Ondřej Kořínek: Myji, myješ, myjeme. Češi myjí auta možná častěji než sebe
Za přibližně 20 minut se v pětimístné ruční myčce vystřídalo 14 aut. Určitě by číslo mohlo být vyšší, ale nešlo o nijak hezký den a byl všední den. Nedaleko mého bydliště máme také automobilovou myčku a tam je nejvíce narváno o víkendu. Během posledních let nám v okolí domu vyrostly hned dvě nové myčky. Je to evidentně prosperující byznys. O tom vypovídají také pobídky na internetu s detailními plány na postavení a financování nové myčky.
Při pozorování hemžení u myčky mě napadlo téma na článek o vlivu myček na životní prostředí. Prvně jsem docela mile překvapen, že technologie jdou neustále kupředu a myčky celkem obstojně zvládají recyklaci především odpadní vody a úsporu vody pro mytí. Některé dokonce používají čistící prostředky s malým vlivem na životní prostředí.
Přesto však myčky nejsou bez vlivu. Záleží na stáří mycí linky i na použité technologii. Spotřeba vody podle různých zdrojů velmi kolísá. Většinou se uvádí od 60 do 500 litrů vody na jedno mytí. Pro srovnání plně napuštěná vana má kolem 250 litrů, sprchování vezme asi 60 litrů vody. Deník Metro například uvedl, že nejvíce vody se spotřebuje v ručních boxech. Recyklační systémy umožňují opakované použití vody z předchozích mytí, což může významně snížit celkovou spotřebu. Podle některých odhadů dokáže kvalitní recyklace snížit spotřebu vody až o 50–70 %. V České republice však neexistuje žádný zákon, který by vyžadoval recyklaci vody v mycích linkách pro automobily.
Další podstatnou oblastí vlivu na životní prostředí jsou použité chemikálie, přičemž si musíme uvědomit, že každá chemie může v prostředí reagovat jinak. Chemikálie mohou způsobovat znečištění vodních toků, zejména pokud nejsou odpadní vody správně ošetřeny před vypouštěním do kanalizace. V mycích linkách se mohou používat třeba fosfáty, tenzidy, které mohou být toxické pro vodní organismy, nebo kupříkladu ropné látky. Ekologičtější mycí linky se proto snaží používat biologicky odbouratelné prostředky a zavádět systémy pro zachytávání a zpracování odpadních látek.
Moderní myčky jsou většinou vybaveny recyklací a vodu používají opětovně. Pakliže tomu tak není, měli by provozovatelé myslet na čištění vody. Špatně ošetřená odpadní voda může kontaminovat půdu a podzemní vody, což má negativní dopad na životní prostředí. Kvalitní systémy pro ošetření odpadní vody jsou proto klíčové.
Kromě vody a čistících prostředků spotřebovává mycí linka také elektrickou energii. Čím novější zařízení, tím větší úspora energií. Používat mohou rovněž zelenou obnovitelnou energii, která ovšem znamená větší náklady. Pomůže i instalace solárních panelů.
Zkusil jsem zapátrat po uhlíkové stopě jednoho umytí auta. Pochopitelně je zde tolik proměnných, že konečné číslo ovlivňuje mnoho faktorů. Průměrná uhlíková stopa automobilového mytí se pohybuje v rozsahu 0,2 až 1 kg CO₂e na jedno mytí, což je poměrně velké rozpětí.
Největší část uhlíkové stopy zahrnuje spotřebovaná voda. Kubík vody má přibližně 0,3–0,6 kg CO₂e. Další podstatnou položkou je právě energie kolem 0,05 až 0,5 kg CO₂e na mytí, v závislosti na energetickém mixu. Do uhlíkové stopy musíme počítat i čistící prostředky, recyklaci a veškeré materiály kolem toho. Zavedení energeticky úspornějších technologií a systémů recyklace může tuto stopu významně snížit.
Přečtěte si také |
Ondřej Kořínek: Biokoridor plný přiškrcených stromůHodnoty se zdají nízké, ale s rostoucí oblibou častého mytí vozidel a dostupnosti služeb budou dále narůstat. V České republice je odhadem přes tři tisíce různých druhů mycích linek, nejvíce v Praze. Jiný zdroj uvádí 1500 ručních myček. Když se zeptáte umělé inteligence, odpoví, že v ČR je přibližně 571 mycích linek.
Myčky, které využívají recyklaci vody, ekologické čistící prostředky a energeticky úsporné technologie, mohou výrazně snížit svůj negativní dopad. Pro zlepšení situace je nutné nejen zavádění inovativních řešení ze strany provozovatelů mycích linek, ale i osvěta mezi spotřebiteli. Ti mohou volbou ekologicky šetrných služeb aktivně přispívat k ochraně životního prostředí. Zamyslet se můžeme především nad tím, zda potřebujeme příliš často jezdit s autem do myčky.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Honza Honza
23.10.2024 07:57Extrémní ochrana vede k přemíře obalů, konzervantů, stabilizátorů, zbytečných barviv. Krásná jablka bez skvrnky jsou plná pesticidů, konzervantů (citrusy).
Jsou to výrobky na jedno použití, sice vše stále nové, krásné ale odpady a těžbou surovin zatěžující= špinící prostředí. Elektroauta s čistým provozem na 5 let životnosti zatěžují přírodu výrobou baterií, recyklací, zatímco nafťák může být 20 let starý, pokud jej nevyřadí STK.
Je to extrémní snaha očistit přírodu - čistý vzduch (kouřem při topení přírodním dřevem), přitom čistá elektřina se vyrábí FV panely s bateriemi, těžbou lithia, odpady, plasty. Přitom bez JE (s radioakt. odpadem na 100 tis. let) ani tento systém nefunguje.
Je třeba tedy přemýšlet trochu do hloubky a ne vidět si jen metr před sebe.
Petr
23.10.2024 10:00Toto řešení nemá.
A jen takový postřeh. Auta lidé myjí opravdu často. Zato interiér, který používají denně, čistí v lepším případě dvakrát ročně. Není to zvláštní?
Lukas B.
23.10.2024 11:01 Reaguje na Petrmytí auta; někteří mají auto za takový atribut své osobnosti, společenského postavení a pověsti mezi sousedy, že holt mejt musí. politujme je, chudáky.
Petr
23.10.2024 11:13 Reaguje na Lukas B.Úspory z jednotlivostí jsou dalece a dalece převýšeny četností.
Lukas B.
23.10.2024 11:29 Reaguje na PetrPetr
23.10.2024 11:32 Reaguje na Lukas B.pavel peregrin
23.10.2024 19:44 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
24.10.2024 08:49 Reaguje na pavel peregrinnejmenší spotřebu vody na mytí nádobí máme, když myjeme pěkně ve starém mycáku (mycím pultu) se zinkovými vaničkami, nebo ve dvou lavorech, v jednom myjeme, ve druhém oplachujeme. a to je taková pakárna, že si každej rozmyslí, jestli fakt potřebuje na vomáčku a knedličky nový talíř a jestli nestačí talíř od polívky.
mytí auta: do myčky dávám auto tak jednou-dvakrát ročně, když se nějak extrémně vychýlí od rovnovážného ustáleného stavu.
Miloš Zahradník
23.10.2024 10:30Když se zeptáte Googlu, může se vám objevit odpověď, že odborníci doporučují mýt auto co dva týdny
Ja si koupil nove auto skoro pred 2 roky s bilou barvou (pripadalo mi zbytecne davat nejake priplatky na jinou barvu, kdyz ta bila je v lete vlastne nejvhodnejsi kvuli neprehrivani) a jeste jsem ho nemyl. Tedy opresneji, kdyz mi ptaci pod lampou na parkovisti posrali sklo atd. tak jsem to sklo umyl samozrejme a zanesena skla reflektoru taky treba ocistim
ale k cemu je vlastne dobre myt auto? Predesilam ze nektere casti napr. sveho tela myji denne ale nutnost napr. myti okennich skel v malo prasnem prostredi take moc nechapu. Libi se mi bonmot "Eskymak se myje jen jednou za zivot. Pri narozeni" ale jasne, ze zijeme jinak nez Eskymaci. Ani strava Eskymaku by u mne zadne nadseni teda nevyvolala
Miloš Zahradník
23.10.2024 10:37 Reaguje na Miloš ZahradníkPetr
23.10.2024 10:48 Reaguje na Miloš ZahradníkNěkdo nepotřebuje mýt auto, někdo nepotřebuje mýt sebe, někdo nepotřebuje prát a měnit svoje oblečení. Jak takové věci doporučovat ostatním?
Radek Čuda
23.10.2024 15:29 Reaguje na Miloš ZahradníkJá myslím, že tady nějaké univerzální řešení neexistuje, tedy s výjimkou toho klasického, že všeho s mírou.
Osobně myji auto jen v boxu a vodou v průměru tak 4x - 5x do roka. Častěji myji skla.
Břetislav Machaček
29.10.2024 08:32až z 90%, protože tam existuje možnost nejen filtrace, ale i sedimentace,
pokud by byla myčka vybavena sedimentační nádrží. Ono to je o schválení
takové myčky do provozu a kde se hřeší na její napojení na veřejnou ČOV.
Většinou jde i o zájem provozovatele ČOV získat velkého zákazníka, který
cenu za čištění započítá svým zákazníkům. Je to přihrávka příjmů a velké
snížení nákladů na výstavbu myčky, když se nezabývá maximální recyklací
vody, ale pouze recyklací částečnou a nebo dokonce žádnou. Zákazník to
vyčištění v ČOV zaplatí a tak proč recyklovat, když to není povinné?
Recyklovaná voda nepotřebuje tolik saponátů, protože vykonají svoji
práci při recyklaci na maximum od těch, které často nevyužité odtékají
do ČOV. Ano zde jsou obrovské rezervy, ale chybí motivace úspor, když
to je ochoten zákazník zaplatit. Vinni jsou tak i uživatelé, že je jim
jedno, jak dalece myčka vodu recykluje, ale je faktem, že to nemají jak
ovlivnit, když to auto myčku potřebuje a jiná s recyklací v okolí není.