https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/marcela-kubu-zatepleni-strechy-snizi-energetickou-spotrebu-o-20-celeho-domu-o-70
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Marcela Kubů: Zateplení střechy sníží energetickou spotřebu o 20 %, celého domu o 70 %

16.4.2022
Izolace
Izolace
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Roční platba za energie přesahující 80 000 Kč za dodávku plynu o objemu 40 MWh je realitou pro nezateplené rodinné domy s podlahovou plochou 150 m2 (viz příklad). Pokud se má Česko vymanit ze závislosti na plynu, musí rodinné domy ideálně snížit roční spotřebu energie pod 12 MWh.
 

Dosažení 12 MWh je naprosto realistický cíl. Takovou spotřebu mají domy postavené v běžném standardu před 15 lety nebo dobře zateplené starší domy. S touto spotřebou je možné zvládnout i vyšší cenové výkyvy při zachování komfortu bydlení. Při vyšší spotřebě to znamená začít drasticky šetřit, třeba topit jen v některých místnostech.

Nižší spotřeby energie lze dosáhnout komplexním zateplením, které je však náročné na přípravu i provedení. A nízkopříjmoví majitelé domů si jej často nemohou dovolit, a to ani po započtení dotace. Dosavadní a pochopitelná strategie státu je podporovat větší projekty s vyšším potenciálem úspor. Po zateplení celého domu totiž může spotřeba klesnout až o 70 %. Realizace takového projektu ale vyjde přes 500 tisíc Kč.

Státní podpora menších projektů pomůže

Asociace výrobců minerální izolace doporučuje vládě, aby motivovala lidi i k jednodušším dílčím investicím do snížení energií. Třeba zateplením střechy lze tepelné ztráty snížit o 20 %, a to velmi rychle. Foukanou izolací lze zateplit střechu běžného rodinného domu během jednoho dne za 50 až 80 tisíc korun.

Vyjádřeno v penězích na modelovém případě by to znamenalo úsporu 8 MWh ročně, což představuje úsporu zhruba 16 800 Kč. V případě, že by se stát rozhodl snížit DPH za energie na nulu, domácnost sice uspoří podobnou částku, ale jen jednorázově, a to není pro nikoho dlouhodobě výhodné.

Státní podpora menších projektů může k úsporám motivovat méně majetné investory, kteří by na úspory jinak rezignovali. Dají se realizovat ještě letos, tedy před příchodem další topné sezony. Menší dílčí investice, třeba zateplení střechy v řádu desítek tisíc korun, si investoři zatím hradí sami bez státní podpory.

Podle odborníků je ekonomicky efektivní tloušťka fasádní izolace z pohledu investice a úspory alespoň 20 cm.

Z reprezentativního průzkumu AVMI mezi pěti sty majiteli novostaveb rodinných domů nicméně vyplynulo, že majitelé novostaveb zateplili fasádu v průměru pouze 13,5 cm izolace. Mezi nejprodávanější tloušťky fasádních izolací patří 12 a 14 cm, což je žalostně málo pro rekonstrukce, ale i pro většinu novostaveb. U starších staveb doporučujeme dvojnásobek. V případě použití 12 nebo 14 cm izolace se investor ani nepřiblíží nízkoenergetickému standardu. Je to promarněná příležitost.


reklama

 
foto - Kubů Marcela
Marcela Kubů
Autorka je výkonná ředitelka Asociace výrobců minerální izolace.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

16.4.2022 15:10
Myslel bych si, že výkonná ředitelka Asociace výrobců minerální izolace bude propagovat mnohem tlustší tepelné izolace. Z mého pohledu nedělá svou práci dobře, viz www.optimalizmus.cz. Hlavně u nových domů by měla být tepelná izolace mnohem silnější (50 cm) než paní ředitelka doporučuje.
Odpovědět

Jirka Černý

16.4.2022 19:51 Reaguje na Jiří Svoboda
To by pomohlo i asociaci výrobců střešní krytiny, protože bych musel nastavit střechu.
Jen tak mimochodem, mnohem lepší izolační vlastnosti mi vykazuje ta část půdy kde jsou stále ještě jako izolace plívy z obilí než ta nově zateplená 20cm vaty.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.4.2022 20:11 Reaguje na Jirka Černý
Ale vždyť si můžete lekce vyrobit střešní vazníky, kam se 50 cm vaty vejde. Nic není třeba nastavovat. Dávat klasické krokve je přežitek.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

17.4.2022 12:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Ono to je jednoduché takhle od stolu.
Praxe může být úplně jiná.
Když budete chtít zateplit stávající dům, tak 50 cm vaty je zcela iluzorní představa. Není ji kam dát.
Ano, mohl byste si nechat vyrobit vazníky, jaké by ten prostor poskytly, ale jejich osazení by "lehce" nešlo a většinou by to nešlo vůbec. Z mnoha důvodů.
Takže pan Černý o voze (starý dům) a Vy o koze - protože to co radíte lze ulatnit výhradně u novostavby. ¨
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

17.4.2022 13:40 Reaguje na Karel Ploranský
Ještě dodám, že záměr zvýšit střechu o 30 cm nebo dokonce ještě víc může narazit i na oprávněný nesouhlas sousedů (estetická hlediska, zastínění...).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.4.2022 17:26 Reaguje na Karel Ploranský
Jasně, vymýšlet, proč něco nejde, bývá běžná zábava.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.4.2022 14:55 Reaguje na Jiří Svoboda
Já se tím nebavím. Jen upozorňuji na limity. Na to, co všechno by měl každý, kdo plánuje nějakou investici, vzít v úvahu.
Právě v oblasti boje s klimatem se totiž vždycky vyzdvihují a přeceňují potenciální přínosy opatření, ale problémy které ta opatření přinesou (či dokonce sporná možnost reálného provedení) se cudně zakrývají. Máme na to i experta - známý pan Hanzl.
Může se pak stát, že přijde trpké zklamání.
S tím odporem sousedů, to je bohužel má osobní zkušenost. A nešlo ani o těch 30 cm...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2022 19:14 Reaguje na Karel Ploranský
Pořád je tu spousta možností, kdy to jde, a byla by škoda ten potenciál nevyužít, protože ho někdo shazuje nepatřičnými komentáři místo nadšené podpory.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.4.2022 17:34 Reaguje na Karel Ploranský
Záleží na tom, zda měmíte krokve nebo ne. Pak je to o voze nebo o koze.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.4.2022 15:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Opravím se:
...to co radíte lze ulatnit u novostavby - a jen v některých případech i u starších domů, pokud jsou to solitérní stavby. Skoro vždy je to vyloučeno třebas v řadové zástavbě (což je ale na vsi běžná, spíše převažující situace).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2022 21:32 Reaguje na Karel Ploranský
Koukněte se ve vesnici, kolik domů v řadě je dáno "na štok". Tam ta možnost byla/bude.
Odpovědět
MM

Milan Milan

16.4.2022 21:29
Mně by spíše než zmiňovaný "efekt" zajímala předpokládaná životnost použitých materiálu a energetická i surovinová náročnost jejich výroby a pokládky, a taky náročnost následné recyklace, či následné zatížení ŽP použitými organickými i neorganickými materiály, snad přesněji budoucím odpadem?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2022 06:03 Reaguje na Milan Milan
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2022 06:03 Reaguje na Milan Milan
1*
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

17.4.2022 13:55 Reaguje na Milan Milan
S životností materiálu samého bych si u vláknité minerální izolace starosti nedělal. Je inertní a nevadí mu jakákoliv teplota, jaká na izolaci může v praxi působit.
Ale viděl jsem už víckrát, co dovedou s izolací udělat zvířátka a ptáci…
Pokládka je z energetického hlediska marginální.
Zato spotřeba energie při VÝROBĚ, ta by mne zajímala. Těžba, drcení, TAVENÍ…
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2022 15:07 Reaguje na Karel Ploranský
Bydlím kousek od firmy vyrábějící minerální izolační vlnu.
Možná někde šetří teplo a tím i životní prostředí, ale tady
se kamiony naváží vstupní materiál i koks jako palivo, vše
se zase kamiony i odváží. Přitom má podnik nevyužívanou
železniční vlečku a izolace jede kamiony do celé Evropy.
Pro ekologii u nás je to tak pohroma. Navíc zplodiny hoření
a z přísad jsou dlouhá léta terčem kritiky Arniky. Ta vlna
izoluje suchá, mokrá ale zbortí střechu i zateplené stropy.
Neodborně provedené zateplení taky může zavinit napadení
dřevěných konstrukcí hnilobou a houbami a záleží i na těch
živých tvorech, kteří se v ní usídlí. Mám stěny zatepleny
minerální vatou taky a překryt Vinylem. Pominu-li hmyz,
tak už jsem tam měl myši a dokonce i potkana. Na starém
domě si nějakou tu skulinku hlodavci najdou, zvětší a
už mají hezky teplý byteček. V jiném životě, tak už pouze
nový pasivní dům a nikoliv jít s dobou, kdy stačila cihlová
stěna 45 cm a postupně s cenami energií zateplujeme domy
do nekonečna.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.4.2022 17:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Radikálnost je v případě zateplení žádoucí. Často bývá správnější barabiznu zbourat a nově postavit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2022 18:44 Reaguje na Jiří Svoboda
Děkuji za radu na sklonku života, když chci pouze
slušně dožít doma, nezadlužit se a nebo skončit
někde pod mostem. Zateploval jsem, když jsem byl
prvým v širokém okolí, měnil tuhá paliva za plyn
kvůli jeho tehdejší ceně a čistému vzduchu.
Bohužel, kdo tak udělal až nyní, tak vydělal na
dotacích, maximalizaci zateplení a neztratil
důvěru k politice státu, která negarantuje to
samé i těm, kteří tak konali sami od sebe a za
své. Vědět to tehdy, tak jsem nezateploval,
čmoudil uhlím a natáhl nyní ruku pro dotace.
Jsem proti těmto dotacím, které nevyužijí ti
slušní, nemajetní a nebo uživatelé bytů. Cpou
se peníze přes dotace firmám, které na všem
parazitují a těm, kteří mají často dost na to,
aby si to zainvestovali sami.
Odpovědět

Jirka Černý

18.4.2022 07:28 Reaguje na Jiří Svoboda
Ano, ale nechám to na dětech ať si to zbourají a postaví nové.
Vzhledem k tomu že bych musel barák podříznout proti vlhkosti, zateplit, předělat středu, vyměnit okna, atd atd atd a výsledek by byl starý barák který je sbírkou kompromisů, dávat to smysl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2022 19:15 Reaguje na Jirka Černý
Díky!
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

18.4.2022 15:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Paní Kubů by měla článek doplnit radou, jak spolehlivě zabránit usídlení hlodavců v izolaci.
Kdysi jsem se naivně domníval, že když to nás lidi tak protivně kouše ještě dva dny potom co jsme s tím pracovali, tak že do toho nic živého dobrovolně nepoleze.
Bohužel - mýlil jsem se. Lezou tam... A z nadýchané vláknité izolace tlusté 20 cm za pár let udělají dvoucentimetrovou vrstvu prachu, která toho fakt moc neodizoluje.
Tomu, aby si někdo radikálně zboural barabiznu a postavil nově, brání spousta důvodů. Tím prvním jsou pro většinu z nás peníze. Ale i ten kdo je má by se měl ujistit, že například i tenhle problém je vyřešen. Opravdu spolehlivě vyřešen.
Odpovědět

Jirka Černý

18.4.2022 16:55 Reaguje na Karel Ploranský
Bohužel, univerzální rada asi neexistuje. Dokonce i kuny si v tom pro člověka absolutně nepříjemném prostředí udělají hnízdo. Snad jediné a to důsledně zadeklovat a občas kontrola. Mimochodem když se prý správně použijí ty staré dobré plívy nic nich nežije, prý pro to že v tom materiálu nejdou dělat chodbičky a hnízda protože se to samo sesype.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2022 19:20 Reaguje na Jirka Černý
Myslím, že pokud zakryjete 2 cm spáru nad základovou deskou hliníkovým tahokoven, soklík obložíte 30cm keramickým obkladem a dál půjde fasádní omítka, toto nehrozí. Ale mohu se mýlit.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2022 19:22 Reaguje na Karel Ploranský
Když si ale sečtete, kolik do barabizny postupně nacpete peněz...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.4.2022 10:00 Reaguje na Jiří Svoboda
Asi nezbude v zájmu šetření energiemi
uzákonit zbourání všech nepasivních
staveb včetně kulturních památek a stavět
pouze utěsněné krabice s rekuperací ?!.
Proboha rozhlédněte se kolem sebe, kolik
tu je domů, které nelze dokonale zateplit a musí to být řešeno jinak. Velkou roli hraje poloha domu, která neumožňuje třeba
solární systémy a nebo jeho konstrukce
neumožňující zateplení. Je to o tom množství takových staveb většinou ale
vlastněných lidmi, kteří si zbourání,
nebo jen zateplení nemohou dovolit i
při dotacích dovolit. Úvěr jim nikdo nedá a když tak "lichvářský". Ekologický plán
jak přinutit lidi šetřit navýšením cen
energií bude mít nedozírné následky díky
uspěchanému "gryndýlu", který prosadili lobbisté přes energetiku, teplárenství
a zateplování. Ve stavebninách vidím ten skok cen polystyrénu a minerální vlny,
který využívá více ceny energií, než aby
kopíroval náklady na výrobu a distribuci.
Zdražil i materiál navezený do skladů za
loňské ceny a to ne o procenta, ale o
desítky procent. Nikdo mi nevymluví, že
jde o předem dohodnutou lumpárnu, jak na
všem jenom více vydělat a zbavit lidi
úspor. Jinak pane i barabizna může být
pro mnoho lidí střechou nad hlavou a je
lépe žít v barabizně, než pod mostem.
Bohužel sytý hladovému neuvěří.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.4.2022 09:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Já nehledám obecné řešení, ale usiluji o to, aby to, co se dá dobře vyřešit, bylo dobře vyřešeno. Tady je opravdu kontraproduktivní diskutovat o tom, co nejde. To pak vede k nebezpečné generalizaci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist