Matěj Pomahač: Krajinou ekologické katastrofy


Právě tady vykolejil 28. února nákladní vlak převážející v 17 vagonech přes 1000 tun jedovatého benzenu. Náklad putující z valmezské chemičky DEZA (Agrofert) do ostravské BrsodChem (čínská Wanhua Group) se vznítil a unikl do ovzduší a půdy. Výsledkem je jedna z největších ekologických havárií v Evropě. Benzen působí ztrátu vědomí či srdečního tepu, dlouhodobě způsobuje leukemii či rakovinu. Velká koncentrace ve vzduchu může způsobit i smrt. Proto je likvidace následků havárie nesmírně obtížná.
„Mezi kolejemi a vodou zarážíme štětovnice, které mají bránit dalšímu průsaku. Je to tu zamořené tak, že když se kopne, začíná benzen hned vytěkávat - proto nosíme kyslíkové masky,“ říká mi u bezpečnostního plotu pracovník sanace. Záchrannou operaci zdržovala celý měsíc liknavost politiků. Krajský hejtman Okleštěk (ANO) přehazoval odpovědnost na vládu a teprve v minulém týdnu vyhlásil stav nebezpečí nutný pro urychlení těžby kontaminované půdy.

Obcházím jezero pokryté sorpčními hady pro zachytávání jedu a zkrápěné vodou z proudnic pro oxidaci benzenu. Voda je však již nyní dle měření plná jedu. Na druhé straně je chatová osada s výhledem na havárii. Chatař vypíná cirkulárku a kontroluje nezvaného hosta. „U souseda ve studni už ten sajrajt je. Tím štěrkem všechno proteče a čert ví, kdy se to dostane do Bečvy... dopadne to stejně jako před pěti lety, kdy se na to stát vykašlal, nikdo za to nepykal a řeku zarybnili až rybáři.“ I dnes poskytuje aktuální informace o vývoji situace místní rybářský svaz a jeho šéf Stanislav Pernický, který po tragickém výsledku vyšetřování předchozí otravy toku „ztratil iluze o právním státu“.

U Hustopečí vznikla škoda na infrastruktuře ve výši 125 milionů korun a sanační škody dosáhnou stovek milionů korun. Zamořená půda, ohrožená rekreační oblast a riziko dalšího šíření jedu. Politici na sebe mezitím svalují odpovědnost a zahajují předvolební kampaně. Katastrofa je proto ilustrací systémového selhání státu. I přetížené české železnice, která stále není vybavena spolehlivými zabezpečovadly, která by příliš rychle jedoucím vlakům spouštěla automatické rychlobrzdy.
reklama

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Radim Polášek
3.4.2025 10:32Prakticky podobně by dopadlo vylití jakékoliv organické kapaliny v podobném množství na tom místě. Benzen je jenom poněkud toxičtější rozpouštědlo než jiná běžná organická ředidla a rozpouštědla.
Přirozeně vzhledem k množství té látky vylité v prostředí v podzemí silně propustném pro vodu je to hodně velký problém. A snad se to místo podaří sanovat bez větších následků. To ukáže , bych řekl, zhruba asi následující měsíc a potom v průběhu tak půl roku první období většího množství srážek, které zvedne hladinu podzemní vody a způsobí její rychlejší proudění a intenzívnější vymývání benzenu do vody. Bez následků to bude tehdy, pokud ve vodě nebudou překročeny kritické koncentrace pro vodní život, které se pro benzen pohybují mezi 2 - 5 miligramy benzenu v litru.
Stopy benzenu tam budou několik let, než se prakticky všechno vymyje vodou a odpaří do ovzduší.