Učím o klimatu: web pro učitele, kteří už se nechtějí trápit s přípravou výuky o změně klimatu
Na webu Učíme o klimatu pracovalo sedm organizací a připravili více než třicet lekcí do výuky, metodickou podporu, publikace a další materiály. Příprava portálu trvala více než rok.
„Naším cílem bylo vytvořit jedno centrální místo pro učitele, lektory i studenty, kteří se chtějí věnovat ve výuce tématu změny klimatu,“ líčí Veronika Endrštová, koordinátorka a metodička globálního vzdělávání ve společnosti Člověk v tísni, která vede proces tvorby portálu.
Učitelé a studenti najdou na portálu většinu aktuálních a ověřených materiálů z tematických seminářů a kurzů, mohou na webové stránce vyhledávat materiály podle různých kritérií, jako jsou například věk žáků, vyučovací předmět, téma nebo časový rozsah aktivity.
„Učitelé tu najdou lekce, které pomohou přiblížit žákům základní jevy spojené se změnami klimatu, jakými jsou například skleníkový efekt nebo vliv emisí CO2 na atmosféru,“ popisuje současný obsah portálu pro učitele jeho administrátor Jakub Opršal ze Střediska ekologické výchovy SEVER.
„Jsou zde ale i lekce zaměřené na to, jak příčiny a dopady změny klimatu prakticky řešit v konkrétních místech, kde žáci žijí, a také společenskovědní témata jako jsou klimatická spravedlnost, greenwashing nebo možnosti zmírňování změny klimatu,“ dodává Opršal.
Na portálu zatím převažují vypracované lekce do hodin, postupně budou přibývat i popisy rozsáhlejších projektů, infografiky nebo filmy. V sekci Jak učit návštěvníci portálu najdou metodické minimum, tipy na ověřené zdroje a ucelené metodické publikace.
V sekci O nás získají učitelé nabídku dlouhodobých programů, do kterých se mohou zapojit s celou třídou, či školou.
Anotace vybraných lekcí portálu Učím o klimatu:
Chladné městoJe horký letní den, teploty stoupají a město se začíná nepříjemně přehřívat. Jde tomu zabránit? A jak? V této minilekci mají žáci za úkol ochladit město. Inspirují se přírodními jevy a zákony, aby navrhli účinná adaptační opatření pro obydlenou i volnou krajinu. Klimatická konference
Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý stát má však jiná východiska, zájmy i prognózy budoucího vývoje. Jak si povedou? Času na jednání a realizaci opatření mnoho nezbývá… Klimaskeptické argumentační fauly
Jaké argumentační postupy používají klimaskeptici? V této lekci se zaměříme na spor, jestli za klimatickou změnu mohou lidé. Žáci se naučí rozlišovat mezi fakty a názory. Právě názory totiž umožňují skutečnost zkreslovat a manipulovat okolím.
Organizace, které se podílely na tvorbě portálu Učím o klimatu: Člověk v tísni, o. p. s. – Vzdělávací program Varianty, TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú., Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o. p. s., Chaloupky o.p.s. a lesní mateřská škola, Učitelé za klima, z. s., Fakta o klimatu.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (163)
Richard Vacek
13.11.2022 07:10Vlastně z webu jsem se oklikou dozvěděl, odkud pochází námět na esej, kterou měla dcera vypracovat. A stejně jako za komunismu jsem jí musel poradit jaké nesmysly se po ní chtějí a že je tam má napsat, i když se jí spolužíci budou smát.
Jaroslav Řezáč
13.11.2022 07:42 Reaguje na Richard VacekZdenek Wenzel
14.11.2022 07:37 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.11.2022 07:33Lidi ztratili spojení s přírodou a duchovností, proto si nerozumí nejsou schopni spolu žít, mají psychické problémy a jsou agresivní
smějící se bestie
13.11.2022 07:44 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA k tomu zapřáhnout " do prací na statku, venkově, aby pochopily dětičky, že nic neroste v regálech márketů !
Jaroslav Řezáč
13.11.2022 08:23 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
13.11.2022 08:42 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
13.11.2022 08:51 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAleš Nebáznivý
13.11.2022 10:22 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.11.2022 08:31 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
14.11.2022 10:15 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA pokud nechce, je pro něho přímo nutné, aby pochopil proč to tak je.
Třeba jen proto, aby si dokázal zvolit do vedení státu rozumné lidi a ne fašouny, loupeživé estébáky a propité konfidenty.
Svatá Prostoto
14.11.2022 14:16 Reaguje na Pavel HanzlPetr Eliáš
13.11.2022 08:15Jiří Svoboda
13.11.2022 10:54 Reaguje na Petr Eliáš1. Materiály jsou strašně obsáhlé, obsahují spoustu nevýznamných informací a žák ani učitel není schopen rozpoznat hierarchii od toho nejdůležitějšího k tomu méně důležitému až nepodstatnému. Navíc tam spousta těch nejdůležitějších informací úplně chybí. Autoři zřejmě vycházeli z představy, čím více, tím lépe, tak to ale ve škole fungovat nemůže.
2. Materiály jsou velmi poplatné "aktivistickému" přístupu k řešení klimatu. Tady jde ale o bezprecedentně komplexní problém, rozsahem, složitostí i finanční náročností, který je na hraně řešitelnosti. V materiálech je zamlčeno, že pro řešení klimatu bude třeba zásadné překopat globální infrastrukturu a to přinese obrovské množství dalších problémů i chybných rozhodnutí. Naivní prezentace problému v materiálech dává velmi nepravdivý obraz o složitosti řešení, což lze považovat za formu greenwashingu. Je to i nebezpečné, protože může vést k nepodloženému uspokojení.
3. Nemám nic proti tomu, když budou žáci vedeni ke skromnosti a ochraně přírody a dávat najevo nespokojenost se současným vývojem. To ale k účinné ochraně klimatu určitě nestačí! Je třeba i získat kritický nadhled nad problémem a ne pouze pasivně přijímat, že v materiálu představená parciální řešení jsou dobrá a dostačující. Je třeba se naučit i v těchto parciálních řešeních hledat chyby a nedostatky, aby vznikaly ještě lepší a účinnější řešení.
Uvidíme, co ty materiály v budoucnosti přinesou, a bylo by dobré je za 5 let nezávisle vyhodnotit. Podle mne jsou pro praktické využití nepoužitelné. Rád bych se mýlil, protože ochranu globálního klimatu považuji za zcela zásadní úkol lidstva.
JH
13.11.2022 13:54 Reaguje naMiloš Zahradník
13.11.2022 14:07 Reaguje na JHKlimaticka zmena se ale konecne ted zacina otevrene prevlekat do kabatu, ve kterem byla ve skutecnosti odjakziva - militantni, bolsevickymi metodami prosazovane ideologie https://www.forum24.cz/greta-thunberg-a-klimaticti-aktiviste-se-stali-vaznou-hrozbou-pro-klima/
Bude to zajimave sledovat dalsi dusledky tohoto "prerodu" nedavne svetove celebrity. Mozna ale proste Greta ted najednou ze dne na den zmizi z hledacku veskerych medii, jako by nikdy nebyla
existovala ...
JH
13.11.2022 15:31 Reaguje na Miloš ZahradníkRichard Vacek
13.11.2022 17:47 Reaguje na JHTo, že se klima mění, není snad ani ten nejzásadnější problém, před kterým lidstvo stojí. Nabízím to, co pokládám za závažnější: populační exploze, hrozící nedostatek energií, hrozící nedostatek některých surovin. A tyto problémy se neřeší, namísto toho se vynakládají vzácné prostředky s cílem zabráněnit globálnímu oteplení.
JH
13.11.2022 17:57 Reaguje na Richard VacekMiloš Zahradník
13.11.2022 18:14 Reaguje na JHProkladat radu dat pravitkem nebo krivitkem -
to je uroven rekneme 9. tridy ZDS - to neni zadna veda. Meteorologicke modely jsou triumfem vypocetni sily pocitacu a huste site mereni. Ale i kdyby se casem dale zdokonalily
a predpovidaly spolehlive lokalni pocasi rekneme na tyden a globalni pocasi na nekolik tydnu (pricemz delka predpovedi se zvetsuje
s logaritmem vypocetni sily, mnozstvi namerenych dat a tedy i penez, ktere do toho vlozite) - tak z toho neplyne jeste nic pro vyvoj klimatu. Rada cinitelu ktere jsou pro vyvoj klimatu podstatne (a nejde jen o ty, ktere nelze predvidat jako jevy na Slunci, sopky atd.) totiz do tech rovnic predpovidajici pocasi vubec nevstupuje! Tyka se to vetsiny deju na oceanech, bilance nejen CO_2 ale obecne i zelene na Zemi atd. A to nemluvime o ryze matematickych duvodech vzniku chaotickeho chopvani i v systemech, jejichz chopvani umime presne popsat a jejiochz fyzice presne rozumime. Koneckoncu "teorie chaosu" v matematice a fyzuce byla podnicena "hrackovym" Lorencovym modelem konvekce v atmosfere na zacatku 70. let minuleho stoleti
JH
13.11.2022 18:40 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 18:50 Reaguje na JHJH
13.11.2022 19:04 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 19:29 Reaguje na JH"na volne noze". Publikuje obcas zajimave, dost ostre klimaskepticke clanky...
Kdyz to reknu hodne ostre tak vetu "a může za to člověk" sotva muze vypustit z ust clovek, ktereho lze oznacit za vedce. Muze tu vetu vypustit kdyz doufa v priznive prijeti zadosti o grant apod. a na zcela obecne urovni je jasne, ze 10 miliard prislusniku Homo Sapiens ma zcela nezanedbatelny vliv na klimat. Zda to je hlavne prostrednictvim dklenikovych plynu je nejspis - bereme li to opravdu z vedeckeho hlediska - stale nejasne
JH
13.11.2022 19:39 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 20:41 Reaguje na JHzrusit kriticke mysleni a podvolit se prevalcovani cizi civilizaci, ktera "boj proti klimaticke zmene" akorat rozsiri a zobecni na "boj proti nevericim psum"?
JH
14.11.2022 06:30 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
14.11.2022 08:34 Reaguje na Miloš ZahradníkZdenek Wenzel
14.11.2022 07:41 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
14.11.2022 08:43 Reaguje na Miloš ZahradníkJH
13.11.2022 20:35 Reaguje naJH
14.11.2022 12:09 Reaguje naJiří Svoboda
13.11.2022 14:58 Reaguje naV případě ochrany klimatu je třeba rozlišovat mezi objektivním velmi vážným problémem, před kterým lidstvo stojí, a tím velmi drahým kabaretem, který byl z jeho řešení učiněn. O to je to smutnější a ještě mnohonásobně složitější. Ti, co ten kabaret již hrají, se této výnosné činnosti jen tak lehce nevzdají. Navíc, tady nás již čas drasticky tlačí.
JH
13.11.2022 15:39 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
13.11.2022 15:44 Reaguje na JHJH
13.11.2022 16:12 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
13.11.2022 19:39 Reaguje na JHJistě, deklarovaná snaha o zlepšení půdy je chvályhodná, ale jaké jsou dosavadní výsledky této snahy? Právě na toto téma je tu snad nejvíce pláče, kritiky i názorových střetů.
A snaha omezit globální! produkci skleníkových plynů? Zase mluvíte jen o deklarované snaze, ale jaké jsou její reálné výsledky a kolik to již stálo veřejných peněz?
JH
13.11.2022 20:31 Reaguje na Jiří SvobodaJarka O.
14.11.2022 11:44 Reaguje na JHJarka O.
14.11.2022 17:11 Reaguje na JHJH
14.11.2022 17:55 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
15.11.2022 15:24 Reaguje na JHJiří Svoboda
14.11.2022 11:54 Reaguje na JHA pokud se to povede, jak moc a jak rychle se tím přiblížíme klimatickým cílům?
JH
14.11.2022 12:25 Reaguje na Jiří SvobodaJH
15.11.2022 16:23 Reaguje na Jiří SvobodaJarka O.
14.11.2022 11:49 Reaguje na Petr EliášUčitelé odkývají cokoliv, co se po nich oficiálně vyžaduje. Nebo musí školu opustit. Název Výuka o změně klimatu je ze stejného soudku. Proč se radši neučí náročnější fyzika – 3 roky místo 2 let?
Vladimir Mertan
13.11.2022 09:09vaber
13.11.2022 09:29prokazatelně známá doba ,je počasí, v několika minulých století, ostatní jsou dohady,
odpověď je jasná ,otepluje,
je to změna klimatu nebo změna počasí, počasí se mění ze dne na den ,klima jsou nejméně stovky roků,spíše tisíce,
změna klimatu bezpochyby je,vždyť se prokazatelně otepluje,
jsou jen dohady zda li je to blížící se katastrofa nebo blížící se doba hojnosti a zdali v tom hraje nějakou roli člověk,
učit děti, aby se chovaly k životnímu prostředí tak aby se nezničilo ,je potřebné i když někdo mele o vymývání mozků,
a že člověk dokáže přírodu ničit je snad taky zřejmé , klima ,příroda a životní prostředí spolu souvisí
Petr Eliáš
13.11.2022 09:36Pauza v oteplování jim nevyšla, předpověď elitního popírače nedouka Kalendy o ochlazování nevyšla, popírání skleníkového efektu jim nevyšlo, blábolení o umlčování těch ,,pravých,, vědců také neslavilo úspěch. Marťanovo a Rackovo mlžení a bagatelizování také nic. No a teď tohle:
Padaly teplotní rekordy. I o sedm stupňů
https://ct24.ceskatelevize.cz/pocasi/3543281-padaly-teplotni-rekordy-i-o-sedm-stupnu?fbclid=IwAR10mnn4MPiHEEG-c2O-4MRM6OTfd_qOymN8ojQVBV0iIvzKRuZbzAQMsGQ
Nechtěl bych patřit do místní tupé sekty popíračů. :-)
Jiří Svoboda
13.11.2022 15:06 Reaguje naJiří Svoboda
15.11.2022 16:03 Reaguje naJiří Svoboda
13.11.2022 15:01 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.11.2022 08:15 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
13.11.2022 22:40 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.11.2022 09:07 Reaguje na Pavel Hanzlpavel peregrin
14.11.2022 09:58 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.11.2022 10:13 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
14.11.2022 10:21 Reaguje na pavel peregrinJiří Svoboda
14.11.2022 12:17 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.11.2022 10:17 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.11.2022 10:24 Reaguje na Pavel HanzlJarka O.
14.11.2022 11:40 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.11.2022 11:46 Reaguje na Jarka O.Miloš Zahradník
13.11.2022 13:27vyrobit do pristi hodiny kopie husitskych zbrani. Mohli jsme si teda vybrat, jakych presne zbrani. Byl jsem z toho jako zak 7. tridy nestastny, rodice mi nepomohli a nikdo autoritativni v okoli mi neporadil "Vyser se na soudruzku ucitelku a jeji debilni navrhy (asi to ale mela v osnovach)"
Tohle jsem vzdy rad uvadel jako priklad debility vzdelavaciho systemu v dobe socialismu. Tohle ale, co Ekolist publikuje zrejme jako navodnou informaci a ne jako parodii ci postranni vysmech - to je jeste horsi!
Jiří Svoboda
13.11.2022 15:04 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 18:32 Reaguje na Jiří Svobodai docela nedavno, v poslednich desititisiciletich. Strasi se zatopenim pristavu Amsterodam atd. a skoro nikdo netusi, ze uz za pritomnosti druhu Homo Sapiens byla na vetsine dnesniho Severniho more jeste sous a reka Ryn pod svym soutokem s Temzi padala vodopady do morskeho zalivu u dnesni Bretane. Nebo ze Mediteran v prubehu poslednich nekolika milionu let vyschnul do hloubky nekolika set metru :)
Miloš Zahradník
13.11.2022 18:44 Reaguje na Miloš ZahradníkSpektakularni projevy zmen klimatu minulych dob - a co jich bylo - se kdyz ne v mediich a ve skolnim vyucovani taji, tak vicemene zamlcuji ve prospech tupe "klimaticke propagandy" Pricemz napr. to dosavadni zvyseni hladiny oceanu - odecteme li navic zmenu zpusobenou roztaznosti vody (ano, v poslednich desetiletich je trochu tepleji, to nikdo nepopira) je naprosto smesne male ve srovnani s tim, jake ohromne byly zmeny hladiny oceanu v minulosti. Ze to bylo na jine casove skale? Kdovi jestli - napriklad konec posledni ledove doby cca pred 19 - 15 000 lety byl velmi bourlivy s prudkymi kratkodobymi zmenami celkoveho "trendu"
JH
13.11.2022 18:53 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 19:17 Reaguje na JHNeshodneme se samozrejme v tom, ktera klimaticka udalost je pro porozumeni chovani klimatu dulezitejsi: zda to soucasne "globalni otepleni" nebo ty spektakularni zmeny treba v souvislosti s koncem/nebo naopak zacatkem ledovych dob. Skeptici netvrdi, ze klima se nemeni, tvrdi ze porozumeni zmenam klimatu
(a prijeti pripadnych ucinnych protipopatreni)
nemuze byt zalozeno na primitivni propagande,
predpokladajici - a podporujici - u recipientu te propagandy co nejmizernejsi prirodovedne vzdelani
JH
13.11.2022 19:28 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 19:42 Reaguje na JHale objasneni - ktere by opravdu zaslouzilo nazev vedecke - chybi. resp, ja ho za tech 30 let opravdu nikde nevidel. Autoritativnich tvrzeni - vetsinou od lidi sice vysoce postavenych ale prirodovedne ocividnych negramotu - jsem za tu dobu samozrejme videl miliony.
Nikde jsem nevidel seriozni pokus vysvetlit patricne vzdelane (a ona to je opravdu hlavne matematika a fyzika) verejnosti jak funguji soudobe klimaticke modely. (Neplest s numerickymi modely pocasi.)
Problem je napriklad uz v tom (v protikladu k tomu, kdyz treba zkousite ucinnost nejakeho leku)
ze nemate k dispozici vic Zemekouli
- ktere by byly jinak stejne akorat jedna bez lidske civilizace
Jasne, muzete ty ruzne Zemekoule namodelovat na pocitaci. Rika se tomu "klimaticky model". Problem je v tom ze ja jsem nikdy nikde nevidel seriozni pokus vysvetlit, jak takove modely vypadaji a jak se vyporadaji s pripadnou seriozni kritikou. Ona to totiz neni zadna malicnost a neni ostudou rici, ze nehrackovy model klimatu nejsou vedci v soucasnosti jeste schopni vytvorit. Propagandu a hysterii - to urcite ano
Miloš Zahradník
13.11.2022 19:53 Reaguje na Miloš Zahradníkze to ma byt veda zalozena na statistice hluboky omyl. Kteri nejvic prosazuji ti, kteri podstate statistiky moc nerozumi a mysli si, ze ruzne
metody predikce napr. casovych rad ktere jsou uzitecne v pripade kdy zname mnoho prikladu trajektorii v situacich podobneho charakteru
mohou byt pouzitelne v klimatologii. Nemohou - protoze mame jen jednu trajektorii globalnich teplot rekneme v poslednich 50 -100 letech a neni s cim to porovnat. Potom
ovsem snaha odhadnout vyvoj klimatu
nejakou "extrapolaci" grafu poslednich 50 ci 100 let je tou
nejhrubsi chybou, kterou muzete udelat. Jasne - muzete prikladat pravitko nebo krivitko k nejakemu grafu a muze to byt leckdy i uzitecne
ale to neni jeste veda. Nikdo nikomu nezakazuje prikladat pravitko ke grafu, da se extrapolaci teplot poslednich 5 zim na Ukrajine odhadnout, zae ani letos tam puda poradne nezamrzne ale tento uzitecny, pro planovace vojenskych operaci, fakt by se nemel tvarit ze to je nejake vysoka veda a ze vime, jak zaridit aby v dalsich letech uz ta puda v zime zas zamrzala, jak bylo zvykem jeste tmer po cele 20 stoleti
Jiří Svoboda
13.11.2022 19:59 Reaguje na Miloš ZahradníkVy snad popíráte, že lidé produkují CO2 a to je skleníkový plyn?
Kde vidíte seriózní věcnou kritiku oponentů. Já se s ní při vší snaze nesetkal, a tu, co jsem potkal, bylo velmi lehké jasnými argumenty odpálkovat.
Miloš Zahradník
13.11.2022 20:23 Reaguje na Jiří Svoboda"vy jste nikde nevidel" nema smysl. Ja nepopiram, ze lide
a zvirata atd. produkuji CO_2, metan atd. Me by jako prirodozpytce tedy spis napr. zajimalo, jake pravidelnosti a nepravidelnosti byly v historii pri ukladani zasob uhli nebo tvorbe tech ohromnych spoust vapencu. (Byla Greta nekdy na vylete napr. v Alpach ci ve Stredozemi?
Nevim co minite "seriozni kritikou oponentu", V te zaplave nesmyslu, co se na nas vali v poslednich 30 letech o klimatu dle meho nazoru nema cenu se nejak rozebirat
Mimochodem, i kdyby se ten CO_2 ukazal jako hlavni vinik - vyloucit to pri dosavadnim stupni naseho poznani nelze - co s tim udelate? Posledni rok
dostatecne jasne ukazuje, ze proklamace jsou jedna vec a realita vyvoje sveta jina
Petr Eliáš
14.11.2022 08:29 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
14.11.2022 08:21 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
14.11.2022 08:22 Reaguje na Petr EliášMožná byste se měl kromě toho přitroublého plácání trochu zajímat. :D 30 let je dlouhá doba, chyba bude na vaší straně. :D
Pavel Hanzl
14.11.2022 10:27 Reaguje na Miloš Zahradník"Proč se proboha chlubíte tak zcela fundamentální neznalostí? Vše je popsáno nejen v grýndýlu, ale ve stovkách více, či méně populárních vědeckých pracích, které jsou oponované a velmi přísně posuzované.
Že o nich nevíte, je jen váš problém.
Miloš Zahradník
14.11.2022 19:07 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
15.11.2022 16:09 Reaguje na Miloš Zahradníkhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD
a začněte s přísnějším posuzováním.
Miloš Zahradník
16.11.2022 09:49 Reaguje na Jiří SvobodaTolik dulezitych efektu jejichz roli soucasna veda poradne postihnout neumi, napriklad dynamika zmeny plochy morskeho ledu v Arktide (viz treba i tu neschopnost predkovat mezirocni zmeny v poslednich letech)
Rekneme ze v tom clanku je pomerne obsahly uzitecny soupis ruznych namerenych fakt a grafu ilustrujicich komplexni povahu cele otazky. O tom, zda soucasna klimaticka veda dokaze tyhle jevy verohodne kvantifikovat (nad ramec
prikladani toho pravitka k namerenym grafum) je tam uvedeno co? NIC nad uroven rady pomerne ale primocarych pozorovani (co udela napr. volnejsi hladina arktickeho more s mnozstvim zimniho snehu na Sibiri? Nevykompenzuje se zvysene albedo na mori jeho snizenim na sousi? podobnych otazek jsou spousty a na zadnou neni presna odpoved a ted mate vsechny ty efekty sloucit v jedne strasne slozite silne nelinearni rovnici... To neni invektiva to je proste strizlive konstatovani
ze nehrackove modely klimatu jsou ocividne nad sily soucasne vedy...
Čím větší je globální oteplování, tím větší je riziko překročení tzv. bodů zvratu, tedy prahových hodnot, za nimiž již nelze zabránit určitým dopadům ani při snížení teploty.[175] Příkladem je problém ledového příkrovu v západní Antarktidě a Grónsku, kde zvýšení teploty o 1,5 °C až 2 °C může vést k jeho kolapsu; časový rozsah tání je nejistý a závisí na budoucím oteplení.[176][177] Některé rozsáhlé změny by mohly nastat v krátkém časovém období, například zhroucení atlantické meridionální převratné cirkulace (AMOC),[178] což by vyvolalo velké klimatické změny v severním Atlantiku, Evropě a Severní Americe.[179]
Petr Eliáš
16.11.2022 10:27 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr Eliáš
16.11.2022 10:42 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
16.11.2022 11:17 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
18.11.2022 11:54 Reaguje na Miloš ZahradníkJiří Svoboda
13.11.2022 19:51 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 20:12 Reaguje na Jiří Svobodana tom soucasnem oteplovani opravdu nejvetsi zasluhu - i kdyz takova hypoteza jisteze zni plausibilne. Opakuji: Naprosto ale chybi vedecko popularni literatura (obvykla jinych v oborech ktere si vydobyly zaslouzenou prestiz) ktera by dostatecne vzdelanemu ctenari vysvetlila, na cem jsou zalozeny odhady typu "produkce sklenikovych plynu je zodpovedna za cca X procent otepleni v poslednich 20 letech" Zpusobem ktery by neurazel inteligenci tech laiku, zvyklych na netrivialni pozadavky pri sudiu "exaktnich" ved. A uprimne,
prvotridnich fyziku a matematiku byva mezi meteorology a zvlaste klimatology podstatne mene,
nez v jinych oborech fyziky
JH
13.11.2022 20:36 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
13.11.2022 22:26 Reaguje na JH"vedci dokazali, ze"
Nebo tedy napiste neco, co bude dokumentovat ze o fyzice atmosfery neco
opravdu vite, ze napr, chapete proc na rovniku je stale stejne a na polu
kolisa odchylka prumernych hodnot vuci rovniku od 20 stupnu (v dobe klimatickeho
optima) k 60 stupnum (uvnigtr ledovych dob) ze vam je jasne ktere typy mraku (vodni para je 10 krat silnejsi sklenikovy plyn nez CO_2 a metan dojkromady) Zemekouli v prumeru ochlazuji, ktere otepluji, ze je Vam znama presnejsi statiskika techto mraku
nad celou zemekouli ve vysce 1 -10 kilometru, ze mate v malicku vypocet
"klimatickeho efektu| zemskeho rostlinstva, rozumite procesum na dne oceanu (ukladani uhliku do tamnich usazenin) a spoustu dalsich veci, Pocinaje kvantifikaci (aktualnich i budoucich) jevu na Slunci
A k tomu vsem se pokuste nastudovat i neco z magtematicke teorie chaosu o atraktorech atd. abyste pochopil ze to, co jsem vyjmenoval jeste zsdaleka nestaci
Lek urceny pro miliardy paciantu ma samozrejme smysl testovat pomoci statistiky. Jak chcete testovat "lek pro Zemekouli" kdyz pacient je jen jeden - nase unikatni planeta - a modely toho pacienta, ktere existuji jsou s prominutim jeste mnohem hrackovejsi, nez kdybyste udelal matematicky model cloveka a na nem testoval ucinnost vakciny, co ja vim treba zrovna vuci Covidu :)
JH
14.11.2022 06:27 Reaguje na Miloš Zahradníkpavel peregrin
14.11.2022 08:35 Reaguje na JHTehdy se také shodla převážná část vědců, že Pasteur tvrdí nesmysly. Takže vědci se shodli, ale hromadně se mýlili. Tolik pouze k vašemu vývodu.
JH
14.11.2022 09:08 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
14.11.2022 10:02 Reaguje na JHVladimir Mertan
14.11.2022 10:19 Reaguje na JHJH
14.11.2022 12:17 Reaguje na JHPavel Hanzl
14.11.2022 10:44 Reaguje na pavel peregrinAž se tím začali skutečně zabývat, potvrdili to.
Váš argument je jak dycky nesmyslný a zcela naopak.
Petr Eliáš
14.11.2022 08:24 Reaguje na Miloš ZahradníkJarka O.
14.11.2022 11:37 Reaguje na Petr EliášJarka O.
14.11.2022 17:07 Reaguje na Petr Eliášvaber
14.11.2022 08:54 Reaguje na Miloš Zahradníkale tady už diskutovalo tolik odborníků na modelování klimatu a jejich víra v dokonalost modelu byla vždy neotřesitelná i když model neuměl modelovat,vysvětlit minulost,
to je první krok který musí dobrý model umět ,jinak není důvod věřit, že dokáže předpovědět budoucnost,
změna klimatu určitě probíhá,to cítíme všichni,
je to změna bezvýznamná ,velká nebo katastrofická a má v tom prsty aktivita člověka?
každý má svůj názor, žádný odborník, který by znal přesnou odpověď na světě není
Pavel Hanzl
14.11.2022 11:19 Reaguje na vaberKlimatické modely minulost samozřejmě vysvětlují, přímo z ní vychází.
Každý má sice názor, ale vědecká obec se shodla na určitém systém, jehož pravdivost spočítala na asi 98%. Je to vtěleno v green dealu.
Prostě to samé, že se astronomé shodli na tom, že Země je kulatá a obíhá kolem Slunce, normálka.
Miloš Zahradník
14.11.2022 19:11 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
15.11.2022 08:58 Reaguje na Pavel Hanzldobrý vědec samozřejmě pochybuje a dává si všemožné otázky i to je cesta ke správnému závěru ,
ale Hanzl tady vždy ukazuje jak ví vše a přesně, od politiky až po speciální vědy , nikdy nepochybuje,má svůj černobílý svět,je to takové nebo makové,jiné nikdy
98% spočítaná pravdivost ,to je silný argument hodný Hanzla,
já ale souhlasím s tím ,že klima se mění a já myslím ,že k horšímu, rostou maximální teploty,mizí sladká voda v oceánech ,rozšiřují se pouště a to není pro život dobré
a člověk si musí položit otázku ,nejsem příčina já?
a dělat vše ,aby příčina nebyl
Pavel Hanzl
14.11.2022 10:42 Reaguje na Miloš ZahradníkKorelace grafu stoupající teploty a koncentace CO2 je evidentní.
Je to ale ta hlavní příčina?
Z ledovcových vývrtů víme, jak tyhle veličiny korelovaly milión let pozpátku a je to jasně vidět. Příčiny dřívějších změn klimatu jsou taky známé.
V dnešní době žádný z vnějších vlivů nepůsobí, těch 50 miliard tun ročních emisí CO2 ale má tu razanci samo o sobě.
Nejsou ty emise přirozeného původu? Třeba uvolňování z oceánů atd. atd.?
Taky se zkoumalo, ale z rozboru radioaktivního izotopu uhlíku se dokázalo, že ten nárůst je zůsoben uhlíkem fosilním, ne oběhovým.
Atd atd atd. prostě vliv CO2 na klimatickou změnu je dokázán asi tak, jako kulatost Země a její obíhání kolem Slunce.
Miloš Zahradník
14.11.2022 19:17 Reaguje na Pavel Hanzlv atmosfere nikdo nezpochybnuje, urcit to mnozstvi emitovaneho CO_2 je pouha aritmetika. Diskuse muze nastat nad tim, jak do teto aritmetiky zasahnou ruzne positivni a negativni zpetne vazby v klimatickem systemu ovzdusi a oceanu
Tohle je ale absolutne trivialni problem ve srovnani s tim, pokusit se urcit/zaspekulovat jak silny muze ten narust koncentrace mit vliv na klimatickou zmenu
Vladimir Mertan
13.11.2022 21:09 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
14.11.2022 10:52 Reaguje na Vladimir MertanAle ve čtrvrtohorách se skutečně začalo vždy oteplovat a pak začaly permafrosty emitovat CO2. Dnes je to naopak a je to další důkaz, že to není způsobeno přirozeným způsobem.
A miniochlazení v 50. letech bylo skutečně na hranici měření a bylo způsobeno kouřem z uhelných elektráren celého světa, což vytvořilo velmi slabou "nukleární zimu".
Jarka O.
14.11.2022 11:35 Reaguje na Pavel HanzlJH
14.11.2022 12:29 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
14.11.2022 17:02 Reaguje na JHJH
14.11.2022 17:43 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
15.11.2022 15:08 Reaguje na JHVladimir Mertan
14.11.2022 21:11 Reaguje na Jarka O.Inak je pravda, že v minulosti sa v severných čechách darilo miestnej odrode "Koporečka" Tá sa teraz bez intenzívnych postrekov proti hubovým chorobám prakticky nedá pestovať. V minulosti chránili tie hrušky pred hubovými chorobami práve emisie síry.
Jarka O.
15.11.2022 15:12 Reaguje na Vladimir MertanPavel Hanzl
14.11.2022 16:22 Reaguje na Jarka O.Jiří Svoboda
15.11.2022 11:07 Reaguje na Vladimir MertanKdy máte v globálně zmapované historii situaci, kdy v atmosféře velmi rychle "nepřirozeně" přibývá CO2? To by bylo relevantní pro dnešní situaci. Jinak srovnáváte řepy s jablky. Vám to zjevně nevadí a jste v tom zacyklen.
"pritom záznamy z minulosti jasne ukazujú, že najskôr sa zvyšovala teplota a až potom stúpala hladina CO2." Toto není současný případ. Proto argumentovat takovými historickými událostmi je nesmyslné. Mám avšak vážné pochybnosti, že jste schopen toto pochopit. Ale nevylučuji, že překvapíte!
Vladimir Mertan
15.11.2022 18:00 Reaguje na Jiří SvobodaPetr Eliáš
16.11.2022 10:23 Reaguje na Jiří SvobodaBřetislav Machaček
13.11.2022 17:05do hlavy i kdyby nechtěl a podle toho bude hodnocen. Kdo nejde s námi,
jde proti nám a kdo vybočí z řady bude potrestán. Tak nějak si to dnes
zase představují vůdci podporováni "svazáky", kteří lokajsky přizvukují.
Ono o planetu tu vůbec nejde, jde o lidstvo, které se buď přizpůsobí a
nebo ho část vyhyne. Je to zcela přírodní proces, kdy se planeta chce
zbavit škůdce a on se zoufale snaží zachránit, ale neřeší prapříčinu,
kterou je spotřeba nárůstem populace. Bez této brzdy se nic nezmění
a pouze se spotřeba přesune jinam , když někde jinde poklesne.
Pavel Hanzl
14.11.2022 10:55 Reaguje na Břetislav MachačekProblém je pálení fosilního uhlíku, fakt to není až tak složité.
Miroslav Vinkler
13.11.2022 18:02To, že autor je zastánce klimaalarmismu a jako učební pomůcku uvádí profláklý levicový Guardian je vadou na kráse, ale to nic nemění na tom, že racionálně a kriticky myslící jedinec - žák - si už svoji cestu k pravdě může najít.
Jiří Svoboda
13.11.2022 20:08 Reaguje na Miroslav VinklerNechci žáky rozhodně nějak podceňovat, ale kde by se mohli tomuto naučit?
pavel peregrin
14.11.2022 08:40 Reaguje na Jiří SvobodaOn se velice často zaměňuje pojem "posuzovat" za "žvanit".
Jiří Svoboda
15.11.2022 11:15 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
14.11.2022 11:00 Reaguje na Miroslav VinklerDůležité je, že jsou tam fakta a ne alarmismus jakéhokoliv typu.
Právě za 60 let klimatologie je možno už hodnotit, jaké modely měly pravdu a co se ve skutečnoati stalo. Předpokládám, že je to tam zhodnoceno také.
Jiří Svoboda
15.11.2022 11:18 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
14.11.2022 14:25 Reaguje na Miroslav VinklerMy jsme si za totáče tu cestu k pravdě taky našli ... i když teda bylo lepší o tom být zticha.-)
Lukas B.
14.11.2022 08:09já bych od školy očekával, že naučí všechny aspoň trochu vzdělavatelné děti triviu. součástí trivia je i schopnost (aspoň někdy) odlišit věci podstatné a nepodstatné. v tom školství obecně selhává, a zárodek vzdělání je zhusta dosahován ne díky, ale navzdory škole.
celá ta oficiální linie boje proti klimatické změně nápadně připomíná námořníky snažící se pohánět loď foukáním do plachet.
Pavel Hanzl
14.11.2022 10:57 Reaguje na Lukas B.A to argumenty a fakty.
Jiří Svoboda
15.11.2022 11:26 Reaguje na Pavel HanzlJarka O.
14.11.2022 11:27 Reaguje na Lukas B.Vážněji – opravdu se na základce přestává ve fyzice učit Ohmův zákon, Newton, protože je to „těžké“? Měly by se neutrálně učit základy chemie, fyziky a jestliže je ve škole tolik času, tak místo tolerance, antimobingu, LGBTXY, klimatu, mohou přibrat brannou výchovu, spektroskopii, geologii, pedologii. Mám od známých, že učitelé, kteří řeknou slovo na obhajobu JE, jsou některými žáky nenáviděni.
Pavel Hanzl
14.11.2022 16:20 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
15.11.2022 15:19 Reaguje na Pavel HanzlJarka O.
16.11.2022 11:53 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
14.11.2022 14:36A taky je fakt, že některá ta témata jsou zpracována jak agitky z dob našeho mládí.
Ale nakonec to stejně skončí u toho konkrétního učitele a jeho přístupu k žákům/studentům a výuce.
Miloš Zahradník
15.11.2022 12:22------------------------------------------------------------------------
Princip "neplytvat zdroji" atd. je jiste chvalyhodny ale to je moralni prikazani, ne veda...