https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-pomahac-cerny-den-pro-zemedelstvi-europarlament-rusi-ochranu-pudy-pred-erozi.i-bezmase-parky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Pomahač: Černý den pro zemědělství: europarlament ruší ochranu půdy před erozí... i bezmasé párky

11.10.2025 | Matěj Pomahač |
Ilustrační snímek půdní eroze po přívalovém dešti na českém poli.
Ilustrační snímek půdní eroze po přívalovém dešti na českém poli.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Často slýchám hlasy o tom, že ochranu přírody v České republice zajistí evropské právo a pravidla pro výplatu různých ekologických dotací... i kdybychom měli učně Václava Klause na Ministerstvu životního prostředí.
 
Čtvrteční hlasování Evropského parlamentu ukazuje, že nás Evropa nezachrání - protože je sama pod tlakem průmyslových lobby prosazující snížení ochrany přírody. Europoslanci, kteří se deklarují jako konzervativní ochránci přírody, už nedokážou uhájit ani svůj vlastní program na ochranu půdy – a místo toho vedou kulturní války o správné pojmenování parků.

Co se stalo? Europarlament odhlasoval doslova „masakr motorovou pilou“ pro šetrnější zemědělství:

1. zrušení preventivní ochrany eroze půdy, tzv. Dobrý zemědělský a environmentální stav půdy – DZES 5. Dotace budou plynout i nezodpovědným agrárním koncernům, které na svých polích dostatečně nebrání erozi. Půda bude dále mizet z polí a bahno bude dále zaplavovat vesnice, protože prostředky na prevenci budou chybět!

2. zrušení přísných pravidel hospodaření v chráněných stanovištích Natura 2000, které jsou vyhlašované za účelem ochrany nejcennějších a nejvíce ohrožených druhů a přírodních stanovišť Evropy. Květinové louky mají smůlu!

3. úlitbu masnému průmyslu, který žádá, aby se vegetariánské a veganské potraviny jako bezmasé párky či burgery nesměly označovat jako jejich masové varianty. Podkopává tím úsilí snížit v Evropě nadměrnou konzumaci masa, která je potřeba kvůli zlepšení zdraví obyvatelstva, i příliš velké ekologické stopě produkce masa. A dělá to z lidí blbce, protože jsme si na to už dávno zvykli.

Kdo pro tohle zvěrstvo uvedl ruku?

Cely klub ANO, SPD, Přísaha, Motoristé a Kateřina Konečná z KSČM / Stačilo!. Krom Luďka Niedermayera ale pro tento naprosto nezodpovědný krok hlasovalo celé SPOLU (v rozporu s vlastním programem). Proti byla jen Pirátka Markéta Gregorová (Zelená frakce) a Starostové.

Naprosto jasně se tu ukazuje, koho má agrární lobby zpracovaného.

Nejhorší na hlasování europarlamentu je, že opět sníží odolnost evropské zemědělské produkce a životního prostředí, aniž by nějak reálně řešilo skutečné problémy zemědělců, kvůli kterým opakovaně protestují.

Tento masakr motorovou pilou mohou ještě zastavit členské vlády, ale je zřejmé, že se v české i evropské politice vede tvrdý boj o budoucí podobu naší krajiny a potravin - buďto zde budeme mít produkční konvenční a vydatně dotované zemědělství sloužící zájmům agrochemického průmyslu, nebo půjdeme cestou, která bere primární ohled na lidské zdraví, odolnost krajiny a práva spotřebitele.


reklama

 
foto - Pomahač Matěj
Matěj Pomahač
Autor je expert na moderní zemědělství a poradce pro řízení podniků. Je zastupitelem v pražském Radotíně a spolupředsedou Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.10.2025 06:10
Dobrej sedlák si s ochranou půdy poradí i bez nařizování z Bruseli,
který se jednou něco povedlo -
dát přes prsty těm vyznavačům zeleného náboženství, kam ti vegani a jim podobní patří.
!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.10.2025 08:14 Reaguje na smějící se bestie
kde ty dobré sedláky najít?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

11.10.2025 11:01 Reaguje na smějící se bestie
Přesně tak.1***
Místo dobrého sedláka bych spíš napsal dobrý zemědělec.
Sedlák je dnes už už příliš malý zemědělec na to, aby byl dobrý. V pěstování základních plodin potřebuje dobrý zemědělec dnes rozlohu aspoň 1000 hektarů polí, jinak dobrý není.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.10.2025 11:41 Reaguje na Radim Polášek
I sedlák mohl mít hodně ha polí a nejenom to,
třeba podíly ve zpracovatelském průmyslu -
Švehla.
Malý zemědělec byl a je spíše to - komu se říkalo kovozemědělec.
Odpovědět
va

vaber

12.10.2025 08:32 Reaguje na Radim Polášek
1000 ha je obdélník 10x1km. To zvládne rodinná firma? Jak může hospodařit jinak, na tak velké ploše, než úplně stejně jak jakákoliv jiná, ještě větší. Dříve byl sedlák kdo měl 10ha a na to potřeboval pořádný dvůr, stodoly ,chlévy, velkou hromadu hnoje atd .
Dnes tak nikdo hospodařit nebude ,ale před úřady si budou hrát na staré sedláky . Byli sedláci a statkáři. Možná už kdysi hospodařili každý jinak.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.10.2025 11:58 Reaguje na vaber
Tady v nejbližším nejbižším okolí, jsou 3 rodinné farmy, začínaly na tom, co jim bylo vráceno při restitucích a postupně se dostaly přes 1tisíc ha,
ano většinou v pachtu, jo pár zaměstnanců mají, při žních brigádníky.
No a vedle družstva, pokračující po JZD - vlastně majitelé pozemků + zaměstnanci.
Oboje funguje - vždy je to o lidech.
Odpovědět
va

vaber

13.10.2025 09:32 Reaguje na smějící se bestie
Jde o to ,že sedláci chtějí speciální dotace a já se jen ptám, jak je jejich hospodaření rozdílné od nesedláků, na ploše 10km2.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.10.2025 09:18 Reaguje na vaber
Proč by nechtěli, když se nabízí?
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.10.2025 07:57
Je dobře, že tohle proběhlo.

1. Jakási rigidní "ochrana půdy", stejná pro horská políčka jako pro černozem někde ve Středomoří, je prostě nesmysl. Lidem se musí dát volnost, aby rozhodovali podle místních podmínek a místních zkušeností. Docela se divím, že tohle prošlo, protože je to zcela proti duchu EU.

2. Natura 2000 je jen buzerace místních lidí i návštěvníků daných lokalit bez jakéhokoli vztahu k ochraně přírody jako takové. Opět EU jednala proti svým zavedeným rituálům.

3. Zákaz falešných jmen pro vegosajrajty je jen dobře. Občan má právo vědět, zda jí kvalitní výrobek nebo nějaký zdraví škodlivý blaf.
Je jasné, že ekologové řvou proti konzumaci živočišných potravin. Redukce či vypuštění z jídelníčku vede, zejména u dětí, k poklesu IQ, a u těch dětí je to nezvratný jev. Bylo to prokázáno na různých veganských komunitách už někdy v 80. letech minulého století, takže asi tyto práce nebudou přes internet dostupné. No, a to nízké IQ ekologové potřebují pro rozšiřování armády lidí, kteří jim ty nesmysly věří. Člověk s IQ 100 je už pro ekologii pohroma.
Navíc boj ekologů proti chovům krav ohrožuje populaci EU osteoporózou, jejíž incidence stále roste a stále více roste i výskyt invalidizací, případně úmrtí, spojených s touto chorobou. Pokud bude i tento jejich boj narušen, bude jen a jen dobře.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.10.2025 08:02 Reaguje na Jan Šimůnek
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.10.2025 08:16 Reaguje na Jan Šimůnek
pro sebestředné lidi je buzerace v podstatě všechno...mimo sebe.
Odpovědět
Pe

Petr

11.10.2025 08:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Chcete volnost pro lidi, aby se mohli sami rozhodovat, a zároveň aby měli vše zregulované a nemuseli se sami rozhodovat?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

11.10.2025 11:01 Reaguje na Jan Šimůnek
1***
Odpovědět
Michal Vašut

Michal Vašut

13.10.2025 08:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Už dneska se děje, že mnozi zemědělci (ne všichni!) si dělají co chtějí, při větším dešti od nich v lepším případě z polí zteče voda a vyplaví baráky pod polem, v horším to spláchne i bahno.

Tohle tady podporujete, když se jich tak zastáváte a mluvíte o buzeraci?
Odpovědět
JK

Jan Kropáč

11.10.2025 08:54
To není buzerace. To je prostá úvaha proč dávat peníze těm, co drancují. Za mě současné průmyslové zemědělství" pouze vysává dotace na každý hektar. Já nechci dávat dotace někomu, kdo plundruje zemi (většinou ještě propachtovanou). Může pěstovat i drancovat bez dotací.... to mu přeci nikdo nebrání...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.10.2025 09:45
Není potřeba mít na každý prd speciální zákon. Ty gumové, které se dají ohýbat různými směry, by se měly zrušit nejdříve.
Odpovědět

Lovatý Čávo

11.10.2025 12:45
Mohl bych autora článku poprosit o doplnění konkrétního hlasování nějakým odkazem na výsledek hlasování? Já to na webu parlamentu nemůžu najít, respektive z daného data tam tohle hlasování není. Mě to přijde celé jako bombastické prohlášení bez doplnění dalších okolností, protože upřímně nevěřím, že by se tohle rušilo bez náhrady. S díky SK
Odpovědět

Lovatý Čávo

11.10.2025 12:51 Reaguje na Lovatý Čávo
abych podpořil své podezření na zamlčení vážných okolností ohledně ochrany půdy, dávám sem odkaz na nejaktuálnější webinář pro zemědělce ohledně DZES 5. https://www.zscr.cz/media/upload/vyukovy_material_Smrcek.pdf Pokud se nepletu, tak nově budou platit tvrdší pravidla pro správný osevní postup a má to návaznost na DZES 5 tak, že to DZES neplatí, pokud je dodržen správný osevní postup. Tohle je ale na reakci autora článku, ten by se v tom měl orientovat lépe než já.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.10.2025 16:47 Reaguje na Lovatý Čávo
DZES 5 samozřejmě platí pro všechny žadatele o přímé platby s ornou půdou (až na výjimky, mezi které bude pravděpodobně od příštího roku patřit i ekologické zemědělství - součást Omnibus, netuším, jestli už je schválený). Ten "osevní postup" je také součástí DZES 5, jde o formu půdoochranné technologie, jen ji vytáhli z tabulky v příloze a vložili do textu příslušného paragrafu (pořádně nesrozumitelně). Bohužel je v něm tak vysoký podíl "zlepšujících plodin", že ho plošně plnit nebude skoro nikdo. Pokud potřebujete kromě krmiv a steliv dělat i tržní plodiny, pravděpodobně vám to na většině DPB nevyjde, protože tržní plodiny už byste neměl kde dělat.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

11.10.2025 13:38
Nesmysl. Párek je masný výrobek, proto jeho bezmasá varianta se má jmenovat jinak. Kdo chce jíst nemasný párek, bude ho jíst ať se jmenuje jakkoli.
Odpovědět

Vítězslav Šorab

11.10.2025 14:29
Pokud to tak opravdu projde, konecne neco rozumného z Bruselu. Sam hospodařim v nature2000 a je to opravdu buzerace a z hospodaru udelali pouze udrzbare TTP a to velmi zbytecne, to co platilo z hospodareni sto let za nasich stařičků, nam ted ochrana natury2000 z Bruselu zakazovala, jako treba stridani TTP s ornou pudou pro zachovani urodnosti pudy a omezeni eroze pri zachovani nejake produkce, tak jak to bylo po staletí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.10.2025 18:10 Reaguje na Vítězslav Šorab
Většina významných rezervací např na moravě byla v minulosti obdělávána extenzivním způsobem, často jako vinohrady s ruční prací. Namátkou: Kamenný vrch u Kurdějova, Dunajovické kopce, Výhon, Pouzdřany... Nyní zarůstají křovinami. Pastva a extenzivní kosení TTP občas střídané s částečným narušením drnu by všem stepním PR prospělo.
Odpovědět

Vítězslav Šorab

11.10.2025 20:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale ja hospodarim na uzemi CHKO Beskydy, tedy na uzemi natury o velikosti 120 000 hektaru, a takto velke uzemi ktere obsahuje i produkcni iblasti ma dle uredniku v bruselu nejvyssi mozne restrikce, pro hospodareni, ktere ani dani urednici v CHKO nemuzou zmeni, ja nic nemam k ochrane nejcenejsich lokalit, ale ne paušálně oblast 120 000 ha.
Odpovědět

Vítězslav Šorab

11.10.2025 20:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale ja hospodarim na uzemi CHKO Beskydy, tedy na uzemi natury o velikosti 120 000 hektaru, a takto velke uzemi ktere obsahuje i produkcni iblasti ma dle uredniku v bruselu nejvyssi mozne restrikce, pro hospodareni, ktere ani dani urednici v CHKO nemuzou zmeni, ja nic nemam k ochrane nejcenejsich lokalit, ale ne paušálně oblast 120 000 ha.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.10.2025 12:35 Reaguje na Vítězslav Šorab
No v Beskydech chybí tradiční extenzivní šetrné hospodařenní všude a nejvíc v těch nejcennějších oblastech.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.10.2025 14:48
to Petr 11.10.2025 08:19
Jsem přesvědčen, že všechny tři body, které jsem napsal, podporují svobodu rozhodování. Jestliže někdo podvodně prodává vegesajrajt jako párek nebo jiný masný výrobek, v podstatě tím okrádá zákazníky o možnost výběru.
Odpovědět
Pe

Petr

11.10.2025 16:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne. Svobodu máte. A jestli ji neumíte používat a neumíte se sám rozhodnout co si koupit, tak to je problém váš, ne párků. To na zákony neházejte.
A pokud na tom trváte, tak požádejte vašeho poslance, aby navrhnul speciální zákon, že Janu Šimůnkovi jsou prodejci povinni prodávat pouze masové párky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.10.2025 18:04
to Petr 11.10.2025 16:55
Ony bohatě stačí názvy, nevytvářející falešnou identitu zboží.
MMCH, už někdy na přelomu tisíciletí zakázala EU název "mléko" pro nápoje z ořechů, mandlí a podobných suchých plodů. Opět se to dělalo hlavně proto, že nutriční hodnota těchto nápojů je výrazně odlišná od opravdového mléka (žádné plnohodnotné bílkoviny, skoro žádný vápník atd.).
Odpovědět
va

vaber

11.10.2025 18:36
Kde pan autor bere odvahu ke tvrzení
v bodě 1 ,že zodpovědní jsou jen sedláci a velké agrární koncerny jsou nezodpovědné? Je na orgánech co určují dotace aby zjistily jak jsou peníze použity . To platí pro velké i malé.
Bod 3 .Označovat stejně výrobky které jsou zásadně odlišné ,je podle normálního spotřebitele klamání a podvod. Samozřejmě podvod za účelem zisku.
A pan autor takový podvod hájí ,dokonce ho označuje za ochranu spotřebitele.
Asi jsme v blázinci a ne normálním světě.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.10.2025 07:39
No a Přesto!!! se podporuje plyn a eletrika z biomasy viz (předchozí výše), ač v půdě chybí uhlík jak pro úrodnost tak pro akumulaci vody a odolnost proti erozi.
Odpovědět

Viktor Šedivý

12.10.2025 10:43
Aha, takže když přišel zákaz používat název pomazánkové MÁSLO, bylo to moudré rozhodnutí pro blaho spotřebitele (přestože šlo o tradiční název, každý věděl oč jde a koneckonců to trochu máslo je, jen toho mléčného tuku má míň)

zatímco náhražkové potraviny ve kterých není ani stopa masa by měly mít možnost aspoň svým názvem klamat spotřebitele?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.10.2025 09:21 Reaguje na Viktor Šedivý
Na Staromáku pražští surovci ohřívají psy, strkají je do rohlíků a zalité kečupem prodávají turistům.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.10.2025 13:08
to vaber 11.10.2025 18:36
K tomu bodu 3: Autor bezelstně přiznává, že užívání podvodných názvů pro sajrajty na rostlinné bázi je součástí zelené strategie boje za snižování konzumace masa a jeho náhradu zdraví škodlivými sajrajty. Pochopitelně, boje silně škodlivého, jako prakticky vše, co prosazují zelení.
Navíc je někdy od raných 80. let známo, že nedostatek živočišných potravin ve výživě (maso, mléko, vejce) vede ke zhloupnutí (mj. i snížení výsledků u IQ testů) a zvýšené sugestibilitě. U dospělých je tento stav přechodem na plnohodnotnou výživu zvratný, u dětí ne, ty jsou, pokud se "projedí" k takovýmto příznakům, poškozeny doživotně). Mj. se spekuluje o tom, že církevní půsty měly za úkol "zblbnout" populaci k tomu aby snadněji podléhala sugesci "zázraků", ""zjevení" apod. pod kontrolou církve, např. při svátečních bohoslužbách.
Obrovským problémem je snaha ekologů snížit produkci mléka a mléčných výrobků, protože ty jsou prakticky jedinou reálnou prevencí osteoporózy, jejíž incidence v EU roste a roste i incidence jejích fatálních komplikací, či trvalých invalidit vzniklých touto cestou.

to Viktor Šedivý 12.10.2025 10:43
Tady jsme se stali oběťmi prosazování méněcenného podjazyka, common english, do něhož názvy jako "pomazánkové máslo" nebo "tuzemský rum" prostě nejdou přeložit (tak, aby to dávalo uživateli common english stejný význam jako český originál našinci). Angličtina totiž neumožňuje samostatnou kombinaci podstatného jména a přídavného, které jeho význam opravuje/upravuje/upřesňuje.
Jinak jsem už kdesi konstatoval, že nutriční hodnota tuzemského rumu a "originálního" rumu je identická a pomazánkové máslo obsahuje oproti máslu méně cholesterolu a více plnohodnotných bílkovin a vápníku (mimo jiné), akorát se na něm nedá provádět tepelná úprava pokrmů.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

12.10.2025 14:48
Mrzí mně ta Natura 2000. Oslabit její ochranu povede k velkým škodám. Snad tam hospodaří dobří hospodáři. Ostatní ,budou tam muset být tlaky obcí na lepší hospodaření. Dobrý hospodář nikdy nepůjde proti těmto zásadám a špatný snad mu lidé vezmou hektary a bude tam hospodařit někdo jiný . Syn sice o tomto zatím neví,ale určitě půjde cestou správného hospodáře. Tak jako já jemu,on bude jednou předávat farmu svému následovníku. Doufám jen, že to nebude pod tlakem zdravotních problémů a přemnožených daňků jako u mně. Držím palce.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.10.2025 15:25
to Josef Valenta 12.10.2025 14:48
Jste schopen doložit nějaký přínos Natura 2000?
Podle mě to byla typická bruselština: Obludná buzerace lidí, znehodnocování jejich majetků, kladení překážek jejich smysluplné práci (takovou činnost bruselský úředník i ekoaktivista přímo nenávidí), aniž by to přírodě nebo životnímu prostředí cokoli pozitivního přineslo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

17.10.2025 09:26 Reaguje na Jan Šimůnek
znehodnocování jejich majetků ...................
Podle klasika, majetek zavazuje. Majitel, při touze zvětšovat svůj majetel, by neměl zhoršovat ani sociální, ani přírodní podmínky jiným lidem. Ale souhlasím, významné krajinné prvky a území, by měla být všech, tedy státní.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist