https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/klara-kocmanova-definovali-jsme-rodinne-farmy.bylo-nacase
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klára Kocmanová: Definovali jsme rodinné farmy. Bylo načase

9.5.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Rodinné farmy u nás hospodaří na výrazně menší rozloze než v zahraničí, kde produkují většinu potravin a zároveň pečují o krajinu. Přicházíme tím oproti zbytku Evropy o spoustu výhod. Venkov se tolik nerozvíjí.
 

Proč je definice rodinných farem důležitá?

Náš Pirátský náměstek Milan Daďourek dokázal něco, co se dosud na Ministerstvu zemědělství nepodařilo dlouhé roky – připravit definici rodinných farem. Oproti světu totiž zaostáváme. Rodinné farmy u nás hospodaří na výrazně menší rozloze než v zahraničí, kde produkují většinu potravin a zároveň pečují o krajinu, přispívají k rozvoji venkova, ochraně životního prostředí i generační obměně. Tvoří téměř 90 procent světových zemědělských provozů, v Česku jim připadá pouze zlomek půdy.

U nás jsou ale naopak často jediným typem subjektu, který je schopen zvládnout všechny byrokratické požadavky spojené s čerpáním složitých investičních dotací velké agropodniky. Ty tak mají oproti rodinným hospodářstvím zvýhodněné postavení.

O co tím, oproti oproti zbytku Evropy přicházíme?

      ● O podporu zaměstnanosti na venkově.
      ● O místní vazby mezi komunitou a zemědělcem. Místní zemědělec si například nedovolí rozorat meze nebo postřikovat za větru, protože by se sousedi hlasitě ozvali.
      ● O žitou odpovědnost k půdě a krajině kvůli oslabenému mezigeneračnímu předávání.
      ● O konkurenci uvnitř sektoru – jelikož se u nás zemědělství oligopolizuje, může navíc docházet k negativnímu ovlivnění cen potravin.

To napravujeme

Proto pracujeme na narovnání prostředí, které nebude bránit rozvoji rodinných farem. Proto jsme i díky práci našich náměstků, na Ministerstvu zemědělství Milana Daďourka a na Ministerstvu životního prostředí Jiřího Lehejčka, prosadili změnu vyplácení přímých zemědělských dotací, tak aby podporovaly menší a střední farmy. A také chceme rodinné farmy definovat v zákoně a více podpořit.

Zásadní je určit, co rodinná farma přesně je, a jaké základní atributy by měla splňovat. Roli v definici by neměl hrát roli jenom počet obhospodařovaných hektarů nebo počet chovaných zvířat, stručně - velikost farmy, ale to, jestli farmář se svou rodinou žije trvale v blízkosti místa své zemědělské činnosti. A ta by měla zároveň obsahovat zemědělskou prvovýrobu a měli by se jí účastnit nejméně dva členové rodiny. Odtud rodinná farma.

Cílem je vytvořit jednoduchý a efektivní systém. To ale znamená vyřešit otázky registrace farem, rozhodování, převodu majetku, i přechodu na další generaci.

To ale není všechno. Ve spolupráci s Asociací soukromého zemědělství připravujeme záměr legislativního řešení, které těmto farmám uleví od byrokracie a zároveň jim uvolní ruce, aby se ještě lépe staraly o krajinu.

V nejbližší budoucnosti bychom také za Piráty rádi podpořili lepší přístup rodinných farem k pachtu, tedy nájmu státních pozemků.


reklama

 
foto - Kocmanová Klára
Klára Kocmanová
Autorka je česká politička, od roku 2021 poslankyně Poslanecké sněmovny PČR, členka Pirátů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.5.2024 06:13
Definovali ?
Nějak tam však chybí ty ha velikosti a to i u těch v zahraničí. Zde v regionu jsou 3rodiny zabývající se zemědělstvím - dvě na více než 1 000ha, třetí téměř na 3 000ha a říkají si sedláci.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.5.2024 07:13
Kocmanová je úplně mimo mísu. Agrární sektor zápasí s pracovní silou, o agronoma už pomalu nezavadíte a i ti čistí soukromníci mají problémy s nástupnictvím. A není to jen u nás, tento problém jde napříč Evropou. Budoucnost zemědělství je naopak ve velkých celcích, ať už se to komu líbí nebo ne. Piráti jsou snílci bez jakýchkoliv praktických zkušeností.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.5.2024 09:12 Reaguje na pavel peregrin
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2024 11:45 Reaguje na pavel peregrin
Právě proto rodinné farmy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.5.2024 16:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy máte potíž s psaným textem? Právě jsem napsal, že napříč Evropou agrární sektor zápasí s nástupnictvím včetně soukromých farem. Co ještě potřebujete slyšet?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.5.2024 21:09 Reaguje na pavel peregrin
No třeba to jak ty rodinné farmy podpořit aby to opět začalo být lukratívní záležitostí. Jak podpořit celý venkov aby nedocházelo k jeho vysídlování. Satelity kolem měst za venkov nepovažuji. Jak nastavit pravidla pro " prodej ze dvora" aby to bylo vůbec možné a hlavně schůdné. Atd.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.5.2024 06:28 Reaguje na Jarek Schindler
1**
Ano, ta současná nepodpora začíná přerozdělováním daní na osobu -
Praha/středně velké město/vesnice !
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.5.2024 06:43 Reaguje na Jarek Schindler
Pane Schindlere, vývoj nezadržitelně směřuje k velkým celků. Ono je to pochopitelné jak z ekonomického, tak demografického vývoje obyvatelstva. Nevím, co by se muselo stát, aby nastal boom malých farem, ale podle mě je tato forma přežitá. Nemluvím jako zastánce velkých celků, ale jako střízlivě uvažující člověk.
Odpovědět
PH

Petr Hanák

9.5.2024 08:00
Aneb Piráti chtějí stvořit skupinu privilegovaných lidí. O zemědělství neví nic.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2024 11:41 Reaguje na Petr Hanák
a jste si tím jist?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.5.2024 10:19
Znáte písničku o pirátech, na které si kapitán už brousí zuby, že tuhle tu
čeládku on vyhubí a proto všichni hned mazali do kajut pro zbraně rozjásaně? Tak to nebude potřeba! Oni svou naivitou a nezralostí byli na počátku velmi
sympatičtí, ale z jejich vedení se stali vypočítaví prospěcháři toužící pouze po dobře placených funkcích. Časem po nich ani pes neštěkne stejně, jako po Zelených vedených v té době kariéristy a doslova rodinnou partou podobnou současnému vedení Pirátů. A teď k tématu definice rodinné farmy.
Pokud je čistě rodinnou, což je záruka dočasné stability a autoritativního
řízení, tak se musí spoléhat hlavně na členy rodiny a problém bude její
rozšíření cizími zaměstnanci. V rodině se nehledí na pracovní dobu,
na pracovní podmínky a ani často na zdraví. Při zaměstnání cizích lidí
se z rodinné farmy stává firma, která musí akceptovat práva zaměstnanců
a to už není ta selánka jako v rodině, kde bude člen rodiny orat od
nevidím do nevidím, nejde do postele s horečkou a nepočká s operací až
po ukončení podzimních prací a nakonec se ji nedožije. Takže ta farma
je podmíněna buď malou výměrou, omezenou produkcí a nebo početností
vlastní rodiny ochotné pracovat nad rámec práce cizích zaměstnanců. Je
to údajně efektivní způsob hospodaření vykoupený otročením na SVÉM a to
nemá nic společného s pokrokem, ale je to návrat do doby před 100 léty.
Pokud je za efektivní ekonomické podnikání považováno pracovat denně
16 hodin, tak budiž, ale to nevydrží věčně ani kůň, protože padne taky.
Pokud si to někdo přeje, tak budiž, ale to je návrat k selské nátuře,
kde i kráva měla větší cenu, než selka a místo bot pro děti koupil
sedlák hektar louky. To je prachsprostá hamižnost na úkor sebe a taky
svých blízkých. Kdo tak chce žít, tak ať si tak žije, ale život máme
pouze každý jeden a strávit ho dřinou za každou cenu je hloupost. Je
zajímavé, že rodinné farmy propagují právě volnomyšlenkáři jakými jsou
Piráti. Copak oni nevědí o nesvobodě členů rodiny na rodinné farmě,
kde se MUSÍ dělat podle potřeb farmy a lidské potřeby jdou bokem? Oni
si někdy zkusili sklízet bez odpočinku obilí před hrozícími dešti ?
Ve velké firmě existuje možnost vystřídání jinými zaměstnanci, ale v
rodině, kde jich je tak akorát a nikdo není jako rezerva ? Ano je to
efektivní do doby, kdy jeden z kruhu nečekaně vypadne a pyramida se
hroutí. Kdo to zažil v krizi, tak pro ten model nikdy nebude horovat.
To nelze provádět na dálku od PC , ale u všeho musí být každý osobně
a nesmí říci dost, dokud není hotovo. U sedláků bývalo pravidlem první
je dobytek, pak pole a nakonec členové roviny. Pokud měli čeládku, tak
na konci byla ona, ale dnes už nikdo za chléb a nocleh ve stáji dělat
nebude a musí je dobře zaplatit a nebo to nakonec odedřít vše sami.
Odpovědět

Radek Čuda

9.5.2024 12:00
Kocmanová si pro tento EP předvolební týden vytáhla kratší sirku a vyhrála čestný titul agitátorky týdne:-)?

Nebudete mít rodinné farmy, dokud nebudete mít lidi, co v tom zemědělství chtěli dělat. A zrovna Piráti jako primárně městská strana mladých lidí jsou krásným příkladem toho, jak to s tou touhou po farmaření mezi mladými je.
Ale beru, že zájemců o slušně placený flek na Těsnově nebo ve Vrškách mají dost:-).
Navíc jak popisuje to s tím snížení byrokracie tak mám nevím proč silný dojem, že se bude jednat o skutečně administrativně náročný proces:-))).
Odpovědět

Radek Čuda

9.5.2024 12:09 Reaguje na Radek Čuda
Jinak tedy když se podívám na vzdělání a předchozí profesní zkušenosti Kocmanové, tak z pohledu řešeného nic moc, eufemisticky řečeno. A Lehejček toho taky moc nenahospodařil. Daďourek aspoň chová ty ovce. I když tedy s výjimkou obecních voleb (231 duší ... ehm), kam kandidoval, tam se nedostal.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2024 16:09 Reaguje na Radek Čuda
asi by jste si měl ujasnit, o čem by jste chtěl psát.
Odpovědět

Radek Čuda

10.5.2024 10:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Si nebo vám;-)?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

9.5.2024 14:46
Ve většině podniků (s.r.o., a.s. nebo družstva) okolo už pracují minimálně dva i více členů rodiny některého z majitelů nebo vedoucích managerů. Předpokládám, že tyto subjekty budou do pár let požadovat, aby byly za rodinné farmy pokládány také, protože podle definice jimi fakticky jsou. Ale hlavně, že budeme mít další zákon.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.5.2024 20:31
Nějaký nesmysl, ne? Všude ve světě rodinné farmy mizí, protože jen blázen by se dřel na pár hektarech, kde se nedá dosáhnout vysoké produktivity. Namátkou Německo:
"V roce 2020 činil počet zemědělských podniků v Německu celkem 262 800. To představuje snížení o 36 400 zemědělských podniků (–12 %) ve srovnání s rokem 2010"
https://uroda.cz/transformace-zemedelstvi-v-nemecku-pokracuje/
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.5.2024 20:59
To je pro mne překvapení, že pojem rodinná farma dosud v ČR plaval na vodě. Nejvyšší čas, aby se to napravilo. Rodinná hospodářství u nás si zaslouží po určitou dobu zvýhodnění proti velkým agropodnikům, protože škody napáchané v socialistické minulosti jsou pro rodinné farmy těžkým handicapem. V žádné z ostatních bývalých středoevropských socialistických zemí nedošlo k tak brutálnímu zničení soukromého rodinného zemědělství jako v ČSSR.

Dotace by podle mého názoru měly směřovat hlavně k tomu, aby vedly všechny zemědělské subjekty – bez rozdílu, jestli malé nebo velké – k tomu lépe se starat o půdu a o krajinu. Určitě je žádoucí, aby se byrokratické požadavky staly „user friendly“ pro všechny.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.5.2024 06:48 Reaguje na Majka Kletečková
Paní Kletečková, jste přesvědčená o tom, že rodinné farmy ve velkém měřítku budou mít následovníky? Co vidím ve svém okolí, je to tak padesát na padesát a trend je spíš zhoršující.
Dotace v současné době nepokryjí ani nájemné, tudíž vaše myšlenka je v jádru správná, ale za současných ekonomických podmínek- aty platí pro malé i velké- utopická. S tím rozdílem, že velké subjekty současnou neutěšenou situaci v sektoru přežijí, ale ty malé nemusí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.5.2024 10:34 Reaguje na pavel peregrin
Pominu zcela hodnocení paní Kletečkové, co do znalosti problémů v zemědělství a jen dodám, že nikdo z městských propagátorů rodinných darem nedržel v rukou nikdy vidle a nepřičichl k hlíně, aby poznal co potřebuje. Mnohdy se do "farmaření" pouštějí naivně lidé, kteří o tom nic neví a
kteří dotují prodělečnou činnost z jiných zdrojů. Znám
rodinu EKOzemědělců, kteří farmičku dotují z výdělků
odjinud a mají plná ústa ekologie a bioprodukce. Žít ale
z té mizérie, co produkují, tak už zkrachovali. Začali
už téměř se vším, o čem se domnívali, že bude výdělečné
a po roce, či dvou zjistili, že to výdělečné není. Když
vysadili koupenou sadbu zelí, tak byli v šoku jak chutná
slimákům a zajícům. Později jim zbytek zarostl plevelem
a bylo po sklizni. Každá ze zbylých hlávek měla kvalitu
krmiva pro králíky, prolezlá slimáky a zahnívající od
slimáčích chodbiček. Marně hledali kupce zaručeně BIO
produktu se slimáky a hnilobou. Dali to nakonec ovcím,
kterým přivodili zažívací potíže. Výsledek? V mínusu!
Další pokus měli s okurkami bez postřiků, které zaorali
a s cibulí zarostlou plevelem, ze které vyrostly cibule
velikosti sazečky. Dnes většinu polí EKO zatravnili a
jsou in tím, že zbytečnou trávu mulčují s odůvodněním,
že připravují kdysi st. statkem zdevastovanou půdu na
budoucí BIO produkci. Kamarád jim ukázal fotky jejich
pole za socíku, když tam sklízeli kombajnem brambory
a cukrovou řepu. A taky jim řekl to, že na tom poli
ob rok končil hnůj z kravína ve kterém je dnes sklad.
Ano tak vypadá hospodaření některých naivů, kterým ale
na ziskovosti nezáleží, protože je živí něco jiné.
Co dodat? Z kdysi úrodného pole je trvale zatravněný
pozemek, kde i ta tráva končí jako mulč. Výsledkem je
ztrátové hospodaření, neboť platí daň a spotřebovávají
naftu na mulčování trávy. Údajně se zřekli dotací na
zatravnění z principu, že se bez dotací obejdou. Bodejž
by ne, když je on programátor a ona učitelka. Ty příjmy
ze zaměstnání asi dotacemi do ztrátové farmy nejsou!
Toto jsou ty rodinné "farmy" budoucnosti? Ty nás budou
živit trávou a senem?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.5.2024 19:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Samozřejmě souhlas.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.5.2024 06:00 Reaguje na pavel peregrin
1***
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

10.5.2024 12:10
Jsem svým založením staromil a myšlenka rodinných farem s osobním vztahem k půdě jakožto vzácnému dědictví po předcích je mi velmi sympatická.
Ale naprosto souhlasím s těmi, že to asi už nemůže fungovat v dnešní době. Ani s extra dotacemi pro farmy, které jsou opravdu rodinné.
Jsou obory mnohem lukrativnější - a ani v těch se generaci otců moc nedaří získat své syny a dcery, aby to po nich převzali a vedli dál.

Speciálně v rodinné farmě perspektiva výdělku ani zdaleka neodpovídá tomu, co si mladí představují. Jak vysoké by ty extra dotace asi musely být, aby se to pro ně stalo atraktivním?
A nakonec to nejpodstatnější: Mladí dnes chtějí mít hlavně příjemný život. Hodně volna, čas na zábavu, na zážitky, na cestování. Proto je trend takový, že zaměstnání, které jim to umožňuje, dávají přednost před zaměstnáním, kde by sice brali víc, ale byli prací víc zatížení.
Rodinná farma, to je pravý opak: závazek, odpovědnost, dřina - a volný čas jen když přeje štěstí. Ani kdyby se rodinné farmě ekonomicky dařilo skvěle, jen málokterý dnešní mladý člověk tam bude spokojený.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.5.2024 14:27 Reaguje na Karel Ploranský
Před 70 leta jsem m+ěl kamaráda z rodiny docela velkých sedláků. Ti si nemohli družstvo vynachválit. Říkli, že mají méně práce, mohou na dovolenou. Jedna z prvních televizí v ulici, jedno z prvních aut, ze záhumenku vykrmí krávu , prase i slepice.... To si dříve ani na docela velkém hospodářství (lán asi 25 ha) nemohli dovolit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.5.2024 06:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
A o tom to je.
Ano, násilné vhánění do JZD, bylo špatně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.5.2024 09:34 Reaguje na smějící se bestie
Tak to bylo samozřejmě velmi špatně.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.5.2024 19:56 Reaguje na Karel Ploranský
Pane Ploranský, vystihl jste to naprosto přesně a děkuji vám. Ovšem jestli to pochopí ostatní, toť otázka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist