https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslava-florianova-reky-vysychaji.ma-smysl-stavet-jezy-na-labi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslava Floriánová: Řeky vysychají. Má smysl stavět jezy na Labi?

31.8.2022
Foto | s.melzig / Wikimeda Commons
Vyschlý Dunaj, Pád, Loira, potíže s vodní dopravou na Rýnu – letošní rok o sobě dala klimatická změna důrazně vědět. Ale proces úbytku vody v řekách je dlouhodobý, má řadu příčin a hned tak nepřestane. Má v této situaci smysl investovat miliardy do výstavby labsko-vltavské vodní cesty?
 
Ministerstvo dopravy a Ředitelství vodních cest i nadále intenzivně připravuje stavbu nového jezu na Labi u Děčína a další investice do labsko-vltavské vodní cesty (např. rekonstrukce mostů pro proplouvání větších lodí) s celkovými odhadovanými náklady 17,6 miliardy Kč. Zdůvodňuje to úvahami o transportu ropy a plynu, případně strojních zařízení pro nové jaderné elektrárny, a to přesto, že by stavba zásadně poškodila říční ekosystém a z ekonomického hlediska je velice pochybná.

Úbytek vody v řekách způsobený klimatickou změnou však zásadně zpochybňuje samotný smysl investic do vodních cest. Objem nákladní vodní dopravy v Evropě dlouhodobě klesá, a to zejména na méně vodnatých řekách. Odtud se dlouhodobě objem přepravy přesunuje na rýnsko-dunajskou vodní cestu, která má nejlepší podmínky. I ta je však v současné době opakovaně postihována suchem natolik, že vodní doprava přestává být ekonomická. Dosud největší sucho na Rýnu se projevilo v roce 2018, kdy byla doprava přerušena na 6 měsíců a způsobené škody dosáhly 5 miliard eur.

Sucho se však projevuje i na Labi. Zatím nejdelší období sucha bylo v letech 2013-2020, kdy např. v roce 2019 bylo možné přejít Labe hned pro střekovským zdymadlem v Ústí nad Labem suchou nohou.

Proti takovému suchu jez v Děčíně nijak nepomůže. Je třeba si uvědomit, že sucho v těchto případech postihuje i navazující 300 km dlouhý úsek německého Labe až do Magdeburgu, kde německá strana žádný jez stavět nehodlá.

Argumenty, že jez pomůže zadržet vodu v krajině jsou zásadním nepochopením ekologických souvislostí. To, co skutečně může naší krajině pomoci, jsou vodní toky přirozeně navazující na okolní nivu, které umožní vsakování a obohacování vod podzemních. Jedině tak se může voda vracet do krajiny, potažmo našich řek.

Počet dní s plavební hloubkou pod 120 cm v letech 2014-2020 v navazujícím úseku Labe od státní hranice s Německem po přístav Magdeburg:

      2014: 38
      2015: 154
      2016: 65
      2017: 109
      2018: 241
      2019: 171
      2020: 126

Poznámka: V Německu nelze jednoduše určit počet nesplavných dní, protože předpisy dovolují kapitánu vyplout i při nízkých stavech vody na vlastní riziko. Plavební hloubka pod 120 cm je však již pro plavbu nákladních lodí zásadně nevhodná.


reklama

 
foto - Floriánová Miroslava
Miroslava Floriánová
vedoucí kampaně Za živé řeky sdružení Arnika.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (59)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.8.2022 06:38
Národohospodáři by se měli upnout k železnici, ta bude průjezdná po celý rok. V Německu vozí lodě čtvrtinovou tonáž, aby vůbec propluly. Jestliže systémově vyrábíme sucho, je nesmysl uvažovat o rozvoji lodní dopravy. A nějaké větší změny v hospodaření s půdou (větší zádrži vody) jsou také v nedohlednu, takže budovat jezy na Labi bude možné bez větších škod s nějakou dětskou stavebnicí.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

31.8.2022 07:40 Reaguje na Karel Zvářal
Jednoznačný souhlas s elektrifikovanou železnici. Drážďany mají na Labi terminál..., jinde stejně není voda. Ušetřených par km nestojí za vynaložené peníze Labe není Rýn...
Prostředky věnovat na revitalizaci slepých ramen a údržbu stávajících zdymadel. Je to jen pro hobby plavbu. O nějaké tonáži se nám může jen zdát. Přístav ve Chvaleticích zeje prázdnotou. Pokud udělají nějakou loď stejně ji prázdnou posílají po umělé vlně dolů...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2022 09:50 Reaguje na Jaroslav Vozáb
:- ) kolik za tu elektřinu chcete platit a kde na to chcete vzít v nejzadluženější zemi Evropy?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.8.2022 15:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Elektřinu v ČR vyrábíme levně a jsme jejím čistým vývozcem.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2022 09:52 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Rýn, kdy má stav vodního sloupce 30cm už není ani Labem. Zkrátka kde není voda, tak můžete stavět akorát plavební muzea
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

31.8.2022 10:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Když ji nebude státní ČEZ vyvážet za jidášský peníz na burzu bude stačit pro naši zemičku...
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2022 10:34 Reaguje na Jaroslav Vozáb
ČEZ, stejně jako jakákoli jiná firma, má povinnost vytvářet zisk. Patří akcionářům, ne zákazníkům.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

31.8.2022 14:22 Reaguje na Viktor Šedivý
1.70% akcionář je stát tedy 10 mil občanů ČR, vše se dá vyřídit na valné hromadě vlastníků...
2. Levně prodáte na burze nebo za vyšší cenu přímo svým odběratelům.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2022 19:35 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Ne, opravdu není možné minoritní akcionáře takhle vyšachovat.
Odpovědět
ZK

Zan K.

1.9.2022 10:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Hmm a oni ji snad akcionáři vytvořili? Takovej Baťa si firmu vypiplal sám. Ale dnes?
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

1.9.2022 10:50 Reaguje na Zan K.
Nevytvořili. Jen do ní vrazili vlastní peníze za účelem zisku. Pokud nebude ČEZ generovat zisk, akcie prodají (se ztrátou, neprodají-li včas) a půjdou jinam.
Pozor - není to tak, že nikdo nechce akcie, jejichž cena klesá. Naopak - cena akcií klesá, protože je nikdo nechce.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.9.2022 11:53 Reaguje na Zan K.
Ano, vytvořili - tím, že jí ve formě nákupu akcií poskytli prostředky na rozvoj.

Pokud by firma vydala akcie, které si nikdo nekoupí, může to emitent rovnou zabalit.
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 21:20 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Ježíšmarjá, opravdu někdo může být natolik blbej???? To překladiště v Chvaleticích je uhelné. Protější překladiště, kde se to uhlí nakládalo, už dávno nestojí, a Babiš má místo něj sklad biopaliv. Nechcete si nejprve vytáhnout hlavu z prdele???
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

1.9.2022 14:53 Reaguje na Darth Bane
Na druhém břehu ve Chvaleticích je docela velký areál loděnice... náklady na terminál skoro nula.... Jen není vůbec potřeba, protože kdyby byl už ho někdo zrealizoval.
A v Pardubicích se stále mluví o budování přístavu...
Jinak uprostřed vodní cesty už rostou stromy. Podívejte se na letecký snímek.
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 19:10 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Já jsem nepsal o druhém břehu, ale protějším překladišti....a to bylo jaksi v Prosmykách, že. Když chcete ve chvaleticích vykládat, tak musíte někde nakládat. A jenom Vás upozornuju, že vytlačit jeden šíf s 1000 tunama nízkoenergetickýho uhlí z Prosmyk sežralo 1800 litrů nafty......proto se to odpískalo před více, než 30 lety.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

2.9.2022 08:28 Reaguje na Darth Bane
ad 1. nerozumíme si, přeprava uhlí po Labi byl od samého počátku nesmysl (naložit uhlí na vagony přivést do Lovosic tam to znovu překládat... jednoduší to přetáhnout až k elektrárně ..).

ad.2 již řadu let se mluví o přístavu Pardubice, podle mě je nadbytečný. Chvaletice lze okamžitě používat, ale není zákazník.. Pozemky jsou k dispozici a jde jen o 1 km silnice, železnice je vedle...

3.Chvaletice byly postaveny jen proto, aby se rozprostřely emise především S03. Kdyby si bolševici spočítali náklady, mohli tuto elektrárnu postavit u dolů přeprava pasem až do kotle a osadit ji odsířením už v té době to bylo řešitelné, ale bordel odvezeme na druhou stranu republiky a postavíme 305m komín.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.8.2022 09:26 Reaguje na Karel Zvářal
Vysokorychlostní železnice v ČR zatím neexistuje stávající koleje jsou mnohde přetížení a některé regionální se ruší, místo aby se využívaly - všechno na silnice/dálnice, už 30let.
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 21:21 Reaguje na smějící se bestie
Jak chcete ty lokálky využít....
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

1.9.2022 10:53 Reaguje na smějící se bestie
Vysokorychlostní železnice bych sem vůbec netahal. Je celkem jedno, jestli uhlí pojede z Ústí do Chvaletic pět nebo deset hodin. Když už jsem si vzal do huby uhlí, o jehož dopravování lze pochybovat.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2022 09:48 Reaguje na Karel Zvářal
železnice nemá volné kapacity...docela zajímavý titulek jsem čet, že v Německu mají vlaky s uhlím přednost před osobní dopravou...což je tak nějak úsměvné
Odpovědět
ZK

Zan K.

1.9.2022 10:40 Reaguje na Karel Zvářal
No - při dnešním energetickém vývoji by pak se pak muselo opět přejít k parním lokomotivám. Ostatně bylo by to zajímavé.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

31.8.2022 06:51
Jez v řece je zásah, který nijak nezhoršuje ekologickou kvalitu řeky. Proto pro stavbu jezů stačí jen minimální důvody.
A současné vysychání řek je epizoda, která na klimatické změně nijk zvlášť nezávisí, bylo a je to dáno letošním dlouhodobým prouděním horkého a suchého vzduchu ze Sahary.
Proti snaze zelené ideologie blokovat jakékoliv stavby a jakékoliv pokrokové změny a tím konzervovat současný a nedostatečný stav a nechat tím evropskou společnost postupně propadávat stále níž a níž směrem k zaostalým rozvojovým zemím ekonomicky okupovanými světovými mocnostmi je třeba se intenzívně bránit. Nebo pro ty mladší se přestěhovat jinde do zemí, kde upřednostňují víc lidi a ne nějakou zelenou ideologii.
Odpovědět
dm

david matoušek

31.8.2022 08:05 Reaguje na Radim Polášek
Ekologická kvalita řeky? Co to je? Jez je technické řešení na toku z určitých důvodů a na život v řece má významný vliv. Pokud je důvodem lodní doprava, tak v dnešní situaci a u nás to absolutně nemá smysl. Zase za vším zaslepeně nehledejte zelené ideologie.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.8.2022 09:29 Reaguje na david matoušek
Při dnešních znalostech, materiálech, ekologickou kvalitu lze bez problémů zvládat - jen se podívat po světě a chtít !
Ty 2jezy na Labi pod Ústím, měly být v provozu minimálně 25let !
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

31.8.2022 15:44 Reaguje na Radim Polášek
Vážený pane Polášku,
napsat veřejně tezi "Jez v řece je zásah, který nijak nezhoršuje ekologickou kvalitu řeky" pouhých šest týdnů od katastrofy na Dyji, kde uhynulo více ryb než v Bečvě (na hmotnost více než 40 tun) a nejvíce přímo v nadjezí Bulhary, vyžaduje buď nepřítomnost v ČR a neobeznámenost s děním nebo naprosté ignorování skutečnosti.
D. Fiala
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.8.2022 19:54 Reaguje na Daniel Fiala
Pan Polášek je lidový plácal, někdy se trefí, jindy je mimo.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

1.9.2022 10:57 Reaguje na Daniel Fiala
Počkejte - o Dyji i s katastrofou vím jen to, že to existuje, ale čistě ze zkušenosti - nad jezem bych čekal, vodácky řečeno, rozsáhlý volej, takže se ptám: kdyby tam ten jez nebyl, byly by tam vůbec ty ryby, aby mohly uhynout?
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

1.9.2022 12:33 Reaguje na Ladislav Pícha
Pane Pícho, odpověď je banální: samozřejmě že byly.
A nevěřte mi, stačí se mrknout na úsek od Břeclavi až do Moravy.
Ale tím také uvidíte na vlastní oči rozdíl mezi vybagrovaným kanálem a skoro přirozenou řekou, takže Vám pak bude rozum stát na zdejšími mudrlanty, kteří ... škoda slov.
Navíc u Bulhar je to jako na Bečvě: v kanále prostě ryby nemají kam zdrhnout. Takže kdyby existovalo jen pár slepých ramen, tak těch ryb nepochcípalo zdaleka tolik (ani tam ani tady). Ryby nejsou blbé. Páně Machačkovým názorům navzdory.

S úctou D. Fiala

P.S. A děkuji za otevřenou otázku, s tím se tady mezi zapřisáhlými přesvědčenci takového či opačného stanoviska člověk nepotkává.
Odpovědět
va

vaber

31.8.2022 08:42
tak jsem včera viděl video které se neukazuje ve zprávách, z Evropy,
požáry, vyschlou zem,uschlou vegetaci,prázdné řeky a mrtvé ryby v posledních loužích ,
to se raději neukazuje, není třeba plašit lidi,stejně není obrana žádná,
ale logika v řekách není voda nemá smysl stavět jezy je, s prominutím ,úplně pitomá,
jez drží určitou hladinu a zatím se vždy někdy naplní,v době sucha udrží vodu a přežije vše co v řece žije, bez jezu je řeka bez přítoku vody prázdná velice rychle,
kdy si zachránci uvědomí, že voda v krajině je život a životu je úplně jedno zda-li je tůň v řece přírodní nebo umělá,
pomatenci budou ukazovat na betonovou dva metry širokou hráz ,beton je vlastně kámen a neuvědomí si ,že v přírodní řece by takové hráze z kamení určitě byly
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.8.2022 09:40 Reaguje na vaber
Souhlas a navíc každý jez s přelivem přináší do vody vzdušný kyslík
a zachytává těžitelné sedimenty jako štěrk, písek, ale i půdu,
které se jinde musí těžit otvírkou ložisek místo polí a pobřežních
pozemků. Před válkou u nás bylo několik firem těžících štěrkové
a pískové nánosy a až později se otvíraly štěrkovny a pískovny.
Koryto tak bylo pro povodně průchodnější a ven šlo z vody i dřevo
na otop a jiné použití. Jez je pouze práh v toku, který může být
na menších tocích dílem bobra a nebo pouze spadlého kmene stromu.
Vidět členka Arniky zcela přírodní toky s bobřími hrázemi atd.,
tak je bude bourat? Podle těch teorií asi ano, protože načpak asi
tak bobr stavěl hráze? No přece aby po zvýšené hladině mohl plavit
stromy a větve k okusu . Nebyl to už před člověkem prvý dopravce
"zboží" po vodě? Ochranáři mají dnes heslo: Nic nedělat a pouze
přihlížet, protože nás platí za nicnedělání a kritizování práce.
Odpovědět
dm

david matoušek

31.8.2022 10:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Bobr ale nestaví ty hráze do několikametrové výšky, voda hrází vždy protíká. Jezy jsou v létě suché, navíc v kombinaci s MVE je to hlavně na menších tocích úplně katastrofa. Aby vodu okysličoval, tak to tam prvně přes něj musí něco téct a pod ním něco být. Lodní doprava v našich podmínkách je opravdu jen vlhký sen a zatraceně drahý ve všech ohledech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.9.2022 08:41 Reaguje na david matoušek
Tak proč se splavňovala Vltava do Č. Budějovic? Pro
výletní lodičky to mělo smysl? Takže pro zboží to
smysl nemá, ale pro rekreaci ano? Doporučuji zrušit
všechny ty nové plavební komory, mola a přístavy
pro lodě zbohatlíků a firem vozících po řece zcela
zbytečně turisty. I do Baťáku se rvou miliony pouze
pro rekreační plavby a vodu drží jezy a plavební
komory. Jó když jde o rekreaci, tak to ekologistům
nevadí, protože život je pouze zábava a nikoliv práce s dopravou zboží. Odmítnutím jezů na Labi
se zlikvidují loděnice a i ten zbytek možnosti,
jak šetrně přepravovat zboží po řece. EKOspolky nic
nevytvářejí a jsou přisáty na dotační cecík z daní
těch, kteří něco vytvářejí a kterým za to házejí
pod nohy klacky. Co tak je od cecíku odstavit? To
by jim to asi došlo, že bez práce nejsou koláče!
MVE je nešvar podporovaný EKOlogisty jako OZE a
tak by si měli zamést přede vlastním prahem! Jo
viděl jste skutečné bobří hráze a ne ty malé kupky
větví jako u nás? Asi ne, protože jsou to mnohde
stavby staré desetiletí, zvedají hladinu na rozliv
mnoho hektarů a pro ryby jsou nepřekonatelnou
překážkou.
Odpovědět
RT

Richard Toman

1.9.2022 09:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Koukám že při obhajobě jezů je najednou i bobr dobrej .
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.9.2022 09:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Proč se "rekreačně" splavňovala Vltava? Protože je to spousta krásných dotačních kšeftů. Ekonomicky je to samozřejmě úplný nesmysl.
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 19:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, koho si tak představujete jako zbohatlíka???? Já bych řekl, že to je sajrajt, který získal bohatství nezaslouženě.....typicky komouškej šmelinář, neno jeho dědička. Jinak bylo by dobře, kdyby sajrajt vašeho ražení byl zatížen nějakou speciální daní, kterou by se ta doprava zboží loděmi dotovala. Macháčku, vy hovádko, zkuste popsat, co si asi tak představujete, že budete těmi loděmi po té vltavě vozit...
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 19:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, a co takhle VÁS od státního cecíku odstavit, aby bylo na zhovadilou dotaci té dopravy po Labi.....zatím z vás vy hovádko nevypadlo, co chcete po tom Labi odkud kam vozit. Krom toho, celý Labe máte zesplavněný vod Ústí až po Chvaletice, takže můžete špedytýrovat po libosti.
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 21:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty jezy z přelivem už minimálně 10-12 let na dolním Labi nepřelivují, protože jsou na nich elektrárny.
Odpovědět
RT

Richard Toman

31.8.2022 16:23 Reaguje na vaber
Prezije vse co v rece zije? V souvislosti s udalostmi tohoto leta docela usmevne.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

31.8.2022 09:45
Na téma vodních cest.
https://www.youtube.com/watch?v=0UKnhU_Q5J4&t=1988s
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2022 09:55
jezy mají někde smysl, plavební komory jsou nesmyslem. Řeky jsou čím dál méně řekami a i kanalizace Labe přispívá k vysušování krajiny...KDYBY BYLO PO MÉM, LABE OPĚT ZMEANDROVAT A OBNOVIT SLEPÁ RAMENA
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

31.8.2022 11:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jako napriklad zbourat neratovickou Spolanu a vest na tom zborenisti klikate slepe rameno Labe? Zni to mozna hezky ale bylo by to vsechno - pokud by to melo mit srovnatelny ucinek zadrzeni vody v krajine - radove drazsi nez stavba jezu. Zajimave taky je, ze se - zatim - z tohoto clanku a diskuse vytratila aktualni souvislost - operativni zasoba vody pro zasah pri pozarech v blizkem okoli tech jezu
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.8.2022 18:14 Reaguje na Miloš Zahradník
Vy tu vodu v tom obřím jezeře plnou chemie pod spolanou jen nevidíte...
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 21:25 Reaguje na Miloš Zahradník
Nějak si nedovedu představit, jak by prospělo zbourat Massarykova Ždímadla......co by tomu asi ta řeka sevřená mezi dvě dvoukolejné elektrifikované tratě řekla :)
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

1.9.2022 11:01 Reaguje na Darth Bane
Co by říkala, udělala by si ohňostroj a bylo by po tratích.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

31.8.2022 11:25
No, nestává se to každý rok, ale občas s Arnikou souhlasím. Tohle je to občas.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

31.8.2022 11:54
jezy stejně nebudou , beztak to prosazuje jenom Troska s jeho partou na hradě, ale desítky mega už se stačily prošustrovat na různé studie a malé domů. Miloš rulez !
Odpovědět
SN

Stanislav Noga

31.8.2022 14:57
Chodím kolem vody 48 let. Že není voda v krajině za to si můžeme sami. Od revoluce plno řeči o ekologii a kde vstoupí do vody povodí Odry děs. S řek a potoků se pořád dělají kanály. Viz nedávná reportáž v událostech. Potok bez regulace a v něm voda. Kousek dál nově regulovaný a jen sem tam kapka vody. Paní redaktorka to nazvala potok ale byl to betonový kanál!!! Je smutné jak za naše peníze pořád ničí příroda. Ať se odpovědní na povodích podívají na YouTube jak se dělají revitalizace v USA. Tady mám pocit že pořád sedí staré struktury se starým myšlením.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

31.8.2022 17:58 Reaguje na Stanislav Noga
1 !!
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 21:26 Reaguje na Stanislav Noga
Chodím zřejmě okolo podstatně větší řeky, než vy, a vody je furt stejně.......Mezi řekněme Křešicemi u Litoměřic, a Masarykovými ždímadly je té vody furt stejně.
Odpovědět
DF

Daniel Fiala

1.9.2022 10:42 Reaguje na Darth Bane
on to vidí přes průtok (Q=m3/s nebo raději L/s), vy to vidíte přes výšku hladiny (h=cm). Když se shodnete na jednotkách, dohodnete se i na tom zbývajícím. Možná.
Odpovědět
Anyr

Anyr

31.8.2022 22:32 Reaguje na Stanislav Noga
Výborně. :)
Odpovědět
BB

Bernard Berlinski

31.8.2022 19:22
Jezů musí být tolik aby mezi nima bylo dost vody pro loď. Řeka už nepoteče, bude to soustava nádrží kde jen zdymadla pošlou část vody do další nádrže. Z těchto nádrží, bude možno zavlažovat pole , nabírat vodu na hasení, jistě lepší než 20 km suchého koryta bez jezů se smradem hnijících rybek. Prší furt stejně, jen velkolány vodu nezadrží a lesy, farmy na stavební smrkové dříví, sežral brouček. Takže? Les nesmí být plantáž na krovy, velkolány pro agrobarony a na řekách jezy a hustě!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.8.2022 19:41 Reaguje na Bernard Berlinski
Prší furt stejně... tak to jóó! Šlapátek a dvojpáček je dostatek...
Odpovědět
JO

Jarka O.

31.8.2022 23:06 Reaguje na Bernard Berlinski
Tak, a správný komentář má i p. Polášek. Splavnost za10 let není žádná statistika. A i kdyby teď bylo vody trochu méně, v budoucnu jí bude zase více, a zase se najdou jiné podivné argumenty, proč nestavět jezy.
Úhyn ryb se v létě, např. z nedostatku kyslíku stává, bohužel tomu tak je.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.9.2022 12:26 Reaguje na Bernard Berlinski
Takový systém zdymadel bude fungovat do jistého minimálního průtoku. Jenže těmito opatřeními přijdeme o spoustu vody, která bude průtok snižovat.

Takže je potřeba srovnat všechna pro a proti a ne pouze jásat nad pozitivy.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2022 13:27
Toto je takový pěkný příklad, že je něco za něco. Čím více se nám "daří" zadržovat vodu v krajině a zpříjemňovat klima odparem vody, tím méně jí bude v řekách. Ideální by asi bylo, kdyby v řekách tekla neustále asi polovina současného ročního průměru. Jinými slovy, vše by se vsakovalo a prameniště měly konstantní výtok.

V podstatě lze řící, že každého kubíku sladké vody vypuštěného do moře je škoda.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.9.2022 19:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Ve vašich úvahách je jedna zásadní chyba: nám se totiž nedaří (ať už s uvozovkama, nebo bez) vodu zadržovat...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.9.2022 08:55 Reaguje na Jakub Graňák
Já netvrdím, že se nám daří zadržovat vodu v krajině. Proto ty úvozovky. Až se nám to začne dařit, budeme muset počítat se značným snížením průměrných průtoků vodotečí s tím, že to posílí stabilitu průtoků. To ale může být převálcováno zvýšenou labilitou klimatu. Proti přívalovým dešťům ta tůňkovitá opatření ala Zdoňov moc nefungují. Zde bych spoléhal na zkušenosti pana Kvítka.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.9.2022 16:41
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/tbg-metrostav-doprava-stavebniho-materialu-po-vltave.A220831_110857_ekoakcie_vok

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist