Zprávy / Hluk
 Aktivní podíl na mezinárodních smlouvách na ochranu klimatu, snižování závislosti na fosilních palivech, ochranu povrchových vod a volné krajiny, stejně jako ovzduší a kvality života, slibuje ve své smlouvě koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL. 
 Stát by měl každoročně podpořil investice do modernizace budov 12 miliardami korun, což podle ekonomů vyvolá jednoprocentní plus pro HDP každý rok. Energeticky šetrné budovy tak mají lepší přínos pro ekonomiku, než vysoce riskantní mnohasetmiliardová investice do dalších reaktorů v Temelíně, říká Strana zelených. Na anketu odpovídal Ondřej Mirovský, energetický expert Strany zelených. 
 Obyvatelé České republiky jsou spokojeni se stavem prostředí, ve kterém žijí. Alespoň tak to vychází podle výzkumu veřejného mínění, který v květnu uspořádalo Centrum pro výzkum veřejného mínění. Podle něj spokojenost Čechů a Moravanů od roku 2007 vykazuje stabilní hodnoty. 
 Představujete si velkoměsta budoucnosti jako oázy rajského klidu, kde na stříbřitě naleštěných silnicích bezhlučně kloužou čisté automobily? Tak takové budoucnosti se zřejmě nedočkáme, protože moderní auto, ačkoli není vybavené hlučným spalovacím motorem, musí být pořádně slyšet. Přesně to po výrobcích elektromobilů a hybridů vyžaduje americký bezpečností úřad. 
 Doprava se v Evropě značně podílí na zdraví škodlivém znečištění ovzduší. Toxické zplodiny z dopravy mohou mít vliv na kardiovaskulární systém, plíce, játra, slezinu a krev. Přílišný hluk z dopravy pak může způsobovat jak tělesné, tak psychické potíže. Vyplývá to z výroční zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) o dopravě, která byla zveřejněna minulý týden. 
 Nevládní organizace i městské části v Praze kritizují změny, které byly ve veřejné dopravě zavedeny počátkem září. V dopravě dochází ke zpožděním, kvůli delší době jízdy a vyššímu počtu přestupů lidé začínají více používat osobní automobily. Slibované zrychlení cesty městem, které mělo být hlavním důvodem pro nové dopravní schéma, se nekoná. 
 V Jihomoravském kraji se o přízeň voličů uchází celkem 23 politických uskupení. Většina z nich však nepokládá za důležité zpřístupnit voličům volební program v elektronické podobě. Mezi častá témata, která se u těch zbývajících stran objevovala, byla výstavba rychlostních silnic, konkrétně R43, R52 či R55. Česká pirátská strana jako jediná je proti R43 coby zbytečné stavbě. Skoro každá strana slibuje výstavbu obchvatů měst. Jasným tématem, byť zpravidla jen vágně formulovaným, je podpora zemědělců, zejména vinařů. Výjimkou je Strana svobodných občanů, která chce osekat dotace a nechat vše volnému trhu.

 V minulých krajských volbách byly tahákem Ústeckého kraje limity těžby hnědého uhlí. Všechny strany tehdy slibovaly jejich zachování. V těchto volbách se konkrétně limity moc nepřetřásají. Těžba uhlí ale krajským tématem je a některé strany už pomýšlejí na to, co bude po zastavení těžby. Tématem je i dostavba dálnice D8. Jezy na Labi, což je další významná ekologická záležitost kraje, zmiňují jen komunisté a Severočeši.cz, obě strany jejich výstavbu podporují. O zájem voličů se v ústeckých volbách uchází cekem 19 politických stran a hnutí. 
25.7.2012 01:51 | BRISTOL CHANNEL/ ČESKÉ BUDĚJOVICE
( Ecomonitor)
 Hlučnost dopravy a průmyslových zařízení se negativně podepisuje na váze vrabčích mláďat, tvrdí nové studie britské univerzity v Sheffieldu (USHEFF). Vrabčí rodiče totiž jednoduše neslyší své ochmýřené ratolesti, žadonící o potravu. Závěry studie o vlivu přítomnosti zdroje hluku na sníženou úspěšnost odchovu mláďat publikoval deník Guardian. 
 O tom, že lodní doprava, vojenské sonary a další lidské aktivity ovlivňují život velryb, se ví již dlouho. Ve středu byla zveřejněna studie, která rozborem velrybího trusu prokázala, že hluk vytváří dlouhodobý stres a fyzicky těmto savcům škodí. 
 V platnost dnes vstoupily vyhlášky krkonošského města Harrachov, které zakazují používání zábavných pyrotechnických předmětů a rovněž promítání světelných reklam a efektů na oblohu. Kromě ochranářů z Krkonošského národního parku vítají rozhodnutí Harrachova i astronomové, protože obec leží v těsné blízkosti neobvyklého chráněného území – rezervace tmy. 
 Občanské sdružení „VMO Brno“ a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli na stavbě Královopolských tunelů, které tvoří část městského okruhu v Brně. Sdružení v minulosti podalo několik správních žalob na stavbu kvůli nedostatečné ochraně proti hluku. 
 Když se v druhé polovině minulého století budovala pražská Severojižní magistrála, počítalo se s kapacitou 20 000 aut. Dnes zde ale jezdí pětkrát více vozů a dříve elitní trase za začíná hroutit. Na tom, že je magistrálu potřeba řešit, se shodnou starostové i dopravní odborníci. Každý má ale jinou vizi. 
 U okresního soudu v Litoměřicích pokračuje soud s Lubomírem Studničkou, předsedou občanského sdružení Společnost ochránců přírody Litoměřice. Studnička je obviněn z vydírání podnikatelů. Podle obžaloby se se svým sdružením hlásil do různých stavebních řízení a od podnikatelů vyžadoval sponzorský dar za to, že sdružení stáhne své námitky k řízení. Stal se tak prvním ekologickým aktivistou souzeným za vydírání. 
 Magistrálu vedoucí Prahou by bylo možné ihned zklidnit. Uvádí to studie, kterou má k dispozici pražský magistrát. Iniciativa Auto*Mat uvádí, že přestože závěry studie jsou jednoznačné, Praha jedná jinak. Pokud začne fungovat tunel Blanka a nedojde k omezení provozu na magistrále, automobily podle aktivistů zahltí centrum Prahy. 
 Pražský magistrát coby vlastník magistrály nesmí lidi bydlící v jejím sousedství obtěžovat hlukem, rozhodl Nejvyšší soud. Magistrála je ale zároveň důležitá dopravní tepna, po které denně projedou desítky tisíc aut. Ekolist.cz se proto zajímal, jaká jsou schůdná řešení této situace. 
 Ministerstvo zdravotnictví (MZ) definitivně ustupuje od plánu zvýšit hlukové limity. Jak ale říká bojovník proti hluku a mluvčí Iniciativy proti zvyšování hlukových limitů Miroslav Grund, limity již byly loni v listopadu de facto zvýšeny a lidé tak byli podvedeni. 
 Ve Španělsku platí od března maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h. Přestože si za toto rozhodnutí španělská vláda vyslechla dost kritiky, podle všeho snížení rychlosti přináší pozitivní výsledky. A to nejen ve vztahu k životnímu prostředí, informuje server Ecologiaverde.com.

 Česká společnost si oblíbila ochranu životního prostředí - třídí odpady, kupuje úsporné zářivky a přemýšlí o změnách klimatu. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění společnosti Ipsos Tambor. Lidé dokonce vyjadřují ochotu méně jezdit auty nebo zaplatit víc za ekologičtější výrobek. Jedna jistota zůstává neměnná a to důvěra v bezpečnost jaderné energetiky. 
 Pátým rokem funguje Evropský systém emisního obchodování (EU ETS). Jeho účelem je snižovat emise CO2. Skutečně se tak děje? Ekolist.cz se na ti zeptal zástupců průmyslu, soukromých firem, nevládních organizací a státní správy. 
 Na schůzi Výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu se 23. února kromě jiného projednávalo také zvyšování hlukových limitů, které ve své novele chystá vláda. Představitelé občanských iniciativ, které bojují proti zvyšování hlukových limitů, se pokoušeli získat na svoji stranu poslance. Jenže ti se v podstatě shodli, že se v této problematice neorientují. „Hluková problematika je vždy ve světě komplikovaná,“ tvrdí například místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Marek Šnajdr (ODS). 
 Festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět nabídne i letos filmy věnované ochraně životního prostředí. Podruhé budou mít i svoji vlastní tematickou sekci, letos nazvanou Ekologické výzvy. Tu ještě doplní dva snímky ze soutěže českých filmů. V Praze mohou diváci festival navštívit ve dnech 8. - 17. března, poté se přesune do dalších měst. 
 I pod vedením nového šéfa chce ministerstvo životního prostředí řešit kvalitu ovzduší v Moravskoslezském kraji, připravit nový odpadový zákon a najít způsob, jak zachránit program Zelená úsporám. Žádná převratná změna se prý na ministerstvu nekoná. A právě to kritizují ochránci životního prostředí. Těm chybí v prioritách důraz na změna klimatu nebo vyhláška o kácení alejí. 
 Ministerstvo zdravotnictví navrhuje zvýšit hlukové limity o 5 dB. Podle ministerstva současné limity neumožňují výstavbu důležitých komunikací. Předložený návrh ale vyvolal u veřejnosti silnou odezvu. Na včerejšek byla před budovu ministerstva svolána demonstrace, které se zúčastnilo zhruba dvě stě lidí. 
 Jak větrné elektrárny ovlivňují životní prostředí, jaký je jejich potenciál u nás i v zahraničí a kolik stojí elektřina z větru? Nejen o těchto otázkách se hovořilo na prosincové konferenci, kterou uspořádal B.I.D Services. 
 Elektrárenská společnost ČEZ a automobilka Peugeot včera podepsaly partnerskou smlouvu, která má být jedním z odrazových můstků pro masové rozšíření elektromobilů. ČEZ se v tříleté dohodě zavázal vybudovat na 150 dobíjecích stanic, Peugeot pak ČEZu výhodně pronajme 65 sériově vyráběných elektromobilů Peugeot Ion.

 Lidé bydlící v bezprostřední blízkosti pražské magistrály vyhráli čtyři roky trvající soudní spor s pražským magistrátem. Občané žalovali hlavní město kvůli hluku z magistrály. Pře se dostala až k Nejvyššímu soudu, který minulý týden dal za pravdu občanům. O rozhodnutí Nejvyššího soudu dnes informovaly Hospodářské noviny. 
 Auta na elektrický pohon zřejmě čeká skvělá budoucnost. Alespoň podle většiny automobilek, které se snaží vyvinout vlastní sériově vyráběné modely. Budou příští roky ve znamení prudkého nástupu těchto vozů na české silnice, nebo se tyto modely stanou raritou pro pár vyvolených? Ekolist.cz oslovil odborníky s žádostí o odhad, kolik v ČR bude za pět let jezdit elektromobilů a kolik zde vznikne nabíjecích stanic. 
Automobil Prius firmy Toyota bude o něco více hlučný než dosud. Výrobce se rozhodl vybavit ho elektronickým zařízením, které bude vydávat hluboké hučení. Firma obdržela řadu stížností, ve kterých si lidé stěžovali, že hybridní auto neslyší, což je nebezpečné pro chodce. Řidiči si ale budou muset za přídavné hlučítko připlatit, píše deník Herald Tribune 
ODS, TOP 09 a Věci Veřejné dnes podepsaly koaliční smlouvu. Největším problém v oblasti životního prostředí je znečištěné ovzduší, zemědělce zase podle smlouvy nejvíce trápí přebujelá administrativa. Přinášíme kapitolu "Životní prostředí, zemědělství a venkov," jak ji na svých stránkách zveřejnila strana ODS. 
|
23. srpna 2025 (sobota) 14:00 - 15:00
Od sklepa po půdu
(Exkurze a vycházky, Praha 10 )
|