https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/jiri-hlavenka-hoax-s-obrimi-feny-nevydrzel-ani-tyden
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: „Hoax“ s obřími fény nevydržel ani týden

16.1.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Takže „hoax“ s obřími fény čili mařiči energie vydržel necelý týden. Krátké shrnutí: žádné gigawattové fény nikdo stavět nebude, je to blbost, kravina, nepochopení o co jde, z komára velbloud.
 
Systém výkonové rovnováhy čili SVR (tak se to odborně nazývá), který neustále a typicky velmi jemně dorovnává rozdíly mezi výrobou a spotřebou, tu dávno existuje, tedy před obnovitelnými zdroji. Slouží typicky dvěma věcem: za prvé vyrovnává „jemné chvění“ v síti směrem nahoru i dolů. Ekonomicky/energeticky jde o marginální, maličké hodnoty. Dokážeme predikovat spotřebu i výrobu VELICE dobře, ale samozřejmě nikdy ne na 100 %, takže potřebujeme rychlé prostředky na jemné dorovnání.

Druhým velkým důvodem (už významnějším) je vyrovnání nečekaných výpadků, které v síti nastávají a mohou být i docela velké.

Například před cca dvěma měsíci došlo k nečekanému a okamžitému výpadku temelínského reaktoru (1000 MW), přičemž ten druhý taky nejel (plánovaná odstávka). I na to systém výkonové rovnováhy musí být připraven – a zvládl to.

Výpadky s velkým dopadem nastávají na velkých rozvodnách: opět, nemá to nic společného s OZE, jsou to složité systémy, poruchy se stávají a stávat budou.

Doladění směrem shora (tedy ono „maření“) tu je už odedávna – například se používají elektrokotle, použitelné je to též ve velkých, průmyslových mrazírnách (prostě „rychle zamrazíte víc“).

Tato zařízení ale jedou jen jednotky, maximálně desítky hodin ročně, jen vyrovnají to drobné zakolísání. I celkové množství energie je malinké, takže by se v žádném případě nikomu nevyplatilo stavět někde „obří fény“, to by dělal jen blázen. (A pokud si to postaví, jeho problém, prodělá kalhoty).

Informace o „gigawattových fénech“ je nepochopením spekulačně vyblokovaného výkonu, který v praxi nebude použitý.

Otázka pak je, co se situacemi, kdy fotovoltaiky vyrábějí, není pro to využití a ceny na spotu padají do záporu? S nimi si poradí trh: vyrábět elektřinu a ještě za tuto výrobu někomu platit je nesmysl. Zrealizuje se tedy postupně jednak smysluplné využití této vyrobené elektřiny, případně zabránění přetoků do sítě (to se ostatně už děje dnes). Pořád lepší mít „nulu“ než ještě za to platit, nejlepší je ovšem nalézt cestu k smysluplnému využití.

A tím můžeme povídání hezky ukončit. Česká vláda totiž má od Unie (neb v EU nesedí blbci, fakt) závazek připravit zákon, který právě toto smysluplné užívání zakotví do práva, umožní, usnadní („Akumulace a flexibilita“). Povinnost připravit tento zákon byla do 31/12/2020 – ano, nepřeklepl jsem se.

Máme rok 2025 a zákon co? Zákon stále není.

(To, že se zprávy okamžitě chytla dezinfo scéna a „triumfálně“ to prezentovala jako další zrůdnost už i tak zrůdného Green Dealu, tomu se nedivím. Jen ale prosím příčetnější publikum, které se nad tím okamžitě pohoršovalo a repostovalo to dál – chápu, že sociální sítě k tomuto hrozně lákají, ale zkusme třeba příště dvakrát měřit a jednou sdílet).


reklama

 
foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (82)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.1.2025 11:23
Hlavenka jako vždy bagatelizuje problémy s nadvýrobou elektřiny z OZE .

Zde je odkaz na německý web,který tuto problematiku detailně rozbírá ,
dopručuji :

Přebytek elektřiny – proč se neregulovaná solární výroba stává problémem

https://www.saurugg.net/2024/blog/stromversorgung/stromueberschuss-warum-ungeregelte-solarerzeugung-zum-problem-wird?cn-reloaded=1
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.1.2025 19:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně!
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2025 11:24
O "gigawattových fénech" nikdo nic nepsal a už vůbec ne o tom, že mají sloužit jako systém výkonové rovnováhy. Záměr je prostě jen nakoupit na trhu elektřinu za zápornou cenu a tu se ziskem zmařit, se službami výkonové rovnováhy to nemá nic společného.
Se situacemi kdy ceny na spotu padají do záporu by si trh poradil už dávno a záporné ceny by nebyly, kdyby byly všechny zdroje tržním cenám vystaveny. Zejména obnovitelné zdroje mu ale vystaveny často nejsou, vyplatí se jim za uplatnění na trhu i platit (běžně nabízejí za nejnižší možnou cenu -500 €/MWh), protože vědí že rozdíl proti provozní dotací garantované kladné ceně zaplatí spotřebitel a/nebo daňový poplatník, takže běžně chrlí desítky GW výkonu který nikdo nechce ani zadarmo.
Odpovědět
FO

František Orság

16.1.2025 20:45 Reaguje na Emil Novák
To je jediná pravda, kterou autor napsal. Na rozdíl od Vás jsem viděl nabídku na toto zařízení o velikosti 1 MW a výpočet návratnosti, která byla i přes několika milionovou investici během 2 let, právě díky SVR.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2025 22:09 Reaguje na František Orság
Tak kde konkrétně někdo psal že mají sloužit jako systém výkonové rovnováhy, když prý je to jediná pravda? Prosím odkaz. A jak jste přišel na to co jsem prý neviděl?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2025 07:38 Reaguje na Emil Novák
O "gigawattových fénech" nikdo nic nepsal......takže běžně chrlí desítky GW výkonu který nikdo nechce ani zadarmo.
Tak jak to teda je? Neprotiřečíte si?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2025 07:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Neprotiřečím, spíš vy máte problém s chápáním psaného textu. Desítky GW výkonu chrlí obnovitelné zdroje a ne fény.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2025 20:12 Reaguje na Emil Novák
Když je nikdo nechce ani zadara, (a jsou vyrobené) tak co se s nimui děje? Odletí na Paroubkův Mars?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2025 20:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Za spotřebování té elektřiny se platí, pochopitelně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2025 20:18 Reaguje na Emil Novák
Proto má zápornou cenu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.1.2025 11:53
A taky poručíme větru, dešti, obrátíme sibiřské řeky a vše bude v komunizmu zadarmo- lidi přeci nejsou hloupí, aby si kupovali nepotřebné věci!

Až se FV rozvine, až každý bude mít FV panely, až vše přejde na elektřinu a JE budou půl roku stát - to žádná sranda s jemným dorovnáváním určitě nebude!

Chce to opravdu úplně jiný, zodpovědný, uvážlivý přístup. Intenzivní hledání odběru elektřiny (když slunce svítí), intenzivní hledání úložiště (když nesvítí), úplně jiný pohled na výrobu- vyrábět jen když svítí? Prostě převrat v hospodářství. Žádné jemné dolaďování - úplný nesmysl!!
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2025 11:56 Reaguje na Honza Honza
"Až se FV rozvine, až každý bude mít FV panely, až vše přejde na elektřinu a JE budou půl roku stát", pak bude možná pozdě na to chtít se ptát - co děti, mají si kde hrát?
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.1.2025 12:01 Reaguje na Emil Novák
Jako správný technokrat jste měl napsat – ..a co baterky, mají kde stát?
Odpovědět
ZL

Zdeněk Lacina

16.1.2025 17:09 Reaguje na Jarka O.
Až se ty baterky vyplatí a bude jich dost na to, akumulovat nějakou energii, tak stlačí cenu té energie, že se zase nevyplatí. Bude to úplně stejné jako s FVE. Teda pokud konečně nevykopeme zelené netechnokraty!
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

16.1.2025 11:53
Diskuse o problémech, které vedly k potřebě intenzivního připojování mařičů opravdu hoaxem není. Hoaxem je spíše článek pana Hlavenky. Jak jsem psal ve svém článku, mařiče (třeba i ve formě elektrokotlů) se pro vykrývání odchylek používaly i v minulosti. Rozdíl oproti dnešku je, že vlivem extrémního výkonu instalovaného ve fluktuujících fotovoltaických a větrných zdrojích a jejich vlivu na stabilitu sítě se extrémně zvýšila pravděpodobnost a velikost těchto odchylek. Tyto neblahé dopady byly ještě zvýrazněny provozními dotacemi obnovitelných zdrojů a vznikem záporných cen elektřiny na spotovém trhu. Proto se v současnosti připojují nové významné výkony těchto mařičů. Pochopitelně lze najít případy, kdy se část této energie v tom případě "mařiče" převede na teplou vodu či chlad a následně využije. Tyto možnosti jsou však oproti novým maximům odchylek značně omezené. Pan Hlavenka opět reálné problémy vznikající ze současné politiky (hlavně Německa) v energetice zametá pod koberec.
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:13 Reaguje na Vladimír Wagner
Amen.
Odpovědět
DV

DV

16.1.2025 21:35 Reaguje na Vladimír Wagner
Pane Wagnere, postavili jsme maridlo, které je nadmíru užitečné....vyrábí z FV 160 tun páry za hodinu 310 stupňů. A ta se prohání skrze trojku a čtyřku v BX, a udržuje ty bloky ve stavu, aby mohly v krátké době najet....takže nyní mají náběh podobný, jako paroplyn. A 1570 MW mít na nemít.....
Odpovědět
DV

DV

16.1.2025 21:35 Reaguje na Vladimír Wagner
Pane Wagnere, postavili jsme maridlo, které je nadmíru užitečné....vyrábí z FV 160 tun páry za hodinu 310 stupňů. A ta se prohání skrze trojku a čtyřku v BX, a udržuje ty bloky ve stavu, aby mohly v krátké době najet....takže nyní mají náběh podobný, jako paroplyn. A 1570 MW mít na nemít.....
Odpovědět
AD

Alexandr Dlask

16.1.2025 11:58
Jestliže se hradí i v případě záporných cen pro OZE zaručená cena, je cosi špatně. A nový zákon s tím počítá.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

16.1.2025 12:02
Pan Hlavenka píše: "Druhým velkým důvodem (už významnějším) je vyrovnání nečekaných výpadků, které v síti nastávají a mohou být i docela velké.
Například před cca dvěma měsíci došlo k nečekanému a okamžitému výpadku temelínského reaktoru (1000 MW), přičemž ten druhý taky nejel (plánovaná odstávka). I na to systém výkonové rovnováhy musí být připraven – a zvládl to. Výpadky s velkým dopadem nastávají na velkých rozvodnách: opět, nemá to nic společného s OZE, jsou to složité systémy, poruchy se stávají a stávat budou."
Může mi pan Hlavenka vysvětlit, jak mohou mařiče elektřiny řešit výpadek dodávek z některého zdroje? Ty elektřinu dodávat do sítě nemohou, takže nečekané výpadky zdrojů řešit nepomohou. Dokáží řešit pouze nečekaný nárůst produkce elektřiny, a ten je spojen právě s fotovoltaickými a větrnými zdroji.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2025 15:34 Reaguje na Vladimír Wagner
"Druhým velkým důvodem..."

Pan Hlavenka nikde nenapsal, k čemu se ten důvod vztahuje, a co byl první důvod. Asi to psal moc rychle.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

16.1.2025 17:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Pan Hlavenka napsal (i myslel), že prvním důvodem je jemné dolaďování relativně malých výkyvů, které zde bylo vždy a není důvodem toho, že se nyní připojují mařiče v daleko větší míře.
Druhým důvodem jsou dramatičtější rychlé změny. Ty mohou být způsobeny případným výpadkem nějaké elektrárny (což zmiňoval pan Hlavenka), což také bylo i dříve. V tom případě ovšem mařiče ničemu nepomohou, jak jsem upřesnil já. Já bych zmínil ještě jednu možnost. Pokud vypadne, třeba také jako důsledek havárie spotřeba nějaké fabriky. V tom případě mohou mařiče pomoci. Což je něco, co bylo také i v minulosti. Není to tak důvodem pro hromadné připojování nových mařičů.
Ovšem pan Hlavenka už zamlčel, že stejně dramatické změny a výkyvy způsobují i velké, náhodně proměnlivé na počasí závislé obnovitelné zdroje. To je nové a navíc, a kvůli tomu se nové mařiče instalují.
To, jak to napsal, co uvedl a co neuvedl, není rychlostí psaní, ale jeho potřebou uvést jaderné zdroje a neuvádět OZE.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

17.1.2025 06:31 Reaguje na Vladimír Wagner
Pan Havlenka investoval do společnosti SolSol, (viz například zde https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/investor-hlavenka-vstupuje-do-energetiky-koupil-podil-v-ceske-solarni-firme-solsol-1397100) tedy do společnosti jež je největším distrubutorem panelů v ČR. Poukazovat na reálně existující problémy s OZE (potřba záloh, mařiče, nestabilita, náklady na redispčink) je v rozporu s finančním zájmem pana Havlenky. Havlenka chce aby jsme si všichni koupili jeho panely a proto bude on a jeho strana (Piráti) bojovat proti JE.
Odpovědět
MH

Miroslav Hnilička

17.1.2025 12:29 Reaguje na Štěpán Major
Jen upozorňuji na překlep, autor článku se jmenuje Jiří Hlavenka. O záměnu osob ale nejde, opravdu je ve střetu zájmů.
Podstatnější ale je, že pro vyvrácení údajného hoaxu uvádí pouze manipulativní a irelevantní argumenty, jak zde v diskuzi perfektně vysvětluje RNDr. Vladimír Wagner, CSc. z Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR, jeden z našich předních odborníků.
Nedokáži se zbavit dojmu, že článek vznikl pouze za účelem zanechat dojem "ale to už je
přece vyvrácený hoax" ve čtenářích, kteří kvalitu předložených argumentů neumějí posoudit (což není výtka, nikdo nemá erudici na vše).
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

16.1.2025 12:21
Zajímavé.. a co tento článek? https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-wagner-proc-se-zacaly-pouzivat-marice-energie
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:12 Reaguje na Jaroslav Vinický
😁
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2025 12:33
Mařiče si může pořídit každý. Jde o kvalitu danou výrobou v Německu a kompaktní rozměry, takže jde umístit na každou zahradu.
https://www.eskogenerator.cz/p/maric-energie-plm1000-pro-podpurne-sluzby-1000kw
Odpovědět
va

vaber

16.1.2025 12:52
Takový profesionální článek o problémech nebo neproblémech v síti v souvislosti s přebytkem nebo nedostatkem el energie,by asi byl od někoho z ČEPSu. Dokonce jeden redaktor Ekolistu kdysi napsal,že zkusí někoho kontaktovat. Nikdy se takový článek neobjevil, nebo já jsem ho neviděl.
Odkud se bere výkon když náhle vypadne 1000MW ,jsou ochrany některých linek při takové situaci na hraně. Asi to není zajímavé téma pro laiky, nebo se takové informace nesdělují.
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:11 Reaguje na vaber
Třeba z přečerpávaček....tohle není problém a bylo to tady vždy, co problém je, že nyní je u spousty "eko" zdrojů výkup garantován, takže se nemohou odpojovat, cena jde od minusu a energii je třeba nějak zlikvidovat....dříve se prostě odstavil nějaký zdroj, nebyl přebytek, ještě se ušetřilo za provoz, to nyní díky nesmyslným zákonům a z nich vyplývajícím smlouvám nelze...
Odpovědět

Milan Čech

16.1.2025 21:00 Reaguje na Karel Marel
Zatímco dříve byly přečerpávací elektrárny právě na tyto mezní situace, dnes jsou v permanentním provozu kvůli nestabilitě OZE a už jaksi není kde brát. Asi jako když napínáte strunu - ona funguje, až pak praskne.
Odpovědět
VW

Vladimír Wagner

16.1.2025 13:24 Reaguje na vaber
Vodní, jaderné a fosilní zdroje, které jsou určeny pro zálohování výpadku zdroje, běží na nižší výkon, než je jejich nominální. Například, Temelín běží místo s výkonem 1000 MW s výkonem 900 MW. Takto se potřebná záloha rozloží na řadu elektráren, které vyjedou v případě potřeby s výkonem nahoru.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2025 17:43 Reaguje na Vladimír Wagner
Nevím jak u JE, ale běžné zdroje na fosil mají tzv. ekonomický provozní výkon, jmenovitý výkon a hodinové možné přetížení.
Obvykle se provozují na ekonomickém, kde je nejvyšší účinnost. Obvykle jde cca 90% jmenovitého, 100% a 110%. Povolená rychlost zatěžování je do 5% ihned, výše cca 1% za minutu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2025 17:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proto, nemá být jeden zdroj větší než cca 8% spotřeby sítě, aby ostatní zdroje mohly výkon přebrat. To je asi 1500MW.
Odpovědět
va

vaber

16.1.2025 18:28 Reaguje na Vladimír Wagner
Ano ,ovšem zvýšení výkonu je pomalé, propad výkonu bleskový. Něco nahradí setrvačné hmoty rotujících zařízení, tj. pokles frekvence v síti , něco možná i akumulace v magnetických polích,ale nahradí vše ,nebo dostáváme výkon i po linkách ze zahraničí .
Rozpad sítě způsobí ochrany na linkách, když nějaká limka vypadne , jiné se přetíží a následně je ochrany vypnou. To může způsobit i přebytek energie.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2025 19:27 Reaguje na vaber
Jak píšu, u rotujících strojů je navýšení do 5-10% bleskové. U FVE se kvůli tomu staví drahé baterie.
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:09
Takže zpráva, kterou přinesl i mainstrým a velké weby je kachna podle pana autora - tak to jo...to pak jo..
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

16.1.2025 13:13
Umožněte běžnému občanovi přístup k té elektřině za zápornou cenu a je po problému. :)
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:15 Reaguje na Pavel Dvořák

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
LB

Lukas B.

16.1.2025 13:28 Reaguje na Karel Marel
nemyslí, že je autor článku hlupák. podezírám jej z něčeho mnohem horšího - z bezskrupulozního cynismu. čeština má pro to moc pěkný výraz z oblasti vyměšování.
Odpovědět
KM

Karel Marel

16.1.2025 13:31 Reaguje na Lukas B.
Vždyť píšu ....a) je správně:-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.1.2025 15:00 Reaguje na Karel Marel

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
LB

Lukas B.

17.1.2025 09:57 Reaguje na Lukas B.
vážně to bylo tak strašné charakterizovat autora článků za velmi vychytralého?
Odpovědět
LD

Libor Dimitrov

16.1.2025 20:57 Reaguje na Lukas B.
Je to prosté-autor článku je politik.Víc snad netřeba dodávat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2025 13:20 Reaguje na Pavel Dvořák
Myšlenka hezká, akorát neproveditelná. Dodavatelé totiž mají pro běžného občana nakoupenou elekřinu dopředu, pokud ji běžný občan najednou nespotřebuje, co s ní dodavatelé udělají? Prodají ji za tu zápornou cenu, tj. za její nespotřebování zaplatí a s vynaloženou částkou nemohou udělat nic jiného, než ji promítnout opět do účtů běžnému občanovi. A jsme zase tam kde jsme byli.
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

16.1.2025 13:34 Reaguje na Emil Novák
Tak to, aby se občan sám stal tím dodavatelem. Může mj. provozovat zábavní park s kolotoči a podobnými atrakcemi. Dá tam ceduli Vstup zdarma, provoz jen za hezkého počasí v Německu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.1.2025 15:11 Reaguje na Emil Novák
No za zápornou cenu asi budou prodávat jen v době velmi velkého nadbytku. Když je jenom "obyčejný" nadbytek, prodají ji za sníženou cenu, ale pořád plusovou. To byl svého času základ podnikání zkrachovalé Bohemia Energy, vykupování takových přebytků za nízkou cenu pro jejich běžné zákazníky. Kterým díky tomku mohli dodávat levnou elektřinu.
Odpovědět
JZ

Jiří Zima

16.1.2025 13:27
Prý v EU nejsou blbci. Blbci ve smyslu nízkého IQ možná ne, ale rudozelení fanatici toužící po moci určitě.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.1.2025 14:41 Reaguje na Jiří Zima
1***
Odpovědět
JB

Jan Borovička

16.1.2025 14:51

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.1.2025 15:02
Poslední odstavec článku:

"Otázka pak je, co se situacemi, kdy fotovoltaiky vyrábějí, není pro to využití a ceny na spotu padají do záporu? S nimi si poradí trh: vyrábět elektřinu a ještě za tuto výrobu někomu platit je nesmysl. Zrealizuje se tedy postupně jednak smysluplné využití této vyrobené elektřiny, případně zabránění přetoků do sítě (to se ostatně už děje dnes). Pořád lepší mít „nulu“ než ještě za to platit, nejlepší je ovšem nalézt cestu k smysluplnému využití."

Pod něj se klidně podepíši. Ale musím dodat, že aby takto trh začal fungovat, musí se začít důsledně účtovat ve spotových cenách! Proč to ale pan Hlavenka nenapsal? Tím by totiž nakálel do hnízd provozovatelům OZE.
Odpovědět
ZL

Zdeněk Lacina

16.1.2025 17:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Vždyť je to nesmysl. Právě, že si s těmi situacemi trh za současného stavu neporadí. A to ze dvou důvodů, oba se týkají OZE zdrojů s nulovými VARIABILNÍMI náklady:
- část je neřiditelná;
- část je s provozními dotacemi a vyplatí se jim prodávat s poplatkem, pokud je vyšší než ta provozní dotace.
Ani jeden důvod spotové ceny nijak neřeší, koneckonců záporné ceny se týkají jen spotu.
Odpovědět
LD

Libor Dimitrov

16.1.2025 21:04 Reaguje na Zdeněk Lacina
Fotovoltaika je řiditelna ve zlomku vteřiny,ale to bychom nesmeli platit ze zákona solárním baronům dotace za něco,co nepotřebujeme.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2025 08:31 Reaguje na Zdeněk Lacina
Samozřejmě že by si s tím trh se spoty poradil. Musely by ale být zrušeny ony provozní dotace. Důsledně by to navíc motivovalo využívat/akumulovat elektřinu v době, kdy je jí přebytek = je levná.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.1.2025 17:13
Od začátku této aféry tvrdím, že taková zařízení -fény o kapacitě 1GW výkonu je potřeba postavit mimo zákon. Stejně tak upozarňuji na to, že zákony na SVR pořád nejsou a že smysluplné řešení jsou (bateriová a jiná) úložiště, případně skladování energie ve vodíku nebo amoniaku. Potřebujeme investovat do moderních technologií a nezabývat se technologicky překonanými stupiditami.
Odpovědět
ZL

Zdeněk Lacina

16.1.2025 17:27 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Od začátku téhle aféry (tedy od roku 2009) tvrdím, že zelené komsomolce je potřeba postavit mimo zákon.
V DE zákony mají a stejné žádná smysluplná řešení nemají. Nebo kde myslíte, že vzniká ta záporná cena?
Stupidita je dotovat FVE, které budou vyrábět jen v době nízkých až záporných cen a kdy je elektřiny v okolí dost.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.1.2025 08:35 Reaguje na Zdeněk Lacina
Přesně tak. Nejen konsomolce, ale celý zelený propagandistický a mocenský systém, který v současnosti ovládá EU.
Odpovědět
ms

16.1.2025 17:31
Pan Hlavenka neskutečně bagatelizuje problém a ještě uráží označením za dezinformátory ty, kdo o tom píší (jako první oceňovaná novinářka Jana Klímová v ČRo), který potvrdil i šéf komunikace ČEZ Ladislav Kříž. Ano, k 31.12. 2024 máme ve FVE instalovaný výkon 4,4 GW, v roce 2030 to má být bezmála 11 GW. Takže problém s neuplatnitelnou nadvýrobou ještě poroste. Vše závisí na legislativě, aby záporná či nulová cena z FVE nebyla dotována. Pak samozřejmě majitelé FVE budou své zdroje raději vypínat. C9lem je ale pochopiteln2 opak. Mařiče elektřiny nejsou jediný příklad energetického Absurdistánu jménem Česko. ČEPS pro potřeby výkonové rovnováhy má nasmlouvány dokonce velké dieselové agregáty, a to bez jakýchkoli katalyzátorů. Asi je příkladem Německo, kde mají "záložní" dvě velké elektrárny na mazut a třetí staví u Stuttgartu. Hlavně ať dále tečou dotace do správných kapes. Tady přece nejde o energetiku, tady jde jen a jen o dotace jako o jediný cíl podnikání zelené lobby.
Odpovědět
LK

Luboš Kos

16.1.2025 17:54
Jsem rád, že už vím, kdo je u nás dezinformátorem a šiřitelem hoaxu. Informaci a "mařičích enenergie" jsem prvně slyšel ve zprávách českého rozhlasu, pote ve zprávách CNN a Nova (CT nesleduji, tak nevím).
Tak prosím o info, jak mám nahlásit tyto organizace panu Foltýnovi.
Jinak k tématu - vůbec bych se tomu nedivil a předpokládám, že na mařiče budou poskynuty dotace.
Ono je to logické - kam s energií ve slunečném létě nebo když hodně fouká?
Odpovědět
PM

Petr Matyas

16.1.2025 17:59
Já si myslím , že zákon je zbytečná komplikace . Já bych poslal z Bruselu oběžník. Proud se lekne a uteče do Ameriky.
Odpovědět

Otakar Šída

16.1.2025 19:05
Nejvíc fascinující je na tom jiná věc. Normálně se zhruba 20% na povrch dopadajícího slunečního záření spotřebuje na evapotranspiraci, prostě se odpaří voda, která ochladí přízemní vrstvu atmosféry. My, protože CO2 je fuj, vybudujeme FVE elektrárnu, která evapotranspiraci na té dané ploše z většiny zabrání. A pak, protože fakt nevíme, kam s tou elektrikou, když v létě svítí, ji v mařičích přímo přeměníme na teplo. Účinnost FVE je nějakých 23 %, takže to máme přímo rozdíl 43 % dopadajícího slunečního záření v energetické bilanci. Je to samozřejmě jenom v té ploše elektrárny, z níž bude výkon zmařen, ale i tak je to dost. A říkáme tomu boj proti globálnímu oteplování 😂😂😂🙈👏
Odpovědět

Otakar Šída

16.1.2025 19:08
jo, ještě jsem vlastně zapoměl podotknout, že to teplo se samozřejmě uvolní tam, kde je ten mařič nainstalovaný. Takže Němec vyveze svůj problém k nám, stejně jako toxický odpad...
Odpovědět
TP

Tomáš Pilař

16.1.2025 19:28
Tím, že reálnou možnost označíte za hoax, nezměníte její vztah k realitě, jenom vydáváte svědectví o sobě.
Pokusím se vysvětlení. Pokud do systému (který vyžaduje balancování dodávky a spotřeby) zařadíme zdroje které fungují jenom občas (OZE) a neuložíme jejich investorů zároveň postavit "skladovací kapacitu" v době nadvýroby (nebo systém řízení/ odpínání) a zároveň záložní zdroje pro dobu nefunkčnosti, tak celý systém posouváme směrem k tomu, že se bude víc platit za stabilitu než za dodávku komodity (teď se platí přibližně stejně za oboje, bývalo to 1:4). Je to logické, jinak to být nemůže (instalovali jsme chaos, musíme platit za jeho řízení).
Pokud bude těchto zdrojů (OZE) je postaveno významně víc než zvládne síť jednoduše stabilizovat (cca 20% výkonu), tak budou mít i mizernou efektivitu (protože budou každou chvíli vypnuté). V normálním svět by je nikdo nepostavil.
Ve světě pokřiveném dotacemi, tak to dopadá jinak. Výstavba "občasných zdrojů" je dotována, jak přímo (investiční dotace, zaručené výkupní ceny), tak nepřímo (OZE se nepodílejí na stabilizaci sítě úměrně tomu, kolik problémů vyvolávají a mají přednostní výkup produkce), tak je jich mnohem víc, než je rozumné/ekonomicky obhajitelné. Celkově to stálo (ČR) cca 100 mld Kč za které byly pořízeny občasné zdroje energie (OZE), které ale významně destabilizují systém a vyvolávají tak další náklady. Už jenom suma dotací na OZE je srovnatelná s cenou za jeden blok JET, který by byl tak už skoro splacený (a navíc byl by stabilizačním prvkem). Cenu kterou je potřeba vynaložit na stabilizaci pořízeného chaosu nedokážu odhadnout, ale protože platba za síťové služby je prakticky stejná jako za silovou elektřinu, lze uvažovat, že to bude hodně podobné.
Ve výsledku jsme postavili za velké peníze "konstrukci , která je vratká" a stejné peníze utrácíme za její "nepřetržité podpírání". Považuju to za svět postavený na hlavu (postavený na hlavu prudkým třísknutím). Bohužel tento svět obhajujete.
Odpovědět
BH

Bohumil Havel

16.1.2025 19:29
Zeptáme se pana Foltýna, ne? Co pane Hlavenko?
Odpovědět
MK

Martin Kocik

16.1.2025 19:49
Pan Hlavenka vědomě lže , jako investor do informačních technologií mu musí být tato technologie dobře známá..
O jednom takzvaném fenu o výkonu 1 MW, který je navíc doplněn diesel agregáty pro opačnou situaci a to o výkonu 2 MW vím.
A to nejen že bych to slyšel v hospodě apod, ale dělal jsem na jejich připojení do sítě ČEZ výchozí revizní zprávu , to vše ve středních Čechách a nazpět asi půl roku.
Toť vše
Odpovědět
DV

DV

16.1.2025 21:46 Reaguje na Martin Kocik
Víte o jednom 1MW???? JA naprojektoval a postavil 140 MW maridylko.....
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

17.1.2025 06:23 Reaguje na Martin Kocik
Samozřejmě že Havlenka zcela vědomě lže!!! on totiž koupil SolSol https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/investor-hlavenka-vstupuje-do-energetiky-koupil-podil-v-ceske-solarni-firme-solsol-1397100 firmu jež instaluje asi 1/3 soláního výkonu v ČR!!!
Odpovědět
FO

František Orság

16.1.2025 20:37
Když jsem si přečetl, že v EU nesedí blbci, tak jsem si smíchy poprskal monitor.
Autor zase nezklamal.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

17.1.2025 06:21
Tento článek mohu charakterizovat takto: Majitel firmy jež instaluje určitou technologii, jejíž instalace způsobuje určité problémy, popírá tuto technologii. Touto technologii jsou nestabilní OZE zdroje, viz zde: https://cc.cz/hlavenka-investuje-do-energetiky-brnenska-firma-dodala-kazdy-treti-solarni-panel-na-domy-v-cesku/ nebo zde https://forbes.cz/hlavenka-poprve-miri-do-energetiky-jako-strateg-vstoupil-do-firmy-solsol/ a zde https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/investor-hlavenka-vstupuje-do-energetiky-koupil-podil-v-ceske-solarni-firme-solsol-1397100, Tento článek potom má název "Investor Hlavenka vstupuje do energetiky. Koupil podíl v české solární firmě SolSol" , viz zde https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/investor-hlavenka-vstupuje-do-energetiky-koupil-podil-v-ceske-solarni-firme-solsol-1397100. Pan Havlenka je tedy velmi finančně zainteresován na další expanzi OZE a j tedy logické že popírá, že tato technologie má své vady a pracuje nestabilné a nepředvídatelné. A ž je tedy třeba investovat do záložních zdrojů, mařičů atd. ,a že tedy i když slunce a vítr neposílájí účty, že konečný účet je díky těmto faktům pořádně mastný. Zároveň pan Havlenka jako politik je spojen se stranou Pirátů (fakticky Zelení 2.0) a s originálními Zelenými, tedy stranami jež dělají vše proto aby nedošlo k dostavbě efektivně pracujícíh nízkoemisních zdrojů, jež mohou zároveň zajistit energii pro náš průmysl. Tedy aby nedošlo k dostavbě JE!!!
Odpovědět

