Jarmila Johnová, Petra Lukešová, Tereza Vohryzková, Miroslav Trejtnar: Otevřený dopis 1. náměstkovi primátora hl. m. Prahy Rudolfu Blažkovi, radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi a řediteli odboru dopravy Janu Heroudkovi
v nedávné době jsme zaznamenali zrušení několika přechodů pro chodce v Praze. Již dříve přitom naše sdružení opakovaně vyjádřila obavy ze zhoršování podmínek pro pěší dopravu i nesouhlas s rušením přechodů bez jakékoli náhrady. Předpokládáme, že se jedná o snahu vyhovět nátlaku ministerstva dopravy, jež požaduje uvést všechny stávající přechody pro chodce do stavu, který by odpovídal předpisům. Cestu pouhého rušení přechodů bez jakékoli snahy o kompenzaci však považujeme za zásadní ohrožení bezpečnosti chodců (z nichž nejohroženější jsou děti a osoby s omezenými možnostmi pohybu a orientace) a zhoršení podmínek pro pěší dopravu vůbec.
Před několika lety došlo již k jedné vlně rušení přechodů pro chodce, kdy jich v centru zmizelo bez náhrady téměř pět desítek. V únoru letošního roku jsme se obrátili s dotazem na odbor dopravy MHMP a dopisem na pana radního Šteinera a vyjádřili jsme obavy, že bude tento trend pokračovat. Z obou stran se nám dostalo povzbuzení, že nic podobného pražský magistrát nechystá a o případném rušení nás předem vyrozumí. Ve svých dopisech jsme žádali, aby bylo v případě úmyslu rušit přechod svoláno místní šetření, k němuž by byli přizváni zástupci občanů, školských a zdravotnických zařízení a občanská sdružení, jež se zabývají bezpečností dopravy, úpravou veřejných prostranství nebo vztahy mezi životním prostředím a dopravou.
S politováním musíme konstatovat, že se tak nestalo. Přechody jsou rušeny, aniž by magistrát cokoli konzultoval s občany, školami, zdravotnickými zařízeními či zástupci občanských sdružení z blízkého okolí. Děje se tak nekoncepčně, bez ohledu na pěší vazby, bez snahy o jakékoli kompenzace (úprava umožňující zachování přechodu, zřizování míst pro přecházení, snížení rychlosti vozidel, systémové řešení vzniklých bariér a nově vznikajících omezení pro chodce, koncepční řešení do budoucnosti apod.). K našemu překvapení byly zrušeny přechody dokonce i v místech, kde mezi kolejištěm tramvají a chodníkem zbývají 3 m vozovky, a kde OD MHMP slíbil přechody ponechat.
Rušené přechody se vyskytují i v oblastech s hustým pěším provozem – v blízkosti škol, parků či důležitých tramvajových zastávek. Jsou mezi nimi i přechody, které byly potvrzeny, upraveny nebo dokonce nově vytvořeny v rámci projektu Bezpečné cesty do školy, tedy ve spolupráci s OD MHMP. Na jiných místech představuje zrušený přechod jedinou možnost relativně bezbariérového překonání komunikace a současný stav bez jakéhokoli kompenzačního opatření vytváří životu nebezpečné situace pro chodce včetně dětí a rodičů s kočárky.
Zvolený postup naplňování litery vyhlášky považujeme za alarmující a z našeho pohledu zásadně poškozující deklarovanou snahu města podporovat chůzi jako zdravý a k městu šetrný způsob dopravy. Praktiky rušení přechodů pro chodce navíc znehodnocují a v některých případech dokonce ruší výsledky společného programu Prahy a o.s. Pražské matky a Oživení - Bezpečné cesty do školy i další společné aktivity MHMP a občanských iniciativ (jako je tzv. Pěší skupina, pracovní skupina BESIP a další) a v očích spoluobčanů tyto naše společné snahy diskreditují. Rušení přechodů nepokládají za vhodné ani některé MČ (např. Praha 2 a 7), které se obávají zhoršení bezpečnosti pro chodce.
Proto chceme najít způsob, jak nastalou situaci řešit.
Žádáme vás tedy, abyste:
1. ihned zastavili proces rušení přechodů pro chodce, dokud nebude nalezen vhodný způsob řešení nastalé situace rozporu mezi stávajícím stavem přechodů a vyhláškou;
2. pokusili se znovu vyjednat s ministerstvem dopravy změnu vyhlášky č. 30/2001 Sb., která by umožnila jiné, ale zároveň bezpečné a koncepční řešení přechodů v pražských podmínkách;
3. začali neprodleně se zaváděním kompenzačních opatření v místě již zrušených přechodů, a to ve spolupráci s dotčenými městskými částmi, popř. ve spolupráci s občanskými iniciativami v rámci pracovních skupin MHMP.
4. zveřejnili seznam zrušených přechodů i přechodů pro chodce určených ke zrušení a vytvořili pro každý z přechodů návrh adekvátního řešení.
Nabízíme spolupráci při hledání východiska ze současné složité situace a očekáváme, že nám sdělíte termín schůzky, na níž bychom se mohli společně nad uvedenými problémy zamyslet a navrhnout postup řešení. Podle našeho názoru by bylo vhodné například svolat k tomuto tématu pracovní skupinu BESIP, jíž byste se osobně zúčastnili.
Věříme, že se s námi budete všemi způsoby snažit zvýšit bezpečnost i kvalitu pěší dopravy a podpoříte úsilí zastavit trend dalšího zhoršování podmínek pro nejohroženější účastníky provozu.
S pozdravem
Jarmila Johnová o.s. Pražské matky Pelléova 7, 160 00 Praha 6 Tel.: 721 761 474
Petra Lukešová o.s. Oživení Pelléova 7, 160 00 Praha 6 Tel.: 776 769 331
Tereza Vohryzková o.s. Auto*mat Lublaňská 18, 120 00 Praha 2 Tel.: 777 235 079
Miroslav Trejtnar Iniciativa www.prechody.cz Tel.: 603 490 918
V Praze dne 27. 4. 2009
(Jedná se pouze o ukázky. Podle našich zdrojů se odhaduje zrušení cca 700 z 900 přechodů přes tramvajové těleso, přesný počet rušených přechodů nám dosud není znám, protože jej magistrát nezveřejnil.)
Praha 3
- křižovatka nám. J. z Poděbrad, Milešovská a Řípská
- přechod na křižovatce Vinohradská a Radhošťská
Oba přechody jsou odbroušené a zatřené černou barvou, akce proběhla během února 2009. Jedná se o oblast s charakterem pěší zóny, v okolí je několik škol, parky, hřiště, je zde velká frekvence chodců, měla by zde být proto např. snížena rychlost na 30 km/h. Děje se však pravý opak. V zájmu zrychlení jízdy automobilů jsou odstraňovány přechody, které se nacházejí/ly blízko sebe právě z toho důvodu, že se zde pohybuje hodně chodců. Nám. Jiřího z Poděbrad je špatným příkladem toho, jak jsou v Praze chodci často šikanováni. Na rozlehlém náměstí je pouze jeden přechod přes Vinohradskou třídu na tramvajovou zastávku. Z dolní části náměstí pod křižovatkou nelze vůbec přejít do Čechových sadů. Všechny rohy křižovatky Vinohradská x Slavíkova jsou obestavěny zábradlím, takže chodci jsou nuceni přecházet křižovatku podchodem a překonat dvoje schody, nebo se nebezpečně pohybovat ve vozovce podél zábradlí. Pro handicapované spoluobčany a maminky s kočárkem to je nepřekonatelná překážka. Za zrušené přechody není žádná náhrada, přechody, které zde byly ponechány, nejsou nijak zdokonaleny, chybí vertikální značení, zebra je sotva znatelná – viz foto.
Praha 2
V MČ Praha 2 se dosud ruší „jen“ přechody na vybrané síti MHMP. OD této MČ odolává zatím tlaku na rušení přechodů a drží se zásady vymazávat pouze přechody na tramvajovém tělesu s tím, že do budoucna vyřeší přechody přijatelným způsobem, jako např. na Francouzské, kde bude posunuta zastávka a bude vytvořen ostrůvek, takže se přechod zkrátí a bude bezpečný. Bude se tedy snažit ponechat zebru všude tam, kde mezi tramvajovým tělesem a chodníkem zbývá alespoň 3 m vozovky.
Praha 7
MHMP na Praze 7 zrušilo již přechod na komunikacích ve své správě:
- Partyzánská - Na Zátorách
ODO MČ Praha 7 se obává dopadu zrušení přechodů na bezpečnost chodců a uvádí, že bude nuceno zrušit následujících 16 přechodů:
- Dukelských hrdinů - Heřmanova
- Dělnická - Na Maninách
- Dělnická - V háji
- Komunardů u Tusarové
- Komunardů u U průhonu
- Plynární – Jankovcova
- Komunardů - u Ortenova náměstí
- Plynární – Jablonského
- Plynární – Rajská
- Na zátorách – Partyzánská
- Milady Horákové u Fr. Křížka
- Milady Horákové u Ovenecké
- Milady Horákové u Letenského náměstí
- Milady Horákové u Kamenické
- Milady Horákové u Haškové
- Milady Horákové u Veverkové
Praha 10
- ul. Švehlova, poblíž Vladycké
- jeden ze dvou přechodů na nástupní ostrůvek tramvaje Nádraží Strašnice
reklama
autoři jsou zástupci občanských sdružení zabývajících se kvalitou dopravy v Praze