https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vystavba-d3-nebyla-podle-odpurcu-proverena-z-hlediska-dopadu-na-klima
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výstavba D3 nebyla podle odpůrců prověřena z hlediska dopadu na klima

5.5.2022 11:40 | PRAHA (ČTK)
Foto | Kralpilot / Wikimedia Commons
Chystaná výstavba dálnice D3 přes Posázaví nebyla podle odpůrců prověřena z hlediska dopadu na klima. Vyplývá to podle nich z nového posudku, který si dali zpracovat. Jde o závažnou překážku k prodloužení platnosti zastaralého stanoviska EIA, uvedl spolek Alternativa středočeské D3. Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Brychty je vyhodnocení vlivů na klima součástí studie, která je podkladem pro žádost o prodloužení platnosti EIA. Spolku vadí, že D3 povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučuje spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a budovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy zvolenou trasu dlouhodobě obhajuje.
 

Spolek uvedl, že dokumentace k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), která vedla k vydání souhlasného stanoviska k záměru v roce 2012 a jeho prodloužení v roce 2017, obsahuje podle posudku závažné nedostatky. Jde například o plánování dopravních kapacit pro rok 2030 namísto let 2080 až 2130, chybějící uchopení témat elektromobility či zadržení vody kvůli zvládání sucha. Dokumentace podle posudku nezohledňuje ani změněné klimatické podmínky a opatření vedoucí k obnovení odolnosti narušených ekosystémů na změny klimatu či plánování odolnosti infrastruktury na nové hydrometeorologické extrémy.

Zásadní je podle spolku prověření záměru z hlediska klimatického dopadu podle technického pokynu Evropské komise, což se zatím nestalo. Nedodržení zákona o řádném posuzování vlivu na životní prostředí je důvodem k tomu, aby Evropská komise zahájila šetření, zda není evropská legislativa životního prostředí v ČR obcházena, uvedl spolek. Podle něj chybějí důkazy, že je středočeská D3 z hlediska dopravy nezbytná a že nezhorší dopady klimatické změny.

Brychta ČTK sdělil, že platnost stanoviska EIA měla skončit letos 1. února. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto 9. listopadu 2021 požádalo ministerstvo životního prostředí o prodloužení. Stanovisko EIA tak dál platí, a to díky tomu, že ŘSD podalo žádost o prodloužení před vypršením platnosti. Podle Brychty jde o běžný postup, který se v těchto situacích používá. ŘSD nyní čeká na výzvu ministerstva životního prostředí k případnému doplnění podkladů, které byly součástí žádosti o prodloužení EIA.

Podkladem pro žádost o prodloužení platnosti EIA je srovnávací studie. Jejím cílem bylo ověřit, že od vydání stanoviska EIA v roce 2012 nenastaly změny, kvůli nimž by stavba mohla mít zatím neposouzené významné vlivy na životní prostředí. ŘSD podle Brychty nezjistilo žádné skutečnosti, které by bránily ministerstvu platnost stanoviska EIA prodloužit. "Součástí výše uvedené srovnávací studie je také vyhodnocení vlivů na klimatické změny a změny klimatu," dodal mluvčí.

Ministerstvo dopravy takzvanou západní variantu dálnice D3 dlouhodobě obhajuje. Podle něj byla opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a pro obyvatele nejvhodnější. Alternativní návrh, tedy přidání pruhů k silnici I/3 a výstavbu obchvatů, ministerstvo odmítá. Rozšíření I/3 by podle něj nemohlo nahradit plánovanou D3 v západním koridoru.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách je schvalovací proces stále na začátku. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha-Jílové, Jílové-Hostěradice, Hostěradice-Václavice, Václavice-Voračice a Voračice-Nová Hospoda. Stát by mohl ještě letos získat územní rozhodnutí na stavbu některých středočeských částí dálnice. Je to možné u úseku z Prahy k Václavické spojce. Středočeská část D3 by se podle modelů ministerstva měla stavět v letech 2026 až 2029.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

5.5.2022 12:31
Odpůrce je potřebné přivázat u silnice v některém městě na silnici 3, na 24h., aby si užili to, co tam zažívají místní už desetiletí.
Jejich vinou !
Všechny dálnice měly být v provozu, před vstupem ČR do EU.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.5.2022 19:25 Reaguje na smějící se bestie
se upozorní na šlendrián a místo toho, aby se věci dělali tak jak mají, tak jsou špatný, ti, co na to upozorní...to je teda logika, to vám řeknu
Odpovědět
ig

6.5.2022 09:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Neposoudili vliv dálnice na globální oteplení, to je fakt šlendrián. A to ještě nevíte, že ani nemají plán pro případ přistání mimozemšťanů na té dálnici :D
Odpovědět
ig

5.5.2022 17:14
Ekotrollové už jen žvaněj nesmysly...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.5.2022 18:13
Správně , Posázaví je nutno zničit za každou cenu !
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.5.2022 18:13
Na přetížené 3 ce zbytečně umírají jak lidé, tak zvěř. Pouze deviantní ekologisti si přejí v tom pokračovat.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.5.2022 19:27 Reaguje na Michal Ukropec
jestliže se něco zanedbalo, mají plné právo žádat o nápravu...to snad ještě dokážete pochopit?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.5.2022 22:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Lžou tak často a dlouho, že se jim věřit nedá.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist