Miroslav Hruška: Jaký má smysl, aby obec kvůli dálnici přišla o zdroj pitné vody?
Přehrady, které měly být zásobárnami vody, měly někde podstatně snížené hladiny, a někde dokonce vyschly tak, že se daly přejít suchou nohou. V řekách bylo více kamenů než vody a objevily se také tak zvané hladové kameny, které nebyly vidět desítky let. Vodáci museli přes některá místa lodě přenášet a říční lodní doprava stála. Stejná situace byla i u potoků, ze kterých se staly buď jen stružky vody, nebo vyschly úplně. A rybníky? Pan Krčín z Jelčan a Sedlčan by jen plakal. V loužích, které zbyly v rybnících, uhynuly stovky tun ryb.
Tak co s tím uděláme? Nápadů jsou tisíce, ale bohužel spíš více než méně těch špatných. Ministerstvo životního prostředí vymyslilo akci „Dešťovka“, a nabízí miliony korun z této akce na nákup nádob či nádrží na zachycování dešťové vody. Patrně pan ministr nikdy nebyl na venkově, protože jinak by u téměř každého domu viděl pod okapem sudy. A myslím, že ministři i občané z měst mají u svých chat a chalup tyto sudy také. Ty miliony se mohly investovat lépe. Dále se mluví o výstavbě nových přehrad, budování rybníků, revitalizaci toku řek a potoků a další. Ale kde do nich vzít vodu, která nenaprší a tak ji ani tato díla nemohou udržet?
Je tu jedna možnost, a to jsou mokřady. Tyto jedině dokáží vodu udržet i dodávat dále. Zabývám se touto otázkou již dlouho a pozoruji situaci v našem okolí.
V blízkosti naší obce Tisem je nejbližší rybník Michovec cca 1,5 km od obce. Není tu nikde žádné jiné vodní dílo kromě tohoto. V obci máme požární nádrž a obcí protéká potok, z části regulovaný. Tyto otevřené vodní plochy letos téměř vyschly.
A co se nestalo: Obec má vlastní vodovod, kde celou dobu, a to i v minulých suchých létech, byly studny téměř plné, a samozřejmě i vodojemy. Za poslední roky jsme neměli nějaké větší problémy s vodovodem. I když byla pole suchá, potok i rybník téměř suchý, pitná voda vždy byla.
A teď proč to: od západního kraje obce dále na západ jsou plochy mokřadů, které vodu udrží. I letos byly mokřady sice méně, ale pořád dost plné vody. V těchto plochách byla krásně zelená vysoká vegetace všech možných rostlin a stromů, vesměs olší. A odtud je náš vodovod zásobován vodou. Voda přichází do jedné kamenné širší kopané studny cca 1,5 km od obce a do druhé vrtané studny o průměru 250 mm a hloubce necelých třicet metrů v blízkosti obce. Zde je i domek kde se obě vedení spojují a dochází ke smíšení vody a její úpravě. Pak takto upravená odchází do dvou vodojemů a z nich pak samospádem do vsi.
A co dále? Asi 700 m od okraje obce je plánovaná trasa dálnice D3. Už od počátku je obec proti vedení této dálnice touto tzv. západní variantou. A proti jsme zejména proto, že o tuto dobrou a také levnou vodu kvůli této stavbě patrně přijdeme. Trasa dálnice je vedena téměř těmito mokřady. Je zde plánovaná mimoúrovňová křižovatka. Dešťová voda z této křižovatky a mostu bude svedena do retenčních nádrží a odtud již znehodnocená solí a jinými látkami bude odváděna zde i u druhého mostu ze čtyř retenčních nádrží středem těchto mokřadů do Tisemského potoka a dále do Janovického potoka a jím do Sázavy. A to může být konec naší vody.
Téměř dvacet roků se o tuto vodu pereme, a to i vydáním stavební uzávěry na D3, a jednáme se všemi možnými institucemi. Marně.
A tak se ptám. Proč vyhazujeme miliony za projekty, které patrně dopadnou tak, jako výstavba jiných projektů, že se stávající zásoby vod znehodnotí či úplně zničí a za miliardy se budou budovat jiné, které nedávají záruku řešení?
Kdo má na tom zájem?
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
Lukas B.
12.12.2018 13:12Jaroslav Štemberk
17.12.2018 21:23 Reaguje na Lukas B.Lukáš Kašpárek
12.12.2018 13:44Nevím jak moc bylo toto řešeno, a jestli byly využity všechny "páky" na zachování tohoto místa a jeho funkcí, nebo navrhnuto kompenzační opatření, které by negativní zásah kompenzovala, ale v této zemi je celkově velký problém se domoci práva na zdravé a fungující ŽP a jeho funkce....
Čistě teoreticky (náš "právní" stát s tím počítá) by nemělo dojít k naplnění černého scénáře, který popisuje článek, ale.... vždy je to o tom, kdo v takové věci má jiné zájmy než třeba tady obec a její obyvatele) a taky "jak se rozhodující úředník vyspí". Naplňování zákona v této zemi je velice často ovlivněno "jiným zájmem jednotlivců, kteří v tom mají své peníze, nebo kterým třeba hrozí nějaké odhalení".....
Často se takto schovává nějaký úplně jiný průser než by kdo tušil.... těžko říct co je za tímto...
Michal Ukropec
12.12.2018 19:25Lukáš Kašpárek
13.12.2018 08:44 Reaguje na Michal UkropecJá jsem z Olomouce a snažím se "hlídat si" co se kolem Olomouce a okolí děje (celkově, nejen velké stavby). Člověk má možnost hodně informací dohledat v EIA (i jinde) a pokud tam něco není, nebo není jasné, tak může zažádat o informace příslušné orgány. Na to má občan ČR právo ze zákona..
A věřte mi, že i jednotlivec (pokud se opravdu snaží a usiluje o to) má tu moc takovéto obří projekty ovlivňovat (žádat třeba alespoň kompenzace negativních dopadů, atd.). O těch menších ani nemluvím.. ty se dají často i úplně zastavit (tedy pokud má člověk dost důkazů o tom, že se děje něco nekalého, protiprávního a tak a vynaloží dostatečné úsilí). Člověk se nesmí nechat odbít nějakým arogantním a ignorantským úředníkem.....
Já třeba i chápu, že takové velké stavby jako dálnice je potřeba dělat, a že to má principielně nějaké negativní dopady, ale i dle zákona je stát povinen zajistit kompenzační opatření, která by měla být v adekvátní míře a měla by zajistit udržení funkcí krajiny v nejširším slova smyslu.
Právo na zdravé a fungující životní prostředí je dáno ústavou ČR.......
Michal Ukropec
18.12.2018 14:16 Reaguje na Lukáš KašpárekÁron Tkadleček
18.12.2018 14:27Jaroslav Štemberk
18.12.2018 15:55 Reaguje na Áron TkadlečekJan Šimůnek
24.12.2018 12:20 Reaguje naZásobování je dnes daleko kvalitnější, a to se bez aut udělat nedá.
Za nedostatek peněz na místní komunikace může jednoznačně EU, která nás tlačí do budování nesmyslných železničních koridorů, které prakticky nikdo nepotřebuje (slouží hlavně tranzitu mezinárodní dopravy přes naše území, který pro nás neznamená prakticky žádný přínos).
"Neblahé vlivy na okolní krajinu" atd. jsou u železničních koridorů srovnatelné.
Jinak příčinou, že se zboří vozí z jedné strany planety na druhou není EU, ale globalizace.
Jako jeden z argumentů, proč stavět dálnice je strmý nárůst individuální automobilové dopravy. Doprava autem je často pohodlnější než hromadná, a v dnešní době je dostupnější než dříve. Tomu je potřeba přizpůsobit silniční síť.
PS: automobil nevlastním, před jeho použitím preferuji vlak, autobus nebo kolo. Předpokládám, že všichni co jsou proti stavbě dálnic jsou na tom podobně.
Jaroslav Štemberk
9.1.2019 16:21 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
19.12.2018 09:34Zelení plánují zákaz pohybu obyvatel. V duchu tohoto záměru útoky na dopravní cesty mají smysl.