https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-zeman-exkurse-na-stavbe-dalnice-d8
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: Exkurse na stavbě dálnice D8

29.4.2013
Sobotní Den otevřených dveří měl původně ušlechtilý účel: ukázat výsledky poctivé stavbařské práce. Tak tomu bylo před lety na „novém“ železničním spojení v Praze – Vítkovské tunely. Trpčí příchuť má den otevřených dveří v tunelech jihozápadní části vnějšího okruhu Prahy. Oba tunely jsou dnes, 19 měsíců od jejich zprovoznění, v opravě. O kvalitní stavbařskou práci určitě nešlo. Den otevřených dveří do kontroverzních tunelů pražské Blanky či nového úseku trasy metra A k Motolské nemocnici zavání odváděním pozornosti od hrubě chybných rozhodnutí vládců Prahy. Stavbaři za to ale nemohou.
 

Prokletí dálnice D8

Vnuknutí stavět dálnici D8 z Prahy do Drážďan bylo prý od samého ďábla. Dvojnásobně to platí o její část přes Chráněnou krajinnou oblast (CHKO) České středohoří. Zvláště, když původní trasa z dob reálného socialismu s cca 3,5 km dlouhým tunelem pod hlavním hřebenem Českého středohoří byla ještě únosná i pro ortodoxní ekology, ale podle zlých jazyků někdo vlivný neuměl razit velké fyzické tunely. Proto se musela změnit na trasu zcela povrchovou, navíc přes čtyři velká sesuvná území. Prosazovat v citlivé CHKO České středohoří podstatně horší trasu, než s kterou počítal údajně zločinný socialismus, bylo jen pro otrlé. V bažinách české demokracie jde ale o běžnou praxi. Mimořádný a pro mnohé „ty nahoře“ neočekávaný je jistě téměř dvacetiletý odpor, který se proti ní od samého počátku ze strany nejen ekologů zvedl.

Skandální průběh posuzování vlivů na životní prostředí této stavby, neurvalé vydírání několika ministrů životního prostředí, použití nechvalné „salámové“ metody (stavět po kouskách méně konfliktní části a jejich existencí si vynutit povolení i pro úseky silně konfliktní), zákonu odporující územní rozhodnutí a stavební povolení včetně rozhodnutí stavět i při jejich soudním přezkumu, skandální pokácení čtyř endemických jeřábů českých „omylem“ (druh stromu, který roste jen v počtu téměř tisíc kusů v CHKO České středohoří, ochrana přírody byla vydírána), vyvolalo kromě drobných změn trasy (místo zcela povrchové trasy dva kratší tunely v součtu délky asi 900 m) mnoho soudních sporů, jejichž výsledkem je mimo jiné zrušení všech tří územních rozhodnutí, což její stavbu zastavilo jen dočasně. Český právní řád prostě umožňuje stavět podle stavebního povolení i v případě, kdy soud územní povolení zruší. Dálnice D8 tedy bude postavena bez platného územního rozhodnutí.

Že se stavba protahuje a prodražuje, tušíte správně, o kompromitaci právního státu nemluvě. Zdražení výstavby dálnice D8 jen v úseku „Lovosice – státní hranice se SRN“ činí již cca 22,547 mld. Kč (srovnání rozpočtů roku 2009 / 1993), k tomu je nutné připočítat 8 mld. Kč ztracených dotací z EU a na úseku přes České středohoří 14 let zpoždění. Podle všeho s výjimkou ztracené dotace z EU nejde o konečná čísla.

Mnoho lží dálničářů

Dálnice má zejména zásadně usnadnit, zrychlit a zvýšit rozsah silniční dopravy. Výsledkem je podstatné zhoršení životního prostředí kolem dálnice a při jejich přivaděčích, kde se významně zvýší silniční doprava, a zlepšení životního prostředí při jí odlehčené silnici. Protože asi polovina mrtvých a zraněných při nehodách na silnicích je způsobena nepřiměřenou rychlostí a tu řidiči aut vesměs nacvičují na dálnicích a uplatňují mimo dálnice, zhoršují dálnice bezpečnost silniční dopravy, byť to statisticky vychází opačně. Neukázněné řidiče samozřejmě fakt dálnice neomlouvá. Že dálničáři opakem vymývají mozky, nepřekvapuje. Výzvy šéfovi Dětí Země Miroslavu Patrikovi, aby soudními žalobami neblokoval výstavbu dálnice D8 a tím neničil životní prostředí a nezabíjel lidi, patří do černého humoru českých dálničářů. Mají zastřít zásadní skutečnost, že boj o dálnici D8 je především bojem s nezákonnými praktikami na stavbách dálnic a dalších dopravních v ČR (včetně vodních staveb na Labi u Přelouče a Děčína či snahy brněnské ODS a ČSSD odsunout osobní železniční nádraží ven z centra).

Údajně vysoký přínos dálnic pro rozvoj regionů je hrubě zkreslen nekalkulací vznikajících rozsáhlých škod na životním prostředí, veřejném zdraví a územní struktuře sídel, nekalkulací ztrát způsobených jiným druhům dopravy, zejména železniční, a vydáváním rozvíjení velkých měst výstavbou dálnic za rozvíjení regionů, které reálně upadají, protože dálnice z nich vysávají aktivity k sobě, zejména ke svým částem u velkých měst. Podnikatelé ale dálnice chtějí, neboť při zásadním ekonomickém zvýhodňování silniční dopravy je to pro ně výhodné. Nejotrlejší se snaží i obnovit nevolnictví a do jisté míry se jim to i daří. Mnozí pracovníci si dnes netroufnou ani pípnout.

Den otevřených dveří na stavbě dálnice D8

Na stavbě dálnice D8 utrpěla prestiž již mnoha politiků i dopravních odborníků. Heslo „dálnici D8 za každou cenu“ hořkne v hoře vršících se afér, zvláště pak na posledním úseku v CHKO České středohoří. Z rozjetého vlaku se ale prý vyskakuje velmi obtížně. Zvláště při vysoké rozestavěnosti stavby. Současné vedení Ústeckého kraje zdědilo nedávno značně rozestavěnou a množstvím nezákonností poznamenanou stavbu dálnice D8 přes CHKO České středohoří ve velmi špatné trase. Věří, že je nutné ji dokončit, že kraji pomůže. Měl k tomu pomoci i sobotní Den otevřených dveří 27. dubna 2013. Bohatí sponzoři se plácli přes kapsu.

Po trati „Lovosice – Teplice“ jezdila zdvojená regionova, navazovala kyvadlová autobusová doprava od nádraží Prackovice a od železniční zastávky Dobkovičky (je už jen zastávka, druhou kolej vytrhali v rámci „úspor“), propagační materiály (vyplývá z nich mimo jiné, že dálnice vede v těsné blízkosti obytných domů v obci Vchynice) a velmi levné občerstvení. Slíben byl i radní pro dopravu, hejtman, šéf ČD, šéf ŘSD ČR a přislíben byl i prezident ČR. Příchozí se mohli projít po jedné z menších estakád rozestavěné dálnice a tunelem Prackovice s rozsáhlými výhledy na stále převážně půvabnou sopečnou krajinu Českého středohoří. Na hlavní estakádu nemohli. Mezi tunelem Prackovice a Radejčín je netknuté území. Chybí snad nějaké stavební povolení? Stěží, neboť všechna už byla dávno vydaná! Zpřístupněný úsek nebyl velký, ale k vytvoření hrubého obrazu stačil. I přes nepřízeň počasí (po úporném vedru zima a vítr) byl zájem občanů značný.

Estakády dálnice D8 v Českém středohoří jsou vidět z velkých vzdáleností, i z tratě „Ústí n. L. – Lovosice“, vedoucí údolím Labe. Zohyzdění krajiny, jíž srovnatelná v Evropě se nachází jen v jihozápadní Francii, je veliké. Cestovní ruch se od ní odstěhuje. Co udělají velká sesuvná území, přes které dálnice vede, zvláště pokud se stavba ukáže nekvalitní, je ve hvězdách. Půjde o pomník lidské bezohlednosti, plýtvání veřejnými prostředky, systematickým pohrdání právem i zdravým rozumem. I když devastací životního prostředí ještě nikdo prosperity nedosáhl, nejen v severočeských českých luzích zůstává rozšířený názor, že u nás tak prosperity dosáhneme.


reklama

 
Jan Zeman
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist