https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/eva-tylova-prevalcuje-odpadarska-lobby-chut-verejnosti-zalohovat-pet-lahve-a-plechovky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Eva Tylová: Převálcuje odpadářská lobby chuť veřejnosti zálohovat PET lahve a plechovky?

5.11.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Eva Tylová
Češi mají velkou chuť zálohovat PET lahve i plechovky, jak potvrzují opakovaně průzkumy, naposledy průzkum IPSOS to je 76%. (1) Všem nám vadí všude přítomné odhozené PETky či plechovky. Zálohování si přejí i ekologové. Důvodem je ztráta cenného materiálu PET a hliníku. Ale možná se to nepodaří změnit. Ministerstvo životního prostředí sice připravilo zákon, který by zálohování zavedl, zákon již schválila i vláda (2), ale hlavní boj o zálohování se svede v Parlamentu. Proti zálohování brojí odpadářské firmy, kterým klesnou zisky, za rukojmí si vzaly obce.
 

Zálohovanou pivní lahev nevidět, PETky a plechovky všude kam se podívám

PETky, plechovky, PETky, plechovky, a zase dokola, na ulici, v parku, v přírodě, koukají na mě z koše na odpadky na ulici. Otevřu popelnici na směsný odpad a zase PETky a plechovky. Dokonce i když vedle kontejneru na směsný odpad stojí kontejnery na plast a na kovy. Ano velká část národa třídí, ale další ne nevýznamná část národa netřídí a jak se ukazuje, osvěta ani zvýšení počtu sběrných míst zřejmě změnit jejich chování nedokáže. Co funguje výborně je finanční motivace. Můžeme se o tom přesvědčit u zálohovaných pivních lahví. Ty nikde nevidíte a pokud náhodou někde leží či stojí, tak tam dlouho nebude, někdo ji sebere. Prostě 3 Kč jsou ještě hodnota a za 10 pivních lahví máme chleba či pomazánkové máslo. Záloha za PET lahve a plechovky má být dokonce 4 Kč, takže za 10 nápojových obalů dokonce máslo pravé.

500 milionů PETek a 600 milionů plechovek není ročně recyklováno

Současný systém v ČR je založený na dobrovolném třídění nápojových obalů a zřejmě již dosáhl svých limitů. Celkem 500 milionů PET a 600 milionů plechovek není ročně recyklováno. U nápojových plechovek se vysbírá pouze 26 %. u PET lahví 73 %. Při následném třídění plastového odpadu se ještě přibližně třetina vysbíraných PET lahví „ztratí“ na skládkách nebo jako palivo a ve výsledku jde do recyklace přibližně jen polovina vytříděných PET. (3) Problémem navíc je, že takto získaný PET může být stykem s ostatním plastovým odpadem kontaminován a není ho proto možné použít jako materiál pro styk s potravinami. Co se týče povinného obsahu recyklátu PET, tak zde je klíčové datum 1. 1. 2025, kdy musí být v nových PET lahvích obsaženo 25 % recyklátu. To vyplývá ze směrnice o jednorázových plastech. Tedy ideální systém „can to can“, „bottle to bottle“.

Česko vždy válcovala protizálohovací lobby

Zálohový systém na nápojové obaly provozuje 13 evropských zemí, kde zálohování funguje výborně, a právě ho zavádí další 3 země. Proč to nejde v České republice? Ekologům se přes opakované pokusy zálohování prosadit nepodařilo. Již při zavádění systému sběru a recyklace, když jsme se vstupem do EU museli plnit recyklační kvóty, byl v Parlamentu boj o každé procento povinné recyklace. Působila jsme v té době, jako náměstkyně ministra životního prostředí, která za MŽP společně s ministrem životního prostředí Milošem Kužvartem v Parlamentu obalový zákon obhajovala. Velice dobře si pamatuji odpor poslanců proti navyšování cílů oproti těm, které jsme měli plnit pro vstup do EU. Jako obvykle v ČR vítězila klientelistická lobby proti zájmům společnosti. (4) Prosadit zálohování se nepodařilo ani ministrovi životního prostředí Martinu Bursíkovi. Proti byl vždy i nápojářský průmysl, což jak se nyní ukazuje, bylo dle vyjádření některých jeho nynějších představitelů velice neprozřetelné. Dnes jsou naopak propagátory zálohování. (5) Musí totiž k 1.1. 2025 plnit povinný podíl rPetu 25% v nových plastových lahvích. Co se týče hliníku, tak obliba plechovek vzrostla natolik, že je i pro ně stanovena kvóta pro recyklaci. Navíc hliníkové plechovky se velice dobře recyklují. V ČR se sice už také sbírají do kontejnerů společně s dalšími kovovými obaly, ale na nové plechovky se takto sebrané kovy nevyužívají, 11 tis. tun hliníkových plechovek je tak pro recyklaci ročně ztraceno. (6)

Zálohovat nyní chce veřejnost, MŽP, ekologové i nápojáři

Stávající systém sběru PET a plechovek již dosáhl svého maxima. Větší změnu ve výtěžnosti může přinést jen zálohování. Teď je unikátní příležitost ho zavést. V jednom šiku za zavedení zálohování stojí Ministerstvo životního prostředí, ekologové, nevládní organizace, nápojářský průmysl i některá města. Např. Praha má podporu zálohování schválenu v rámci Klimatického plánu již od roku 2020. A veřejnost to chce. Tak do toho. (7)

Obce v boji za zisk odpadářů jako vazalové

Tak, kde je problém? Je a velký, sebralo by to zisky odpadářským firmám. Za rukojmí si vzaly část obcí, ty si totiž od nich objednávají zajištění odpadového hospodářství. Upřímně řečeno, která z obcí dokáže hospodaření odpadářských firem rozklíčovat? Podle průzkumu MŽP 82 % obcí si sama odpady nijak neřeší (6) a má podepsanou generální smlouvu s odpadovou společností, aniž by měly přístup k přesným údajům o tom, kolik stojí jednotlivé položky v nakládání s vytříděným odpadem, tedy jaké jsou náklady a jaké zisky odpadářských firem. Prostě starosto zaplať, to víš zvedly se nám náklady na energie, pohonné hmoty i lidi. Kolik je jejich marže společnosti, či jaký je plat ředitele společnosti, to se starosta nedozví. Nemá tedy jasnou představu o struktuře těchto nákladů, nezná detaily nákladů na odpadové hospodářství. Pak je pro mě nepochopitelné, že tak bezmezně věří, že zálohování pro něj bude nevýhodné. Zde bych ještě doplnila, že přiměřené zisky firem jsou v pořádku, ale mám podezření, že tady jde hlavně o ty nepřiměřené.

Benefity obcí ze zálohování

Přitom obce budou mít ze zálohování profit. Obce dostanou nejen 15 % z nerozdělených záloh, ale i další benefity. Sníží se jim náklady na úklid veřejných ploch, vývoz košů, vývoz kontejnerů na plastový odpad, který ve větších městech probíhá až několikrát denně.

Koše přeplněné PETkami a plechovkami

Podle kalkulačky MŽP Praha obdrží 53 mil. Kč z nerozdělených záloh. Zálohování jí však přinese další benefity. Zálohování nápojových obalů výrazně ulehčí městům při starosti o čistotu veřejných prostranství. Jedním z nich je pravidelný výsyp městských košů. Nápojové obaly tvoří zásadní objemovou složku odpadu z veřejných košů. V Praze to je více než 12 tis. košů, které se i 4x denně vyváží. Jedná se o 2 777 tis. výsypů ročně. Podle pilotního projektu až 1/4 městských košů tvoří plechovky a PET. Tedy by se ušetřila 1/4 výsypů, což znamená nejen úsporu desítek mil. Kč z veřejných rozpočtů Prahy i městských částí. Další benefit pro znečištěné ovzduší v Praze je snížení emisí z dopravy při vyvážení košů. Odpadářské auto kličkující několikrát denně mezi lidmi na pěší zóně či mezi auty, také nikoho nepotěší. Je to problém nejen Prahy, ale všech měst, kde jsou odpadkové koše.