Rudolf Šíma

17.1.2025 07:41
Jo, na Evropu létají Iskandery, čelní představitelka reaguje vyřváváním, že Green Deal není mrtev, ale v EU nesedí blbci. Potom to teda upravila, že Green Deal už není priorita, že prioritou je boj s ruskými dezinformacemi. Ještě jako ministryně obrany Německa odzbrojila Bundeswehr, ale dnes vykřikuje, že Evropa má právo se bránit. A k tomu nám Jourová mistruje Muska, člověka, díky jehož inovacím je Západ pořád ještě schopen odolávat darebákům. Ne, v EU bys blbce nenašel.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

17.1.2025 08:22 Reaguje na Rudolf Šíma
a ještě si sami ničíme průmysl. Němečtí Zelení považují fakt, že z důvodu vysokých cen elektřiny (i dalších energií) dochází k odchodu průmyslu ze země za žádoucí !! Deindustrializované státy nejsou schopny vystavět obrané síly ani zásobovat spojence, ale logiku v myšlení zelených progresivistů nehledejme. Ještě k té láci OZE elektřiny mám tenhle článek : Levelized Full System Costs of Electricity https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360544222018035 V podstatě je to o tom, že je třeba zajistit dodávku energie když jí potřebujeme a ne když se počasí zachce! Takže konečná cena elektřiny zadarmo je dost vysoká.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.1.2025 09:47 Reaguje na Štěpán Major
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2025 12:24 Reaguje na Rudolf Šíma
Muhehehheh jak odolává jakým darebákům? Tím hlavním je dnes po Putinovi Trump a Musk je jen jeho vohnout.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.1.2025 08:19
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-marice-vyuzivaji-skulinu-v-energetice-a-vydelavaji-distributorum-se-to-nelibi-268164#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Nezbývá než konstatovat, že Hlavenka je usvědčený lhář !!!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.1.2025 08:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jen technickou poznámku, část v adrese toho odkazu "#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu" slouží pouze reklamě na těchto stránkách a pokud se má někde v diskuzi ten odkaz uvádět, je dobré ho od toho reklamního smetí očistit a nezatěžovat jím počítače diskutujících a internet.
Takže lepší by byl tento odkaz:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-marice-vyuzivaji-skulinu-v-energetice-a-vydelavaji-distributorum-se-to-nelibi-268164
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2025 12:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
To vy x-násobný.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.1.2025 08:20
Je třeba si uvědomit, že pan Hlavenka publikací v tomto časopise účelově podporuje svůj zelený byznys. A tak je třeba k jeho článkům přístupovat, jako k reklamním článkům a ne k odborným nebo publicistickým. Je škoda, že Ekolist si toto neprověřil a neohlídal že že takto umožňuje zeleným podnikatelům zdarma provozovat skrytou reklamu. Nebo se pletu a Ekolist dokonce panu Hlavenkovi jako autorovi za ty články ještě platí?
Každopádně pan Hlavenka ve svých článcích reálná fakta účelově ohýbá tak, jak jeho zelenému byznysu vyhovuje.
Majetkové podíly ve firmě SolSol: Radek Orság 73%, Jiří Hlavenka 21 %, Miroslav Kolář 4%, Martin Novák 2%.
Web firmy:
https://www.solsol.cz/o-spolecnosti
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

17.1.2025 08:29 Reaguje na Radim Polášek
Přesně tak! Ten člověk úmyslně popírá rizika spojená s nadměrnou expanzí technologie jíž nabízí a zároveň je politikem dvou stran (Piráti a Zelení) jež podporují expanzi těchto OZE zdrojů a jejich podporu dotacemi, výkupními cenami a mnoha dalšími nástroji! Zároveň tyto strany bojují proti JE, jež je jediná schopna zajistit bezeisní energii pro náš průmysl.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

17.1.2025 08:36 Reaguje na Štěpán Major
Přesně tak.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.1.2025 08:29
A není to omyl p. Havlenky: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-marice-vyuzivaji-skulinu-v-energetice-a-vydelavaji-distributorum-se-to-nelibi-268164
Cituji z toho: „Aktuálně máme zarezervováno cca 250 MW v mařičích elektrické energie a o dalších cca 480 MW je aktuálně ještě požádáno,“ sdělila mluvčí ČEZ Distribuce Soňa Holingerová."
Nebo: "Protože jsou mařiče aktivovány hlavně v době, kdy nejvíce elektřiny vyrábějí obnovitelné zdroje, spotřebovávají často právě elektřinu ze solárních či větrných elektráren, jejichž provoz dotuje stát, lidé i firmy."
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.1.2025 08:30
Mařiče jsou kouzlo nechtěného. Pro OZE.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

17.1.2025 08:41
Proč pan Hlavenka nazývá realitu HOAXEM? https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-marice-vyuzivaji-skulinu-v-energetice-a-vydelavaji-distributorum-se-to-nelibi-268164#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

17.1.2025 08:42
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-marice-vyuzivaji-skulinu-v-energetice-a-vydelavaji-distributorum-se-to-nelibi-268164#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist