Třeboňským rybářům chybí kvůli suchu v rybnících třetina vody
"Je strašné sucho. Řekl bych, že je to jedno z nekritičtějších jar za strašně dlouho. V rybnících nám chybí zhruba jedna třetina z běžně zadržovaného objemu vody. Jestli se tento stav významně nezlepší, tak budeme zažívat jedno z nejsušších jarních období," řekl Malecha.
Rybářství Třeboň má proti jiným výhodu, protože využívá Zlatou stoku, umělý vodní kanál napájející rybniční soustavu. Potřebuje, aby bylo dost vody v řece Lužnice a na jezu Pilař. Právě i tam je teď ale vody proti jiným rokům méně. "Pro nás je teď Zlatá stoka největší výhodou. V nížinách chyběl sníh. Jediný, který krajinu zásoboval vodou, byl v Novohradských horách, v našem případě přes Lužnici a Zlatou stoku," řekl Malecha.
Bude-li sucho pokračovat, budou muset rybáři přizpůsobit množství rybí násady v rybnících. Obsádku do nich dávají postupně. "Ještě máme prostor se rozhodnout, že někde ubereme, jinde přidáme. Ale když není voda, má to vždy zásadní vliv na produkci," doplnil Malecha.
Ve druhé polovině jsou třeboňští rybáři s jarními výlovy, jež zahájili v únoru. Výnos bude zhruba 200 tun tržních ryb. Vylovili již velké rybníky jako Opatovický nebo Naděje. "Teď lovíme jenom násady, to znamená mladé ryby, pro potřeby nasazení rybníků. Na rybí líhni začínáme s výtěrem štiky," řekl Malecha.
Kvůli suchu a horkým létům posledních let kupuje Rybářství Třeboň postupně dmychadla, která okysličují vodu. Zatím jich má deset, na různých sádkách. Firma je používá hlavně v létě, ale i při podzimních výlovech. Díky dmychadlům mají ryby i lepší podmínky. ČTK to již dříve řekl vedoucí technik chovu ryb třeboňského rybářství Zdeněk Eisert.
Rybářství Třeboň je největší producent sladkovodních ryb v Evropě. Na tuzemské produkci ryb se podílí 15 procenty. Roční produkce činí asi 3200 tun, z toho tvoří 90 procent kapři, zbytek líni, candáti, štiky, sumci, amuři, tolstolobici a okouni. Firma má 100 zaměstnanců, hospodaří na 440 rybnících o výměře 8000 hektarů. Na vývoz jde 70 procent ryb.
Firma Rybářství Třeboň měla za obchodní rok od října 2019 do září 2020 tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží 146,2 milionu Kč. Meziročně klesly o osm procent. Provozní zisk se snížil o téměř 35 procent na 18,9 milionu. Výsledky nejvíc ovlivnilo, že kvůli koronaviru se prodalo méně ryb. Vyplývá to z výroční zprávy
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Jaroslav Řezáč
23.3.2022 20:13 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
23.3.2022 20:10Majka Kletečková
23.3.2022 22:03 Reaguje na Majka KletečkováPavel Hanzl
23.3.2022 20:33Svatá Prostoto
24.3.2022 12:50 Reaguje na Pavel Hanzlvšude bláta čím dál víc, nebo zase strašnej hic, ... "
Kdo a kdy ... to snad každej ví.
Břetislav Machaček
24.3.2022 16:30 Reaguje na Svatá Prostotojipijou, jipijou, možná, že to přežijou."
Asi tak nějak to je, že ti co káží vodu, bumbají víno
a umí pouze kritizovat tu rybáře, tu myslivce, lesáky,
zemědělce, energetiky atd. Když jdou z obchodu, tak
se diví o kolik vše podražilo a ještě podraží. Klacky
pod nohy házet umí kdekdo, ale sám něco vytvořit málokdo.
Být rybníky napojeny na přehrady, které mají zatím vody
dost, tak jsou plné. Spoléhat se na malé toky z dob, kdy
pršelo a sněžilo, se může vymstít. Dnes Odra v Bohumíně
na 1/4 normálu, v kopcích už není žádný sníh a déšť je
v nedohlednu. Přehrady v Povodí Odry plné a ŽÍZEŇ tak
Ostravsku nehrozí. Bez přehrad by bylo podstatně hůře,
ale stavba nových je fuj !!!
Svatá Prostoto
25.3.2022 11:29 Reaguje na Břetislav MachačekTakže se samozřejmě dá mluvit o konkrétní lokalitě a konkrétní přehradě, ale s nějakým velkým budováním přehrad bych fakt nezačínal. Ono to s nima taky není jen růžové.
Břetislav Machaček
26.3.2022 08:13 Reaguje na Svatá Prostotoale například Morava,Odra (mimo Barnova), Opava,
atd. stále nula přehrad a zde potenciál je. Pak
je tu možnost jednotlivé přehrady v různých
povodích propojit a nadlepšovat kritické průtoky
jak u povodní, tak i u sucha. Růžově tak nevidím
ale postavení jedné jediné větší přehrady, protože bude stejným oříškem jako Dukovany a cokoliv tak
finančně náročného. Doba velkých státních staveb
je v nenávratnu mimo dál-NIC a pár úseků tratí se
zvýšenou rychlostí.