Konec přeplnění žlutých popelnic

Benefit je snížení počtu vývozu žlutých nádob, úspora prostředků i emisí z dopravy. Počet nádob totiž ve městě není jednoduché zvyšovat. Volného místa není ve městě dostatek., kontejnery na tříděný odpad bojují o místo s parkovacími místy či zelení, zvl. ty žluté jsou stále přeplněné i když se vyváží i několikrát týdně. V Praze se většina kontejnerů na plast vyváží 3 až 4x týdně. Odkloněním nápojových obalů z obecních systémů se v nich uvolní místo. Pokud by se snížil počet vývozů ze 4 na 3 za týden úspora by představovala 18 mil. Kč. I když k tomuto snížení nemusí u všech kontejnerů dojít, tak bude vyřešen problém přeplnění kontejnerů, které hyzdí vzhled veřejných prostranství a samozřejmě nemusí dojít k dalšímu navyšování četnosti svozů, což by si vyžádalo další desítky mil. Kč.

Čistá veřejná prostranství

Dalším významným benefitem pro obce je snížení nákladu na úklid veřejných prostranství, parků a přírody. Většinu pohozených odpadků tvoří PETky a plechovky. Ve větších městech se úklid provádí několikrát týdně a v Praze představuje desítky milionů korun, které hradí nejen hl. město Praha ale i městské části. Ano sběr odpadků by se prováděl nadále, ale s menší četností, tedy by došlo k výrazným úsporám. (8)

Méně směsného odpadu

PET lahve a plechovky zabírají v součtu přibližně 1,5 % hmotnosti směsného komunálního odpadu, avšak co do objemu je jejich podíl na směsném komunálním odpadu několikanásobně vyšší. přibližně 30 %. uvolní se i místo v kontejnerech na směsný komunální odpad, kde končí nevytříděné obaly od lidí, kteří třídit odmítají. INCIEN vypočítal, že ročně činí objem PET lahví a plechovek v systému SKO ekvivalent 600 tis. kontejnerů s objemem 1100 litrů, což je přibližně 30 tis. plných popelářských vozidel. Pokud se tento objem z obecních systémů odstraní, znamená to pro obce úsporu místa i financí.(6)

Obcím je v souvislosti se zavedením zálohového systému slíben příspěvek, který je vypočítán jako 15 % z nevybraných záloh a měl by dosahovat více než 300 mil. Kč. Tento příspěvek by měl kompenzovat např. výpadek příjmů z prodeje PET a hliníku, pokud obce provozují vlastní společnost, která s odpady nakládá nebo sloužit k úhradě nakládání s tříděnými odpady. (2)

Více k zálohování na semináři Společnosti pro udržitelný život Co přinese zálohování PET lahví a plechovek občanům a životnímu prostředí a komu vadí? 12. 11. v 16-18 h na Novotného lávce 5. V panelu vystoupí příznivci zálohování i jeho odpůrci. Účast přislíbil zástupci MŽP, SMOČR, INCIEN, Iniciativy pro zálohování i ČAObH. Můžete se seznámit i se zkušenostmi ze Slovenska.

1) Více zde: https://www.tretiruka.cz/news/zalohovat-chteji-cesi-ve-vsech-krajich-potvrdil-doposud-nejvetsi-pruzkum-ipsos-pro-zavedeni-systemu-zaloh-na-pet-lahve-a-plechovky-jsou-tri-ctvrtiny-populace/

2) https://www.mzp.cz/cz/news_20241010_Vlada-schvalila-navrh-povinneho-zalohovani-napojovych-PET-lahvi-a-plechovek

3) https://www.mzp.cz/cz/news_20240606_Unikatni-experiment-Jen-kazda-druha-PET-lahev-putuje-k-recyklaci

4) https://www.marekhilser.cz/aktuality/archiv/konference-klientelismus-jako-hrozba-pro-demokracii-a-trzni-prostredi

5) https://www.mattoni1873.cz/pro-media/vyrobci-napoju-sdruzeni-v-iniciative-pro-zalohovani-chteji-plosny-zalohovy-system-na-pet-lahve-a-plechovky

6) https://incien.org/zalohovani-napojovych-obalu-bude-pro-obce-po-financni-strance-pozitivni/

7) https://incien.org/dopis-vlade-cr-proc-podporujeme-prijeti-zakona-o-zalohovani-pet-lahvi-a-plechovek/

8) https://www.mzp.cz/cz/news_20240709_Praha-podporuje-zalohovani-PET-lahvi-a-plechovek-prinese-ji-cistsi-ulice-a-snizeni-nakladu


reklama

 
foto - Tylová Eva
Eva Tylová
Autorka je zastupitelka hl. m. Prahy a členka výboru pro energetiku ZHMP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (113)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

5.11.2024 14:41
myslíte starostovsko-občansko-malopivovarnická lobby jestli převálcuje těch pár korporátů? to pevně doufám!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.11.2024 15:10
Extra zálohování petek a plechovek je drahé, když tady máme úspěšný sběr plastů. Náklady na sběrné automaty, na místo v prodejnách, na ztracený čas. A ve výsledku nezískáme obal, který se vrátí do oběhu jako v případě pivní láhve, ale obal, který se recykluje stejně jako ten ze žluté popelnice.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.11.2024 15:35 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.11.2024 18:16 Reaguje na Richard Vacek
5
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:33 Reaguje na Majka Kletečková
No je to tak, náklady na získaný obal budou zhruba stejné, jako náklady na výrobu obalu nového.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 20:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Problém je, že na nový obal musíte těžit neobnovitelné suroviny. Navíc ze zemí, které jsou bezpečnostně problémové.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:47 Reaguje na Eva Tylová
Ale ty potřebujete i na zařízení a procesy, které jsou spojené s recyklací. "Náklady", to je jen zjednodušené vyjádření celkových nároků na suroviny a energie.

Vyrobit automat na výkup znamená spotřebovat spoustu kovů a plastů a než se to v podobě "ušetřených petek" vrátí ... to nemusí být nikdy.

Proto nemá valný smysl ani znovuzavádění skla.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:27 Reaguje na Viktor Šedivý
To je Vaše úvaha. Zřejmě není nijak podložená výpočty. Co se týče skla tak to už vůbec nemáte pravdu. Skleněný střep nejen, že šetří energii a suroviny, ale je povinnou částí vsádky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.11.2024 15:14 Reaguje na Eva Tylová
Když jsem si rozpočítal investici (a její odpisy) a provozní náklady na výkup PET s tím, že umožní zvýšit návratnost cca o 10%, vyšlo mi, že cena vrácené PETky "navíc" bude srovnatelná s PETkou novou.

---
Ano, pro sklo to neplatí - jeho výroba je dost energeticky náročná a střep tedy znamená významnou úsporu.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.11.2024 16:31 Reaguje na Majka Kletečková
Proc davate 5? Vy nechcete nic slyset o stinnych strankach problemu? Jak si pak muzete odelat objektivni obrazek?
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.11.2024 17:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Ve věcech víry nemá něco jako "objektivní obrázek" místo. O postulátech víry se nediskutuje.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.11.2024 22:33 Reaguje na Jiří Svoboda
Máte pravdu, tato moje pětka zde nemá smysl. Měla bych si tohle své pětkování příště lépe ohlídat.

Potěšilo mne, že navzdory nesmyslnosti té pětky vzniklo vlákénko, které díky reakci paní Tylové smysl má.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.11.2024 20:25 Reaguje na Majka Kletečková
Musím moc ocenit, že paní Tylová se zapojuje do diskuse.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 20:18 Reaguje na Richard Vacek
Doporučuji přečíst si odkazy, které jsou pod článkem. Problém je, že současný systém sebere jen 26% plechovek a 76 % Pet lahví, z těch sebraných navíc ještě další část skončí ve spalovně nebo jako palivo. Plechovka se zpět na plechovku nerecykluje žádná.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 14:43 Reaguje na Eva Tylová
A na co se ty sebrané plechovky recyklují? Když ne na plechovku, tak na něco jiného. Mluví se o plechovkách, ale o kterých? Jen o hliníkových? Nebo i o pocínovaných železných? Hliník je velice cenný kov. Sběrné suroviny ho vykupují, ale za málo. Za Al plechovky platí 10 Kč za kilo. To musíte nasbírat plechovek hodně. Za železné je obvykle 4 Kč/kg. Stačilo by začít Al plechovky vykupovat za více. Jenže sběrné suroviny bývají daleko. Ale mohli by si přivydělávat nějací důchodci či nezaměstnaní.
Obdobně by se mohl vykupovat, na kila, i plast. Za mých dětských a mladých let byly sběrny surovin v každé větší vesnici. Jako děti jsme si sběrem přivydělávaly.
Jeden čas se začal propagovat sběr pocínovaných pivních uzávěrů. Média informovala, že na pocínování těch potřebných plechů se ročně spotřebuje - snad si to pamatuji správně - na 60 tisíc tun cínu. A ten že je hodně drahý. V každé hospodě pak stála na pultě láhev do které štamgasti ty uzávěry házeli. Jenže místo původního korkového těsnění se začal používat vstřikovaný plast, který se nedal odstranit. A tak ta iniciativa padla. Jenže to byl socialismus. A totalitu si přece znovu zavádět nebudeme!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 14:30 Reaguje na Richard Vacek
Docela by mě zajímala ekonomika i ekologie při porovnání zálohované pivní láhve s nezálohovanou PETkovou. I když - pití piva z PETu - fuj! FUJ!
Kolik asi energie se spotřebuje při výrobě pivní - obecně skleněné - láhve? Těžba (těžkého) písku, převoz do sklářské huti, tavba, převoz do pivovaru, převoz do obchodu, převoz, přenos domů, zpět do obchodu, převoz do pivovaru, tam obrovská myčka s vařící vodou a louhem. Prostě neustálé převážení mnoha tun obalového materiálu. Zkusili jste někdy pivní láhev zvážit? Má cca 355g. Obsah tedy 500g. Tedy poměr cca 0,7. Nebo, chcete-li, 1,4.
Porovnejte s PET lahví o obsahu min. 1,5 l, obvykle 2 l. PET je lehký materiál, do pivovaru se vozí jako polotovar, nafukuje se na místě, teplotou něco nad 100°C. Z domácností se už nevozí zpět, nevymývá se. I když se používá jednorázově, je oproti vratným skleněným láhvím mnohem a mnohem méně energeticky náročný a tudíž i neporovnatelná ekologičtější. Dá se recyklovat - při "nízkých" teplotách - na jiné výrobky, nebo využít jako palivo. Já vím, to pití piva z plastu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:51 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Vyjde to nastejno. Resp. pokud to sklo využijete (prodáte i vykoupíte) v místě, s minimem dopravy, je trochu výhodnější, pokud prodáváte produkt a vykupujete obaly v celorepublikové síti, je levnější (i energeticky a surovinově šetrnější) použít PET.
Odpovědět
MH

Marek Hrubý

5.11.2024 15:29
Je zajímavé, že čísla společnosti EKO-KOM, říkají něco zcela odlišného.
Mattoni ,Coca-cola a Kofola si chtějí pořádně nahrabat prachy. Ušetří na poplatcích EKO-KOMu, přerozdělí si peníze z nevybraných lahví, vyberou provize za instalaci a údržbu automatů za láhve a prodají vytříděný materiál. A to se vyplatí :). V současné době se cena za čirou PET pohybuje přes 16 000 Kč/t.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:34 Reaguje na Marek Hrubý
A bude to také fajn bariéra pro vstup nějaké konkurence v nápojích na trh.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

6.11.2024 10:55 Reaguje na Marek Hrubý
EKO-KOM zavedení zálohování podporuje, jasně říká, že bez něj se ze zákona povinné 90% třídění nápojových plechovek a lahví splnit nedá. A dokládají to i čísla, která reportuje - 75% třídění PET lahv, 26% plechovek. Přičemž u prvně jmenovaného dochází k postupnému poklesu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.11.2024 16:39 Reaguje na Daniel Vondrouš
Ale, Pane Vondrousi, sam jste psal, ze petky lze dnes primichavat do novych jen z male casti mnohem mensi nez onech 75 %. K cemu je tedy dnes to cislo 90 %?

To samozrejme neplati pro plechovky, kde je opravdu na miste blizit se 100 %. Zacneme tedy zatim zalohovat jen plechovky. A ty by se ani nemusely pri vykupu identifikovat a hledet na jejich stav.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 20:27 Reaguje na Marek Hrubý
Tak mi je ve zprávě EKO-KOMu za rok 2023 ukažte. Já tam vidím pouze souhrnná čísla, která navíc vylepšují průmyslové obaly. Navíc nápojové firmy si budou PET kupovat za tržní cenu od správce systému, protože ho potřebují na výrobu rPetu. Viz povinnost 25 % rPetu v nových lahvích.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.11.2024 16:12
Je si treba uvedomit, ze pri vyrobe PET lze pouzit jen asi 1/4 recyklatu. Pokud se vrati sberem 3/4 petek, je to mnohem vice, nez lze zrecyklovat.

To plechovky lze zrecyklovat 100% a tam dava zalohovani smysl. I ten sber muze byt mnohem jednodussi. Maly kompaktni automat pozna, ze jde opravdu o plechovku, schramstne ji a hned ji zmackne do baliku. Jak to jednoduse zaplati, to jiz nevim.

Petky ma vyznam zalohovat jen proto, aby se vsude nepovalovaly. Hlinik pechovky ma cenu asi 1 Kc a tezko se da nekde jednoduse zpenezit. Kdyz se plechovka zazalohuje, je dobra motivace ji zase vratit, aby clovek nebyl na zaloze tratny. Sberna firma ziska tu plechovku v hodnote 1 Kc vlastne zdarma.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.11.2024 16:28 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě,že počty nesouhlasí,lid většinou nepočítá.Ti co PETky pohazují budou tak činit dále.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 20:52 Reaguje na Emil Bernardy
Nebudou, protože vyhodit 4 Kč si každý rozmyslí, stejně jako u pivní lahve. Případně sebere a vrátí někdo jiný.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.11.2024 23:51 Reaguje na Eva Tylová
Přesně tak!
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

8.11.2024 07:28 Reaguje na Eva Tylová
Ten, kdo něco vyhodí v přírodě (cokoliv) to vyhodí, protože je líný.

Žádná výše zálohy ho nepřesvědčí, aby to dělal jinak.

Osobně pochybuji, že by jeho chování změnily 4 Kč!

Já jsem chodil uklízet přírodu před asi 45 lety v turistickém oddíle. Bylo tam spoustu zálohovaných lahví i přesto, že tenkrát zálohy byly plošné.

Proč? Líný člověk svoje zvyky prostě nemění!
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:41 Reaguje na Jiří Svoboda
Zdravím, PET je velice cenný materiál, recykluje se i na jiné věci než na nové PETky, proto o něj odpadářské firmy tak bojují.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.11.2024 20:08 Reaguje na Eva Tylová
Pokud je pro recyklovaný PET opravdu takový zájem, tak zálohujme.

Za kolik se vykupuje? Lidé ho vlastně odevzdají zadarmo. Ať si tedy sběr organizují a financují ty odpadkářské firmy - pronajmou si na to část prodejny.

Vůbec mi není jasné, jak nastavit ty finanční toky. Nápojář označí PETku a přirazí k ceně 4 Kč. Tyto 4 kč by pak měl odevzdat tomu, kdo tu PETku za 4 kč vykoupí. Jak to ale provádět?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.11.2024 16:25
Placená reklama ?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 20:54 Reaguje na Emil Bernardy
Jako za ekology, my ekologové chceme zálohování již léta.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

10.11.2024 17:31 Reaguje na Eva Tylová
Pani Tylová ,Vy ekológovia chcete zálohovanie "již léta", je to v poriadku. Hlavný Váš dôvod je aby sa zbieral plast a teda aby sa nedostal do životného prostredia. Toto je jediný dôvod s ktorým sa dá súhlasiť. Ostatné je lobing nápojárských firiem .V pozadí prebieha boj o zisk medzi súčasnými zberovými firmami a firmami zálohového systému.
Udávate rôzne dáta z prieskumov ,napr "ľudia chcu zálohovať , percentá a množstvá , ktoré podporujú Vaše tvrdenia . Pán CHurchil ,vyhlásil "Verím len tým štatistikám , ktoré som sám skreslil " . Stačí si objednať priesku a zadať , čo má byť výsledkom , prípadne vyhlásiť že je to údaj z prieskumu. Ale k meritu veci. Pán Svoboda uviedol niektoré údaje k recyklácii a sú technicky nepriestrelné "Je si treba uvedomit, ze pri vyrobe PET lze pouzit jen asi 1/4 recyklatu. Pokud se vrati sberem 3/4 petek, je to mnohem vice, nez lze zrecyklovat." Teda dá sa dosiahnúť len 25% zhodnotenie PET fliaš . Momentálne sa zhodnocuje cca 10%. Čo s ostatným plastom , zakúpia o automobilky , lebo je lacnejší ako pannenský plast a pre ich účely vyhovuje .Pokiaľ by ste boli skutočná ekologistka , tak by ste vystupovala proti plastom celkove , pretože jeho prienik do životného prostredia je katastrofálny pre živé organizmy.Príjmame Plasty , v pitnej vode , v strave , vo vzduchu ,ktorý dýchame , v kozmetike,atď. Pri recyklácii plastu , konkrétne PET , ten sa melie , premýva a odpadová voda vypúšťa ako priemyselný odpad .Voda obsahujúca mikroplasty sa vypúšťa do recipientu , ktorá sa čerpá ako budúca pitná voda. Teda niečo podobne ako v rieke Ganga. Som za zber PET fliaš aby sa nedostali do životného prostredia , ale som za odstránenie príčiny , aby sa maximálne obmedzilo ich použitie . Já ako občan chcem nakúpiť pitnú vodu v sklenených fľašiach , lebo okrem mikroplastov je senzoricky znehodnotená v PET fľašiach . Len problém je v tom , že nápojárske firmy a obchod kvôli zisku pretlačil PET , lebo doprava je cenovo náročnejšia ako ste uviedli vyššie .Keďže zisk je hlavný cieľ podnikania zafinancujú - skorumpujú si "odborníkov" ktorí masírujú verejnú mienku , že všetko čo činia je pre blaho zákazníkov - človeka
Odpovědět
ml

10.11.2024 19:42 Reaguje na Juraj Tabiczký
Přesně. Děkuji Vám.
Odpovědět
ig

5.11.2024 16:58
Domnívám se, že žádná taková chuť veřejnosti neexistuje (=článek vychází z chybných předpokladů). Podle toho jak to sleduju, tak jsou prakticky všechny průzkumy na toto téma bezcenné. Buď je provádí/objednává nápojářská firma (průzkum je nutné ignorovat) nebo nelze dohledat otázky (průzkum je neplatný). Moje vlastní průzkumy vycházejí z diskusí na fb a v denním tisku pod příslušnými články a dopadají velmi výrazně v neprospěch zálohování. Doporučuji autorce aby článek stáhla.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.11.2024 07:37 Reaguje na
Pane ig,ne chybných,ale lživých.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:44 Reaguje na
Průzkumy byly dělány opakovaně. Co se týče diskuzí pod články, tak se vyjadřuje jen určitý okruh lidí, spíše ti co se jim to nelíbí, než naopak. Takže to žádný průzkum není.
Odpovědět
ml

10.11.2024 19:44 Reaguje na
Ano, vnímám to samé...
Odpovědět

Martin Černý

5.11.2024 17:01
Poučte mne někdo, prosím: slyšel jsem (a ptám se, je-li to pravda), že v technickém provedení této novely se počítá s výběrem přes automaty, které budou umět "číst" petku nebo plechovky jen v původním tvaru, čili nesmáčklou. Jinak s výkupem smolík. Pokud je to pravda, tak se bude zase skladovat a nosit k automatům hlavně vzduch, o zabírání místa doma nemluvě...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.11.2024 17:24 Reaguje na Martin Černý
A abyste si nepobryndal zbytkem tašku, tak plechovku ekologicky vymyjete a vysušíte. Samozřejmě napršenou vodou a na sluníčku.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:30 Reaguje na Martin Černý
Samozřejmě že se mají vykupovat jen nepoškozené lahve. S čitelným kódem. Takže když výrobce vytiskne kód mizerně, ušetří.

(Zeptejte se nějakého Němce, jehož znechucení je už silnější než vrozená poslušnost.)
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:14 Reaguje na Martin Černý
Takto to probíhá i v zahraničí a lidem to problémy nedělá (nyní již v 16 zemích Evropy). V pivní lahvi také vozíte vzduch. Jinak předpokládám, že větší množství PET lahví domů nenesete, ale vezete autem, tak příště je stejně přivezete autem, když pojedete pro další. Jednu nebo dvě lehce donesete.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:53 Reaguje na Eva Tylová
V "zahraničí" už zavedli takových blbostí, že podobný argument má váhu stěží nulovou.
Odpovědět

Martin Černý

8.11.2024 16:07 Reaguje na Eva Tylová
přesně kvůli tomuhle si pivo ve skle domů nekupuju. Autem nakupuju jen příležitostně a rozhodně v něm nechci skladovat odpad, než se mi bude hodit to odvézt. Naopak žlutou popelnici mám po ruce na dvoře, při jakékoliv cestě do/z domu to tam mohu hodit. Smačklé, takže nevyhazuju vzduch.
Odpovědět
ml

10.11.2024 19:50 Reaguje na Eva Tylová
Jaké auto? Nic takového, co Vy "předpokládáte", nechceme a nemáme.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

10.11.2024 22:57 Reaguje na Eva Tylová
Tak v zahraničí to robí problémy . Pred automatom , max dvoma stojí rada ľudí a min každý tretí s dvoma vrecami fliaš , z ktorého pri automate vyberá .Z fľašami to nejako ide , ale keď začnú vyberať malí hliníkové obaly , je to nekonečné a najlepšie keď automat ohlási ,že je plný a volá obsluhu , ktorá nikde . Keď som šiel oznámiť V Kauflande , že ľudia čakajú vo fronte oznámila mi na info , že nejsou lidi (na obsluhu) , tak som sa otočil a odišiel .Podľa pitného režimu ,človek by mal vypiť 2,5 l vody denne ,preto keď by ste mali kupovať a vracať jednu ,alebo dve , tak strávite podstatnú časť života nakupovaní a vracaní obalového materiálu . Skúste to poradiť tým ktorí stoja s vrecami pred automatom. Doporučujem Vám "zajet si do Pelhřimova do krematória , aby ste věděla co Vás čeká"
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.11.2024 18:30
Souhlasím s tím, co zde paní Tylová napsala. Zavedení zálohování PET lahví a plechovek považuji za žádoucí.

Mohlo by přispět i k tomu, že lidé budou víc k pití využívat pitnou vodu a budou s sebou nosit častěji pro zahnání žízně nápoje v termoskách nebo termohrnkách místo pití v plastu a plechovkách. Takže by pak nebylo třeba vyrábět tolik plastových a kovových obalů.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.11.2024 18:31 Reaguje na Majka Kletečková
... pitnou vodu z kohoutků ...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.11.2024 07:38 Reaguje na Majka Kletečková
Tohle by si bolševik nedovolil.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:15 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, plně souhlasím, pokud to sníží využívání PET lahví jen dobře. Osobně piji vodu z kohoutku celý život.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.11.2024 06:47 Reaguje na Eva Tylová
Paní Evo,Vy jste hodně urputná v prosazování svého textu.Jako pan ministr Hladík.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:31 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, to jsem. Zálohování je můj sen odedávna, ale nebylo prosaditelné. Teď se přidali i nápojáři, tak se to snad povede. Moje urputnost vzrůstá s každou odhozenou plechovkou či petkou, kterou někde vidím a je ztracena pro recyklaci. Když jezdím na kole, tak je sbírám a nosím do kontejnerů na třídění.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

10.11.2024 23:03 Reaguje na Majka Kletečková
Pokiaľ budete používať nerozbitné poháre , tak nielen sklári ale aj nápojári nebudou mít co žrát.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.11.2024 18:56 Reaguje na Majka Kletečková
Jdete na to systémem "zdražíme lidem benzín a oni budou chodit pěšky, což je prospěšné pro zdraví. Takže pak nebude třeba těžit tolik ropy".
Odpovědět
Pe

Petr

5.11.2024 21:16 Reaguje na Richard Vacek
Však to je také jediný smysluplný cíl. Vše ostatní je jen byznys.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 14:49 Reaguje na Richard Vacek
Lidl v našem městě se začal přestavovat. Že přistavuje prodejní prostory, to chápu. Ale to, jak doslova zmršil parkoviště, je zcela nepochopitelné. Zdá se, že chce být zelenější a proto se snaží, aby kupujícím parkování co nejvíce znechutil. Aby na nákup chodili pěšky. Ostatně, je blízko věžáků.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.11.2024 23:32 Reaguje na Majka Kletečková
Takže vychovávat chcete. protože vy víte líp než všichni ostatní, co je správné, takže jste pro, aby byli sankcemi dokopáni k "tomu správnému chování".
Odpovědět
ig

6.11.2024 01:30 Reaguje na Viktor Šedivý
+1
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.11.2024 07:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Proč by měl být celý národ vychováván k vracení jen úzkého sortimentu PET lahví na trhu? Daleko efektivnější by bylo, vychovávat těch pár, po penězích lačných producentů nežádoucího příštího odpadu! Třeba osvětou, nebo zákonem, aby výrobci při výrobě a balení svého nápoje, používali zásadně jen vratný, vícekrát použitelný obal. Sklo. Když to fungovalo před nástupem plastů, jistě by to šlo i teď...
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.11.2024 09:41 Reaguje na Tonda Selektoda
A proč nutit k používání skla, když je to zhruba stejně (energeticky a surovinově) náročné jako PETky?

Já se ještě pamatuji, když se před nástupem igelitových pytlíků chodilo pro mléko s bandaskou. Jo, šlo to a šlo by to i teď. Ale nemám dojem, že by byl dobrý nápad vracet se k tomu.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.11.2024 11:08 Reaguje na Viktor Šedivý
Proč? Právě pro tu tolik proklamovanou ekologii. Co je ekologického na tom, tepelnými procesy, vyrobit z ropy materiál PET a z něj jednorázovou lahev. Po jejím vyprázdnění, ji odevzdat do automatu, který ji hned rozdrtí na malé kousky. Ty se pak propláchnou a vyrobí se z nich recyklát (granulát rPET). Pak se ho část přidá do taveniny panenského materiálu (toho z ropy) na výrobu polotovaru. A polotovar se pak znovu teplem nataví a vzduchem se z něj v příslušné formě vyfoukne nová lahev?
Pokud skleněnou lahev naplníte v průměru přibližně 8x až 10x, tu petku musíte místo toho vždy znovu vyrobit a přitom použít i tu ropu, na výrobu toho panenského plastu (PET).
A co se týče té Vaší bandasky: taky jsem chodíval s konvičkou do mlékárny pro pasterizované mléko, někdy i pro smetanu na vaření a neubylo ze mě. Jasně, kvalita byla jiná. Dva dny mléko vydrželo, pak zkyslo. A pokud se kyška nevypila, holt se scedila přes plátýnko a byla z toho hrudka tvarohu. Zkuste si to teď, z mléka po zpracování technologií UHT...
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.11.2024 17:56 Reaguje na Tonda Selektoda
Jenže výroba skla je energeticky mnohem náročnější, než výroba PET. A svoz nebo mytí skla spotřebuje také značně množství ropy / elektřiny atd.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:19 Reaguje na Viktor Šedivý
To je druhotné, prvotní je zajistit, aby 500 mil. PET lahví a 600 mil. plechovek, které nyní končí v přírodě, na skládce či ve spalovně bylo využito na výrobu nových a nemusely se pro jejich výrobu těžit neobnovitelné suroviny. (aby nějaké ještě zbyly pro naše potomky).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.11.2024 13:21 Reaguje na Eva Tylová
Jiz dnes vsechny vytridene petky nelze pouzit na vyrobu novych, protoze lze primichat jen 25 % recyklatu. V pripade petek je vase argumentace nespravna.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:46 Reaguje na Jiří Svoboda
PEt je velice cenný materiál, proto o něj odpadáři tak bojují. Používá se na výrobu i jiných věcí než pet lahve. V principu jde o to, aby se tento cenný materiál využil.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 14:52 Reaguje na Eva Tylová
Kdybyste s těmi stamiliony měla pravdu, tak se mezi PETkami a plechovkami brodíme po kolena.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:47 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zde jsou čísla. Samozřejmě se nebrodíme, ale skončí ve směsném odpadu, cituji z odkazu na INCIEN: Nápojové plechovky:

Ročně je v ČR udáno na trh přibližně 15 000 tun hliníkových nápojových plechovek (cca 820 mil. ks). Z tohoto množství se vysbírá pouze 26 %, to znamená, že 11 100 tun hliníku končí na skládkách, ve spalovnách nebo jako littering. Souhrnná hodnota vyplýtvaného materiálu je v současných cenách 216 mil. Kč.

PET lahve:

Ročně se udá na trh přibližně 47 000 tun PET lahví (cca 1,8 mld. kusů). Současným systémem se do žlutých popelnic vysbírá cca 73 %. Při následném třídění plastového odpadu se ještě přibližně třetina vysbíraných PET lahví „ztratí“ na skládkách nebo jako palivo a ve výsledku jde do recyklace přibližně jen 50 % množství udaného na trh. Problémem však je, že takto získaný PET může být stykem s ostatním plastovým odpadem kontaminován, a není ho proto možné použít jako materiál pro styk s potravinami. Souhrnná hodnota vyplýtvaného PET materiálu je v současných cenách 221 mil. Kč.

Zavedením zálohového systému můžeme v krátké době odklonit desetitisíce tun hodnotných materiálu ze skládek a jejich hodnota přesahující 400 mil. Kč bude jedním ze zdrojů, který pomůže financovat efektivnější zálohový systém.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:56 Reaguje na Eva Tylová
Tak budeme těžit neobnovitelné suroviny na výrobu výkupních automatů, zajištění přepravy ...

Ale hlavně že splníme kvóty, které si vymyslel nějaký zelený dement v bruseli.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.11.2024 07:32
Hodně současných nápojových PET lahví, k jejich opětovnému využití pro výrobu lahví na balení nápojů, ani nelze zrecyklovat. Brání tomu různá barviva, chemické úpravy pro ochranu nápoje, smršťovací fólie (tzv rukávky), atd. Takový materiál je vhodný jen pro technické výrobky a pro výrobu textilu. Po zavedení zálohování, budou muset výrobci lahví přejít na čirý PET a etikety. A jak zde již padlo, pokud bude zálohováním vráceno 90% lahví a dle nařízení byrokratů EU se do výroby lahví povinně přidá jen 25% recyklátu z nich, pak přebytek 65%, zdarma získaného PET materiálu, bude nápojáři prodán k využití mimo jejich obor. Celý humbuk je tedy jen o penězích, které nakonec stejně odtečou k majitelům firem do zahraničí. Pokud by nápojářům a ministerstvu opravdu šlo jen o tu ekologii a o pořádek ve veřejném prostoru, již dávno by se ty vody plnily do vratných skleněných lahví…
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.11.2024 07:41 Reaguje na Tonda Selektoda
To,co píšete je zřejmé.
Ale máme tu hlupy a zaujaté.Tedy opakovat že 1+1=2 je mrhání energií.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

6.11.2024 11:06 Reaguje na Tonda Selektoda
To jsou pěkné bludy :). Samozřejmě, že se všude recyklují barevné PET lahve na nové lahve a nic tomu nebrání. Dotřiďování podle barevných skupin je běžné. Vratné skleněné lahve tady samozřejmě byly a jsou postupně vytlačovány PET lahvemi a plechovkami. Stačí se rozhlížet v obchodě. Důvod je jednoduchý. O ty první se nápojář a obchod starají od začátku až do konce. O ty druhé - nevratné - se naopak nestarají. Spotřebitel si je koupí a sám si zaplatí jejich třídění a recyklaci v rámci poplatku za svoz odpadu. Zálohový systém srovnává odpovědnost u obou typů obalů. Pokud by se zálohový systém nezavedl, přirozeně budou postupně vytlačeny i zbývající vratné skleněné lahve.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.11.2024 14:07 Reaguje na Daniel Vondrouš
No, je tu veliký rozdíl i ve významu pro HDP. Poplatek za svoz odpadů nyní dostává česká firma a obce. Ale pokud se zálohový systém zavede, budou monopolními cizími firmami také vytláčené zbývající i vratné skleněné lahve a výrobci. Vysvětlil byste prosím, jak ty zálohy motivují ke snížení výroby PET obalů, jakým způsobem se sníží odvod do EU za množství nevráceného PET, pokud stoupne výroba PET lahví, a jestli toto nezlikviduje malé nápojáře. Není levnější dát dotace popelářům a na výchovu dětí? Je pravdou, že se budou moci vracet lahve od všech výrobců v jakýchkoliv obchodech s automaty, i když tam ta značka není v prodeji?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.11.2024 16:49 Reaguje na Daniel Vondrouš
To ale, podle vaseho komentare, vypada, ze vasim primarnim cilem je spise pridat nekomu praci a rade subjektu zkomplikovat zivot.

Ja zastavam nazor: tridme a zalohujme az tehdy a do te miry, dokud to jsme schopni ekonomicky prijatelne zrecyklovat.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

10.11.2024 21:56 Reaguje na Daniel Vondrouš
Máte pravdu , že sú to pekné bludy , na Slovensku sa vracajú nejaký čas PET fľaše , ale pripravuje sa , opatrenie , že všetky nápojové obaly musia byť bezfarebné. Presne ako za Forda "Môžete mať auto hociakej farby , pokiaľ bude čierne"
Uvidíme ako vyriešia problém víčiek a fólii s potlačou.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.11.2024 08:13
Ta ilustrační fotografie je krásná. Z nalepeného znaku města je vidět, komu ten odpadkový koš patří a kdo za něj a za úklid kolem něj zodpovídá. Přetékající odpadkové koše ve veřejném prostoru a přeplněné kontejnery na tříděný komunální odpad, jsou totiž v prvé řadě vizitkou obce. Obec je totiž ze zákona původcem komunálního odpadu, tedy i jeho majitelem. Bylo by zajímavé, kdyby občané kolem koše odpadky sesbírali a odnesli je na obecní úřad, jako věc nalezenou, patřící úřadu...
Nezřídka se stává, že odpadkové koše na ulicích a kontejnery na tříděný odpad, zneužívají drobní podnikatelé z okolí. Kontejnery též někdy nejsou vyváženy cíleně, protože o vytříděný odpad momentálně není na trhu zájem a již ani není kde, ten materiál skladovat.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:33 Reaguje na Tonda Selektoda
Problém v Praze a nejen Praze je, že koše jsou přeplněné stále. Už nyní se v některých místech vyváží 5x za den a stejně to nestačí. Kontejnery na plast se vyváží 4x týdně (4x týdně kličkuje popelářské auto na sídlišti) a stejně jak vidíte to nestačí. Na přidání dalšího kontejneru není místo (ubrat parkovací nikdo nedovolí). Prosím než komentujete přečtěte si, co je napsáno v článku. To je právě ten benefit, že ty vývozy ubydou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.11.2024 06:55 Reaguje na Eva Tylová
Dobře,dám se do diskuze.V naší vesnici jsou kontejnery papír,plasty a sklo,na olej a kovové obaly.A sběrný dvůr.Funguje to bezchybně.I Jednota/Coop,pro 200 obyvatel.Před pár lety se zadrhl hostinec,ale tak nějak za přispění obce funguje 2 večery v týdnu,místo kde se mohou občané scházet ,i veřejné zasedání OÚ.
Paní Evo.Vaše nápady na destrukci fungujícího sběru odpadu tu nechceme.Že máte v Praze nepořádek je Váš problém a řešte si ho ve Vaší obci.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:51 Reaguje na Emil Bernardy
Není to problém Prahy, ale všech měst, kde je velká hustota lidí a málo místa na kontejnery. Chápu, situace na vesnici je jiná, jezdím hodně na kole po Středočeském kraji, tak vidím, že v malých obcích je místa dost a můžete mít více kontejnerů. Coop jako řetezec nebude mít s výkupem petek a plechovek problém.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.11.2024 09:23 Reaguje na Eva Tylová
Vidíte z kola houby.Vás už vynechám.
Odpovědět
ml

10.11.2024 20:02 Reaguje na Emil Bernardy
Takhle podobně funguje odpadové hospodářství i v obci (cca 1000 obyvatel) na Svitavsku, kde vlastním byt.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:59 Reaguje na Eva Tylová
Takže opilci táhnoucí nocí nehodí petkou někam směrem ke koši ale nepoškozenou ji donesou domů, aby ji ráno běželi vrátit.

Fakt?
A fakt vývozy ubydou? Ty vykoupené lahve doběhnou zpátky samy?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Ráno ji sebere nějaký spoluobčan, stejně jako teď sebere lahev od piva, kterou odhodí.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

10.11.2024 22:24 Reaguje na Eva Tylová
Neviem ako je to v Prahe , ale v Košiciach sa zberajú plasty do žltých kontajnerov a v RD do žltých plastových vriec a stačí to 2x do mesiaca , podobne papier do modrých a do zelených sklo 1x za dva mesiace .Že by sa vyberalo niekde 5x denne je holý nezmysel ako aj ďalšie tvrdenia autorky. Snaží sa ohúriť milionmi obalov , tisíckami ton a strašnými percentami ,mnohonásobne recyklovanými, asi to bude sestra Gréty Thumberg. Doteraz som žil v predstave , že "Praze ,je blaze" ,teraz mám obavy aby ma nezrazili kľučkujúce popelářske autá.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 15:00 Reaguje na Tonda Selektoda
To je ta šílenost (jen??) českých zákonů. Když je např. sběrná sobota, a já bych si chtěl z kontejneru nějakou věc vzít, že bych ji ještě využil, tak ji vlastně obci kradu. A mohu být potrestán. Před léty jsem tak do města jezdil a - nejen sám - jsem ve sběrném dvoře v kontejnerech pilně hrabařil. Byla tam spousta užitečných, využitelných i muzeálních věcí. A tak to radnice rázně zatrhla. Dvůr je přísně hlídaný, aby si nikdo nemohl nic vzít. A pak se vše vyváží na skládku, za což radnice platí.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:57 Reaguje na Jaroslav Pokorný
V řadě měst jsou již reuse centra, kam můžete věci nosit i si je zase brát. Jako zastupitelka hl. m. Prahy jsem např. takové reuse centrum prosadila u nás na sběrném dvoře v Modřanech. Protože mě také štvalo, kolik pěkných věcí ve sběrném dvoře skončí v odpadu, Dva kontejnery, kde dávají lidé věci mimo oblečení a obuv. Na ty pořádáme předávací dny.
Odpovědět
PS

Pavel Smotlacha

6.11.2024 10:39
Jak bylo vidět v článku na Seznam https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-cesko-rekordne-zaplati-za-to-ze-nerecykluje-plasty-263024 už to začíná vyplouvat na povrch, že v případě zálohování nejde o životní prostředí, ale o to, že nápojáři si nechtějí kupovat odpadní PET za tržní cenu. Zlobí se, že Evropa má jednotný trh a že si druhotnou surovinu pro recyklaci může v konkurenci koupit i někdo jiný. Zlobí se, že cena PETu roste. Tedy, že obecní separační systémy budou mít lepší zhodnocení druhotných surovin. Tyhle peníze chtěli těžit nápojáři. Přitom ten PET už jednou prodali i s výrobkem a dostali za něj peníze. Teď ho chtějí prodávat podruhé. Chtěli tu mít nápojářský monopol, který by vlastnil veškerý odpadní PET. Tak by to bylo, pokud by jejich novela prošla (novela ministra Hladíka). ČR nebude ostrov, zálohování kvůli jasné celospolečenské nevýhodnosti odmítla také Francie, Itálie, Španělsko, Belgie a odsunula ho i Velká Británie.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:36 Reaguje na Pavel Smotlacha
Dalších 16 zemí zavedlo. Jak je v https://incien.org/dopis-vlade-cr-proc-podporujeme-prijeti-zakona-o-zalohovani-pet-lahvi-a-plechovek/
ekologové zálohování podporují, aby desetitisíce tun hliníku a PETu tzv. nevyletěly komínem", ale využily se na výrobu nových obalů nebo něčeho jiného.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 15:06 Reaguje na Eva Tylová
V těch zemích zřejmě mají lepší lobbisty.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 19:59 Reaguje na Jaroslav Pokorný
V řadě zemí, např. těch severských to zavedli kvůli litteringu. Už se na ty válející se petky a plechovky nemohli dívat.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.11.2024 21:15 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tím to vůbec není. Oni zaváděli své automatizované sběry v obchodech v době, kdy my jsme chodili do sběrných surovin a dostávali zaplaceno za sběry. Např v Dánsku se dohodli demokraticky domácí! nápojáři na nepovinném zálohování, systém se časem rozrostl a importéři se k němu smí (dnes možná musí) připojit. Ale tam vrátíte všechny láhve kdekoliv v celé zemi, I když obchod ty značky nápojů neprodává. To je něco jiného než lobistický nápad na odebrání jediné výnosné suroviny obcím. To by byl velký průšvih pro kvalitu života, těch pár flašek v přírodě se musí resit jinak, sběrem, výchovou.
Odpovědět
PS

Pavel Smotlacha

6.11.2024 10:43
Vypadá to, jako by paní Tylová byla na výplatní pásce společnosti Mattoni nebo snad Plzeňského Prazdroje, nebo výrobce zálohovacích automatů Tomra. A pokud jste politička v Praze, odkud nám ukazujete tu fotku, tak vězte, že je odpovědností obce zajistit pořádek a vývoz sběrných nádob dle potřeby. V Ostravě z těchto košů vytřídí všechny využitelné složky s účinností přes 95 %. Co jste jako odpovědná politička udělala pro to, aby Praha nebyla nejhorší ze všech krajů v ČR v třídění odpadů?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:42 Reaguje na Pavel Smotlacha
Systém v Ostravě dle jejich vlastních zdrojů využije materiálově asi jen 10% tříděných odpadů. Ze zbytku udělá palivo. Praha v současnosti využije materiálově násobně více. Co se týče úklidu tak právě, že na systému města vydělají. Problém v Praze a nejen Praze je, že koše jsou přeplněné stále. Už nyní se v některých místech vyváží 5x za den a stejně to nestačí. Kontejnery na plast se vyváží 4x týdně (4x týdně kličkuje popelářské auto na sídlišti) a stejně jak vidíte to nestačí. Na přidání dalšího kontejneru není místo (ubrat parkovací nikdo nedovolí). Prosím než komentujete přečtěte si, co je napsáno v článku. To je právě ten benefit, že ty vývozy ubydou. Samozřejmě nejsou zadarmo. Ušetří se na nich desítky milionů za rok. Uvádím, protože ti zástupci obcí, kteří co jsou obalamutěni odpadářskými firmami tvrdí, že na tom obce prodělají.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 21:02 Reaguje na Eva Tylová
Co ubyde?
Většina plastu v kontejnerech je EPS a "nerozlišená směs", PETky rozhodně nejsou dominantní složkou.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 20:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Přečtěte si články v odkazech. Petky sice nejsou dominantní hmotností, ale často nesmáčknuté zabírají velký prostor. I kdyby ubyla 1/5 prostoru, tak to je každý pátý vývoz žlutého kontejneru.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.11.2024 14:01
Dovolím si shrnout: Český provozovatel dolů a elektráren = uhlobaron, energobaron, betonová loby; živitel národa= agrobaron a škůdce přírody; firmy, které se starají podle zákona o odpad = odpadová loby; …dřevařská loby atd. Cizím firmám se taky tak nadává, je tohle fakt nutné?
Neznám lidi, kteří by jásali nad zaváděním záloh. Sklo, hliník a plech se dávno třídí a recyklují přidáváním k nové surovině. Jednodušší a levné pro zadlužený stát jsou kontejnery jen na hliník a PET, a ostatní plast házet do směsného odpadu, který bez spalitelných složek (např.plast) spatně hoří, a ty se pak stejně musí před spalováním přidávat.
A pěkná vizitka Prahy. Kdepak PETky. Nepořádek, a zelené pirátstvo místo zaplacení popelářům a zvýšení frekvence svozu odpadů to chce „řešit“ zálohami firmám a snížením frekvence svozu odpadů?:O
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:47 Reaguje na Jarka O.
Problém v Praze a nejen Praze je, že koše jsou přeplněné stále. Už nyní se v některých místech vyváží 5x za den a stejně to nestačí. Kontejnery na plast se vyváží 4x týdně (4x týdně kličkuje popelářské auto na sídlišti) a stejně jak vidíte to nestačí. Na přidání dalšího kontejneru není místo (ubrat parkovací nikdo nedovolí). Prosím než komentujete přečtěte si, co je napsáno v článku. To je právě ten benefit, že ty vývozy ubydou. Samozřejmě nejsou zadarmo. Ušetří se na nich desítky milionů za rok. Samozřejmě prostředků, které by město mohlo využít na opravu vozovek, chodníků, výstavbu školek, senior domů atd. prostě pro občany . Ono to není tak, že lusknu prstem a peníze na vývoz koše spadnou z nebe, musíte je vzít na úkor něčeho jiného pro občany. Já naopak se setkávám s lidmi, kteří se ptají, proč zálohování na rozdíl od většiny zemí v Evropěnení zavedeno.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.11.2024 13:52 Reaguje na Eva Tylová
Když to kolem popelnic teď takhle vypadá, tak míníte, že ty vývozy ubydou? Kontejnery pouze na PET a hliník (vedle skla, papíru, kovu, někde organiky, textilu a zbytku v popelnicích) by asi dělaly podobnou službu levněji. Obaly ve směsném odpadu jsou nutné druhotné palivo do tepláren. Já třeba zálohování jako téma rozhovoru neznám, ale nepořádek se má řešit školními úklidy, sběrem papíru, zametači, atp., to je ucinnější než drahé dotace bohatým firmám.
I nápad, že každý obchod by směl mít jinou výši zaloh pro stejnou láhev, je kuriozní, ze západu ho neznám, vždyť to bude nepřehledné a oškube zákazníka.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 15:13 Reaguje na Jarka O.
Jó, jó zametači - třebas z řad nezaměstnaných, kteří tak jako tak, ze zákona, dostávají peníze. Co kdyby se, jako zametači, zaměstnali? To ale nejde - viz min. práce a soc. věc, blahé paměti, nám. kapitána Vodičku: "V demokracii nikdo nesmí být do práce nucen, ale na sociální dávky má každý zákonný nárok." A také rozhodnutí soudů, že dávky v nezaměstnanosti nesmí být podmiňovány ani 8 hod. práce za TÝDEN! Což takhle tenhle de.bilní systém zrušit a lidi, za v podstatě stejné peníze, zaměstnávat?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 20:05 Reaguje na Jarka O.
Nevím, kde jste si přečetla, že každý obchod má jinou výši záloh. Navržena je jednotná 4 Kč. Školními úklidy nemůžete řešit nepořádek na veřejných plochách, to max 2x za rok v přírodě. Právě ti zametači rozhodně nejsou zadarmp. V případě Prahy desítky milionů za rok.
Odpovědět

Otakar Šída

6.11.2024 20:42
no to spíš nápojářská lobby válcuje současný recyklační řetězec a snaží se z něj vytáhnout jedinou ziskovou část (tj. PET) do své kapsy. o žádné opakované použití se nejedná, nejsou to pivní lahve, jde jen o to, aby nápojáři nemuseli surovinu na obaly svých výrobků kupovat. a že to 75% lidí podporuje? to bych chtěl vidět. nikoho takového neznám. že on ten průzkum prováděl ten spolek, co si ho nápojáři založili, aby to celé protlačil?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:50 Reaguje na Otakar Šída
Prvotní je zajistit, aby 500 mil. PET lahví a 600 mil. plechovek, které nyní končí v přírodě, na skládce či ve spalovně bylo využito na výrobu nových a nemusely se pro jejich výrobu těžit neobnovitelné suroviny. (aby nějaké ještě zbyly pro naše potomky).Jedná se o desetitisíce tun materiálu. Nápojáři si budou surovinu od systému kupovat jako každý jiný za tržní ceny.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 15:15 Reaguje na Eva Tylová
Spalovny produkují teplo a elektřinu. Teplo se používá k vytápění třebas bytů. Takže stejně se něco spalovat musí.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 20:06 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tam se spaluje tzv. TAP, který se vyrábí z toho zbylého plastu. PET je na spalování příliš cenná surovina, proto je o něj takový boj.
Odpovědět

Otakar Šída

6.11.2024 20:48
no to spíš nápojářská lobby válcuje současný recyklační řetězec a snaží se z něj vytáhnout jedinou ziskovou část (tj. PET) do své kapsy. o žádné opakované použití se nejedná, nejsou to pivní lahve, jde jen o to, aby nápojáři nemuseli surovinu na obaly svých výrobků kupovat. a že to 75% lidí podporuje? to bych chtěl vidět. nikoho takového neznám. že on ten průzkum prováděl ten spolek, co si ho nápojáři založili, aby to celé protlačil?
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

6.11.2024 21:50 Reaguje na Otakar Šída
Prvotní je zajistit, aby 500 mil. PET lahví a 600 mil. plechovek, které nyní končí v přírodě, na skládce či ve spalovně bylo využito na výrobu nových a nemusely se pro jejich výrobu těžit neobnovitelné suroviny. (aby nějaké ještě zbyly pro naše potomky).Jedná se o desetitisíce tun materiálu. Nápojáři si budou surovinu od systému kupovat jako každý jiný za tržní ceny.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 21:07 Reaguje na Eva Tylová
Melete stále dokola stejný nesmysl. Recyklátu se do nových lahví přidává 25% . Pokud se tedy dnes sebere cca 80%, je to třikrát víc, než je pro výrobu nových lahví zapotřebí.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 20:08 Reaguje na Viktor Šedivý
Cílem je, aby se využil všechen materiál, který se nyní nesebere a tedy nevyužije. Z PEt se vyrábí řada jiných věcí než jen nové petky: Navíc to nařízení je přidat nejméně 25%.
ápojové plechovky:

Ročně je v ČR udáno na trh přibližně 15 000 tun hliníkových nápojových plechovek (cca 820 mil. ks). Z tohoto množství se vysbírá pouze 26 %, to znamená, že 11 100 tun hliníku končí na skládkách, ve spalovnách nebo jako littering. Souhrnná hodnota vyplýtvaného materiálu je v současných cenách 216 mil. Kč.

PET lahve:

Ročně se udá na trh přibližně 47 000 tun PET lahví (cca 1,8 mld. kusů). Současným systémem se do žlutých popelnic vysbírá cca 73 %. Při následném třídění plastového odpadu se ještě přibližně třetina vysbíraných PET lahví „ztratí“ na skládkách nebo jako palivo a ve výsledku jde do recyklace přibližně jen 50 % množství udaného na trh. Problémem však je, že takto získaný PET může být stykem s ostatním plastovým odpadem kontaminován, a není ho proto možné použít jako materiál pro styk s potravinami. Souhrnná hodnota vyplýtvaného PET materiálu je v současných cenách 221 mil. Kč.

Zavedením zálohového systému můžeme v krátké době odklonit desetitisíce tun hodnotných materiálu ze skládek a jejich hodnota přesahující 400 mil. Kč bude jedním ze zdrojů, který pomůže financovat efektivnější zálohový systém.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

8.11.2024 07:54 Reaguje na Eva Tylová
V přírodě žádných 500 mil. PET lahví a 600 mil. plechovek není!

Asi zapomínáte, že ne všechny odpady lze reálně recyklovat, ale lze je využívat. Když ne materiálově (kvůli nežádoucím příměsím), tak alespoň energeticky.

Výhřevnost PETu je vyšší než černé uhlí, ale do recyklace se to nezapočítává! Proto Vám to ve statistikách chybí. Ale pořád lepší energeticky využít, než skládkovat.

Uvědomte si, prosím, jak stát neuvěřitelně zaspal:

více než 31 let (přesně 11 384 dnů) mu trvalo než vydal historicky první zákon o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí - jednalo se o zákon č.244/2022 Sb., který je účinný až od 01.10.2022, tedy pouhé dva roky!

Ale více než 31 let po vydání historicky prvního zákona o odpadech (č.238/1991 Sb. - byl účinný od 01.08.1991) mezi tím naše země byla zaplavována množstvím obalů a jednorázově použitelných výrobků často pochybného původu a složení!

Teď tyto materiály často podřadné kvality máme recyklovat bez ohledu na to, zda je to vůbec technologicky možné? To, že jsou tyto materiály mnohdy pouze energeticky využitelné, MŽP i EU „odměňuje“ tím, že to nelze započítat do kvót recyklace.

K těm plechovkám:

ve větší míře se samostatně začaly sbírat teprve nedávno. Jejich boom odstartovalo období covidu, do té doby se v takové míře nepoužívaly.

Nebyl zájem o jejich samostatné vytřídění, tak se vždycky k něčemu "přihodily" a bylo to. Proto ve statistikách samostatně nefigurovaly, nebo jen symbolicky.

Dnes už ve sběrnách běžně uvidíte samostatný kontejner pouze na plechovky. Tím se to i samostatně eviduje a hlásí, což se do té doby dělo minimální měrou, pokud vůbec.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 15:33 Reaguje na Jiří Kvítek
Říkáme to my ekologové.....půl miliardy PETek v přírodě. :-)))Asi by nás něměli vytáčet.
Odpovědět
Eva Tylová

Eva Tylová

8.11.2024 20:10 Reaguje na Emil Bernardy
Nepíši, že v přírodě, Píši v přírodě, ve spalovně, na skládkách.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

10.11.2024 10:55 Reaguje na Eva Tylová
Ano, to je pravda - tak to opravdu výše v textu píšete.

Jenže ani to není tak úplně přesné!

Pusťte si například v televizi nějaký hobby magazín a budete překvapena, co všechno lze z PET lahví vyrobit. Tohle zákon o odpadech považuje za materiálové využití a v žádných statistikách to nikde nefiguruje a figurovat nikdy nebude!

Chcete další příklad?

Zastánci zálohování budou donekonečna tupě papouškovat, jak to sníží littering. To je naprostý nesmysl!

Ten, kdo odhodí odpad (cokoliv) v přírodě, to tam odhodí, protože je líný a žádná výše zálohy ho nepřesvědčí ke změně chování a 4 Kč už vůbec ne!

Už před 45 lety jsem jako člen turistického oddílu pomáhal čistit les od odpadků podél jedné frekventované turistické trasy.

Divila byste se, kolik tam bylo zálohovaných skleněných obalů! A to bylo v době, kdy tady fungoval plošný zálohovací systém, který nám mohla Evropa závidět!! Pomohlo to změnit chování líných lidí? Nikoliv. Každý rok to bylo stejné, jako přes kopírák. Počet svezených pytlů se sesbíranými "dárečky" byl přibližně stejný, rozhodně neklesal.

Takhle bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.11.2024 18:09 Reaguje na Jiří Kvítek
No tak budeme zálohovat a sbírat nepořádek....je to marné,marné.Paní autorka je urputná.Nevolte Piráty.
Odpovědět
ml

10.11.2024 20:14 Reaguje na Jiří Kvítek
Určitě máte pravdu, že v přírodě nemáme tolik konkrétního "odpadu". Jenomže Hladík & spol. si vytvořili vizi, kterou chtějí prosadit - bez ohledu na skutečné potřeby a názory občanů České republiky...
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.11.2024 19:37
Zkusmo jsem oslovoval lidi a těch, co vyjadřovali podporu výkupu, jsem se ptal, co si myslí, že s vykoupenými lahvemi bude dít a kolik to bude stát.

Když se dozvěděli, že se petky semelou a část se přimíchá do nových (s větší částí materiálu se naloží cca jako dnes s tím z popelnic, jen ten kšeft bude mít někdo pod palcem) a uvědomili si, kolik miliard na to padne, jejich podpora byla podstatně vlažnější, pokud vůbec nějaká.

Také si spousta lidí myslela, že bude možné vrátit lahev zdeformovanou, s poškozenou etiketou atp.

Je to jako s kdejakou jinou environmentalistickou buzerací - vynášejí se do nebe pozitiva, zamlčují negativa a úplně se mlčí o tom, že to zase zaplatí jen a pouze občan-spotřebitel. (Že to dělají ti, co si ten kšeft chystají.. no dobrá. Ale stát to dělat nesmí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist