https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/horkovod-z-dukovan-do-brna-ziskal-podporu-pres-10-miliard-korun-z-vynosu-z-emisnich-povolenek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Horkovod z Dukovan do Brna získal podporu přes 10 miliard korun z výnosů z emisních povolenek

3.10.2025 04:53 | PRAHA (Ekolist.cz) | Veronika Krejčí
Projekt vyvedení tepla z jaderné elektrárny Dukovany do Brna, tzv. Horkovod Dukovany–Brno finálně získal podporu ve výši 10,6 miliard korun. Podpisem ji stvrdil ministr životního prostředí Petr Hladík. Předpokládané celkové investiční náklady projektu jsou přibližně 18 miliard korun. Zahájení výstavby horkovodu je naplánováno na rok 2027, teplo by měl Brnu dodávat od roku 2032.
 
„Tento projekt je příkladem odpovědného a strategického přístupu k energetice a ukazuje, jak lze efektivně využít teplo z jaderné elektrárny jako stabilní a ekologický zdroj energie. Po dokončení bude horkovod pokrývat až polovinu tepelné spotřeby Brna, což výrazně přispěje k energetické soběstačnosti města a sníží naši závislost na dovozu fosilních paliv,” uvádí předseda vlády Petr Fiala (ODS).

Nový horkovod, jehož investorem jsou Teplárny Brno, propojí brněnskou dálkovou tepelnou síť se stávajícími bloky Jaderné elektrárny Dukovany. Tím zajistí dodávku tepla obyvatelům Brna a okolí a významně tak sníží závislost vytápění na dodávkách zemního plynu. Vláda už dříve schválila souhlasné stanovisko k novele zákona o liniových stavbách, díky níž byl horkovod zařazen mezi prioritní stavby, což umožní urychlit jeho výstavbu.

„Horkovod úplně promění využívání energií pro dodávky v Brně. Více než polovina tepla půjde z jádra, více než třetina z energetického využití odpadů a téměř celý zbytek pokryje biomasa. Díky novému způsobu vytápění se sníží spotřeba primárních energií o více než 20 procent a emise skleníkových plynů klesnou o téměř 60 procent oproti dnešku. To je, jako kdyby přestalo jezdit 100 tisíc aut. Dává to smysl nejen ekonomicky, ale i z hlediska životního prostředí,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Projekt podle jeho slov významně pomůže s dekarbonizací Jihomoravského kraje.

Brňané budou mít podle ministra levnější a čistší teplo, které zároveň nebude závislé na dovozu. „Důležité je, že součástí projektu není jen potrubí z Dukovan do Brna a zpět, ale jde o připojení velké části Brna, kde se nyní v osmi městských částech provozují lokální plynové kotelny. Právě teplárenství patří mezi klíčové sektory, které ovlivňují jak kvalitu ovzduší, tak celkovou uhlíkovou stopu České republiky. Proto z výnosů z emisních povolenek podporujeme teplárny při modernizaci a přechodu na jiné druhy paliva.“

Technické řešení počítá s výstavbou napáječe o délce 40 kilometrů z Jaderné elektrárny Dukovany do stanice na území městské části Bosonohy. Zde se rozdělí do dvou větví a propojí se se stávající soustavou zásobování tepelnou energií Tepláren Brno. Celková délka nově postavených dálkových rozvodů tepla bude 94 km.

„Brno se tak fakticky zbaví plynu, protože bude vyrábět teplo z odpadu, z biomasy a z horkovodu. Zároveň je potřeba připomenout, že projekt horkovodu je významný nejen regionálně, ale i z pohledu celé České republiky, neboť na základě jeho realizace dojde ke splnění významné části environmentálních závazků ve vztahu k využívání fosilních paliv a produkci CO2 a dalších skleníkových plynů. Je neuvěřitelné, kolik práce se na projektu od dubna 2022, kdy jsme v době energetické krize oživili plán původně z 80. let, odvedlo. Oznámení finanční podpory je potvrzením toho, že jsme se vydali správným směrem,“ uzavírá primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).

Projekt horkovodu Dukovany–Brno je součástí širší transformace teplárenství v České republice. Teplárenství patří mezi klíčové sektory, které ovlivňují jak kvalitu ovzduší, tak celkovou uhlíkovou stopu České republiky. Ročně teplárny vyprodukují více než 15 milionů tun CO₂, což je zhruba 20 procent emisí z energetiky. Dálkové vytápění, které využívá přes 40 procent českých domácností, spoléhá téměř z poloviny na výrobu z uhlí, která do roku 2033 úplně skončí.

Výstavbu horkovodu z jaderné elektrárny Dukovany do Brna plánuje městská společnost Teplárny Brno ve spolupráci s ČEZ.


reklama

 
foto - Krejčí Veronika
Veronika Krejčí
Autorka je tisková mluvčí ministerstva životního prostředí.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

3.10.2025 09:42
Délka 40km je veliká vzdálenost. Jaká bude teplota vody v horkovodu, nebo to bude tlaková pára? Jaké budou ztráty. Jak to ovlivní výrobu elektřiny. Dříve to byl ekonomický nesmysl,možná se zjistí ,že je to nesmysl i dnes.
10 miliard ,kolik by stál SMR jen na vytápění, bez výroby elektřiny?
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.10.2025 10:39 Reaguje na vaber
1) Bude to horká voda, teplota se bude pohybovat přibližně v rozmezí 90-140 °C, podle ročního období. Vzhledem k tomu, že horkovod z Temelína do Budějovic má 26 km a projektované ztráty jsou kolem 3 %, dají se z toho přibližně odhadnout někde okolo 5 %.
2) "Nesmysl" to byl v případě, že se posuzovala pouze ekonomická stránka a na ostatní aspekty, jako třeba zátěž pro životní prostředí nebo energetickou bezpečnost, se nehledělo.
3) SMR jen na vytápění žádný na trhu není, ale těžko by vyšel levněji, spíš násobně dráž.
Odpovědět
va

vaber

4.10.2025 08:22 Reaguje na Emil Novák
Ztráty 5% se mi zdají malé ,ale netuším, kolik bývá realita.
Taky taková stavba musí mít nějakou délku provozu a bloky Dukovan jsou z roku 1985, mají už 40let , tím myslím zařízení primáru, ne nějaký řídící systém,ten mají asi nový. Ty nejzákladnější věci nádoba a potrubí se nedají vyměnit.Parogenerátor ,nevím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.10.2025 08:29 Reaguje na vaber
Proto se taky horkovod staví až ve chvíli, kdy je rozhodnuto o výstavbě nových bloků, které budou poskytovat teplo poté, co staré definitivně doslouží.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.10.2025 12:17 Reaguje na vaber
No Mělník Praha je taky tak 45 km.
Elektřinu (skoro) vůbec neovlivní, možná i naopak.
Dříve to byl ekonomický nesmysl, protože Brno mělo parní nikoli horkovodní rozvod, který se teprve dodělává nyní.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.10.2025 22:47 Reaguje na vaber
kdy jsme v době energetické krize oživili plán původně z 80. let, odvedlo. ..........
Za ekonomický nesmysl byl horkovod prohlášen po Velké Sametové. Ano, tehdy stále fungovaly smlouvy na dodávky levného plynu z Ruska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:25 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Horkovod se zrušil už v 80. letech, turbíny a generátory by se musely stavět trochu jinak, kdyby se měl stavět.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2025 10:58
Není nutné to platit z emisních povolenek. Stačí zrušit vyhazování peněz do WC jejich nakupováním a bude peněz dost.
V SČ kraji snad jsou nebo byly i horkovody ještě delší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2025 12:55
Psalo se také kdysi o pásu skleníků, z Dukovan až k Brnu, což by smysl docela mělo. Dalo by se v tom pěstovat kde co, od citrusů po banány. Snad i maniok, yamy a další jedlé hlízy, ananasy apod.
Možná by se ve sklenících s řízenou a chráněnou atmosférou (a mimo oblast, kde se banány pěstují "pod širákem") daly pěstovat i původní, velice chutné, linie banánů, nyní prakticky nedostupné (a tam, kde ano, cena se blíží tisícovce za kg), které nelze pěstovat kvůli fytopatogenním houbám.
MMCH, víte, kdo je největší evropský producent banánů (na svém území, ne v zámoří)?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.10.2025 13:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Víte, zapomínáte na 1. termodynamický zákon. Veškerá energie je vždy zcela zdarma. Cena je za zařízení a provoz.
Ty skleníky by se nemohly opolatit, neb rozvod tepla, stavba a ůdržba skleníků atd,... při koncové ceně banánů 20 kč...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.10.2025 22:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pravda, dovoz z tropů vyjde levněji. Jenže tam se zase musí zničit pralesy. Řeklo by se - budeme tedy těch banánů jíst méně. Ale tamní domorodci také chtějí žít podobně bohatě jako my.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.10.2025 16:15 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A banánovník není strom, tudíž něco zeleného/ekologického?
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2025 18:26
Zkuste najít odpověď na závěrečnou otázku a uvidíte, že to není tak jednoduché, jak uvádíte.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.10.2025 18:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Ale je. Je to island. Ale island je zvláštní ekonomika.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

3.10.2025 21:25
A protože JEDU při výrobě nevypouští do atmosféry oxid uhličitý, nemusí nakupovat ani povolenky na jeho vypouštění. Odběratelé tepla, napojení na tepelný přivaděč z JEDU, budou při spotřebě tepla uchráněni před nesmyslnými povolenkami ETS-2. Tak jim přejme, ať se ten investiční záměr podaří, a žádný "ekochytrolín", do toho nevhodí své vidle!
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2025 12:57
to Slavomil Vinkler3.10.2025 18:45
Ano. a to teplo z JE je v podstatě ekonomicky dost blízké teplu geotermálnímu.
Odpovědět

Radek Čuda

8.10.2025 11:21
Jako nic proti horkovodu, ale proč mám já v RD v Práglu v cenách elektřiny dotovat Teplárnám Brno investice do jejich infra???

Tenhle dotační neobolševismus je fakt na palici a je přesně to, na co slavná Evropa dojede.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.10.2025 06:56 Reaguje na Radek Čuda
A proč já z Brna mám dotovat sítě v Praze, aby topili z Mělníka a neměli blackout, který se jim mihnul kolem ušisek?
Odpovědět

Radek Čuda

9.10.2025 15:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
No nemáte.
Akorát nevím o tom, že by na výstavbu nějakých rour z Mělníka šly peníze z povolenek. Stejně jako netuším, co mají dodávky dálkového tepla společné s blackoutem, který mimochodem v půlce Prahy byl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

8.10.2025 16:42
Možná by také stálo za úvahu tím horkovodem vytopit něco, jak mají Němci Tropical islands, coby rekreační destinaci pro lidi, kteří by se chtěli seznámit s tropickou přírodou (a rekreovat se v ní) a nemohou či nechtějí letět někam do autentických tropů. Mají svou stránku na české Wikipedii. IMHO by to bylo i ekologické.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 14:30
Když se stavěly Dukovany, proběhl nápad, že horká voda by se mohla vracet do Jihlavky, což je trochu čůrek. Je tam hluboké a úzké koryto, takže by na nějakých 15?. kilometrech vznikla přímo tropická řeka. A mikroklima do výšky třeba 4 metrů by umožnilo život i tropické vegetaci. Mohli by tam žít krokodýli, piraně, opice, papoušci i tropičtí motýli.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist