https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/expert-firmy-casto-klamou-spotrebitele-zavadejicimi-tvrzenimi-o-udrzitelnosti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Expert: Firmy často klamou spotřebitele zavádějícími tvrzeními o udržitelnosti

25.10.2024 01:37 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Firmy často klamou spotřebitele zavádějícími tvrzeními o udržitelnosti. Je nutné, aby nazývaly věci pravými jmény a nelhaly o své ekologii, řekl na konferenci ESG Meetup - Reporting & Auditing Vladimír Kočí z Vysoké školy chemicko-technologické. Za takzvaný greenwashing lze podle něj považovat například prohlášení, že je taška ekologicky šetrná. Musí avšak existovat metoda, jak tuto "ekologičnost" měřit, jinak je to vágní informace. EU připravuje směrnici pro boj s těmito metodami.
 
"Bojovat proti podobným lživým informacím je důležité kvůli ochraně spotřebitelů před nepravdivými informacemi, podpoře skutečně udržitelných výrobků a férového trhu," uvedl Kočí. Definicí greenwashingu je praktika, kdy firmy mylně či zavádějícím způsobem prezentují své produkty jako ekologické, aniž skutečně splňují standardy udržitelnosti.

Dalšími příklady těchto praktik může být například název produktové řady Organic, který o výrobku nic neříká, ale v lidech může vyvolat dojem, že jde o přírodní produkt. Označení recyklovatelné nemá podle Kočího velkou váhu, neboť se recyklovat dá prakticky cokoliv, důležitější je, zda je výrobek z recyklovaného materiálu.

Jednou z metod je také zatajování. "Výrobce například zdůrazní jeden pozitivní environmentální aspekt a jiný negativní zatají," řekl Kočí. Například energeticky úsporná elektronika může obsahovat nebezpečné materiály nebo výrobek může být z ekologického dřeva, ale nikde se už neuvádí náklady na dopravu.

Tvrzení, že výrobek je přírodní, je podle Kočího také vágní. "Za přírodní nebo z přírodních materiálů můžeme svým způsobem považovat téměř cokoli," upozornil. Firmy také rády využívají irelevantní tvrzení. Příkladem může být sprej, na kterém je napsáno, že neobsahuje freony. Jenomže ty byly zakázány. Problematická jsou také tvrzení bez důkazu. Pokud výrobek uvádí, že není testovaný na zvířatech, musí existovat důkaz v podobě věrohodného certifikátu. Podobně poté fungují grafické symboly, které budí dojem, že výrobky jsou ověřeny nezávislou institucí, zatímco ve skutečnosti se žádné ověřování neuskutečnilo.

Co je to Greencrowding, greenlabeling a greenhushing?

Dále existuje také greencrowding, kdy se firma stane členem nějaké asociace, která má "zelenou" agendu. "Greenlabeling je asi nejrozšířenější taktikou firem, kdy takzvaně přebarvují své výrobky nazeleno," řekl Kočí. Při greenhushingu firmy některé údaje o sobě cíleně skrývá a mnohdy se tváří, že jde o skromnost. Činí tak, aby se vyhnuly veřejné kontrole a nepříjemným dotazům médií a veřejnosti.

Evropská unie s podobnými praktikami chce bojovat a tento problém uchopit. Pracuje na směrnici, jejíž cílem je zajistit transparentnost a důvěryhodnost ekologických tvrzení výrobců. Mezi její klíčové požadavky patří ověřitelnost ekologických tvrzení, standardizované metody a digitální pas výrobků. Součástí bude také verifikace a certifikace produktů. Důsledky pro průmysl budou změny ve výrobě a zvýšené náklady na certifikaci.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

25.10.2024 05:51
To pane experte dělají úplně všichni, nejenom firmy:
vlády mystifikují ve svých volebních programech: říkají: všem dáme peníze = rozkrademe tento stát, všechno všem, nakonec na nikoho nic nezbyde, hospodářství padne.
Ekologové: musíme diverzifikovat, savany, pampy řídké lesy= vysušíme tuto krajinu, nebude voda, nebude úroda, zbyde jen písek a kameny.
Bezzásahový monokulturní smrkový les: těšte se, ža za 100 let celý tento les padne kůrovci, zbydou jen krásné přírodní suché stromy, vyprahlá země, hromada mrtvého dřeva na zemi = to bylo přání přírody, aby to takhle dopadlo. Nic se tím nedá dělat. Ale kupte si TČ a elektroauto za milion, vyprahlý suchý les oteplil přírodu, z mrtvého dřeva se uvolní CO2, musíme jej proto snížit elektrifikací!
Odpovědět
pk

pepa knotek

25.10.2024 08:05
Menežmenty tu loajalitu k zelené politice nějak vyjádřit musí, aby byli IN. Jenom by si měly dát pozor, aby nedopadli jako kapitáni autolandu, tak dlouho lezli do ... až tam skončili.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.10.2024 08:31
Chápu, že se i někteří nemakačenkové musí nějak živit, a proto vymýšlí a za peníze publikují i taková svá moudra. Hlavně, aby to vypadalo odborně, s použitím anglických termínů a názvů!
Na klamání, ohlupování, nebo na (kulantně) neobjektivních informacích, přece stojí celý reklamní byznys, jehož úkolem je přimět spotřebitele k nákupu, právě toho správného zboží a služeb. Od výrobce, nebo od obchodníka, který si tu otravnou reklamu ve veřejném prostoru zaplatil.
Kdybychom si léta nehráli na ekologii, nově na klima a grýndýl, nikoho by ani nenapadlo, vytvořit názvy greencowding. greenlabelling, greenhushing, green deal, a podobné nesmysly.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist