https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-pomahac-stopadesatka-na-d3-predrazeny-nebezpecny-a-nezadouci-pilot
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Pomahač: Stopadesátka na D3 – předražený, nebezpečný a nežádoucí pilot

10.9.2025 | Matěj Pomahač |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Ředitelství silnic a dálnic začne na konci září – na účastnících dálničního provozu – v ostrém provozu testovat maximální povolenou rychlost 150 km/h na úseku dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Tento provoz umožnila loňská novela o provozu motorových vozidel na veřejných komunikacích. Jaká je bilance přínosů a nákladů tohoto pilotního projektu?
 
54,5 milionu korun stala výroba, osazení a integrace necelých padesáti dopravních značek signalizujících aktuální nejvyšší povolenou rychlost – budou průměrně každé 2,4 km v jednom směru, takže řidič řítící se 150 km/h je uvidí každých cca 60 vteřin. Pikantní je, že značky nejsou digitální a umožňují zobrazit jen tři údaje... (suma nepočítá s náklady na dohled ze vzdáleného centra, které vše bude pomocí senzorů sledovat a řídit).

Řidiči využívající maximální rychlost ušetří na pilotním úseku několik desítek vteřin ze své cesty...

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl médiím vysvětlil, že „Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 km/h, musejí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a nesmí se na dálnici pracovat.“

Platný zákon přitom jasně určuje, že rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla, předpokládanému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Dnes víme, že to je právě nadbytečné dopravní značení, které zhoršuje schopnost řidičů soustředit se na jízdu. Místo potřebného zjednodušování a zklidňování však vláda zavádí pravý opak: napříště bude pracoviště řízení provozu kdesi v Ostravě vyhodnocovat okamžité podmínky a okolnosti provozu na dálnici D3 u Tábora přesněji a rychleji než řidič, který tudy právě projíždí.

Předražené a chaotické opatření navíc ignoruje tři zásadní rizika vysoké rychlosti:

Nejpomalejší účastníci dálnic – kamiony a vozidla nad 3,5 tuny – smějí jezdit maximálně 80 km/h. Pokud stát umožní ve stejném směru jezdit osobákům rychlostí téměř dvounásobnou, zvýší se tím riziko nebezpečných situací a poroste potenciál tragických nehod. Rychlá jízda přináší častější a rizikovější předjíždění, delší brzdné dráhy a větší riziko v méně rovinatých úsecích, kde se naplno projevuje fyzická síla. Už teď se na dálnicích najde dost řidičů, kteří se chovají, jako by byli na okruhu a svou bezohledností ohrožují ostatní.

Průměrný automobil v Česku je asi 17 let starý, což znamená často nefunkční asistenční elektroniku, horší brzdy a obvykle méně airbagů i dalších bezpečnostních prvků. Takováto vozidla se při vyšších rychlostech stávají vysloveně "pastmi na kolech". Pokud bude stát na cedulích tvrdit, že 150 km/h je bezpečné cestování, když na to prostě většina vozového parku není stavěná, jde jednoznačně o hazard.

Zvýšení maximální rychlosti o dalších 20 km/h povede u každého automobilu ke zvýšení spotřeby při nejmenším o pětinu. Veškerá úspora emisí, na kterých se dohodly evropské vlády, a do kterých mohutně investuji evropské automobilky – a připlácí si za ně zákazník – tímto zvyšováním maximální rychlosti padá. Jinak na tom nejsou elektromobily s vyšší spotřebou, nemluvě o opotřebení brzd a pneumatik, jejichž součásti se ve formě mikroplastů a pevných částic uvolňují do okolního prostředí. O rostoucích emisích hluku nemluvě.

Vládní postup je v tomto ohledu nesmyslem. Daleko rozumnější a současně levnější regulací pro bezpečnější a pohodlnější jízdu je naopak pomalejší a plynulejší doprava, a hlavně posilování dostupných alternativ k individuální automobilové dopravě.

Před každými volbami se opakuje stejný scénář – politici přicházejí s demonstracemi nápadů, které mají hlavně zaujmout. Často jim ale chybí logika a zdravý rozum.

Pilotní zavádění 150 km/h na dálnici není nic jiného než líbivá předvolební hra. Přínosy jsou zanedbatelné, rizika obrovská.

Právě proto Zelení návrhy na zvýšení rychlosti na dálnicích dlouhodobě odmítají - což ostatně plně odpovídá názorům české veřejnosti.

Zvyšování rychlosti na dálnicích? Většina Česka preferuje současný stav

Strana zelených: Rychlost 150 km/h na dálnicích povede ke snížení bezpečnosti a navýšení emisí a hluku


reklama

 
foto - Pomahač Matěj
Matěj Pomahač
Autor je expert na moderní zemědělství a poradce pro řízení podniků. Je zastupitelem v pražském Radotíně a spolupředsedou Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (60)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.9.2025 07:00
Doba je uspěchaná, je třeba se přizpůsobit. Jak volá stařenka v Mrazíkovi "rychleji, rychleji, chachacháá!"." Potom honí člověka ve formuli, přitom dělají vše pro to, aby ho druzí napodobovali.
Odpovědět
FO

František Orság

10.9.2025 07:28
Zase manipulativní článek, protože argumentovat průměrným věkem vozového parku v ČR v souvislosti s dálnicí je nesmysl. To by znamenalo, že všechna tato auta jsou pravidelně používána a pravidelně používána na dálnici, což je nesmysl.
Autor je možná brán mezi Zelenými za experta, ale hlavně je zastupitel/politik, čili k ničemu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.9.2025 12:28 Reaguje na František Orság
ono to je v zásadě jedno, protože tím náhlým zrychlenim se ušetří pár minut...i na toaletě stráví delší dobu než ušetří na tom chvilkovém zrychlení.
Je to nekoncepční a nesmyslné. Skutečně co je možné člověkem uhlídat je tak 100 km/h vzhledem k tomu, že spousty lidí se nevěnuje plně řízení, mělo by se jezdit na dálnici 50 km/h
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ještě za socialismu jsem poslouchal vyprávění člověka, který navštívil USA, jak na 6 proudech dálnice v jednom směru si mohli povídat se sousedy, protože všichni jeli max. povolenou rychlostí 60 mil.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.9.2025 12:31 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Já jsem toho po USA najezdil hodně. Na dálnicích je tam standardně povolená rychlost 70 mil/h (nikoli 60). Místy jsou samozřejmě omezení, ale není jich moc.
A je nutno dodat, že všeobecně (nejen na dálnicích) se toleruje překročení o 10 mil/h.
Provoz na dálnicích tam není tak nervózní, protože se prakticky nenajde nikdo, kdo by zbytečně zdržoval pomalou jízdou a ostatní nutil k předjíždění a kličkování. Opravdu jedou všichni víceméně stejně rychle - tzn. VŠICNNI těch 70. O moc pomaleji nejedou ani náklaďáky, protože mají silné motory. A ani ty se navzájem moc nepředjíždějí - což je u nás ten největší vopruz.
Takže jádro pudla je právě v tom, pane Pokorný, že jeli všichni stejnou rychlostí. Než jsem jel do Ameriky poprvé, zkušení mi vštěpovali, že hlavní zásada je GO WITH THE FLOW - volně přeloženo jeď tak jako ostatní. Dokonce i když jedou rychleji než se smí. Že by tam někdo ostatní "vychovával" tím, že je naschvál brzdí, jsem nezažil. U nás je takových joudů dost.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.9.2025 12:47 Reaguje na Karel Ploranský
u nás náklaďáky nejedou pomalu proto, že by měly slabé motory, ale proto, že mají povinné omezovače na 90 km/h. protože předtím si kondelíci stěžovali, že "jezdí jak blázni". teď si ztěžují, že jezdí pomalu. tak si vyberte.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.9.2025 15:41 Reaguje na Lukas B.
To co píšete platí jen teoreticky. Tam, kde je dálnice nebo po rovině nebo s kopce, jede opravdu jen málokterý náklaďák pouze devadesátkou - o povolených 80 ani nemluvě. A do svahu se plouží pomalu úplně všechny. Protože mají motory, které do kopce na víc nemají.
Když je některý přece jen o trochu silnější, no tak si vyjede do středního pruhu a stráví tam věčnost předjížděním o 2 nebo 3 km/h vyšší rychlostí, než má ten předjížděný.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.9.2025 08:53 Reaguje na Karel Ploranský
předjíždějí se rozdílem 2-3 km/h ne proto, že by jim to do kopce nejelo, ale proto, že omezovač není spárovaný s žádnou džípíeskou, ale s otáčkami (stejně jako ukazatel rychlosti v kokpitu) a přesnost je ovlivněna průměrem kol - čili jak jsou ojeté a jak natvrdo nahuštěné. současný tahač s návěsem (tedy žádná utahaná liazka co neměla ani 200 koní) nemá problém vyjet i s plným nákladem každý dálniční kopec o sklonu normových 4,5% 89-92km/h (dle průměru kol aktuálního a při kalibraci omezovače)
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.9.2025 11:56 Reaguje na Lukas B.
ergo: jede-li kamion rychlostí 90 km/h do stoupání 4,5%, potom získává výšku rychlostí 1,125 m/s. při hmotnosti 48 tun (maximální přípustná hmotnost soupravy) se zvýší potenciální energie doupravy za každou vteřinu o téměř přesně 500 kN, to tedy znamená, že na překonání kopce potřebuje výkon 500 kW. na překonání odporu vzduchu, valivého odporu pneumatik, vnitřních odporů vozidla pak potřebuje zlomek tohoto výkonu (Cx kamionu je sice zhruba dvojnásobné Cx těch nejaerodynamičtějších osobáků, ale čelní plocha je jen zhruba dvojnásobná než u velké dodávky, která při podobném Cx potřebuje na jízdu devadesátkou po rovině jen málo desítek kW). dnešní tahače mají výkon 350-600 kW a každý rozumný dopravce si při koupi tahače nakonfiguruje podle toho, co tím míní vozit, jestli ingoty nebo pěnový polystyren, protože i motory tahačů jsou laděné na ekonomiku provozu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.9.2025 12:38 Reaguje na Lukas B.
samozřejmě ne KN, ale KJ, čili kilodžauly. grrrr. laskavý spoludiskutér mi jistě odpustí překlep.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.9.2025 15:57 Reaguje na Lukas B.
Ono taky záleží na tom, kolik má který naloženo... Přetěžovat vozidlo je spíš standard.
Ať tak či tak, když řidič ví, že mu to nepojede o moc rychleji než tomu koho by rád předjel, tak je bezohledné když na 3 kilometry zablokuje jeden pruh.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.9.2025 21:34 Reaguje na Karel Ploranský
Onen pán mluvil o 60 mílích. Já tam nebyl. Kromě toho vyprávěl, že na vedlejší silnici, kdesi v prérii, široko daleko rozhled, přejížděli trať. Před ní že byla cedule: "Zastav, rozhlédni se, naslouchej!" Jeho bratr že zastavil, rozhlížel se, naslouchal. A on že na něj, proč zastavuje, vždyť je dobře vidět, že žádný vlak nejede. A bratr že mu stručně řekl: "Chceš platit pokutu? Já ne."
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.9.2025 07:51
150km/h
pouze na dálnicích se 3pruhy !
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 08:27
silnice (dálnice) jsou navrhovány na návrhovou rychlost. tato počítá s rozhledem pro zastavení (u směrově nerozdělených i s rozhledem pro předjíždění v úsecích s přerušovanou čárou) a s bezpečným projetím oblouků. návrhová rychlost je hausnumero které počítá s nějakou normovou reakční dobou řidiče (než dojde signál od oka do mozku a od mozku k noze), prodlevou brzd, účinkem brzd a koeficientem tření mezi pneumatikou a vozovkou. pro odpočatého řidiče v autě ve skvělém technickém stavu za denního světla a za sucha je návrhová rychlost moc pomalu, pro člověka unaveného (nezkušeného, starého etc.) v autě na hraně technické způsobilosti za podmínek ne zcela ideálních je návrhová rychlost nebezpečně vysoká. čili řidič musí přizpůsobit rychlost svým schopnostem, aktuálně sedlanému stroji, podmínkám a také provozu. při intenzitě dopravy blízké kapacitě komunikace je opět nutné rychlost přiměřeně přizpůsobit (rozuměj snížit).
dále tady máme maximální povolenou rychlost (která je rychlostí maximální, nikoli povinnou), která je místy velmi důležitá např. pro bezpečné projetí křižovatek (rozhled z vedlejší komunikace, zrychlení v připojovacích pruzích).

zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích (na vybraných úsecích) je taková bouře ve sklenici vody. nikdy to nebude rychlost dopravního proudu, fakticky to bude dosažitelné příčetnými řidiči v letním období mimo špičku, zejména v neděli okolo páté ráno (úplně stejně jako teď, kdy je porušován předpis a nikomu to neškodí), a zuřivé zrychlování z devadesátky na stopade co půl minuty v silném provozu v osm ráno všedního dne nebo v pět odpoledne v pátek (v nějakém orezlém přemotorovaném starém střepu) zůstane doménou psychopatů nezpůsobilých k účasti ve veřejném provozu (opět úplně stejně jako teď).
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:08 Reaguje na Lukas B.
Můj někdejší kolega jezdil na dálnici z Prahy do Břeclavi běžně 150. Když jsem řídil já a jel max. 120, tak se nudil a ošíval.
Odpovědět
ig

10.9.2025 14:09 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jj, já bych se ošíval taky. Nechápu, jak někdo může jet dobrovolně méně než 130 na horní hranici tolerance :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 14:29 Reaguje na
jistěže. záleží, v jakém provozu, jakým autem a za jakého počasí. překročení povolené rychlosti (mimo MUKy, čili mimoúrovňové křižovatky s průplety) na prázdné suché dálnici je typický zločin bez obětí a represe pustá buzerace. tedy samozřejmě s výjimkou lérmšucu (omezení rychlosti z důvodu hluku)
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.9.2025 09:17
Stopadesátkou a více by se dalo jezdit i na našich dálnicích, pokud by pravý pruh nebyl soustavně ucpán kolonou kamionů - tam emise evidentně nevadí. U sousedů je rychlost na polovině dálniční sítě neomezená a žádný problém to nezpůsobuje, tempo 160 - 200 je tam běžné, odpovídá tomu i vozový park uživatelů dálnic. Kdo tam chce jezdit pomalu, může používat ostatní silnice a to mají dálnice bez poplatku. Dálnice má sloužit k rychlému provozu, zvláště pokud je zpoplatněná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 09:36 Reaguje na pepa knotek
souvislý vláček kamionů v pravém pruhu jedoucí devadesátkou je dosti pádný důvod, aby tomu řidič přizpůsobil rychlost provozu, nemyslíte?

dálnice se nestaví proto, aby pár šetřílků (co je jim líto zaplatit si okruh na vyblbnutí, letenku nebo jízdenku na vlak a navazující taxík v případě spěchu - každý se může zařadit dle svého gusta) lítalo nějakou nesmyslně vysokou rychlostí, ale z následujících důvodů:
- převést vysokou intenzitu dopravy
- převést dopravu plynule, bezpečně a přiměřeně rychle
- neobtěžovat města a vesnice negativními externalitami dopravy
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 09:37 Reaguje na pepa knotek
V severských státech od Dánska výše byla a snad je veškerá max.povolená rychlost a 10km/hod nižší než u nás.Na dálnici se pohybují vozidla i rychlostí 90km/hod což není tak úplně slimáčí tempo .Kamiony. Dálnice je cesta pro všechny řidiče,ne řekněme pro zdatnějších 50%.Veřejná cesta.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 09:58 Reaguje na Emil Bernardy
cestovní rychlost opravdu nedělá to, jestli pojedu 90 nebo budu v provozu oscilovat mezi 90 a 150, ale zdržení na first mile a last mile, čili jestli jsem schopen vyjet včas, jestli postojím na semaforech, jestli u pumpy jen natankuji nebo jestli budu kafíčkovat a kouřit, jestli v cíli budu bloudit a jestli v cíli budu kroužit a hledat volné parkovací místo.

čili v dopravě je to velmi podobné jako při vysokohorské turistice - dobrý čas tůry dělá časný start, dobrá příprava a dobrá orientace.

legendy o tom, jak se projede německo po úhlopříčce dvoustovkou a jak se tím ušetří spoustu času jsou sice pěkné, ale je to řidičská latina ne nepodobná latině rybářské či houbařské. ano, jednou kdysi jsem přinesl z lesa za necelou hodinku dvacet půlkilových pravých hřibů. no a?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

10.9.2025 10:40 Reaguje na Lukas B.
A my koukali,jak máme na severu malou spotřebu paliva,drahého.Po sprintech na německých dálnicích.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 10:50 Reaguje na Emil Bernardy
po tuzemských dálnicích jezdím při nízkém provozu 110 (tachometrových), čili o něco málo víc než stovkou. za silného provozu jedu s proudem (abych jel stejně jako ostatní, nepředjížděl zbytečně a nebyl zbytečně předjížděn). ocení to i kapsa samozřejmě.
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 14:41 Reaguje na Emil Bernardy
Jde o motor, v Audi je jak v 2,5 tak 3,0 TDI úplně jedno, jestli jedu 120, 150, nebo 170, ta spotřeba je furt stejná. Jsem to kdysi měřil a fakt si s tím vyhrál, a bylo to někde na hranici statistické chyby.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 14:51 Reaguje na Radek Čuda
odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti. na druhou stranu má každý motor nějaké "naladění", v kterých otáčkách a při jaké dávce paliva má nejvyšší účinnost. a zrovna takové přemotorované dálniční potvory jsou továrně laděné tak, že ta nejvyšší účinnost nastává při otáčkách a přítoku paliva, které odpovídají takové dálniční rychlosti na nejvyšší převodový stupeň. "normální" auta (koncipované pro menší nájezdy a ne pro téměř neomezený budget pro pořízení) mají nejnižší spotřebu někde okolo osmdesátky a zhruba do 130 maji spotřebu rozumnou, při vyšší rychlosti pak žerou i trávu okolo silnice.
Odpovědět
ig

10.9.2025 19:07 Reaguje na Lukas B.
To minimum ovšem není dané účinností motoru. Časová spotřeba je a + bv + cv^2 (kde a je konstantní hodinová spotřeba motoru, b je tření v převodech a valivý odpor pneumatik, c je aerodynamický odpor). Ovšem když počítáte dráhovou spotřebu ("na 100 km"), po vydělení rychlostí vychází a/v+b+cv, čili globální minimum je při nenulové rychlosti. A to je právě ta šedesátka až cca stovka, podle konstrukce vozu a dál roste pouze lineárně s rychlostí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.9.2025 08:38 Reaguje na
samozřejmě máte matematicky pravdu. samozřejmě se dá (dalo se) dohledat pro každý motor (v každém autě, motor = hardvér + softvér a stejné motory jsou v různých autech různě naladěné) křivky krouticího momentu a výkonu na otáčkách motoru. teoreticky je největší účinnost tam, kde je největší krouťák. ale ještě je tam pro účinnost podstatný parametr při těchto konkrétních otáčkách závislost účinnosti na procentu výkonu (krouťáku). a to skutečně může posouvat ekonomickou rychlost u dálničních speciálů trošku výš.
Odpovědět
ig

11.9.2025 20:23 Reaguje na Lukas B.
Jasně, souhlas.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 08:47 Reaguje na Lukas B.
Co je účinnost u auta?
Vztah výkonu motoru a spotřeby někde na brzdě nebo spotřeby a dojezdu auta někde v provozu? Nebo něco úplně jiného?
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.9.2025 09:23 Reaguje na vaber
účinnost je přesně to, jak si to pro kterou diskusi nadefinujeme:). v tomto případě rozumím účinností motoru kolik džaulů na klikovce vyždímá z těch džaulů, které jsou ukryty v palivu (závisí na otáčkách a na požadovaném výkonu/přítoku paliva), a nejefektivnější rychlostí auta můžeme rozumět třeba to, při jaké ustálené rychlosti po rovině dojede na jednotku paliva nejdál/má nejmenší spotřebu.
Odpovědět
va

vaber

11.9.2025 08:01 Reaguje na Radek Čuda
Pokud je nějaké auto které má spotřebu stejnou při 100 nebo 170km/hod ,je jasné ,že jeho spotřba je zcela nesmyslně vysoká,zejména při nízkých rychlostech a motor stojí za ho+no. Tedy jeho nastavení.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:39 Reaguje na vaber
Když myslíte ... v Ingolstadtu byli trochu jiného názoru a celkem jim ty prodeje šly.
Teda než začali v rámci koncernu zachraňovat planetu.
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 14:39 Reaguje na Emil Bernardy
V Dánsku je na dálnicích nějaká max rychlost ten nejmenší problém, bo jak to tam mám rád a jak jsou místní jinak super a pohodáři, tak na dálnici se tam normálně bojím jak nikde, protože jejich schopnost to poslat na dálnici do levého kdykoli a bez ohledu na cokoli je fakt na palici.

Tam je to vždy až do Flensburgu za trest.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2025 11:08
to Lukas B
Německé dálnice a silnice znám z vlastní zkušenosti. Opravdu není problém všude tam, kde je to povoleno, jet, co auto dá. Další věc je, že pokud je tam někde omezená rychlost, tak to má jasný význam. Není to jako u nás, kde máte omezení rychlosti pro "práce na silnici" a na tom mnohdy několikakilometrovém úseku nezahlédnete pracovníka, ani ležet ožralého ve škarpě.
A co jsem zvlášť ocenil, u každého sjezdu / nájezdu je jasně značená cesta po silnicích k předchozímu či následujícímu. Takže policii stačí uzavřít úsek, kde se něco stalo, a řidiči podle již předpřipraveného značení tu uzávěru objedou.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 11:11 Reaguje na Jan Šimůnek
ano, rozhodně se německem máme co inspirovat. rozhodně je následováníhodné trvalé značení objížděk po souběžné II/60x od sjezdu ke sjezdu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.9.2025 15:27 Reaguje na Jan Šimůnek
Trefil jste hřebík na hlavičku.
Omezení musí mít smysl. Když ho zjevně má, dodržuje ho i ten kdo jinak k předpisům moc úcty nemá.
Jenže bohužel, příkladů kdy omezení zcela jasně smysl nemá a jde očividně jen o buzeraci, je mnohem víc. Což řidiče učí na ně kašlat.
Odpovědět
ig

10.9.2025 14:08
"...což ostatně plně odpovídá názorům české veřejnosti"

Zřejmě máte k dispozici jinou veřejnost než já. Podívejte se na moje zdroje veřejného mínění: komenáře pod články a příspěvky o stopadestátce v tisku a na socilních sítích :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 14:11
Jaká je bilance přínosů a nákladů tohoto pilotního projektu? ...........
Jaká je souvislost zkušebního projektu s pilotem??
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.9.2025 14:27
P. Pomahač ná v zásadě pravdu. Má cenu se bavit o zdvojnásobení neb jízdní doba se krátí na polovinu- 1km při 60 je jedna minuta při 120 30s, při 240 je to 15 s. Rozdíl doby dojezdu mezi 120 a 150km/h je malý. Ale brzdná dráha roste s druhou mocninou tj. o 60 % a spotřeba paliva a opotřebebí roste s třetí mocninou tj. 2x. Na druhé straně snaho o omezení rychlosti na 30 km znamená akorát zvýšení emisí, neb vozy jsou optimalizovány jinak.
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 14:33
"Zvýšení maximální rychlosti o dalších 20 km/h povede u každého automobilu ke zvýšení spotřeby při nejmenším o pětinu." ... jako že když místo 130 pojedu 150, tak mi spotřeba hupne o 20 %? To tedy nechci vědět, čím Pomahač jezdí.

Jinak ve zkratce ... těch 150 není žádný mordor, ničemu to neuškodí, ničemu to taky moc nepomůže (rozhodně ne na tom cancouru D3), že z toho ŘSD dělá kovbojku je samozřejmě blbost, ale to je u téhle chráněné dílny tak nějak standard.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.9.2025 15:18 Reaguje na Radek Čuda
citroen jumpy 3, 2,0 HDI, při 80 km/h (skutečných, ne tachometrových) 5 litrů/100 km, 110 km/h 6 litrů, 130 km/h 7 litrů, 150 km/h 10 litrů. ale má to skoro dva čtverečný metry čelní plochy a Cx jako lednička. ale vejde se do toho spousta dětí, spousta lyží, spousta bickylů a spousta dalších užitečných věcí. druhé rodinné auto s francouzským turbobenzínem 0,9 litru v rumunském autě při 80 km/h 4,5 litru, při 130 6 litrů a při 150 9 litrů. samozřejmě se všechny údaje vztahují k tempomatové jízdě po dálnici v rovinatém terénu.
Odpovědět

Radek Čuda

10.9.2025 15:43 Reaguje na Lukas B.
Jak jsem psal, u dvou audin v nafte se to prakticky nehlo (z 130 na 150), u benzínového Lexu 300 taky ne, u staré jedničkové O (původně 66 kW, ale předchozí majitel nadšenec ji nechal nějak přečipovat, ale jak netuším) to dělalo cca 0,5 litru, takže asi 10 %.

Ale beru, že u těch stěhováckých krabic:-) ... nic proti nim! ... to udělá víc. U těch maloobjemových motorů je to celkem známo a uznávám, že na ty jsem pozapomněl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2025 19:15
Pokud bude na silnicích a dálnicích stále více aut řízených idioty, tak je
pouhá padesátka velká rychlost. Idiot na 130 jede 150 a na 150 pojede 180
a bude žádat zvýšení na těch 180, aby mohl zkoušet dvoustovku. Ony i tresty za porušení předpisů a za spáchání nehody neplní výchovnou funkci, protože nejsou srovnatelné s vraždou. Úmyslné porušení předpisů se smrtí jiných
osob má být totéž, jako úmyslná vražda a trest by měl být stejný. Auto
pouze nahradilo jinou zbraň a překročit rychlost nahradilo úmysl zabíjet.
Neúmyslné zabití při dopravní nehodě chápu, ale i tak je výsměchem v
porovnání s neúmyslnou vraždou. Jinak je mi to celkem fuk, protože se
cestování po dálnici vyhýbám a taky eliminuji cestování po silnicích.
S idioty se totiž rozsypal pytel a srážka s blbem je stále častější.
To spěchání je nakonec o tom, aby se mohli lidé nudit a dělat nějaké zbytečnosti a hlouposti. Nezapomenu na zkušenost, kdy nás riskantně na silnici předjel řidič BMV a po cca 5 km nás zastavila jeho nehoda při
dalším riskantním předjíždění. Tenkrát na onen svět přibral spolujezdce
a matku dvou dětí z protijedoucí Škodovky. Děti odvážela helikoptéra
a ty tři už pouze pohřební služba. Spěchal a navíc zabil a zranil jiné!
Odpovědět
va

vaber

11.9.2025 08:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Onoto není ani spěchání ,obvykle riskantní jízdou zíkáte tak minuty a to nikoho nezabije. Dnes se chodí do práce jak se komu líbí.
Je to nervozita a stres co lidi žene. Jedou a zdá se jim ,že ten před nima jede pomalu, vztek v nich vzrůstá a začnou se chovat jak pomatenci. Potom někde v zácpě vše co nahnali zase ztratí ,ale to jim nevadí. Znova vyrazí jak blázni. Bohužel takové psychopaty nikdo při vydávání řidičáku neřeší.
Odpovědět

Radek Čuda

11.9.2025 12:43 Reaguje na vaber
A všiml jste si, že takové chování je typické pro jízdu, která je z důvodu dopravních omezení, nebo nedostatečné kapacity komunikací, neplynulá? Prostě řada lidí reaguje tak, že když někde x minut stojí nebo poskakuje krokem, tak pak jede jak o život. Pokud je provoz plynulý a bez takových omezení, tak je výskyt řidičů, kteří se tímto způsobem chovají podstatně nižší. Samozřejmě, debilové se najdou vždy, takže to není absolutní, ale ten rozdíl je skutečně markantní.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 08:39 Reaguje na Radek Čuda
Jízda bez dopravních omezení nebude nikdy.
Odpovědět
va

vaber

11.9.2025 08:27
Řeší se bezvýznamné zvýšení rychlosti, nikoho nezajímají emise.
Na silnicích první třídy se dělá jeden kruhový objezd za druhým, nesmyslně. Každé auto musí brzdit a opět se rozjíždět, zase nikoho nezajímá spotřeba, čoud , smrad a zpomalení dopravy a zácpy. Opět jen rostou emise.
Tak o co odborníkům jde.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.9.2025 11:29 Reaguje na vaber
Mnohdy to lépe řešily světelné křižovatky a to hlavně u dlouhé
hlavní ulice s desítkami přípojných ulic ve městech. To by ale zase
museli někteří idioti ta světla respektovat, ale to nedělají ani na
některých kruháčích, které lze projet bez podstatného snížení rychlosti. Proto se některé mění na "šikany" zpomalující jízdu i
v době bez provozu, kdy je to auto na cestě samotné. Pamatuji si
na průjezdy městy jako Havířov, či Zlín nastavené na 50 km a na
zelenou vlnu při které nebylo třeba vůbec zastavit. To býval ideál pro průjezd městem ale u 50 km rychlosti. Když jsem to projížděl
na kole třicítkou, tak jsem zelené vlně nestačil a pořád stál.
U kruháčů to ale nehrozí a jedu plynule stejně jako auta, pokud
ale nejsem vyobcován na cyklostezku, kde stojím zase pořád jako kdysi při každém přejezdu cyklostezky přes silnici. Navíc pro
cyklisty jsou pohromou kdejaké uličky s předností v jízdě před
cyklistou na cyklostezce. Znám místa, kde má cyklista přerušit
jízdu (konec cyklostezky) a znovu zahájit(začátek cyklostezky)
po 100 ,metrech. To je pouze k zlosti a nikoliv pro dobro
cyklistů, že nemusí jezdit mezi auty. Tam jim to značky zakazují
a na cyklostezce mají přerušit jízdu na kilometru desetkrát. To
je debilita horší, než kruháče, který nahradily funkční zelenou
vlnu semaforů.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 08:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Zastavit cyklistu a rozjet nebo zastavit a rozjet naložený kamion je rozdíl,myslím v emisích. Zase to mikoho nezajímá.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.9.2025 21:45 Reaguje na Břetislav Machaček
V Ústí nad Orlicí jsou dva semafory neustále zapnuté. Ostatní se večer přepínají na žluté blikačky. Jedete v noci, ale i zvečera, široko daleko se nehne kolo, ale musíte zastavit a počkat na zelenou. A přitom jsou ty křižovatky osazené i značkama.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.9.2025 21:41 Reaguje na vaber
Kruháče jsou prostě cool.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.9.2025 15:19
Na většině silnic smím jet 90 km/h. Když je některá úzká a křivolaká, i tam platí stejný limit. Jaksi se předpokládá, že pojedu tak, jak to je za daných podmínek rozumné. Čili vždy pod limitem - a někdy dokonce podstatně.
Když pojedu po čtyřproudovce z Bíliny do Teplic, kde jsou podmínky stejné jako na dálnici, ale platí tam devadesátka, tak tam se najednou předpokládá, že tam už rozumnou rychlost zvolit neumím a když devadesátku ke které není žádný důvod překročím, jsem zločinec. PROČ?
Vážení, Každé PAUŠÁLNÍ omezení je z principu pitomé a zbytečné. Kdo má v hlavě mozek, ten ho nepotřebuje; stanoví si rozumnou rychlost sám. Kdo je pako, stejně ho nerespektuje; takže ani v jeho případě omezení nic neřeší.
Čili všechna omezení jsou dobrá v podstatě jen na to, aby se daly vybírat pokuty. A ty se vybírají z 90 % v takových místech a v takových situacích, kdy je i policistům jasné, že překročení limitu ani náhodou neznamená jakékoli ohrožení. Že jde jen o tu poslušnost - myšlení vlastním mozkem se ani nepředpokládá, ani nevyžaduje.
Aby nebyla mýlka - nejsem nevybouřený mladíček. A řidičských zkušeností mám tolik, že si za svým názorem mohu stát.
Odpovědět
va

vaber

12.9.2025 08:31 Reaguje na Karel Ploranský
Omezení jsou proto ,že jsou lidé bezohlední pitomci. Každý má svoje míry rychlosti, kdy je jízda bezpečná a kdy ne a někdo ve své nadutosti a jako vlastník silného vozu, má hranice jak ve formuli. Stejně i různá situace vyžaduje různou rychlost a tam kde je někdy 150 kabezpečná může být jindy 80 smrtelná.
Záleží na myšlení a předvídání ,ale to někomu chybí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.9.2025 15:50 Reaguje na vaber
Ano, a to tom to právě je. Různá situace vyžaduje různou rychlost a tam kde je někdy 150ka bezpečná, může být jindy 80 smrtelná. Takže se ptám:
Řeší omezení (ať už nastavené na jakoukoli rychlost) tenhle problém? NE, NEŘEŠÍ.
Kdo je nadutý a má chuť využívat sílu svého vozu, ten to omezení stejně nerespektuje; takže vlastně je jím omezován ( převážně zbytečně) jen řidič, který není ani pitomec, ani bezohledný. A který svou rychlost umí zvolit tak, aby jel v daných podmínkách bezpečně i bez nápovědy moudrého úředníka (ten ostatně na místě, kam se omezení dalo, většinou ani nikdy osobně nebyl - jen dal potřebné razítko).
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.9.2025 21:47 Reaguje na Karel Ploranský
Jo, jo, znám městečko na jižní Moravě. Výjezd z města už mezi zahradama, široká ulice, výborný rozhled, konec obce v dáli, každý druhý přišlápne plyn a o kilometr dále se už vybírají pokuty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 08:28
Tohle je ptákovina nulového významu, nebezpečné to o něco samozřejmě je, ale Turek a jeho obdivovatelé jsou násobně nebezpečnější.
Ale o tomhle volby nebudou, ty budou o našem dalším vývoji, jestli Západ nebo Východ. To samé bylo naposled v roce 1992, kdy proZápad dostal 60% hlasů, proVýchod 40 a proto jsme mohli odstartovat do svobody a prosperity.
Dnes je to stejné, jen ten poměr hlasů je opačný a hlavně ten Východ je až děsivá kruťárna.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2025 13:37
to Pavel Hanzl 12.9.2025 08:28
Zde s vámi souhlasím, bude to ovšem volby mezi dvěma Západy:
1. Tím, co existoval na západ od železné opony do přelomu 80. a 90. let a do jisté míry jsme ho měli v 90. letech (a pořád z něj máme více prvků než původní státy)
2. Západem zeměpisným, kde vládne totalita marxistické Frankfurtské školy, stále bližší poměrům v bývalém sovětském bloku.

Nicméně, nemusíte plakat nad kteroukoli z těchto možností: Autentická a smysluplná ochrana životního prostředí bude dostávat v obou těchto režimech kopance do hýždí o přibližně stejném počtu, intenzitě i kvalitě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 20:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Nejsem si jist, že máte nějaké ponětí, co tím Západem fakt myslíte. Já píšu o současné Západní Evropě, kam občas jezdím a vidím, jak solidně bohatne a prosperuje (i dědiny v Rakouských horách).
Nevím, jaké povědomí máte o Frankfurtské škole, ale určitě nemáte žádné o sovětském feudalismu jménem Marx - leninismus a dnešním fašistickém Rusku, což je pořád to samé. Mentalita Hordy vám taky nic neříká atd. atd. atd. prostě dezolátismus je pro vás Panbíčkem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

12.9.2025 21:29
Na internetu jsem objevil článek - prý skutečnost. Parta Čechů vyrazila letecky do Francie, tam si půjčila auto a na dálnici je překvapilo, že všichni dodržovali max. rychlost. Tak na to šlápli. Odhadli, že mohli jet tak 163 km/hod. Chytli je policajti a řekli jim pokutu - 1500 E. Řidič z toho omdlel. Pak zjišťovali, že na dálnici všichni rychlost dodržují. Ale na druhou stranu že za volantem i popijí. Jestli tu pokutu museli zaplatit, autor neuvedl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2025 11:40
Pavel Hanzl 12.9.2025 20:33
Současná Západní Evropa je stále více pod taktovkou marxistů z tzv. Frankfurtské školy (je o ní článek na Wikipedii a dají se najít i další relevantní zdroje). Zatímco u nás probíhal v letech 1967 a 68 jakýsi, dosti naivní, pokus o "zlidštění" socialismu a odstranění jeho nejzávažnějších chyb, v Západní Evropě v té samé době bojovali levičáci za zavedení socialismu stalinského nebo maoistického typu. Poté, co byli barikádníci poraženi, proti nim nebyly, bohužel, zavedeny prakticky žádné represe (na rozdíl od represe reformních komunistů a dalších přívrženců reformy normalizačním režimem). To jim umožnilo "pochod institucemi", takže někdy od přelomu 80. a 90. let byly na klíčových místech států na západ od bývalé železné opony oni barikádníci, či jejich ideoví následníci (v Německu to například vedlo k propuštění mnohonásobných vrahů z Organizace Rudých brigád, původně odsouzených k smrti, později k doživotí se zárukou nepropuštění).
A to samé platí i o tehdy vznikající EU, kde se dá najít přímo přehlídka rudých lumpů všech 666 genderů. Ostatně i eurokomisař Barroso se hrdě hlásil k maoismu, tedy režimu, který povraždil víc lidí než režimy Hitlera a Stalina dohromady. A ekologie je v podstatě jen jakési maskování těchto ideí, protože boj za beztřídní společnost, nebo proti celosvětovému židovskému spiknutí, jsou už totálně zdiskreditované, zatímco "boj za záchranu planety" pořád ještě najde nějakou cílovou populaci.

Čili v nadcházejících volbách půjde o to, zda zvítězí přívrženci návratu socialismu, byť nepatrně odlišného typu a mávajícího zeleným praporem a sídlícího nyní především na západ od bývalé železné opony, nebo přívrženci demokracie, která se ze zeměpisného Západu už v těch 90. letech odstěhovala na opačnou stranu železné opony, tedy i k nám.
Je jasné, že v boji se zelenou totalitou může být (a reálně asi i bude) z vaničky se špinavou vodou občas vylito i dítě, ale v demokracii je více reálných šancí na nápravu něčeho takového než v totalitě. Což ostatně ukazují i lapsy EU, která v "boji za ekologii" prosazuje, a neopravitelným způsobem, i řadu opatření, která té ekologii v podstatě škodí (o řadě z nich jsou diskusní příspěvky zde na Ekolistu, a zdaleka nejen ode mě).

Takže ekologie se zcela jistě nějak promítne i do výsledků říjnových voleb a ekologické organizace dělají se sebevražedným hrdinstvím vše proto, aby odpudily co nejvíce voličů od stran, které je podporují. Projevem toho konání jsou ostatně i některé články zde na Ekolistu.
Přitom ekologie, ta skutečná, chránící životní prostředí, měla v době pádu minulého režimu "našlápnuto" na docela pozitivní vyznění, protože ještě před událostmi 17. listopadu byly v Severočeském kraji brutálně rozehnány demonstrace proti znečišťování životního prostředí a vím o lidech, pro něž byly tato události více motivující ke zvonění klíči než události na Národní. Bohužel, velmi rychle tento náběh na pozitivní kredit ekologové ztratili, vlastní vinou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist