https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-havranek-proc-je-elektromobilita-konkurencni-vyhoda
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Havránek: Proč je elektromobilita konkurenční výhoda?

17.10.2024
Je to jednodušší.
Je to jednodušší.
Diskuse o elektromobilitě, tak jak ji u nás vedeme, je ukázka strategické slepoty. A nemyslím tím jen nářky klubu přátel psaní na hliněné tabulky, ale i pohled státu, který elektromobilitu vidí jako ohrožení pro průmysl.
 

Přechod na elektromobilitu znamená ukončení téměř dvousetletého procesu unifikace energetických nosičů ve společnosti. A pro toho, kdo tohoto sjednocení dosáhne, to znamená systémovou konkurenční výhodu. Nemyslím tím výhodu pro firmy nebo jednotlivce, ale pro společnost jako takovou. Všechny vyspělé státy to chápou a míří tím směrem.

Možná čekáte environmentální argumenty. Ty skutečně existují – stejně jako bezpečnostní, geopolitické a další.

Hlavní strategický argument však spočívá v tom, že mít společnost, kde energii distribuuje jeden nosič, přináší výhodu, která se promítne do všech ekonomických oblastí. Stát, který této výhody dosáhne jako první, získá v mezinárodní konkurenci zásadní náskok.

Představte si to jako situaci, kdy doma máte kamna na uhlí, motorovou pilu na benzín, vrtačku na elektriku a auto na diesel. Složitost a komplexita distribučních systémů, které zajišťují, aby se potřebný nosič energie dostal k vám ve správném množství a kvalitě, je ohromující. Přechod na jednotný nosič, jako je elektřina, znamená nesmírnou úsporu a zjednodušení.

Elektrifikace společnosti navíc přináší významné geopolitické a bezpečnostní výhody. V dnešní době, kdy je naše země závislá na dovozu ropy a souvisejících fosilních paliv, je každá změna směrem k energetické nezávislosti a soběstačnosti velkým krokem k vyšší bezpečnosti. Elektrická energie, která může být vyráběna z domácích obnovitelných zdrojů, domácího jádra a třeba i se zálohou strategických rezerv fosilních paliv, snižuje zranitelnost státu v době krizí v geopoliticky nestabilních oblastech.

Přechod na elektromobilitu a širší využívání elektřiny jako hlavního nosiče energie by také přinesl další neintuitivní, ale přesto významné výhody pro domácí ekonomiku. Nejenže by se zjednodušil systém distribuce energie, ale také by to umožnilo zaměřit výzkum a rozvoj na jeden hlavní směr. Tím by vznikl prostor pro nové technologie, které mohou přinést pracovní místa, podporu domácí výroby, technologický růst a posílení ekonomické stability na základě tohoto náskoku.

To však neznamená, že spalovacím motorům nebo fosilním palivům zcela odzvonilo. Integrovaný záchranný systém, armáda a další specifická využití pro ně ve střednědobé budoucnosti vždy najdeme. Stejně jako jsme po objevu spalovacího motoru nevyhubili všechny koně, zůstanou s námi i spalovací motory.


reklama

 
foto - Havránek Miroslav
Miroslav Havránek
Autor je bývalý ředitel České informační agentury životního prostředí, aktuálně působí jako výzkumník Centra pro otázky životního prostředí UK.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (83)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.10.2024 05:57
Elektromobilitě v rozvoji nic nebrání. Už dávno se uplatnila tam, kde má nějakou výhodu - tramvaje, železnice, výtahy. Jinde se neuplatnila, protože je nevýhodná.
Proto se to EU snaží ovlivnit pokřivením trhu - zvýhodňováním elektra a kladení překážek klasickým spalovacím motorům. Ale jak víme, pokřivení trhu má své náklady, které začíná pociťovat stále více Evropanů.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 07:12 Reaguje na Richard Vacek
Veľmi dobre bez dotácii fungujú aj elektrobicykle.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.10.2024 15:23 Reaguje na Vladimir Mertan
o tom nejsem přesvědčen, kdyby nebylo dotací, ve většině měst kola by ani nebyla.
Až lidi za ty kola jako půjčovné skutečně začnou platit, tak pak si to povíme.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 17:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ja myslím súkromníkov, poznám veľa ľudí čo si e bike kúpili vrátane mna. Je to skvelá vec, funguje.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

18.10.2024 23:13 Reaguje na Vladimir Mertan
Ano, taky jsem si pred 3 lety koupil elektrokolo - bez jakekoliv dotace. Pouziti elektriny ve strojich, kde to ma smysl (napr. i takovy pocitac :) se samozrejme nebranim :)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.10.2024 07:19 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 07:57 Reaguje na Richard Vacek
To pokřivení trhu, především v elmobilitě, vidíme nejvíc v Číně. Tam celý proces mohutně rozjeli od začátku, od surovin v Africe, až k finálnímu výrobku v Číně, na mohutných státních subvencích. To samé v solární i větrné industrii. Prostě vsadili na grýndýl a dokázali ho využít ve svých prospěch, zatímco Evropa (a především ČR) se potácí s ropáky a nad vším mohutně mudruje.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2024 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
V Číně? Tam vsadili na to, kde mají konkurenční výhodu. A protože mají pod kontrolou celý řetězec výroby elektromobilu od vstupních surovin, jejich zpracování, know-how a levnou elektřinu, vsadili na elektromobil.
EU politici rovněž vsadili na elektromobilitu i když v ní žádnou konkurenční výhodu nemáme a elektřina je tak drahá, že i provozem elektrovozítka šťastný majitel nic neušetří. Pravděpodobně máme v Bruselu čínské agenty, kteří dělají co mohou, aby nás potopili. A daří se jim to dobře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 09:18 Reaguje na Richard Vacek
Asi jsem se špatně vyjádřil. Píšu o tom, že Čína jede na dotacích a subvencích, tj. pokřivením trhu, daleko víc, než třeba Evropa.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.10.2024 11:12 Reaguje na Pavel Hanzl
A z čeho to dotuje? Protože abyste něco dotoval, tak musíte mít produkt, který nedotujete a je ziskový - jeho zdaněním získáte peníze na dotaci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 12:03 Reaguje na Richard Vacek
Čína má obrovský výkon ve všech špinavých výrobách, které se zápaďákům nechce dělat. Od oceli, přes plastové krámy všeho typu po nářadí, levné stroje, textil atd. atd. u nás prakticky všechno levné zboží je z Číny. Navíc jede do děsivých dluhů. Tam zdroje fakt jsou, na otroky nasadili sociální kredit, což je něco příšerného.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.10.2024 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína dotuje ve velkém. Třeba v zemědělství dotuje ze všech zemí nejvíc - víc než USA i EU (tuším že v roce 2020 byl odhad čínských podpor nějakých 200-220 miliard dolarů; EU+USA nějakých 130-150 miliard). Třeba v bavlně Čína dotuje 6x víc jak USA (což má ohromný dopad na produkci bavlny např. v Africe, která je sice mnohem levnější, ale nedotovaná). Nebo třeba rybolov - Čína ve velkém dotuje svou flotilu lodí (asi 3x víc než EU). Má víc jak 2500 lodí lovících ve vzdálených vodách (v jižním pacifiku, pobřeží Afriky, u pobřeží Jižní a Střední Ameriky, atd.).

Dle místního odborníka elektroauta samozřejmě nedotuje... :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 15:51 Reaguje na Petr Elias
To je šílený, to jsou jako kobylky, které sežerou za chvíli celý svět.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.10.2024 12:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt si myslíte, že někdo tak neinformovaný jako vacek bude něco vědět o čínských subvencích? :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 21:02 Reaguje na Petr Elias
Nemyslím, ale to nikoho nezajímá, Vacka nejméně.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 09:18 Reaguje na Richard Vacek
"Jinde se neuplatnila, protože je nevýhodná."
Ne nevýhodná, ale protože tam momentálně máme výhodnější možnosti. Bohužel jsou to možnosti dočasné a devastující životní prostředí i nás, lidi. A problém je v tom, že těmto možnostem jsme si přizpůsobili celou společnost, takže v porovnání s tím tam elektromobilita opravdu vypadá nevýhodně.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.10.2024 17:43 Reaguje na Richard Vacek
Jaká konkurenční výhoda, když ty " plechovky " jsou kvůli bateriím většinou o 1.tunu těžší, takže to zbytečně tahá sebou + trpí pneu, brzdy !
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

19.10.2024 00:37 Reaguje na Richard Vacek
Přesně tak...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 07:11
Ak je taká výhodná unifikácia energie, nemalo sa na elektro autá vôbec prechádzať. Ale nič nie je stratené, keďže elektroáut je mizivé percento, ešte stále sa môžeme vrátiť ku spaľovákom.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.10.2024 07:14
Na výrobu baterie pro 1 elektromobil je potřeba vytěžit a zpracovat několik set tun zemin vzácných kovů, zůstane po tom několik desítek tun odpadních toxických kalů, kdesi daleko od nás, názor tamního obyvatelstva korporáty nezajímá. Ti co to koupí elektromobilu podporují, jsou ekologičtí pokrytci nebo ignoranti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 07:52 Reaguje na pepa knotek
Dobře, ale tyhle kovy se používáním neztrácejí, na rozdíl od fosilních paliv. Evropa nemá dost velké zdroje třeba lithia, ale stále přibývají, jak se kupují baterie všeho typu ze zahraničí. Už dnes je možno prakticky vše recyklovat, ten průmysl se začíná rozjíždět.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

17.10.2024 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
👍přesně tak...
ropu spálíme, a ještě vyfučíme bordel a nic...
ty kovy a další suroviny se dají recyklovat nevypaří se.
a dneska už to umíme na slušné úrovni.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 13:18 Reaguje na Zdeněk Charvát
s tou recyklací to není zas tak slavnéa. elektronické součástky se k recyklaci vozí do nějakých banánystánů a co a s jakou výtěžností tam s nimi provádějí....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 08:08 Reaguje na Lukas B.
To je otázka organizace a pokud suroviny těžené ze země se násobně zdraží (což je zase ta buzerace z Bruseli), tak se bude recyklovat doma.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.10.2024 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Doma se bude recyklovat jedině tehdy, bude-li to výhodnější čili v podstatě levnější než v cizině. Což bude, možná, tehdy, až Brusel přestane házet klacky pod nohy jak skrze předpisy, tak skrze dotace těm, kteří ho přesvědčili - a klidně předpokládejme, že ve vší poctivosti - že oni to zvládnou nejlíp, čímž nejen že deklasuje ty, kteří mají možná(!!!) lepší nápad, ale ani je nepustí na start, protože ti nedotovaní své schopnosti přesměrují jinam.
Odpovědět
PM

Petr Matyas

17.10.2024 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jste viděl jak se recykluje autobaterie do elektroauta? Jsou na to dva způsoby ( kyselina nebo oheň), to říkám schválně abych vás napnul, a nikdo se s nimi nechlubí. Myslím že škoda na životním prostředí po recyklaci je dvakrát větší než škoda od těžby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 08:12 Reaguje na Petr Matyas
Tyhle postupy se vyvíjí pomaleji, než výroba, ale se vším se počítá a hlavní problém je, že je to náročné energeticky. Pokud by byla ta energie taky z OZE, kruh se uzavírá a dopady na ekologii jsou výrazně nižší - nepíšu že nulové, to nebudou nikdy. Ale příroda ledacos zvládne, pokud není drancována, jako dnes.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.10.2024 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
A ty růžové brýle sundáte kdy?
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 09:23 Reaguje na pepa knotek
Na výrobu spalovacího motoru to není lepší. Ano, mnoho materiálu lze recyklovat, ale ty vzácné a toxické prvky jsou tam samozřejmě také, jen třeba jiné. Jen do zušlechťování kovů jaké se přidávají přísady, to je lepší nevědět.
Odpovědět
pk

pepa knotek

17.10.2024 13:10 Reaguje na Petr
Porovnejte kolik je Nb, Ag, Au, Li, Co ve spalováku a elektroautě. Krom toho ty vzácné kovy musíte nejprve ze země dostat, v krevelu či bauxitu je obsah Fe a Al o několik řádů vyšší než u vzácných prvků - proto jsou vzácné a drahé.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 16:50 Reaguje na pepa knotek
Ano, v elektromotoru, bateriích a souvisejích věcech jsou různé prvky.
Ale ve spalovacím motoru, převodovkách, katalyzátorech a souvisejích dílech jsou zase jiné, není to jen čisté železo a čistý hliník, je tam mnoho jiných a někdy ve velkém množství. Taky je musíte pracně a toxicky vytěžit, náročně zpracovat... A i když se pak materiály recyklují, tyto přísady, legury a podobně už většinou nevrátíte, jsou pryč.
Nevyberete si.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 17:23 Reaguje na Petr
Šetrná a neškodná výroba neexistuje.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.10.2024 08:03
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-kazdy-treti-nemecky-majitel-elektromobilu-se-vratil-ke-spalovacimu-motoru-40493399#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky

Jasná zpráva.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 08:36 Reaguje na Karel Zvářal
Trh rozhoduje a momentálne sa zdá, že zákazníci posielajú trojvalce do zabudnbutia, tam kam patria. Ak si také auto nikto nekúpi, tak sa zase automobliky vrátia pekne ku štvorvalcu.
Ak budú elektromobily naozaj výhodné, ľudia si budú kupovať.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 08:36 Reaguje na Vladimir Mertan
https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1001033/2876479/TEST--SEAT-Leon-1-5-TSI---zakladny-motor-ma-uz-styri-valce--Cena-nie-je-zla
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 09:40 Reaguje na Vladimir Mertan
Ona výhodnost je velmi složitá věc, když tu dnes máme lepší možnosti. S dnešní automobilitou není žádný problém, aby člověk cestoval pracovně po celé Evropě, jel na dovolenou k moři, nebo aby si například člověk z Prahy koupil chatu v Jeseníkách. Tohle vzniklo, protože to najednou jde. A s tím se porovnávají možnosti elektrických aut, a všichni na těchto absurditách ukazují, že to nejde, a že jsou elektroauta nevýhodná. Moc nechápu proč na takovýchto nesmyslnostech lidé tak trvají a proč je chtějí dělat.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 09:43 Reaguje na Petr
Teoreticky - kdyby se jako první rozšířila auta na elektřinu, tak by se nejspíš takovéto věci neděly, nikdo by si nekupoval chalupu 200 km daleko, ani necestoval denně stovky kilometrů, a nikomu by to nechybělo a nevadilo, a bylo by to tak zcela normální. Nikdo by neříkal jak je to nevýhodné.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 09:50 Reaguje na Petr
Nebo naopak by došlo k takovému vývoji elektroaut, že by dnes měly vlastnosti o jakých se nám nesní, měli bychom zcela jinou infrastrukturu i možnosti, a naopak spalovací motory by nám přišly nevýhodné, protože jsou hlučná, strašlivě kouří a smrdí, a vyžadují drahá a jedovatá paliva, která znečišťují svět, a pro která neustále každých několik dní musíme jezdit k jakési čerpací stanici, a neustále vyžadují složitou údržbu a výměnu toxických kapalin.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 10:01 Reaguje na Petr
A dost možná by si lidé taky kupovali chalupy 200 km daleko, protože by tam dojeli rychle, v tichu a klidu, bez hluku, smradu a kouře.
Ale možná by takové chalupy nepotřebovali, protože pro mnoho lidí je chalupa možností jak na chvíli vypadnout právě z toho hluku, smradu a kouře. Města by byla čistá a tichá, tak proč a před čím utíkat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 10:20 Reaguje na Petr
čisté a tiché město je mrtvé město. stejně jako čistá a tichá vesnice. účetnických operací ani stříhání psů se nenajíte, a barák z nich taky nepostavíte.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 10:27 Reaguje na Lukas B.
To mluvíte o něčem jiném. Já psal o městě bez výfuků a hluku z motorů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 12:41 Reaguje na Petr
ad výfuk a hluk:
1. tvrdívá se, že se pěkné podzimní inverze na ostravsku fungují automobily s euro 3 a vyšším jako efektivní pračky vzduchu.
2. motor jako převažující zdroj hluku je jen při velmi malých rychlostech. auto vyrobené po roce 1995 fakt není tatra 138.už při "městských" rychlostech je motor přehlušen valivým hlukem pneumatik a následne při rychlostech mimoměstských hlukem aerodynamickým.
3. emise nejsou jen z výfuku, ale z obrusu brzd a pneumatik a obrusu z povrchu vozovek, a dá se říci, že u dnešních automobilů jsou to emise nejvýznamnější (ne každý automobil je trabant prudující hustý modročerný dým).
4. kysličník uhličitý a vodní pára jako produkt čistého spalování v motoru jsou substance lokálně neškodné.

ergo jezdí-li ve městě elektromobily nebo osobní automobily je fakticky vzato skoro jedno. nebo chcete, aby nejezdilo vůbec nic? ok, ale říkejte to natvrdo narovinu.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 13:00 Reaguje na Lukas B.
Nezbývá než abyste si stoupnul tak na hodinku na nějakou městskou křižovatku. Pak napište o pračkách vzduchu, čistém spalování a nehlučném prostředí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 13:13 Reaguje na Petr
u křižovatky bude: hluk od motorů a hlavně od odvalování kol, prach od brzd, pneumatik a zvířený prach z okolí, a když tam náhodou projede něco s vykuchaným výfukem, starým střepem nebo autem se zfalšovanou technickou/emisemi tam bude hluk navíc a smrad.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2024 13:28 Reaguje na Lukas B.
Všechna spalovací auta smrdí, ne že ne.

A být tam jen elektrická, to by byl rozdíl. V podstatě nic z vašeho popisu by tam nebylo. Stojící auta úplmé ticvho a žádný smrad, jedoucí auta úplné ticho, jen trochu od kol a žádný smrad, prach asi stejný, ale od brzd mnohem menší.
A to mluvíme o osobních autech. Co teprve ta nákladní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 14:01 Reaguje na Petr
aha, Vám jde o křižovatku kde je ze všech směrů červená. tak to potom jsou nejlepší dřevěné stoly a lavice, ty voní dřevem :)
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.10.2024 14:02 Reaguje na Petr
ostatně - postavte se k elektrifikované železniční trati a poslouchejte to ticho.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.10.2024 10:12 Reaguje na Petr
No... Auta nijak moc nesmrdí a to, že v autě vyměním motor za jiný, rozhodně neomezí provoz.
Mimochodem: to, co slyšíte u dálnice (pravda, ve městě ne) je hluk pneumatik, přičemž těžší auta mají větší pneumatiky a hlučí více, nemluvě o tom, že zhruba(!!!) polovina nebezpečných (bez ironie) mikroplastů je vytvořena otěrem pneumatik, čemuž těžší auta s větší akcelerací fakt nepomůžou.
A mimochodem - jel jste někdy trolejbusem? Elektromotor zas až tak tichý není.
Mimochodem II - bydlím nějakých 10 km od koridorové trati. V tiché vísce. Za tiché letní noci občas slyším vlak a mezi rachocením vagónů je zcela zřetelné kňučení elektromotoru.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 11:50 Reaguje na Petr
Ale elektrobily boli rozšírené skôr ako auta zo spaľovacím motorom. Až vynálezom starteru sa začali viac presadzovať benzínové auta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 12:10 Reaguje na Vladimir Mertan
Něboli. Vždy to bylo jen pár kousků. Tehdejší olověné baterie byly na dvě věci.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 17:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Ako vždy omyl, neoverenie si informácie.
https://www.hrot24.cz/clanek/napoprve-se-elektromobily-pred-sto-lety-neprosadily-druhy-pokus-uz-bude-nejspis-vitezny
Na přelomu století existovaly tři hlavní technologické proudy, kterými se mohl automobilismus ubírat: pára, benzin a elektřina. Podle dobových pramenů v té době bylo jen ve Spojených státech registrováno přes třicet tisíc elektrovozů. Díky tomu měly 38procentní podíl na trhu. Paroautomobily si ukously celých čtyřicet procent a zbylých 22 procent zaujala auta se spalovacími motory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 21:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Fakt dobrý, to jsem fakt nevěděl, že v Améru to nějak fungovalo. Ale tohle je fakt dobrý: "EMA s motorem o výkonu dvakrát dva kilowatty dokázala jet rychlostí maximálně padesát kilometrů za hodinu a teoretický maximální dojezd byl padesát, ve skutečnosti však spíš jen třicet kilometrů." tenhle tunový rumplovák musel jet jen z kopce a po větru. Pinďour s tímhle výkonem a tunovým vozíkem rozhodně padesát kiláků nejede ani omylem, zvláště po šutrové cestě. Možná pět.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.10.2024 09:58 Reaguje na Petr
Ona výhodnost je naprosto jednoduchá věc: nikdo nemá právo kecat mi do toho, co považuju za štěstí. To moje třeba spočívá v dovolené u moře (kecám, já jsem spíš přes tu chatu v Jeseníkách :-)).
Takže bez legrace - vy mi tu říkáte, jak mám být šťastný (jakkoliv jinak, než na chatě v Jeseníkách), čímž zpochybňujete mé naprosto základní právo usilovat o štěstí.
Schválně zkusme myšlenkový pokus: jaká je maximální přípustná vzdálenost místa, kde jsem šťastný, od mého bydliště. Zůstaňme u morálky, jak píšete - technicky a nechť i finančně není jakákoliv cesta problém. Ad absurdum: jistě existuje částka, za kterou lze středoevropanovi zařídit víkendový výlet s nocí ve stanu na vrcholu K2.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 12:09 Reaguje na Karel Zvářal
A další kopa lidí si elektriky kupuje, takže to neříká nic. Každý by měl vědět, že elkára nemá univerzálnost dýzlu a je výhodná jen na dost široké použití, ale ne na dlouhé cesty.
Má se používat především do města a na cesty z dědiny do práce, tam se vyrentuje velmi dobře. Celé se to zlepší vlastní fve, potom jezdíte zahubičku.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

18.10.2024 10:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Sice bych asi zpochybnil tu cenu, ale jinak přesně.
Přidám, že tohle je přesně argument proti dotacím a centrálnímu řízení vůbec: mluvíme-li o autech, tak ta malá příruční mohou být v elektroverzi užitečná a nakonec i cenově výhodná. JENŽE skrze befél "všechno bude elektro" se vymýšlejí auta srovnatelná se spalováky, do nichž je potřeba aspoň půl tuny baterií, čímž vznikají těžkotonážní monstra za nehorázné peníze.
On si málokdo uvědomuje, že ta půltuna je srovnatelná s hmotností CELÉHO auta na způsob nissaňácké Mikry, Fordu K nebo "štěstí je kulaté, má jméno Twingo".
Nad čímž se my, pro které nic menšího než truck na americké dálnici není dost chlapácké, můžeme ušklíbat, ale hezčí polovina lidstva na to nedá dopustit, protože je to malé, dobře se s tím parkuje a když je to červené, tak to fakt nemá chybu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 15:02 Reaguje na Ladislav Pícha
Celé elkáry rozjel Musk a v Améru nic malého asi neprodáte. Ale už se dělají malá auta, mě se líbilo citigo, myslím, že dnes se s tím pytel rozrhne. Třítunový džíp v dýzlu je nesmysl principiální, hlavně pro blondýnu do supráče.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 12:01
Nedávno som dokonca uvažoval o kúpe ojazdeného elektromobilu ako druhého auta do rodiny. Stačil by mi dojazd 100km . Mohol by som na ňom dochádzat do prace alebo aj na nákupy. Zistil som že sa to absolutne neoplatí. Teoreticky pripadal do úvahy Nissan leaf rok výroby 2013 za cca 8000 eur. Za tú sumu kúpim ojazdené spaľovacie auto nepomerne vyšších kvalít alebo podobné lacnejšie a z usetreneho nákupim benzín alebo LPG. Podobné je to aj s novým autom. Motivácia nie je žiadna, to proste musí byť fanúšik, alebo človek čo si myslí že preto budú slabšie pôvodne a v lete nebude tak horúco.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 12:02 Reaguje na Vladimir Mertan
Povodne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2024 12:15 Reaguje na Vladimir Mertan
Pokud byste ho nabíjel ze střešní fve a měl roční nájezd třeba 30 tis. km, vyrentuje se vám dost brzy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.10.2024 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravuji vás:
Pokud byste ho nabíjel ze střešní fve a měl roční nájezd třeba 30 tis. km, ale jen v létě když svítí, vyrentuje se vám dost brzy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 08:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nabíjel byste 9 měsíců v roce, listopad, prosinec, leden fve tolik nedá, to byste byl rád, když vám uživí domácnost. Pak byste nabíjelů dle možností, v práci, nebo ze sítě, nebo z veřejné nabíječky. Taky můžete jezdit minimálně a jet emhádou, nebo druhým autem, možností je něurékom.
Ovšem ekonomika provozu za celý rok vám musí vyjít velmi dobře.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

17.10.2024 17:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Urobiť ročný nájazd 30 000 km ak má jazdenka Leaf dojazd 100 km je asi dosť umenie. V podstate nič mi nebráni kúpiť si na garáž fve, len to je ďaľší náklad. Ak by som sa chcel zapojiť aj do siete a elektriku predávať, tak zase platím viac.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 08:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Myslím, že normální baterie bývají nejmenší na 200 km, ale musíte vědět, kolik najezdíte a v jakém režimu. A do Chorvatska s tím nepojedete určitě. Univerzálnost dýzlu to prostě nemá.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2024 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Najlacnejší nissan leaf je z 24 Kwh bateriou.
https://fdrive.cz/clanky/zivotnost-baterie-v-elektromobilu-vime-jak-je-na-tom-nissan-leaf-po-200-000-km-3965
POdla testu je dojazd 130 km po 200 000km. Záleží aké má človek šťastie, z veľmi viac ako 100 km sa počítať nedá, hlavne v zime.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 14:57 Reaguje na Vladimir Mertan
To je slabý, ale když nedojíždíte daleko....a máte možnost denně nabíjet. Dnes někdo tvrdí, že baterie vydrží milión kiláků, což bude nesmysl, ale i polovina musí stačit. Dnes něco super vymudrovali v Jižní Koreji, tak uvidíme.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2024 17:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Ako druhé auto by to stačilo. Ale tá cena je zbytočne veľká, to sa nikdy nesplattí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 15:44 Reaguje na Vladimir Mertan
Záleží kolik najezdíte. Při malém nájezdu ne, ale jezdit denně do práce třeba 20 km, zapatí se asi dost brzy. Samozřejmě je lepší mít ještě dýzlák, ale dnes je to pro rodinu normálka a na dědině už to vůbec není problém.
Odpovědět
KP

Karel Padevet

17.10.2024 13:36
A zase hloupá agitka....
Odpovědět
KV

Karel Valenta

17.10.2024 16:45
Obrovský rozdíl v ceně ID.3 u nás a v Číně :
ID.3 v ČR 800.000 Kč, tj. 35.000 USD, v Číně 16.600 USD.
https://www.volkswagen.cz/id3/id3/informacni-materialy
https://carnewschina.com/2023/08/10/the-sales-of-vw-id-3-in-china-increased-by-more-than-3-times/
Odpovědět
PM

Petr Matyas

17.10.2024 18:36
To jsou zoufalé články. Opravdu nechci zkoušet experiment jestli je horší být závislý na dovozu ropy nebo elektřiny. Můžeme ještě zkusit vodík a pak vodku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 08:23 Reaguje na Petr Matyas
Elektřinu ale dovážet nemusíme, na rozdíl ropy. Tu si vyrobíme, nevěříte?
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.10.2024 08:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud zavřeme uhelné zdroje, budeme (chtít a potřebovat) dovážet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2024 14:54 Reaguje na Viktor Šedivý

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
EN

Emil Novák

18.10.2024 19:41 Reaguje na Pavel Hanzl
"Dezoláti" je právě zavřít nechtějí, dokud za ně nebude náhrada, Hanzle. Opět to máte úplně pomotané.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 15:42 Reaguje na Emil Novák
To nechce nikdo, ani Tykač nebo Křetínský. Ale asi zbankrotují samy, pokud je nebude stát mohutně dotovat. A nevím, co jsem zase provedl, že mě smazali.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.10.2024 06:51
Elekromobilita nyní jasně ukazuje prolhanost, falešnost a pokrytectví naší vlády, ekolog. programu. Když elektroauta byla povinná, předražená tak byla výzvou pro průmysl, pro obohacení firem. Nyní když Čína začíná tato auta vyrábět levně s dlouhou dobou výdrže baterie, tak průmysl s přátelenými ekology již od výroby ustupuje. To samé nastane až bude efektivní recyklace baterií (nutná pro ekologii), výroba takových přístrojů ztratí pro průmysl smysl, podniky budou na hranici rentability, proto z ekologie není ani tlak na to být ekologický - požadovat dlouhou dobu životnosti, recyklaci, výměnu baterií, servis, distribuci, regulaci = vše pro to aby jejich program nutný pro zachování života vůbec měl smysl, existoval. Dělá to až Čína z důvodu prosazení se na trhu.

Jinak tento článek je naivní, vhodný pro vzdělávání SŠ studentů. Jasně, že elektrifikace je budoucnost, vše postupně přejde na unifik. technologii. Nikdo již neoře s koňmi, nejsou parní stroje= to je jistě základ na úrovni všeobec. vzdělání. Ale podstata problému je, jak se toto bude zavádět- zatím právě že nejsou podmínky pro jeho univerzálnost, má své hranice - dráty, regulace, baterie. Máme-li doma 10 různých baterií, nejlépe pohozených po různých zásuvkách, tak nedobijeme-li včas baterii, vyhodíme celý přístroj (o to výrobcům jde, aby se musely stále kupovat nové věci), zatímco dřív vrtačka vydržela celý život - je to ekolog. přístup? Zrovna tak elektroauto, když se v paneláku bude nabíjet jen rychonabíječkou, těžko baterie vydrží 20 let- sešrotovávat auto po 3 letech rovněž s ekologií nemá nic společného.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.10.2024 08:20
"Proč je elektromobilita konkurenční výhoda?"
Ako školáci sme vždy v novembri písali sloh s nadpisom "Prečo mám rád Sovietsky zväz".
Vidím, že platení propagandisti sa nič nové naučili a nič staré nezabudli.
Len tá Veľká októbrová elektromobilistická revolúcia sa im nejako zadrháva.
Asi sa Auróre vybili baterky. Komisári z Agentury musia pridať...
Odpovědět
ml

20.10.2024 20:29 Reaguje na Peter Sládek
1***
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.10.2024 10:30
Zelený neználkovský blábol.
Ten člověk nemá ani potuchy o ekonomice ani o technice, přitom chce lidem diktovat, čím mají jezdit a co mají používat.
Takové články a takoví lidé, kteří zaštítění zelenou ideologií dlouhodobě ovlivňují evropskou společnost nebo se o to aspoň víceméně úspěšně snaží, jsou přímou příčinou stagnace a úpadku evropské ekonomiky. A po ekonomice taky příčinou začínajícího úpadku politické váhy Evropy ve světě.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

18.10.2024 10:51 Reaguje na Radim Polášek
"Autor je bývalý ředitel České informační agentury životního prostředí, aktuálně působí jako výzkumník Centra pro otázky životního prostředí UK."
Pred 40 rokmi by to znelo rovnako, len v modifikácii "ředitel agitačního oddělení ÚV", to druhé "výzkumník Ústavu marxismu-leninismu UK".
Dôsledky pre ekonomiku nezmenené...
Odpovědět
ml

20.10.2024 20:30 Reaguje na Radim Polášek
Také 1***
Odpovědět
SH

Stanislav Hrouzek

19.10.2024 00:37
Zatím je elektromobilita jasná konkurenční nevýhoda prakticky pro všechny, kde ji kdy zaváděli. Proto se musí masívně dotovat a tvrdě vnucovat populaci, jinak by ji dobrovolně přijal jak margilní zlomek společnosti.

To je prostě fakt, který rozumný člověk pochopí a hlupákovi není dáno...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2024 15:39 Reaguje na Stanislav Hrouzek
Tak proč technologicky nejvyspělejší společnosti na to přechází velmi rychle? Čína, nebo USA a Jižní Korea. Asi páchají sebevraždu jako Evropa, že?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist