https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-zaba-v-zabinci-jako-ekologicka-past
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Zvářal: Žába v žabinci jako ekologická past

27.1.2023
V okřehku pohybující se žába bývá v létě často jedinou dostupnou kořistí pro lovící sovu.
V okřehku pohybující se žába bývá v létě často jedinou dostupnou kořistí pro lovící sovu.
Foto | Willard / Flickr
Úbytek až vymizení některých druhů ptáků může být spojen s okřehkem, touto nenápadnou, přesto všeobecně známou vodní rostlinou, lidově zvanou žabinec.
 
Na tento „rostlinný koberec“ narazíme všude tam, kde je stojatá voda dobře zásobená živinami. Slouží mj. jako potrava husám, kachnám či býložravým rybám. V dnešní době ale chová vodní drůbež sem tam někdo, a tu raději drží doma, aby se nestala třeba obětí dopravy po cestě do obecního rybníka.

A tak někdejší návesní rybníčky zejí prázdnotou, až na několik žab, které zde našly relativní klid a vhodné prostředí.

O žábách schovaných pod pokryvem vodních rostlin nevíme do doby, než začnou se svou noční produkcí. Hlasy skokanů se nesou do dáli, čeho si nemohou nevšimnout noční lovci, mezi něž patří i sovy, jako např. sýček nebo sova pálená.

Jako většina ptáků mají z lesknoucí se vodní hladiny instinktivní strach. Avšak hustý koberec okřehku hladinu překryje, takže vypadá jako bezpečná plocha, tj. ideální, nízko sečená louka.

Při útoku na pohybující se „myš“ dosedne do vody a olepen vodními rostlinami se už nevznese - na rozdíl od vodních ptáků, kteří mají nesmáčivé peří. Má-li štěstí a šikmý břeh je blízko, možná se zachrání. Avšak na široké hladině rybníka s často vybetonovanými kolmými břehy se poměrně rychle utopí.

Tato doposud neznámá mortalita sov byla zjištěna u telemetricky sledovaných sýčků v Plzeňském kraji, kdy dva ptáci utonuli v návesních rybníčcích s okřehkem (J. Vlček in verb.).

Rybník Šutrák je v pořádku, Kamenický a Obecní jsou ekologickou pastí (hladina zamaskována okřehkem).
Rybník Šutrák je v pořádku, Kamenický a Obecní jsou ekologickou pastí (hladina zamaskována okřehkem).
Zdroj | Mapy.z

Jiní sledovaní sýčci uhynuli ve svislých pastech (komíny, duté betonové sloupy), vlivem dopravy nebo predací.

A podobně nešťastně může končit při lovu i sova pálená, kdy zejména v letech latence hraboše se orientuje na dostupnou (hlasitou) kořist přiměřené velikosti. Tato královna noci lokálně též vymizela, a nelze tedy vyloučit vliv „neviditelných pastí“ jakožto příčiny mortality.

Ornitolog K. Poprach například uvádí (záhadnou) relativní absenci tříletých a starších ptáků v populaci kontrolovaných hnízdících adultů, silně převažují jedno a dvouletí ptáci. Přitom sovy bývají většinou dlouhověké, tak kam se ztrácí ty starší a zkušené? Hodně sov hyne sražených na cestách nebo uvízlých ve svislých pastech či vysílením hlady. Odtud údaje máme, avšak chybí o těch „záhadně“ zmizelých.

Najdeme nějaké konstruktivní řešení u těchto vodních pastí? Jednoduše vypustit rybník asi nepůjde, vodu v dnešní vyschlé krajině potřebujeme.

Další možností, která by podpořila výskyt vzácnějších ptáků, jako například bukáčka nebo rákosníků, je osadit ho rákosem. Žáby se v něm množit mohou, rákos ale zabrání brouzdat vodu volavkám a čápům, a do vysokého rákosí sovy také lovit nepůjdou.

Do hlubších nádrží by se mohli nasadit býložraví amuři, případně zde chovat hejno kachen či hus. Každopádně nějaký způsob eliminace těchto ekologických pastí je nutný, myslíme-li to s pomocí mizejícím sovám vážně.


reklama

 
foto - Zvářal Karel
Karel Zvářal
Autor článku je ekologicky smýšlejícím ornitologem a zemědělcem.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

27.1.2023 06:40
Velmi zajímavé.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.1.2023 09:56 Reaguje na pavel peregrin
Ano, v tomto je pan Zvářal zkušený odborník. Jak ale jeho doporučení uvést v život?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.1.2023 11:02 Reaguje na Jiří Svoboda
Děkuji, pochvala potěší!-) Vzhledem k tomu, že nepatřím k nomenklatúře, tak to bude trolly a pomazanými odignorováno. Jejich úlohou je Napadat a špinit, proto pozitivní zprávy se berou jako samozřejmost. Tady se ukazuje, jak mnohými zpochybňovaná repatriace označených ptáků přispěla k odhalení tajemství, které si noc nechávala pro sebe. Nebýt sýčků s batůžky, budeme dál slepí jak koťata. Takže kdyby nic jiného, už jen z důvodu poznání kruté pravdy se tento projekt zaplatí. Za to sisyfovské úsilí patří západočským ochranářům velké uznání a poděkování.
A uvést návrhy do praxe nebude zas tak těžké. Kde je vůle, tam je i cesta. Mnohem náročnější to bude u komínů, sloupů, různých nezakrytých beček a pod., o predaci nemluvě. Doprava, navíc s tichými elauty, je prakticky neřešitelná...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.1.2023 15:50 Reaguje na Karel Zvářal
A znáte nějaký příklad ze svého okolí nesysifovského chrakteru?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

27.1.2023 12:19
Na druhou stranu musím říct, že dříve byl žabinec pomalu všude, a sovy také, a nyní těch nádrží s žabincem a žábami už tolik není. A sov ještě méně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.1.2023 11:48
Jó bejvávalo! V mládí denně kbelík okřehku, půl kbelíku slunek + kukuřičný
šrot pro dvacet kachen, které z toho rostly doslova v očích. Dnes slunky
mnozí ani neznají a okřehku v okolí moc už není. Spíše ale pouze koberce
moru kanadského, do kterého se zaplete i zdatný plavec a utopí. U nás se
ho snažíme likvidovat amury, ale mají raději rákos a zbaštili i lekníny.
Přitom rákosu by mohlo být na březích štěrkoven více, aby vlny nehlodaly
břehy. Ono někdy něco pomůže, ale i něčemu uškodí a najít zlatou střední
cestu je často takřka nemožné a tak jdeme ode zdi ke zdi.

P.S.: Mám v potoce na zahradě zapuštěnou starou litinovou vanu a jeden
okraj mám obložený prknem(odkor) Nikdy se tam neutopil jediný pták a to
ani slepice. Ta když tam spadla, tak se divnými pohyby dostala k prknu,
vylezla a šla se osušit na slunce. Od té doby vanu zakrývám pouze když
mi slouží jako haltýř pro ryby, aby nevyskočily a nesežrala mi vánočního kapra vydra jako předloni. Pokud není pozvolný břeh daleko, tak to možná
pastí nemusí být, ale kolmé betonové břehy tou pastí jsou při poklesu hladiny i pro žáby. Z nezakryté ˇmeliorační jímky jsem jich jednou
vytáhl pět a loni z díry po hledačích "pokladů" s detektorem kovů tři.
I to jsou zcela nenápadné pasti pro žáby a jiná zvířata, kterým ti
pitomci vykopou díru na stezce a už ji nezasypou.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.1.2023 09:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Myslíte tu slunku, která padla za oběť intenzifikovanému chemizovanému rybníkářství a zavlečení střevličky východní v osmdesátých letech spolu s tolstolobiky a amury našimi rybníkáři? Nebo to byli ekofanatici?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.1.2023 11:12 Reaguje na Jakub Graňák
U nás ty slunky padly za oběť "rekultivaci" bývalé pískovny,
kterou zasypali stavební sutí a zavezli tenkou vrstvou ornice osázenou neduživými stromy. Amur je nepostradatelný
"ekobojovník" s invazním vodním rostlinstvem a tolstolobik
s fytoplanktonem na kterém se podepisují i živiny z našich
odpadů. Představte si to, že na rybnících naší ZO ČRS se
nehnojí už 30 let a přesto do nich přitéká přebytek živin,
které v nich podporují růst rostlin, fytoplanktonu a sinic.
Totéž je u štěrkoven (50 a 100 ha), kde stačí průsak takové
vody z Odry. Tam hledejte viníka a nikoliv u snahy to mírnit pomocí amurů a tolstolobiků. Střevlička se k nám dostala s
násadou těchto ryb z Maďarska, kam se dostala z Asie stejným
způsobem. Dnes přenášejí jejich jikry na peří i vodní ptáci a možná i záměrně lidé. U nás je roznesla povodeň i tam,
kde nebyly a bohužel u některých druhů se budeme muset už
asi smířit s tím, že něco vymizí a nahradí jiné. Jinak ty
střevličky musí rybář po chycení zlikvidovat a mé slepice
je rády konzumují. Asi by je žraly místo slunek i kachny,
ale to by se musely vyskytovat jako slunky v té pískovně
po metrácích. Pytlačil jsem je do čeřenu 2x2 metry se skrojkem chleba uprostřed a stačilo ho třikrát ponořit a byl
kbelík plný. Udělat to dnes u střevliček, tak mne ochránci
zvířat roznesou na kopytech. Umožněme lidem je takto redukovat a neplačme nad plůdkem jiných ryb, které se do
čeřenu mezi ně připletou. Ono se dnes rádo dělá z komára
vola, když mezi stovkou střevliček přehlédnu plůdek jiných
ryb a přijdu o povolenku. Navíc povolený typ čeřenu má
pouze metr krát metr a takovou síť, že přes její otvory
střevličky utečou. Kdysi jsem měl síť z husté záclony,
ale to jsem pytlačil a regulérně jsem chytával jinde.
Ekofanatici dělají z komára vola a brání rybářům regulovat
stavy těchto střevliček mnou popsaným způsobem. Pak ale
musí uvažovat o vytrávení vod a jejich osazením pouze
těmi původními druhy, když neumožní "pytlácký" odlov těch
nepůvodních a invazních.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.1.2023 11:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě dodám, že slunky byly velmi hojné pouze ve vodách s malým množstvím dravců(hlavně okounů) a
to se se stávalo cyklicky buď na nových lokalitách
(piskovny) a nebo lokalitách, kde z nedostatku
kyslíku pod ledem dravci nepřežili zimu. Takových
lokalit ubývá i díky tomu, že některé už ani
nezamrzají a dravci ty zimy přežijí. I tu je třeba
hledat ty důvody úbytku těchto drobných rybek.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.1.2023 13:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Takže kromě toho že jste nedoučený antiekofanatik a kovaný postbolševik jste i pytlák... jak jinak: hlavně si napchat vlastní bachor a negativní důsledky konání vaše a vašich ideologických souputníků hodit na třídního nepřítele, máte neuvěřitelně pokřivené vnímání reality
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 13:58 Reaguje na Jakub Graňák
Muj milý Kubíku zachraň brouku, my všichni rybáři jsme začínali jako pytláci, chytali jsme pstruhy do ruky pod brehem, na ohnutý špendlík atd. a ze všech nás vyrostli normální lidé, kteří dnes rybáři s povolenkou, byvše členy CRS. Mimo jine formou členských příspěvků platíme zarybnovani našich vod a bez nás, bývalých kluků pytláku by dneska bylo v našich vodách leda tak velký ho...O. Takže si ty svoje blby kecy na Macháčka strč někam nebo se fakt naseru.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.1.2023 15:11 Reaguje na Hunter
Milý pytláku, ne všichni rybáři začínali jako pytláci, ale každý pytlák je myslivec...
Laskavě mi netykejte anonyme, nemáte koule ani vystupovat pod vlastním jménem, tak nevyhrožujte
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 15:57 Reaguje na Jakub Graňák
Ale jdi Kubíku, já se zato nijak nestydím že jako malý kluk jsem pytlačil. Ale to tvoje ubohý napadání Macháčka už je vážně trapný. Já s ním nesouhlasím vždy, ale většinou. Máš se sebou nějaký problém? Potřebuješ si poléčit ego? Ale jestli chceš a budeš na tom trvat, rád ti oplatím stejnu mincí a udělám z tebe tady idiota.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 16:03 Reaguje na Hunter
A mimochodem Kubíku, pře nějakým časem jsme si tady tykali a nijak ti to nevadilo. Taky jsem ti tehdy slíbil, že nebudu používat výraz zachraňbrouk. Celou dobu jsem se toho držel. Teď už to neplatí, protože tím napadáním Macháčka už to fakt přeháníš.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 16:05 Reaguje na Hunter
A mmimochodem, znám dost pytláků, hodně dobrých lovců, a nikdy myslivci nebyli :-), ale mají takovou tu pytláckou čest.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.1.2023 16:37 Reaguje na Hunter
Víš... jak se vlastně jmenuješ, nepotykali jsme si nikdy, tak tu nelakuj. Nevím jak by se líbilo tobě neustálé házení do jednoho pytle s různýma bláznama? Dyť toho, že si dotyčný vymýšlí něco, co jsem nikdy neřek a pak mě za to peskuje, sis musel všimnout i ty ne? Taky by sis nechal donekonečna srát na hlavu od hňupa, kterej neví o čem mluví, ale musí tapetovat pod každým článkem? Nemyslíš, že by bylo na místě trochu objektivity? Víš jak dlouho jsem mu tady argumentoval, aby vždycky odpověděl nějakou pohádkou? Čemu se divíš, holt trpělivost každého i sebesilnějšího jedince má svoje hranice. Machaček jenom sklízí co sám zasel
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 16:52 Reaguje na Jakub Graňák
Vis Kubíku, já jsem schopen pochopit tvoje nadšeni pro věc, ale holt někdy musí někdo zvnějšku říct "už to chlapče přehánis a brzdi". Nemusíme spolu vždy souhlasit ale zkus se trochu zamyslet. Nic ve zlým ale už trošku seres s těmi nesmyslnynymi výpady. Víš, jsou lidi co teoreticky od PC a klávesnice si umí Všechno odargumentovat studiemi a citacemi, a pak jsou stari praktici. Já už jsem taky dinosaurus. Něco jsem zazil. Ty ses ještě mladý kluk něco kolem 40 ti. Neboj, dočkáš se☺. Trošku se zklidni a přestaň blbnout.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 16:57 Reaguje na Hunter
A vis, jestli chceš byt aspoň trochu nad věcí, tak takový malichernosti přece nebudeš brát vážně. Víš kolikrát mě se chtělo napsat něco fakt vostryho na ty nesmysly co tady produkuje Slovan nebo Majka Kletečkova? A napsal ji to Machacek a měl pravdu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.1.2023 19:40 Reaguje na Hunter
Díky za zastání, ale on
mne nevytočí a stačí mi,
jak se tu sám ztrapňuje.
On alespoň rozumí něčemu,
ale Slovan je ekologista
a Kletečková opakuje cizí bláboly. Ta mi odpovídala o vlcích: nevím, neznám
a dodnes mele něco o psech i pro hlídání deseti ovcí. Je prostě
mimo, protože o chovu deseti ovcí DUHA nikde
asi nepíše. Na takové
chovy zapomněli a nebo
je rovnou obětují. Potkat
tu paní osobně, tak ji
povím i něco ostřejšího,
ale tady si to veřejně
nedovolím. Jinak pokud
zjistíte v čem chybuji,
tak to prosím opravte,
protože nikdo nesežral
všechna moudra světa a
navíc nemusím znát ty
nejnovější informace.
Děkuji.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 20:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčka, v pohodě, jak říkám, ne ve všem s Vami budu třeba souhlasit, na neco můžeme mít odlišný názor i když asi ne často, ale tihle dovedove už mě fakt serou,teoretici od klávesnice. Vazim si praktiku jako Zvaral a Machacek a opovrhují kecalisty Kletečkova a Slovan. Ty její pastevecký psi to je dilo a ty kecy od Slovana o Africe taky. Já tam žiju, podnikam, strávil jsem tam spoustu času i když doma jsem tady a vždycky budu.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2023 16:31 Reaguje na Jakub Graňák
Že se nad těma dvěma chytrákama vůbec rozčilujete :) Ale chápu, někdy je to tady někdy opravdu těžký…
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 16:39 Reaguje na Slovan
Milý Slovane, zrovna vy jste exemplarni příklad ekofanatika, co by snad raději mel byt zticha.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2023 18:32 Reaguje na Hunter
To byla ta vostrost, dinosaure?
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 19:13 Reaguje na Slovan
Neboj ty kecko
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 19:26 Reaguje na Slovan
No a kdy už se rozjedes do Afriky ty trole od klávesnice?
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 19:41 Reaguje na Hunter
A co takhle ze bys nám tady povyprávěl něco o tom, jak tvoje oblíbené African Parks vystříleli par vesnic v Etiopii poté co uplatili vládu aby jim dala jejich území do správy? Copak hosku, to už nevypadá tak růžově, jak to tady prezentujes? Povídej nám neco o tom jak tvoje morální vzory v zájmu ochrany povraždili par vesničanů jen aby vyklidili uzemi ve jménu tzv. ochrany prirody. Nebo se o tom snad na internetu nepise? Že by? A že o tom snad nic nevíš?
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2023 20:28 Reaguje na Hunter
Tak teď už je to faaaakt vostrý! Zlepšení je viditelné, třepu se strachy :-) Jen tak dál.

Achjo, škoda. Už jsem myslel, že získali pod svou správu další cenné území a ona jen vaše klasická lež. Nikdo nikoho samozřejmě nevystřílel. Ale snad se letos ta Gambella a Omo podaří spolu s dalšími rezervacemi v jiných zemích o kterých jednají.
Momentálně však finančně podporuji Arthura Sniegona, českého ochránce, který se se svojí organizací The Elephants snaží získat pod svou správu rezervaci Tsoulou v Kongu. Chrání ji však již dnes. I on mimochodem spolupracuje mj. právě s African Parks... a i on začíná s jednou malou neznámou rezervací... jako AP v roce 2003.

Pac a pusu.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 20:55 Reaguje na Slovan
No Sniegon je fakt ten pravej☺. A co pak to ze o te Etiopii nic nevíte ☺. To zas budete klasicky lhát jako obvykle nebo ze by to snad uniklo vašemu bystrozraku internetového odborníka? ☺☺☺
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 21:05 Reaguje na Slovan
A financne si samozřejmě podporuj koho chceš, koneckonců všichni tihle pseudoochranari potrebujou dojny krávy, takovýhle blbečkove jsou pro ne k nezaplacení ☺☺☺. Posílej dal peníze na neco co nikdy neuvidis☺☺☺.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 21:28 Reaguje na Slovan
Jinak o mnohém vypovídá tato sentence: "The operation was met with indignation by the local population, and was criticized by Human Rights Organizations. APN did not respond." To se African Parks pokusila vysídlit jen asi 10 000 obvatel a asi 7000ks dobytka, aby si mohla dělat co chce. Ale Slováek bude urputně tvrdit, že o ničem neví :-).
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 22:12 Reaguje na Hunter
A aby nedošlo k nepochopení, African Parks ty vesnice a obyvatele nestřílela, za to zaplatila vládě, součástí smlouvy bylo, že na požadavek AP bude území předáno bez přítomnosti ruralnich obyvatel. Za to AP zaplatila vládě penězi vybranými v Evropě, sponzorských daru evropských vlád a soukromých dárců. Proste si to vraždění místních obyvatel v rámci tzv. ochrany prirody AP zaplatila. Tehdy taky rada PH řekla, že s AP nechce mít nic společného. Novinář co o tehle praktikách AP psal do Le Monde tak nějak zmizel. Tak asi takhle se taky dela tzv. Ochrana přírody v Africe a tohle tady Slovan Frederick obhajuje.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 22:14 Reaguje na Hunter
Slovan freneticky obhajuje
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2023 22:46 Reaguje na Hunter
Jasně, novinář, co o tom psal do francouzského deníku zmizel. Francie není Rusko... fakt.
Odpovědět
Sl

Slovan

29.1.2023 22:42 Reaguje na Hunter
Vím o tom, že kvůli tehdejší situaci v Etiopii (rok 2008 myslím) se z té země raději AP stáhli, což bylo jediné rozumné řešení v té době. Vláda se o přesun lidí z těch parků snažila už někdy od 60. let, byl to tedy dlouhodobý místní problém. Onen váš výrok "African Parks vystříleli par vesnic v Etiopii" je tedy naprosto lživý! Pokud by se tak stalo (jojo, jedna baba povídala, já vím), zlikvidovalo by je to a nikdy by se nestali takovou organizací, jakou jsou dnes. Místo toho ukazují nový směr ochrany africké přírody, dokážou si získat důvěru vlád v Africe i samotných lidí a to i tam, kde mnozí jiní pohořeli nebo se ani neodvážili.

Vaše pseudo názory na různé ochranářské organizace i na lidi samotné jsou mi fakt ukradené. Arthur Sniegon toho udělal za svůj mladý život pro Africkou přírodu víc, než vy za ten svůj dinosauří (na nějaké pochybné lovecké farmě někde v JAR). Takže ano, podporovat ho budu nadále a jednou, pokud se mu to povede, ho podpořím i svou návštěvou :-)

Autorovi jsme hezky zvedli počet komentářů, avšak mimo téma. Ten z toho nadšený určitě není a já také ne, takže v této vyprovokované diskuzi budeme zajisté pokračovat pod článkem, kde se řeší Afrika a né žabinec.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 22:57 Reaguje na Slovan
Ale jdete, to Vaše popírání faktu je opravdu smesne. Dlouhodobě tu propagujete organizaci ktera si zaplatila genocidu místních obyvatel a destrukci jejich zpusobu života. Za něco takového bych se já styděl. Dtto co sevpodporovani korupce v jinych zemich a snah o ovladnuti rozsahlych uzemi tyce. PS krom JAR si smluvne pronajímáme game resence i jinde, pokud snad máte pocit ze jsem omezen jen na loveckou farmu.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 23:03 Reaguje na Hunter
A nazveme věci pravými jmény, ne že AP odesla z Etiopie, nepodařilo se ji to území koupit a de facto byla díky odporu místní komunity vyhnána. Ono taky AKacko tam má kazdej druhej.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 23:16 Reaguje na Hunter
A AP není nic jiného než bussiness model, obsadit území, postavit par mizerných chatrči, draho je prodat, zabezpečení 0, servis 0, prodá se to jako návrat k prirode☺. Ale neznalek to bude rád propagovat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.1.2023 21:28 Reaguje na Jakub Graňák
Ano, pro Machačka je typické házet negativní důsledky svého chování a jeho „ideologických souputníků“ na jiné. Takové chování nesnáším a toleruji ho jen u malých dětiček.
Odpovědět
Hu

Hunter

29.1.2023 21:56 Reaguje na Majka Kletečková
Vy nemáte Majko co tolerovat, vy jste všem tak leda pro smích i s vašimi pasteveckými psy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.2.2023 15:41 Reaguje na Majka Kletečková
Vás bohužel nemohu ohodnotit tak, abych nebyl smazán, ale potkat vás osobně, tak bych vám to
řekl bez zábran. Do hospody u nás kdysi chodíval "papoušek" a citoval "moudra" asi z "pohádek". Sedával nakonec v koutě a mluvil už pouze sám se sebou, protože to nešlo poslouchat. Pokud k němu
náhodou přisedl někdo cizí, tak si po pár minutách
odsedl a ptal se ostatních, co je to za blba. Vy
a Hanzl mi ho až nápadně připomínáte. Příručky a
teta Wiky z vás dělá "odborníky", ale samostatně
myslet už je nad vaše mentální schopnosti.
Odpovědět
Vladimír Kožíšek

Vladimír Kožíšek

28.1.2023 17:46
No vidíte to. A já myslel, že za všechno zlo na světě mohou jako vždy architekti navrhující nevhodné stavby. Tohle nám na vrub připsat nemůžete.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.1.2023 14:11
JS Drahá, říká lord po svatební noci, doufám, že jste otěhotněla, nerad bych vícekrát opakoval ty směšné pohyby. Jinak syfilitiků jsem pár znal, a sisyfovců (opak lorda) v okolí spousty. Několikrát týdně se o to usilovně pokouší a věří, že z toho nic nebude. V ochraně přírody je nezištných srdcařů jako šafránu, u většiny, z čeho nekouká profit, tak do toho nejdou. A ta trocha užitečných idiotů, co se o něco pokuší, (ne)vědíc, jak jsou okolí pro smích, to vytrhnout nemůže.

MU Ano, okřehek není vynález minulého století. Ten tu “byl vždycky”, tak jako doprava (formani, že), predátoři, komíny, tisíce jam s kolmými břehy, sklo… Pokud někdo ve svém dlouhém životě nestačí vnímat ty rozdíly v pojmech (kvantitě a změně poměrů), a ani se o tom nic nedočetl, je škoda času na toto oblíbené oponentské klišé reagovat.


VK A co třeba si to líp přečíst? Nezabezpečené komíny na svou striktní normu stále čekají. /https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/kareln-zvaral-architektonicke-pasti-tichy-zabijak-ptaku

BM Na blbý kecy se vykašlete.
Hu 1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.1.2023 23:07
Děkuji za upozornění na zajímavý poznatek získaný díky telemetrickému sledování sýčků. To by mne nenapadlo, že vodní plocha pokrytá okřehkem může být pro některé opeřence tak zrádná.

Kdyby nebylo popisků, tak bych na leteckém snímku krajiny nenašla ty dva rybníky pokryté tisíci rostlinek okřehku. Díky svému zelenému povrchu úplně splývají s ostatními suchozemskými plochami.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.1.2023 09:09 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, Majko, můj soukromý názor je ten, že ony celoplošně zelené nádrže (“rybníky”) jsou černou dírou, kde mizí spousta ptáků, včetně sov. A pokud si někdo myslí, že to “bylo vždycky”, ať je najde třeba na Ladových obrázcích či dobových fotografiích (do sedmdesátých let). “Za starých časů” si svatomartinskou husu každý vychoval doma, s velkochovy přišel nezájem o obecní rybníčky (drženy jako kulturní památka), s restrukturaliazací ekonomiky zánik spousty ZD, kde nádrž sloužila většinou jako požární. Dal se prostor přírodě, a ta to využila. Úbytek sýčka s touto dobou “nepořádku” koreluje, byť těch faktorů je mnohem více. Je jich tak moc, že zelené rybníky aj. nádrže nikoho do výčtu vlivů započítat nenapadlo. Prostě ten antropogenní tlak je doslova obludný, počínajíc pouštní krajinou, přes komíny, sloupy, dopravu, kuny,... až po “masožravé” rybníčky.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist