Arnika: Osud Labe se opět dostává na stůl Poslanecké sněmovny
Realizací plavebního stupně Děčín by došlo k nevratnému zásahu do ekosystému řeky. Jedná se o cenné území s řadou ohrožených druhů, v neposlední řadě je Labe naší jedinou lososovou řekou. Návrat lososů byl možný jen díky tomu, že je jeho tok až po ústí do moře pro ryby volně prostupný.
Grafy, které sdružení Arnika připravilo, jasně deklarují nesmyslnost záměru i z čistě praktických důvodů. Po Labi se dnes již téměř nic nepřepravuje, a neustále ubývá vody – po většinu roku tak není možné na Labi plout. Smlouvou požadovaná minimální hloubka Labe na našem území je neadekvátní oproti německé straně, což je logický nesmysl, pokud bychom měli brát vážně argumenty, že cílem je umožnit plynulou plavbu lodí až do Hamburku.
Sdružení Arnika počátkem tohoto roku poslalo otevřený dopis novému předsedovi vlády Petru Fialovi, ministryni životního prostředí Anně Hubáčkové a ministru dopravy Martinu Kupkovi. Spolu s nevládními organizacemi sdruženými v Zeleném kruhu v něm žádalo, aby ratifikaci dohody zastavili.
Na neúspěšné pokusy o prosazení zmíněných vodních děl byla za čtvrt století promarněna téměř miliarda korun (jak kritizuje i NKÚ ve zprávě z roku 2019).
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (29)
smějící se bestie
14.2.2022 16:46Těch 119-140cm, mají Němci v kterých úsecích Labe - sabotéři !
Majka Kletečková
14.2.2022 18:01Majka Kletečková
14.2.2022 18:06Neznamená to, že lodě s hlubším ponorem budou moci plout jen v naší části Labe, ale už ne v Německu?
Bude to vůbec rentabilní, když v souvislosti s oteplováním a větším výparem bude vody v Labi méně a čím dál větší část roku nákladní lodě nebudou moci plout?
Jiří Svoboda
15.2.2022 16:21 Reaguje na Majka KletečkováJaroslav Řezáč
14.2.2022 18:40Katka Pazderů
15.2.2022 05:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA od Střekova beton, jeden jez za druhým.
smějící se bestie
15.2.2022 06:09 Reaguje na Katka PazderůBřetislav Machaček
15.2.2022 09:04důchodce, policista, voják, poslanec atd. Je lodní doprava neživí, ale
žijí z daní, které produkují i ti lodní dopravci, loďaři, kteří čekají
na vodu, aby odplula hotová loď po proudu k odběrateli, lodní dopravu
potřebují producenti velkých strojírenských výrobků a různého zboží,
které se po vodě dopraví levněji a hlavně EKOLOGIČTĚJI. Tak ale neuvažují
úzce zaměření ekologové a ekologové potížisté, kteří bojují s pokrokem
ze zásady, protože se vidí v minulosti a nebo alespoň v zakonzervování
stávajícího stavu. Pak sednou do letadel a letí obdivovat Nizozemí s jeho
kanály. Užívají si plavby po Rýnu, Mohanu, Dunaji atd.,kde už je hotovo.
No a taky opěvují plavbu po domácím Baťáku, po kterém se žádné zboží mimo chlastu účastníků rekreační plavby nepřepravuje a udržuje se za milióny. Ano, je to zásah do krajiny, ale dnes jsou možnosti rybích přechodů, nebo rybích výtahů a mořnost plavební komory využít i pro tahy ryb. Lososům brání hlavně znečištění přítoků, kde se kdysi rozmnožovali a jejich průchodnost. Velkými řekami proplují, pokud přežijí tření a prvý rok v řece, kde se vykulí z jiker. Tak jim ochranáři nasadí predátory a diví
se, že nepřežijí. V moři je loví kde kdo a to i v ústí řek a tak co má doplout k vytření? To není o jezech, ale o špatných jezech a je možnost
je při investicích do splavnění realizovat tak, aby nebyly překážkou.
Svatá Prostoto
15.2.2022 14:34 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
15.2.2022 15:36 Reaguje na Svatá Prostotovýrobků strojírenství. To samé lodě vyráběné v našich
loděnicích vlakem nedopravíte, ale pouze po řece. To uhlí
z Austrálie přeložili v Hamburku na říční lodě, protože
železnice narazila na strop přepravních možností. Je pak
ještě možnost naložit vše na kamiony a velké výrobky na
speciální podvály jedoucí po silnicích s omezením ostatní
přepravy. Lodě byly, jsou a budou pro přepravu některých
druhů zboží výhodné už jen proto, že cesta po proudu je
energeticky minimálně náročná. Rovněž tak není problém
ekologizace lodní dopravy i těmi bateriemi, které pouze
nahradí balastní zátěž pro stabilitu lodě a nebo jí mohou
být nádrže na stlačený plyn k pohonu lodních motorů. Je
tu vždy i zboží, které nespěchá a nějaký ten den navíc
nevadí. Železnice je přetížená a silnice nafukovací taky
nejsou. To, že lodní přeprava klesá není tím, že by se
nevyplácela, ale že ta silniční se podbízí cenou a taky
operativností. U kontejneru neznám rozdíl mezi vlakem
a lodí. Obojí je o překládce kontejneru a pouze je rozdíl
ve vzdálenosti poslední překládky a cíle. No a přeprava
kontejneru z Činy přes Hamburk kamiónem je doslova EKO
zhovadilost, když může doplout až třeba do Prahy. On ale
nemůže, protože schází pár desítek kilometrů splavněného
Labe. Sto kontejnerů na lodi je sto kamionů a o rozdílu
v množství paliva a pracovní síly ani nehovořím. Ono i
ekolog není jako ekolog, když jde o preferování toho, či onoho. Já jen popisuji, že ty úpravy toku, včetně zdymadel
a plavebních komor nemusí být vždy pouze na škodu. Řeka
už nebude nikdy jako před tisícem let, protože její okolí
je už jiné taky a bez okolí nebude "divokou" řekou, ale
stále řekou spoutanou příbřežním osídlením a dopravními
stavbami. Být třeba Odra splavněná do Bohumína, tak to
uhlí plulo až tam a vlakem pár kilometrů do hutí. Tak
doplulo do Čech a odtamtud po přetíženém železničním
koridoru na Ostravsko. A do budoucna to nemusí být pouze
uhlí, ale i hotové ocelové profily, které se bude brzo
vyplácet dovážet, než tu rudu, uhlí a platit povolenky.
Deformace ekonomiky zvýší přepravní nároky a vodní cesty
se stanou možností, jak ulevit silnicím a železnicím.
Petr Eliáš
15.2.2022 16:07 Reaguje na Břetislav MachačekJarka O.
16.2.2022 09:48 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
16.2.2022 16:11 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Eliáš
15.2.2022 16:04 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
16.2.2022 14:50 Reaguje na Petr Eliášjsou i o absenci plavebních stupňů, které slouží právě
pro taková extrémní období. Nebýt Vltavská kaskáda, tak
je i Vltava v takových letech v Praze potokem. Přečtěte
si něco o voroplavbě, jak zůstaly v některých létech vory
na suchu, prameny museli rozdělit na menší a dřevo pak
plavit kládu po kládě. Být tu před sto léty ty spolky,
tak místo lodí na Vltavě plují maximálně na jaře vory a
v létě pramice. Provozovat lodní dopravu na zcela
přírodním toku typu Vltavy je utopie a při sníženém
průtoku by řeka páchla jako žumpa. Dnes ji dotují
vodou přehrady a dostatečnou hloubku pro lodě zajišťují
plavební stupně s plavebními komorami. Nedoukům nemá
smysl vysvětlovat, že i to je zadržování vody v krajině, které pomáhá doplňovat vodou z řeky podloží a plnit vrty
například v Káraném. Dnes to zrušit, včetně Vody z Želivky, tak se Praha zastavila v rozvoji už před sto a více léty.
Ze studní ve městě by to nebylo ani na pití, natož na
hygienu atd. Jinak pokud mektám, tak vy k věci neříkáte
jako vždy zase nic a pouze napadáte vytipované diskutéry.
Je to ubohé, ale asi se na víc nezmůžete.
Svatá Prostoto
16.2.2022 16:14 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
16.2.2022 17:01 Reaguje na Svatá Prostotoi jezy doplněné o plavební komory a rybí přechody.
Na malých vodotečích opěvují ochránci hrázky a i hráze bobrů, ale přehrady a jezy jsou na větších
řekách fuj. Nebýt jezů, tak se v kulturní krajině
budou muset o to více zpevňovat břehy, protože
proud je bude vymílat, kdežto klidná voda v
nadjezí je vymílá minimálně. Ve městech by to
bylo ještě horší a nebýt tam co kousek jezy, tak
nemá co chránit mosty před proudem řeky. Klidná
voda má svá pro i proti, neboť mění podmínky k
životu vodním tvorům a taky má vliv na kvalitu
vody. V nadjezí se zadržují sedimenty, které
by jinak voda odnesla do moře a které je možné
těžit a vracet bahno na pole a písek a štěrk
použít ve stavebnictví. Zachytávají dřevo,
plasty a jiné plovoucí nečistoty, které lze
snadnou z nadjezí uklízet. Pod jezem se voda
okysličuje a sousedství s jezem bývalo terno,
kdy si za jeho čištění mohl správce ponechat vytahané dříví k otopu. Těžba sedimentů bývala zpoplatněna, neboť před masovým záborem půdy k těžbě ve štěrkovnách to býval jedinečný zdroj
písku a štěrku. V dobách hospodářské krize se
ruční těžbou sedimentů živil i jeden z dědů a
taky "baštováním" břehů dřevěnými pilotami s vrbovým výpletem. Takže sice bez betonu, ale regulace byla kdysi zcela běžná a lidé věděli
proč. Žili u řeky a nechtěli, aby dravý tok
vymlel a odnesl jejich pole a dům pryč. Dnes
panelákoví lidé nepochopí smysl regulací a ani
vodních stupňů sloužících nejen plavbě, ale i
k těm účelům, které jsem popsal. Chtěli by mít
z lesů pralesy, z polí ekopolíčka a z řek
panenské řeky plné meandrů i ve městech. Nic
ale nedělat, nic udržovat a pouze obdivovat.
Vše koupit v krámě z dovozu a nic nevyrábět,
protože to škodí životnímu prostředí. Jsou
placení z daní těch, co něco vyrábí a tvoří
a ještě je kritizují. Je načase srovnat zase
hodnotové žebříčky ve prospěch producentů
daní a v neprospěch jejich příjemců. Vážit si
práce jiných a vytvořených hodnot musí být
alfou a omegou lidí a nikoliv opačně.
Svatá Prostoto
17.2.2022 12:38 Reaguje na Břetislav MachačekJinak to píšete hezky, to ne že ne, ale podle toho popisu jste se zaseknul tak někdy za TGM. Od té doby se toho trochu změnilo, takže vzpomínky na přivýdělek vašeho dědečka jsou fajn, ale úplně mimo.
Aby to bylo jasné. Plně chápu, že někdy za císařepána, a často ještě dřív, se na řece vyšvihnul jez, bo k vodní energii nebylo moc alternativ, vodní cesta byla v řadě případů nej a jediná reálná možnost a živobytí nebylo žádná sranda. A lidí bylo oproti dnešku jak prd. Ale dnes už jsme prostě úplně jinde a úplně jinde jsou i ty priority, a to je potřeba brát do úvahy.
Svatá Prostoto
17.2.2022 12:43 Reaguje na Svatá Prostotohttps://en.wikipedia.org/wiki/Dam_removal
nebo
https://damremoval.eu/dam-removal-map-europe/
Časy se zkrátka mění, že;-).
Břetislav Machaček
17.2.2022 15:33 Reaguje na Svatá Prostotolikvidace přehrad. Ony jsou totiž
některé přehrady ve světě tak odfláknuté, že hrozilo jejich
protržení a než to, tak je raději
cíleně odstranili. Taky existence
přehrad v divočině jako zdroje energie pozbylo na významu při
zavření blízkých dolů a nebo
zpracoven surovin. Když neměly
odběr, tak byly k ničemu. U nás
se to netýká žádné z přehrad a to ani těch nejstarších. Ve Francii to je podobné a tam JE bohatě nahradila
jejich výkon. I u nás se zanesení
sedimenty sice zvyšuje, ale ne až
na takovou mez, že by už neplnily svoji původní funkci. Zkuste třeba žádat například vypuštění Lipna, nebo Orlíku. Lidé vás poženou a vy se nestačíte ani ohlédnout. Dnes
jsou součástí nové krajiny i pro
rekreaci při absenci přírodních jezer, které jsou taky přehradami
vytvořenými přírodou při sesuvu
půdy do koryta toku atd. Vodní stavby budovali Sumerové, Egypťané,
Mezopotámci, Číňané a u nás Krčín
a další. A víte proč? Neznali ty
vaše argumenty o škodlivosti těch
staveb. Díky vodním stavbám došlo
lidstvo ve svém rozvoji až sem, kdy si myslíte, že už je nemusíme dál
budovat. Co je prosím kláda napříč
potokem? Není to přehrada? A co
bobří hráz? Každá taková stavba
má na život v řece vliv. Už jste
viděl lososa, že by překonal bobří
hráz? Kde ty stávající přehrady
hrozí protržením, nebo se zanáší
a nebo je nepotřebují, tak ať si
je zlikvidují. Ale tu? A co to tak
poradit Rakušákům s jejich hrázemi
co kilometr na horských tocích a
nebo Norům pyšnícím se výkonnými
hydroelektrárnami. Ono je EKO nic
nedělat a pouze přihlížet přírodě?
Tak si to v divočině měsíc zkuste
bez výdobytků civilizace! Návrat
do minulosti je utopie, které věří
pouze naivní nedouci a snílci. Ono
putovat divočinou, lovit pouze
holýma rukama a živit se v zimě
kořínky, tak nebudete kritizovat přetváření přírody člověkem s tím
pohodlím a dostatkem potravy co
civilizace přináší. Jsou to pouze
kecy lidí, kterým nechybí téměř
nic a tak si myslí, že to není ani
třeba, ale když toho je nedostatek, tak prví křičí proč! Kdo je vinen!