Michal Štingl: Růžových kol v ulicích měst přibývá
16.6.2015
Systém sdílení kol funguje nyní hlavně ve vnitřní Praze, kde je možné kola vypůjčovat a zase je vracet
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Michal Štingl
Oproti loňsku došlo k profesionalizaci projektu. Loni to byla spíše komunitní záležitost pro cyklistické nadšence. Začali se však hlásit klienti z komerčního sektoru, například zaměstnanci bank, kteří obvykle nejsou zvyklí si sami kola opravovat a nosit sebou nářadí. Proto začala Rekola spolupracovat s firmou Citybike na repasování starých kol a vytvoření ideální modelu odolného pro městské prostředí. Novinkou je bezpečnostní uchycení sedlovky, které umožňuje nastavení výše sedla, ale brání jeho odcizení. Rekola stále s radostí přijímají stará kola od dárců, kterým mohou nabídnout na zkoušku měsíční členství. Servismani odstrojují stará kola a posílají je do lakovny. Staré komponenty se dále opravují a využívají při montáži.
Postupně přibývá dobrovolníků i kol a prostor jedné místnosti na Radlické již přestává stačit. Ideální pro dílnu a skladování kol byl objekt o rozloze 200 - 300 metrů čtverečních a Rekola uvítají typy a nabídky za přátelský či bezplatný nájem.
Při opravách a workshopech probíhá spolupráce s Hodinovou dílnou a od července budou Rekola pořádat kurzy opravování kol. Servismani jsou placení brigádníci většinou z řad studentů. Každé kolo jednou za 48 hodin kontrolují a provádějí údržbu. Momentálně je jich pro Prahu pět a vždy jeden má daný den službu.
Většinu práce vykonávají dobrovolníci. Těch je v Praze asi třicet, jsou různého věku a vytvářejí jádro komunity, které se pravidelně potkává na workshopech a dalších akcích. Část z nich je také zapojena do organizovaní cyklojízd. Dobrovolníci také připravili pět dětských kol jako dar pro českou komunitu v Banátu. S organizaci Fokus Mělník zase připravují projekt cykloterapie.
Systém sdílení kol funguje nyní hlavně ve vnitřní Praze, kde je možné kola vypůjčovat a zase je vracet. Nově přibyla i zóna na Zličíně, odkud uživatelé jezdí na kolech hlavně ze sídliště a obce Sobín ke stanici metra.
Cílem pro příští rok je mít v provozu v Praze tisíc kol a financování čistě z příspěvků uživatelů. Jedná se o zavedení systému v Liberci, Plzni a Českých Budějovicích. Nyní je zhruba polovina nákladů hrazena z členství a polovinu představují granty, například ministerstva životního prostředí. Již potřetí poskytla podporu nadace Vodafone, zejména na rozvoj aplikace pro výpůjční systém.
Uživatele jejich aktivita v Rekolech baví. Založili si na facebooku skupinu Rekolisti, kde sdílejí fotografie a informace o užívání systému. Podle svých možností se starají o bezpečnost kol a částečně je i sami opravují. Vznikla tak unikátní komunita, která zdaleka přesahuje zvyklosti běžné konzumní služby. Rekolisté prožívají s Rekoly své příběhy a poznávají nové lidi.
reklama
Další informace |
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk