https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/automat-otevreny-dopis-ministru-dopravy-k-chystanym-zmenam-zakona-1-5-m
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

AutoMat: Otevřený dopis ministru dopravy k chystaným změnám zákona „1,5 m“

18.7.2022
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás v návaznosti na osobní schůzku k možné změně zákona o povinném odstupu při předjíždění cyklistů. Zástupce našeho spolku se Vám snažil vysvětlit hlavní důvody, proč je velmi problematické rušit povinný odstup pro automobily jedoucí nižší rychlostí než 30 km/h. Dovolte mi tyto hlavní důvody znovu shrnout a upozornit na to, proč je podle spolku AutoMat, ale i řady dalších dopravních expertů nebezpečné ve Vámi navrhovaném znění a především v tak krátkém časovém odstupu měnit zákon, který není v platnosti ani rok:
 

Nedostatečné zhodnocení:

Ministerstvo nezveřejnilo žádná data, analýzy ani konkrétní důvody, v čem zákon na komunikacích způsobuje problémy a z jakého důvodu je zákon nutné urychleně měnit. Zákon (který se pracně a komplikovaně připravoval několik let) platí teprve 7 měsíců, tedy ještě příliš krátkou dobu na seriózní zhodnocení jeho dopadů.

Výhrady Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) také nejsou podloženy žádnými statisticky významnými případy, ničím, co by mohlo vypovídat o jakémkoliv trendu potenciálních problémů. Na úzkých lesních cestách kolem 3 m šířky nemůže těžká lesní technika (ale ani osobní automobil) cyklistu bezpečně předjet, aniž by ho ohrozil nebo zranil. Lesní cesty jsou na to připraveny tzv. výhybnami. Na této situaci nemění nic současné, ani navrhované znění zákona. Je na místě připomenout, že ještě před uvedením stávající verze zákona v platnost strašili někteří politici a novináři zpožďováním autobusové a nákladní dopravy, kolapsem na českých silnicích. Zde je naopak již s jistotou možné říci, že se nic z toho na silnicích nestalo. Kolaps na lesních cestách, kterým teď straší SVOL bez jakýchkoliv dat či důkazů, tak zřejmě také nenastane.

Výchovný aspekt:

Intenzivní debata a medializace před přijetím zákona napomohla k povědomí o potřebě dostatečného odstupu při předjíždění pro bezpečnost cyklistů (ale i chodců). Policie podle dostupných informací zákon nijak nezneužívá. Pokud řeší podněty, tak jsou pokuty, které společně s podáním vysvětlení ukládá, symbolické. Debata i sankce mají samozřejmě výchovný, psychologický aspekt pro české řidiče a řidičky. S plánovanou změnou ale policie o tento nástroj přijde (viz bod 4) a pozitivní trend, který tato debata nastartovala (a který je mimochodem subjektivně na silnicích znát), zeslábne, nebo zcela zmizí.

Zákony, které zásadněji mění pravidla na všech komunikacích, je třeba trpělivě vysvětlovat a ideálně spojit s velkou osvětovou kampaní. Když ale takový zákon začneme bez zhodnocení jeho dopadů, odborné diskuze a po velmi krátké době měnit, může velmi snadno dojít ke zmatení veřejnosti. Hrozí, že si každý bude vykládat po svém i samotný význam zákona.

Bezpečnost – životy a zdraví:

Ve Vašich mediálních vyjádřeních jste citoval statistiku BESIP, respektive Centra dopravního výzkumu, ze které zdánlivě vyplývá, že nedodržení bezpečného odstupu při předjíždění je marginálním problémem v celkovém počtu nehod s cyklisty. Skutečnost je ovšem naprosto jiná, na což náš spolek již déle upozorňuje. V žádném případě se nejedná o pouhé jedno procento z dopravních nehod, ale až o 15-20 % dopravních nehod, které s nebezpečným odstupem při předjíždění souvisí. Každoročně dochází vinou nedodržení bezpečného odstupu nejméně ke 30 závažným nehodám.

V mnoha zemích (Itálie, Portugalsko, Slovensko…) předcházely přijetí obdobného zákona fatální nehody známých sportovců-cyklistů. V České republice se pro jednou podařilo přijmout nějaké opatření preventivně a ministerstvo místo masivní osvěty zákon zásadně oslabuje (fakticky ruší).

Pokud se do znění zákona opět vrátí abstraktní termín „bezpečná vzdálenost” bez další specifikace, budeme se znovu setkávat s ohrožováním dalších účastníků silničního provozu čistě na základě subjektivního pocitu a zhodnocení bezpečnosti (které je problematické zejména v případě absence osobní zkušenosti „z druhé strany”). I v rychlosti kolem 30 km/h mohou mít nárazy zezadu nebo z boku pro člověka těžké až fatální následky. Obzvlášť při předjíždění těžkými vozidly, které mnohdy nemají chráněné boky před pádem oběti pod zadní kola.

Vymahatelnost:

Pokud bude minimální odstup podmíněn současně aktuální rychlostí vozidla, bude kontrola a především zpětná vymahatelnost výrazně složitější, než tomu je doposud. Obrazová dokumentace přestupku již nebude dostačující a reálně hrozí, že policie všechny podněty odloží. Již dnes je obtížné přesvědčit některé úřady o zcela očividném porušení bočního odstupu doloženým videozáznamem. S novou úpravou se stane z odmítání nebezpečného předjetí jako přestupku standard. Novela zákona v důsledku povede k tomu, že se tento zákon přestane (byť jen symbolicky) vymáhat, a tedy i dodržovat.

Dobrá praxe:

V žádné ze zemí, kde podobný zákon zavedli, nemají jeho platnost podmíněnou aktuální rychlostí vozu, pravděpodobně z výše uvedených důvodů. Jedinou výjimkou je Rakousko, kde ovšem probíhá široká debata, respektive kritika dopravních expertů k tamní připravované podobě zákona.

Z výše uvedených důvodů si Vás dovoluji touto cestou požádat o přehodnocení Vašeho záměru a stažení navrhované novely alespoň do doby, než její podoba projde dostatečnou expertní debatou a bude doplněna o další nezbytné složky, které zvýší bezpečnost na našich silnicích. V debatě o tom, co jednotlivým dopravním skupinám, zejména těm nejohroženějším, může opravdu pomoci, Vám ochotně nabízíme spolupráci.

Děkuji Vám a jsem se srdečným pozdravem

Mgr. Martin Šotola,
výkonný ředitel spolku AutoMat
reklama

 
AutoMat

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Joska Malý

18.7.2022 22:28
Otevřený dopis sdružení Automat:
Nevážené a pohrdané združení neomarxistů,
prosím přestaňte nám životy otravovat vaší rudou ideologii maskovanou za bezpečí a zdraví občanů, přestaňte skrze vaše lidi na magistrátu ničit estetiku ulic hlavního města.

Dnes jsem po delší době jel na kole po silnici od právnické fakulty až kamsi do Modřan a celou dobu jsem se styděl, neb na celé trase, kde jsem jezdil celých 20 let bez potřeby jakýchkoliv hloupých průhů, které nesmyslsně začínají a končí a nic nemění, jen jsou nevkusné, nešlo nejet po silnici jako dřív, ale v těch hloupých průzích, které leda tak zhoršují dopravu a štvou řidiče proti cyklistům. Styděl jsem se za ty pruhy a za to, že mě řidiči musejí předjíždět 1,5 metrovou oklikou a ne jako dříve, rozumně. Nestojím o Vaše pruhy ani o 1,5 metru.

Naopak bych ocenil, aby "noví" pražští cyklisté, kteří patrně podobně jako náměstech Scheinherr, který si plete trasy metra a který je možná zvykly na provoz z maloměsta odkud pochází, jezdili zásadně po silnici, nikoli po chodníku. Kolo na chodník nepatří. Dále aby nosili helmy a používaly kola technicky adekvátní geografii a kvalitě vozovky v Praze. Nemuseli by pak fňukat, jak se bojí o život.
Stastistky nehod hovoří jasně, většina nehod cyklistů jsou samonehody s lehkým zraněním a u vážných často chybí helma...

Upusťte od šikany normální většiny fanatickou a nikým nevolenou menšinou!

Děkuji za pochopení
Odpovědět
ZK

Zan K.

25.7.2022 08:17 Reaguje na Joska Malý
Imnu co si národ navolil, to má. Vše je jen a jen obrazem celkové současnosti a úrovně národa.
Odpovědět
Ra

Radek

25.7.2022 08:39 Reaguje na Joska Malý
super odpověď!!!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.7.2022 04:16
O jakých " výhybnách" na těch úzkých lesních cestách pane Šotola, mluvíte? Ano, zákon by se měl změnit protože mnohé silnice( okresky) a hlavně v poslední době cyklisty tolik oblíbené lesní cesty nejsou na toto konstruovány. Takže v zákoně by se měla objevit pasáž o přednosti motorových vozidel na cestách pro ně určených s tím, že cyklista bude mít právě na těch úzkých cestách zákonem danou povinnost umožnit bezpečný průjezd rychlejším dopravním prostředkům a to třeba i tím, že se na krajnici zastaví a sesedne.
Odpovědět
ZK

Zan K.

25.7.2022 08:21 Reaguje na Jarek Schindler
...v zákoně by se měla objevit pasáž ... to je jen povzdech k ničemu. Já říkám, že motoristé by mšli onen paskvil do puntíku dodržovat, a následně vzniklé problémy a kolony by ony pomazané hlavy donutily rozumně mylet.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.7.2022 20:07 Reaguje na Zan K.
Já psal o okreskách a lesních cestách. Tam nikdo problémy asi řešit nebude a odskáče to pouze nervová soustava řidiče kterého cyklisté prostě dopředu nepustí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.8.2022 22:06 Reaguje na Jarek Schindler
Možná by nebylo od věci jít se párkrát na nějaké takové šikovně vybrané okresky po ránu projet ... až by poněkolikáté dorazila na více místech do nejbližšího města kolona aut i nějaký ten linkový autobus s hodinovým zpožděním, třeba by se něco dít začalo.

Postup hnusný, já vím. Ovšem braní náhodných lidí za rukojmí, to zavedli aktivisté už dávno a stát proti tomu nic nedělá.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

25.7.2022 08:48
Všechno je to o zdravém rozumu - ovšem ten musí být NA OBOU STRANÁCH.
Na kole jsem toho najezdil hodně. Ale nikdy by mne bývalo ani ve snu nenapadlo, že JÁ se svým kolem jsem na silnici ten pan důležitý, ten, komu se ti ostatní mají podřizovat a přizpůsobovat, protože JÁ přece reprezentuji zdravý, ekologický, prostě ten jediný správný způsob života... Ono je totiž pro auta mnohem méně snadné přizpůsobit se cyklistům, než pro cyklisty přizpůsobit se autům! Prostě na silnici je cyklista cizorodý živel, který tam v podstatě nepatří. A proto když se tam odhodlá, měl by si být plně vědom toho, že auto nemá takové manévrovací možnosti jako on. Že nemůže uhnout do krajnice. Že auto sice může zastavit, ale zdaleka ne vždy dost rychle (a když musí hodně zpomalit či dokonce zastavit a zase se rozjíždět, že to taky něco stojí). Že řidič auta cyklistu možná vidí, ale že ho často ani při nejlepší vůli NEVIDÍ - a je nutné raději s tím počítat. Atd. atd.
A navíc, auta nemohou použít k přepravě z bodu A do bodu B různé pěšiny a jiné vedlejší komunikace, které může používat cyklista. Které by MĚL využívat přednostně - a na silnici se vydat, jen když to nejde jinudy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist