Miroslav Hruška: Ochrana životního prostředí po Česku?
V pilotním provozu podle medií zkontrolovaly celkem 444 vozidel, ze kterých vytipovali 141 těch, která byla jaksi už vzhledově předurčená ke kontrole emisí. Z těch 141 osobních vozů bylo 33 vozů technicky nezpůsobilých, což je sedm procent ze všech kontrolovaných. Závady byly zjištěny v kouřivosti motorů, mechanickým poškozením výfuků, ale i závadami řídících jednotek emisních systémů a poškození nebo špatné údržbě filtrů pevných částic.
Nic proti tomu a určitě lze s tímto opatřením souhlasit. Má to však jeden háček. Za dobu, a nevím jak dlouho ta akce trvala, odhaduji, že na našich silnicích a dálnicích projelo pár desítek tisíc daleko více kouřících kamionů, ze kterých byla nejméně polovina cizích zejména polských, rumunských, bulharských, moldavských a jiných, o kterých je známo, že si s podobnými problémy, jako je kouřivost a technický stav jejich kamionů, nedělají příliš velké starosti. Patrně ještě odhadem u třetiny z nich byla překročena hmotnost, což je běžná věc.
Takže bič na špatné řidiče osobních automobilů se už našel a je to dobře. Ale nevím, zda se tyto mobilní jednotky hodí i pro kontroly nákladních vozů a hlavně jak by bylo ke kontrolám kamionů přistupováno. Je totiž jasné, že na množství emisí u jednoho kamionu se musí složit několik osobních vozidel. A co se proti domu dělá?
Dělá se dělá, zvláště právě u osobních automobilů. Každé dva roky procházejí kontrolou na STK, kde se měří i množství emisí, začínají se vyrábět vozidla s elektrickým pohonem, jezdí i auta a pohonem na zemní plyn a výzkum pracuje i na pohonu vodíkem. Takže u osobních automobilů se skutečně něco dělá.
A jak je tomu u nákladních vozidel a kamionů? Tady se dělá vše proto, aby se vybralo co nejvíce poplatků na mýtech, ale to je tak všechno. Podle údajů je u nás registrováno asi 350 000 plátců mýta. Ovšem každý z nich projede naší republikou X-krát za rok a tady už se bavíme o milionech kamionů, které nám vypouští emise do ovzduší. A to už je jiná!
A proč se tak děje? I to je jasné. Naše vláda, ministerstva, a další, ve své neskonalé moudrosti a dobrotě umožňují svou politikou realizaci megalomanských projektů, zejména skladů, průmyslových zón, podniků, které jsou vlastně jen montovnami a veškeré součástky k výrobě se musí dovážet na místo, kde se skládají. A pokud jsou to opravdu výrobní závody, jako je například korejský Next Tire, kde je plánovaná výroba jedenáct milionů pneumatik ročně, lze si spočítat, kolik tisíc kamionů takovéto podniky jako je tento nebo americký Amazon a další, pro svůj provoz potřebují. Nelze se tedy divit ani tomu, že při takovém provozu jsou dálnice a silnice v takovém stavu, v jakém jsou a i množství dopravních nehod zaviněných řidiči kamionů.
Všude ve světě, kde se jedná o záchraně životního prostředí a klimatu, jsou vidět naši činitelé od prezidenta až po ministry či jejich náměstky. Všude před kamerami medií slavnostně podepisují závazky a smlouvy. Potom už následuje jen slavnostní recepce a tím to končí. Skutek utek.
Hustota našich silnic a dálnic i železničních tratí je taková, že nebude už pomalu kam další komunikace nacpat. Proč si už konečně nepřiznáme, že při své rozloze 78 866 km2 nemůžeme být a nebudeme světovou průmyslovou velmocí, ale pouze skladištěm Evropy. A s tím se nesmíme smířit, i když se to někomu nezdá. Skutečnost je taková.
A ta skutečnost vypadá asi takto. Každá nová, a nemusí být ani megalomanská, stavba znamená, že pro ni a její provoz bude potřeba další stovky či tisíce kamionů. Každý tisíc kamionů bude potřebovat další kilometry dálnic a silnic. Každý kilometr dálnic a silnic nám bere zemědělskou půdu a dá nám za ni beton nebo asfalt. Současně tím zabrání pronikání dešťových vod do vod spodních.
Takže lze říci jen to, a není to šíření poplašné zprávy, že každý čtvereční metr naší země musíme bránit všemi prostředky, protože každý metr, který padne za oběť všem možným stavbám, je hřebíkem do rakve této zatím krásné země.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)

Miroslav Vinkler
14.12.2019 06:20Absenci kontrol přetěžování nákladních vozidel.
Důsledkem jsou viditelné koleje vytlačené do asfaltu a následný rozpad povrchu komunikace.
Následuje oprava za stamilióny a po pár letech se situace opakuje.
V podstatě bych to nazval komplotem na daňového poplatníka,kdy složky státní moci doslova tolerují, že náklaďáky jsou přetížené.
Vyhovuje to oběma. Spediční firmy jsou nadšené. Nadšené jsou i firmy,které zakázky na opravy komunikací dostanou.
Silně mi to připomíná vietnamské tržnice před vstupem do EU, kdy Celní správa byla doslova zkorumpovaná obchodníky na hranicích.
Deklarovaná cena oděvů k proclení - triko 5 Kč, kalhoty 20 Kč. A spokojeni byli taky všichni - celníci i obchodníci.
Jó, bejvávaly na kolejích časy....
Přitom by stačilo tak málo, mobilní měření váhy/zatížení a stejné pokuty jako mají v Rakousku. Není ale ze strany státu zájem, tento korupční stav doslova vyhovuje všem, až na výše zmiňovaného daňového poplatníka.
Richard Vacek
14.12.2019 06:54Jan Šimůnek
14.12.2019 09:38V důsledku tohoto zázemí ovšem máme i průmyslovité skleníky, schopné produkovat zeleninu a další komodity bez ohledu na počasí, pokud o toto zázemí přijdeme, bude této produkce ubývat místo aby se rozšiřovala.
Z těchto všech důvodů potřebujeme infrastrukturu pro naložené kamiony a ne pro povozy, tažené párem volků, jakou považují za ideál ekologové.
Karel Ploranský
15.12.2019 13:44 Reaguje na Jan ŠimůnekNeměli bychom tu infrastrukturu a ty kamiony používat na to, abychom vozili (například) mléko z Olmy do Karlových Varů, z mlékárny Stříbro do Opavy, z Kunína do Plzně atd. ÚPLNĚ STEJNÉ MLÉKO...
Lukas B.
14.12.2019 12:39ale:
je pravda, že (podle zprofanovaného Paretova pravidla 80:20) by to chtělo se zaměřit na to podstatné, a to nepodstatné nechat plavat. u nás ale děláme (stát nařizuje a vymáhá) pravý opak. buzerujeme chudé rodiny a důchodce s mizivým nájezdem osobáku každé dva roky STK a eko výpalným při přehlášení, ale tranzitní nákladní dopravu s o dva řády větším ročním nájezdem na kus vozidla a až o šest(!) řádů vyšším účinkem na konstrukci pozemních komunikací řešíme tak nějak laxně (gůglujte wohlerovy křivky a palmer-minerovu hypotézu kumulace poškození, je to původně pro ocel, ale pro "kufr" pozemní komunikace to platí velice analogicky). to, že na to upozorňuje pan Hruška, se kterým v drtivé většině případů nesouhlasím, neznamená, že bychom se nad tím neměli zamýšlet.
Richard Vacek
14.12.2019 15:10 Reaguje na Lukas B.Milan Milan
14.12.2019 13:25Karel Ploranský
15.12.2019 13:41 Reaguje na Milan MilanJá bych řidiče, jejichž vozidlo vykazuje vyšší hladinu exhalací, označil třemi způsoby:
A) řidič auta, u kterého nelze emise rozumným způsobem víc snížit. Taková auta existují a jsou jich tisíce. A osobní auta, na která se takovéto huráakce vždy zaměřují především, z nich tvoří naprosto nevýznamý podíl. Je to kupř. většina traktorů.
B) řidič s autem, které by správně mělo mít emise malé, ale kvůli nějaké závadě to tak není a řidič nemá schopnosti a možnosti to zjistit.
C) řidič kretén, který si vědomě a s cílem ušetřit vybrakoval z auta filtr pevných částic či jiné zařízení určené k čištění spalin. Jsou jich desetitisíce; majitelé myslím tak nejméně čtvrtiny všech dieselů starších než 5 let.
Podle těchto tří kategorií by se měl lišit postih.
U těch posledních by to mělo být okamžité odebrání OTP a pokud to dovolují podmínky v místě odchytu, zabavení klíčků, šup domů pěšky a odtah auta na náklady chyceného kreténa.