https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/romana-sonkova-kralici-v-klecich-po-cele-evrope-zazivaji-frustraci-a-utrpeni.co-vsechno-odhalila-nova-investigace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Králíci v klecích po celé Evropě zažívají frustraci a utrpení. Co všechno odhalila nová investigace?

7.11.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nedávno zveřejněná investigace mezinárodní organizace Compassion in World Farming (CIWF) odhaluje nesmírné utrpení přibližně 70 milionů králíků, kteří jsou stále vězněni v klecích na farmách po celé Evropě. Znovu se tak potvrzuje naléhavá potřeba, aby Evropská komise splnila svůj slib, že klecové chovy ukončí.
 

Znepokojivé záběry natočené v utajení na farmách v Itálii a Polsku ukazují králíky v klecích tak malých, že se nemohou ani protáhnout, někteří z nich z frustrace zoufale okusují dráty a jiní jsou dokonce zavření v klecích spolu s mrtvými druhy. Zdokumentované podmínky, které jsou reprezentativní pro klecové chovy králíků v celé Evropě, nesplňují ani ty nejzákladnější etologické potřeby těchto zvířat.

Vzhledem k tomu, že Komise otálí se zákazem klecových chovů a že v EU neexistují právní předpisy na ochranu welfare králíků chovaných v klecích, jsou však tyto podmínky i nadále zcela legální.

Investigace – zveřejněná v době, kdy v Bruselu začínají slyšení s novými eurokomisaři, včetně těch, kteří budou zodpovědní za řešení této problematiky – odhalila:

Chov králíků v Itálii.
Chov králíků v Itálii.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

      • králíky tísnící se v tak malých klecích, že se nemohli protáhnout, skákat nebo se zvednout na zadní nohy, což jsou vysoce motivované projevy přirozeného chování
      • králíky zavřené v individuálních klecích, přestože jde o společenská zvířata
      • mrtvé nebo nemocné králíky – s okousanýma ušima nebo neschopné držet hlavu rovně – společně se zdravými králíky v jedné kleci
      • klece bez materiálu, který by mohli králíci okusovat a obrušovat si tak neustále rostoucí zuby, což vede k ohlodávání drátů klece nebo vzájemnému okusování uší
      • nepohodlné drátěné podlahy, což u králíků vede k odřeninám, otlakům nebo poraněním kloubů
      • na dvou farmách králíci těžce dýchali kvůli vysokým teplotám
      • na jedné farmě králíkům chyběla srst na velké části těla, což pravděpodobně svědčí o přítomnosti parazitů nebo infekce.

V Evropě se ročně porazí přibližně 77 milionů králíků. Odhaduje se, že přibližně 90 % z nich se chová v klecích, včetně téměř všech chovných králíků. V roce 2021 se Komise v reakci na úspěšnou evropskou občanskou iniciativu Konec doby klecové, kterou podepsalo 1,4 milionu občanů EU, jasně zavázala, že do konce roku 2023 předloží legislativní návrhy na ukončení klecových chovů. Exekutiva EU však svůj slib nesplnila.

Před několika týdny CIWF vydal novou zprávu, která ukazuje, jak velké evropské potravinářské podniky úspěšně přecházejí na bezklecový chov. Země jako Rakousko, Belgie a Nizozemsko již bezklecové systémy zavedly, což dokazuje jejich životaschopnost.

Převážná většina devíti z deseti občanů EU požaduje ukončení používání individuálních klecí. Také Strategický dialog o budoucnosti zemědělství EU odráží širokou shodu napříč zemědělsko-potravinářským odvětvím, že klece musí být postupně odstraněny, a vyzývá k návrhu revize právních předpisů o welfare zvířat nejpozději do roku 2026.

Tato investigace jasně prokazuje systémovou krutost klecových chovů v celé Evropě. Nejde jen o pár farem v některých zemích, kde se špatně zachází se zvířaty, ale o reprezentativní příklad klecových chovů králíků v celé EU. Na vině jsou unijní právní předpisy, kde chybí specifické požadavky na welfare králíků ve farmovém chovu.

Klece jednoduše nemohou splnit fyziologické a behaviorální potřeby hospodářských zvířat. Jejich používání je navíc zbytečné – již jsou k dispozici funkční humánní alternativy, které úspěšně zavedlo mnoho velkých evropských potravinářských podniků.

Je nejvyšší čas, aby Evropská komise konečně splnila svůj závazek a předložila návrhy na zákaz klecových systémů pro králíky a všechna ostatní hospodářská zvířata.

CIWF zasílá shrnutí výsledků své investigace evropským zákonodárcům a úředníkům Komise a žádá své příznivce, aby vyzvali Evropskou komisi k bezodkladnému předložení návrhů na zákaz klecí a výslovné zařazení těchto návrhů do svého pracovního programu.

Další informace o kampani naleznete na www.konecdobyklecove.cz.

Širší kontext

O rozsahu chovu králíků v EU je k dispozici jen omezené množství informací, ale podle zprávy Evropské komise z roku 2017 bylo v roce 2016 každoročně komerčně chováno a poraženo přibližně 119 milionů králíků a dalších 61 milionů v malochovech. Od té doby EU údaje o počtech králíků nezveřejňuje, ale údaje poskytnuté prostřednictvím informačních panelů CIRCABC o tonáži vyprodukovaného králičího masa naznačují, že do roku 2022 se počty snížily na 70-80 milionů ročně. To je v souladu s údaji zveřejněnými FAO, která odhaduje, že Evropská unie v roce 2022 vyprodukovala 72 196 700 králíků.

V roce 2020 úřad EFSA uvedl, že u králíků je jedním z hlavních důsledků nedostatku vhodných materiálů pro okusování přesměrování potřeby hlodat na okusování klece nebo dokonce na vzájemné okusování. Pokud jde o otázku nedostatečného prostoru, úřad EFSA navrhuje prostor o délce jednoho skoku o 70 cm v závislosti na velikosti králíka a Rada Evropy doporučuje, aby králíci chovaní pro pokusné účely byli schopni udělat tři po sobě jdoucí skoky.

