https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-to-co-vidite-je-desikovane-pole-ozimu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: To, co vidíte, je desikované pole ozimu

6.5.2023
Foto | Jakub Hruška
Není to nelegální, přesto je to hrozné. To, co vidíte, je desikované pole ozimu (zasetého v loňském roce). Bude to přes 100 ha celkem.
 
Pole koupila od minulého majitele velká firma (není to Agrofert). Vloni zasetý ozim teď zahubila totálním herbicidem (z 99% pravděpodobností glyfosátem, nic jiného se u nás na takové věci nepoužívá). Asi tam zasejí kukuřici. Nepočkají ty dva měsíce do sklizně obilí.

Má to několik aspektů:

1. Ekologický - velkoplošný postřik totálním herbicidem zahubí nejen ten ozim, ale vezme životní prostor tomu zbytku zvířat a rostlin, které v ozimu našli nějakou obživu, útočiště či místo k rozmnožování. Poušť. Veškerá biodiverzita, i tak dost slabá, je v háji.

Glyfosát má prokázaný vliv na zvýšení prevalence výskytu některých druhů rakoviny a výrobce to neuváděl. V USA za to padají stamilionové pokuty. Je toxický pro vodní organismy. A jeho nadužívání (tedy zejména několikanásobná aplikace během roku pro různé "operace" - tedy hubení plevelů, umrtvování drnu či podzimní desikace místo orby) vede, samozřejmě s dalšími pesticidy, k postupnému zmrtvení celé české krajiny.

Poušť.
Poušť.
Foto | Jakub Hruška

2. Hospodářský - to, co se tu u Kněžmosta děje, je možná "logické" z hlediska "podnikatele". Určitě ale není akceptovatelné z hlediska hospodáře. Tedy někoho, kdo přemýšlí v dlouhodobých souvislostech zacházení s půdou a krajinou, kde by třeba chtěl dlouhodobě žít.

Na podzim zasetý, právě zahubený ozim by bez velkých nákladů dal za dva měsíce úrodu. Všechny investice do něj už byly provedeny. Teď jsou zmařeny. A další dávky pesticidů a hnojiv přijdou v řádů dní a týdnů.

Tohle dovolí jen společnost (nemyslím firmu) směřující do záhuby. Šťastnou cestu nám všem!


reklama

 
foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (97)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

6.5.2023 06:58
celoplošné používání Herbicidů by mělo být trestné všude.
Odpovědět

Lovatý Čávo

6.5.2023 13:37 Reaguje na Jaroslav Řezáč
70% pesticidů jsou herbicidy, nelze je nepoužívat, bohužel. Naopak inteligentní použití glyfosátu zabrání aplikaci jiných, nebezpečnějších látek. Namátkou v kukuřici-triazinové herbicidy jsou zakázané už několik let, přesto je stále máme ve vodách, protože tvoří malé procento znečištění účinné látky současných herbicidů. Nebuďte zaslepený, roundup je oproti takovým věcem ještě zlatej.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

7.5.2023 11:02 Reaguje na Lovatý Čávo
Plošné použití není automaticky inteligentní. Viz např. tento případ.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2023 18:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Opět nesmyslný názor.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.5.2023 11:55 Reaguje na pavel peregrin
u vás mě to nepřekvapuje...kolik těch sudů s herbicidem ještě máte?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:01 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vaše odpovědi jsou značně infantilní, uvědomujete si to?
Odpovědět
MK

Marek Kryštof

7.5.2023 00:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano a lidi z měst by pak mohli fasovat motyčky a povině každý v rámci udržitelnáho rozvoje okopat 2ha ročně. :)
Odpovědět
MJ

Martina Jurová

6.5.2023 07:38
Nějak chybí dovysvětlená pointa, proč. Protože pšenice je u nás obrovská nadprodukce, vývoz do Polska se letos neodehrál, pšenice jsou tak plná síla, výkupní cena mizerná a to i výhledově.
Asi by se dalo pochopit, proč raději jinou plodinu. Ale co nepochopím je ta zabedněnost v technologii výměny plodiny.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.5.2023 07:49 Reaguje na Martina Jurová
Na ozim stačila orba, to je fakt, chybné rozhodnutí. Ovšem orba musí být tak jako tak a zajíce a skřivany by zničila stejně .
Pšenici máme levnou z ukrajiny, bo do bioplynky vydělá více kukuřice.
Odpovědět

Eva Špačková

6.5.2023 09:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Znám zemědělce, kteří na podzim zasejí takto triticale a nyní jej sklízí nazeleno pro bioplynku s tím, že do vzniklého strniště den poté sejí kukuřici. Díky tomu mají pro bioplynku cca o 1/4 až 1/3 více biomasy, než když by pšstovali jen kukuřici "na siláž".
Není to striktně bezorebný způsob, ale strniště pod kukuřicí jim zajišťuje docela dobrý protierozní efekt, takže je otázka, nakolik i výnos kukuřice je větší pro lepší půdní stav pole.
Odpovědět
PC

Pavel Chvátal

6.5.2023 20:10 Reaguje na Eva Špačková
triticale se sklízí na senáž, pro bioplynku má moc vody.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

6.5.2023 11:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Otázka je, co tam bylo předtím. Pokud byla na podzim orba, jako že byla, tak další orbou hned na jaře vyořeš to, co se na podzim zaoralo.
Odpovědět
PC

Pavel Chvátal

6.5.2023 20:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
oře se na podzim, to jsou zajíci postříleni po honech a skřivani v jižních krajích. Pod ozim se ale většinou jen diskuje, oře se pod jarní plodiny a na víc, pod okopaniny by se měl zaorávat hnůj, kterého je bohužel žalosotně málo, proto že nám unie zakázala živočišnou výrobu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.5.2023 08:22 Reaguje na Pavel Chvátal
No měl jsem na mysli, zda je pro živočichy lepší stříknout, nebo decentně podiskovat, obojí je naprt.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 08:14 Reaguje na Martina Jurová
Jaká srovnatelná plodina je podle vás rentabilnější ?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.5.2023 11:22 Reaguje na Martina Jurová
Aj tak možno.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

6.5.2023 13:15 Reaguje na Martina Jurová
Nějak se lišíte od našich politiků. Proč tedy nakupují jedovatou pšenici z Ukrajiny. Dovoz mouky ze zahraničí. Není to divné?
Takže ne nadprodukce, ale lži. Dobře se snažíte onu limpárnu omluvit. Je potřeba na takoví lidi poslat naše dědy, ty znali bídu a to co vypěstovali, byl boží dar.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 08:08
Předpokládám, že autor to setí ozimu viděl, ale nezdá se mi to.
Není to výdrol ? Jsem z oboru a ještě jsem to co autor popisuje nikdy neviděl. Pšenice se dobře prodá skoro vždycky a že by při současných vstupech tahle plýtvali... Paní níže píše o vývozu do Polska. Copak do Polska se vyváží nějaké významnější množství pšenice ??
Od nás jde drtivá většina exportu na Dunaj...
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

6.5.2023 11:35 Reaguje na Tomáš Zeman
Ne, tohle výdrol fakt není v takovém množství.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 12:41 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Vy asi nevíte o čem píšete.
To jako že se vám to zdá moc husté ? Výdrol bývá hustší než výsevek běžně.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

6.5.2023 13:00 Reaguje na Tomáš Zeman
Vím. Výdrol mi nepřijde reálný v takové ploše a pravidelnosti
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 13:34 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Taková pole vídám běžně. Když je to kombajn s užší lištou, metač plevy rozhodí dokonale a podmítač to vzejití vyrovná ještě víc.
Z té fotky se to ale nepozná.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

6.5.2023 20:05 Reaguje na Tomáš Zeman
No to by toho moc nenamlátil, když by výdrol měl vypadat takhle.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2023 19:00 Reaguje na Tomáš Zeman
Ne, výdrol to není, viděl jsem to také na vlastní oči.
Odpovědět
JN

Jiří Novák

6.5.2023 08:26
Merkantil od soukromníka byl letos 900, teď 700-800 za metrák. Nechápu v čem je problém.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2023 19:02 Reaguje na Jiří Novák
To vás soukromník bere pěkně na hůl, současná cena je okolo 400,- kč.
Odpovědět
MK

Marek Kryštof

7.5.2023 00:02 Reaguje na Jiří Novák
protože nové ceny jsou na 400-450 a nikdo z výkupů neuzavírá smlouvy.
jestli mi dáte 500, prodám vám obratem 500t
Odpovědět
TC

Tomáš Chvojka

6.5.2023 08:50
Je otázkou, proč k likvidaci porostu ozimu skutečně došlo - teoreticky by se mohlo jednat o způsob řešení protierozní ochrany půdy. Rostliny jsou sice zahubené, nicméně jejich kořenový systém půdu stále zpevňuje, čímž eliminuje riziko vzniku eroze. Na takové pozemky by pak mohlo dojít k výsevu širokořádkové plodiny (kukuřice) metodou strip-till.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

6.5.2023 11:37 Reaguje na Tomáš Chvojka
Píší v článku, že tam proběhla změna majitele. Nový třeba nemá na pšenici odbyt či technologii, tak ji zlikvidoval.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

6.5.2023 13:18 Reaguje na Tomáš Chvojka
Pokud tam dají kukuřici, je to krmivo pro BIOPLYNKU, nic víc.
Odpovědět
ak

antonín krahula

6.5.2023 08:54
Nový majitel zřejmě změnil osevní plán. Business je prioritou. Otázkou je též, čím nahradit herbicidy.
Odpovědět
PP

Petr Ptáček

6.5.2023 09:05
Na tomto poli bude použita metoda setí strip-till nebo no-till. Tzv. Bezorebná pudoochranna metoda. Meziplodina se zdesikuje, zde ozim. Může to být i výdrol, nebo spousta jiných. U nás např. svazenka. Pak se pole nadrazkuje a do těchto drážek se naseje kukuřice. Pak i sebevětší déšť nesplachne ornici.
Odpovědět

Lovatý Čávo

6.5.2023 13:27 Reaguje na Petr Ptáček
Ano a šetří to výrazně spotřebu herbicidů (zakrytá půda po celou zimu, jedna úč. látka oproti toxickému mixu herbicidů na opravy na jaře). Tady eroze zjevně nehrozí, dělá se to tam takhle často. Osobně jsem navštívil pole u sjezdu z dálnice na Bakov na jaře 2020, byl to desikovaný ozimý ječmen a šla tam kukuřice. 3O ha minimálně. A majitel pole mě tam potkal. Na polích u Kněžmosta testuje nové technologie přípravy půdy, je to přední osobnost zemědělské mechanizace. Jenže to by ten článek pak nezněl tak bombasticky, což pan Hruška hlavně chtěl.
Odpovědět

Lovatý Čávo

6.5.2023 13:31 Reaguje na Lovatý Čávo
tady přichází v úvahu jen větrná eroze. To na těch boleslavskejch pláních pak letí všechno...
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 13:56 Reaguje na Lovatý Čávo
To je to, co mi vadí na půdoochranných minimalizačních technologiích. Že je pro ně organická hmota často nepřítel a musí si pomáhat desikací. Ale je fakt, že půdnímu životu a kvalitě půdy to podle prezentací z praxe třeba zrovna Horsche asi opravdu nevadí, ale naopak prospívá.

Odpovědět
MK

Marek Kryštof

6.5.2023 23:57 Reaguje na Tomáš Zeman
Opět sudíte bez komplexních informcí. Nejdříve si je zjistěte a pak komentujte. Vždy musíte porost předlodiny, meziplodiny zlikvidovat, i když použijete strje od pana Horsche. Zkuste si něco zaset do trávníku, uvidíte sám, jestli to poroste.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

7.5.2023 18:19 Reaguje na Tomáš Zeman
Nevím kolik je vám let. Firma Horsch začala v 90 letech s půdoochranou technologií-ideologií, kdy tvrdili, že půdu nesmíte zpracovávat hlouběji než 8cm. Postupně se dopracovali až k podrývákům. Bohužel mezi tím svojí ideologií nakazili spoustu hlavně vysokoškoláků, kteří dnes sedí na úřadech a agentůrách. A to jsou přesně ti co nám zakazují orat.
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.5.2023 09:14
Kolem nás není všechno tak jak to na první pohled vypadá, nebo co oko vidí. A je to jen názor "kolemjdoucího" byť jistě odborníka. Schází ale vyjádření z druhé strany. Rychlé soudy nebývají často správné.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

6.5.2023 10:03
Jsem ekozemědělec, ale netroufám si říct, jestli jsou lepší minimalizační agrotechniky, které šetří půdu, vláhu, naftu a opotřebitelné díly, ale jsou závislé na herbicidech nebo klasická agrotechnika, i když ta je mi bližší...
Odpovědět
kJ

karel Jozef

6.5.2023 11:06
Je pěkné že laici neznající problém mají starosti o relativně čistou českou krajinu kde se podle statistik používá 8x méně chemických přípravku než v Holandsku. Naproti tomu jsou v tichosti jako jediní v Evropě/ostatní státy již zakázaly/ krmeni U.....moukou která má dle výsledku laboratoře v Kodani a dalších 20x vyšší obsah pesticidů. Podobně jsou na tom jen ˇšpanělská prasata kam vyváží svou pšenici Rusko.Toto jsou fakta dostupná na veřejných portálech.Ale zřejmě můj příspěvek bude smazán a nazván manipulaci.
Odpovědět
sv

sv

6.5.2023 20:11 Reaguje na karel Jozef
Přiznej se kájo, kde jsi měl před tím zastrčený ten prst, ze kterýho sis tu srágoru o 20x vyšším obsahu pesticidů vycucal? https://denikn.cz/minuta/1137233/ Doporučuji ti seznámit se s fakty, respektive naučit se počítat, čistě proto aby ses příště neztrapňoval. A dále, těžkou soudit co máš společného se španělskými prasaty. Každopádně ještě v roce 2020 sis ten pesticid spolu s nimi mohl dát na posezení, protože ještě tehdy byl zcela v EU legální.
Odpovědět

Lovatý Čávo

6.5.2023 20:45 Reaguje na sv
Tak Karel počítá správně, oproti normě to sedí, on se tu neztrapňuje.. To, že jim do toho vleze pilous a podobný parchanti, když to maj narvaný ve skladech po tak dlouhou dobu a oni proti tomu zasáhnou, není zas takový zločin. Holt to trochu prokouřili organofosfátem, co s tím jinýho šlo dělat..
Odpovědět
sv

sv

7.5.2023 14:39 Reaguje na Lovatý Čávo
Helemese další matematické vemeno, pro které je 0,02 20x víc než 0,01.
Odpovědět

Lovatý Čávo

7.5.2023 17:52 Reaguje na sv
ježišmarja. Pardon:)
Odpovědět
sv

sv

8.5.2023 11:24 Reaguje na Lovatý Čávo
Omluv netřeba. Je to tvoje ostuda a ostuda rusácké podržtašky vystupujícího pod nickem karej josef.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

7.5.2023 10:23 Reaguje na sv
Já nemám společného s španělskými prasaty nic,mám své čisté zdroje potravin,ale ty společně s nimi žereš tu kvalitní a propagovanou mouku a leze ti to spolu s ostatními kvalitními potravinami z U... na mozek.Také bych předpokládal žes byl první na očkování proti covidu a máš 4 dávky.
Odpovědět
sv

sv

7.5.2023 14:42 Reaguje na karel Jozef
Chápu, ty máš raději to rusácké prase z kremlu. Doporučuji ti, s ohledem kde máš zaraženou palici neotvírat chlebárnu příliš často. Nikdy nevicíš, kdy bude muset covidový strašpytel puťka na velkou, čestný uživateli sputnika.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

7.5.2023 14:55 Reaguje na sv
Nejhorší ztráta času je dohadování se s hlupákem a fanatikem
Odpovědět
sv

sv

8.5.2023 11:24 Reaguje na karel Jozef
Máš pravdu, ztrácím s tebou čas fanatický hlupáku.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

8.5.2023 13:37 Reaguje na sv
Nejdůležitější pohlavní orgán je u někoho mozek.Neber se tak vážně,nikdo jiný to neví
Odpovědět
sv

sv

8.5.2023 16:53 Reaguje na karel Jozef
Ty se rozmnožuješ mozkem karlíku? Vzhledem k tomu, co jsi tady po mentální stránce předvedl, odhaduji, že vymřeš po meči.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

8.5.2023 22:26 Reaguje na sv
Mám kámoše psychologa,poslal jsem mu tvé odpovědi,včetně reakce na pelegrina.Mám to tady zveřejnit,nebo raději soukromně?
Odpovědět
kJ

karel Jozef

8.5.2023 23:33 Reaguje na karel Jozef
Řeknu to jinak,pokud tady do 24hod neuvidím ..Karle promiň...tak to sem dám,ale máš výhodu sem už podle psychologa nikdo dál nechdí jen ti co ..?
Odpovědět
kJ

karel Jozef

9.5.2023 00:22 Reaguje na karel Jozef
Jen pro tvou informaci,projel jsem Ukrajinou,Kyjevem,Moskvou,až dolů do Astrachani a abych nezapomněl!!!!viděl jsem i v té době i v mauzolenu LENINA ,máš na to aby se i na tebe po sto letech dívaly
Odpovědět
sv

sv

9.5.2023 19:35 Reaguje na karel Jozef
A jakým způsobem, bobečku? Cestoval jsi prstem po mapě nebo jako živý inventář cirkusu Berousek? Možnost C evidentně nepadá v úvahu.
Odpovědět
sv

sv

9.5.2023 19:31 Reaguje na karel Jozef
Pláčeš na špatném hrobečku, bobečku. Omluvu požaduj po svém fotříčkovi. Ty už asi víš za co.
Odpovědět
sv

sv

9.5.2023 19:29 Reaguje na karel Jozef
Drobné upozornění bobečku. Tvůj terapeut není tvůj "kámoš". On si s tebou povídá, protože mu za to platí zdravotní pojišťovna... a nebo mu možná platí Národní ústav duševního zdraví, v rámci nějakého výzkumného grantu jehož součástí je i tvoje mentální postižení.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

10.5.2023 12:23 Reaguje na sv
Přesně ,už jeden jeho student za pomoci GPT vyhledává všechny SV příspěvky za poslední rok.Kdyby tě závěr zajímal ,klidně napiš.Já už se tímto dál nezabívám,předal jsem to odborníkům.
Odpovědět
sv

sv

10.5.2023 19:45 Reaguje na karel Jozef
Však píšu. POřád marně čekám na na výsledky toho tvýho "kámoše". Ze by ti byl řekl, že vypisování elaborátů na téma tvých internetových ztrapnění není součástí tvé léčby, takže si máš trhnout nohou. Mimochodem, když už se tedy spoléháš na UI, tak ji zkus požádat, aby ti zkontrolovala tvoje bláboly PŘED tím než je dáš na internet. Třeba se pak vyhneš tomu, že se na tebe provalí, že nepoznáš rozdíl mezi setinami a tisícinami, tedy, že neovládáš matematiku na úrovni základní školy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 18:48 Reaguje na sv
Koleduješ si o pár přes držku, spratku.
Odpovědět
sv

sv

8.5.2023 11:38 Reaguje na pavel peregrin
Snad ne od tebe smrade? Dovol abych se zasmál. Dovol také otázku. Neustále zde hysterčíš kvůli zavádění zelených nesmyslů do legislativy mimo jiné v oblasti zemědělství (nap vyTa schíza, která z tebe mluví je z ideologické blbosti nebo za rusácké peníze?
Odpovědět
sv

sv

8.5.2023 11:42 Reaguje na sv
(např. některých pesticidů) a pak se ztrapňuješ kvůli minimálnímu překročení podobného zeleného nesmyslu, jen proto, že jde o obilí z Ukrajiny.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

7.5.2023 10:34 Reaguje na sv
Jestli já měl někde prst tak ty tam máš jako mnoho jiných celou hlavu.
Odpovědět
sv

sv

7.5.2023 14:42 Reaguje na karel Jozef
Viz výše.
Odpovědět
kJ

karel Jozef

6.5.2023 11:06
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.5.2023 11:26
Nemám rád články bez všech informací. Je žádoucí se zeptat firmy, proč
tak učinila a co ji k tomu přinutilo. Možná, že koná "ekologicky" podle
doporučení EU proti erozi půdy a výsevu kukuřice do půdy s pokryvem minulé
plodiny. Možná koná z ekonomických důvodů , protože má plný sklad obilí
a má obavy co s novým. Na podzim byla v Evropě panika z nedostatku obilí a na jaře je ho v EU přebytek. Možná byl porost zdravotně poškozený a nebo nebyl dostatečně zapojený(vymrznutý, či vypasený hraboši). Pokud by byl článek objektivní, tak by byl i s vyjádřením zástupce firmy a možná bychom se pak divili, proč tak učinili. Jinak neustále opakuji jedno a to, že
s úbytkem orné půdy na stavby, zatravňování, nové meze, polní cesty pro nikoho, tůně a biozemědělství s poloviční produkcí, se musí na zbytku
půdy o to více hospodařit intenzivněji i s pomocí chemie. Nejhorší je
agroenergetika, která pomocí chemie plundruje půdu za potlesku "ekologů"
propagujících obnovitelnou energii. Titíž pak zemědělce za to kritizují
a přitom jsou hlavními viníky oni směrováním k bioplynkám a topení
biomasou!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.5.2023 10:45 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.5.2023 11:49
Tuším, že glyfosát žádnou prokázanou souvislost s rakovinou nemá. To, že soudy v USA nařizují odškodnění nemocných lidí, kteří svou chorobu svádějí na kdejakou bohatou firmu, je věc jiná. Akutní "jedovatost" glyfosátu je nižší než kuchyňské soli. Přitom v prostředí se setkáváme s jeho koncentracemi o několik řádů nižších, než je NaCl. A u soli je příčinná souvislost mezi její vyšší konzumací a zvýšenou pravděpodobností rakoviny žaludku naopak prokázána. Měly by platit solné mlýny takovým pacientům?
Odpovědět
sv

sv

6.5.2023 16:45
Ten blábol že "Glyfosát má prokázaný vliv na zvýšení prevalence výskytu některých druhů rakoviny a výrobce to neuváděl. V USA za to padají stamilionové pokuty. Je toxický pro vodní organismy. A jeho nadužívání (tedy zejména několikanásobná aplikace během roku pro různé "operace" - tedy hubení plevelů, umrtvování drnu či podzimní desikace místo orby) vede, samozřejmě s dalšími pesticidy, k postupnému zmrtvení celé české krajiny." si autor vycucal odkud? Glyfosát je dle evropské agentury pro výzkum rakoviny IARC ve stejné kategorii jako používání mobilních telefonů. Takže předpokládám, že autor bude vehementně žádat zákaz mobilních telefonů a ten svůj dávno zahodil. V USA žádné "stamilionové pokuty" kvůli glyfosátu opravdu ale opravdu NEPADAJÍ. V USA se tak maximálně před soudem vedou občanské spory o naprosté nesmysly, které jsou evidentně motivované snahou o "náhradu škody" rozuměj o bezpracný zisk. A výsledek je dán tím, kdo jak má dobrého právníka, který dokáže efektivněji zapůsobit na city problematiky neznalé poroty. O exaktní fakta tam jde až na posledním místě. Jestli něco přispívá ke zmrtvění české krajiny, tak to jsou "zelené" dotace např. do tzv. biopaliv.
Takže zbývá otázka. Píše autor podobné nesmysly s blbosti nebo za peníze konkurenční firmy. VIz https://www.biotrin.cz/budoucnost-s-bastupem/
Odpovědět
PB

Petr Blažek

6.5.2023 18:32
Autor si pravděpodobně vůbec neuvědomuje jakého ze sebe dělá hlupáka. Vždyť on a jemu blízcí stále křičí jak je u nás půda ohrožená erozí. Na základě těchto poplašných zpráv nám státní úředníci omezují klasickou agrotechniku a přikazují nám tzv. půdoochranné technologie. A toto je jedna z nich. Na podzim se zaseje ozim, který pokryje půdu přes zimu. A na jaře se do toho seje kukuřice nejčastěji systémem strip - till . Ovšem kukuřice by v ozimu neměla šanci, to znamená, že ozim musíte nějak zlikvidovat. Což v daném případě nejde jinak než postřikem.
Je to přesně jeden z případů, kdy ekoaktivisti nevědí co chtějí. Na jedné straně nám zakazují orat a na druhé straně se diví, že se musí používat více pesticidů.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2023 19:05 Reaguje na Petr Blažek
Přesně tak.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

7.5.2023 11:10 Reaguje na Petr Blažek
Ozim zlikviduješ např. diskováním.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:04 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Jenže tady jde o strip-till, a tam se to dělá právě takhle. Diskováním byste se připravil o tu ochrannou funkci zdesikovaného porostu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.5.2023 10:46 Reaguje na Petr Blažek
Přesně tak.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.5.2023 19:13
Ano, jde o metodu setí strip-till. Jak už psal p. Blažek, ekologové a zvláště vy pane hruško byste si už měli konečně udělat jasno, co vlastně chcete. Nebylo by lepší prostě na podzim v listopadu to pole zorat, nechat v hrubé měkotě absorbovat přes zimu vodu, a to i v oblasti Boleslavska, a na jaře jednoduše připravit a zasít? Pak byste neměli problém s glyfosátem, který je při technologii strp-till prostě nezbytný. Ale zase byste křičeli o neúměrné půdní erozi.
Odpovědět

Lovatý Čávo

6.5.2023 19:56 Reaguje na pavel peregrin
jednoduchá příprava na boleslavských černozemích na jaře bývá pěkně o hubu.. jednou to umažete a už se s tím nedá v termínu skoro nic dělat. Hroudy nám pak nemohl dobře rozbít ani rotavátor. Z orby se tam musí jít poprvé na jistotu. Možná i to je důvod, proč se to tam používá.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:08 Reaguje na Lovatý Čávo
Já vím, co je hospodařit na těžších jílech. Ta zem se přes zimu krásně rozpadne a jediné, co se musí bezpodmínečně dodržet je- nikdy nespěchat. Na otevření jsou ideální střední brány či NZ Agresive, nechat naschnout a teprve potom s tím pracovat. Kdo do toho jede s kombinátorem, většinou pak nadává , pokud to není v optimální zralosti.
Odpovědět

Martin Švancar

6.5.2023 19:25
pan Hruška by byl skvělý zemědělec, škoda, že jen pindá v ekolistu
Odpovědět
PC

Pavel Chvátal

6.5.2023 20:05
je celkem normální postup, že do zasetého ozimu ideálně ječmen, který dobře odnožuje a pokryje dobře půdu proti erozi, se na jaře vyseje jarní širokořádková plodina, většinou kukuřice, která je velmi náchylná na erozi, a původní ozim se desikuje. Je otázka jestli byl použit Roundup, ten proklínaný glyfosát, který je škodlivý pro člověka pouze v případě desikace obilovin nebo řepky před sklizní, kvůli sjednocení dozrávání, nebo jiný totální desikant. Tato technologie je ale poslední roky velmi využívaná právě s ohledem na ochranu půdy před erozí u širokořádkových kultur. Autor článku zřejmě není zemědělec, a ani dobrý hospodář, a na rovinu ekologové nemají do zemědělství co kecat.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

7.5.2023 11:06 Reaguje na Pavel Chvátal
Ne, to není normální postup. Šlo by to řešit jinak, zvlášť pokud tam půjde kukuřice na siláž.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:10 Reaguje na Jindřich Štěpánek
No jistě že by šlo, ale to pořád meleme o tom samém- buď půdoochranná technologie nebo klasický postup.
Odpovědět
MK

Marek Kryštof

6.5.2023 23:23
Rád bych všem, včetně pena Hrušky osvětlil, proč se na jaře občas takto glyfosát použije. Jsou v zásadě dva důvody. Prvním a nejčastějším důvodem, že se takovýto porost likviduje glyfosátem, je naopak vysoká zodpovědnost zemědělce, protože jde o půdoochranou technologii vúči erozi pro pěstování širokořadkových kutur jako je nejen kukuřice, ale i např. sója. Druhým důvodem, používaným z nouze, je likvidace porostu z důvodu napadení virozou zejména při teplém průběhu počasí na podzim a v zimě. Na takovýto pozemek pak bývá opět zaseta zpravidla kukuřice, kdy takto ošetřený porost opět poslouží půdoochraně. Žádný zemědělec to neudělá bez důvodu, protože by tím zvyšoval náklady zcela zbytečně. Je podstatné také podotknout, že použití právě napřiklad takovéto půdoochrané technologie samo o sobě snižuje výnos hlavní plodiny o cca 30%. Takže žádný darebák, ale ZODPOVĚDNÝ člověk, který ochraňuje půdu před erozí!!!!!
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

7.5.2023 07:24
Mě to přijde jako připravené pole pro strip-till setí kukuřice. A když mám doma svoji pšenici, tak tu tunu obětuji i na vlastní pole, než kupovat dražší plodiny do podsevu. Jasně, byla by tam lepší i nějaká kombinace s luskovinou, ale i svazenka nebo hořčice s ovsem při současných mírných zimách nemusí vymrznout a stejně se musí desikovat.
Je to půdoochranná technologie.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

7.5.2023 11:08 Reaguje na Katka Pazderů
Podiskování před setím kukuřice zničí většinu ozimu, zbytek udusí kukuřice.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:11 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Jenže pak neděláte půdoochranný postup!
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

7.5.2023 07:29
Jo, a podle platných pravidel nemůžete nechat přes zimu půdu holou.
Odpovědět
JM

Joska Malý

7.5.2023 08:38
Mě je tohle plošné používání pesticidů proti srsti, ale pr d tomu rozumím. Větší hloupost mi přijde pěstovat kukuřici na bioplyn. Zajímaly by mě energetické poměry celého procesu.
Nicméně vcelku jisté vím, že glyfosát je vcelku bezpečná látka, akutní toxicita LD50 tuším u zvířat je 5-10g/kg! Ve vodě taky ok. Rozkládá se, nehromadí se, karcinogenni je pravděpodobně- kat. 2A, necht si autor zjisti, co to znamená. Celé je to záminka pro boj proti GMO - tzv. Roundup ready GMO. Při troše snahy, lze dohledat u koho a jak to začalo. Otázkou je, co by přišlo, kdyby to zakázali...
Odpovědět
JP

Jiří Petříček

7.5.2023 11:20
To co vidíme momentálně v okolí boleslavska směr Jičín je jen to že nový majitel pozemků z Něměcka si u nás v čechách může dělat absolutně cokoliv. V Německu by si to nedovolil protože by ho hned všichni vykostily a byl by v takovým průseru že by se musel stěhovat jinám. Opět se zase ukazuje proč si dělat bordel na svých polích když ho mohu dělat u souseda.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.5.2023 13:12 Reaguje na Jiří Petříček
Ale vůbec ne, to jste na omylu, je to ekology vzývaná půdoochranná technologie. Pouze jim někdo zapomněl říci, že k této technologii je glyfosát nezbytný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.5.2023 19:26 Reaguje na pavel peregrin
Je to paradox, že s "ekologií" jde skutečná ekologie do kytek.
Ekoenergetika potřebuje stále více kukuřice a s ní chemie.
Půda je ohrožená erozí, absencí půdního hmyzu a stává se
sterilní. Ubývá v ní organické hmoty a klesá její schopnost
zadržovat vodu. Když vidím ta přibývající kukuřičná pole, tak mne jímá hrůza, jak ta půda bude za pár let vypadat. Taková "ekologie" je hnus, který se nám vymstí a lidé to možná jednou pochopí, až už bude pozdě. Jinak v mém okolí
byla vždy mrazová a větrná eroze žádoucí, aby šlo na jaře
po podzimní orbě půdu vůbec zpracovat k osetí. Mráz hroudy
potrhal a jemný prach z půdy vítr nenesl daleko, ale pouze
mezi ty hroudy. Tak tomu bylo za suchých holomrazů a pokud
byla zima s deštěm a sněhem, tak měla větrná eroze smůlu.
Myslím si, že je to leckde dělání z komára vola, protože
se tak hospodařilo stovky let a ornici nikam vítr neodnesl. Zůstala tam dodnes, ale v žalostném stavu díky "ekologii"!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.5.2023 06:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

12.5.2023 07:40
Tak včera jeden člověk od nás jel okolo těch polí a viděl pásový traktor a kombinátorem, jak tam připravuje plošně. Těžko říci, zda všechno, ale pak by tedy o strip-till nešlo. V tomto případě se nabízí varianta, že může jít o neoprávněně oseté pozemky, těžko říct, neznáme podrobnosti.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.5.2023 11:02 Reaguje na pavel peregrin
Asi je taky otázka, čím to bylo oseto. Třeba to původní majitel místo certifikovaného osiva osil z nedostatku prostředků přesetým obilím původně určeným třeba na zkrmení. Nebo dokonce nějakým neidentifikovaným levným dovezeným obilím neznámé odrůdy, kde by mohly být i GMO rostliny. Což je sice blbost, ale kdyby se to prokázala, byla by pokuta za to dost masná.
Odpovědět
me

meluzína

12.5.2023 14:08
Tragické je plošné vytrávení 100ha půdy totálním a karcinogenním herbicidem, ať už to odborníci pojmenují anglicky nebo latinsky. A ještě horší je že se toho musí nedobrovolně účastnit lidé kteří s tím nemají nic společného a nesouhlasí s tím, a nechtějí mít tyhle jedy spláchlé ve studnách, ani dýchat během sklizně nebo během větrného počasí karcinogenní prach z polí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.5.2023 17:06 Reaguje na meluzína
Pokud se používá metoda strip-till, což v tomto případě zřejmě není, totální herbicid na umrtvení krycí plodiny je nezbytností.
Nezdá se vám trochu, že brečíte na nesprávném hrobě? Přece strip-till je půdoochranná technologie, prosazovaná ekology. Co se tak trochu zamyslet sama nad sebou a uvědomit si, co vlastně chci?
A přestaňte už konečně s tím trapným označováním glyfosátu za karcinogen. Není o nic větším karcinogenem jak například ženská antikoncepce nebo kosmetika. Jste schopná toto pojmout?
Odpovědět
me

meluzína

15.5.2023 11:52 Reaguje na pavel peregrin
Bohužel glyfosát není jen karcinogen, ale je i teragenní (poškozující zárodek a plod) a s největší pravděpodobností má negativní vliv i na spermatogenezi (způsobuje samčí neplodnost).
Neznalost, lhaní, nebo ignorování faktů nikoho před zdravotními riziky neochrání.
Je opravdová tragédie, že do této ruské rulety se zdravím a životy jsou zataženi i lidé z okolí, kteří často ani netuší co za jedy se na pozemcích pár metrů za jejich plotem aplikuje, a ani jaká rizika jim následně hrozí.
Odpovědět
VB

Vladimír Bulka

4.1.2024 13:53
Otázkou je, co ty herbicidy, pesticidy, rodenticidy a podobné cidy, které sypeme na pole, dělají s půdním mikrobiomem, žížalami a všelijakou tou půdní havětí. Půdní bakterie jsou nesmírně důležité a myslím že všechna ta chemie je těžce zasahuje. O čemž se skoro nemluví a málo se to studuje.
Stejné jako u lidí - konzervanty se cpou do všeho, aniž se ví dopad na střevní mikrobiom, o antibiotikách ani nemluvě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist