https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lenka-kovacovska-v-doprave-roste-zajem-o-cng-a-lng
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lenka Kovačovská: V dopravě roste zájem o CNG a LNG

8.2.2022
Autobus tankuje CNG.
Autobus tankuje CNG.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | mmdecin.cz
Celková spotřeba zemního plynu v tuzemské dopravě vrostla za rok 2021 o 4,5 % na rekordních 97,112 milionu m3. Důvodem je jak stabilní a zavedené využívání stlačeného zemního plynu (CNG), tak výrazný nárůst spotřeby zkapalněného zemního plynu (LNG) v sektoru nákladní dopravy. Značný zájem u motoristů zaznamenal rovněž zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. Jeho spotřeba stoupla meziročně o 1 197 % na 14,91 milionu m3.
 
Potvrzuje se, že plynová mobilita má jednoznačný potenciál postupně vytvořit nákladově efektivní synergii s elektromobilitou a vodíkovou mobilitou a výrazně přispět k dekarbonizaci sektoru dopravy. Pro dosažení tohoto cíle je však nutné respektovat princip technologické neutrality, umožnit rovný přístup ke všem alternativním palivům a postupný přechod na jejich ekologičtější varianty.

V loňském roce jezdilo po českých silnicích celkem 29 610 vozidel poháněných CNG. K pohonu svých firemních flotil či vozových parků MHD právě tímto palivem se rozhodlo hned několik společností a měst. Například počet autobusů vzrostl o více než sto na celkových 1 830. Zájem o zemní plyn v dopravě dokládá i stále rostoucí počet veřejných CNG stanic. Přestože se v minulosti jako dostatečný počet pro ČR zmiňovala hodnota dvou set stanic, v loňském roce jich v tuzemsku přibylo dalších devět a jejich celkový počet dosáhl již 228.

Ještě větší nárůst zájmu pozorujeme v sektoru těžké nákladní dopravy, kde LNG nabízí k naftovým tahačům v současnosti jedinou dostupnou alternativu. Její výhodou jsou jak nízké emise a provozní náklady, tak dostatečný výkon a dojezd. Celková spotřeba LNG se meziročně zvýšila o 178 % na 3,8 milionu m3 a počet tahačů se v tuzemsku ztrojnásobil.

Aktuálně jezdí na českých silnicích 106 nákladních vozů na zkapalněný zemní plyn a k dispozici mají tři veřejné plnicí stanice. Čtvrtá by měla být otevřena ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku a do roku 2030 je v plánu vybudovat infrastrukturu o celkovém počtu tří desítek stanic LNG.

Právě díky rozsáhlé infrastruktuře, rozvoji technologií a dostupnosti má zemní plyn klíčovou roli při naplňování cílů snižování emisí v dopravě. V dlouhodobém horizontu navíc význam a přínos plynové mobility ještě vzroste vlivem zvýšení podílu biometanu a vodíku z obnovitelných zdrojů. Díky tomuto ozeleňování paliv se bude emisní stopa plynů v dopravě dále snižovat, případně bude dokonce negativní, ať už jde namátkou o výrobu BioCNG a BioLNG z kejdy či bioodpadu.

Zemní plyn s příměsí biometanu je českým řidičům k dispozici od roku 2020. Zájem o tzv. BioCNG mezi motoristy od té doby neustále roste a aktuálně jej nabízejí všichni velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo, E.ON Energie, Pražská Plynárenská či Bonett. Ti již v minulém roce vykazovali podíl BioCNG na celkové výtoči v desítkách procent a letos by se měli mnohdy blížit stoprocentnímu pokrytí spotřeby stlačeným biometanem.

Několik českých měst také zahájilo projekty na výstavbu vlastních bioplynových stanic za účelem využití získaného obnovitelného plynu pro potřeby městské hromadné dopravy. V příštích měsících budou navíc zprovozněny také první české vodíkové plnicí stanice, konkrétně na pražském Barrandově a v Litvínově. S výstavbou dalších čtyř stanic se počítá v Brně, Plzni, Ostravě a v pražských Horních Počernicích. A pro tuzemský trh jsou také připraveny již první vodíkové osobní vozy.


reklama

 
foto - Kovačovská Lenka
Lenka Kovačovská
Autorka je výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

8.2.2022 09:41
jaké jsou emise CO2 u aut spalujících benzín a jaké jsou u aut spalujících plyn? já bych řekl ,že jsou stejné
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.2.2022 13:37 Reaguje na vaber
V plynu je vyšší podíl vodíku, tak jsou emise CO2 trochu nižší. I takto se dá hrát na ochranu klimatu.
Odpovědět
va

vaber

9.2.2022 10:00 Reaguje na Jiří Svoboda
možná o malou trochu i v benzínu je vodík, stačí se kouknout jak z výfuků aut teče voda a uniká pára
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.2.2022 15:09 Reaguje na vaber
Tak vidíte, že nejsou stejné, ale klima tím rozhodně nezachráníte.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.2.2022 07:24 Reaguje na Jiří Svoboda
mudrlantství je celkem jedno...jestli chcete transformovat zdroje, tak nemůžete být blbější než zelení v Německu a někde zkrátka tu energii udělat musíte...jestliže se chcete zbavit ropy a uhlí, bez přechodových zdrojů se neobejdete, pokud si někdo myslí něco jiného, je to jeho problém. Z plynu nejde jásat ale všechno nejde škrtnout jedním tahem...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.2.2022 14:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, je třeba vyvinout soustavný ekonomický tlak na dekarbonizaci globální společnosti v čase rostoucím jednotným zdaněním veškeré těžby fosilního uhlíku na světě a nechat fungovat tržní mechanismy v tomto stabilním dobře predikovatelném prostředí. Co z ochrany klimatu udělali "snaživí" politici, to je zoufalost!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

8.2.2022 15:52
Tohle je bičování mrtvého koně, tenhle vlak už prostě jel.
Do kategorie nízkoemisních vozidel podle EU se nevejdou a i hybridy jsou na tom povětšinou lépe a stojí cca stejně.
Ostatně, je to jasně vidět na tom, kolik automobilek zejména ty CNG zkusilo (LPG z výroby byly spíše výjimkou) a kolik jich už toho nechalo.
V zásadě dojezdí co je, max se nějak přebastlí na LPG nějaká ta ojetá auta, a bude. Možná tak náklaďáky na LNG ... ale to neumím posoudit.
Ale autorku chápu, má to v popisu práce-
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.2.2022 15:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Každopádně je autorka podle fotky usměvavá ženská. To je asi to nejpodstatnější, co si šlo z článku vzít.
Odpovědět

Jirka Černý

9.2.2022 17:16 Reaguje na Jiří Svoboda
Ano, odzbrojující úsměv že bych předělal na plyn i svého nafťáka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2022 17:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Nemůžou ty káry jezdit na syntetiku? To by pak mělo skutečný význam. Jenže přes palivový článek to míň žere a asi dost výrazně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.2.2022 15:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Za kolik máte tu syntetiku a palivový článek?
Odpovědět
ZK

Zan K.

27.2.2022 13:59
Vážení. Benzín, nafta, plyn elektrika a životní prostředí. A co je lepší? Víme že jakékoli vozidlo má svůj podíl na onom životním prostředí. Nepřímé a přímíé. To nepřímé se vyhodnocuje při výrobě a dává do ceny. A to přímé při provozu. Bývalo zahrnuto v ceně poh. hmot. Čím víc jezdíš, tím víc platíš. A anvíc se to začalo ještě vyhodnocovat dle onoho EURO-X. Jaký a pro koho je přínos nevíme. Ovšem je jasné, že ono CO2 - uhlíková stopa žádné EURO nehodnotí. Nebylo by tedy snazší měřit přímo množství zlodin a dle toho platit? Měřidla by se jistě časem vyvinula. A hodnotila by se i ona uhlíková stopa. Ergo čím víc jezdíš, tím víc platíš za znečištění. A to bez ohledu na druh pohonu. A ono by se to jaksi vyvbrbilo samo. I u výrobců....
Odpovědět
ZK

Zan K.

27.2.2022 13:59
Vážení. Benzín, nafta, plyn elektrika a životní prostředí. A co je lepší? Víme že jakékoli vozidlo má svůj podíl na onom životním prostředí. Nepřímé a přímíé. To nepřímé se vyhodnocuje při výrobě a dává do ceny. A to přímé při provozu. Bývalo zahrnuto v ceně poh. hmot. Čím víc jezdíš, tím víc platíš. A anvíc se to začalo ještě vyhodnocovat dle onoho EURO-X. Jaký a pro koho je přínos nevíme. Ovšem je jasné, že ono CO2 - uhlíková stopa žádné EURO nehodnotí. Nebylo by tedy snazší měřit přímo množství zlodin a dle toho platit? Měřidla by se jistě časem vyvinula. A hodnotila by se i ona uhlíková stopa. Ergo čím víc jezdíš, tím víc platíš za znečištění. A to bez ohledu na druh pohonu. A ono by se to jaksi vyvbrbilo samo. I u výrobců....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist