https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/marcela-klemensova-stromy-za-dopravni-nehody-nemohou-jen-jim-tise-prihlizi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Marcela Klemensová: Stromy za dopravní nehody nemohou, jen jim tiše přihlíží

5.2.2022
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Stromy podél silnic II. a III. tříd mizí závratným tempem. Na obhajobu jejich vykácení nejčastěji zaznívají slova o bezpečnosti na silnici. Rozsah náhradní výsadby za takto pokácené stromy se sice každým rokem nepatrně zlepšuje, způsobenou ekologickou újmu to však ale neřeší. Vysazuje se totiž na úplně jiných místech, než kde stromy stály původně a navíc, mladá sazenice dlouhá léta nedokáže nahradit funkci vzrostlého stromu. Otázkou tedy je, zda se nejedná spíše o snadné a úsporné řešení, jak se vyhnout péči o vzrostlé stromy podél silnic, se kterým bychom se neměli spokojit.
 
Sdružení Arnika každoročně sleduje statistiky dopravních nehod, které zveřejňuje Policie ČR. Z těch za loňský rok vyplynulo, že nejčastější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo nevěnování se řízení a dále nesprávné otáčení nebo couvání. Nejčetnějším a zároveň nejtragičtějším druhem nehody byla srážka s jiným vozidlem.

Jsme si samozřejmě vědomí, že strom na krajnici je z pohledu silničního zákona pevnou překážkou. Stále ale platí, že náraz do stromu je až následkem dopravní nehody, není příčinou. Podél silnic je celá řada pevných překážek, jako jsou mostky, pilíře, sloupy, stavby a další. My a naši blízcí se samozřejmě také pohybujeme na silnicích a chceme dorazit domů živí a zdraví. Nemyslíme si ale, že můžeme odstranit všechno, co nám může být v přírodě potenciálním rizikem. To bychom pak mohli jen s trochou nadsázky požadovat třeba vypouštění vodních ploch, aby nedocházelo k utonutí, nebo vyhubení zmijí a vos.

Aleje podél silnic řidičům poskytují lepší orientaci, absorbují CO2 z dopravy, produkují kyslík, jsou domovem drobných živočichů, chrání cestující i jejich automobily na cestě před slunečním zářením, pohlcují hluk a izolují zástavbu od silniční dopravy, slouží jako větrolamy, zabraňují půdní erozi a v neposlední řadě dotváří krásu naší krajiny.

Stromy podél silnic je samozřejmě zapotřebí udržovat v dobré zdravotní kondici. Pokud by měl být argumentem pro jejich vykácení možný pád větví při vichřici, měli bychom si uvědomit, že za extrémních projevů počasí nás ohrožují také uvolněné kusy střech, sloupy elektrického vedení či dalších objektů u silnic. Potřebná je shoda všech zainteresovaných stran k tomu, abychom nové stromy u silnic sázeli a původní aleje obnovovali v takové vzdálenosti od krajnice, která umožní potřebnou údržbu vozovky a zároveň existenci vzrostlých stromů v krajině.

Vykácená alej podél silnice.
Vykácená alej podél silnice.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Libor Štěrba / www.nasestromy.cz

Problémem jsou ale vlastnická práva. Stát totiž často nevlastní pozemky u silnice, kde by mohly stromy dobře vegetovat a poskytovat lidem všechny benefity. Soukromí vlastníci nejsou dostatečně motivováni k výsadbě stromů na zemědělské půdě. Správy silnic pak navíc stále ještě nemají dostatečné finanční a personální zdroje pro údržbu silniční vegetace anebo pro realizaci projektů na její obnovu.

Ministerstva životního prostředí a dopravy by v prvé řadě měla vylepšit vzájemnou komunikaci. Ani jedno se totiž zatím nemá k plnění úkolů uložených v Národním akčním plánu na adaptaci změny klimatu, ve kterém jim vláda už před 4 lety dala za úkol zpracovat metodický pokyn údržby a rozvoje doprovodné funkční zeleně podél silnic a železnic. Několik snadných kroků, jak zvýšit bezpečnost na silnicích s alejemi, najdete na našich stránkách pod tímto odkazem. A pokud jde o snížení počtu nehod končících mimo vozovku a nárazem do stromu, nejdůležitější prevencí zůstává dodržování pravidel silničního provozu.


reklama

 
foto - Klemensová Marcela
Marcela Klemensová
Autorka je vedoucí kampaně Zachraňme stromy spolku Arnika.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

5.2.2022 09:34
No, mohou i nemohou, jak kde.
Tak zrovna na té fotografii, při dnešním provozu spíše ano. Když jsou stromy až za škarpou a nejsou nakloněné nad vozovku, nebo větve stromů nehrozí pádem na vozovku, tak jsou přínosem.
Vždy se musí hledat kompromis !
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

5.2.2022 09:52 Reaguje na smějící se bestie
Přesně tak.

Sama autorka píše "Rozsah náhradní výsadby za takto pokácené stromy se sice každým rokem nepatrně zlepšuje...".

A nařídit náhradní výsadbu na tom samém místě přece nedává žádný smysl - za pár let budeme řešit ten samý problém, kvůli kterému jsme ty stromy káceli!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2022 21:20 Reaguje na Jiří Kvítek
nejsou to náhodou výmluvy řidiče, který chce omluvit vlastní nepozornost?
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

8.2.2022 10:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
V některých případech určitě ano!

Ale jsou i takové případy, kdy strom je překážkou.

A je třeba spravedlivě dodat, že je to proto, že o ten strom desítky let nikdo nepečoval.

Zanedbaná údržba (prořezávání stromů). To je ten hlavní důvod tohoto stavu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2022 21:18 Reaguje na smějící se bestie
kompromis a o jaký by mělo jít? jasně se ve vyhlášce říká, že řidič musí přizpůsobit jízdu povaze a stavu silnice a být za jízdy plně soustředěna na situace, které jsou obvyklé. Takže jestli si někdo namlátí, strom za to rozhodně nemůže...on ho svými kořeny do auta nekopne i kdyby to bylo na krajnici
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.2.2022 21:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kompromis
Už kvůli stromům samotným, je lepší, když jsou za škarpou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.2.2022 05:54 Reaguje na smějící se bestie
ono to bude spíš tím, že se vyrábí čím dál větší, širší krabice a pak se diví, že se už nevejdou ani na silnice
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.2.2022 07:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kus pravdy na tom je a k tomu lze připočítat i plno serepetiček, v tom pojízdném počítači, s obrazovkou mimo zorný úhel očí, které odvádějí pozornost od samotného řízení auta.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.2.2022 10:40
Máme min.živ. prostředí, odbory živ. prost. na obecních úřadech a krajích,
máme AOPK a plno neziskovek sajících státní prostředky. Zredukovat je a
zbude na výkup pozemků za příkopem na výsadbu nových alejí a nebo lépe
keřových pásů. Keř při nárazu nezabíjí, ale tlumí náraz, nemá velké
větve padající na vozovku a lépe snáší mrzačení "odborným" ořezem. Stačí
často "odborný" ořez a za pár let už nezbývá než stromy kácet. Je jasné,
že nemohu chtít po těžce zkoušené zeleni solením, ořezem, zplodinami
a odíráním kmenů a větví vozidly, aby vydržela věčně a je třeba i kácet. Pláč nad pařezy, pokud jsem neviděl stromy si odpustím, protože znám
ochranáře, kteří chrání i torza, místo jejich náhrady novým stromem.
Prosím mysleme. Po cestách jezdí kamiony a nikoliv koňské potahy a v
zimě sáně bez potřeby silnice solit a odhrabávat sníh se solí rovnou
pod kořeny. Nízké větve trhají plachty kamionů a mnohde jezdí auta
zelenými tunely udržovanými samotnými vozidly do daného profilu.
Začněme myslet a odhoďme emoce, které nebývají dobrým rádcem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.2.2022 11:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, stromy by mohly být až za těmi keři a obojí ne všude, aby bylo vidět do zatáček.
Ty zelené tunely bývají nebezpečné.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.2.2022 21:21 Reaguje na smějící se bestie
a co řidiči, ti jsou jako v pohodě?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.2.2022 21:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mnozí bohužel ne.
Ale to začíná u autoškol a zkušebních komisařů.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.2.2022 15:22
Stromořadí nepatří tam, kde jezdí rychlá auta. Patří tam, kde jezdí koňmi tažené vozy, aby poskytovaly stín. Aleje by měly být v krajině podél polních cest i jako dělící prvky mezi lány.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.2.2022 19:07 Reaguje na Richard Vacek
Se stejně oslnivou logikou, jaká je skryta za vaším názorem, že stromořadí nepatří tam, kde jezdí rychlá auta, bych mohl napsat:
Kdo jezdí tak, že hrozí jeho srážka se stromem, nepatří za volant rychlého auta. Vlastně žádného auta.
Odpovědět
MM

Milan Milan

5.2.2022 20:24
Strom, keř, škarpa, kámen, jiné auto......??? Jaký je v tom rozdíl? Když je někdo "machr" nebo silniční frajer, nebo má třeba jen smůlu, pak je to jedno. A stromy kolem silnic nedělají jenom stín vážení. To je příliš zjednodušené. Rybníky taky preventivně nevypustíme kvůli odvážným plavcům.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.2.2022 20:45 Reaguje na Milan Milan
To machrování, je však už o něčem jiném.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.2.2022 09:28 Reaguje na Milan Milan
Mi řidičů šílenců líto není, ale nevinných spolujezdců a nakonec
i těch těžce zkoušených stromů kolem cest. Být až za příkopem a
obklopeny keři, tak jim tam bude lépe a zachrání to i ty nevinné
děti a spolujezdce. Lpět na obnově alejí v původní podobě není
moudré, ale spíše nemoudré a nebo dokonce na truc.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.2.2022 11:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak jest.
Ale povídejte to zeleným !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.2.2022 19:10 Reaguje na Břetislav Machaček
Být za škarpou obklopeny keři, tak zas budou řidiči mrčet, že přibývá srážek se zvěří, poněvadž v okolní kulturní pustině nemají kryt, na orné tyhle prvky nikdo nechce, stejně tak kolem kolejí - výsledek bude takový, že rozptýlená zeleň nebude nikde - konečně bude dosaženo té tolik proklamované rovnováhy mezi zájmy člověka a zájmy bioty
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.2.2022 08:43 Reaguje na Jakub Graňák
Přehlednost silnice je jiná při stromech u krajnice a u stromů a keřů až někde tři metry a více od krajnice. Šanci má nejenom zvěř, ale i "rozumnou" rychlostí jedoucí řidič. Kdo to chápe, tak jezdí podobnými úseky stylem kochám se krajinou a přidá
až tam, kde ty srážky nehrozí. Kamarádka pracovala
jako likvidátorka pojistných událostí a mluvila
o podezřelých s častými srážkami se zvěří, kteří
ale měli i podezřelé množství jiných havárií a i
o opačných extrémech bez jakýchkoliv havárii. Šlo
pouze o způsob jízdy jednotlivých řidičů a jejich
schopnosti předvídat rizika. Onu srážku se zvěří
zažije i cyklista, když jsem se v mládí na kole
tváří srazil s vrabcem. Absurdní, ale možné při
rychlosti cca 40 km/h. Nyní jezdím max. 20 a vše
stačí utéci a přeletět. Vše stihnu a dojedu kam chci. Ten kdo spěchá, často přijede kvůli nehodě
pozdě a nebo taky vůbec. U dráhy staří "páráři"
říkali, že se spěchá pouze do hrobu a nebo do
kriminálu a tak se toho stále držím. Věřte mi
nebo ne, ale stihnu co naplánuji, jen vyjedu
o něco dříve. Dohánět flákání spěchem je cesta
k dlouhému a nebo věčnému odpočinku.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.2.2022 09:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Taky jsem dostal vrabcem, jako spolujezdec na motorce, když jsme se vraceli z chlíva, při rychlosti cca 60 Km/h to bylo jako dostat šutrem a ještě k tomu přímo na oko, vypadal jsem pak jako panda.
Nicméně v situaci, kdy jediné houští v krajině bude kolem cest, protože jinde to jaksi není žádoucí, to bude jak jsem popsal výše. Fakt, že jezdím dle předpisů na tom zhola nic nezmění, poněvadž jsem v tomto ohledu ve značné menšině. V situaci, kdy postihy za nedodržování pravidel jsou komicky nedostatečné a policajti jsou banda kašparů řešící přestupky domluvou ani změnu nelze čekat
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.2.2022 11:37 Reaguje na Jakub Graňák
Já beru to křoví i jako větrolam a taky
ochranu před navátí sněhu na silnice.
Bohužel máte pravdu, že pokud to bude
jediné křoví v krajině, tak bude lákat
vše živé z okolí. U nás svahy oplocené D1
osadili stromy a keři a jsem překvapen
adaptabilitou hmyzu, ptáků a drobné zvěře
je obývat a potravně využít. Vliv rušení
dopravou eliminoval výskyt predátorů a
takoví bobři měli okusy topolů 7 metrů
od vozovky. Hnízda drobotiny v keřích
kolem dálnice jsou četnější než kolem polních cest a efektivita odchovů daleko větší.
Dokonce jsem tam loni viděl odchov posledních
"divokých "bažantů mimo ty uměle odchované.
Takže bych v tom viděl spíše přínos, než to
zatratit pouze proto, že by to bylo pro
ta zvířata méně vhodné prostředí, než ta
alej kolem polní cesty, ale s vypleněnými
hnízdy od predátorů.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.2.2022 15:18 Reaguje na Břetislav Machaček
To však nebude mít dlouhého trvání, za pár let přijedou mašiny a všechno kolem té dálnice sešrotují napadrť, tak jak to dělají momentálně kolem kolejí a veškerá drobotina jim bude úplně u prdele.
Tenhle přístup po vzoru Bošů k ochraně rostlin a živočichů rozhodně nepřispěje - ostatně to je důvod, proč to u nich je s diverzitou ještě o něco horší, než u nás.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.2.2022 19:11
Kdyby to nebylo tak smutné, bylo by to k smíchu:
Před léty byla u Loun pokácena z důvodu bezpečnosti nádherná alej u silnice č. 7. Nejenže ta silnice dnes vede jinudy - aby to bylo ještě víc absurdní, po těch stromech tam ještě dlouho trčely půl metru vysoké pařezy. Ty už ale bezpečnost zřejmě neohrožovaly...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

7.2.2022 08:04 Reaguje na Karel Ploranský
ČR = absurdistán
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

7.2.2022 08:03
Lidská pohodlnost a pokrytectví ničí životní prostředí na každém kroku... lidi jezdí jako prasata, a pak mají někteří ještě tu drzost požadovat, aby jim v tom nic nebránilo a nemohlo je při tom nic ohrozit. A to píšu jako řidič.... řidič, který dá klidně někdy nohu z plynu. Protože nechce ohrozit ani sebe, toho koho veze, ani nikoho a nic okolo...

Jenomže stav krajiny diktují ti, kteří jsou ti nejmíň zodpovědní a ti, kterým jde jen o sebe s svůj vlastní prospěch. A stát je v tom ještě podporuje.... "úžasný"....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.2.2022 14:48
Vida, s Arnikou se dá občas souhlasit. A když pominu nějaké fakt extrémy, kdy jsou stromy pomalu v půlce vozovky ... na žádný takový si ale fakt nemohu vzpomenout ... tak platí, komu vadí alej podél silnice, ten nepatří za volant.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

7.2.2022 17:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Nebyli by lepší stromořadí podél melioračních svodnic (a ty by se mohli občas i zatočit.. nebo jako větrolamy mez poli... Tam by mohl bourat akorát traktorista, ale jen ten, který si u svého John Deera neprovedl aktualizaci SW.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

8.2.2022 15:43 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Mohou být tam i tam, v tomto směru ve většině případů platí, že více je prostě více.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

11.2.2022 14:29
Jo, ale koukněte na ten druhý obrázek. Pokácené stromy za zenitem života s ještě zdravým dřevem stály těsně u silnice. Měly se pokácet nyní? Nebo za 10 let?

Asi zásadní problém tam je, že z druhé strany škarpy tam už 10-15 let mohly růst nově vysazené stromy.
Odpovědět
ZK

Zan K.

27.2.2022 13:39
Ono jako vždy platí, že ryba smrdí od hlavy. Vždyť by postačilo oněm majitelům nějaké úlevy na poz. dani a jem to.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist