dTest: Nová evropská směrnice zavede „právo na opravu“
Cíle směrnice
Směrnice na podporu oprav zboží má motivovat spotřebitele, aby si vadné výrobky nechávali opravit. Měla by zjednodušit opravu zboží z hlediska dostupnosti i výše nákladů pro spotřebitele. Vedle toho je jejím zamýšleným efektem i motivace výrobců k rozvoji a zavedení udržitelnějších obchodních modelů a oživení opravárenského odvětví. Vedle úspor spotřebitelům má také snížit objem odpadu, který je v EU produkován, a tím šetřit životní prostředí. Toho má docílit několika novými opatřeními.
Nová opatření podporující opravu zboží
Hlavním prvkem směrnice je nové „právo na opravu“. Pokud spotřebiteli stále běží (zpravidla dvouletá) doba pro uplatnění práv z vadného plnění na věc, prodejce má povinnost nabídnout opravu věci, pokud vyjde levněji než její výměna. Po uplynutí této doby je nových změn hned několik. U určitých výrobků, které jsou technicky opravitelné, mají spotřebitelé právo požadovat opravu po jejich výrobci. Naopak pokud jde o výrobek, který si musí spotřebitel opravit sám, musí o tom být výrobcem řádně informován.
Přečtěte si také |
Případ pečicího papíru. Jak chemické látky (ne)otravují náš životČlenské státy EU mají také za úkol vytvořit bezplatnou on-line platformu, kde si mohou spotřebitelé vyhledat servisní pracovníky nebo prodejce renovovaného zboží. Platforma by měla umožňovat filtrování nabídek zejména dle zboží, umístění, podmínek opravy nebo doby vyřízení. „Spotřebitelům tak má být usnadněno vyhledání atraktivních nabídek opravy, opravářům zase zajištěna lepší viditelnost,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Novinkou je také Evropský informační formulář o opravě, který má opravna zboží povinnost vydat před tím, než uzavře se spotřebitelem smlouvu o opravě zboží. Tento formulář má vedle identifikace opravny obsahovat také informace jako předmětné zboží, povahu vady, typ navrhované opravy, cenu opravy a čas potřebný k jejímu provedení, popř. i dostupnost náhradního zboží po dobu opravy. Jeho smyslem je jasnější informování spotřebitele o nabídkách opravy a také usnadnění srovnání těchto nabídek.
Přečtěte si také |
Co znamená, když se řekne „uhlíkově neutrální“, „climate friendly“ nebo „bio“? A víte, co je greenwashing?Na závěry je však brzo
Jelikož se jedná o unijní směrnici, musí ji nejprve členské státy implementovat, tedy vydat vnitrostátní prováděcí zákon. Při tom mají zákonodárci členských států také jistou míru uvážení, jak směrnici provedou, jelikož směrnice samotná je spíše obecnější povahy. „Zda tedy přijetí směrnice bude mít zamýšlené efekty, a jak to bude v praxi vypadat, se ukáže až časem,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Také je otázkou, jak se v reakci na nová opatření adaptují výrobci a prodejci zboží. Závěrem je třeba mít na paměti, že na přijetí prováděcích zákonů mají členské státy lhůtu dva roky, ovšem může dojít i k průtahu. Na právo na opravu si tak ještě počkáme.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Honza Honza
7.5.2024 12:27hlavně bych to aplikoval na základní komponenty Green Dealu: elektroauta a jejich baterie, TČ, FV. Elektroauto na 5 let a potom sešrotovat je ekolog. vražda.
smějící se bestie
7.5.2024 13:52Ale budou k tomu mít opraváře, když je učňovské školství zničeno, co ?
Zbyněk Šeděnka
7.5.2024 17:16Viktor Šedivý
7.5.2024 20:28× Protože je výměna levnější.
× Co to znamená "levnější"?
× Levnější znamená, že spotřebuje méně zdrojů (surovin, energie, práce).
Tak čím se to bude šetřit, když se bude povinně opravovat tam, kde to nemá smysl?
---
A mimochodem - kdo myslíte že zaplatí vývoj a výrobu extra "EU modelů" výrobků, které budou konstruovány s požadavkem na snazší opravitelnost (rozebiratelnost atp.), kdo bude platit zásoby náhradních dílů ... ?
Richard Vacek
8.5.2024 07:12Na smetištích končí funkční přístroje a na tom nějaké právo na opravu nic nezmění.
Dobrým směrem byla jednotná nabíječka. Mohlo by to pokračovat zákazem praktik, které omezují konkurenci. Například zbytečné jednoúčelové čipy u tiskáren komplikující použití alternativních náhradních dílů/tonerů. Tady to jde i do takových absurdit, kdy originální toner koupený v Americe nefunguje s evropskou tiskárnou.
Viktor Šedivý
8.5.2024 09:50 Reaguje na Richard VacekNemluvě o tom, že taková jednotnost znamená zároveň značnou brzdu pro další vývoj.
Nejhorší je ale ta představa, že co vymyslej v bruseli, tím se bude řídit celý svět. Z role nejvýznamnějšího regionu jsme se velmi úspěšně sami vyšachovali a zanedlouho nebude nikoho ve světě zajímat, co kdo plká v EU skanzenu.
Takže myšlenka, že asijským výrobcům nařídíme a zakážeme ... ROFL
Honza Honza
9.5.2024 06:55 Reaguje na Richard VacekVýroky by se měly unifikovat, aby byly snáze opravitelné, měly by být konstruovány tak, aby díly byly vyměnitelné.
K názoru p. Šedivého: cena za výrobek se skládá z ceny materiálu a ceny práce, pokud cena práce převyšuje materiál, oprava nemá smysl.
Tento web je o ekologii: ekologie je i o odpadech, jestli chcete v každé buňce mikroplasty, otravu těžkými kovy, rakovinu atd, tak nepodporujte opravitelnost výrobků.
Viktor Šedivý
9.5.2024 11:07 Reaguje na Honza HonzaAsi není zajímavé, jaký je poměr ceny práce a materiálu. Hlavně je důležité, zda se celkové náklady na opravu nepřiblíží ceně nového výrobku nebo ji dokonce nepřevýší.
Podporovat opravitelnost má smysl jen do té míry, dokud je jisté, že opravitelnost skutečně povede ke snížení spotřeby surovin a energií. Ale ono ve výsledku opravdu může být "šetrnější" udělat výrobek z menšího množství méně kvalitních materiálů, neřešit náhradní díly a servis než spotřebovat víc kvalitnějších materiálů na opakovaně opravitelný výrobek, vrazit materiál a energii do zásob náhradních dílů, spotřebovávat lidskou práci při individuálních opravách ... ... ...
Radim Polášek
11.5.2024 15:57Na výměnu součástky v ceně 5 korun, ale hlavně na nalezení poruchy se snadno spotřebuje více hodin kvalifikovaného odborníka za tisíc Kč a na speciální diagnostické přístroje a nářadí na opravu se na jejich amortízaci za dobu opravy vynaloží klidně i několik tisíc.
V praxi to dopadne tak, že se většina firem nebude namáhat vyvíjet speciální opravitelné dražší konstrukce pro upadající a zaostávající region, jaký díly zelenému šílenství EU je. Prostě tady budou dovážet konstrukce vyšších a nejvyšších cenových skupin, protože tam se i bez úpravy jejich konstrukcí oprava vyplatí. Levnější řady svých výrobků tady prostě dovážet nebudou. Cenově výhodné mobily, automatické pračky, televize a spousta dalších tady prostě nebudou, pokud si je někdo nedoveze individuálně z nějakého zájezdu nebo dovozce nebude fungovat v nějakém šedém pololegálním režimu.
Viktor Šedivý
13.5.2024 09:22 Reaguje na Radim Polášek- - -
Kdysi jsem se divil, proč velký prodejce PC neopravuje počítačové MB, když je problém často jen bagatelní. Když jsem viděl, na kolik by přišlo vybavení diagnostického pracoviště pro jedinou řadu produktů, bylo mi jasné, že takové opravování nikdo příčetný nemůže navrhovat.
Petr Pavlata
14.5.2024 15:27Občas něco opravím - většinou řídící elektroniku nějakého stroje nebo třeba tepelného čerpadla. Tak je ochota to práci (1200,- + DPH za hodinu) zaplatit, spotřebku jen sobě jako zábavu, cizím nikdy, nevyplatí se to.