Zpráva senátorky Jitky Seitlové odhaluje okolnosti (ne)zvládnutí havárie na Bečvě
Věcná stránka dokumentu se snaží v získaných odpovědích od jednotlivých aktérů havárie hledat odpovědi na několik klíčových otázek. Například kdy a s jakým obsahem byla informace o havárii na Bečvě předána inspekci, starostům, hejtmanovi či vodoprávnímu úřadu.
Jak ze zjištění Jitky Seitlové vyplývá, zatímco Integrovanému záchrannému systému se informace dostaly včas, Vodovodům a kanalizacím Přerov, které vodu z Bečvy odebírají, se informace dostala opožděně, protože účastníci zásahu neměli zřejmě dostatek podkladů o odběratelích vody z řeky. „Tyto důležité údaje mají být součástí povodňových plánů a havarijních opatření Povodí a právě při haváriích na vodách k dispozici,“ komentuje to Jitka Seitlová.
Přečtěte si také |
U velkých havárií na řekách budou velet hasiči. Kdo by to ale měl být u běžných havárií?Opožděné bylo informování vodoprávního úřadu Olomouckého kraje hejtmanem a Operačním a informačním střediskem integrovaného záchranného systému Olomouckého kraje. Informace se k nim dostala až druhý den, přestože se situace vyvíjela jako mimořádně závažná už prvního dne.
„Z provedených šetření a odpovědí vyplývá také nejasnost vzájemného informování mezi krajskými hasičskými sbory Olomouckého a Zlínského kraje. Povinnost vzájemného informování není zakotvena v právních předpisech,“ komentuje to Seitlová.
Senátorka při svém místním šetření také zjistila, že úřady s výjimkou přerovského vodoprávního úřadu nevedly záznamy o čase předávaných informací o havárii.
„Na otázku, jaký byl obsah předávané informace, nikdo z dotázaných přímo neodpověděl. Hasiči pouze uvádí, že sdělovali informaci o uhynulých rybách v Bečvě,“ stojí v dokumentu.
Řídí to tu někdo?
Druhou šetřenou otázkou bylo, kdo řídil činnosti zneškodňování a likvidace havárie na Bečvě. Kdy a které orgány postupně přebíraly řízení prací v jejich průběhu. A zda místní vodoprávní úřady požádaly o převzetí řízení havárie své krajské nadřízené.
„Úřady státní správy a samosprávy neměly jasno v tom, kdo zásah záchranných a likvidačních prací při mimořádné havárii na Bečvě řídil. Koordinace byla zejména v důsledku neodpovídající podpory odborných institucí a sekcí státní správy nedostatečná,“ komentuje zjištění ve zprávě senátorka Seitlová a dodává, že osoba, která záchranné a likvidační práce havárii řídí, nese současně za jejich průběh plnou odpovědnost.
„Je překvapivé, že vodoprávní úřad Olomouckého kraje o žádosti převzetí řízení od vodoprávního úřadu Lipník nad Bečvou ‚neví‛ a při osobním jednání dne 30. 11. 2020 uvedl, že žádným nižším vodoprávním úřadem o to nebyl požádán,“ popisuje zmatky Seitlová.
V textu dále stojí, že zástupkyně vodoprávního úřadu Hranice správně dovodila problém v řízení složek Integrovaného záchranného systému ze strany vodoprávního úřadu. „Z mnou vedených konzultací vyplynul vážný a ministerstvem životního prostředí kompetenčně nedořešený střet v řízení složek Integrovaného záchranného systému a formulací vodního zákona,“ komentuje legislativní problém Seitlová.
V čem je jeho podstata? Řízení zásahu zneškodnění a likvidace havárie s sebou také nese odpovědnost za rozhodování o provedených úkonech Integrovaného záchranného systému. Tuto odpovědnost ale nemůže nést úředník vodoprávního úřadu, protože do jeho kompetence nepatří velení Integrovanému záchrannému systému.
Jitka Seitlová podotýká, že v podobných případech mimořádných událostí v oblasti například veterinární správy nebo znečištění ovzduší došlo již dříve k nápravě možné kolize řízení Integrovaného záchranné systému a odborné složky jednoznačným stanovením řízení IZS, respektive hasičského záchranného sboru.
„MŽP ČR po vyhodnocení situace havárie na řece Bečvě stav napravuje a v návrhu novely vodního zákona určuje výhradu řízení u mimořádných havárii veliteli Hasičského záchranného sboru,“ komentuje stav Jitka Seitlová. Hasiči mají pro případy jiných havárií zpracovány tzv. typové listy, které jsou operativně k dispozici a obsahují konkrétní úkony a postupy, dodává.
Máte plán? A mohla bych ho vidět?
Třetí otázkou bylo, zda byl orgánům zásahu dostupný plán opatření pro případ havárie a byl využíván při zneškodňování a likvidaci havárie na Bečvě.
Jak dokument rekapituluje, Povodí mají mít k dispozici pro jednotlivé úseky toků „plány opatření pro havárie“, které vychází z havarijního plánu kraje a havarijních plánů firem nakládajících s nebezpečnými látkami. „Informace o tomto zásadním podkladu při postupu zneškodňování havárií ale nebyly, dle mých zjištění, známé, někteří účastníci zásahu o tomto podkladu vůbec nevěděli,“ komentuje svá zjištění Jitka Seitlová. Podklad je významný zejména co se týká charakteristiky závadných látek, s nimiž se nakládá v daném území nebo také poskytuje operativně informace o místech ohrožených únikem závadných látek.
„Lze jistě souhlasit, že Povodí nemá nařizovat, ale má poskytovat součinnost a odbornou pomoc. Jak z názvu vyplývá, plán opatření Povodí má být připravován a využit při haváriích na povrchových vodách, nikoliv pouze pro interní potřebu firmy,“ stojí v komentáři Jitky Seitlové.
Jak dále uvádí Seitlová, pravidelný monitoring Povodí ve sledovaném úseku už dříve zjistil výskyt kyanidů. „Tyto informace mohly být rozhodující pomocí laboratořím, které uváděly, že ve velmi široké škále všech možných chemikálií neměly žádné vodítko, kam analýzy odebraných vzorků vody zaměřit,“ zmiňuje Jitka Seitlová.
Pozor! Havárie!
Čtvrtou otázkou bylo, zda bylo vydáno varování obcím a zejména občanům bezprostředně po havárii. Pokud ne, proč k varování nedošlo.
Senátorka Seitlová ve své zprávě konstatuje, že informace a varování obyvatelstva o havárii bylo opožděné a nedostatečné.
„Občané, některé dotčené obce a uživatelé vody z řeky Bečvy byli o závažnosti havárie ze strany vodoprávního úřadu informováni až následující den, po více než 20 hodinách od jejího zjištění. Postup znečištění řekou od pravděpodobného místa havárie byl však podle odhadů expertů rychlejší,“ podotýká Jitka Seitlová.
Vzorky? No, to někdo dělá
Další z otázek, které se senátorka Seitlová věnovala, byla, zda byl odběr vzorků koordinován odpovědnou osobou.
„Po zjištění havárie docházelo k odborně nekoordinovanému odběru vzorků, což mohlo následně způsobit problémy určení příčiny a zdroje havárie. Analýzy byly prováděny bez podkladů o možných kontaminantech,“ komentuje zjištění senátorka Seitlová. „To znesnadnilo a zásadně prodloužilo laboratorní určení povahy znečištění. Určení kyanidů nebylo laboratořemi v prvních dnech vůbec prováděno,“ popisuje Seitlová.
Jak dále konstatuje, postup odebírání vzorků vody není upraven v právních předpisech, pouze v metodice, která není zveřejněná.
Senátorce Seitlové se nepodařilo zjistit, kdo odběr vzorků řídil nebo podle jaké metodiky a doporučení byl prováděn odběr vzorků v kritických a rozhodujících hodinách první den po zjištění havárie. „Z odpovědí, kdy a kam byly vzorky předány k analýze, vyplývá, že většina z nich byla do laboratoří předána až druhý den po havárii,“ konstatuje Seitlová.
Ani senátorce Seitlové se nepodařilo zjistit, kdo a proč rozhodl o tom, že se vzorky, které bezprostředně po havárii odebrali rybáři, nepoužili.
Přečtěte si také |
Záhada rybářských vzorků z Bečvy III: Stále nevíme, kde skončily
Vzorky z výpustí jsme vypustili
K otázce, proč nebyly odebrány vzorky vody a sedimentů ze zasaženého úseku řeky a nad ním, senátorka Seitlová píše, že odůvodnění ČIŽP je rozporuplné. „Uvádí, že měla zjišťovat příčinu havárie a soustředit se na identifikaci kontaminantu. K zjištění stanovených úkolů slouží nezastupitelně právě odběr vzorků a jejich analýzy,“ popisuje Seitlová s tím, že je sice potřeba ocenit Hasičský záchranný sbor za odběr vzorků, ale hasiči sami mohou jen těžko mít znalosti a erudici odborníků z Povodí či specialistů ochrany vod ČIŽP.
„První den ČIŽP odebrala vzorky jen z části toku ve správním obvodu Olomouckého kraje, protože byl podle jejího zdůvodnění odběr v zlínské části zajištěn hasiči. Podle mnou zjištěných informací na části zasaženého toku a zřejmě i zdroje havárie na území Zlínského kraje nebyla první den ČIŽP přítomna,“ konstatuje svá zjištění Seitlová.
Dále se senátorka Seitlová zabývala tím, zda v den havárie byly odebrány vzorky ze všech výustí kanalizací.
„V době zjištění havárie nebylo známo 25 výustí, ale jen několik potencionálně vážných, známých a z hlediska havárie rizikových výustí,“ konstatuje Jitka Seitlová.
Přečtěte si také |
Jak vypadá Bečva po havárii pohledem rybářů a vědců? Vzpamatuje se, ale už to nikdy nebude stejná řekaČIŽP neodebrala vzorky z žádné výusti, ani nedala podnět k jejich odebrání vodoprávnímu úřadu nebo hasičům. „Těžko lze přijmout argument neefektivnosti odběru, když následný den byly odběry ze známých výustí provedeny a jejich výsledky jsou zřejmě jedním z rozhodujících důkazů dalších šetření. Nízký počet inspektorů byl dán přítomností jen zástupců oblastního inspektorátu Olomouc, nikoliv Brno, do jehož působnosti část znečištěného toku a zřejmě i zdroj kontaminace patřil. ČIŽP uvádí, že dostala od vodoprávního úřadu za úkol monitorovat tok. Ale ani tento úkol nesplnila s odkazem na spolehnutí se, že to provedli hasiči,“ popisuje svá zjištění Jitka Seitlová.
Přečtěte si také |
Jakub Hruška: Ryby v Bečvě nemohly otrávit toxiny z rožnovského kanálu„Častý argument ministerstva životního prostředí v případě Bečvy o neobvyklé situaci se shodou nepříznivých okolností a dříve zvládaných haváriích lze přijmout jen zčásti. Havárie na Bečvě byla výjimečná pouze podezřením na její zdroj a příčinu z firmy, kterou vlastní premiér země,“ konstatuje dále Jitka Seitlová.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Miroslav Vinkler
10.8.2021 10:03Snad se MŽP probere a co nejdříve předloží novely příslušných zákonů, jmenovitě vodního zákona.
Pavel Hanzl
10.8.2021 11:20 Reaguje na Miroslav VinklerJediné řešení by bylo nasadit parlamentní vyšetřovací komisi ovšem bez komunistů (kteří to dnes vedou) a babišáků (střet zájmů) a POŘÁDNĚ celou věc provětrat, stáhnout data ze všech laboratoří, které bvyhodnocovaly vzorky a bylo by jasné, odkud to pošlo.
Potom postavit před soud všechny ouředníky, kteří tu akci stále tutlali a obvinit je ze spolupachatelství.
A žádné exemplární tresty, pouze nadělit SPRAVEDLIVĚ.
Jenže tohle by mohlo nastat v normální, demokratické zemi a ne u nás.
karel krasensky
10.8.2021 11:28 Reaguje na Pavel Hanzlsmějící se bestie
10.8.2021 11:28 Reaguje na Pavel HanzlZřejmě NE ! Ale viník byl určen ihned, že.
Pavel Hanzl
11.8.2021 07:47 Reaguje na smějící se bestieMůže to být kanál ze Lhotky, což je první vyústění nad místem, kde scípaly ryby, nebo obtokový kanál lagun pod Dezou, ktrý je kousíček nad ním.
Pokud vím, nic jiného tam není.
https://denikreferendum.cz/clanek/32484-zjisteni-dr-deza-je-zrejme-napojena-na-podezrelou-vypust-ve-lhotce-nad-becvou
Václav Kain
10.8.2021 11:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.8.2021 07:50 Reaguje na Václav KainJe to další, velmi silný důkaz o promořenosti našeho státu korupcí. A velmi negativní vizitka do zahraničí.
Jiří Sovák
12.8.2021 17:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2021 07:48 Reaguje na Jiří SovákA co je to "neomarxista"?
Michal Ukropec
10.8.2021 20:50 Reaguje na Miroslav Vinklerrýpal lesní
10.8.2021 21:25 Reaguje na Michal UkropecAle dětiček od pantátů tam (alespoň u nás) je naseto, jako plevele.
A k těm výustem : Již v letech 1990-1995 se řešily kanalizační výusti VAKů, obecní se tolerovaly a nechávaly bez povšimnutí. VAKy totiž platily úplaty, tak byl zájem. Později se spolu s řešením kanalizací a čistíren někde nastolil právní stav, jinde mnohdy lépe zamaskovali, co šlo. V některých obcích, provozujících, pravidelně nebyl zájem ani o plnění zákonných ustanovení a starosta to vždy správně "vyžvýkal" na okrese či kraji (úředníci stejní). Nebyl ani zájem řádně provozovat osobou oprávněnou, ani znalou. Vodné a stočné je volební fenomén, a lidovci to umí, a uměli i tehdy, zakrývali co mohli. Nevím jak na Táborsku (asi vliv Krčína, tak počítám, že je to lepší), ale na Moravě se brodili ve sračkách i na návsi a nebylo jim to divné.
A nyní se došlo na to, co je špatně a o čem bylo známo již před 1989 (havárie kyanidová na Bečvě již byla).
Ekologie byla u ODS sprosté slovo, jejich vrchní klimatolog pobral profesuru h.c. a národ je tam, kde byl.
A chudák stavitel v tom pak lítá, jako nudle v bandasce. Ale nikoliv svojí vinou, ten šlendrián je jinde nastavený.
Ale za ty dlouhé roky již některým došla trpělivost i vůle se rozčilovat. Ostatně, kdy jste dostal něco použitelného v profesi?
Výusti měly být řešeny do roku 2013, v rámci přijetí Evropské vodní politiky, Nitrátové směrnice, konvergence i zásad k OŽP do roku 2013 a řešení popisů správ povodí. Nepochybně nejsou evidovány právě ty, které jsou problémové (odhaduji nejmíň 20%). Poctiví je mají v pořádku.
Zájem o pasport nebyl v místě Bečvy v roce 2001. Takže dovozuji, že je tam stav takový, jak předpokládám. Monitoring byl nabízen v r. 2001 a poté v rámci "Čisté Bečvy". Neudělalo se to. Aktivitou MÚ místně realizován (občasný) odběrák na jedné kanalizaci. Kanalizace VAKu dle správy kanalizace ošetřena v zájmu čistírny.
Zdraví
<rl>
rýpal lesní
10.8.2021 21:47 Reaguje na Miroslav Vinkler(Tajenka : rok 2001, zákon 254, §133. A vše co z toho vzešlo.)
Připraveno Klausovou a Tošovského vládou, přijato oposmlouva Vládou Zeman, min. Kužvart, Fencl, za laskavého tichého fandění lidovců (pozdější Svoboda a Pilip, s pozdějšími Ambrozky a Bursíky).
Nešlo o nic jiného, než o uvolnění rukou podnikajícím subjektům a jejich zájmu tam nemít nikoho, kdo by hájil ekologii provozu a životní prostředí. A náplastí se stali najatí "podnikoví ekologové - energetici". Je jasné, co řešili první. Stroje se přece soudruzi musí točit.
:o)
<rýpal lesní>
Zbyněk Šeděnka
10.8.2021 10:29Pavel Hanzl
10.8.2021 11:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnkakarel krasensky
10.8.2021 11:39 Reaguje na Pavel Hanzlsmějící se bestie
10.8.2021 12:00 Reaguje na Pavel Hanzlkarel krasensky
10.8.2021 12:06 Reaguje na smějící se bestiePříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
11.8.2021 08:08 Reaguje na karel krasenskyProjev by tomu odpovídal.
karel krasensky
11.8.2021 08:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.8.2021 08:03 Reaguje na smějící se bestieTen kanál byl původně Tesly Rožnov, dnes tam sídlí několik různých firem a mají společnou čističku v Rožnově, stará se o ni Energoaqua (nebo jak se to jmenuje) a funguje to zcela normálně dle zákona.
Pokud by ten jed vytekl z této čističky, musel by téct asi 14 km tímto kanálem v děsivě koncentrovaném stavu (nikdo by si toho nesměl všimnout) a pak vytéct do Bečvy, kde by se nějak záhadně proplížil 3.5 km a přes dva jezy až k vyústění z Dezy a tam teprv začít vraždit ryby.
Já viděl koně blít a hada s.át, ale taková pitomost se nemůže stát snad ani na Paroubkově Marsu.
rýpal lesní
10.8.2021 20:55Zákon o vodách byl od roku 2001 novelizován 44x a dalších šest novel bude platit nově a již je přijatých. Už někdy ani staří mazáci neví, co platí a jak to je.
Dřívější zákon 138/1973 platil do roku 2002 se 4 (čtyřmi) novelami, a havárie byly obsaženy (§26). Metodika z té doby nebyla uplatněna, protože ji nikdo ani neznal.
Ale všichni nadávali v roce 1989 na přebujelou administrativu, byrokracii, a chtěli to mít lepší.
No, vidíme, jaké jsou výsledky.
Po přečtení verze paní senátorky konstatuji jedno : takový bordel za Husáka ani Svobody nebyl.
A je mi jasný ten "marný boj" v jiných záležitostech (skládky, ekologické zátěže, vodní zroje, těžby, atd.).
Raději půjdu do lesa, toho kousku, který ještě zbyl.
<rýpal lesní>
Pavel Hanzl
11.8.2021 08:14 Reaguje na rýpal lesníTohle fatální zanedbání základních povinností ovšem pan Erik Geuss, jako ředitel ČIŽP, popsal jako "profesionální práci kde nikdo nepochybil".
Kocourkov by proti nám velmi rozumně řízená obec a na Paroubkově Marsu to šéfují taky lépe.
Radim Polášek
15.8.2021 20:17Jinak ale zpráva senátorky Jitky Seitlové je velmi cenná, protože ukazuje, ž i přes už přijaté a platné zákony o vyšetřování takových událostí se na Bečvě nic nedělalo a defakto nic nevyšetřovalo.
K těm hádkám o kompetence, kdo měl udělat co a kdo je odborník a tudíž to měl dělat a kdo není odborník, ale má to ve správě nebo likviduje takové zvláštní události atd. K tomu říkám to, že takovou událost musí řešit mezioborový havarijní tým . Někdo to musí vést, někdo musí fyzicky kolem toho toku být a někdo, kdo má na to odbornost, buď musí činit, třeba odebírat ty vzorky nebo někoho na místě přesně instruovat či jinak dohlížet, aby ty věci byly odborně správně.
Pavel Hanzl
12.9.2021 21:23 Reaguje na Radim PolášekŽádný "mezioborový havarijní tým" nemáte k dispozici, když se otrava objeví.
Rybáři, hasiči a prostě ti, kteří se dostanou na místo první ví, jak se má postupovat a jak se odebírají vzorky do obyčejných petlahví, což udělali.
Do několika hodin tam už byli profesionální vzorkaři od sedmi organizací a všem je jasné, že ten jed vytéká řadu hodin a i když se viník snaží vše neutralizovat (chlórem v našem případě) i proplachováním, v kanalizaci je detekován ještě po dnech, zvláště při tak masivní otravě.
Proto je zcela nesmyslná představa, že by jed tekl asi 13km z Rožnova (možná 12 hodin) a nikdo to nezjistil a neutralizace se nějak prováděla až v Bečvě, prostě totální pitomost.