https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-zeman-snizenim-sazeb-spotrebni-dane-za-pohonne-hmoty-k-prosperite?ids%5Bxfd845d0a407b8acba5bbcabe0358da72%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Zeman: Snížením sazeb spotřební daně za pohonné hmoty k prosperitě?

9.11.2011
Tak nám hospodářský výbor Sněmovny navrhl snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty o 2,50 Kč/l. Prý se tak omezí čerpací turistika, zvýší ježdění auty, prodej pohonných hmot a tím i příjmy veřejných rozpočtů. O podpoře ekologicky a urbanisticky silně závadné silniční dopravě se nechci podrobně rozepisovat, čtenáři Ekolistu to určitě znají. Snad i vědí, že nejde o první návrh tohoto druhu od předsedy hospodářského výboru poslance pana Urbana (ČSSD), jen ta čísla opět nějak nevychází. Počítejme se spotřebou pohonných hmot na úrovni roku 2010, byť skutečnost může být mírně odlišná.
 

Sazba spotřební daně za automobilový benzín činí 12,84 Kč/l od 1. 1. 2010, za motorovou naftu 10,95 Kč/l. Od placení spotřební daně za pohonné hmoty je osvobozena letecká a vodní doprava. Automobilových benzínů se v ČR v roce 2010 prodalo předběžně asi 1 884 000 t, tj. asi 2 242 857 143 000 l. Motorové nafty se prodalo předběžně asi 3 450 000 minus 4 000 (spotřeba vodní dopravy) = 3 446 000 t, tj. asi 4 540 184 453 000 l. Letecké palivo kerosin je osvobozeno od placení spotřební daně za pohonné hmoty. Alternativních pohonných látek se novela týkat nemá. Není těžké spočítat, že průměrná sazba spotřební daně za automobilové benzíny a motorovou naftu vychází za rok 2010 a ČR asi 11,57494088 Kč/l.

Snížíme-li ji o 2,50 Kč/l, bude činit 9,074940882 Kč/l. Relativně toto snížení činí 2,5 : 11,57494088 = 0,215983824. Aby veřejné rozpočty neutrpěly ztrátu v důsledku snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty, musel by se prodej pohonných hmot v ČR zvýšit v důsledku tohoto snížení sazby spotřební daně o 21 – 22 %. To je absolutně vyloučeno i v normální situaci. Pro rok 2012 je v ČR nutné navíc počítat, že se k nám vrátí ekonomická krize (její nástup je již zřetelný) a s ní i pokles nákladní dopravy, a že uplatňovaná úsporná opatření vlády sníží životní úroveň velké části obyvatel a povedou mimo jiné k nižšímu ježdění auty a tím i k nižší spotřebě pohonných hmot.

Otázkou je, jak vysoký deficit by nastal ve veřejných rozpočtech ČR, kdyby byl přijat návrh hospodářského výboru Sněmovny. Deficit se skládá ze čtyř položek – pokles příjmů na spotřební dani za benzíny a za naftu a na dani z přidané hodnoty (DPH) za benzíny a za naftu. Vzorec prodejní ceny pohonných hmot lze rozložit na klasickou prodejní cenu bez DPH + spotřební daň + DHP, která se platí ze součtu prodejní cena bez DPH + spotřební daň. Výsledky výpočtu ukazuje tabulka.

Tabulka - snížení příjmů veřejných rozpočtů v ČR v případě přijetí návrhů hospodářského výboru Sněmovny

PoložkaSnížení ceny (Kč/litr)Prodej PH (Kg)-Koef. (Kg/litr)Snížení výnosu (Kč)
SD - benzín2,51 884 000 000-0,845 607 142 857
SD - nafta2,53 446 000 000-0,75911 350 461 133
PoložkaDPH v Kč/l absolutněProdej PH (Kg)Koef. Vlivu změny sazby SDKoef. (Kg/litr)Snížení výnosu (Kč)
DPH - benzín6,2561 884 000 0000,1950,842 736 106 286
DPH - nafta6,113 446 000 0000,2280,7596 324 840 158
Celkem----26 018 550 434
Poznámka: snížení výnosu spotřební daně za pohonné hmoty = sazba x prodej v kg děleno koeficientem převodu kg benzínu na litry. Snížení výnosu DPH = DPH v Kč/l x prodej v kg x koeficient vlivu změny sazby SD na DPH děleno koeficientem převodu kg nafty na litry. Zdroj: vlastní výpočty na základě dat Centra dopravního výzkumu.

Vychází mně, že případné přijetí návrhu hospodářského výboru, snížení sazeb spotřební daně za automobilové benzíny a motorovou naftu o 2,5 Kč/l, by ochudilo veřejné rozpočty při nezměněném prodeji asi o 26 mld. Kč. Lze jistě předpokládat, že by došlo k mírnému zvýšení prodeje pohonných hmot, jednak vlivem snížení tankování v zahraničí (jeho rozsah ale není zdaleka tak dramatický, jak se často uvádí), jednak vlivem vyššího ježdění auty, než při stávajících sazbách. V praxi by došlo zřejmě jen k poklesu snížení prodeje pohonných hmot, ke kterému dojde vlivem ekonomické krize a drastických úspor vlády P. Nečase. Výpadek v příjmech veřejných rozpočtů (80 % bere státní rozpočet, 10,9 % kraje a 9,1 % Státní fond rozvoje dopravní infrastruktury) by byl významný.

Někoho možná překvapí, že částka, o kterou by přišly veřejné rozpočty, významně narostla proti pokusům o totéž před dvěma i více lety. Je třeba vidět, že i nadále eskaluje cena ropy, byť nedosahuje rekordní výše z počátku července 2008, což se promítá do výrobních nákladů na pohonné hmoty. Zhodnocování Kč vůči US dolaru tento trend v cenách pohonných hmot pouze zmírňuje. Od 1. 1. 2010 byla zvýšena sazba spotřební daně za benzíny a motorovou naftu o 1 Kč/l. Obojí se přímo promítá i do zvýšení sazby DPH. Průměrná cena automobilových benzínů a motorové nafty tak byla v ČR v roce 2010 proti roku 2009 vyšší asi o 5 Kč/l. Všechno svědčí o tom, že cena ropy a s ní i cena pohonných hmot dál poroste, což citelněji neovlivnilo ani nedávné dobití na ropu bohaté Libye vojsky NATO a Al Kaidá.

Kdybych za svých studií na Vysoké škole ekonomické v letech 1976-80 při zkoušce předvedl takovou kalkulaci, jako opakovaně předvádí hospodářský výbor Sněmovny, asi bych si musel zkoušku zopakovat. Podobně by nejspíš dopadli studenti VŠE i dnes. Hospodářský výbor Sněmovny ale v zájmu automobilové lobby léta své podivné výpočty opakuje, předstíraje péči o veřejné blaho. Pokud by uspěl, byly by negativní důsledky dalekosáhlé.


reklama

 
Jan Zeman
Autor pracuje v CENIA na oddělení environmentální ekonomiky a managementu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

mylite se, chalapci, snizeni smysl ma - 10. 11. 2011 - Josef Paumer

Jelikož pracuji v oboru a vím přesně, o kolik procent ubylo tankování v České republice u nafty pro dopravce, nedá mně,abych také nereagoval na text pana Zemana, který si hraje s čísly bez znalostí toho, jak fungují velké dopravní firmy a jak se tvoří cena pro ně ze strany čerpadlářů (velkých petrolejářů). Bohužel stejným způsobem kalkulují i lidé na ministerstvu financí již od chvíle, kdy ke zvýšení spotřební daně došlo :

1.) abychom mohli posuzovat, o kolik nafty jsme přišli zvýšením spotřební daně,by bylo nutno izolovat naftu pro dopravce jak české tak zahraniční, kteří na tuto cenu okamžitě reagují. Tyto studie u nás neexistují, ale podle čísel od firem jako DKV, Shell nebo AS24, pokud bereme pouze transakce nad 100 litrů, došlo ke snížení až o 25 %. Nesmíme zapomínat, že po našem zvýšení spotřební daně v lednu 2010 došlo o měsíc později k jejímu "neplánovanému" snížení na Slovensku a slovenští dopravci, kteří z 80 % cestují na západ přes Českou republiku,začali prostě tankovat doma. U nich došlo k dramatickému propadu o 60 %, přičemž byly do roku 2010 zdaleka největšími zahraničními odběrateli nafty u nás.

2.) celkové dopravní kapacity tranzitující přes Českou republiku kopírují výběr mýta, kde byl v roce 2010 nárůst asi 5 %, ale výkony českých dopravců kopírují mnohem více vývoj průmyslu a tam byl meziroční nárůst v roce 2010 až 15 %.Ve světle těchto skutčností je zřejmé, že pokud byl celkový nárůst prodeje nafty v roce 2010 pouhé 3 %, tak nám zde chybí několik miliard jak ze spotřební daně tak také z DPH. Je těžké říci kolik, ale osobně se kloním k 10 miliardám.

3.)další faktor, na který se zapomíná je,že po zvýšení daně přešla celá řada velkých dopravců na bionaftu B30, která byla v té době o cca 3 Kč levnější než nafta. Tankovali tedy dále v České republice. Dnes je rozdíl v ceně této bionafty již pouze cca 1 Kč a někteří dopravci teprve nyní přesouvají tankování do zahraničí. Propad tedy pokračuje a bude pokračovat i v budoucnosti. Tato čísla samozřejmě zatím nikdo nesleduje (ministrestvo financí to zjistí tak někdy v
1.pol 2012 !)

4.) vysoká cena nafty v ČR navíc znevýhodňuje v konkurenčním boji o evropské smlouvy naše dopravce, protože musí stejně alespoň částečně tankovat u nás, zatímco dnes velmi dobře organizovaní dopravci z východu tankují na stejných trasách v Polsku, Slovinsku nebo Rakousku.
Ale koho by zajímala na ministerstvu financí konkurence našich dopravců, vždyť tady jenom odvádějí daně...

5.) jako příklad toho,jaký vliv má cena na objemy tankování od velkých přepravců, uvádím Slovinsko, které jako tranzitní země "bojuje" o každý litr nafty načerpaný u nich jak vracením spotřební daně tak i politikou jejího snižování. Výsledek je téměř okamžitý, nárůst prodejů pro dopravce je na některých tranzitních stanicích až 100 %. Dokonce i Itálie začala vracet spotřební daň dopravcům letos v létě a to není tranzitní země v pravém slova smyslu.

6.) čerpadláři si samozřejmě nenechají po případném snížení daně ani halíř, protože 90 % dopravců, o které se zde jedná, mají od petrolejářeských firem konečné ceny navázané na cenu ropy na roterdamské burze a cena na totemu nějaké čerpací stanice v ČR je vůbec nezajímá.


Na závěr jednu perličku, která s tématem jenom zdánlivě nesouvisí. Česká republika je jednou ze dvou zemí v Evropě, která nevrací DPH tureckýcm dopravcům, protože někdo nebyl schopen podepsat jakési mezivládní dohody. Dopravci z Turecka, kteří patří dnes k těm největším v Evropě,tedy vesele projíždějí naší zemí a nenatankují zde ani litr. Ale zajímá toto někoho v diskuzi, která postrádá jakoukoliv odpornou oponenturu a opírá se o matematické vzorce, že pane Zemane ?

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist