora. To je ta zoufalost,
když je chovatel ještě podezříván, že škody nadsazuje.
Podruhé to řeší nelegálně a často i drasticky. Bohužel tak
tomu bylo kdysi i v minulosti, ale nikdo mu to neměl za
zlé, protože hodnotové žebříčky byly nastaveny jinak. Lidé
považovali majetek a jeho ochranu za vrchol a zbytek bylo
možno při jeho ochraně udělat jakkoliv. Dnes jsou žebříčky
nastaveny jinak, kdy má přednost 100% ochrana predátorů
před zájmy vlastníků a úlitbou jsou nějaká ta odškodnění.
Chovat něco kvůli odškodnění je jako brát dotaci za to,
že nechávám pole ležet ladem. Tato činnost popírá smysl
práce samotné a deformuje ji na něco nesmysluplného.
Odpovědět
tolik překážek a ještě se psem za plotem. Přímo u haltýře
byly pouze dvě šupiny, ale 3OO m po proudu byly v bahně
i její stopy. Mi jsou nějaké náhrady škody ukradené, jakož
i mým kamarádům, protože bez důkazů nemá význam kolem toho
ani chodit. Toto jsou i ty neregistrované škody, které
nikdo ani neuplatňuje. Znám chovný rybník jedné MO ČRS,
která přišla o 900 kaprů dvouročků. Důkazy byly chabé a
tudíž žádné. Dokažte že byli uloveni vydrou a že tam vůbec
byli. To ví oni, to vím já, ale důkaz o skutečném množství
chybí. Kapr, či pstruh není ovce a tak se to dá považovat
i za pokus hodit úhyn na predátora. To je ta zoufalost,
když je chovatel ještě podezříván, že škody nadsazuje.
Podruhé to řeší nelegálně a často i drasticky. Bohužel tak
tomu bylo kdysi i v minulosti, ale nikdo mu to neměl za
zlé, protože hodnotové žebříčky byly nastaveny jinak. Lidé
považovali majetek a jeho ochranu za vrchol a zbytek bylo
možno při jeho ochraně udělat jakkoliv. Dnes jsou žebříčky
nastaveny jinak, kdy má přednost 100% ochrana predátorů
před zájmy vlastníků a úlitbou jsou nějaká ta odškodnění.
Chovat něco kvůli odškodnění je jako brát dotaci za to,
že nechávám pole ležet ladem. Tato činnost popírá smysl
práce samotné a deformuje ji na něco nesmysluplného.
VK
Vaclav Kral
22.2.2022 18:57 Reaguje na Břetislav MachačekJo s vydrama je legrace.
Lidi se mrknou ve vecernicku jak roztomile rejdi vodou a nedokazou prekousnout, ze v realite vydrysek neni kocicka k pohlazeni.
Byl sem pozadam o vypomoc. Před zásahem přežilo cca 10÷15 procent vysazenych ryb. Stačilo přeměnit 5 vydrysku na krmeni pro divocaky, vylov ukazal přežití 70 procent násady.
Další sezónu vykrmovali uz jen 2 vydrysky( ztraty byly cca 20 % nasady).
Počítáme teda jen prokazatelně mrtvé nezvané návštěvníky.
Bycatch byl druhym rokem zásahu druhově trochu pestřejší.
Furadon jsme nesehnaly, jako ale proti pouzivani účinných prostředků i tohodle typu nemam vubec nic. Spolehlivě zabíjí a je vlastně levnejsi než střelivo, včetně časové nenáročnosti. S fridexem se nedopocitate skutečných výsledků deratizace.
Odpovědět
Lidi se mrknou ve vecernicku jak roztomile rejdi vodou a nedokazou prekousnout, ze v realite vydrysek neni kocicka k pohlazeni.
Byl sem pozadam o vypomoc. Před zásahem přežilo cca 10÷15 procent vysazenych ryb. Stačilo přeměnit 5 vydrysku na krmeni pro divocaky, vylov ukazal přežití 70 procent násady.
Další sezónu vykrmovali uz jen 2 vydrysky( ztraty byly cca 20 % nasady).
Počítáme teda jen prokazatelně mrtvé nezvané návštěvníky.
Bycatch byl druhym rokem zásahu druhově trochu pestřejší.
Furadon jsme nesehnaly, jako ale proti pouzivani účinných prostředků i tohodle typu nemam vubec nic. Spolehlivě zabíjí a je vlastně levnejsi než střelivo, včetně časové nenáročnosti. S fridexem se nedopocitate skutečných výsledků deratizace.
Sl
Jan Knap
22.2.2022 23:59Musím přiznat, že se mě nějaké komentáře líbí a jak je hned jasné, kdo za to může. Automaticky myslivec, rybář, popřípadě nějaký chovatel. Klidně by jsem to doplnil o někoho, kdo má rád přírodu nebo lidově ochránce přírody nebo milovníka?? On není každý milovník predátorů a velkých spásačů a je hodně z nich, kteří vidí, jak spousta kdysi běžných druhů mizí a vyjádřit svůj názor, kdy veřejné mínění a media ovládá uřvaná skupina fanatiků???Tak by ho ukřižovali. Pravda i zřejmě bude, že o těch, kdo podobné věci dělají ví i jejich široké okolí. Ale předpokládat, že to na ně někdo práskne je utopie. Oni i obyčejní lidé si čím dále více všimají, že v potoce, kde když se na procházce zastaví, nejsou ryby. Že tůně a rybníčky, které na jaře byli plné žab jsou prázdné. Že jsou oblasti, kde v zimě neuvidí ptáčka přes veškeré krmítka ale akorát na stromech posedávat dravce popřípadě nějaké straky a tak by se dalo pokračovat a dokud´ se to nezmění nějakou rozumnou regulací, tak podobnou řekněme svépomoc budou tolerovat, at´ je to správné nebo ne. Pokud´ selhává stát, tak vždy lidé sahají k svépomoci. Také se mě velice líbí to rozhořčení nad používáním karbofuranu, kdy čím silnější výrazy, tím více dává dotyčný najevo, jak se mu to nelíbí a jak je trávení nevinných zvířat špatné. Ale trávení některých zvířat je špatné, protože se nám líbí ale trávení jiných je v pořádku??? Možná by se měli mnozí ,kteří bydlí ve městech v paneláku projít do sklepa, v kolika v nich najdete jed proti potkanům??? A zatím co karbofuran, alespoń podle dostupných informací působí velice rychle, tak ten jed na potkany za několik dní a uhynutí zvířete trvá poměrně dlouho. V žádném případě netvrdím, že to trávení je v pořádku, na druhou stranu to je i selhání státu, že v současné upravené krajině podléhá úzké skupině demagogů a neumí stanovit rozumně vysoké počty populací některých druhů zvířat. A znovu zdůrazńuji, s tím trávením nesouhlasím ale po pravdě, budu mnohem raději, když už někdo použije jed, aby použil rychlý prostředek jako karbofuran, než aby lidi začali používat jed na potkany a pod. protože ty zvířata a ptáci uhynou stejně jako po tom karbofuranu, akorát že po několika dnech a ve vzdálenosti často desítek kilometrů za velkých bolestí. Ovšem nejlepší by bylo stanovení rozumných počtů některých druhů a nejméně bolestivá je kulka. A i potom by byli obyčejní lidé se ochotni postavit různým travičům. Petrův Zdar
Odpovědět
BM
BM
Břetislav Machaček
23.2.2022 09:08 Reaguje na Jan KnapChci jen dodat, že po těch pomalých jedech se potkan se svojí
dávkou jedu vydá i do přírody a může být kořistí dravce s dopady
na zdraví a život samotného dravce. U rychlého jedu podaného
ve sklepě, kanále a nebo nějakém skladu bude kousek od místa
s nástrahou nalezen a bezpečně zlikvidován.
Odpovědět
dávkou jedu vydá i do přírody a může být kořistí dravce s dopady
na zdraví a život samotného dravce. U rychlého jedu podaného
ve sklepě, kanále a nebo nějakém skladu bude kousek od místa
s nástrahou nalezen a bezpečně zlikvidován.
BM
Břetislav Machaček
23.2.2022 17:24 Reaguje na Břetislav MachačekKdysi jsme o těch pomalých jedech diskutovali, že se jejich
používání podezřele kryje s úbytkem sýčků, puštíků a jiných
myšilovů. Ti loví, nesbírají mrtvé hlodavce a tak uloví i
přiotráveného hlodavce. Možná by byl návrat k těm rychlým jedům na myši a potkany rozumnější.
Odpovědět
používání podezřele kryje s úbytkem sýčků, puštíků a jiných
myšilovů. Ti loví, nesbírají mrtvé hlodavce a tak uloví i
přiotráveného hlodavce. Možná by byl návrat k těm rychlým jedům na myši a potkany rozumnější.