V EU je v klecích chováno přibližně 300 milionů hospodářských zvířat, včetně 40 % hejna nosnic (téměř 152 milionů slepic), 94 % králíků ve farmovém chovu (přibližně 70 milionů králíků) a 96 % chovných prasnic (10 milionů prasnic). Zvířata chovaná v klecích jsou často uzavřena v holém prostředí, buď přeplněném, nebo zcela bez sociálního kontaktu, nemohou se otočit nebo projevit ani to nejzákladnější chování.

Podle průzkumu Eurobarometr 2023 se 94 % občanů EU domnívá, že je důležité, aby hospodářská zvířata měla dostatek prostoru, kde by se mohla pohybovat, lehnout si a vstát, a 89 % se domnívá, že je důležité, aby hospodářská zvířata nebyla chována v individuálních klecích.


reklama

 
Další informace |
Compassion in World Farming (Soucit ve světovém zemědělství) založil v roce 1967 britský chovatel dojnic, který byl znepokojen rozvojem průmyslových velkochovů. Dnes je CIWF přední mezinárodní organizace na ochranu hospodářských zvířat odhodlaná ukončit průmyslové velkochovy a docílit humánního a udržitelného zemědělského hospodaření a výroby potravin. Ústředí má ve Spojeném království, kanceláře ve Francii, Itálii, Nizozemí, Polsku, Belgii a USA a své zastoupení v České republice, Španělsku, Švédsku, Číně a Jihoafrické republice. Více informací na www.ciwf.cz.
foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (85)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

7.11.2024 08:12
Evropská komise by měla vydat směrnici, kde ti, kterým vadí klecový chov králíků, si takové nesmí pod trestem pokuty kupovat. A ti, kterým to nevadí, si králíky z králíkarny mohou kupovat dál.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.11.2024 09:15
Jde a půjde pouze o klecový chov na farmách? Nebude se to nakonec týkat i králíků různých vesnických drobnochovatelů? Ti to také chovají v kotcích ( klecích)Jaké a hlavně jak hluboké základy by muselo mít oplocení pokud by chtěl někdo chovat králíky na volno? Bude stačit metr?
Odpovědět
DA

DAG

7.11.2024 10:50 Reaguje na Jarek Schindler
Nejdřív velkochovy a po nějakém čase všechny. Klasická taktika těchto nátlakových skupin.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

7.11.2024 11:54
Vzhľadom k tomu, že celá diskusia ku včerajšiemu článku: "Spolek zveřejnil další záběry z kravínů..." bola dnes zmazaná, nemá sem význam vôbec nič písať. A to bola diskusia ku ktorej sa vyjadrovali veterinári i chovatelia, vrátane chovateľa býkov.
Ale jeden význam tá zmazaná diskusia mala. Demonštrovala, ako si spolky a mimovládky predstavujú "dialog". A úlohu médií ako tlampačov ich ideológie. A tiež ako by sa správali, keby sa z mimovlády stali vlády...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.11.2024 14:04 Reaguje na Peter Sládek
Pán Peter,asi máte představu,kdo jsou tvůrci článků jako byl tento.Nic nezná,někam mrkne,vše je mu jasné,atd........
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.11.2024 14:06 Reaguje na Emil Bernardy
Paní Romana Šonková včetně.Jestli se jí můj postoj nezdá,může přijet,popovídáme si,u zvířat.Ne u PC.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.11.2024 14:57 Reaguje na Emil Bernardy
Zavřete ji do králíkárny. Ale běda Vám, pokud jí někde bude chybět srst!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.11.2024 05:44 Reaguje na Peter Sládek
Přesně! A pokud nebudeme poslouchat, vemou ti humanističtí Kozákové právo do svých rukou.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

8.11.2024 09:10 Reaguje na Peter Sládek
Zelení soudruzi přitvrzují. Včera jsem na Aktuálně.cz dostala ban za to, že jsem v komentáři napsala, že vazné stáje budou zakázané až od 1.1.2030 a tudíž tvrzení o týrání zvířat chovem na vazném ustájení není pravdivé. Sice mi to po námitce k večeru opět pustili, ale trend je jasný. Pokud projevíte nesouhlas, umlčí vás.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

8.11.2024 10:00 Reaguje na Marcela Jezberová
Ekologisti prechádzajú obrovskou krízou dôvery. Verejná mienka sa otáča proti nim. Ich odpoveďou je ignorácia alebo agresia. Tá už nie je namierená len proti establishmentu, ale proti verejnosti. Typické prejavy blokovanie dopravy, ničenie výtvarných diel a spôsobovanie rozsiahlych škôd na verejných statkoch. Ak niekto čakal sebareflexiu či nebodaj ospravedlnenie za miliardové škody pri nedávnych záplavách, dočkal sa cynického spustenia novej kampane... Veď najlepšia obrana je útok.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:08 Reaguje na Peter Sládek
Proti fšemu.... a hlavně naprostý diletantismu v oblasti,které se vyjadřují.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.11.2024 12:47
kdyby byl největší problém Světa králík v kleci, tak si můžeme gratulovat, tak ale není.
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 14:57
Všichni lidé co se vydávají za zastánce práv zvířat , by měli být aspoň rok u dobytka .
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 15:19 Reaguje na Radek
A všichni lidé, co se vydávají za odpůrce otroctví, by měli být aspoň rok na plantáži.

Musí být vše jako dřív a pořád stejné? Co se pokusit udělat něco lepší?
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 17:13 Reaguje na Petr
Ono ale není vše stejné jako dřív , je vidět že jste u dobytka nikdy nebyl , já pamatuji dojení do konví a kydání vidlemi ….. Ty vaše povídačky .

Za mě by stačilo kdyby tihle ochranáři zveřejňovali pravdivé informace a ne sestříhané útržky které vedou neznalé lidi k dojmu že se to tak děje 24 hodin denně . Lide co o tom ví víc by nebyli proti nim , tahle doba chce za každou cenu senzaci .
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 19:13 Reaguje na Radek
Já jsem prostě pro netrvat na starých zvyklostech a zvycích, ale když to jde a je možnost, tak se snažit dělat něco líp, dělat svět lepší. A myslím že přesně o tom je pointa článku. Ukázat, že některé věci nejsou zrovna supermoderní (ty klece jsou vážně děs, to přece nejsou nějaké sestříhané útržky), a že by se daly dělat líp, a stačilo by k tomu málo. A nemusí to být hned chov na volno. Je mnoho možností jak to králíkům udělat trochu radostnější. A to není žádná senzace, jen trocha obyčejné slušnosti, lidskosti a empatie.
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 19:39 Reaguje na Petr
Nějakou tu možnost by jste mohl rozvést , přiblížit nám jak by to bylo v praxi ?

Vám nedošlo že jsem psal o mléku a videu o něm .
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 19:46 Reaguje na Radek
Proč? To je věc chovatelů. Když chtějí králíky chovat, tak ať to dělají co nejlíp.
Došlo mi z vašeho projevu vše.
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 20:00 Reaguje na Petr
A jo , tak jsme zase zpátky .

Všichni ochránci a hlavně takoví co tvoří tyhle a podobné videa by měli aspoň rok dělat u dobytka , věřím že videa hned po prvním roce začnou přinášet návody jak to všechno zlepšit …….. dál si to jistě doplníte sám
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 20:07 Reaguje na Radek
Mezitím jsem to už psal - jak víte, že u toho dobytka nepracovali?
Podle toho, že se jim někde něco nelíbí, nebo jim dokonce vadí? Co když si naopak tu práci vyzkoušeli tam, kde to jde i bez tohohle?
Nebo obráceně - co kdybyste se vy šel podívat jak to kde dnes vypadá a funguje? Že je svět už o něco dál, než pamatujete?
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 20:31 Reaguje na Petr
Já ty ochranáře posuzuji podle jimi zveřejněného videa které je natočené tak , že působí jakoby se to dělo celých 24 hodin . Pokud by zveřejnili video které by ukázalo objektivně na problémy v chovu hospodářských zvířat , neměl bych s tím problém .

Vás jsem se zeptal jak by jste lepe choval králíka vy , odpověděl jste přesně v ochranářském , chceš chovat tak chovej , já přijedu a posoudím jak to děláš . Po pravdě jsem od vás ani jinou odpověď nečekal .

Jen jste mi dokázal /potvrdil že o chovu zvířat nevíte nic , myslím že vy sám nechováte žádného živého tvora , člověk který se o něco stará by měl jiný názor , vy jste jen ochranář . Pouze posuzujete druhé , bez praxe a znalosti problematiky .

Máte pocit že si s vámi vyměňuji názor ze záhrobí .
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 20:58 Reaguje na Radek
Něco se mi může nelíbit, nebo s něčím nemusím souhlasit, a nemusím na to být odborník. Vy to přece děláte stejně. Nemusí vám chutnat jídlo, a nemusíte být kuchař. Když se vám nelíbí něco třeba v autě, nemusíte být konstruktér. Nelíbí se vám video a nemusíte být ochranář, ani kameraman.
A naopak - z vašich názorů mám pocit, že možná jste chovatel, ale žádné zvíře bych vám svěřit nechtěl.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.11.2024 15:01 Reaguje na Petr
Z Vašich názorů mám dojem, že jste "zelenáč". Ani já bych Vám nechtěl svěřit ani žížalu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:32 Reaguje na Petr
"svět je o něco dál"?
Světem myslíte těch pár bezvýznamných států v zépadní Evropě, kde party aktivistů nevědí, jakou blbost ještě z nudy vymyslet?
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 20:01 Reaguje na Radek
A kdo ví, možná že ti zastánci práv zvířat u toho dobytka pracovali, ale tam, kde to bylo pro zvířata mnohem lepší, a tam si vyzkoušeli, že to jde.
Odpovědět
MD

Milan Daneš

10.11.2024 20:33 Reaguje na Petr
Ve světle toho, že 15% dětí je v naší zemi týráno, mě králíci v kleci nedojmou. Bylo by vážně krásné kdyby tito ekoteroristi projevovali tolik empatie a porozumění ke svým spoluobčanům.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.11.2024 15:00 Reaguje na Petr
Ještě bych EU komisí určil, jak a kterým směrem mají být zahnuté dráty u klecí - později výběhů
Odpovědět
Pe

Petr

7.11.2024 19:25 Reaguje na Radek
A když chov něčeho je někde horší a jinde lepší, tak to jen ukazuje, že když se chce, tak to jde. A je to jen v lidech. Někteří mají ke zvířatům vztah a cit, někteří ne. A někteří třeba jen nemají dostatek představivosti si takové věc uvědomovat. Někdo to pozná sám, někomu stačí obrázek, někomu nepomůže nic.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.11.2024 20:33 Reaguje na Petr
Však vám nikdo nebrání chovat králíky podle vlastních ideálů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.11.2024 07:27 Reaguje na Viktor Šedivý
ano, je to zajímavé se bavit o tom, jakou ujmu utrpěl králík na paprice.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.11.2024 17:36 Reaguje na Petr
Jak si představujete ten chov králíků na volno?
Odpovědět
Ra

Radek

7.11.2024 17:41 Reaguje na Petr
Mě zajímá také , vaše představa chovu králíků na volno .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 07:30 Reaguje na Radek
Vydrželi jste mlátit prázdnou slámu celé odpoledne.Váš oponent umí tuto disciplinu dobře.
Odpovědět
Ra

Radek

8.11.2024 19:15 Reaguje na Emil Bernardy
Pravdu máte , přehazovat slova mu jde dobře , je v tom mistr . Nic jineho neumí .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.11.2024 17:12
Přijde doba, kdy budou ochranáři zakazovat likvidovat myši, potkany,
blechy, vši a jinou havěť. To tu bude ráj na zemi, když se lidé budou
drbat, budou je kousat hladoví potkani a to pouze proto, že vše vyřeší
samotná příroda. Králíci budou žít v ohradách spolu s potkany, kteří
na přenesou různé nemoci a ohrada bude ještě za pořádným plotem
a zaplocená i shora, aby je nesežrali predátoři. Pochybuji o zdravém
rozumu těchto ochranářů, kteří už ztratili zcela soudnost, jak zničit
vše, co lidstvo vymyslelo a dosáhlo za tisíce let. Jeskyně to jistí!
Za 1. republiky se u nás v chlévě chovali králíci na volno mezi
dobytkem. Idylické do doby výskytu potkanů, kteří jim sežrali malá
králíčata a nakazili je nějakou nemocí. Pak děda postavil králíkárnu
a po volném chovu ani pes neštěkl. Já už je sice nechovám více jak
třicet let po zakopání 63 z 64 králíků na králíči mor, ale moje
králíkárny byly v té době vrcholem králíčího přepychu a daly se
zároveň snadno udržovat. Od hnoje se čistily zezadu sklopnou zadní
stěnou. Čelní stěna měla krmící kapsy plněné zvenčí, bez otvírání
kotců a pro snazší manipulaci sloužil náhradní pojízdný kotec
do kterého se králík přehnal kvůli údržbě jeho kotce. Bylo to bez
zbytečného chytání stresování u kontaktu šlo u vždy pouze o mazlení
a navykání na klid při hodnocení na výstavách. Králíci tak byli
klidní a každý kotec měl i svůj temný kout, kde měl králík svůj
klid. Tam králice rodily králičata a podlaha byla z dubových latí
pro odvod moči. Kotce byly každý samostatným kontejnerem , které
šly ale jednoduše spojovat na dvoj i trojnásobek. To vše díky
snadno rozebíratelným bočním stěnám. Kotce se daly přenášet a
ty jsem přemísťoval podle ročního období tak, aby měli králíci
maximální pohodu. V létě ve stínu pod ořešákem (méně hmyzu) a
v zimě v zateplené dřevěné budově. Bohužel tehdy na mor nic
neměl ani můj dvorní veterinář, který své králíky zakopal o
týden dříve. Tehdy mne to odradilo od dalšího chovu a kotce
skončily mimo čtyř darovaných sousedovi, jako palivo. Ty
sousedovy skončily stejně o deset let později, když je zakopal
očkované taky. Králík je velice náchylný k nemocem a izolace
je předpokladem, že alespoň zbrzdím šíření nemoci na rozdíl
od chovu v ohradě se stovkou králíků. Pamatuji Myxomatózu
před 50 roky, kdy u nás v pískovně do týdne vymřela kolonie
asi 250 divokých králíků. Vidět dnes divokého králíka, tak
snad dám jako ateista na modlení!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.11.2024 21:38 Reaguje na Břetislav Machaček
No, vidíte, že jste králíky uměl chovat lidsky. A teď se podívejte na ty obrázky z průmyslového chovu králíků.
A ty průmyslové chovy jakýchkoliv hospodářských zvířat jsou všechny na jedno brdo. Rozhodující je zisk, bez ohledu na to, jak zvířata trpí. Kolik z nás má odvahu, čas i chuť zapojit se přímo do činnosti na zlepšení chovu zvířat. Měli bychom ocenit a podporovat alespoň těch pár aktivistů, kteří tak činí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.11.2024 22:23 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1*
Odpovědět
Ra

Radek

8.11.2024 05:24 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano začíná to poskládanými obrázky z průmyslových chovů, srdceryvným vyprávěním lidmi co maso nejí .

Za pár let budeme dětem vysvětlovat že v tom prázdném kurníku měla babička slepičky a vedle v králikárně byli králíci a dole na dvorku u potoka se pásly kačeny . Každý rok se sušilo seno , tam dole byla taková malá louka , kousek dál zase další to ještě mívali kozu a pár oveček . Budeme při tom dojatí jak v tom období voněl celý prostor čerstvým senem. Tam kde byla louka budou lísky, břízy a trní , kopřivy v tom lepším případě , v tom horším tam bude el ohradník a za ním se budou pást ovečky AOPK a hlídat je budou pastevečtí psi . My budeme hlídat děti aby je to nekoplo …..přijde nějaký pán kdo ví od kud a bude nám povídat jak jsou ti psi důležití , hodní a jak se to musí dělat kvůli biodiverzitě a vlkům . Tady někde ta pohádka končí .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.11.2024 05:43 Reaguje na Radek
1**
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 07:48 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pane Jaroslave a dole paní Majko.Váše znalosti jsou povrchní,či žádné,pardon.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.11.2024 10:17 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Víte ono i ty klece lze upravit a ne je rovnou zakázat. Já
se pouze obávám toho, že tu jde do budoucna o zákaz všech chovů a předělání lidí VŠEŽRAVCŮ na VEGÁNY. Těmi jsou totiž ti aktivisté a jdou na to "od lesa" . Nejprve maso zvířat lidem zhnusí ukázáním podmínek jejich chovů a pak už je jen krůček k ostatním zákazům. Jdou na to komplexně. Stáj je fuj a nahraďte ji volným chovem, který je ale vhodný pouze pro chráněné zubry a pratury končící v kafilérii= bez produkce
masa, mléka a sýrů. Navíc to, co volně chovat šlo je třeba
vybít, protože to okusuje stromy a nebo chov znemožníme
ochranou vlků až tak, že toho chovatelé sami nechají a je
tu opět splněn cíl snížit produkci masa, mléka a sýrů. No
jsme u drůbeže, kde ji z hal vypustíme ven, kde ji žerou
predátoři a likvidují nemoci od volně žijících ptáků a
jsme tu zase u poklesu produkce masa a vajec. Na a jsme
i u těch králíků, kde v klecích a kotcích uhlídám snáze nemoci, parazity a třeba i napadení králíčat potkany,
než v nějakém polodivokém chovu v halách a v travnatých
výbězích. No a výsledek? Nebude na trhu ani králíčí maso.
Utočí se i na rybnikáře a umělé chovy ryb, včetně mořského
rybolovu. Útočí se sportovní rybáře a myslivce, protože i oni zásobují minimálně své rodiny masem a nevychovávají své děti pomatenou teorií přejít na vegánství. Je to ideový
boj proti všem výše jmenovaným, aby přibývalo vegánů už
nikoliv pouze dobrovolně, ale i z nutnosti nedostatku
cenově dostupných živočišných produktů. Zkomplikovat,
prodražit je a postupně i zakázat je jich cílem.
Odpovědět
ig

10.11.2024 03:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Já myslím, že prioritní nejsou ta zvířata, ta jsou využita jen jako zástupný cíl. Aktivisté chtějí hlavně měnit společnost, jedno jak, jedno proč, prostě měnit. Jejich cíl je učinit se zajímavými a důležitými a jestli si při tom berou do huby králíky nebo třeba dlážděné chodníky je úplně irelevantní :D
Odpovědět
MD

Milan Daneš

10.11.2024 20:37 Reaguje na
lépe bych to neřekl
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.11.2024 23:11 Reaguje na Jaroslav Pokorný
No když dáte chovateli 1000 Kč za králíka tak vám ho bude třeba klidně každý týden sprchovat a sušit fénem.
Odpovědět
HC

Helena Cucová

9.11.2024 20:32 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1**
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.11.2024 05:42 Reaguje na Břetislav Machaček
1***
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 07:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Máme stejné vzpomínky proto,že se v příroděv a mezi zvířaty pohybujeme celý život.Tu diskutujeme také s jedinci kteří věc neznají a tráví čas u PC spory a hádkami,ve vyšších patrech šikanou.Taková je doba.
Moderní chovy,klecové a v klimatizovaných halách jsem poznal také.Je to samozřejmě jediný dnes možný způsob jak dostat králičí maso na trh.A ke konzumentoci.Doby kdy výkupčí jezdil po vesnicích a vykupoval živé králíky jsou nenávratně pryč,není kdo by je nabízel.Ti mudrlanti u PC jsou ti poslední na práci.
V jiných plátcích se pláče nad cenami másla,a že Poláci jsou na tom lépe.Potkal jsem jich pár,i kolegu.Farma mléčného skotu.Mohu říci je že"UMÍ!!!". Podle jiných nekecá a maká.Bez práce nejsou koláče.
No a k Vaší zkušenosti s morem králíků a myxomatozou,již snad 30 let toto vůbec není problém,výrobci vakcin zvládli rychle a dobře.Pokud někde domácí králík uhyne,opomenutí,či nedbalost.cca 1990 jsme sledovali šíření z Asie,... Mladá Boleslav a najednou stovka uhynulých tu.
O divoké králíky se myslivci snaží,odchov v zajetí a vypuštění,ale neudrží se to.Vídával jsem je v noci v Brně v městských parcích....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.11.2024 10:48 Reaguje na Emil Bernardy
Ono to není pouze o vakcinaci, ale bohužel o tom, že třeba
ta Myxomatóza byla vyvinuta k likvidaci zdivočelých králíků
v Austrálii. Historii moru(plícní embólie ) neznám, ale vím,
že epidemie přišla podivně náhle a mimo izolovaní místa i
podivně plošně. Dnešní chovy bez čerstvé trávy na granulích
mají velmi daleko od skutečného domácího králičího masa
podobně, jako u pstruha z odchovny a nebo z řeky. Kdo to
někdy poznal, tak ví o čem píšu, ale kdo ne, tak mu to je jedno. U krav pouze to, že nahrazení univerzální krávy
s nižší dojivostí tučného mléka "továrnou" na mléko téměř
bez tuku bylo dáno odklonem od živočišných tuků a tlakem
na efektivitu provozu. Dnešní mléčná kráva má problém
se svým obrovským vemenem jít i na pastvu, ale klasické
krávy se klidně šplhaly i po svazích hor. Bohužel ty se
už ale nevyplácejí tak, jako ty "továrny" na mléko, ale
ty vyžadují i jinou péči a krmení. Kamarád před léty
přešel na podobnou "továrnu" na mléko ve svém minihospodářství a po těchto zkušenostech se vrátil k
původnímu skotu. Jeho matka mu tehdy řekla, že takové
mléko prodávají v obchodě v krabicích a ona chce mléko
od krávy a nikoli z "továrny" na mléko. Takže i o tom
je ten pokrok a specializace, při které pak je máslo
a smetana luxusní potravinou. Poláci umí, ale mají lépe
nastaveny podmínky pro podnikání. I u nich ale přichází
ke slovu to, čím jsme si u nás prošli před 60 a více roky.
Z 50 sedláků na vesnici zůstává 5 a ti se chovají stejně,
jako kdysi u nás, včetně scelování polí a specializace
na minimum druhů produkce. I oni ždímají propachtovanou
půdu a svoji opečovávají, i oni používají v Polsku dotovaná hnojiva a postřiky domácí produkce, i oni snižují náklady
jak se dá, včetně nekalých způsobů a tak si nedělám iluze
o nějakém srcařství, když vidím že ekonomika je výše, než
láska k půdě a hospodaření. Je to už i tam způsob obživy
a to mnohdy za každou cenu.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

8.11.2024 11:37 Reaguje na Břetislav Machaček
B. Macháček: Strávil som nejaký čas v Írsku a tam som začal po rokochc znova piť mlieko. Bolo do kráv pasených celoročne vonku. Tá úžasná chuť sa nedá opísať. Podotýkam, nie som gurmán ani konzument biopotravín.
Pointa prišla po návrate. Nalial som si pohár mlieka - a po prvom hlte ho vypľul. Presvedčený, že som si mlieko rozospatý nalial do šálky so špinavou vodou. Lenže to isté sa stalo aj s čistým pohárom. Usúdil som, že chyba bude v kartóne mlieka. Až manželka ma uistila, že je ako každé iné. Odvtedy mlieko znova nepijem...
Králiky som dostával od suseda, ktorý ich choval a ja som mu dával nasušené seno. Sused sa pominul, tak som kúpil králika v tesku. Nemal žiadnu chuť, chutil asi ako tofu...
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.11.2024 13:28 Reaguje na Peter Sládek
Ano, podobná zkušenost s masem ze supermarketu, ale na západě, ne doma. Od té doby za maso radši připlatím a koupím jinde a proto mě zajímá maso z divokých zvířat na trhu. Mají v Irsku zvěřinu v obchodech? Ve Skandinávii je běžná. Mléko nepiju.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:33 Reaguje na Jarka O.
Paní Jarko.Kuřecím maso můžete koupit v akci,nebo dražší"Zlaté kuře".JIná genetika,výživa a cena.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

8.11.2024 16:08 Reaguje na Emil Bernardy
Môžem potvrdiť. Odkedy u nás dostať Vo...anské Zlaté kuře (6-7 rokov?), iné nekupujeme. Stojí síce vyše 4 €/kg, ale v porovaní s ním je obyčajné kurča len špongiou nasatou fyziolgickým rozotkom.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.11.2024 11:24 Reaguje na Peter Sládek
Před roky jsem hovořil v někým,nějaký drůbežář a ten mně jKO KONZUMENTOVI VYSVĚTLIL PODROBNĚ,JAK,STRUČNĚ JINÁ GENETIKA A VÝŽIVA,a samozžejmě cena.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

8.11.2024 14:24 Reaguje na Jarka O.
Nemôžem hodnotiť celé, ja som pobýval v oblasti Lakelandu, kde bola hojnosť sladkovodných rýb. Jedli sa takmer len lososy, pstruhy, šťuky a zubáče. Keď som sa pýtal na kapra,tak pozerali dosť čudne... podobne keď som spomenul zber húb. Zverina vzácna, málo lesov (vtedy tuším 4%, dnes už 10%), v prírode najčastejšie zviera jazvec. V mäsiarstve hovädzie stejky, teľacina a jahňacina. Jedával som hlavne kurčatá, teľacinu, jahňaciu pečeň a pstruhy. Keď som si nepoučený pýtal pečeň bravčovú, tak ma odkázali na zverimex :-)
Nutné dodať, že v mäsiarstve stálo všetko aj 2x toľko ako v Tescu, tam som videl hlavne lososy a vakuované stejky.
Farmy boli špecializované, nie ako u nás že si roľník dopestuje všetko. Typický farmár choval buď kravy na mlieko, alebo býky či ovce, ale mrkvu kupoval v obchode...
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.11.2024 20:49 Reaguje na Peter Sládek
Ano, můžu potvrdit ty zkušenosti, I vztah ke kaprům a vepřovému, který trochu změnila BSE, ale už asi se zase více jí kvalitní hovězí. Telecí je z telat, jehněčí se nekrmí vlci, ale lidi ...
PS:asi znáte seriál Father Ted:)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:35 Reaguje na Peter Sládek
Mléko.U některých chovatelů se dá koupit syrové kravské mléko.Měl byste být spokojen.Mléko v tetrapaku je samozřejmě jiné,ale má zase trvanlivost.
Nelze mít obojí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Břetislave.Myxomatoza byla přenesena z nějakého jihoamerického hlodavce,zapomněl jsem,nic mně to neříká,na králíka snad deset let po válce.Šlo o nepovedený pokus snad někde ve Francii,ale berte mě s rezervou,jistě vygoogluje přesnější data.Ale při pohybu osob a zboží jaký je,by k tomu asi někdy došlo samo.Mor králíků přicházel z východu,někde z Číny,to už jsme sledovali v měsíčních hlášeních.
"Krávy bez tuku" jsou malá neznalost....
AGROPODNIK KOSETICE CHYSNA II PELHRIMOV HH* 385kusů 100 2.4 303 12812kg mléka za 305dní 4.17%tuku 534 3.35 429 963 400.
4.nejlepší chov v ČR 2023,doplnil jsem ...
U podobných kraviček jsem denně...
Dnes není jiná cesta,než intenzivní chovy.Nebudete jezdit povozem,ale autem a tak je to ve všem.A kvalita také je.Že to nedokáže každý,je přirozené,jsou lepší a ti druzí.
Krávy,je skot je horský a nížinný.V nížinách máme skot nížinný,měli jsme v Polabí horský,to se napravilo.
Poláci.Před lety jsem hovořil s kolegou,měl chov holštýnek,všechna čest.Výborné.Polácí kupovali také poblíž stádo,při rozhovoru s prodávajícím nerozuměli tomu,že za podmínek,které máme,odmítáme praCOVAT-Co na to říct?
No,tak nějak.Pěkný den.




Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.11.2024 18:49 Reaguje na Emil Bernardy
Mé tvrzení u mléka bez tuku byla nadsázka, protože
ta rodina byla zvyklá na mléko od předchozí krávy o mnoho tučnější. Vím, že rozdíly v tučnosti měly
dvě tetiny krávy a totéž bylo u rozdílné kvality
mléka dvou koz, které jsme naposledy chovali. Ty
mléka jsme neslévali dohromady a měla rozdílná
použití. A ty kozy byly sestry od jedné matky a
jednoho otce s rokem rozdílu narození. Nikdo to
nechápal a od té jedné to bylo mléko pro čuníky
a to druhé pro nás. Já nezavrhuji intenzivní
chovy, ale musí se dbát na zvířata tak, aby byla
maximálně spokojená. Jiná cesta je naivní utopií
a doslova mě vytáčí ty bláboly o minifarmách s
jednou kravičkou, jako o budoucnosti zemědělství.
Já ještě zažil zahumenkáření, kde hospodářství
děda dotoval prací v hutích a dělal to pouze ze
setrvačnosti a zvyku na domácí produkci.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.11.2024 17:39 Reaguje na Emil Bernardy
Myxu snad prý dovezl ze Španěl nějaký farmář z Francie, co mu králíci žrali úrodu. Tak ji pustil a už šla Evropou. Zkusili to Australani a s jejich králíkem to nehnulo. Mor je už něco jiného. Každopádně je lepší krmit pouze senem, v trávě jsou přenašeči komáři.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.11.2024 11:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Plicní krvácení,ne embolie....haemorrhagie.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.11.2024 13:22 Reaguje na Emil Bernardy
P. Bernardy, koupila jsem (jen 2x) chlazeného králíka z velkochovu a bylo mi ho líto. Víte proč? Maso bylo řídké bez chuti, s krátkými vlákny, králík vážil s kostmi 1,6 kg. Jak rychle takové zvíře rostlo? Domácí králíky jsme taky měli v kotcích, ale maso chutnalo úplně jinak. Myslím si, že je to rychlostí růstu a že není v pořádku dodávat králíky nebo kuřata s jednotnou váhou 1,6 kg po 4 týdnech života. P. Šonkové se nezastávám, je to můj názor, že by se daly trochu zvýšit a zvětšit klece, ale ani bezklecový chov není vždycky dobrý.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:43 Reaguje na Jarka O.
.....já velkochovy králíků viděl,i jsem pro dva malé pracoval,ale nedostal jsem se k tomu masu.Jsem na venkově a když je králík,tak od sousedů,a je to pracné v kuchyni.Co píšete,je stejné u vepřového,rychlý růst je docílen šlechtěním,vynikajícími krmivy a zoohygienou.
Klece jsou vyhovující.Z textů těchto ochotníků čpí neznalost.Jistě máte řidičák a když potkáte na silnici hovado,nejsme přeci za volantem všichni stejní.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.11.2024 13:53 Reaguje na Emil Bernardy
Tak pak to mohlo být tím šlechtěním. Přála bych si „pomalé“ maso, tohle přece není ani zdravé.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 13:45 Reaguje na Jarka O.
A klece.Králík bydlí v noře.I ve chlívku je přeci žádoucí aby měli doupě....
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.11.2024 13:52 Reaguje na Emil Bernardy
To jo, oni se i v kotci rádi choulili v rohu. Ale z nory králík vyleze a protáhne se, z klece ne. Bezklecový chov bych jim nepřála, není asi pro ně.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 15:27 Reaguje na Jarka O.
V noře nebo doupěti rodí a kojí holá mláďata,když bez doupěte,hnízdo nesmí být v průvanu,chmýří nemusí vždy ochránit.Dobře se daří v bývalých prasečích chlívcích,tedy chalupách,ne velkochov .Kdyby zvířata nebyla v pohodě,projeví se to vzápětí na zdraví,onemocnění,ztráty hynutím,psychická nepohoda poruchy péče o mláďata.
No a to maso prasat či kuřat s rychlým růstem zdravé je stejně ,od zdravých mladých zvířat,jen vyšší obsah vody.Fajnšmekři to poznají,já moc ne,z prasete mně stačí krkovice a ze skotu kližka.Ale "Zlaté kuře" zkuste,to poznám i já.Tam je rozdíl znatelný a cílený.Snad nejste pamětnice... :-),ale za roky se podařilo velice vylepšit kvalitu vajec,barva žloutku,konzistence.Bý vala opravdu bledý žloutek a rozteklá,dnes je to podle mě luxus.No a v mé blízkosti jeden velký chov slepic zkusil mezi halami něco jako ekovejce a divili se,že se našla od volně žijícího ptactva tuberkuloza a salmonella.Mám to z druhé ruky,ale asi to tak je.To být nesmí...v potravině.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.11.2024 15:45 Reaguje na Emil Bernardy
A keště si přisadím.
"Králíci v klecích po celé Evropě zažívají frustraci a utrpení"
je nehorázná lež.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

8.11.2024 17:04 Reaguje na Emil Bernardy
Lepšia veta bola: "Krávy v řetězech jsou dojeny, násilně oplodňovány,..." Také kravské Mee too.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.11.2024 09:26 Reaguje na Peter Sládek
:-)))
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.11.2024 20:41 Reaguje na Emil Bernardy
Dobře se čte, co píšete z praxe. Tak možná by králíkům vyhovovalo přítmí, třeba přikryté klece, a teplo? Vod.anské kuře je dobré, už nekupuji zvířátka, kde polovina váhy jsou kosti a zbytek mléčné nedovyvinuté svaly. Vajíčka ano, ale domácí vajíčka krom žlutého žloutky jsou i voňavá:)
A ke kvalitnímu krmivu, masokostní moučka kravám byl taky nápad, který musel být posvěcený veterináři, a jak to dopadlo. Někdy jsou ty nápady hloupé.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.11.2024 11:15 Reaguje na Jarka O.
S masokostní moučkou to nebylo špatně.Ale zase dlouhé povídání o BSE,priony,spotřebitelské organizace.Historie cca od r.1985.
Neoddiskutovatelnou pravdou je že za 40 let není znám jediná přenos tohoto prionu na člověka.Tedy byl to , a je humbuk.Tehdy pochopitelný,ale neupravili jsme chování po poznání věci,to je ....lidské,tedy nechytré.Tato surovina brutálně chybí slepicím,krůtám a prasatům.Že vždy byla a je klusavka,scrapie u ovcí,se mlčí,zaplaťpánbůh...ono to je ono.... laická neznalost.
Posvěcený veterináři,nejen.Tehdy byl jiný stav poznání,priony jsme tušili pod označením"pomalé viry".Vy jste také neměla chytrý telefon.Ale to bysme popsali celou diskuzi.

Odpovědět
JO

Jarka O.

12.11.2024 13:38 Reaguje na Emil Bernardy
Humbuk? To je pěkné, děkuji za poučení, i po tech letech. V SRN panovala veliká hysterie. Měla jsem známé v té době, někteří už nikdy nechtěli jíst hovězí, údajně se Kreuzfeld Jacobs přenesl na lidi. Masokostní moučka ... jsem laik, jen vím, že naše kuřátka a králíčci vážili po 2 měsících života necelé kilo.
Ale aktivit těchto spolků se nezastávám.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.11.2024 20:44 Reaguje na Emil Bernardy
A všechna čest Vaší kuchařce, asi umí pripravit dobré jídlo. . Nekvalitní maso je sice třeba o 15% levnější, ale pak na pánvičce vyteče 20% váhy voda. Jak píše p. Sládek výše.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.11.2024 11:21 Reaguje na Jarka O.
Vařím také já a paní si mě chválí. :-),neumím ale sladnosti.
Hovořit o masu jako o nekvalitním není fér.20% je ústřel.SUšina se dá snadno zjisti,ale není jednoduchý odběr reprezentativních vzorků....Pro zlepšení vlastnosí v kuchyni se dělá také maso křehčené,tedy dodatečně obohacené vodou snad se solí,to nevím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.11.2024 13:42 Reaguje na Emil Bernardy
:). Nemůžu tvrdit, že by maso nebylo kvalitní, protože by bylo něčím kontaminované. Vodu mám za obchodní trik, vepřové, ve kterém ta voda není, chutná dobře.
Odpovědět
ig

8.11.2024 23:26
Využiju příležitost a zeptám se. Smí se králík držet za uši? Jednou jsem pomáhal čistit králíkárnu, tak mi to ukázali. Jednou rukou podržet králíka, druhou vyčistit kotec. Nikdy před tím ani po tom jsem živého králíka neviděl, ale zajímalo by mě, jestli jsem je vlastně netýral.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.11.2024 09:26 Reaguje na
Tak to je ono.Jednou jsem uviděl.... :-))
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.11.2024 13:44 Reaguje na
Co vím ze zkušenosti z dřívějška, tak držet na zemi za uši ho můžete, ale zvedat za uši už ne. Králík se zvedá za kůži na hřbetě. Vlastně je asi lepší ho spíš tlačit na hřbet k zemi než držet na zemi za uši.
A jestli zvíře týráte, poznáte z chování zvířete. Když se Vás zvíře nebojí, neutíká před Vámi, neschovává se, chová se stejně, když Vás vidí i když nevidí, jde si k vám pro krmení a bere ho Vám z ruky a před Vámi normálně žere a pije atd, tak ho netýráte. A když ho uchopíte, tak se nebrání nebo u králíka se jenom jednou dvakrát ožene drápy a potom zůstává, nesnaží se vyprostit atd. Musíte to zvíře umět pozorovat a přemýšlet u toho, neznalec kolikrát to zvíře uchopí tak, že to zvíře bolí a snaží se tak vyprostit a to je třeba vždy pozorovat a snažit se to příště zlepšit. Králík je jinak nervově dost labilní zvíře, snadno se vybudí a začne, když ho nesete, panikařit nebo dokonce ve strachu o život pískat, ale když to je jinak v pořádku, pustíte ho a po pár minutách se zase chová úplně klidně.
Odpovědět
MD

Milan Daneš

10.11.2024 20:41 Reaguje na Radim Polášek
Já bych uzákonil, že na farmách , každých 200 králíků bude mít svého psychologa.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.11.2024 17:42 Reaguje na Milan Daneš
A každých 10 zelenáčů taky... svého psychouše
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.11.2024 19:04 Reaguje na
Znal jsem "chovatele" kteří králíky chytali za uši a někteří je za
ně i zvedali, ale dobrý chovatel je chytal za kůži za krkem a u
těžších kusů si pomáhal druhou rukou za kůži na zadku. U chovných
kusů pro výstavy se o uši dbalo už kvůli hodnocení, kde se hodnotí
i postavení uší, které by mohlo chytání za uši poškodit. Jak už
jsem psal, tak při čištění kotců jsem praktikoval jejich přehánění
do náhradního mobilního kotce na nějaký pamlsek a zpět taky. U těch
výstavních se ale trénovalo přenášení, uklidnění ke kontrole a k
hodnocení hodnotitelem. Ten vám divokého drápajícího králíka ani
nehodnotil a rovnou ho vyřadil z hodnocení. Ono to je stejné jako
u psů a jiných zvířat, které musíte natrénovat třeba i na očkování
a vyšetření u veterináře. To, jestli zvíře týráte poznáte snadno tak, že se vám vyhýbá a usilovně se při kontaktu brání. Opakem je
naopak to, když k vám jde pro pohlazení a nebo podrbání. Zvíře
totiž pozná, zda jste člověk zlý a nebo dobrý rychleji, než lidé.
Odpovědět
ig

9.11.2024 19:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Díky, tak snad jsem tehdy ty králíky moc nerozčílil, nebránili se, nechtěli utéct, nechali se i pohladit.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.11.2024 08:03 Reaguje na
Pánové,Vy také asi nebudete králíkáři ..... nerad .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.11.2024 10:44 Reaguje na Emil Bernardy
Copak jsem napsal špatného? Zkuste mne poučit, co
jsem v minulosti dělal špatně.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.11.2024 11:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Ale špatně nic.... jenom,že ušní boltec je to první co je po ruce. O tom se o tom snad nedá psát,to se musí zkoušet a koukat,jak to dělají jiní.Jestli králíky znáte,tak to víme oba.Když dáme návod,tak se toho novici chytnou pak vyžadují postup dle návodu ale ono to tak nejde.Zvířata jsou také jen lidi .... Pěkný den.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist