https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/eva-blahova-budou-obce-strihat-kockam-usi-sdruzeni-mistnich-samosprav-nesouhlasi-s-novelou-zakona-o-ochrane-zvirat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Eva Bláhová: Budou obce stříhat kočkám uši? Sdružení místních samospráv nesouhlasí s novelou zákona o ochraně zvířat

9.5.2026 | Eva Bláhová |
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Sdružení místních samospráv ČR vyzvalo poslankyně a poslance Poslanecké sněmovny, aby nepodpořili novelu zákona na ochranu zvířat proti týrání v předložené podobě (sněmovní tisk č. 174). Přestože SMS ČR podporuje snahu zlepšovat ochranu zvířat, upozorňuje, že část návrhu týkající se opuštěných koček a dalších nalezených zvířat ukládá obcím nové povinnosti bez jasných pravidel, právních jistot a finančního krytí.
 
Návrh například počítá s tím, že obce budou zajišťovat odchyt a kastraci opuštěných koček. Neříká už ale, jak má obec v praxi poznat, zda jde skutečně o opuštěné zvíře, kočku bez majitele nebo jen domácího mazlíčka, který se vydal na delší procházku. A už vůbec neřeší, co nastane ve chvíli, kdy by takto skončila na veterinárním stole chovná kočka.

„Obce mají zajišťovat služby pro své občany, ne složitě zjišťovat, komu patří kocour sedící za stodolou. Pokud stát ukládá nové povinnosti, musí zároveň jasně stanovit, jak má obec poznat opuštěné zvíře, kdo ponese odpovědnost za odchyt a kastraci a z čeho se celá agenda zaplatí. Není možné postavit obce do role improvizovaných útulků, zvířecích detektivů a plátců všech nově uložených povinností,“ uvádí předseda Sdružení místních samospráv ČR Petr Halada.

SMS ČR upozorňuje také na další rozpor: po provedení kastrace má být kočka podle návrhu označena zkrácením ucha zářezem nebo zastřižením. Takový postup je ale v přímém rozporu s jiným ustanovením zákona na ochranu zvířat proti týrání.

Zásadní výhrady směřují dále k návrhu, aby se obce stávaly vlastníky nalezených zvířat. Podle SMS ČR to v praxi otevírá zásadní otázky – kdo ponese náklady na péči o taková zvířata a jak má obec vůbec řešit situace, kdy jde například o hospodářská nebo exotická zvířata.

Uspěchané řešení bez odborné diskuse

Stejně otevřená zůstává otázka financování. Důvodová zpráva sama připouští, že není znám počet opuštěných koček v České republice ani celkové náklady na opakované odchyty a kastrace. Přesto návrh počítá s tím, že náklady ponesou obce, aniž by zároveň řešil zdroj financování nebo kompenzace samosprávám.

„Předložený návrh vyvolává více otázek než odpovědí. Chybí dopadové analýzy, návaznost na další legislativu i jasné postupy pro obce. Takto zásadní změny by neměly vznikat bez širší odborné diskuse se samosprávami i dalšími dotčenými subjekty,“ říká vedoucí legislativy SMS ČR Jindra Tužilová.

Podle SMS ČR by jakákoli podobná úprava měla být spojena především se zavedením funkční identifikace zvířat. V letošním roce se očekává přijetí evropského nařízení o dobrých životních podmínkách psů a koček a jejich sledovatelnosti, které může vyvolat další změny české legislativy. Podle zástupců SMS ČR je proto rozumnější nejprve vyčkat na finální podobu evropských pravidel a teprve poté přijímat navazující národní úpravu.

Sdružení místních samospráv ČR závěrem dopisu poslankyním a poslancům kritizuje snahu projednat předlohu ve zrychleném režimu už v prvním čtení. Takový postup podle něj neumožňuje dostatečnou debatu nad návrhem, který může výrazně dopadnout zejména na menší obce. SMS ČR proto žádá poslankyně a poslance, aby sněmovní tisk č. 174 v předložené podobě nepodpořili a otevřeli prostor pro kvalitnější řešení, které bude chránit jak zvířata, tak obce.


reklama

 
foto - Bláhová Eva
Eva Bláhová
Autorka má na starosti mediální a komunikační servis SMS ČR.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.5.2026 05:31
A kdo to bude všechno platit,
když vidíme, co je předváděno kvůli placení ČT státem/obce = stát, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2026 06:17 Reaguje na smějící se bestie
sice nevím, jak to s tím souvisí, ale ta hysterie kolem převedení poplatků za ČT a RO je nesmyslná a živená médií. Žádné poplatky se neruší, ale převádí. Což je pod rozlišovací schopnost mediálního prostoru. Média vytváří hysterii a ještě se na ní živí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2026 06:56 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ostatně, koncesionářské poplatky měly smysl, když tv měl každý desátý, dneska, když má každý třetí dvě tv jsou archaismem.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2026 07:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
...a nebo taky žádnou...to není povinnost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.5.2026 08:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No souvisí -
platit ČT státem vadí,
platit vše kolem koček státem, vadit nebude,
lacinější je pohodný/ras a ještě by byly ledvinové pásy.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

9.5.2026 17:40 Reaguje na smějící se bestie
Kočka jakožto nejnebezpečnější a nejrozšířenější predátor který má největší vliv na devastaci biodiverzity musí být chráněna stůj co stůj. Bez ní přírodu nezlikvidujeme a nevybudujeme ekologismus. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.5.2026 05:41 Reaguje na Imarr Imarr
JO,
tak to vidí ti zelený spasitelé světa,
s humanismem takovým musí být konec a nejenom u koček
toulavých !
Odpovědět
II

Imarr Imarr

10.5.2026 16:45 Reaguje na smějící se bestie
Musíme opatrně se svými názory. Já už pod svým jménem diskutovat nemohu.
Odpovědět

Radek Čuda

11.5.2026 13:32 Reaguje na smějící se bestie
S ohledem na to, že se díky minulé vládě stala z koncesionářských poplatků daň z internetového připojení (u FO) a daň z hlavy (u PO), tak je ten převod financování na rozpočet zcela ok.

Pokud tedy je stát mocí mermo toho názoru, že zrovna veřejnoprávní televizi a rozhlas tak hrozně potřebuje. A že to je v druhé čtvrtině 21. století názor poněkud ... řekněme pro pamětníky;-)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

9.5.2026 11:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ale vždyť se vůbec nejedná o to, kdo tu TV a R bude platit. Zda koncesionáři, nebo stát z našich daní. Jde především o to, že koncesionáři nemají právo požadovat po vedení TV a R předložení podkladů, za co jsou ty jejich peníze skutečně utraceny a zda se na nich někdo nepřiživuje. Pokud však tu TV a R bude platit „ten zlý stát“, ten bude mít zákonnou povinnost kontroly. A některým lidem a jejich firmám, pak může vyschnout penězovod, na kterém jsou existenčně závislí.
Odpovědět
AI

Animoid II

11.5.2026 13:28 Reaguje na smějící se bestie
To už je v legislativě dávno vyřešené, to že si toho banda trubců z Poslanecké sněmovny "nevšimla" je jejich chyba. Měli nejmíň 6 let na to, aby s tím něco dělali.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.5.2026 06:13
obecně by se to jevilo, že je to v pořádku. Problematika se může vymknout kontrole, zejména v menších obcích.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.5.2026 07:01
Kastrace, stejně jako zážez v uchu kastrované kočky není samozřejmě týráním. Pokud zákon říká že ano, tak je potřeba změnit špatný zákon.
Pokud jsou "divoké" kočky problém, tak by se měl problém řešit. A obec je tím správným subjektem. Už dnes některé zodpovědné obce nabízejí kastraci takových zvířat zdarma, nebo na ni přispívají.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.5.2026 08:40 Reaguje na Richard Vacek
Jo,
zástřih ucha, kastrace týráním není,
ale kupírování u psů, aby odpovídali rase kterou vyšlechtili předkové, je už dlouhá léta týráním - takhle si tu žijem za těch zelenejch spasitelů světa.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.5.2026 12:53 Reaguje na smějící se bestie
Kupírování psů se nedělá pod narkózou a na rozdíl od značkování kastrovaných koček je úplně zbytečné.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

9.5.2026 17:41 Reaguje na smějící se bestie
Ano. Co je a není správné určuje strana! Ta správná strana!
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

9.5.2026 12:01 Reaguje na Richard Vacek
Z toho naděláte. Kdysi jsme měli v kasárnách až pět stejných koček. A aby si jednotlivé čety poznali tu svou, a nehladili tu cizí, taky si je označili. Každá četa měla svou barvu, kterou té své kočce natřela zezadu levé ucho. V době používání souprav barev „Unicol“ na výrobu metrů, kolik ještě zbývá do civilu, to nebyl žádný problém. Jednoduché, trvanlivé a bez týrání...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.5.2026 09:45
Zda jde o týrání se již řešilo a vyřešilo.Týrání to není.Není důvod se k tomu stále vracet.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.5.2026 10:08
Ta kastrace zabrání kočkám lovit ptáky a šířit kočičí nemoci? Možná se omezí jejich počet, ale není moudřejší je už nevypouštět zpět? V ZOO se utrácejí zdravá nadbytečná zvířata, v drůbežárnách jednodenní kuřata podle pohlaví určená buď na maso a nebo na vejce. Běžně se utrácely koťata i štěňata a nyní si hrajeme na humanisty. Příbuzná mi kdysi přinesla jako
danajský dar městské toulavé kotě. Prvé co jsem udělal bylo vyšetření u
veterinářky a zděšení, že je sice léčitelně nemocná, ale s náklady jako
by šlo o člověka. Za týden se přišla příbuzná podívat, jak se kotěti daří
a ono už nebylo. Neptejte se jak, ale už nebylo a pořídil jsem si kočku
zdravou z vesnického prostředí, aby příbuznou nenapadlo mi z města zase
nějakou přinést. Lidé je tam krmili, do sklepů jim otevřeli okénka a tím
ubytovali a krmili i potkany. Město deratizovalo potkany a kočkomilové
je krmili a umožnili ve sklepích ubytování. A nyní se mají obce a města
starat i o toulavé kočky? Vlastník by měl kočku nechat očipovat a po
odchycení by měl mít týden na její vyzvednutí z karantény. Po týdnu by
nastalo radikální řešení mnohem moudřejší, než kastrace, odchyty a to
značení zastřižením uší. Ty toulavé kočky jsou zlo pro ptactvo a pro
kočky se stálým "bydlištěm" jsou rizikem různých nakažlivých nemocí.
Šíření nemocí by mělo být trestné a hlavně už by se ty nemocné neměly
vypouštět po kastraci zpět.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.5.2026 10:12 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.5.2026 12:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Problém jsou toulavé kočky ve městech.Bez přístřeší.Na vesnici se jich dříve či později někdo ujme.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

9.5.2026 17:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Kočka jako devastátor biodiverzity musí být chráněna. Jinak ten humanistický ekoloismus nevybudujem.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

9.5.2026 13:37
Člověk už na ulici nepotká ani blbou kočku. Všechny zvířata vyhubte ať zůstanou jenom čokli tupouni!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.5.2026 14:53 Reaguje na Dorian Černý
Copak koček je na ulici dost, ale manželky si nás dobře hlídají.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.5.2026 18:25 Reaguje na Dorian Černý
Až se vám dítě nakazí například toxoplasmózou z trusu nakažených koček v městském pískovišti, tak přestanete mudrovat. Jsem všemi deseti pro návrat vztekliny a bude po mudrování o bezprizorních kočkách, psech, liškách ve městech a vlcích v okolí vesnic a měst. Falešný pocit bezpečí při kontaktu s neznámým zvířetem se zabydlel
hlavně u generace, která vzteklinu nezažila. Moje prababička kdysi
dostala finanční odměnu za likvidaci vzteklého psa. Ten pokousal
pár lidí a zvířat a když ji začal nahánět, tak před ním utekla do
domu a nachystala sekeru. Nechala ho strčit hlavu do pootevřených
dveří a dveře přidržela tak dlouho, dokud mu sekerou nerozbila lebku. Měla štěstí, že ji nepokousal a nenakazila se ani z jeho
krve, kterou smývala vroucí vodou s lizolem(tehdejší desinfekce,
kterou ji dal místní veterinář). Ta odměna od starosty byla v
hodnotě tehdejší měsíční mzdy a můj děda vždy vzpomínal, jak ji
starosta veřejně děkoval za likvidaci vzteklého psa. Na vesnici
dostala přezdívku RAS za tu pohotovou reakci a odvahu.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

9.5.2026 18:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Celý dětství jsem se hrabal v písku posraným od koček a žiju.
Nákazy jsou jenom výmluva aby uředník měl zaregistrovanýho v kolonkách každýho živýho tvora na Zemi.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.5.2026 07:07 Reaguje na Dorian Černý
Jste si jistý, že toxo nemáte? Ona zvyšuje nejen fyzickou útočnost.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.5.2026 08:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Protilátky proti toxoplasmose měla za dob mých studií většina venkovské populace.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.5.2026 09:58 Reaguje na Emil Bernardy
Wiki: Toxoplasmou se v průběhu života nakazí až 80 % populace. největším nebezpečí jsou těhotné ženy, které se do té doby s parazitem nesetkaly – při infekci plodu může dojít k jeho úmrtí nebo vzniku vážných vrozených vývojových vad.
U imunokompromitovaných osob (např. AIDS) může toxoplazmóza vyvolat závažné poškození CNS.
Udává se, že T. gondii může manipulovat s lidským chováním. Některé studie ukázaly, že infikovaní lidé reagují pomaleji v kritických situacích,
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.5.2026 13:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já to vím.To chování se údajně studovalo na myších,méně lopatrné,snažší kořist.Jistě musíte mít dojem,že internet vede ke zblbnutí.Zapeklitá je dnes borelioza,diagnostika nejednoduchá.U člověka.U zvířat... bez komentáře.
Je dobré o tom všem něco vědět,ale být pořád schopen zvážit rizika a neprožít život jinak než za pecí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.5.2026 13:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já to vím.To chování se údajně studovalo na myších,méně lopatrné,snažší kořist.Jistě musíte mít dojem,že internet vede ke zblbnutí.Zapeklitá je dnes borelioza,diagnostika nejednoduchá.U člověka.U zvířat... bez komentáře.
Je dobré o tom všem něco vědět,ale být pořád schopen zvážit rizika a neprožít život jinak než za pecí.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

11.5.2026 19:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Když oni ti ekologisti žijou v domnění, že když do přírody vypustí oočkované a odčervené vlky, tak takoví budou i další pokolení. Oni žádné nakažené nevypouští.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.5.2026 07:13 Reaguje na Dorian Černý
Přemnožená nepůvodní zvěř, třeba sika, se intenzivně loví a odstřeluje. Pro Kočku plavou, nepůvodní zdivočelá, které jsou plné vesnice, města, zahrádkové a chatové osady atd. to neplatí. Proč se nespustí kampaň vysvětlování ? Toxo stojí tisíce životů lidí. K tomu riziko tasemnice liščí a nedajbože aby se objevila jiná nemoc.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

10.5.2026 16:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kdyby se mělo hubit všechno, co je potenciálně nebezpečný, tak tu nezůstane nic. Zase se řeší problém, kterej neexistuje.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.5.2026 06:38 Reaguje na Dorian Černý
Problém kočka je. Už jenom to, kolik moje dvě kočky donesou domů ptáků - a to kvůli tomu je držím přes den doma. Kolik asi uloví ty trvale venku?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.5.2026 18:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nepůvodní a domestikovaná pane Slavomile.Co píšete dál,není pravda.Možná nemáte rád zvířata,ale je to Váš problém.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.5.2026 06:36 Reaguje na Emil Bernardy
Mám dvě kočky a jezevčíka. Co mi stále okopáváte kotníky vy "znalče". Kočka v lese, zahrádkářské osadě atd. není domestikovaná, ale ferální, zdivočelá. Problém existuje proto, že se zachází jinak s kočkou a jinak s lovnou zvěří.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.5.2026 07:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já pokud jde o zvířata znalec jsem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.5.2026 17:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ještě k příspěvku.Kočky Vašich sousedů v zahrádkářské kolonii či tytéž na výpravě v lese nejsou "zdivočelé".
Odpovědět
AI

Animoid II

11.5.2026 13:25
Legislativa k uvedenému problému je hotová, včetně vypořádání připomínek, které teď, "sto let za opicemi" začali řešit zbyteční, předražení ňoumové, co si říkají čeští poslanci. Tahle záležitost je dávno vyřešená a trubci v Poslanecké sněmovně měli nejméně 6 let na to, aby se k tomu vyjádřili.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist