Marcela Klemensová: Stromy za dopravní nehody nemohou, jen jim tiše přihlíží
Jsme si samozřejmě vědomí, že strom na krajnici je z pohledu silničního zákona pevnou překážkou. Stále ale platí, že náraz do stromu je až následkem dopravní nehody, není příčinou. Podél silnic je celá řada pevných překážek, jako jsou mostky, pilíře, sloupy, stavby a další. My a naši blízcí se samozřejmě také pohybujeme na silnicích a chceme dorazit domů živí a zdraví. Nemyslíme si ale, že můžeme odstranit všechno, co nám může být v přírodě potenciálním rizikem. To bychom pak mohli jen s trochou nadsázky požadovat třeba vypouštění vodních ploch, aby nedocházelo k utonutí, nebo vyhubení zmijí a vos.
Aleje podél silnic řidičům poskytují lepší orientaci, absorbují CO2 z dopravy, produkují kyslík, jsou domovem drobných živočichů, chrání cestující i jejich automobily na cestě před slunečním zářením, pohlcují hluk a izolují zástavbu od silniční dopravy, slouží jako větrolamy, zabraňují půdní erozi a v neposlední řadě dotváří krásu naší krajiny.
Stromy podél silnic je samozřejmě zapotřebí udržovat v dobré zdravotní kondici. Pokud by měl být argumentem pro jejich vykácení možný pád větví při vichřici, měli bychom si uvědomit, že za extrémních projevů počasí nás ohrožují také uvolněné kusy střech, sloupy elektrického vedení či dalších objektů u silnic. Potřebná je shoda všech zainteresovaných stran k tomu, abychom nové stromy u silnic sázeli a původní aleje obnovovali v takové vzdálenosti od krajnice, která umožní potřebnou údržbu vozovky a zároveň existenci vzrostlých stromů v krajině.
Problémem jsou ale vlastnická práva. Stát totiž často nevlastní pozemky u silnice, kde by mohly stromy dobře vegetovat a poskytovat lidem všechny benefity. Soukromí vlastníci nejsou dostatečně motivováni k výsadbě stromů na zemědělské půdě. Správy silnic pak navíc stále ještě nemají dostatečné finanční a personální zdroje pro údržbu silniční vegetace anebo pro realizaci projektů na její obnovu.
Ministerstva životního prostředí a dopravy by v prvé řadě měla vylepšit vzájemnou komunikaci. Ani jedno se totiž zatím nemá k plnění úkolů uložených v Národním akčním plánu na adaptaci změny klimatu, ve kterém jim vláda už před 4 lety dala za úkol zpracovat metodický pokyn údržby a rozvoje doprovodné funkční zeleně podél silnic a železnic. Několik snadných kroků, jak zvýšit bezpečnost na silnicích s alejemi, najdete na našich stránkách pod tímto odkazem. A pokud jde o snížení počtu nehod končících mimo vozovku a nárazem do stromu, nejdůležitější prevencí zůstává dodržování pravidel silničního provozu.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (31)
smějící se bestie
5.2.2022 09:34Tak zrovna na té fotografii, při dnešním provozu spíše ano. Když jsou stromy až za škarpou a nejsou nakloněné nad vozovku, nebo větve stromů nehrozí pádem na vozovku, tak jsou přínosem.
Vždy se musí hledat kompromis !
Jiří Kvítek
5.2.2022 09:52 Reaguje na smějící se bestieSama autorka píše "Rozsah náhradní výsadby za takto pokácené stromy se sice každým rokem nepatrně zlepšuje...".
A nařídit náhradní výsadbu na tom samém místě přece nedává žádný smysl - za pár let budeme řešit ten samý problém, kvůli kterému jsme ty stromy káceli!
Jaroslav Řezáč
5.2.2022 21:20 Reaguje na Jiří KvítekJiří Kvítek
8.2.2022 10:54 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAle jsou i takové případy, kdy strom je překážkou.
A je třeba spravedlivě dodat, že je to proto, že o ten strom desítky let nikdo nepečoval.
Zanedbaná údržba (prořezávání stromů). To je ten hlavní důvod tohoto stavu.
Jaroslav Řezáč
5.2.2022 21:18 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
5.2.2022 21:47 Reaguje na Jaroslav ŘezáčUž kvůli stromům samotným, je lepší, když jsou za škarpou.
Jaroslav Řezáč
6.2.2022 05:54 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
6.2.2022 07:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
5.2.2022 10:40máme AOPK a plno neziskovek sajících státní prostředky. Zredukovat je a
zbude na výkup pozemků za příkopem na výsadbu nových alejí a nebo lépe
keřových pásů. Keř při nárazu nezabíjí, ale tlumí náraz, nemá velké
větve padající na vozovku a lépe snáší mrzačení "odborným" ořezem. Stačí
často "odborný" ořez a za pár let už nezbývá než stromy kácet. Je jasné,
že nemohu chtít po těžce zkoušené zeleni solením, ořezem, zplodinami
a odíráním kmenů a větví vozidly, aby vydržela věčně a je třeba i kácet. Pláč nad pařezy, pokud jsem neviděl stromy si odpustím, protože znám
ochranáře, kteří chrání i torza, místo jejich náhrady novým stromem.
Prosím mysleme. Po cestách jezdí kamiony a nikoliv koňské potahy a v
zimě sáně bez potřeby silnice solit a odhrabávat sníh se solí rovnou
pod kořeny. Nízké větve trhají plachty kamionů a mnohde jezdí auta
zelenými tunely udržovanými samotnými vozidly do daného profilu.
Začněme myslet a odhoďme emoce, které nebývají dobrým rádcem.
smějící se bestie
5.2.2022 11:03 Reaguje na Břetislav MachačekTy zelené tunely bývají nebezpečné.
Jaroslav Řezáč
5.2.2022 21:21 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
5.2.2022 21:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAle to začíná u autoškol a zkušebních komisařů.
Richard Vacek
5.2.2022 15:22Karel Ploranský
6.2.2022 19:07 Reaguje na Richard VacekKdo jezdí tak, že hrozí jeho srážka se stromem, nepatří za volant rychlého auta. Vlastně žádného auta.
Milan Milan
5.2.2022 20:24smějící se bestie
5.2.2022 20:45 Reaguje na Milan MilanBřetislav Machaček
6.2.2022 09:28 Reaguje na Milan Milani těch těžce zkoušených stromů kolem cest. Být až za příkopem a
obklopeny keři, tak jim tam bude lépe a zachrání to i ty nevinné
děti a spolujezdce. Lpět na obnově alejí v původní podobě není
moudré, ale spíše nemoudré a nebo dokonce na truc.
smějící se bestie
6.2.2022 11:13 Reaguje na Břetislav MachačekAle povídejte to zeleným !
Jakub Graňák
6.2.2022 19:10 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
7.2.2022 08:43 Reaguje na Jakub Graňákaž tam, kde ty srážky nehrozí. Kamarádka pracovala
jako likvidátorka pojistných událostí a mluvila
o podezřelých s častými srážkami se zvěří, kteří
ale měli i podezřelé množství jiných havárií a i
o opačných extrémech bez jakýchkoliv havárii. Šlo
pouze o způsob jízdy jednotlivých řidičů a jejich
schopnosti předvídat rizika. Onu srážku se zvěří
zažije i cyklista, když jsem se v mládí na kole
tváří srazil s vrabcem. Absurdní, ale možné při
rychlosti cca 40 km/h. Nyní jezdím max. 20 a vše
stačí utéci a přeletět. Vše stihnu a dojedu kam chci. Ten kdo spěchá, často přijede kvůli nehodě
pozdě a nebo taky vůbec. U dráhy staří "páráři"
říkali, že se spěchá pouze do hrobu a nebo do
kriminálu a tak se toho stále držím. Věřte mi
nebo ne, ale stihnu co naplánuji, jen vyjedu
o něco dříve. Dohánět flákání spěchem je cesta
k dlouhému a nebo věčnému odpočinku.
Jakub Graňák
7.2.2022 09:16 Reaguje na Břetislav MachačekNicméně v situaci, kdy jediné houští v krajině bude kolem cest, protože jinde to jaksi není žádoucí, to bude jak jsem popsal výše. Fakt, že jezdím dle předpisů na tom zhola nic nezmění, poněvadž jsem v tomto ohledu ve značné menšině. V situaci, kdy postihy za nedodržování pravidel jsou komicky nedostatečné a policajti jsou banda kašparů řešící přestupky domluvou ani změnu nelze čekat
Břetislav Machaček
7.2.2022 11:37 Reaguje na Jakub Graňákochranu před navátí sněhu na silnice.
Bohužel máte pravdu, že pokud to bude
jediné křoví v krajině, tak bude lákat
vše živé z okolí. U nás svahy oplocené D1
osadili stromy a keři a jsem překvapen
adaptabilitou hmyzu, ptáků a drobné zvěře
je obývat a potravně využít. Vliv rušení
dopravou eliminoval výskyt predátorů a
takoví bobři měli okusy topolů 7 metrů
od vozovky. Hnízda drobotiny v keřích
kolem dálnice jsou četnější než kolem polních cest a efektivita odchovů daleko větší.
Dokonce jsem tam loni viděl odchov posledních
"divokých "bažantů mimo ty uměle odchované.
Takže bych v tom viděl spíše přínos, než to
zatratit pouze proto, že by to bylo pro
ta zvířata méně vhodné prostředí, než ta
alej kolem polní cesty, ale s vypleněnými
hnízdy od predátorů.
Jakub Graňák
7.2.2022 15:18 Reaguje na Břetislav MachačekTenhle přístup po vzoru Bošů k ochraně rostlin a živočichů rozhodně nepřispěje - ostatně to je důvod, proč to u nich je s diverzitou ještě o něco horší, než u nás.
Karel Ploranský
6.2.2022 19:11Před léty byla u Loun pokácena z důvodu bezpečnosti nádherná alej u silnice č. 7. Nejenže ta silnice dnes vede jinudy - aby to bylo ještě víc absurdní, po těch stromech tam ještě dlouho trčely půl metru vysoké pařezy. Ty už ale bezpečnost zřejmě neohrožovaly...
Lukáš Kašpárek
7.2.2022 08:03Jenomže stav krajiny diktují ti, kteří jsou ti nejmíň zodpovědní a ti, kterým jde jen o sebe s svůj vlastní prospěch. A stát je v tom ještě podporuje.... "úžasný"....
Svatá Prostoto
7.2.2022 14:48Jaroslav Vozáb
7.2.2022 17:22 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
8.2.2022 15:43 Reaguje na Jaroslav VozábJiří Svoboda
11.2.2022 14:29Asi zásadní problém tam je, že z druhé strany škarpy tam už 10-15 let mohly růst nově vysazené stromy.