https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyborny-bude-s-farmari-jednat-o-spolecne-zemedelske-politice-nebo-byrokracii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výborný bude s farmáři jednat o společné zemědělské politice nebo byrokracii

15.2.2024 00:23 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
O případných úpravách společné zemědělské politiky nebo byrokratické zátěži ze strany Evropské komise chce ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) hovořit na čtvrtečním jednání se zástupci farmářů, kterého se zúčastní i premiér Petr Fiala (ODS). Bude také informovat o krocích, které ministerstvo zemědělství (MZe) v posledních dnech pro chovatele a pěstitele učinilo, řekl dnes novinářům. Zda výsledky jednání přesvědčí velké oborové organizace k tomu, aby protesty na národní úrovni nepořádaly, nedokáže říci, doplnil.
 

"Mým cílem zítřejšího (čtvrtečního) jednání je seznámit s kroky, které jsme už učinili v posledních dnech a hodinách. Reagujeme třeba na to, co včera (v úterý) zveřejnila Evropská komise v rámci takzvaných neprodukčních ploch. Chceme to pro letošní sezonu pro české farmáře upravit," řekl Výborný.

Zástupce Agrární komory, Zemědělského svazu a Asociace soukromého zemědělství bude Výborný na čtvrteční schůzce dále informovat o tlaku, který MZe vynakládá na EK, aby zemědělcům snížila byrokratickou zátěž. "Musí dojít k výraznému snížení byrokracie a kontrolní zátěže. Není možné, abychom se utrhli někam, kde to ani já neumím farmářům vysvětlit," uvedl.

Jedním z probíraných témat podle Výborného budou i případné úpravy společné zemědělské politiky na národní úrovni. "Pomohli jsme malým rodinným farmám, ale ten problém se nám trochu přesunul do středních podniků a tam musíme zacílit pozornost," doplnil ministr.

Agrární komora, Zemědělský svaz a Asociace soukromého zemědělství přistupují k jednáním podle Výborného konstruktivně. Uvedl také, že rozumí jejich požadavkům. "Ale například ohlášené protesty v pondělí jsou protesty někoho, kdo reálně nezastupuje české zemědělce. Jsou to věci, v jejichž pozadí jsou nějaké osobní a politické zájmy a tam já velmi těžko hledám partnery, se kterými bych hovořil," dodal.

Blokádou pražské magistrály chce část farmářů v pondělí 19. února upozornit na podle nich špatnou situaci českého zemědělství. Ministrovi Výbornému také předají dopis s požadavkem, aby česká vláda odstoupila od Zelené dohody pro Evropu (Green Deal). Protest organizuje předseda Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy a Asociace svobodných odborů ČR Bohumír Dufek a bývalý prezident Agrární komory ČR Zdeněk Jandejsek. Do Prahy by podle nich mohlo v pondělí přijet 600 až 1000 traktorů či další zemědělské techniky. Agrární komora, Zemědělský svaz a Asociace soukromého zemědělství se od tohoto protestu distancovaly, chtějí počkat na výsledky jednání s Výborným.

Na vysokou byrokratickou zátěž, stoupající náklady nebo nastavení dotační politiky si zemědělci stěžují dlouhodobě. Například Zemědělský svaz uvedl, že podle jeho interního průzkumu klesl v minulém roce zisk zemědělských firem na 8,7 miliardy korun z 22 miliard v roce 2022.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

15.2.2024 07:36
skvělá činnost dobrého ministra!!!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2024 09:28 Reaguje na Honza Honza
Jaká skvělá činnost a jaký skvělý ministr proboha!!!!! To, že se konečně v Evropě začalo něco dít, je výsledkem tvrdého tlaku Francouzů, Holanďanů a Němců, tedy jejich sedláků!! Nebýt toho, nikdo, opakuji nikdo by se se zemědělci nebavil. Takhle mají strachem stažené půlky a začínají, alespoň trochu, couvat. A u nás protesty nedělají žádní oficiální představitelé zemědělců, i když by právě oni měli být na čele! Jenže teplá místečka jsou nade vše. Protože tohle je buď anebo- buď se zarazí nekontrolovatelný příliv komodit ze zemí, kde na nějaká opatření zvysoka kašlou a to včetně Ukrajiny, dále nesmyslné úhory a stoupající buzerace ze strany kontrolních úřadů, halda zbytečného papírování atd, nebo tady během dvou let půjde zemědělství jako obor do kytek!! A to s sebou strhne dominovým efektem odvětví, o kterých si to přiblblo ministr možná myslí, že se jich to vůbec netýká. Tyhle kecy o nějakém předtím vyvíjeném tlaku si ten jouda může nechat tak leda pro laickou veřejnost, skutečnost je jiná, my v tom žijeme, takže mi tady nikdo a nejmíň Výborný nebude nic slintat!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 09:51 Reaguje na pavel peregrin
Jak tady čtu, tak se to ve Vás hodně vaří ...
Jen by mě zajímalo, proč zemědělci nemají politickou stranu a nejsou v parlamentu. V ostatních zemích to tak je a za 1. republiky to tak taky bylo.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.2.2024 10:05 Reaguje na Michal Uhrovič
Máte doma kravku plus celé hospodářství, že byste se připojil? Pokrok zajistil odchod lidu od dřiny, kterou dnes vykonávají stroje. Pokles pracovní síly za poslední století je z několika desítek procent na (velmi) nízké jednotky. A tak nezbývá, než traktorem ucpat příjezdovky, neb těch pár posledních mohykánů by bylo před Strakovkou xmíchu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 10:07 Reaguje na Karel Zvářal
Mám to chápat tak, že zemědělci nemají politické zastoupení, protože je jich málo?
Politici se s nimi baví jen před volbami, jinak je ignorují a potom se to dostane do stavu, jak je nyní.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.2.2024 10:14 Reaguje na Michal Uhrovič
Vždyť to musíte vidět na těch hrátkách s cenami. Nutella se vytasí s objevem, že je výhodnější nakupovat jinde. takže ta marže je všude jinde, než u samotných producentů. Ti jsou poslední, s kým se zpracovatelé a prodejci baví, politiky nevyjímaje. Nekulu vyhodili, že ten nespravedlivý systém kritizoval - a co se velice změnilo? A to byl jen začátek, dnes k tomu přibyly další problémy.

Prostě platí Zákon padajícího ...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2024 10:41 Reaguje na Michal Uhrovič
Vaří, ale je mi jasné, že kdo v oboru nepracuje, tak to asi nepochopí. Proč nemají zemědělci svoji stranu nevím, možná proto, že aktivních -myslím těch z prvovýroby- je nás už pouze tak 80000, což není ani Hradec Králové, takže marginální záležitost z pohledu voličů a prosazování v parlamentu, a dále proto, že zemědělci jsou u nás roztříštěni na "správné" a "špatné".
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 10:59 Reaguje na pavel peregrin
Pane, já Vám věřím, a máte pravdu, že to do důsledků nechápu, ale věřím Vám.
Podle mě by politická strana pomohla, ale jak píšete, je jich málo. Ale historie ukazuje, že dobré PR a nějaké kačky navíc a jde úspěšnou stranu vybudovat.
Jenže jak jsem psal, o zemědělce se kdokoliv zajímá jen před volbama.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 11:01 Reaguje na pavel peregrin
Kdyby se lidem vysvětlilo, že podpora politické strany zemědělců zvýší podíl zemědělců na trhu a bude větší konkurence a díky tomu zlevní potraviny, tak by se lidi chytli.
Taková sociální zemědělská strana si myslím na 10% v parlamentu má.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2024 13:43 Reaguje na Michal Uhrovič
Asi ano, ale u nás nevidím lídra typu Antonína Švehly.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 16:15 Reaguje na pavel peregrin
U nás lídři nejsou. Protože ti kvalitní lídři, kteří by chtěli spravovat naši zemi s odpovědností, vyhnali stbáci, oligarchové a média a ostatní si na to jen hrají ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.2.2024 16:00 Reaguje na Michal Uhrovič
Za Luxe se za zemědělce alespoň trochu bila KDU-ČSL, která má sice zemědělství zase ve
své gesci, ale na zemědělce kváká, aby si
nerozzlobila zbytek pětikolky, kterou venkov
nezajímá. Mají své voliče ve městech a těch
pár tisíc zemědělců přenechali opozici. Ta
jich vyslyšela a ráda je podpoří proti vládě,
protože mají pádné argumenty a nátlakovový
potenciál stejný, jako zemědělci v celé EU!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.2.2024 16:03 Reaguje na Břetislav Machaček
opravuji na nátlakový.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 16:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Za Luxe? to je 25 let.
Od té doby nic.
Odpovědět
HH

Honza Honza

15.2.2024 10:15 Reaguje na pavel peregrin
kromě hodnocení ministra máte, pane, úplnou pravdu a zcela s vámi souhlasím:
- spravedlivé dotace v celé Evropě (nebo nejlépe vůbec žádné)
- boj proti byrokracii, svázání nejrůznějšími vyhláškami, nařízeními, pokutami
- ochrana vlastních zájmů- proti migraci, levným dovozům, nesmyslným rozhodnutím EU
Kdo by to měl jako zařídiT? Je to pouze a jenom program demokrat. konzervat. stran (vedoucí je určitě ODS). Jen je třeba tento program rozvíjet, naplňovat: nízké daně, nechat peníze podnikatelům a lidem, ne je moudře přerozdělovat, nechat rozhodování na odbornících, majitelích polí, lesů, spíše dohlížet, spíše radit, pouze při jednozn.poruš. předpisů pokuty. Ne jim stále házet klacky pod nohy jako to dělal Zeman a opozice, naopak vést je k tomu aby byly efektivní reformy, aby se více šetřilo, aby jsme se odkláněli - ne přikláněli k EU.
Výjimka je euro: euro je volnost, je to jako hraniční přechod bez německých celníků- přijetí eura je více svobody!
Odpovědět
sv

sv

18.2.2024 13:22 Reaguje na pavel peregrin
"Francouzů"? Myslíš pobíračů eu dotací, peregrinku. Pro info tzv. společná zemědělská politika zkonzumuje víc než 50 miliard eur ročně. Právě francouzští agresivní tzv. zemědělci dostávají největší hysterické záchvaty, když dojde na liberalizaci nesmyslných až absurdních regulací GMO, které v EU panují.
Odpovědět
pk

pepa knotek

15.2.2024 10:57
Na jednání měl tenhle ministr už času dost, všechny výzvy a návrhy od zemědělců ignoroval, teď se může modlit teolog.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

15.2.2024 11:02 Reaguje na pepa knotek
:-D
Humorně jste popsal hlavní problém našeho ministra Z. Je teolog.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2024 13:45 Reaguje na pepa knotek
Přesně tak, teď honem honem by chtěl napravovat svoje arogantní jednání. Když mu do parlamentu přinesli petici zemědělců, jen se jim v podstatě vysmál a div je nevyfakoval. Kdo seje vítr, sklízí bouři.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist