Lenka Kovačovská: V dopravě roste zájem o CNG a LNG
V loňském roce jezdilo po českých silnicích celkem 29 610 vozidel poháněných CNG. K pohonu svých firemních flotil či vozových parků MHD právě tímto palivem se rozhodlo hned několik společností a měst. Například počet autobusů vzrostl o více než sto na celkových 1 830. Zájem o zemní plyn v dopravě dokládá i stále rostoucí počet veřejných CNG stanic. Přestože se v minulosti jako dostatečný počet pro ČR zmiňovala hodnota dvou set stanic, v loňském roce jich v tuzemsku přibylo dalších devět a jejich celkový počet dosáhl již 228.
Ještě větší nárůst zájmu pozorujeme v sektoru těžké nákladní dopravy, kde LNG nabízí k naftovým tahačům v současnosti jedinou dostupnou alternativu. Její výhodou jsou jak nízké emise a provozní náklady, tak dostatečný výkon a dojezd. Celková spotřeba LNG se meziročně zvýšila o 178 % na 3,8 milionu m3 a počet tahačů se v tuzemsku ztrojnásobil.
Aktuálně jezdí na českých silnicích 106 nákladních vozů na zkapalněný zemní plyn a k dispozici mají tři veřejné plnicí stanice. Čtvrtá by měla být otevřena ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku a do roku 2030 je v plánu vybudovat infrastrukturu o celkovém počtu tří desítek stanic LNG.
Právě díky rozsáhlé infrastruktuře, rozvoji technologií a dostupnosti má zemní plyn klíčovou roli při naplňování cílů snižování emisí v dopravě. V dlouhodobém horizontu navíc význam a přínos plynové mobility ještě vzroste vlivem zvýšení podílu biometanu a vodíku z obnovitelných zdrojů. Díky tomuto ozeleňování paliv se bude emisní stopa plynů v dopravě dále snižovat, případně bude dokonce negativní, ať už jde namátkou o výrobu BioCNG a BioLNG z kejdy či bioodpadu.
Zemní plyn s příměsí biometanu je českým řidičům k dispozici od roku 2020. Zájem o tzv. BioCNG mezi motoristy od té doby neustále roste a aktuálně jej nabízejí všichni velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo, E.ON Energie, Pražská Plynárenská či Bonett. Ti již v minulém roce vykazovali podíl BioCNG na celkové výtoči v desítkách procent a letos by se měli mnohdy blížit stoprocentnímu pokrytí spotřeby stlačeným biometanem.
Několik českých měst také zahájilo projekty na výstavbu vlastních bioplynových stanic za účelem využití získaného obnovitelného plynu pro potřeby městské hromadné dopravy. V příštích měsících budou navíc zprovozněny také první české vodíkové plnicí stanice, konkrétně na pražském Barrandově a v Litvínově. S výstavbou dalších čtyř stanic se počítá v Brně, Plzni, Ostravě a v pražských Horních Počernicích. A pro tuzemský trh jsou také připraveny již první vodíkové osobní vozy.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
vaber
8.2.2022 09:41Jiří Svoboda
8.2.2022 13:37 Reaguje na vabervaber
9.2.2022 10:00 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
9.2.2022 15:09 Reaguje na vaberJaroslav Řezáč
11.2.2022 07:24 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
11.2.2022 14:06 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSvatá Prostoto
8.2.2022 15:52Do kategorie nízkoemisních vozidel podle EU se nevejdou a i hybridy jsou na tom povětšinou lépe a stojí cca stejně.
Ostatně, je to jasně vidět na tom, kolik automobilek zejména ty CNG zkusilo (LPG z výroby byly spíše výjimkou) a kolik jich už toho nechalo.
V zásadě dojezdí co je, max se nějak přebastlí na LPG nějaká ta ojetá auta, a bude. Možná tak náklaďáky na LNG ... ale to neumím posoudit.
Ale autorku chápu, má to v popisu práce-