https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/neziskove-organizace-lesniku-zemedelcu-a-ochrancu-prirody-novy-web-myslivostudrzitelne.cz-vyvraci-dezinformace-sirene-o
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Neziskové organizace lesníků, zemědělců a ochránců přírody: Nový web myslivostudrzitelne.cz vyvrací dezinformace šířené o novele zákona o myslivosti

11.9.2024
Stejně staré semenáčky dubu uvnitř oplocenky a mimo ni ukazují, že stromy v lese se obnovují, když jsou chráněné před přemnoženou zvěří.
Stejně staré semenáčky dubu uvnitř oplocenky a mimo ni ukazují, že stromy v lese se obnovují, když jsou chráněné před přemnoženou zvěří.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Mediální prostor je v posledních týdnech opět zaplavován články a vystoupeními, které mají zabránit přijetí novely zákona, jež by mohla omezit další nekontrolované šíření spárkaté zvěře.
 
Několik posledních let jsou hlášeny rekordní úlovky, ale i rekordní škody působené zvěří na polních a lesních kulturách, v sadech, ale i zahradách a veřejných prostranstvích měst a obcí. Výrazně narostly i pojistné události v důsledku srážek dopravních prostředků se zvěří. To svědčí o tom, že se situace již vymkla kontrole a potřeba řešení je stále naléhavější. Současná legislativa své možnosti již zjevně vyčerpala.

Proto přichází novela mysliveckého zákona a s ní i odpor hlasité části myslivecké veřejnosti, vedené Českomoravskou mysliveckou jednotou. Její argumenty jsou však postaveny především na mnoho let opakovaných polopravdách, neověřených tvrzeních a na překrucování reality.

Proto skupina vlastnických, profesních a odborných organizací hájících společně veřejný zájem spustila web, který uvádí fakta podložená důkazy a ukazuje, že myslivost lze provozovat udržitelně a vyváženě ve prospěch vlastníků pozemků, návštěvníků lesa i zvěře samotné.

Novela pro zdravou krajinu

V posledních desetiletích se početní stavy zvěře (zejména té spárkaté, jako jsou srnci, jeleni, mufloni, daňci a prasata) dostaly do velké nerovnováhy s krajinou, kterou společně – lidé i živočichové – využíváme. Zvěře je mnohem více, než je nyní pro naši krajinu a pro lesníky a zemědělce v ní hospodařící únosné. Současný systém fungování myslivosti je na mnohých místech České republiky nefunkční a neudržitelný.

Na nutnost změny dlouhodobě upozorňují nejen lesníci, zemědělci, ochránci přírody, pojišťovny, řidiči, ale i řada myslivců, zejména těch, kteří se zároveň podílí na správě lesů a zemědělských pozemků a udržují si tak potřebný nadhled.

Řešení současné neudržitelné situace má přinést novela zákona o myslivosti, kterou právě projednává Poslanecká sněmovna.

Podpora vlastníků, zemědělců, lesníků i ochránců přírody

Za vznikem tohoto webu stojí zástupci sedmi významných neziskových organizací lesníků, zemědělců i ochránců přírody (Asociace soukromého zemědělství, Česká společnost ornitologická, Česká asociace pojišťoven, Český svaz ochránců přírody, Hnutí DUHA, Pro Silva Bohemica, Spolek vlastníků honebních pozemků a Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR), které se dlouhodobě zasazují o modernizaci současného systému, a které ve společné tiskové zprávě vyzvaly poslaneckou sněmovnu k přijetí novely zákona o myslivosti.

Konstruktivní dialog

Záměrem je vytvořit platformu, kde budou shromažďovány podložené informace a zdroje, které jsou pro téma myslivosti klíčové, a které umožní novinářské, odborné i laické veřejnosti snazší orientaci v tomto komplexním tématu. Nechceme kopat další příkopy ve společnosti a zbytečně polarizovat diskuzi, naší snahou je podpořit konstruktivní dialog založený na faktech a pomoci nalézt řešení současné neudržitelné situace. Správně a zodpovědně vykonávaná myslivost je klíčová pro postupné navrácení rovnováhy mezi zvěří a jejím prostředím.

Mýty a fakta

V souvislosti s novelou se rozhořela diskuse, ve které zaznívá (zejména od zástupců Českomoravské myslivecké jednoty) mnoho silně zavádějících informací a nepodložených obav. Ty, ve snaze odvést pozornost od podstaty problému a zabránit jakékoli podstatnější změně, přecházejí až ve strašení a vyhrožování. Naším záměrem je proto upozorňovat na souvislosti, které nedostávají ve veřejné diskusi dostatečný prostor, a vyvracet některé z mýtů, které se kolem novely zákona o myslivosti šíří.

Jaké jsou opravdu škody? Jak to chodí v zahraničí? Jaká je skutečná role vlastníků?

Chcete vědět, jestli opravdu novela způsobí zánik lidové myslivosti? Nebo jaká je situace v okolních zemích, které mají tolik diskutovanou minimální výměru honitby podstatně nižší, než je navrhována u nás, a přesto jsou honitby násobně větší? Jsou škody způsobené zvěří opravdu jen „v desítkách milionů?“ Jaké je reálné postavení naprosté většiny vlastníků půdy při snaze ochránit svůj i veřejný majetek?

Myslivost udržitelně přináší důkazy pro změnu

Na webu myslivostudrzitelne.cz se v sekci „Proč je nutná změna“ dozvíte, proč je třeba současný systém myslivosti změnit. V sekci „Kdo je pro změnu“ kdo a proč potřebu změny systému myslivosti podporuje a v části „Z médií“ pak najdete mediální výstupy, které se týkají současné diskuse o novele zákona o myslivosti. Čas na změnu nastal už dávno, nyní je třeba ji opravdu udělat. Jde o naše životní prostředí a budoucnost.

Asociace soukromého zemědělství
Česká společnost ornitologická
Česká asociace pojišťoven
Český svaz ochránců přírody
Hnutí DUHA
Pro Silva Bohemica
Spolek vlastníků honebních pozemků
Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR


reklama

 
Neziskové organizace lesníků, zemědělců a ochránců přírody

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DA

DAG

11.9.2024 07:35
Tak to mě pobavilo, největší lobbisti k mysliveckému zákonu, kteří sami vypouští spoustu lží budou něco vysvětlovat :)))
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 08:29 Reaguje na DAG
to je vaše věc čemu věříte, ale je zřejmé, že zaintersované skupiny často nevidí přes psa na boudu, tedy jejich profese je zároveň jejich minimem a maximem zároveň neb každá liška chválí svůj ocas. Tedy konzultace s těmi, kdo chápou problematiku ve své šíři a hloubce si zkrátka náhledy "odjinud" obstarají je zásadní.

Jsou tvrdá data a měkká data. Obecně by se dalo říci příčiny a následky. Např. díru do země vidíte na první pohled ale následky. Jedni křičí, kdyť díra v zemi není špatná, máme tohle a tamto a měkká data, podívejte se, co to způsobuje, kolik kapacit bude potřeba a co se zničí.


Odpovědět
Ra

Radek

11.9.2024 08:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Na tom něco bude , ono se to také propisuje do přírody , životního prostředí . Dotovaní (vlastníci něčeho co se vlastnit nedá ) díky dotacím a politice ochranářů začali pěstovat energetické plodiny , díky kterým vytvořili životní prostředí spárkaté zvěři (černé,srnčí,vysoké,dančí) . Ti samí vlastníci teď svádí jejich výsledek chování k životnímu prostředí na myslivce .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.9.2024 18:05 Reaguje na Radek
Pěstování energetických plodin má i další ekologické benefity. Kontaminace spodních vod je asi nejpřínosnější. Inu co je eko nebo bio, vždy škodí přírodě.
Odpovědět
DA

DAG

11.9.2024 08:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jasně, takže ti největší lobbisti, kteří si prosadili zákon v této podobě u ministra, budou nestranně vyvracet "zavádějící informace".
Teď mi poskytněte ta Vaše tvrdá data, která mi ukážou jak se procenticky zvýší odstřel zvěře, když budou menší honitby nebo sedláci budou moci lovit bez vstupu do spolku.
A ukažte mi ta tvrdá data, kolik teda díky tomu přibude myslivců.
Ty spolky v podpisu si prosadily prostě svoje zájmy a navlíkly to na zvýšení odstřelu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.9.2024 17:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Aha, další váše perla. "Tak konzultace s těmi co chápou problematiku myslivosti lépe v celé její šíři". No a to má být Hnutí Duha, ČSOP, ČSO nebo dokonce pojišťovny? Nedejte se vysmát.
jen v tomto článku člověk narazí na kupu nesmyslů.
Samozřejmě nejde o "likvidaci lidové myslivosti" jde o likvidaci spolkové myslivosti. Kolik má asi Hnutí Duha členů? Řekl bych, že jen členů mysliveckých spolků v jednom okrese bude mnohonásobně víc.
Pojišťovny chtějí postupné navrácení rovnováhy mezi zvěří a jejím prostředím. Samozřejmě ať to chce Duha nebo kdokoliv jiný je to zase jen marketinkový výkřik do tmy kterému bohužel mnoho neznalých lidí zatleská. Žádná nerovnováha zvěře a prostředí neexistuje. Existují pouze škody které zvěř a to již tím že žije, způsobuje člověku. Takže přírodu, životní prostředí do toho prosím netahejte. Sami ho poškozujete víc než je zdrávo. Jediné co existuje jen nenávist různých eko..... vůči myslivcům. No a tito eko....chtějí vyvracet " mýty". To už je vrchol troufalosti co si tihle sp..ci dovolí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.9.2024 05:46 Reaguje na DAG
Ano. A to stále čekám na argument od ornitologů jak škodí zvěř ptákům v oblacích a korunách stromů.
Odpovědět
Ra

Radek

11.9.2024 08:26
Zvěře v současné krajině je pouze tolik kolik ji současná krajina uživí .

Smutné na tom je pouze to že těch 7 neziskových organizací to neví .

Jediná nezisková organizace co něco dělá opravdu v přírodě jsou myslivci ,dělají to ve svém volném čase a ze svých prostředků a za darmo . .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 08:33 Reaguje na Radek
asi jich moc neznáte...pak by jste se měl podívat na ČSOP
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.9.2024 18:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano. ČSOP a Duha škodí nejvíce. ČSO na rozdíl od nich má I přínosné programy.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 08:36 Reaguje na Radek
když se podíváte na seznam těch organizací, které jsou uvedeny dole, tak v podstatě všichni jsou praktici...

Asociace soukromého zemědělství
Česká společnost ornitologická
Česká asociace pojišťoven
Český svaz ochránců přírody
Hnutí DUHA
Pro Silva Bohemica
Spolek vlastníků honebních pozemků
Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR
Odpovědět
Ra

Radek

11.9.2024 08:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kolik z těch 7 se podílí na lovu té podle nich přemnožené zvěře . Víte vy vůbec o čem je tady řeč , já jsem také vlastník , jsem také aktivní myslivec , co nejsem je to že nejsem člene ani jedné z těch 7 vykutálených organizací .
Odpovědět
Ra

Radek

11.9.2024 08:42 Reaguje na Radek
členem těch 7 vykutaléných organizací .
Odpovědět
Ra

Radek

11.9.2024 08:55 Reaguje na Radek
Určitě budete i vědět proč členi těch 7 organizací nemají zájem o výkon práva myslivosti ve spolcích co ho vykonávají v jejich působišti .

K prvnímu snížení honební plochy došlo cca2001 , výsledek se dostavil záhy , trofejová zvěř zmizela , nikdo z nových nájemců nelovil zvěř holou , vzrostly stavy zvěře . Kdo stál v té době za snížením plochy , byli to LČR A PROČ , ABY SE SNÍŽILI STAVY ZVĚŘE .

Těchto 7 neziskových organizaci požaduje to samé , k čemu to povede ? povede to ke zvýšení stavů zvěře a proto to myslivci odmítají .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 11:12 Reaguje na Radek
lovit trofejní zvěř? paroháčů je tu dost :-)
snažit se pěstovat trofejní zvěř je spíš úchylka.

Podle mne je ten zákon dobrý, ale je potřeba zlepšit organizaci a to ten zákon neobsahuje...Myslivecká jednota mluví o voze, ministerstvo o voze. V zásadě se ukazují strukturální problémy a rozdělenost sektoru zemědělství a myslivectví, neb s lesy zemědělci asi problém mít nebudou.
To, co je spojuje, je to, že přemnožená zvěř likviduje stromky i zemědělské plodiny... asi jim došla trpělivost s " trofejními" myslivci.

Odpovědět
JS

Jarek Schindler

11.9.2024 12:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Aha, tak snaha o vyvážený poměr pohlaví a vyváženost mezi jednotlivými věkovými třídami zvěře je úchylka? Od kdy? Jestli to nevíte tak kvalita trofeje ( síla) je nejen znakem dobrého chovu a tedy dobré péče o zvěř ale ukazuje to primárně i na stav zvěře v prostředí a na působení zvěře na prostředí. U přemnožené zvěře se kvalita ( síla trofeje) snižuje. No a u nás se nesnižuje. Co to asi znamená?
No a myslivecká jednota mluví i podle vás o voze. Kdopak asi mluví o té koze? Že by ti různí ochranáři co se sami mezi sebou nejsou schopni domluvit jestli se loví zvěře málo nebo je špatně, že se vůbec zvěř loví? Nejdříve si ujasněte tuhle otázku a teprve potom mluvte k věcem o kterých evidentně moc nevíte. Bohužel je to vaše právo.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 12:53 Reaguje na Jarek Schindler
jedno souvisí s druhým...problémy Myslivecké jednoty se zobrazují v její práci.
To ale není o tom zákonu, problémy ve své organizaci má řešit vedení a přijímat opatření. Zákon může reflektovat i velkou roztříštěnost zájmových skupin v honitbách.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 12:57 Reaguje na Jaroslav Řezáč
snížením rozlohy honiteb se kupodivu spíše sníží počet zvěře, která migruje a tedy se zlepší dohled.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.9.2024 18:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Toto moudro ( naprostý nesmysl) jste někde vyčetl( Mohu znát autora?) nebo je to zase jen výtvor vašeho popleteného mozečku?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.9.2024 18:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Co to tu plácáte za nesmysly člověče nešťastná. Reagoval jsem na ten váš blud, že : lovit trofejní zvěř? paroháčů je tu dost :-)
snažit se pěstovat trofejní zvěř je spíš úchylka.
Tak mluvte a tomto a tom co jsem vám k tomu napsal a netahejte do to další absolutně nesouvisející věci. Proč do toho taháte ČMMJ. Tady jsou alespoň vidět ty vaše "odborné" vědomosti. Vy snad nevíte, že ČMMJ nemá s praktickým lovem nic společného? Problémy ˇMmmj jsou problémy organizace a jejich členů a jen naprosto neznalý týpek je schopen je použít proti zvěři.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 10:45 Reaguje na Radek
7 organizací je dostatečný reprezentující vzorek, jsou tam zemědělci i sdružení vlastníků lesů, takže se skoro divím, že ještě více nespolupracují.

V zásadě jsou to organizace jako Česká společnost ornitologická
Česká asociace pojišťoven
Český svaz ochránců přírody
Hnutí DUHA
SLOUŽÍ jako mediátor znesvářených stran, zkrátka takový tmel.
Zajímavé je, že je tam spolek vlastníků honebních pozemků...




Odpovědět
DA

DAG

11.9.2024 12:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Hnutí DUHA tmel, to jste mě rozesmál. Za měsíc si se SVOLočí budou rvát vlasy kvůli douglasce.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.9.2024 10:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Zvláš ty pojišťovny jsou zajímavé. Podle policejní statistiky klesl počet srážek se zvěří mezi roky 2020 až 2023 o 3 %. Proč se tedy tvrdí, že srážek neustále přibývá?
Odpovědět
DA

DAG

11.9.2024 09:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Praktici? DUHA už v ČR poď.. co mohla. Stýblova jediná zábava je kopat do myslivců. Asociace pojištoven si jen chrání kšeft s dodatkem, že přibývá srážek se zvěří, aby ne, když nová auta jsou tichá, každý jezdí rychleji a v každém baráku jsou už tři auta. Svoloč chce vlastní honitby pro hrabátka a novodobou šlechtu.
Takže vy si taky věřte čemu chcete, ale vy jste ten co hloupě chválí liščí ocas a ještě naivně cizí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 10:57 Reaguje na DAG
napadlo vás, že ty ožrané stromky taky někdo pojišťuje?
Zvyk je železná košile a někdo by nechtěl měnit nic, ale něco se udít zkrátka musí.
těch 7 organizací je dost reprezentující určitý názor ve své šíři svých agend, na kterým se nejspíš shodli.

Odpovědět
DA

DAG

11.9.2024 12:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vyjmenuji Vám jiné organizace, jak zemědělské, tak lesnické, které se zákonem nesouhlasí. Dokonce se snižováním výměry nesouhlasí LFD ČZU v Praze nebo dokonce vědecký VÚLHM. Takže nějakých 7 lobbistických organizací mě rozhodně neohromí.
Teď si běžte na odkaz v článku a do odkazů z médií a podívejte se na ten konstruktivní dialog.
Dlouhodobě zde píšu, že je třeba změnit plánování lovu zvěře a dát k tomu myslivcům podmínky a mít na ně bič. Stejně tak jaké prostředky a možnosti mají vlastníci. Stejně jako jsem kritik myslivců a ČMMJ.
Je vidět, že boj je prostě ideový a Vy jako panelákový ochránce nerozumějící myslivosti se prostě přikloňujete ke stejně panelákovým ochráncům přírody.
Jinak o pojišťování stromků proti okusu slyším poprvé. Dejte sem odkaz na majetek který spravuji se mi to bude hodit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 14:26 Reaguje na DAG
to taky jde rozdělit i jinak na teoretiky a praktiky.
Obecně se mi chce věřit těm, kteří se v tom terénu pohybují než těm, kteří se o tom učí na "škole".

mi to tak nějak připadá, že Myslivecká jednota funguje jako organizace, která poskytuje členům nějaké služby ale jejich vliv na vedení honiteb a personálie moc velký není, tedy systém, systematičnost.
Odpovědět
DA

DAG

11.9.2024 14:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ČMMJ nemá na myslivecké spolky žádný vliv. Dost jim to vadí. Já naopak říkám: Vybudujte si vliv poctivou prací s komunikací se spolky.

Nicméně nazvat vědce a akademiky jako teoretiky? Studoval jste lesárnu? Jestli jsou někde praktici, tak právě tam. Navíc proti novele se vyhrazují i vlastníci půdy a lesů. A jsou to významné organizace.
Duhu, ČSO, ČSOP rozhodně za praktiky nepovažuji.
Pojištění pěkný, ale není na okus. Je na ho... Jediné, proti čemu Vás ochrání je vichřice a požár. Takže zbytečné to platit.
Školky je jiná věc, ale to snad nepovažujete za les.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 14:28 Reaguje na DAG
PGRLF spustí během léta dva programy podpory pojištění pro oblast lesního hospodářství

od senfeldova@pgrlf.cz | Čvc 1, 2024

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s., otevře v pondělí 15. července 2024 příjem žádostí do programu Pojištění lesních porostů a ve čtvrtek 1. srpna 2024 příjem žádostí do titulu Pojištění produkce lesních školek. U program Pojištění lesních porostů se...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.9.2024 14:33 Reaguje na DAG
Česká pojišťovna a.s. - Pojištění lesů
Česká pojišťovna a.s. - Pojištění lesů

Poslední aktualizace: 5. 8. 2020

Základní údaje
Poskytovatel Česká pojišťovna a.s.
Segment Firmy
Pojištění lesů a lesních školek

Co získáte
- Komplexní ochranu před širokým spektrem rizik ohrožujících lesní porosty a školky
- Možnost připojištění nákladů na vytěžení a zalesnění po pojistné události, která postihla lesní porosty
- Pojištění všech druhů lesního sadebního materiálu
- Možnost čerpání až 30% státní podpory na uhrazené pojistné za pojištění lesních školek
- Finanční stabilitu v případě pojistných událostí

Rozsah pojištění
Pojištění lesních porostů
Pojistit lze:
- Lesy hospodářské
- Lesy ochranné
- Lesy příměstské a rekreační
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.9.2024 05:59 Reaguje na DAG
Mám rád Bláhu, Stýbla, Vermouzska. Jsou to zhmotnělé důkazy o deviaci ekologistických struktur.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.9.2024 05:52 Reaguje na Radek
Omyl. Zvěře je teoreticky silný podstav, jelikož se neustále snaží dorovnat stavy. Naopak pokud by bylo zvěře více, začali by působit samoregulační stavy.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist