https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/krystof-misek-donald-trump-nejspis-dal-urychli-transformaci-energetiky-eu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kryštof Míšek: Donald Trump nejspíš dál urychlí transformaci energetiky EU

21.4.2026 | Kryštof Míšek |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
První čtvrtletí letošního roku je za námi a americkému prezidentovi se opět podařilo stanovit hlavní téma pro světovou ekonomiku. Bohužel z toho znovu vzniká silný nabídkový šok, který přináší komplikace v mezinárodním obchodě, energetice a vede ke zdražení mnoha statků v ekonomice. V každém případě platí, že konflikt na Blízkém východě ještě zesílí tlak na změny v energetice v EU, která se už teď stává výrazně méně energeticky závislou než v minulosti.
 
Události roku 2022 ukázaly, jak silně byla Evropa závislá na externích dodavatelích, zejména v oblasti zemního plynu na Ruské federaci, a jak zranitelný může být energetický systém vystavený geopolitickým tlakům. Cena plynu tehdy během energetické krize dosáhla na svém vrcholu 350 EUR za MWh, což byly devastační hodnoty pro průmysl, domácnosti a v konečném důsledku i pro veřejné rozpočty. Pro srovnání aktuální vývoj okolo války Íránu a USA přinesl růst cen pouze k 70 EUR za MWh. To je skutečně dramatický rozdíl, i když vezmeme v úvahu, že se nenacházíme v zimním období. Podobně ani cena elektřiny s dvouletým dodáním kolem 80 EUR za MWh nepůsobí nijak dramaticky.

Posun evropské energetiky dokládají i konkrétní čísla za rok 2025, která lze bez nadsázky označit za „game changer“. Na půdě EU poprvé v historii vyrobily větrné a solární elektrárny (tedy čisté zdroje) více elektřiny než všechny fosilní zdroje dohromady. Proces transformace evropské energetiky tak nabírá na obrátkách.

Podíl výroby z obnovitelných zdrojů dosáhl v loňském roce 30,1 % produkce elektřiny (841 TWh), zatímco všechny fosilní zdroje dodaly 29,0 % (809 TWh). Celkový podíl obnovitelných zdrojů (včetně vody a bioenergie) zůstal stabilně na úrovni přibližně 48 %. Strukturálně tak EU přešla z modelu, kde cenu určovaly primárně fosilní zdroje, do systému, kde dominantní roli přebírají domácí obnovitelné zdroje. Tento vývoj by měl pokračovat. Zásadním fundamentálním trendem roku 2025 byla také rychlá expanze bateriových úložišť. Instalovaná kapacita velkých baterií přesáhla 10 GW (více než dvojnásobek oproti roku 2023). Kritická však zůstává závislost na dováženém LNG, kde roste význam USA, které v některých kvartálech tvoří většinu evropských LNG dovozů.

I když se stále může podařit dostat ceny energetických komodit zpět na úroveň z února 2026, jedno je jisté. Donald Trump probudil světovou ekonomiku z blaženého snu globálních dodávek energií ze zemí Perského zálivu a přidal další argumenty pro pokračování nákladné a bolestivé transformace energetiky směrem k větší nezávislosti. Zároveň se ukazuje strukturální výhoda, kdy obnovitelné zdroje a přechod k elektromobilitě snižují citlivost ekonomiky na podobné nabídkové šoky. Bez této transformace by byl dopad současné krize výrazně silnější.


reklama

 
foto - Míšek Kryštof
Kryštof Míšek
Autor je hlavní ekonom Argos Capital.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (97)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

21.4.2026 06:23
to není záležitost Trumpa ale řešení energetiky pragmaticky, což je jiné než emocionální kolaps. Emocionalitu v politice si dovolit nemůžeme, což bývalá Fialova vláda nechápe doteďka a někteří další " hodnoťáci a pravdoláskaři".
To, že ve světě jsou konflikty a že se některé nějak mohou dotknout i nás je normální. Ono i násilí se globalizuje.

Vnější vlivy nemůžou v naší hlavě způsobit šok, dokud si jej sami nevytvoříme.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.4.2026 07:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 08:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Emocionalita je přece základ celé naší politiky a dostala k moci naši současnou vládu.
Stálé evidentní lži o spálené zemi, Fialově drahotě, ekonomické devastaci, propadu HDP, rostoucí bídě atd. je zcela v rozporu s daty ekonomů i situací, kterou vidí každý kolem sebe. A to přimělo většinu voličů k volbě generátora těchto lží, což je zcela iracionální rozhodnutí.
Odpovědět
ad

21.4.2026 14:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Součtová inflace 33% za fialové vlády mluví za vše. Ztratili jsme třetinu úspor. a Reálné mzdy se nám propadly nejvíce v celé evropě. https://demagog.cz/vyrok/23761
Odpovědět
DA

DAG

21.4.2026 15:31 Reaguje na
No jako sice jsem trojkoalici v 21 roce volil a mám k nim spoustu výhrad, ale tohle teda nemohli ovlivnit.
Zatímco Babiš chudák měl covid a proto nebožák musel nasekat dluhy, tak se to tady předhazuje minulé vládě, která po babišovi inflaci zdědila a ještě vládli na začátku války. Přitom první tři roky snižovali roční schodky a předali zemi v konjuktuře ekonomiky.
Nezaskočil Vám toustový chléb z linky, kterou jsme všichni zaplatili?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 18:03 Reaguje na
Růst cen PHM za Babiše je asi 15%.
Nemáte pocit, že je to celé úplná pimost?
Příčiny inflace byly zcela mimo Fialovu vládu, ale na jejim sražení se do určité míry podílel.
A konec čtyřletého vládnutí Fialy:
„Spálená země“ a „konec Fialovy hrůzovlády“, tak dosud mluví nejvážnější kandidát na předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR o naší realitě. Přední analytici mimo Česko zvedají obočí a s údivem a cukajícími koutky úst se ptají: „Spálená země? A co je potom těch více než 180 dalších, které se na vývoj české ekonomiky dívají s obdivem?“ Vědí přesně, co říkají". Ekonomka pí. Matesová, Světová banka.
Odpovědět
DA

DAG

21.4.2026 09:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To úplně nechápu. Fiala říkal zbrojme a Dlužena nebudeme zbrojit chceme mír. Tak jak to je?
Jinak politika musí být hodnotová, jinak když to pro druhou stranu bude výhodné, tak si s vámi vytře. Politika všech azimutů je nesmysl. Naopak pragmatické je nepodporovat své nepřátele.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 13:09 Reaguje na DAG
Celé je to nejasné. Nedodržování zbrojních dohod znamená problém s bezpečností nejen pro nás - stáváme se měkkým cílem a v případě napadení se na nás spojenci vymastí, ale i pro Evropu. Jsme země střední velikosti a naše armáda by NATO scházela. Navíc naše území je ve středu Evropy a obsadit ji Rusko, má neskutečně důležitý opěrný bod pro další invazi a prostor pro raketové základny včetně atomových. Navíc by vyhlásilo totální mobilizaci, jak to dělá běžně, třeba na Donbasu.
Otázka zní, proč to Babiš dělá?
Jediné logické a zároveň nejhorší je, že mu to nařídil načalnik z Kremlu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.4.2026 08:03
Fascinuje mě argumentace, že OZE zvýší strategickou nezávislost a odolnost.
Vše se dováží,
Vše má elektroniku závislou na internetu a tím snadno haknutelnou,
Vše z OZE = Občasné Zdroje Energiemá občas budeme strategicjky nezávislí a odolní.
Nejméně napadnutelné jsou JE. Ty jsou podporovány hubou, reálně se blokují jinými cestami, trvalé úložiště, financování, občanské akce....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.4.2026 08:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Místo Energiemá mělo být: Energie, tedy občas budeme...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.4.2026 10:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
ani to ne... jedině, kdyby tu občasnost vyrovnávalo pálení uhlí...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 13:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Strategická odolnost se týká energetiky a vůbec energetických zdrojů. Jinak se vše řeší mezinárodním obchodem, to je základ globalizace. Ten nezkolabuje nikdy, příliš velkých hráčů je na něm závislých.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

21.4.2026 13:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že souhlasíte s příspěvkem p. Vinklera, že OZE nezvýší strategickou nezávislost?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 18:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Co je to za pitomost? Samozřejmě OZE zvýší naši ENERGETICKOU bezpečnost, fusekle z Číny budeme kupovat stále.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

21.4.2026 18:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste nepochopil příspěvek p. Vinklera. Jen jsem si to chtěl potvrdit a nezklamal jste.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 08:27
Konečně velmi rozumný názor, tohle je prostě skutečnost, neboli pravda.
Jenom drobná poznámka: Ten plyn za 350 eur byl právě především ten "ruský levný", po kterém bečí většina národa.
Odpovědět
va

vaber

21.4.2026 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Za 350 to nebyl ten ruský ,ale od jiných, od přátel co nás zachraňovali, jak říkáš, ti ném ho prodávali tak draho. Jak víš ceny se neurčují v Rusku ,ale jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 08:51 Reaguje na vaber
Rusko bylo dodavatel 60% spotřeby plynu celé EU a tak rozhodovalo o jeho ceně. A jak ho zaškrtilo, cena vyletěla a Gazprom hlásil za první pololetí 2022 provozní zisk více než dvojnásobný, na asi 3,05 bilionu rublů (EBITDA).
Odpovědět
va

vaber

22.4.2026 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko nic nerozhodovalo, spekulanti v světě růst cen radostně přijali protože kapitalistické vlády takový systém podporují.
Stačí jedna věta nějakého hlavouna a cena některých komodit už se hýbe i když náklady na produkci se vůbec nezměnily a nezměnila se ani poptávka.
Jak se změnily příjmy Gazpromu, když EU měla dlouhodobé kontrakty , nebo neměla a proč neměla?
Když nechtěla plyn ,samozřejmě žádné dlouhodobé kontrakty neudělala a nakupovala na burze a její pravidla stanovili kapitalisté a ne Rusko. Takže zisky Gazpromu jsou logické .
Ti kdo plánovali a stavěli Nord 2 ,bylo konzorcium tuším ve Švýcarsku. Nebyli tam takoví odborníci jak |Hanzl, ale nebyli to pitomci. A dobře měli zkalkulováno ,kolik plynu dopraví, komu a za jakou cenu, Takže si museli připravit i dlouhodobé smlouvy s cenou plynu. To vše šlo do kytek, muselo, narušilo by to plán na vyšachování Ruska z dodávek do EU a zisky z prodeje plynu se nyní valí jinam. A tak to bylo plánováno, o tom nemám pochyb.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:36 Reaguje na vaber
Hlavoun může posunout cenu na trhu o jednotlivé procento, pokud něco skutečně udělá.
"V roce 2021 byla většina dodávek ruského plynu do Evropy od Gazprom založena na dlouhodobých kontraktech (long-term contracts, LTC) uzavíraných často na desítky let."
Proč je Rusko přestalo plnit, když vědělo, že prohraje všechny soudy a o celý trh přijde?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:40 Reaguje na vaber
Nordstream byl koncipován tak, aby obcházel země býv socbloku a tak mohl zásobovat hlavně Německo, i když Putin východní státy zablokuje.
Proto Američané varovali a skutečně blokovali NS2, který se nespustil, bo i EU už došlo, že je to past. Potom neměl Putin na co čekat a zaútočil.
Odpovědět

Radek Čuda

22.4.2026 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
No, vznikl hlavně proto, že Němci a Rusové nebyli už nadále ochotni riskovat "problémy po trase", ke kterým jinak občas docházelo.

A ano, Amíkům vadilo utužování vazeb mezi Německem Ruskem ... protože měli rozum a ne jako trubka Angela, které se i po 2014 chtěla furt s Ruskem družit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 20:11 Reaguje na Radek Čuda
V tomhle máte pravdu, Němcům to celé došlo, že je zase Putin podrazil (jak chtěl Stalin), ale ne všem. Afd hlásá velké Německo (co tím myslí nevím), ale hlavně chce udělat nová pakt Ribentrop - Molotov, opravit NS a kupovat ruský plyn a nechat Putina napadnout naše země. Prostě úplně stejný pakt, jenom by ta nová linie byla na bývalé železné oponě.
"Národ, který nezná svoji historii, musí opakovat stále stejné chyby". V tomhle asi nie sme sami chuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 20:12 Reaguje na Radek Čuda
Bohužel, dnes si utužuje vazby s Ruskem Amerika, děsivá situace.
Odpovědět
va

vaber

23.4.2026 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaká past Hanzl,dodávky plynu do Německa a i jiných zemí přes Nord, je past? Past pro koho. Vždyť ty stále meleš dokola, že Putin dodávat nechtěl a udělal past tím, že se stavěl nový plynovod? To je tvoje zmatené blekotání bez jakékoliv rozumné myšlenky. Ano pro nemyslícího primitiva stačí opakovat média a to přesně mocní potřebují, nemyslící primitivy. Ano hrála v tom roli Ukrajina a Amerika ,která měla extrémní zájem ,aby Rusko přestalo plyn do EU dodávat, ale na druhé straně museli hájit Ukrajinu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.4.2026 15:40 Reaguje na vaber
Cenu 350 neurčil ani ruský ani jiný plyn, určila ji nabídka a poptávka. Výhled byl v tu dobu takový, že plynu bude málo na uspokojení tehdejší spotřeby, tak musela logicky cena plynu stoupnout až na 350 €/MWh, aby byla poptávka uspokojena. Za takovou cenu byla totiž logicky poptávka nižší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 18:09 Reaguje na Emil Novák
Jistě, ale proč toho plynu bylo tak málo, aby cena vyletěla tak brutálně nahoru?
Dával jsem sem odkaz na výkony ruských plynovodů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.4.2026 18:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Plynu bylo tak málo, protože státy EU poslechly mudrlanty jako vy, kteří tvrdili nesmysly ve stylu "Západ na Rusku není závislý vůbec. Přes Družbu jde dnes k nám snad jen 5% plynu, kupujeme ho na burze v Rotterdamu", a vůbec neřešili energetickou bezpečnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 19:40 Reaguje na Emil Novák
Čekal jsem seriózní odpověď a ne studničkování, pro vás je to přece podúroveň.
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.4.2026 20:14 Reaguje na Pavel Hanzl
No to byla seriózní odpověď, Evropa si za to může sama. Je to jako nechat přes víkend otevřené vchodové dveře a pak se divit že nás vykradli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 20:58 Reaguje na Emil Novák
Si děláte čurinu, že? S plynem kšeftují státy?
A proč to spáchaly? Když neměly jiného dodavatele? Proč měli ale uzavřené dlouhodobé smlouvy, které Gazprom nesplnil (sic!) a zkrachoval na tom německý Uniper a i ČEZ žaloval Rusy o miliardu? Proč jsme všechny arbitráže vyhráli?
To se naráz všichni obchodníci s plynem zbláznili naráz? Fakt nemáte pocit, že jste se zbláznil vy?
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.4.2026 21:27 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Nedělám. Státy sice s plynem přímo nekšeftují, ale energetickou politiku stanovují, jako např. Německo, které se orientovalo výhradně na ruský plyn, úplně nesmyslně likvidovalo domácí zdroje právě na úkor dovozu plynu z Ruska, aniž jakkoliv diverzifikovalo dodávky.
2) Ne, nemám pocit že se zbláznili obchodníci, ani že jsem se zbláznil já, mám pocit že jste se zbláznil vy, když jste to stále nepochopil. Obchodníci nejsou od toho aby určovali energetickou politiku, od toho jsou politici, a ti to dělali extrémně naivně a hloupě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 07:18 Reaguje na Emil Novák
ad 1) Německo mělo z Ruska asi 50 - 55% plynu, 20 - 30% z Norska, zbytek směska. Na rozdíl od nás, kteří měli 100%. Takže jak dycky. Rusi plyn prodávali podcenou stylem drogové dealera.
ad 2) Dobře. Proč teda klesl na Vánoce výkon ruských plynovodů o asi 70%?
Tím, že Evropští obchodníci odmítli převzít už nasmlouvaný a zaplacený plyn, který zoufale potřebovali? Proto, že jim to nařídili politici? Nebo proč?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 07:36 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ukázkový whataboutismus, omlouvat hloupou energetickou politiku Německa tím že ji měly hloupou i jiné státy.
2) Nesmysl "jak dycky", Hanzle. Žádných 100 % jsme neměli. Fyzicky sem tekl z Německa stejný plyn jako do Německa, logicky. Ani obchodně to nebylo 100 % z Ruska, to si opět vymýšlíte. Navíc hlavním dodavatelem plynu do ČR byla opět německá společnost RWE, která uzavírala ty přímé obchody s Gazpromem.
3) Těžko jsme tu mohli vybudovat LNG terminál jako to udělali Poláci nebo další země, Němci to udělat mohli a neměli ani jediný.
4) Výkon ruských plynovododů klesl proto, že Gazprom zavřel kohouty, což byla věc kterou samozřejmě měly evropské státy předvídat a připravit se na ni, neudělaly nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:50 Reaguje na Emil Novák
Proto jsem už dávno psal, že plyn kupujeme na burze v Rotterdamu a ne od Gazpromu. A pořád mi to otloukáte o hlavu.
Ale nejlepší je, že se měly evropské státy připravit na to, že zrovna pragmatik Putin se zblázní a zařeže si slepici, která snáší zlatá vejce. Voni sou hlava...
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Nejde o to že plyn kupujeme na burze v Rotterdamu, tohle tvrzení je ten nejmenší problém. Problém je to, že jste z toho vydedukoval, že "Západ na Rusku není závislý vůbec." A zároveň tvrdíte "Na rozdíl od nás, kteří měli 100%", což taky není pravda. Víc už si protiřečit ani nemůžete. Nesporně to ČR mohla ovlivnit daleko méně než zmiňované Německo, které se toho vůbec nebálo.
2) No samozřejmě že se měly připravit na válku s Ruskem. Minimálně od napadení Krymu v roce 2014 na to měly poměrně dost času, neudělaly nic. Za vašeho zuřivého bagatelizování závislosti na ruském plynu, to si všichni jistě dobře pamatují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 07:24 Reaguje na Emil Novák
"Ruský plynárenský gigant Gazprom loni nesplnil svůj vlastní, konzervativní cíl pro vývoz plynu do Evropy a Turecka. Vyplývá to z výpočtu agentury Bloomberg, které vycházejí z údajů od firmy. Snížený tok plynu přispěl k nejhorší krizi v dodávkách energie na evropském kontinentě za poslední desetiletí."
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.


Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 07:36 Reaguje na Pavel Hanzl
A to sem kopírujete proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:13 Reaguje na Emil Novák
Proto, že je tam vysvětlení té plynové krize. Ani tohle nechápete?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikdo se vás o něj neprosil. "Ani tohle nechápete?" Mimochodem když už tu musíte spamovat něčím co jste odněkud zkopíroval, je slušností dát odkaz kde jste to vzal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:25 Reaguje na Emil Novák
https://ekonomickydenik.cz/evropskou-plynovou-krizi-zavinilo-rusko-dukazem-jsou-nizsi-dodavky-i-prazdne-zasobniky/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=RQBzdjZs9uD-202201181926&dop_id=14905427
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.4.2026 08:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase Hanzlův trolling.
Odpovědět
va

vaber

22.4.2026 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Co měli napsat ,jako vysvětlení plebsu. Nemohou napsat, že ve hře jsou úplně jiné faktory. Proč nepíší o dlouhodobých kontraktech na dodávky a cenu plynu, proč EU prodával nějaké kapacity v zásobnících, vždyť je to strategiký problém. Evropa se nechala bez rezerv sama a záměrně,aby mohli blekotat takové vysvětlující kraviny primitivům .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:19 Reaguje na vaber
Jaký plebs myslíte? Proč by psali o dlouhodobých kontraktech, které měl zkaždý obchodník s plynem? V roce 2021 byl Gazprom zcela normální, solidní partner a zásobníky si pronajímal běžně, NIKDO skutečně netušil, co ten zmetek chystá.
Zcela všeobecný názor byl, že nějakým podrazem by přišel přece o nejlukrativnější trh, tak proč by to dělal?
Odpovědět

Radek Čuda

22.4.2026 14:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale hovno ... Pobaltí už nejpozději od 2014 křičelo jak jen mohlo, aby si EU na Rusko dávalo bacha, Poláci to samé a i zbytek bývalého Ost-bloku.

Jenže ten skvělý Západ v čele s Ríší byl samozřejmě nejchytřejší a dlabal na to, takže výsledná politika EU byla přesně taková, jaká byla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 17:23 Reaguje na Radek Čuda
Nevím, jak moc seveřani křičeli, ale do NATO vstupovali narychlo až po začátku invaze, do té doby byli v laláču.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 17:28 Reaguje na Radek Čuda
Ten skvělý zZápad byl na Rusech závislý daleko méně, jenom Němci měli asi 55% plynu z Gazpromu a to byli jediní. Ovšem my, jako babišistán, jsme měli 100%, to jsme teda výrazně chytřejší, že? Taky u nás ta krize byla nejhorší a nemít geniálního Síkelu a pomoc od Němců a celé EU, jsme v dupě totálně.
Odpovědět
va

vaber

23.4.2026 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, kdyby udělal takovou věc normální občan ,tedy prodal strategické zásobníky, bude obviněn z vlastizrady, ohrožení státu atd. Když to udělá EU ,Hanzl jásá .
Sám jsi si odpověděl proč by to Putin dělal? Putinovi dodávání plynu do EU vyhovovalo ,ale jiným bylo trnem v oku a tak se to zařídilo a svedlo na Putina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:23 Reaguje na vaber
Muhehehheheh "Evropa se nechala bez rezerv sama a záměrně,..." vy musíte být chytrý jak bedna kytu.
Vy si běžně nasypete do jídla jed na krysy, aby vám pak bylo zle jak psovi a mohl byste celý týden zvracet? Asi jó.....čort znajet.
Odpovědět

Radek Čuda

22.4.2026 14:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy, kdybyste si pamatoval jak jste tu před únorem 2022 (a i pěknou chvíli po něm) hlásal, jak je EU v poho a nemůže se jí nic stát, přesto že vám tu prakticky každý tvrdil, jak je to vo hubu .... vy byste si to musel snad rovnou hodit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 17:25 Reaguje na Radek Čuda
Naši proruští doblblíci žijí v iluzorním světa dojmů a iracionality, vzpomínkového optimismu a naivních představ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:47 Reaguje na Radek Čuda
Já miluji jedince, kteří si vymyslí totální pytlovinu, vloží ji do úst někomu jinému a pak ho za to mohutně zkrititizují.
To vzniká jednoduše. Ten člověk se nezabývá daným názorem, jenom si z něho vezme nějaký pocit (většinou špatný) a ten znovu formuluje do té cypoviny.
Odpovědět
va

vaber

23.4.2026 09:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to je Evropa. Ti mocní se nemusí bát nějakého nedostatku plynu a plebsu v Evropě se našel viník a tam primitivové svou nenávist nasměrovali. Naivní, dětský Hanzle jsou vyšší zájmy než dobro plebsu. Vše se podařilo podle plánu i ten plebs chce lynčovat určeného viníka. Už jsem to psal ,dávno bylo řečeno ,že politika je špinavá. Ty nechápeš nic a memeš něco o jedu na krysy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

21.4.2026 19:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to máte černé na bílém, co jste zač Hanzle.
No a to jste se tu minulý týden p. Novákovi dušoval, kolik jste toho pochopil.
Realita je taková, že se u vás nic nezměnilo.
Odpovědět
va

vaber

21.4.2026 08:29
On nám i všem jiným ,bude k energetické nezávislosti vždy trochu chybět ,ale to trochu je moc a moc důležité.
Tak žánou pohodu, mír a klid nemůžeme očekávat ani v budoucnu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 08:38 Reaguje na vaber
Tomu nerozumím. Jakou trochu máte na mysli? Evropa má celkem dost velkou trochu plynu i ropy na svém území, hlavně v Norsku.
Odpovědět
va

vaber

21.4.2026 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Divné ty přece rozumíš všemu.
Ta trocha je tak veliká,že pokud ji nedostaneme, může to způsobit kolaps.
Když má, nebo bude mít EU všeho dost ,jak říká tvoje kobliha, je v pohodě a Norsko nás zachrámí v každé krizi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 08:55 Reaguje na vaber
Nerozumím řeči vašeho kmene. Pokud bezemisní zdroje pokryjí vše, co vůbec jde, vždy zůstane trocha, která pokrýt prostě bez fosilu nejede. Chápu to dobře?
A to málo pokryjeme z vlastních zdrojů, ne?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.4.2026 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je to ta trocha? 30, 50 nebo 70 %? Nejde jen o výrobu elektřiny!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.4.2026 13:11 Reaguje na Jiří Svoboda
Za trochu považuji množství třeba do 20, max. 30%.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.4.2026 21:53 Reaguje na Pavel Hanzl
No možná v roce 2060. A těžko globálně. A výroba těch bezemisních zdrojů včetně akumulace žádné emise neprodukují a neubíraji prostor přírodě?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:04 Reaguje na Jiří Svoboda
Problém je, že se lidstvo přemnožuje a je ovládáno kultem mamonu s nutností bičovat růst HDP za každou cenu (typická je Čína), kdo neroste chudne, propadá se do krize atd. atd. prostě chování sebevražedné. Dnes k tomu přistupuje změna světového řádu, kdy budou dominantní totalitní vemoci. Ty vytvoří zcela iracionální, postfaktickou společnost, založená na zbrojení a tím devastaci přírody.
Tohle s rozjezdem jadernými závody může znamenat skutečně Konečná, Stačilo!
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.4.2026 07:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy tu někomu vyčítejte růst HDP.
Jste ten první, co se tu porovnáváním růstu HDP ohání při obhajobě svých blábolů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.4.2026 10:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč teda projevujete bezbřehé nadšení z dosavadních "úspěchů"? Ten "úspěšný" systém k tomuto současnému stavu přece planetu dovedl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 19:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Západní civilizace so dostala poprvé v dějinách do stavu, kdy má každý člověk zajištěny základní potřeby a většina žije skutečně v blahobytu.
A to samozřejmě bylo na dluh a teď je čas ho splácet. čus.
Odpovědět
ad

21.4.2026 14:33
> výhoda, kdy obnovitelné zdroje a přechod k elektromobilitě snižují citlivost ekonomiky na podobné nabídkové šoky

cena elektřiny se ale stále odvíjí od ceny plynu (nejdražší-závěrný zdroj) ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

21.4.2026 15:44 Reaguje na
Ano, ale přibývají období, když občasné zdroje hodně vyrábějí, kdy tomu tak není. Pak sice cena klesá tak nízko, že výrobci nevydělají a my to stejně musíme zaplatit jinak než v tržní ceně, ale v tu chvíli už není závěrným zdrojem plyn.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 07:31 Reaguje na Emil Novák
A ty občasné zdroje vyrábí skoro pořád, vítr a slunko se slušně doplňují, EU z nich má už polovinu spotřebované elektřiny. V dnešní světové energetické krizi jejich výstavba získá další forsáž. O tom je vlastně tento článek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 07:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Až na to že vůbec. Kdyby vyráběly "skoro pořád", skoro nikdy by nebyly vysoké spotové ceny elektřiny. A to se rozhodně tvrdit nedá. Z občasných zdrojů není polovina spotřebované elektřiny, není to ani 30 %. Těch 50 % nejsou občasné ale obnovitelné zdroje, ne všechny obnovitelné zdroje jsou občasné, např. vodní elektrárny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 12:12 Reaguje na Emil Novák
Vodních elektráren už přibývat moc nebude, Evropa je nejvíce obydlený kontinent. Jádro se staví pomalu a draho, ale staví se, OZE rostou daleko rychleji a prostor na rozvoj tam fakt je. S akumulačními kapacitami jejich význam stoupá. Jak to konkrétně vypadá je přece tenhle článek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem nereagoval na "tenhle článek" ale na vaše nepravdivá tvrzení, tak neodvádějte řeč od svých nepravdivých tvrzení na článek nebo na to co nebude přibývat apod.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 17:38 Reaguje na Emil Novák
Já jsem naivní jak 3 dny starý pes. To jsem vám zkoušel vysvětlit kachní křivku...
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 19:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To byste ji musel nejdřív sám chápat, abyste ji mohl někomu vysvětlovat.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.4.2026 08:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ideologické bláboly energetického analfabeta Hanzla. Jinak nelze tyto příspěvky zhodnotit.
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.4.2026 08:34
Energetika EU se transformuje ze závislosti na fosilních palivech do závislosti na větru a slunci, takže elektrika nebude v zásuvce pořád, ale jen někdy a lidi si zvyknou, co jinýho jim zbyde. Na výstavbu JE předlužené státy EU nemají peníze a povolovací procesy jsou díky byrokracii velmi dlouhé. Jestli do zeleného skanzenu míříme kvůli vlastní hlouposti nebo i s pomocí Trumpa je tak nějak jedno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.4.2026 17:34 Reaguje na pepa knotek
Aak to dělají státy, kde z OZE mají nadpolovinu (rohodující) část elektřiny? To vždycky číhají u zásuvky a jak se rozsvítí, začnou makat?
Uhlí se v EU využívá energeticky asi z 8 - 10%, u nás skoro 40%. A proto ji máme skoro nejdražší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.4.2026 18:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to zase lžete Hanzle.
Elektřinu nemáme skoro nejdražší, ale co čekat od lháře a demagoga, který se zároveň dokáže střelit do vlastních kolen připomínkou, jak se dokázal mnohokrát ztrapnit nepochopením takové elementární záležitosti jako je kachní křivka.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 19:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Dělají to jednoduše, když nefouká, dovážejí (klidně 80 % spotřeby), když fouká, vyvážejí. Dánsko je ukázkový příklad. Že to tak nemůžou dělat všichni je snad jasné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:34 Reaguje na Emil Novák
v EU se vyrábí asi 2/3 elektřiny bezemisní a 4/5 nízkoemisní a je fuk, kdo komu co kdy posílá.
OZE 45-50%
Jádro 20-25%
plyn 15-20%
uhlí 8-10%.
To není špatný výsledek, zvláště, když je výroba a výstavba nízkoemisních zdrojů dobře rozjetá. A současná ropná krize pomůže rozjet i elmobilitu. Nemít na světě magory z MAGA a šílence typu Putin, máme možná šanci tu klimatickou tragédii zvládnout. I megaodborník Macinka říkal, že už skončila.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ne, to není fuk, "kdo komu co kdy posílá".
2) Plyn není nízkoemisní, naopak má emise vysoké.
3) Prakticky ani jednou jste se do těch svých intervalů netrefil. Jádro mělo loni přes 25 %, plyn pod 15 %, uhlí přes 10 %. Jen OZE jste s odřenýma ušima trefil (o dvě destiny procenta).
4) Zbylé tradiční nesouvislé blábolení o Putinovi, Macinkovi a spol. nekomentuji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 19:39 Reaguje na Emil Novák
Já vím, dvě desetiny procenta je to hlavní, co vás zajímá.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, hlavní co mě zajímá je, proč tu neustále chrlíte nesmysly.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.4.2026 19:57 Reaguje na Pavel Hanzl
U nás to není skoro 40 % ale zhruba třetina a nemáme ji skoro nejdražší. Naopak dražší ji mají v současnosti v Irsku, Německu, Belgii, Dánsku a Rakousku, tedy vesměs premianti v OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:21 Reaguje na Emil Novák
V roce 2023 jsme měli z uhlí 39% elektřiny, dnes asi 35%. Tomu říkám skoro 40.
U nás máme v paritě o +40% vyšší ceny, než je průměr EU, proto píšu skoro nejdražší. Ty vaše státy mají daleko vyšší HDP a životní úroveň, i u energetiků, takže logicky musí mít nominálně vyšší ceny. Navíc mohutně investují do OZE a sítí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 07:26 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Tak tomu říkáte blbě, no. 33,7 % prostě není "skoro 40".
2) Aha, "v paritě", takže to není kvůli uhlí ale kvůli nízkým platům ve srovnání např. s Německem nebo Dánskem, ti mají sice elektřinu mnohem dražší, ale mohou si jí koupit víc díky tomu, že si víc vydělávají. Takže opět úplně mimo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:40 Reaguje na Emil Novák
Nejlevnější je, vyrumplovat ze země cokoliv, co hoří a prohnat to komínem bez jakéhokoliv čištění a tu jámu i škváru po sobě ani neuklidit.
Nejlevnější bylo ve středověku kadit na náměstí a splašky lít na ulici.
Z důvodu, vám asi nepochopitelného, se za mohutné dotace postavily vodovody i kanalizace stejně, jako dnes OZE.
Navíc pro Evropu je to strategická nutnost.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 07:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Akorát takhle se v EU už elektřina dávno nevyrábí, jestli jste si nevšiml. Uhlí je naopak tvrdě penalizované a požadavky na čištění má naopak extrémně přísné. Takže opět jen blábolíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 19:34 Reaguje na Emil Novák
Už to fakt chápete? Tolik sexu naráz?
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 19:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Já to chápu dávno, teď ještě abyste to chápal vy a nepsal tím pádem nesmysly.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

23.4.2026 07:04
Souhlasím. Instalace maximálního množství OZE a bateriových úložišť, je cestou k nezávislosti a vyšší energetické bezpečnosti a cenové stabilitě. Nikdo netvrdí, že je to snadné nebo levné, ale ve svých důsledcích je to nejlevnější způsob, jak si zachovat vysokou životní úroveň.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:24 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Přesně tak. To je jediná cesta pro Evropu, která vlastní zdroje fosilní energie nemá. A to se nebavíme o dekarbonizaci, což je klíč k vůbec nějaké budoucnosti.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.4.2026 07:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně tak. To může blábolit pouze energetický analfabet Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 07:50
Pane Nováku, já vás už nebudu mučit s plynovou krizí, bylo řečeno už vše a sám si to přeberete, já jen doufám, že nejste jeden z účastníků Velkého vlasteneckého výletu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 08:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete, Hanzle? Čím vy byste mě asi tak mohl s plynovou krizí "mučit"? Vy jste ten kdo by měl lézt kanály, po tom co jste tu hlásal a jak vás realita dostihla.
A o jakém velkém vlasteneckém výletu to blábolíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 19:33 Reaguje na Emil Novák
To je dokumentární film ze současné Ukrajiny.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.4.2026 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vím že to je dokumentární film, nevím proč tu o něm blábolíte, když je tu řeč o něčem úplně jiném.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

23.4.2026 08:10
Usvědčený lhář a demagog Hanzl opět předvedvádí své úmění v několika desítkách příspěvků pod tímto článkem a to se děje takřka denně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist