Horkovod z Dukovan do Brna získal podporu přes 10 miliard korun z výnosů z emisních povolenek
Nový horkovod, jehož investorem jsou Teplárny Brno, propojí brněnskou dálkovou tepelnou síť se stávajícími bloky Jaderné elektrárny Dukovany. Tím zajistí dodávku tepla obyvatelům Brna a okolí a významně tak sníží závislost vytápění na dodávkách zemního plynu. Vláda už dříve schválila souhlasné stanovisko k novele zákona o liniových stavbách, díky níž byl horkovod zařazen mezi prioritní stavby, což umožní urychlit jeho výstavbu.
„Horkovod úplně promění využívání energií pro dodávky v Brně. Více než polovina tepla půjde z jádra, více než třetina z energetického využití odpadů a téměř celý zbytek pokryje biomasa. Díky novému způsobu vytápění se sníží spotřeba primárních energií o více než 20 procent a emise skleníkových plynů klesnou o téměř 60 procent oproti dnešku. To je, jako kdyby přestalo jezdit 100 tisíc aut. Dává to smysl nejen ekonomicky, ale i z hlediska životního prostředí,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Projekt podle jeho slov významně pomůže s dekarbonizací Jihomoravského kraje.
Brňané budou mít podle ministra levnější a čistší teplo, které zároveň nebude závislé na dovozu. „Důležité je, že součástí projektu není jen potrubí z Dukovan do Brna a zpět, ale jde o připojení velké části Brna, kde se nyní v osmi městských částech provozují lokální plynové kotelny. Právě teplárenství patří mezi klíčové sektory, které ovlivňují jak kvalitu ovzduší, tak celkovou uhlíkovou stopu České republiky. Proto z výnosů z emisních povolenek podporujeme teplárny při modernizaci a přechodu na jiné druhy paliva.“
Technické řešení počítá s výstavbou napáječe o délce 40 kilometrů z Jaderné elektrárny Dukovany do stanice na území městské části Bosonohy. Zde se rozdělí do dvou větví a propojí se se stávající soustavou zásobování tepelnou energií Tepláren Brno. Celková délka nově postavených dálkových rozvodů tepla bude 94 km.
„Brno se tak fakticky zbaví plynu, protože bude vyrábět teplo z odpadu, z biomasy a z horkovodu. Zároveň je potřeba připomenout, že projekt horkovodu je významný nejen regionálně, ale i z pohledu celé České republiky, neboť na základě jeho realizace dojde ke splnění významné části environmentálních závazků ve vztahu k využívání fosilních paliv a produkci CO2 a dalších skleníkových plynů. Je neuvěřitelné, kolik práce se na projektu od dubna 2022, kdy jsme v době energetické krize oživili plán původně z 80. let, odvedlo. Oznámení finanční podpory je potvrzením toho, že jsme se vydali správným směrem,“ uzavírá primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).
Projekt horkovodu Dukovany–Brno je součástí širší transformace teplárenství v České republice. Teplárenství patří mezi klíčové sektory, které ovlivňují jak kvalitu ovzduší, tak celkovou uhlíkovou stopu České republiky. Ročně teplárny vyprodukují více než 15 milionů tun CO₂, což je zhruba 20 procent emisí z energetiky. Dálkové vytápění, které využívá přes 40 procent českých domácností, spoléhá téměř z poloviny na výrobu z uhlí, která do roku 2033 úplně skončí.
Výstavbu horkovodu z jaderné elektrárny Dukovany do Brna plánuje městská společnost Teplárny Brno ve spolupráci s ČEZ.
reklama
Dále čtěte |
Evropská komise schválila opatření pro stabilizaci cen emisních povolenek ETS2
Ekologové: Odklad nového systému emisních povolenek by měla ČR využít k přípravě
Svazy: Úpravy cílů EU jsou jen dílčí ústupky, problémy pro průmysl moc neřeší
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (21)
vaber
3.10.2025 09:4210 miliard ,kolik by stál SMR jen na vytápění, bez výroby elektřiny?
Emil Novák
3.10.2025 10:39 Reaguje na vaber2) "Nesmysl" to byl v případě, že se posuzovala pouze ekonomická stránka a na ostatní aspekty, jako třeba zátěž pro životní prostředí nebo energetickou bezpečnost, se nehledělo.
3) SMR jen na vytápění žádný na trhu není, ale těžko by vyšel levněji, spíš násobně dráž.
vaber
4.10.2025 08:22 Reaguje na Emil NovákTaky taková stavba musí mít nějakou délku provozu a bloky Dukovan jsou z roku 1985, mají už 40let , tím myslím zařízení primáru, ne nějaký řídící systém,ten mají asi nový. Ty nejzákladnější věci nádoba a potrubí se nedají vyměnit.Parogenerátor ,nevím.
Emil Novák
4.10.2025 08:29 Reaguje na vaberSlavomil Vinkler
3.10.2025 12:17 Reaguje na vaberElektřinu (skoro) vůbec neovlivní, možná i naopak.
Dříve to byl ekonomický nesmysl, protože Brno mělo parní nikoli horkovodní rozvod, který se teprve dodělává nyní.
Jaroslav Pokorný
3.10.2025 22:47 Reaguje na vaberZa ekonomický nesmysl byl horkovod prohlášen po Velké Sametové. Ano, tehdy stále fungovaly smlouvy na dodávky levného plynu z Ruska.
Pavel Hanzl
15.10.2025 14:25 Reaguje na Jaroslav PokornýJan Šimůnek
3.10.2025 10:58V SČ kraji snad jsou nebo byly i horkovody ještě delší.
Jan Šimůnek
3.10.2025 12:55Možná by se ve sklenících s řízenou a chráněnou atmosférou (a mimo oblast, kde se banány pěstují "pod širákem") daly pěstovat i původní, velice chutné, linie banánů, nyní prakticky nedostupné (a tam, kde ano, cena se blíží tisícovce za kg), které nelze pěstovat kvůli fytopatogenním houbám.
MMCH, víte, kdo je největší evropský producent banánů (na svém území, ne v zámoří)?
Slavomil Vinkler
3.10.2025 13:08 Reaguje na Jan ŠimůnekTy skleníky by se nemohly opolatit, neb rozvod tepla, stavba a ůdržba skleníků atd,... při koncové ceně banánů 20 kč...
Jaroslav Pokorný
3.10.2025 22:50 Reaguje na Slavomil VinklerJiří Svoboda
8.10.2025 16:15 Reaguje na Jaroslav PokornýJan Šimůnek
3.10.2025 18:26Slavomil Vinkler
3.10.2025 18:45 Reaguje na Jan ŠimůnekTonda Selektoda
3.10.2025 21:25Jan Šimůnek
4.10.2025 12:57Ano. a to teplo z JE je v podstatě ekonomicky dost blízké teplu geotermálnímu.
Radek Čuda
8.10.2025 11:21Tenhle dotační neobolševismus je fakt na palici a je přesně to, na co slavná Evropa dojede.
Slavomil Vinkler
9.10.2025 06:56 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
9.10.2025 15:28 Reaguje na Slavomil VinklerAkorát nevím o tom, že by na výstavbu nějakých rour z Mělníka šly peníze z povolenek. Stejně jako netuším, co mají dodávky dálkového tepla společné s blackoutem, který mimochodem v půlce Prahy byl.





Evropská agentura pro životní prostředí představila v Praze zprávu o stavu životního prostředí
Jedenáct projektů na modernizaci železniční dopravy si rozdělí 15 miliard z Modernizačního fondu
Česko získalo prestižní ocenění za podporu uhelných regionů