https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/greenpeace-stromy-ze-zdanickeho-lesa-se-pali-v-hodonine-a-duby-z-evropsky-vyznamne-lokality-se-drti-na-papir
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Greenpeace: Stromy ze Ždánického lesa se pálí v Hodoníně a duby z Evropsky významné lokality se drtí na papír

5.12.2023
Stromy vytěžené ve Ždánickém lese.
Stromy vytěžené ve Ždánickém lese.
Foto | Majda Slámová / Greenpeace
Ve středu se ministr zemědělství Marek Výborný a ministr životního prostředí Petr Hladík mají podívat do Ždánického lesa kvůli kontroverznímu masivnímu kácení, které zde v posledních letech probíhá. V uplynulých týdnech přitom evidují místní lidé zvýšenou aktivitu v lesích a zejména odvoz pokácených stromů pryč ze Ždánického lesa. Do pohybu se tak daly i klády, do nichž organizace Greenpeace umístila GPS trackery. Ukázalo se, že mohutný dub z Evropsky významné lokality Dambořický les odjel do papírny nadnárodní společnosti Mondi Group ve slovenském Ružomberku, zatímco staletá lípa ze Ždánického lesa byla odvezena do areálu bývalé cihelny v Hodoníně, kde místní firma štěpkuje stromy pro elektrárnu ČEZ.
 

Oba GPS trackery byly do klád umístěny ve středu 11. října. Ve čtvrtek 26. října se dal do pohybu dub z Evropsky významné lokality Dambořický les ze skládky dřeva na kopci Písečná - nejdříve zamířil do areálu bývalého JZD v Bučovicích, odkud byl o den později převezen na pozemek ve Vranovicích. Zhruba o měsíc později - ve čtvrtek 23. listopadu před polednem - se pak sledovaná kláda dala do pohybu znovu, tentokrát odjela do papírny ve slovenském Ružomberku, kde byla uskladněna na hromadě dalších klád. Z GPS dat vyplývá, že zásilka dřeva jela po silnici. Firma Mondi podle svého vyjádření pro Greenpeace neodebírá dřevo z chráněných lesů z databáze, kterou poskytuje české Ministerstvo životního prostředí. Lesy Evropsky významných lokalit, k jejichž ochraně se Česko zavázalo a které se započítávají do celkové rozlohy chráněných území, však v této databázi nejsou.

V úterý 14. listopadu byla ze Ždánického lesa odvezena lípa, která se nacházela na skládce dřeva nedaleko prameniště Soudného potoka ve Ždánickém lese. Jejím cílem byl areál bývalé cihelny v Hodoníně u silnice do Ratíškovic. Pozemek dnes podle katastru patří původně rakouské nadnárodní společnosti Wienerberger, která je největším výrobcem cihel na světě. Od roku 2010 zde působí firma Petra Bio, která zde štěpkuje dřevní hmotu pro místní elektrárnu. Ze začátku působila továrna na štěpku značné kontroverze, protože hlasité drcení dřeva rušilo místní obyvatele, a navíc se zjistilo, že podnik je v provozu v rozporu se zákonem. Firma měla dokonce přikázáno areál vyklidit, přesto se jí podařilo v něm zůstat a působí v něm dodnes.

Na fakt, že jsou stromy ze vzácných starých lesů v Česku používány jako palivo či jako surovina k prvovýrobě papíru, neupozorňuje organizace Greenpeace poprvé. Zhruba před měsícem vydala report Zločin proti přírodě: Jak české firmy ničí vzácné staré lesy, v němž zveřejnila informace, že do papírny Mondi v Ružomberoku odjela na konci června i zásilka se vzrostlým bukem ze Ždánického lesa a že buky pokácené ilegálně v Evropsky významné lokalitě Východní Krušnohoří byly prodány jako palivové dříví.

Zuzana Veverková, bioložka, členka iniciativy Živý les pro živý region a předsedkyně ČSOP Kyjov, říká:

„Krátce před ohlášenou návštěvou ministrů ve Ždánickém lese byly odvezeny bezmála veškeré kmeny stromů, které ležely na více než 10 skládkách v lese od konce března letošního roku. Neustálý pohyb mnoha nakladačů připomínal velký úklid. Podobně rychle byla odvezena ohromná skládka s mohutnými buky, které byly pokáceny během října a která jen chvíli ležela na hřebeni Ždánického lesa na rozhraní katastru Snovídek, Mouchnic a Nevojic. Tyto katastry jsou velkoplošnou těžbou dotčeny nejvíce, přitom samotné Lesy ČR, respektive Lesní závod Židlochovice na svých webových stránkách uvádí, že se jedná o oblast s vysoce ceněným prostředím. Dnes už by bylo vhodné informaci přepsat, protože vzrostlých bučin zde už mnoho nezbylo.“

Nikol Krejčová, vedoucí kampaně Greenpeace Nekácejte.cz, říká:

„Ždánický les patří mezi staré lesy, které jsou významné z hlediska ochrany biodiverzity i překonávání klimatické krize. Přesto se nejen v něm, ale i v dalších vzácných starých lesích stále ve velkém a holosečně kácí, a to i v těch, které vlastní stát a spravuje státní firma Lesy ČR. Používat staré lesy jako palivo nebo na výrobu jednorázových papírových krabic a tašek jsou nejhorší způsoby, jak se dá se starými lesy nakládat. Pokud je dřevo místních starých stromů již málo kvalitní pro jiné zpracování než na otop a prvovýrobu papíru, není nic jednoduššího, než staré lesy prostě nekácet. Duby se mohou dožívat až 1000 let, lípy až 700 let, pokud se nepokácí ve věku okolo 120, 150 let, nebo i 200 let, pořád mají před sebou ještě stovky let života již jako biologicky hodnotné stromy, které mohou zvyšovat biodiverzitu a které do sebe každý rok ukládají velké množství uhlíku z atmosféry.“

Kvůli ničení cenných starých lesů, které jsou domovem mnoha vzácných druhů a mají se chránit i podle platné evropské legislativy, vede Greenpeace již od května kampaň Nekácejte.cz. Výzvu za omezení kácení ve starých lesních porostech v majetku státu již podepsalo přes 27 tisíc lidí.

Sledování lípy do Hodonína

Sledování dubu do Mondi Ružomberok

Ždánický les - květen 2023 - Foto: Majda Slámová / Greenpeace

Foto z papírny Mondi - Foto: Matej Kumpán / Greenpeace


reklama

 
Greenpeace

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

5.12.2023 14:05
U starých lesů je asi správné hledat kompromis mezi biodiversitou, užitkovostí, rychlostí ukládání/uvolňování uhlíku... asi je třeba ke každámu stromu přistupovat individuálně, rozhodně ale ne způsobem nic nekácet.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.12.2023 14:19
Ono ale listnaté dřevo nemá moc použití. Na rozdíl od smrkového.
Na stavební řezivo se hodí jen velmi málo, na násady k motykám a podobně a na nabytek z masivu se ho moc nespotřebuje.
Bukové dřevo je myslím dobré na papír, protože má vysoký podíl celulózy a potom jako devo na topení, jako jednodruhové tvrdé dřevo je hodně žádané a dá se slušně zhodnotit.
Dubové dřevo se n papír moc nehodí, protože obsahuje větší množství necelulózních látek, které v papírnách vycházejí jako odpady. To je zase spíš na palivové dřevo. Až nějaké staré velké a současně kvalitní dubové kmeny se dají lukrativně prodat jako dřevo na speciální drahý nábytek podobné účely.
A na výrobu lepeného dřeva, které se potom dá použít do staveních konstrukcí, u nás myslím zatím není technologie.
Odpovědět
AI

Animoid II

5.12.2023 14:34
Jedním z hlavních problémů české ekonomiky není nedostatek peněz, ale korupce, a některými hnutími podporované pohrdání státem, občany a zákony. K tomu přispívala svým dílem i Hospodářská komora, vedená jedním z otců kuponové katastrofy.
Odpovědět
DA

DAG

5.12.2023 15:10
Já bych buky i duby poslal v kontejneru hezky do Číny. Platí nejlíp a žádní ekologičtí fundamentalisté si nemůžou stěžovat. Jinak jak říkám pořád, pokud mám les tak ho hlavně do 120 let smáznout. Zlaté ekologicky bezcenné smrkové porosty.
Odpovědět
kk

karel krasensky

5.12.2023 15:54 Reaguje na DAG
Přesně
Odpovědět
Pe

Pepa

5.12.2023 18:10 Reaguje na DAG
Říkám to furt, je zde stále mnoho stejně smýšlejících magoru, kteří se znovu zasadí o vysazení smrkovych plantáží, protože "smrk sazeli predci a oteplovani je blbost, tak to prece musí rust" a za 40 let je zase budeme dotovat, protože majitele lesů jsou chudáci, kterým uschly plantáže...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.12.2023 09:23 Reaguje na Pepa
Říkám to furt, těch magorů co jen tak od "zeleného stolu" jsou schopni určit co se má kde sázet, se líhne čím dál tím víc.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.12.2023 17:22
Je fajn, že se dševo nenechalo zetlít, ale je z něj užitek. Tak má vypadat činnost zelených, když se soustředí na odhalování plýtvání.
Někdo by řekl, že to je jen dřevo a že naroste znovu, ale je správné, když po pokácení dává ekonomický profit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.12.2023 18:41
Poslat dub do papírny, není to divné?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.12.2023 09:34
Je asi zbytečné psát, že každý kmen se skládá z několika sortimentů rozdílné kvality. U toho dubu je rozdíl v ceně za m3 mezi vlákninou a kulatinou několik tisíc Kč. No a každý sortiment má svého odběratele.
Nemohu za to, že Greenpeace není schopna rozlišovat mezi volně rostoucími stromy a stromy v porostu. Ty v porostu se nikdy nedožijí takového věku jako samostatně rostoucí solitery.
No a hlavně, ty nyní tolik cenné staré porosty byly před těmi 120+ lety také pasekou. No a ty paseky byly tenkrát podstatně větší než dnes. To, že se tyto porosty dožily tohoto stáří je dáno jejich výchovou a je to tedy práce lesníků. Takže nejde o žádné ničení ale o obnovu.
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

7.12.2023 06:04 Reaguje na Jarek Schindler
s vasim nazorem uplne souhlasim!
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.12.2023 09:43
dobrá poznámka, dobrá aktivita. I kdyby se dřevo poslalo do Německa nebo do Číny na kvalitní zhodnocení, je lepší než ho spálit, vyrobit papír. Ale jak správci NP zhodnocují staré dřevo? Pokud posílí přírodu, je to v pořádku, ale nechat celý les zničit kůrovcem, když by tomu šlo zabránit, je jako nehasit požár (je to taky přírodní omlazující proces).
Jaká je priorita zásahů v přírodě- vedou všechny k jejímu max. prospěchu? Zadržování vody? Zalesnění? Rozšířili správci NP močáloviště? Vykáceli kolem les, aby se slatina mohla rozšiřovat a zadržovala více vody? Zvýšili hráze? Naopak v mokřinách přetrvávají meliorace po komunistech!
Odpovědět
rl

rýpal lesní

7.12.2023 08:37
Ve státě, který je více než 30 let veden bývalými vexláky, šmelináři, zelináři, kolotočáři, nefachčenky a zloději, kteří se dostali do sedel po sametovém převratu, založeném na dezinformacích a lžích, využivše nálady ve společnosti chtějící konzum a bažení, požitkářství a bezectnost, nemůže býti jinak. To, co sedí ve Sněmovně, je odrazem zvůle těchto nýmandů, zahrabávajících tuto zemi do hnoje, vyštípávajících z míst slušné prácechtivé a zákona dbalé občany a nahrazujících je svými nohsledy páchajícími zlo dle příkazů těchto, sypajících svým věrným drobky ze svého stolu, zatímco velká část těch slušných strádá. Boj o životní prostředí je nadstavbou společnosti, ve smyslu potřeb, ovšem díky tomu, jak se společnost neumí vypořádat s těmito "šafáři", stal se boj o životní prostředí agendou, proti které brojí zejména ti, kteří mají nasypáno do svých hrotků víc a více. Nechuť řešit tento nadstavbový problém vyústila v jeho nevyhnutelnost řešení, na což se přisává čím dál více oněch přátel nýmandů, jelikož to je dobrý bussiness, a tím pohřbívají záměr věc řešit, jelikož z toho dělají onu výnosnou činnost. Občané a osoby, které se s touto situací nechtějí smířit a protestují proti takovým principům státem prosazované a trpěné dirigence, jsou považováni za potížisty, ekologické pomatence či dokonce za dezoláty (vládní pojem), přičemž za těmito osobami nejsou ani rozkradené podniky v privatizaci, ani zdefraudované hodnoty státu či firem, dokonce ani vytunelovaný státní rozpočet, ale jen práce ve prospěch přírody, zasázené stromy, kosené louky i prosazené řešení ku prospěchu ovzduší, vody či lidí. Tato země slovy klasika nevzkvétá, ovšem ona nevzkvétá ani 30 let poté. Neměli by pánové, kteří mají otěže v rukou a řídí tento státní kolotočářský vůz okolo bílých skal a zajeli do bažiny svých vlastních chyb uznat, že na řízení státu prostě nemají a předat vedení nezkorumpovaným lidem a občanům vrátit zpět jejich stát ? Snad by se poté mohly napravit ony škody, které způsobili, i když některé jsou k řešení na dlouhá období. Strom roste pomalu, pomaleji nežli člověk. V páchání škod na několik generací jsou tito pánové a paní (gender v pořadí dle počtu, ne nebezpečnosti) velmistři.
<rýpal lesní>
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.12.2023 17:54 Reaguje na rýpal lesní
Děkuji
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.12.2023 11:55
Nemám nic proti tomu, pokud je dřevo použito efektivně k čemukoliv podle
jeho stavu a jsem zásadně proti tomu, aby jsme ho až na výjimky (pralesy,
rezervace)nechávali bezúčelně zetlít v lese a odněkud ho potom dováželi.
Z čehopak se bude dělat papír, prkna, dřevotříska, pelety atd., když ne
z tuzemských stromů? To dovezeme pokrytecky dřevo z tropických pralesů?
Myslím si, že potížisté hledali, až našli další téma ke své činnosti, ale
obávám se, že přestřelili. Omezit těžbu ve vlastní zemi a dovážet dřevo
pokrytecky odněkud, kde proti těžbě protestují taky, je minimálně chyba.
Každý strom má optimální dobu zralosti a po jejím překročení kvalita dřeva
díky houbám a dřevokaznému hmyzu klesá. O to více se pak musí kácet i ty
nezralé porosty, když zralé nechám zestárnout na kvalitu palivového dřeva.
Toto ať se děje v pralesích a rezervacích, ale nikoliv v hospodářských
lesích. Je to stále tatáž písnička o zasahování do práv vlastníku někým,
kdo nemá potřebné znalosti, nemá žádnou zodpovědnost za les a nemůže ani
vlastníkovi kompenzovat případné ztráty. Samozvanci se snaží nařizovat a
kriminalizovat vlastníky a čekají co? Že oni budou pískat a vlastníci
podle pískání tancovat? Mají možnost spořit a koupit si lesy k prodeji
a tam si dělat své pokusy do aleluja, ale to nedělají a pouze pískají
a chtějí, aby druzí tancovali. Je to škůdcovství bez vlastního rizika
a pokud mají na čipy a sledovací zařízení, tak mají i na koupi lesa, kde
předvedou, jak to má vypadat. Souhlasím s ČSOP, které vykupuje pozemky
a koná na nich to, co považují za dobré, protože to dělají na svém a
nenutí nikoho totéž, když má o hospodaření jiné představy. Nemusím sice
souhlasit se vším co konají, ale plně respektuji právo tak konat, jako
pravoplatní vlastníci, což Greenpeace u těch zmíněných lesů NENÍ !!!
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

7.12.2023 17:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Doteraz som si myslel , že čitatelia a diskutujúci na EKOLISTe sú obhájcovia prírody a biodiverzity , ktorí vidia les v jeho prirodzenej kráse a funčnosti , nie ako balíky papiera a kopy palivového dreva , nekonečne pokladničku plnú zlaťákov ,pripravenú na vyberanie pre ľudí , lebo sme pánmi tvorstva .Pozerať sa na les ako "jednodruhové tvrdé dřevo je hodně žádané a dá se slušně zhodnotit." ,Je pílenie konára pod sebou , presne vyjadrením madam Pompadur "po nás potopa". Pokiaľ si mnohí vykolíkovali svoje pozemky alebo sprivatizovali za rôznych okolností a teraz svoje počínanie vysvetľujú nedotknuteľnosť súkromného majetku a tým právom s ním manipulovať a narábať , podľa svojvôle , je cesta pri honbe za ziskom , cesta do pekiel. Pre neveriacich ,je to klimatický kolaps civilizácie.Nie som zástancom celej činnosti Greenpeace ,G.Thumberk ani Poslednej generácie ale po prečítaní diskusie ,trochu ich začínam chápať.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.12.2023 10:20 Reaguje na Juraj Tabiczký
Víte jde o míru a rozum v přístupu. Ono jak jídlo tak ten papír je nakonec na h a na vytření. Ale bez funkční přírody i bez funkčního zásobování lidé nepřežijí. Aspoň ne tolik, co jich je. Metody LG jsou stejně smrtelné pro lidi jako totální devastace přírody.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2023 10:48 Reaguje na Juraj Tabiczký
Víte já taky nejsem zastáncem bohapustého drancování přírody, ale nesnáším pokryteckou ochranu naši přírody nahrazením těch produktů odněkud z dovozu. Vy si myslíte,
že když nahradím dřevo od nás na výrobu papíru dřevem z Amazónie, že chráním přírodu? Možná dočasně tu naši, ale
vykácené pralesy v Amazónii časem ovlivní i přírodu u nás.
Žijeme totiž na ZEMI a nikoliv pouze v ČR, či EU a musíme
rozumně využívat přírodu i u nás, abychom ji chránili v
Amazónii. Připomínáte mi zbohatlíka, který si kolem sebe
vytvoří ráj za vysokým plotem obklopeným kolem něho pouští
a stěžujícím si na horko a písek, který k němu přilétl přes
plot proto, protože z pouště vydrancoval vodu, kterou
zavlažuje svoji oázu. Tak nějak to vidí ekologové, kteří
jsou schopni u nás hospodářské lesy přeměnit na pralesy
a dříví nahradit dřívím z pralesů, které se jinde kácejí.
Pokud si představujete ekologii na Zemi takto, tak budiž,
ale to má ke globální ekologii sakra daleko. Greenpeace
se tváří jako zachránce planety, ale chová se právě tak,
když nutí lidi nahradit místní dříví dřívím z dovozu!
Užívejme si v rozumné míře darů naši přírody a neplýtvejme
těmito zdroji. Ekologie není o návratu do jeskyní, ale o
rozumné rovnováze DAL-VZAL-DAL tak, aby toho bylo stále
dost i pro budoucí generace.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

9.12.2023 17:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Som rád , že nie Ste za bohapusté drancovanie prírody ,podobne ako já. Neviem však odkiaľ Ste zobrali informáciu , že som za dovoz dreva z Amazónie a zbohatlíka s oázou v ktorej drancujem vodu z púšte .Musím Vás sklamať, lebo nie som šejk s harémom a troma jachtami z mahagonového dreva.Nie som ani Ekolog naháňajúci ľudí do jaskyní. Som za rozumné hospodárenie s darmi prírody a nie za jej drancovanie , lebo súčasným prístupom už budúca generácia nebude. Je to také ťažké pochopiť ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2023 17:12 Reaguje na Juraj Tabiczký
Bohužel z vašeho textu to vyznělo tak, že nemáme
lesy využívat hospodářsky, ale pouze jako relikt
přírody, který musíme zachovat bez využití. Ono
ale i to hospodaření v lese je o jeho zachování, jako zdroje surovin a samozřejmě bude plnit i to,
že bude člověkem řízenou přírodou.
Já narážím hlavně na pokrytectví dělat z pralesů
pole a u nás z hospodářských lesů pralesy. Je
to o rozumném využití darů přírody a naopak je
nezodpovědné plýtvat tím, že nechám dřevo u nás
v lese shnít a jiné odněkud přivezu.
To je to o čem jsem psal a co jsem vydedukoval z
toho, že mne kritizujete za to, že nechci plýtvat tak, jak chtějí různí aktivisté žádající nekácet
hospodářské lesy a přeměnit je na pralesy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.12.2023 14:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak. Na každého obyvatele u nás v České republice připadá rozloha necelých 8 000 metrů čtverečních. To je čtverec o straně necelých 90 metrů. A tato rozloha nás má uživit. A taky nás za současných technických a vědeckých znalostí dokáže uživit, zemědělství využitím polí intenzívním zemědělstvím a případně les přiměřeným produkčním hospodařením.
Pokud si nebudeme hrát na zelené pokrytce a lháře prosazující žití na cizí účet, na účet jiných kdesi mimo naši republiku. Pokud vůbec ti jiní by byli ochotni nás živit.
Ovšem zelení pokrytci a lháři toto prosazují, prosazují několikanásobné snížení produkce a zhoršení produktivity výroby potravin ničením intenzívního zemědělství stejně jako zničení produkce našich lesů jejich převedením na takzvané bezúdržbové lesy a podobně.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.12.2023 06:40 Reaguje na Juraj Tabiczký
Už jenom ty vaše slova o přirozené kráse a funkčnosti mluví za vše. No a ochráncové biodiverzity chránící pouze úzkou špičku predátorů na úkor ostatní přírody? On si asi každý pod pojmem ochrana přírody představuje asi něco jiného. Vy osobně o lese a jeho produkci asi moc nevíte protože jinak byste nepsal nesmysly o " jednodruhovém tvrdém dřevě". No a stejné je to s většinou takzvaných ochranářů z Greenpeace , Duhy atd. Dnešní "sociální inženýři" houfující se pod hlavičkou ochrany přírody nějak zapomínají na to, že to co dnes prosazují tu už bylo. No a jak to dopadlo?
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

9.12.2023 16:34 Reaguje na Jarek Schindler
Pán Schindller ,neidem sa pasovať Absolútneho znalca prírody a ani blbca , ktorý píše nezmysly , já som použil text pána Radim Polášek5.12.2023 14:19 na začiatku diskusie ,v úvodzovkách pre zdôraznenie jeho pohľadu na les ako drevo,ktoré je potrebné vyťať pre náš zisk, tak prosím autorstvo mi nenáleží a obráťte sa naňho.Nie som ani "dnešný" ani "sociální inženýř" ani príslušníkom "poručíme větru dešti"
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

10.12.2023 20:25 Reaguje na Juraj Tabiczký
jak vidíte, je to přesně naopak. Tomu samému jsem se divil už před dvaceti lety.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist