Daniela Magersteinová: Jaderný dozor pod dozorem
Nyní je zaostřena pozornost na tento úřad z pozice vlády. Což je velmi logické, protože zdejší jaderný dozor je vládě přímo odpovědný a ministři jsou jediní, kteří mohou práci tohoto úřadu kontrolovat. Kontrolní činnost předchozích vlád nelze však charakterizovat jinak, než že se jí prakticky nezaobírala, pokud nebereme v úvahu formální projednávání pravidelných zpráv Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a jejich braní na vědomí.
Bursíkovo "bouchnutí do stolu" připomíná situaci před devíti lety, kdy jako ministr v Tošovského vládě inicioval vznik nezávislé komise pro posouzení ekonomických a smluvních aspektů dostavby jaderné elektrárny Temelín. Do té doby ministři předchozích vlád jen pravidelně a více či méně rezignovaně brali na vědomí zprávy Ministerstva průmyslu a obchodu, které, ovlivňováno ČEZem, předkládalo vládě neustálé navyšování rozpočtu a prodlužování termínu dostavby elektrárny.
Jaký byl výsledek tehdejší Bursíkovy iniciativy? Ustanovení již zmíněné komise a vypracování studie, jejíž závěry posoudila vláda premiéra Miloše Zemana a stanovila závazný termín dostavby jaderné elektrárny Temelín a také rozpočtový strop této investice.
Dnes ministr Martin Bursík upozorňuje na možnost existence " čehosi shnilého" ve státním jaderném dozoru a volá po prověření jeho činnosti. Analogicky: výsledkem by mohla být elektrárna, jejíž provoz nebude připomínat "škytající" automobil.
reklama
Online diskuse
jaderná energie - 15. 3. 2007 - NovákKdy už i "zelení" a - z rakouských grantů energetických společností placené - jihočeské maminy pochopí, že bez "jádra" to prostě nepůjde. To si již uvědomují představitelé stále většího množství států - Švýcarsko, Finsko, Francie, Slovensko, Švédsko, začíná i Německo,..... (Francie - cca. 70% el.energie z jaderek => pančelka Kuchtová by se zbláznila).OZE mají samozřejmě značný význam v energetické bilanci regionů, ale nelze na nich postavit energetickou koncepci státu (tím méně celé Evropy). Hlavní nevýhodou většiny OZE je nestálost a kolísavost jejich výkonu, který je potřeba pro udržování fungující energetické sítě. Tato nevýhoda se řeší budováním pohotovostních záložních zdrojů, schopných rychlého zvýšení výkonu. Pokud však tyto zdroje jedou v pohotovostním režimu, jejich rentabilita klesá. Kdo si vzpomíná na "Lisabonskou strategii o dohnání a předehnání" bude jistě pochybovat o zdravém rozumu autorů nejnovějších ekologických vizí EU. |