https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lubos-pavlovic-odlozenim-zakona-o-zalohovani-hrozi-cesku-dalsi-miliardove-pokuty.bez-zavedeni-zaloh-jen-tezko-splni
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Luboš Pavlovič: Bez zavedení záloh na nápojové obaly splníme jen těžko evropské recyklační cíle. ČR hrozí další miliardové pokuty

17.3.2025
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Sněmovna odložila první čtení zákona o zálohování nápojových obalů. Někteří poslanci se totiž domnívají, že by Česko mohlo splnit evropské recyklační cíle i bez zavedení zálohovacího systému. To se však ještě nikde jinde v Evropě nepodařilo. Tlak odpadových firem, které systém zálohování dlouhodobě blokují, tak může vést k dalším sankcím ze strany EU za nedostatečnou recyklaci plastů a paradoxně i k pozdějšímu nucenému zavedení systému za méně výhodných podmínek.
 
Jasná je situace především v oblasti recyklace nápojových plechovek. Česko se v ní řadí mezi nejhorší v Evropské unii (horší je už jen Kypr). Nedostatky v recyklaci mají přitom dopad i na veřejné finance. Například za nedostatečnou recyklaci plastového odpadu platí Česko každý rok pokutu přesahující 2 miliardy korun.

Evropa si stanovila ambiciózní cíle pro recyklaci – dosažení 90% využití materiálů z PET lahví a nápojových plechovek. O výjimku z tohoto pravidla mohou požádat ty země, které v roce 2026 dosáhnou zpětného odběru 80 % nápojových plechovek a PET lahví uvedených na trh. Zároveň musí předložit strategii a plán opatření, jak dosáhnout 90% cíle k 1. 1. 2029. V zemích jako Německo, Dánsko, Finsko, Nizozemsko, Švédsko, Belgie a Rakousko, kde je zálohování povinné, dosahují míry odběru u nápojových obalů hodnot mezi 90–98 %. Bez urychleného zavedení systému povinného zálohování tak Česko riskuje, že bude do roku 2029 platit zbytečné pokuty v řádech miliard korun, a nakonec bude muset systém stejně zavést.

„Směřujeme k cirkulárnímu odpadovému hospodářství a zálohování PET lahví a nápojových plechovek je jasným krokem kupředu. To se samozřejmě nelíbí některým provozovatelům skládek nebo firem nakládajících s odpady, protože přijdou o část zisků. Odkládání prvního čtení zákona, který zálohování zavede, jen nahrává těm, kteří na současném systému vydělávají, místo abychom se konečně posunuli k řešení, které pomůže snížit množství odpadu v přírodě a zachovat materiály v oběhu,“ říká k nesmyslnému odložení Nikola Jelínek, odbornice na toxické látky v životním prostředí z organizace Arnika.

Méně odpadu ve městech

Závažným problémem je také znečištění, které způsobují nápojové obaly vyhozené na ulici nebo v přírodě. Tyto obaly jsou podstatně větší než jiné běžně odhazované věci, jako jsou cigaretové nedopalky nebo žvýkačky; předpokládá se, že tvoří zhruba 40 % celkového objemu odhozeného odpadu. I když se přesné složení odpadu liší podle země, potvrzuje tento odhad i studie o odpadcích v České republice. Ta ukázala, že jen samotné PET lahve tvoří 30 % odhozeného odpadu podle hmotnosti a 37 % podle počtu kusů.

Podle studie Eunomia Research & Consulting by zavedení zálohového systému snížilo množství odhozených obalů v přírodě o více než 90 %. Potvrzují to mimo jiné mezinárodní zkušenosti z Německa, Dánska nebo Nizozemska, kde systém již funguje. To je velká výhoda pro obce, protože se tím sníží množství odpadu, který musí uklízet, a tím šetří náklady na jeho odvoz a zpracování. Větší čistota obcí pak může zvýšit jejich turistický potenciál, což přináší nepřímé ekonomické výhody. Obcím se také zavedením zálohového systému zvedne jejich rozpočet. O kolik přesně si lze spočítat pomocí kalkulačky na webu Ministerstva životního prostředí. U malých obcí jde o desetitisíce, u velkých měst o desítky milionů.

“Pozitivní zkušenosti z ostatních evropských zemí jasně dokazují, že zálohování nejen výrazně zvyšuje míru recyklace a snižuje tak plýtvání surovinami, ale prokazatelně také pomáhá tomu, aby nápojové plechovky a PET lahve nekončily v přírodě a ve veřejném prostoru, jak se to děje dnes, často i ve velkém. Ačkoli počet černých skládek v Česku klesá, taková místa jsou stále velkým problémem a podle Lesů ČR stojí jejich likvidace i nadále statisíce korun ročně. Na Slovensku se přitom díky zálohování během pouhých několika let PET lahve a nápojové plechovky propadly až na spodní příčky odpadu, který lze v přírodě najít," dodává Sarah Ožanová, vedoucí projektů zaměřených na odpady z Arniky.

Koho zastupují poslanci?

Průzkumy už dávno ukázaly, že tři z pěti Čechů podporují zálohy na PET lahve. Podporují je také nápojářské firmy, které jsou za odpad z nápojových obalů zodpovědné.

Jediným, kdo zavedení zálohování dlouhodobě sabotuje jsou odpadové firmy, které díky němu přijdou o část zisku. Fakt, že právě díky jejich neefektivnímu systému Česko platí každý rok miliardové pokuty z kapes občanů je pro ně vedlejší. Podle ředitele České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) Petra Havelky stávající systémy mohou splnit evropské cíle bez potřeby zálohování. Plánují například zvýšit počet kontejnerů na třídění kovových obalů, včetně jejich zařazení do žlutých nádob spolu s plasty, což by mělo zlepšit sběr. To však odporuje realitě, ve které se to žádné jiné evropské zemi nepodařilo.

Bez zálohovacího systému bude země nejen čelit dalším finančním sankcím, ale také riskovat dlouhodobé environmentální škody, které jsou v rozporu s cílem přechodu na spravedlivější a k životnímu prostředí šetrnější cirkulární ekonomiku, a nakonec bude muset systém zálohování stejně zavést, ovšem v dražší a pro nás méně výhodné podobě.


reklama

foto - Pavlovič Luboš
Luboš Pavlovič
Autor je tiskový mluvčí spolku Arnika.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

17.3.2025 15:35
EU by měla pokutovat sebe a zelený za to,
že se při zavádění plastů do obalového hospodářství, současně nestarali o jeho
likvidaci a recyklaci !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.3.2025 17:07 Reaguje na smějící se bestie
tím se to určitě vyřeší ...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.3.2025 18:44 Reaguje na smějící se bestie
ono je jednodušší vytvořit legislativní klacky na společnost, obyčejné lidi, než na firmy, a jejich lobbisty.
Až lidi pochopí, že si ty klacky můžou vzít na politiky, tak pak se to teprve vyrovná...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.3.2025 19:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.3.2025 19:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Přesně tak!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.3.2025 11:08 Reaguje na smějící se bestie
No, já už léta propaguju ideál, že občané by si neměli kupovat výrobky do osobního vlastnictví, ale měli by (si) kupovat pouze funkci výrobku, který by stále vlastnil výrobce, tedy něco jako leasing. A když by funkce skončila, pak majitel, tedy výrobce, by si výrobek musel vzít zpět. Pak by začal přemýšlet, jak výrobek konstruovat aby byl opravitelný a snadno rozebíratelný pro recyklaci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

20.3.2025 14:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný
tohle je velmi nebezpečná myšlenka. je to cesta do pekla totality a cenzury. asi by to bylo na samostatnou velkou diskusi.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.3.2025 15:55 Reaguje na Lukas B.
Leasing na auta přece funguje, nebo ne?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.3.2025 17:08

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.3.2025 18:47 Reaguje na Michal Uhrovič
ono to stejně nedává smysl...protože opět a vždy se jde po následcích, nikoliv po příčinách...
místo toho, aby pokutovali producenty plastu, tak pokutují lidi.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.3.2025 18:49 Reaguje na Jaroslav Řezáč
není to o ničem jiném, než že udělají zlaté tele byznysu, občané to zaplatí a plasty jedou pořád dál do nekonečna a ještě víc...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.3.2025 19:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ano, je to přesně tak.
Sjednotit obalové materiály na potraviny, aby byly z jednoho materiálu, popř. dvou. Taktéž u jiného obalového materiálu na nepotraviny.
Zdanit nadbytečné obaly a motivovat lidi k nepoužívání jednorázových věcí
Ale to oligarchický systém nedovolí, jak píšete v dalším příspěvku o zlatém teleti
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

18.3.2025 10:32 Reaguje na Michal Uhrovič
To už by pak bylo jako za socialismu, a to přece nikdo nechceme. Je zajímavé, jak se myšlení, při řešení problémů, sjednocuje.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.3.2025 18:13
Pokud si EU stanoví nesmyslné cíle a hodlá za jejich neplnění vybírat pokuty, tak je nejjednodušší takové cíle zrušit. Vždyť EU je tu pro nás a ne my pro ni.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.3.2025 19:12
To jsou zase nesmysly. Proč by měla ČR plnit cíle nadnárodek? Já používám plastovou láhev na šťávy opakovaně, to se musí do % "recyklace" započítávat.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.3.2025 19:16 Reaguje na Jarka O.
Dobrou chuť.
Pet je vytvořena na jedno použití a začně uvolňovat kde co
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.3.2025 19:37 Reaguje na Michal Uhrovič
Tak proč stojíte o recyklaci, když toto víte.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.3.2025 19:47 Reaguje na Michal Uhrovič
Proč by měla uvolňovat?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.3.2025 06:37 Reaguje na Michal Uhrovič
Co je to "kdeco"?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.3.2025 13:38 Reaguje na Emil Bernardy
to je zřejmě předběžná opatrnost diskutujícího. jelikož jsou do PET lahví stáčeny sycené nápojes nízkým Ph, s poměrně dramatickým složením (jeden z nápojů, průkopníků distribuce v PET lahvích se lidově používá na sto způsobů, třeba na čištění sanitární keramiky) a s minimální trvanlivostí v PET lahvi jednotky let, nelze očekávat, že by skladování něčeho ne zcela nepodobného po dobu dnů a týdnů (za předpokladu skladování "v chladnu a temnu) mělo být příčinou uvolňování "kdečeho". ostatně, co by to "kdeco" asi tak mělo být?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.3.2025 08:26 Reaguje na Lukas B.
Kdeco je slovo do diskuze,plkání.Nic víc.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.3.2025 06:36 Reaguje na Jarka O.
Já také.Mám za to že po opAKOVANÉM POUŽITÍ,NAKONEC NA MLÉKO,NEBUDE VRATNÁ.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.3.2025 21:59 Reaguje na Emil Bernardy
Bude spalitelná v lokální centrální teplárně.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.3.2025 07:08 Reaguje na Jarka O.
Samozřejmě.Neustálý střet snílci x praktici .
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.3.2025 09:15
ano, jsme prý na chvostu v recyklaci nápojových plechovek. když se řekne A, je potřeba říci i B, česká republika vždy byla poměrně raritní v podílu typů obalů, zejména tedy piva. sudové už tedy trochu ustupuje, ale stejně jsme evropskou (světovou) velmocí v procentuálním podílu objemu piva v sudech. a máme (spolu s kulturně srovnatelnými zeměmi, tj. bavorskem, rakouskem a slovenskem) výrazně největší poměr mezi pivem lahvovým a pivem plechovkovým + v plastu. no a taky jsme (opět s našimi sousedy, tentokrát je jich tedy ještě o pár víc) ostrůvkem pozitivní deviace v pitnosti senzorické kvalitě kohoutkové vody.

když ty nevytříděné plechovky nevztahujeme k celkovému počtu prodaných plechovek, ale jako počet kusů na jednoho občana, dostaneme se v žebříčku někam úplně jinam.
Odpovědět
am

20.3.2025 15:10 Reaguje na Lukas B.
s tou senzorickou kvalitou kohoutkové vody - no jak kde. U nás (Tišnovsko) je voda z vrtu, tvrdá jak šutr, navíc má vysoký obsah železa, manganu, plus chlor - to se nedá pít. Není to jen pocit, senzorický rozdíl oproti balené vodě je značný, spolehlivě poznám která voda je z kotoutku a která ne, zkoušeli jsme to na všelijakých vodách, kupovaných i z nedalekého pramínku (nalít do skleničky, nechat zteplat stejně jako kohoutkovou... ani jednou jsem se nesekla). Filtrační konvice tomu dost pomáhá, ale zas ta spotřeba filtrů... na větší úpravnu vody nemáme v domku místo.

Zato když dojedu lyžovat do Jizerek tak se místní vody nemůžu dopít. Plus je nádherně měkká, fakt závidím lidem z oblasti. Senzorický rozdíl nebe a dudy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.3.2025 15:58 Reaguje na
A ta voda z toho vrtu nejde přes úpravnu? Železo a mangan se z vod běžně odstraňují. A jestli je z vrtu, tak proč je chlórovaná?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

18.3.2025 10:34
Za mého dětství se sběrné suroviny vykupovaly v každé větší vesnici. Jako děti jsme si sběrem přivydělávaly. Kapitalistická ekonomika to okamžitě zrušila.
Odpovědět
sv

s v

19.3.2025 15:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

19.3.2025 17:36 Reaguje na s v
Zase netušíš, o čem je řeč pavlušo, a vsadím se, že jsi z lenosti neodevzdal do sběrných surovin ani kilo papíru a ve škole měl minimálně dvojku schování za neodevzdaný podběl.
Odpovědět
sv

s v

19.3.2025 21:23 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

20.3.2025 06:33 Reaguje na s v
Existuje pár sběren, ale Sběrné suroviny jako takové, kam děti odevzdávaly i papír, byly nahrazeny kontejnery. Z nich nic nevytahuj. V článku ovšem firmy a jejich NGO vyhrožují sankcemi za neplnění "povinností" sběrů, trole. To jsme dopadli.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.3.2025 11:14 Reaguje na Jarka O.
Trochu mě překvapilo když jsem se dozvěděl, že naše vesnice je finančně postihována za to, že vzhledem k počtu obyvatel neplní plán/povinnost sběru odpadů. Musel jsem jít do sebe, protože jsem kovy odevzdával sám do výkupny ve městě, což mně trochu přispělo na benzín. Takže teď starostovi dávám výkupní lístek, aby to mohl zakalkulovat do obecního sběru.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.3.2025 06:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Je to jak v té škole, doklad o odevzdání sběru. A my se asi ukontrolujeme.
Někde funguje odevzdávání homogennějšího odpadu s obsahem kovu, a podle analýzy firma zpětně vyplatí burzovní cenu, za kterou prodá čistý kov, po odečtení svých nákladů. Vyplatí se to od určitého množství a kvality, a musí to být ošetřené proti kriminalitě.
Odpovědět
sv

s v

20.3.2025 17:22 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

20.3.2025 18:34 Reaguje na s v
To je právě tvůj typický omyl. P. Pokorný psal o rozdílech proti dnešku, o plošném výkupu národním podnikem, přivydělávání= pozitivní motivaci, což bylo kvůli efektivitě a stoupajícímu množství odpadu nahrazeno sběrem dobrovolně a zadarmo (většinou), a nyní jdou po cenných druhotných surovinách firmy pod hrozbou sankcí = negativní motivace.
Odpovědět
sv

s v

21.3.2025 10:50 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

24.3.2025 06:37 Reaguje na s v
Ne, starý troníkodube
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.3.2025 11:15 Reaguje na s v
Slepému neukážeš,
hluchému nepovíš,
debilovi nevysvětlíš.
Odpovědět
sv

s v

20.3.2025 17:26 Reaguje na Jaroslav Pokorný

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.3.2025 09:22
EU je mistrem světa absurditách. Beru, že je ten zájem o PETky, které lze
relativně dobře recyklovat, což vidím v 1 km vzdálené zpracovně, kde už se
melou na granule PETky i z Polska(podle spz kamionů)a odvážejí se odtamtud
tunové žoky granulátu. Mě spíše zaráží zbytek plastů o které není zájem
a které končí v lepším případě ve spalovnách a v horším na skládkách. Co
s nimi? Za ně budou státy pokutovat taky? Dnes se vyrábí kdejaká kravina
z různých typů plastů, aby byla spotřební a brzo ji bylo třeba vyměnit za
novou a přitom prvním argumentem při použití plastů byla jejich dlouhá
životnost, která je dnes naopak nežádoucí. Například u aut bych čekal, že
když nahradil železný nárazník ten plastový, tak bude mít sakra výdrž,
což by při stejné hmotnosti mohlo být hračkou, protože by byl pevnější.
Jenže se tím ušetřila pouze hmotnost a je tak slabý a křehký, že ho
musíte vyměnit i po střetu se zajícem. Železný se narovnal a pak natřel
nějakou barvou, ale plastový končí na skládce. Totéž různé plachty a
fólie degradující na slunci a za mírného mrazu, kdy se rozpadají na drť
končící v přírodě jako mikroplast. A co zateplovací polystyrén, kdy se
klasická stavební suť dala recyklovat na inertní zásyp a nebo po semletí
přidávat do malty a betonu. Se zbytky polystyrénu je to nebezpečný odpad,
kdy se už při bourání okolí zamořuje zbytky polystyrénu roznášeného větrem. Na to EU nemyslí a to neřeší? PETky jsou pouhým zlomkem zbytku plastů
končících jako odpad a co s tím? Připomíná mi to Kocourkovské, kteří taky
řešili marginální následky, ale neřešili problémy většího rozsahu a dopadu.
Nazývám tak už EU Kocourkovem, který byl schopen zahánět bouřku děly a
nosit světlo v pytlích do radnice bez oken. Prostě dělat zbytečné a to
podstatné ignorovat, protože si s tím nevědí pro svoji hloupost rady.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist