https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vedci-zjistili-co-stoji-za-pestrym-zbarvenim-papousciho-peri
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědci zjistili, co stojí za pestrým zbarvením papouščího peří

1.11.2024 01:47 (ČTK)
Lori tmavý.
Lori tmavý.
Mezinárodní tým vědců, včetně českých expertů, odhalil, co stojí za pestrým zbarvením papouščího peří. Zodpovědné jsou specifické pigmenty. Studie například prokázala, že pigment psittakofulvin, který je u papoušků zodpovědný za červené a žluté barvy, se vyskytuje ve dvou chemických formách. Vědci nově zjistili, že jeho specifické zabarvení závisí na molekulárních přeměnách řízených enzymem, uvedla Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy (PřF UK).
 
"Zjistili jsme, že barvy peří jsou důsledkem přítomnosti dvou chemických forem psittakofulvinů – aldehydické a karboxylové. V červeném peří dominuje aldehydická forma, zatímco v žlutém karboxylová," uvedl Jindřich Brejcha z PřF UK, který se na studii podílel.

Vědci prováděli experimenty na modelovém druhu papouška lori tmavého, jenž se vyskytuje ve dvou barevných variantách. "Naši kolegové si vybírají pro své molekulární studie modely, o kterých se ví, že jejich genom bude stejný a jediný rozdíl bude právě zodpovědný za konkrétní fenotypový znak," popsal Brejcha.

Experti prozkoumali genom obou variant, aby identifikovali oblasti DNA zodpovědné za rozdíly v barvě. Výsledky experimentů ukázaly, že zbarvení je určováno aktivitou enzymu aldehyd dehydrogenáza, který řídí přeměnu aldehydu na karboxylovou kyselinu.

Experimentální část výzkumu zahrnovala měření pomocí Ramanovy mikroskopie a separační chromatografické analýzy. Tyto metody umožnily doložit přítomnost a rozdílné poměry pigmentů v peří papoušků. Detailní analýza navíc ukázala, že gen pro enzym je aktivní přímo v buňkách formujících peří, což podle vědců podtrhuje jeho zásadní roli ve vzniku pestrého zbarvení.

Výsledky vědci dále ověřili za použití geneticky modifikovaných kvasinek, které přizpůsobili tak, aby produkovaly psittakofulviny. Když byla kvasinkám přidána papouščí verze enzymu, přeměnily se aldehydy na karboxylové kyseliny, což kopírovalo papouščí mechanismus.

Na výzkumu se podíleli také Peter Mojzeš z Matematicko-fyzikální fakulty UK a Petr Maršík z České zemědělské univerzity. Studie byla publikována ve vědeckém časopisu Science.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.11.2024 04:22
Na papoušcích jsou mnohem zajímavější jejich duševní schopnosti (mluvení, přemýšlení, paměť), barevným peřím oplývá řada jiných ptáků.
Odpovědět
Anyr

Anyr

1.11.2024 10:52 Reaguje na Karel Zvářal
Jojo. :)
Odpovědět
JN

Jan Novák

2.11.2024 07:24 Reaguje na Karel Zvářal
Přesně, jen ať se hezky vědci vykašlou na výzkum čehokoliv jiného, jak těchto tří vlastností u tohoto ptačího řádu, ať může nějakej Karel v Evropě klidně spát.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.11.2024 07:36 Reaguje na Jan Novák
:-)) Dobrej zápich! Karel zmíněné vlastnosti zkoumá vod základky (každý papouch má jiné vlastnosti, povahu i vlohy), a zhruba v tu dobu se dozvěděl, čím to, že se barvy listí na podzim mění. U puštíka kromě rezavé a šedé určil 4 přechodové fáze, takže pro něho to žádné novum není. Kačer či kohout hrají všemi barvami, samice mají barvu suché trávy. Chápu, pro někoho je genialita přírody makačka na bednu...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.11.2024 07:56 Reaguje na Karel Zvářal
A co teprve, když z původně zeleného "vrabce" vyšlechtili chovatelé/ vědci modrou, žlutou, bílou, fialovou, šedou a různě strakaté andulky? To je teprve co zkoumat a vysvětlovat!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.11.2024 08:20 Reaguje na Karel Zvářal
Doporučená literatura: Zd. Veger: Andulka a její chov. 1973
Odpovědět
JN

Jan Novák

2.11.2024 13:49 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, v knížce Andulka a její chov, 1973. určitě hezky již tehdy vyzkoumali a vysvětlili molekulární a chemickou podstatu různých typů ptačích pigmentů. Je rozdíl mezi "pták je na podzim hnědý, na jaře šedý" a věděním na úrovni chemie a molekulární biologie.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.11.2024 14:52 Reaguje na Jan Novák
V té knížce je to popsáno velmi podrobně na chromozomální úrovni, tj. v podstatě detailně rozvedené Mendelovy zákony dědičnosti. Dát pánům vědcům uvedený příklad, tak těžko budou vědět popsat, jak se to bude štěpit ! To je úplně jiná liga !

Např. tmavomodrý x tmavozelený štěpící na modrou typ I: 25% tmavomodrých, 25% světle modrých, 25% olivově zelených štěpící na modrou, 25% tmavozelených štěpících na modrou typ I.

A toto chovateli bohatě stačí, aniž by musel znát chemické názvy psitakofulvinů. To je asi tak, kdy vím, kdy je úplněk a kdy nov, bez toho, abych znal všechna popsaná místa na povrchu měsíce. Pro obyčejného člověka je to zbytná informace, de facto balast. A pro mě je úžasné vidět, čeho věda za tak krátkou dobu dosáhla. Ti ptáci byli dovezeni do Evropy před pár stoletími, a dnes máme takové množství barevných forem, že říct to někomu na začátku, tak tomu stěží bude věřit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.11.2024 15:45 Reaguje na Jan Novák
A jak tak sleduji, projevujete se jako demagog/troll už delší dobu. Nic o tom, aby se vědci na to vykašlalil, jsem ani nenaznačil. Mě zkrátka více zajímají duševní schopnosti (ptáků, savců, lidí), než fyzický vzhled.
Odpovědět
JN

Jan Novák

2.11.2024 23:57 Reaguje na Karel Zvářal
Reaguji na vás pouze jako na člověka, který v článku hned prvním komentářem zbytečně naznačuje, že na papoušcích jsou zajímavé pouze tři jediné věci, nic více. A pak zde na vytknutí, že jde o zkoumání pigmentů na molekulární a chemické úrovni, zde vypisujete dost od boku zbytečnosti o mendelistické dědičnosti barvy peří u Andulek v knížce pro zájmové chovatele. U článku, který dané téma zkoumá poněkud z jiného úhlu a pro jiné účely. Skoro to až působí, jako zmatené breptání člověka, na kterého je již začíná být svět moc složitý.

Mimochodem, třeba u těch zmiňovaných Andulek, a všech jiných ptáků, krom Turaků, je zelená barva způsobená fyzikálními procesy, jen specificky Turakové, mají zelené zbarvení způsobené zeleným pigmentem - turacoverdinem, jsou v tom unikátní napříč celou ptačí říší.

Hezký večer. :)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.11.2024 07:35 Reaguje na Jan Novák
Lžete a manipulujete, až se hory zelenají. Nikoliv "pouze tři jediné věci", nýbrž MNOHEM zajímavější duševní schopnosti.

Vás mám přečteného jak včerejší noviny. Pozitivní komentář nedáte, jen číháte, koho byste mohl "opravit a poučit". viz. diskuse u projektu s gepardy v lese... Vyjadřujte se příště k obsahu článku, a nemistrujte jiné účastníky webu. Hezký den!
Odpovědět
JN

Jan Novák

4.11.2024 06:13 Reaguje na Karel Zvářal
Vyjadřuji se k obsahu diskuze. Jinak by každý, kdo si ji zpětně přečte, tak uvidí, že vaše odkazy na knihu o chovu Andulek pod článkem o molekulární podstatě ptačích pigmentů, byly taky dost výstřely od boku.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.11.2024 20:44 Reaguje na Jan Novák
Jaká střelba od boku? Znáte jiný druh, který má tolik barevných variant? Těžko by, že... Mě u člověka, se kterým kamarádím, zajímá mnohem víc jeho povaha, než počet modifikovaných bází v genomu. U papoušků je tomu podobně.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist