Matěj Pomahač: Stopadesátka na D3 – předražený, nebezpečný a nežádoucí pilot
Řidiči využívající maximální rychlost ušetří na pilotním úseku několik desítek vteřin ze své cesty...
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl médiím vysvětlil, že „Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 km/h, musejí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a nesmí se na dálnici pracovat.“
Platný zákon přitom jasně určuje, že rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla, předpokládanému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Dnes víme, že to je právě nadbytečné dopravní značení, které zhoršuje schopnost řidičů soustředit se na jízdu. Místo potřebného zjednodušování a zklidňování však vláda zavádí pravý opak: napříště bude pracoviště řízení provozu kdesi v Ostravě vyhodnocovat okamžité podmínky a okolnosti provozu na dálnici D3 u Tábora přesněji a rychleji než řidič, který tudy právě projíždí.
Předražené a chaotické opatření navíc ignoruje tři zásadní rizika vysoké rychlosti:
Nejpomalejší účastníci dálnic – kamiony a vozidla nad 3,5 tuny – smějí jezdit maximálně 80 km/h. Pokud stát umožní ve stejném směru jezdit osobákům rychlostí téměř dvounásobnou, zvýší se tím riziko nebezpečných situací a poroste potenciál tragických nehod. Rychlá jízda přináší častější a rizikovější předjíždění, delší brzdné dráhy a větší riziko v méně rovinatých úsecích, kde se naplno projevuje fyzická síla. Už teď se na dálnicích najde dost řidičů, kteří se chovají, jako by byli na okruhu a svou bezohledností ohrožují ostatní.
Průměrný automobil v Česku je asi 17 let starý, což znamená často nefunkční asistenční elektroniku, horší brzdy a obvykle méně airbagů i dalších bezpečnostních prvků. Takováto vozidla se při vyšších rychlostech stávají vysloveně "pastmi na kolech". Pokud bude stát na cedulích tvrdit, že 150 km/h je bezpečné cestování, když na to prostě většina vozového parku není stavěná, jde jednoznačně o hazard.
Zvýšení maximální rychlosti o dalších 20 km/h povede u každého automobilu ke zvýšení spotřeby při nejmenším o pětinu. Veškerá úspora emisí, na kterých se dohodly evropské vlády, a do kterých mohutně investuji evropské automobilky – a připlácí si za ně zákazník – tímto zvyšováním maximální rychlosti padá. Jinak na tom nejsou elektromobily s vyšší spotřebou, nemluvě o opotřebení brzd a pneumatik, jejichž součásti se ve formě mikroplastů a pevných částic uvolňují do okolního prostředí. O rostoucích emisích hluku nemluvě.
Vládní postup je v tomto ohledu nesmyslem. Daleko rozumnější a současně levnější regulací pro bezpečnější a pohodlnější jízdu je naopak pomalejší a plynulejší doprava, a hlavně posilování dostupných alternativ k individuální automobilové dopravě.
Před každými volbami se opakuje stejný scénář – politici přicházejí s demonstracemi nápadů, které mají hlavně zaujmout. Často jim ale chybí logika a zdravý rozum.
Pilotní zavádění 150 km/h na dálnici není nic jiného než líbivá předvolební hra. Přínosy jsou zanedbatelné, rizika obrovská.
Právě proto Zelení návrhy na zvýšení rychlosti na dálnicích dlouhodobě odmítají - což ostatně plně odpovídá názorům české veřejnosti.
Zvyšování rychlosti na dálnicích? Většina Česka preferuje současný stav
reklama

Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (60)
Karel Zvářal
10.9.2025 07:00František Orság
10.9.2025 07:28Autor je možná brán mezi Zelenými za experta, ale hlavně je zastupitel/politik, čili k ničemu.
Jaroslav Řezáč
10.9.2025 12:28 Reaguje na František OrságJe to nekoncepční a nesmyslné. Skutečně co je možné člověkem uhlídat je tak 100 km/h vzhledem k tomu, že spousty lidí se nevěnuje plně řízení, mělo by se jezdit na dálnici 50 km/h
Jaroslav Pokorný
10.9.2025 14:05 Reaguje na Jaroslav ŘezáčKarel Ploranský
11.9.2025 12:31 Reaguje na Jaroslav PokornýA je nutno dodat, že všeobecně (nejen na dálnicích) se toleruje překročení o 10 mil/h.
Provoz na dálnicích tam není tak nervózní, protože se prakticky nenajde nikdo, kdo by zbytečně zdržoval pomalou jízdou a ostatní nutil k předjíždění a kličkování. Opravdu jedou všichni víceméně stejně rychle - tzn. VŠICNNI těch 70. O moc pomaleji nejedou ani náklaďáky, protože mají silné motory. A ani ty se navzájem moc nepředjíždějí - což je u nás ten největší vopruz.
Takže jádro pudla je právě v tom, pane Pokorný, že jeli všichni stejnou rychlostí. Než jsem jel do Ameriky poprvé, zkušení mi vštěpovali, že hlavní zásada je GO WITH THE FLOW - volně přeloženo jeď tak jako ostatní. Dokonce i když jedou rychleji než se smí. Že by tam někdo ostatní "vychovával" tím, že je naschvál brzdí, jsem nezažil. U nás je takových joudů dost.
Lukas B.
11.9.2025 12:47 Reaguje na Karel PloranskýKarel Ploranský
11.9.2025 15:41 Reaguje na Lukas B.Když je některý přece jen o trochu silnější, no tak si vyjede do středního pruhu a stráví tam věčnost předjížděním o 2 nebo 3 km/h vyšší rychlostí, než má ten předjížděný.
Lukas B.
12.9.2025 08:53 Reaguje na Karel PloranskýLukas B.
12.9.2025 11:56 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
12.9.2025 12:38 Reaguje na Lukas B.Karel Ploranský
12.9.2025 15:57 Reaguje na Lukas B.Ať tak či tak, když řidič ví, že mu to nepojede o moc rychleji než tomu koho by rád předjel, tak je bezohledné když na 3 kilometry zablokuje jeden pruh.
Jaroslav Pokorný
12.9.2025 21:34 Reaguje na Karel PloranskýLukas B.
10.9.2025 08:27dále tady máme maximální povolenou rychlost (která je rychlostí maximální, nikoli povinnou), která je místy velmi důležitá např. pro bezpečné projetí křižovatek (rozhled z vedlejší komunikace, zrychlení v připojovacích pruzích).
zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích (na vybraných úsecích) je taková bouře ve sklenici vody. nikdy to nebude rychlost dopravního proudu, fakticky to bude dosažitelné příčetnými řidiči v letním období mimo špičku, zejména v neděli okolo páté ráno (úplně stejně jako teď, kdy je porušován předpis a nikomu to neškodí), a zuřivé zrychlování z devadesátky na stopade co půl minuty v silném provozu v osm ráno všedního dne nebo v pět odpoledne v pátek (v nějakém orezlém přemotorovaném starém střepu) zůstane doménou psychopatů nezpůsobilých k účasti ve veřejném provozu (opět úplně stejně jako teď).
Jaroslav Pokorný
10.9.2025 14:08 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
10.9.2025 14:29 Reaguje napepa knotek
10.9.2025 09:17Lukas B.
10.9.2025 09:36 Reaguje na pepa knotekdálnice se nestaví proto, aby pár šetřílků (co je jim líto zaplatit si okruh na vyblbnutí, letenku nebo jízdenku na vlak a navazující taxík v případě spěchu - každý se může zařadit dle svého gusta) lítalo nějakou nesmyslně vysokou rychlostí, ale z následujících důvodů:
- převést vysokou intenzitu dopravy
- převést dopravu plynule, bezpečně a přiměřeně rychle
- neobtěžovat města a vesnice negativními externalitami dopravy
Emil Bernardy
10.9.2025 09:37 Reaguje na pepa knotekLukas B.
10.9.2025 09:58 Reaguje na Emil Bernardyčili v dopravě je to velmi podobné jako při vysokohorské turistice - dobrý čas tůry dělá časný start, dobrá příprava a dobrá orientace.
legendy o tom, jak se projede německo po úhlopříčce dvoustovkou a jak se tím ušetří spoustu času jsou sice pěkné, ale je to řidičská latina ne nepodobná latině rybářské či houbařské. ano, jednou kdysi jsem přinesl z lesa za necelou hodinku dvacet půlkilových pravých hřibů. no a?
Emil Bernardy
10.9.2025 10:40 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
10.9.2025 10:50 Reaguje na Emil BernardyRadek Čuda
10.9.2025 14:41 Reaguje na Emil BernardyLukas B.
10.9.2025 14:51 Reaguje na Radek ČudaLukas B.
11.9.2025 08:38 Reaguje navaber
12.9.2025 08:47 Reaguje na Lukas B.Vztah výkonu motoru a spotřeby někde na brzdě nebo spotřeby a dojezdu auta někde v provozu? Nebo něco úplně jiného?
Lukas B.
12.9.2025 09:23 Reaguje na vabervaber
11.9.2025 08:01 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
11.9.2025 12:39 Reaguje na vaberTeda než začali v rámci koncernu zachraňovat planetu.
Radek Čuda
10.9.2025 14:39 Reaguje na Emil BernardyTam je to vždy až do Flensburgu za trest.
Jan Šimůnek
10.9.2025 11:08Německé dálnice a silnice znám z vlastní zkušenosti. Opravdu není problém všude tam, kde je to povoleno, jet, co auto dá. Další věc je, že pokud je tam někde omezená rychlost, tak to má jasný význam. Není to jako u nás, kde máte omezení rychlosti pro "práce na silnici" a na tom mnohdy několikakilometrovém úseku nezahlédnete pracovníka, ani ležet ožralého ve škarpě.
A co jsem zvlášť ocenil, u každého sjezdu / nájezdu je jasně značená cesta po silnicích k předchozímu či následujícímu. Takže policii stačí uzavřít úsek, kde se něco stalo, a řidiči podle již předpřipraveného značení tu uzávěru objedou.
Lukas B.
10.9.2025 11:11 Reaguje na Jan ŠimůnekKarel Ploranský
11.9.2025 15:27 Reaguje na Jan ŠimůnekOmezení musí mít smysl. Když ho zjevně má, dodržuje ho i ten kdo jinak k předpisům moc úcty nemá.
Jenže bohužel, příkladů kdy omezení zcela jasně smysl nemá a jde očividně jen o buzeraci, je mnohem víc. Což řidiče učí na ně kašlat.
Zřejmě máte k dispozici jinou veřejnost než já. Podívejte se na moje zdroje veřejného mínění: komenáře pod články a příspěvky o stopadestátce v tisku a na socilních sítích :D
Jaroslav Pokorný
10.9.2025 14:11Jaká je souvislost zkušebního projektu s pilotem??
Slavomil Vinkler
10.9.2025 14:27Radek Čuda
10.9.2025 14:33Jinak ve zkratce ... těch 150 není žádný mordor, ničemu to neuškodí, ničemu to taky moc nepomůže (rozhodně ne na tom cancouru D3), že z toho ŘSD dělá kovbojku je samozřejmě blbost, ale to je u téhle chráněné dílny tak nějak standard.
Lukas B.
10.9.2025 15:18 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
10.9.2025 15:43 Reaguje na Lukas B.Ale beru, že u těch stěhováckých krabic:-) ... nic proti nim! ... to udělá víc. U těch maloobjemových motorů je to celkem známo a uznávám, že na ty jsem pozapomněl.
Břetislav Machaček
10.9.2025 19:15pouhá padesátka velká rychlost. Idiot na 130 jede 150 a na 150 pojede 180
a bude žádat zvýšení na těch 180, aby mohl zkoušet dvoustovku. Ony i tresty za porušení předpisů a za spáchání nehody neplní výchovnou funkci, protože nejsou srovnatelné s vraždou. Úmyslné porušení předpisů se smrtí jiných
osob má být totéž, jako úmyslná vražda a trest by měl být stejný. Auto
pouze nahradilo jinou zbraň a překročit rychlost nahradilo úmysl zabíjet.
Neúmyslné zabití při dopravní nehodě chápu, ale i tak je výsměchem v
porovnání s neúmyslnou vraždou. Jinak je mi to celkem fuk, protože se
cestování po dálnici vyhýbám a taky eliminuji cestování po silnicích.
S idioty se totiž rozsypal pytel a srážka s blbem je stále častější.
To spěchání je nakonec o tom, aby se mohli lidé nudit a dělat nějaké zbytečnosti a hlouposti. Nezapomenu na zkušenost, kdy nás riskantně na silnici předjel řidič BMV a po cca 5 km nás zastavila jeho nehoda při
dalším riskantním předjíždění. Tenkrát na onen svět přibral spolujezdce
a matku dvou dětí z protijedoucí Škodovky. Děti odvážela helikoptéra
a ty tři už pouze pohřební služba. Spěchal a navíc zabil a zranil jiné!
vaber
11.9.2025 08:18 Reaguje na Břetislav MachačekJe to nervozita a stres co lidi žene. Jedou a zdá se jim ,že ten před nima jede pomalu, vztek v nich vzrůstá a začnou se chovat jak pomatenci. Potom někde v zácpě vše co nahnali zase ztratí ,ale to jim nevadí. Znova vyrazí jak blázni. Bohužel takové psychopaty nikdo při vydávání řidičáku neřeší.
Radek Čuda
11.9.2025 12:43 Reaguje na vabervaber
11.9.2025 08:27Na silnicích první třídy se dělá jeden kruhový objezd za druhým, nesmyslně. Každé auto musí brzdit a opět se rozjíždět, zase nikoho nezajímá spotřeba, čoud , smrad a zpomalení dopravy a zácpy. Opět jen rostou emise.
Tak o co odborníkům jde.
Břetislav Machaček
11.9.2025 11:29 Reaguje na vaberhlavní ulice s desítkami přípojných ulic ve městech. To by ale zase
museli někteří idioti ta světla respektovat, ale to nedělají ani na
některých kruháčích, které lze projet bez podstatného snížení rychlosti. Proto se některé mění na "šikany" zpomalující jízdu i
v době bez provozu, kdy je to auto na cestě samotné. Pamatuji si
na průjezdy městy jako Havířov, či Zlín nastavené na 50 km a na
zelenou vlnu při které nebylo třeba vůbec zastavit. To býval ideál pro průjezd městem ale u 50 km rychlosti. Když jsem to projížděl
na kole třicítkou, tak jsem zelené vlně nestačil a pořád stál.
U kruháčů to ale nehrozí a jedu plynule stejně jako auta, pokud
ale nejsem vyobcován na cyklostezku, kde stojím zase pořád jako kdysi při každém přejezdu cyklostezky přes silnici. Navíc pro
cyklisty jsou pohromou kdejaké uličky s předností v jízdě před
cyklistou na cyklostezce. Znám místa, kde má cyklista přerušit
jízdu (konec cyklostezky) a znovu zahájit(začátek cyklostezky)
po 100 ,metrech. To je pouze k zlosti a nikoliv pro dobro
cyklistů, že nemusí jezdit mezi auty. Tam jim to značky zakazují
a na cyklostezce mají přerušit jízdu na kilometru desetkrát. To
je debilita horší, než kruháče, který nahradily funkční zelenou
vlnu semaforů.
vaber
12.9.2025 08:36 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Pokorný
12.9.2025 21:45 Reaguje na Břetislav MachačekKarel Ploranský
11.9.2025 15:19Když pojedu po čtyřproudovce z Bíliny do Teplic, kde jsou podmínky stejné jako na dálnici, ale platí tam devadesátka, tak tam se najednou předpokládá, že tam už rozumnou rychlost zvolit neumím a když devadesátku ke které není žádný důvod překročím, jsem zločinec. PROČ?
Vážení, Každé PAUŠÁLNÍ omezení je z principu pitomé a zbytečné. Kdo má v hlavě mozek, ten ho nepotřebuje; stanoví si rozumnou rychlost sám. Kdo je pako, stejně ho nerespektuje; takže ani v jeho případě omezení nic neřeší.
Čili všechna omezení jsou dobrá v podstatě jen na to, aby se daly vybírat pokuty. A ty se vybírají z 90 % v takových místech a v takových situacích, kdy je i policistům jasné, že překročení limitu ani náhodou neznamená jakékoli ohrožení. Že jde jen o tu poslušnost - myšlení vlastním mozkem se ani nepředpokládá, ani nevyžaduje.
Aby nebyla mýlka - nejsem nevybouřený mladíček. A řidičských zkušeností mám tolik, že si za svým názorem mohu stát.
vaber
12.9.2025 08:31 Reaguje na Karel PloranskýZáleží na myšlení a předvídání ,ale to někomu chybí.
Karel Ploranský
12.9.2025 15:50 Reaguje na vaberŘeší omezení (ať už nastavené na jakoukoli rychlost) tenhle problém? NE, NEŘEŠÍ.
Kdo je nadutý a má chuť využívat sílu svého vozu, ten to omezení stejně nerespektuje; takže vlastně je jím omezován ( převážně zbytečně) jen řidič, který není ani pitomec, ani bezohledný. A který svou rychlost umí zvolit tak, aby jel v daných podmínkách bezpečně i bez nápovědy moudrého úředníka (ten ostatně na místě, kam se omezení dalo, většinou ani nikdy osobně nebyl - jen dal potřebné razítko).
Jaroslav Pokorný
12.9.2025 21:47 Reaguje na Karel PloranskýPavel Hanzl
12.9.2025 08:28Ale o tomhle volby nebudou, ty budou o našem dalším vývoji, jestli Západ nebo Východ. To samé bylo naposled v roce 1992, kdy proZápad dostal 60% hlasů, proVýchod 40 a proto jsme mohli odstartovat do svobody a prosperity.
Dnes je to stejné, jen ten poměr hlasů je opačný a hlavně ten Východ je až děsivá kruťárna.
Jan Šimůnek
12.9.2025 13:37Zde s vámi souhlasím, bude to ovšem volby mezi dvěma Západy:
1. Tím, co existoval na západ od železné opony do přelomu 80. a 90. let a do jisté míry jsme ho měli v 90. letech (a pořád z něj máme více prvků než původní státy)
2. Západem zeměpisným, kde vládne totalita marxistické Frankfurtské školy, stále bližší poměrům v bývalém sovětském bloku.
Nicméně, nemusíte plakat nad kteroukoli z těchto možností: Autentická a smysluplná ochrana životního prostředí bude dostávat v obou těchto režimech kopance do hýždí o přibližně stejném počtu, intenzitě i kvalitě.
Pavel Hanzl
12.9.2025 20:33 Reaguje na Jan ŠimůnekNevím, jaké povědomí máte o Frankfurtské škole, ale určitě nemáte žádné o sovětském feudalismu jménem Marx - leninismus a dnešním fašistickém Rusku, což je pořád to samé. Mentalita Hordy vám taky nic neříká atd. atd. atd. prostě dezolátismus je pro vás Panbíčkem.
Jaroslav Pokorný
12.9.2025 21:29Jan Šimůnek
13.9.2025 11:40Současná Západní Evropa je stále více pod taktovkou marxistů z tzv. Frankfurtské školy (je o ní článek na Wikipedii a dají se najít i další relevantní zdroje). Zatímco u nás probíhal v letech 1967 a 68 jakýsi, dosti naivní, pokus o "zlidštění" socialismu a odstranění jeho nejzávažnějších chyb, v Západní Evropě v té samé době bojovali levičáci za zavedení socialismu stalinského nebo maoistického typu. Poté, co byli barikádníci poraženi, proti nim nebyly, bohužel, zavedeny prakticky žádné represe (na rozdíl od represe reformních komunistů a dalších přívrženců reformy normalizačním režimem). To jim umožnilo "pochod institucemi", takže někdy od přelomu 80. a 90. let byly na klíčových místech států na západ od bývalé železné opony oni barikádníci, či jejich ideoví následníci (v Německu to například vedlo k propuštění mnohonásobných vrahů z Organizace Rudých brigád, původně odsouzených k smrti, později k doživotí se zárukou nepropuštění).
A to samé platí i o tehdy vznikající EU, kde se dá najít přímo přehlídka rudých lumpů všech 666 genderů. Ostatně i eurokomisař Barroso se hrdě hlásil k maoismu, tedy režimu, který povraždil víc lidí než režimy Hitlera a Stalina dohromady. A ekologie je v podstatě jen jakési maskování těchto ideí, protože boj za beztřídní společnost, nebo proti celosvětovému židovskému spiknutí, jsou už totálně zdiskreditované, zatímco "boj za záchranu planety" pořád ještě najde nějakou cílovou populaci.
Čili v nadcházejících volbách půjde o to, zda zvítězí přívrženci návratu socialismu, byť nepatrně odlišného typu a mávajícího zeleným praporem a sídlícího nyní především na západ od bývalé železné opony, nebo přívrženci demokracie, která se ze zeměpisného Západu už v těch 90. letech odstěhovala na opačnou stranu železné opony, tedy i k nám.
Je jasné, že v boji se zelenou totalitou může být (a reálně asi i bude) z vaničky se špinavou vodou občas vylito i dítě, ale v demokracii je více reálných šancí na nápravu něčeho takového než v totalitě. Což ostatně ukazují i lapsy EU, která v "boji za ekologii" prosazuje, a neopravitelným způsobem, i řadu opatření, která té ekologii v podstatě škodí (o řadě z nich jsou diskusní příspěvky zde na Ekolistu, a zdaleka nejen ode mě).
Takže ekologie se zcela jistě nějak promítne i do výsledků říjnových voleb a ekologické organizace dělají se sebevražedným hrdinstvím vše proto, aby odpudily co nejvíce voličů od stran, které je podporují. Projevem toho konání jsou ostatně i některé články zde na Ekolistu.
Přitom ekologie, ta skutečná, chránící životní prostředí, měla v době pádu minulého režimu "našlápnuto" na docela pozitivní vyznění, protože ještě před událostmi 17. listopadu byly v Severočeském kraji brutálně rozehnány demonstrace proti znečišťování životního prostředí a vím o lidech, pro něž byly tato události více motivující ke zvonění klíči než události na Národní. Bohužel, velmi rychle tento náběh na pozitivní kredit ekologové ztratili, vlastní vinou.




Matěj Pomahač: Pokrokoví farmáři & klimatická změna: zpátky k půdě
Matěj Pomahač: Černý den pro zemědělství: europarlament ruší ochranu půdy před erozí... i bezmasé párky
Matěj Pomahač: Bečva pět let po otravě: příroda, lidé i právní stát potřebují v politice skutečné zastání