Miroslava Floriánová: Řeky vysychají. Má smysl stavět jezy na Labi?
Úbytek vody v řekách způsobený klimatickou změnou však zásadně zpochybňuje samotný smysl investic do vodních cest. Objem nákladní vodní dopravy v Evropě dlouhodobě klesá, a to zejména na méně vodnatých řekách. Odtud se dlouhodobě objem přepravy přesunuje na rýnsko-dunajskou vodní cestu, která má nejlepší podmínky. I ta je však v současné době opakovaně postihována suchem natolik, že vodní doprava přestává být ekonomická. Dosud největší sucho na Rýnu se projevilo v roce 2018, kdy byla doprava přerušena na 6 měsíců a způsobené škody dosáhly 5 miliard eur.
Sucho se však projevuje i na Labi. Zatím nejdelší období sucha bylo v letech 2013-2020, kdy např. v roce 2019 bylo možné přejít Labe hned pro střekovským zdymadlem v Ústí nad Labem suchou nohou.
Proti takovému suchu jez v Děčíně nijak nepomůže. Je třeba si uvědomit, že sucho v těchto případech postihuje i navazující 300 km dlouhý úsek německého Labe až do Magdeburgu, kde německá strana žádný jez stavět nehodlá.
Argumenty, že jez pomůže zadržet vodu v krajině jsou zásadním nepochopením ekologických souvislostí. To, co skutečně může naší krajině pomoci, jsou vodní toky přirozeně navazující na okolní nivu, které umožní vsakování a obohacování vod podzemních. Jedině tak se může voda vracet do krajiny, potažmo našich řek.
Počet dní s plavební hloubkou pod 120 cm v letech 2014-2020 v navazujícím úseku Labe od státní hranice s Německem po přístav Magdeburg:
-
2014: 38
-
2015: 154
-
2016: 65
-
2017: 109
-
2018: 241
-
2019: 171
-
2020: 126
Poznámka: V Německu nelze jednoduše určit počet nesplavných dní, protože předpisy dovolují kapitánu vyplout i při nízkých stavech vody na vlastní riziko. Plavební hloubka pod 120 cm je však již pro plavbu nákladních lodí zásadně nevhodná.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (59)
Karel Zvářal
31.8.2022 06:38Jaroslav Vozáb
31.8.2022 07:40 Reaguje na Karel ZvářalProstředky věnovat na revitalizaci slepých ramen a údržbu stávajících zdymadel. Je to jen pro hobby plavbu. O nějaké tonáži se nám může jen zdát. Přístav ve Chvaleticích zeje prázdnotou. Pokud udělají nějakou loď stejně ji prázdnou posílají po umělé vlně dolů...
Jaroslav Řezáč
31.8.2022 09:50 Reaguje na Jaroslav VozábMajka Kletečková
31.8.2022 15:45 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
31.8.2022 09:52 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
31.8.2022 10:14 Reaguje na Jaroslav ŘezáčViktor Šedivý
31.8.2022 10:34 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
31.8.2022 14:22 Reaguje na Viktor Šedivý2. Levně prodáte na burze nebo za vyšší cenu přímo svým odběratelům.
Viktor Šedivý
31.8.2022 19:35 Reaguje na Jaroslav VozábZan K.
1.9.2022 10:42 Reaguje na Viktor ŠedivýLadislav Pícha
1.9.2022 10:50 Reaguje na Zan K.Pozor - není to tak, že nikdo nechce akcie, jejichž cena klesá. Naopak - cena akcií klesá, protože je nikdo nechce.
Viktor Šedivý
2.9.2022 11:53 Reaguje na Zan K.Pokud by firma vydala akcie, které si nikdo nekoupí, může to emitent rovnou zabalit.
Darth Bane
31.8.2022 21:20 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
1.9.2022 14:53 Reaguje na Darth BaneA v Pardubicích se stále mluví o budování přístavu...
Jinak uprostřed vodní cesty už rostou stromy. Podívejte se na letecký snímek.
Darth Bane
1.9.2022 19:10 Reaguje na Jaroslav VozábJaroslav Vozáb
2.9.2022 08:28 Reaguje na Darth Banead.2 již řadu let se mluví o přístavu Pardubice, podle mě je nadbytečný. Chvaletice lze okamžitě používat, ale není zákazník.. Pozemky jsou k dispozici a jde jen o 1 km silnice, železnice je vedle...
3.Chvaletice byly postaveny jen proto, aby se rozprostřely emise především S03. Kdyby si bolševici spočítali náklady, mohli tuto elektrárnu postavit u dolů přeprava pasem až do kotle a osadit ji odsířením už v té době to bylo řešitelné, ale bordel odvezeme na druhou stranu republiky a postavíme 305m komín.
smějící se bestie
31.8.2022 09:26 Reaguje na Karel ZvářalLadislav Pícha
1.9.2022 10:53 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
31.8.2022 09:48 Reaguje na Karel ZvářalZan K.
1.9.2022 10:40 Reaguje na Karel ZvářalRadim Polášek
31.8.2022 06:51A současné vysychání řek je epizoda, která na klimatické změně nijk zvlášť nezávisí, bylo a je to dáno letošním dlouhodobým prouděním horkého a suchého vzduchu ze Sahary.
Proti snaze zelené ideologie blokovat jakékoliv stavby a jakékoliv pokrokové změny a tím konzervovat současný a nedostatečný stav a nechat tím evropskou společnost postupně propadávat stále níž a níž směrem k zaostalým rozvojovým zemím ekonomicky okupovanými světovými mocnostmi je třeba se intenzívně bránit. Nebo pro ty mladší se přestěhovat jinde do zemí, kde upřednostňují víc lidi a ne nějakou zelenou ideologii.
david matoušek
31.8.2022 08:05 Reaguje na Radim Polášeksmějící se bestie
31.8.2022 09:29 Reaguje na david matoušekTy 2jezy na Labi pod Ústím, měly být v provozu minimálně 25let !
Daniel Fiala
31.8.2022 15:44 Reaguje na Radim Polášeknapsat veřejně tezi "Jez v řece je zásah, který nijak nezhoršuje ekologickou kvalitu řeky" pouhých šest týdnů od katastrofy na Dyji, kde uhynulo více ryb než v Bečvě (na hmotnost více než 40 tun) a nejvíce přímo v nadjezí Bulhary, vyžaduje buď nepřítomnost v ČR a neobeznámenost s děním nebo naprosté ignorování skutečnosti.
D. Fiala
Karel Zvářal
31.8.2022 19:54 Reaguje na Daniel FialaLadislav Pícha
1.9.2022 10:57 Reaguje na Daniel FialaDaniel Fiala
1.9.2022 12:33 Reaguje na Ladislav PíchaA nevěřte mi, stačí se mrknout na úsek od Břeclavi až do Moravy.
Ale tím také uvidíte na vlastní oči rozdíl mezi vybagrovaným kanálem a skoro přirozenou řekou, takže Vám pak bude rozum stát na zdejšími mudrlanty, kteří ... škoda slov.
Navíc u Bulhar je to jako na Bečvě: v kanále prostě ryby nemají kam zdrhnout. Takže kdyby existovalo jen pár slepých ramen, tak těch ryb nepochcípalo zdaleka tolik (ani tam ani tady). Ryby nejsou blbé. Páně Machačkovým názorům navzdory.
S úctou D. Fiala
P.S. A děkuji za otevřenou otázku, s tím se tady mezi zapřisáhlými přesvědčenci takového či opačného stanoviska člověk nepotkává.
vaber
31.8.2022 08:42požáry, vyschlou zem,uschlou vegetaci,prázdné řeky a mrtvé ryby v posledních loužích ,
to se raději neukazuje, není třeba plašit lidi,stejně není obrana žádná,
ale logika v řekách není voda nemá smysl stavět jezy je, s prominutím ,úplně pitomá,
jez drží určitou hladinu a zatím se vždy někdy naplní,v době sucha udrží vodu a přežije vše co v řece žije, bez jezu je řeka bez přítoku vody prázdná velice rychle,
kdy si zachránci uvědomí, že voda v krajině je život a životu je úplně jedno zda-li je tůň v řece přírodní nebo umělá,
pomatenci budou ukazovat na betonovou dva metry širokou hráz ,beton je vlastně kámen a neuvědomí si ,že v přírodní řece by takové hráze z kamení určitě byly
Břetislav Machaček
31.8.2022 09:40 Reaguje na vabera zachytává těžitelné sedimenty jako štěrk, písek, ale i půdu,
které se jinde musí těžit otvírkou ložisek místo polí a pobřežních
pozemků. Před válkou u nás bylo několik firem těžících štěrkové
a pískové nánosy a až později se otvíraly štěrkovny a pískovny.
Koryto tak bylo pro povodně průchodnější a ven šlo z vody i dřevo
na otop a jiné použití. Jez je pouze práh v toku, který může být
na menších tocích dílem bobra a nebo pouze spadlého kmene stromu.
Vidět členka Arniky zcela přírodní toky s bobřími hrázemi atd.,
tak je bude bourat? Podle těch teorií asi ano, protože načpak asi
tak bobr stavěl hráze? No přece aby po zvýšené hladině mohl plavit
stromy a větve k okusu . Nebyl to už před člověkem prvý dopravce
"zboží" po vodě? Ochranáři mají dnes heslo: Nic nedělat a pouze
přihlížet, protože nás platí za nicnedělání a kritizování práce.
david matoušek
31.8.2022 10:19 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
1.9.2022 08:41 Reaguje na david matoušekvýletní lodičky to mělo smysl? Takže pro zboží to
smysl nemá, ale pro rekreaci ano? Doporučuji zrušit
všechny ty nové plavební komory, mola a přístavy
pro lodě zbohatlíků a firem vozících po řece zcela
zbytečně turisty. I do Baťáku se rvou miliony pouze
pro rekreační plavby a vodu drží jezy a plavební
komory. Jó když jde o rekreaci, tak to ekologistům
nevadí, protože život je pouze zábava a nikoliv práce s dopravou zboží. Odmítnutím jezů na Labi
se zlikvidují loděnice a i ten zbytek možnosti,
jak šetrně přepravovat zboží po řece. EKOspolky nic
nevytvářejí a jsou přisáty na dotační cecík z daní
těch, kteří něco vytvářejí a kterým za to házejí
pod nohy klacky. Co tak je od cecíku odstavit? To
by jim to asi došlo, že bez práce nejsou koláče!
MVE je nešvar podporovaný EKOlogisty jako OZE a
tak by si měli zamést přede vlastním prahem! Jo
viděl jste skutečné bobří hráze a ne ty malé kupky
větví jako u nás? Asi ne, protože jsou to mnohde
stavby staré desetiletí, zvedají hladinu na rozliv
mnoho hektarů a pro ryby jsou nepřekonatelnou
překážkou.
Richard Toman
1.9.2022 09:17 Reaguje na Břetislav MachačekViktor Šedivý
1.9.2022 09:32 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
1.9.2022 19:14 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
1.9.2022 19:17 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
31.8.2022 21:23 Reaguje na Břetislav MachačekRichard Toman
31.8.2022 16:23 Reaguje na vaberMilan Dostál
31.8.2022 09:45https://www.youtube.com/watch?v=0UKnhU_Q5J4&t=1988s
Jaroslav Řezáč
31.8.2022 09:55Miloš Zahradník
31.8.2022 11:30 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
31.8.2022 18:14 Reaguje na Miloš ZahradníkDarth Bane
31.8.2022 21:25 Reaguje na Miloš ZahradníkLadislav Pícha
1.9.2022 11:01 Reaguje na Darth BaneSvatá Prostoto
31.8.2022 11:25Robert Jirman
31.8.2022 11:54Stanislav Noga
31.8.2022 14:57Darth Bane
31.8.2022 21:26 Reaguje na Stanislav NogaDaniel Fiala
1.9.2022 10:42 Reaguje na Darth BaneBernard Berlinski
31.8.2022 19:22Karel Zvářal
31.8.2022 19:41 Reaguje na Bernard BerlinskiJarka O.
31.8.2022 23:06 Reaguje na Bernard BerlinskiÚhyn ryb se v létě, např. z nedostatku kyslíku stává, bohužel tomu tak je.
Jiří Svoboda
6.9.2022 12:26 Reaguje na Bernard BerlinskiTakže je potřeba srovnat všechna pro a proti a ne pouze jásat nad pozitivy.
Jiří Svoboda
2.9.2022 13:27V podstatě lze řící, že každého kubíku sladké vody vypuštěného do moře je škoda.