https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otevreny-dopis-1-namestkovi-primatora-hl-m-prahy-rudolfu-blazkovi-radnimu-pro-dopravu-radovanu-steinerovi-a-rediteli-odboru
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jarmila Johnová, Petra Lukešová, Tereza Vohryzková, Miroslav Trejtnar: Otevřený dopis 1. náměstkovi primátora hl. m. Prahy Rudolfu Blažkovi, radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi a řediteli odboru dopravy Janu Heroudkovi

30.4.2009
Vážený pane náměstku, pane radní a pane řediteli,
 

v nedávné době jsme zaznamenali zrušení několika přechodů pro chodce v Praze. Již dříve přitom naše sdružení opakovaně vyjádřila obavy ze zhoršování podmínek pro pěší dopravu i nesouhlas s rušením přechodů bez jakékoli náhrady. Předpokládáme, že se jedná o snahu vyhovět nátlaku ministerstva dopravy, jež požaduje uvést všechny stávající přechody pro chodce do stavu, který by odpovídal předpisům. Cestu pouhého rušení přechodů bez jakékoli snahy o kompenzaci však považujeme za zásadní ohrožení bezpečnosti chodců (z nichž nejohroženější jsou děti a osoby s omezenými možnostmi pohybu a orientace) a zhoršení podmínek pro pěší dopravu vůbec.

Před několika lety došlo již k jedné vlně rušení přechodů pro chodce, kdy jich v centru zmizelo bez náhrady téměř pět desítek. V únoru letošního roku jsme se obrátili s dotazem na odbor dopravy MHMP a dopisem na pana radního Šteinera a vyjádřili jsme obavy, že bude tento trend pokračovat. Z obou stran se nám dostalo povzbuzení, že nic podobného pražský magistrát nechystá a o případném rušení nás předem vyrozumí. Ve svých dopisech jsme žádali, aby bylo v případě úmyslu rušit přechod svoláno místní šetření, k němuž by byli přizváni zástupci občanů, školských a zdravotnických zařízení a občanská sdružení, jež se zabývají bezpečností dopravy, úpravou veřejných prostranství nebo vztahy mezi životním prostředím a dopravou.

S politováním musíme konstatovat, že se tak nestalo. Přechody jsou rušeny, aniž by magistrát cokoli konzultoval s občany, školami, zdravotnickými zařízeními či zástupci občanských sdružení z blízkého okolí. Děje se tak nekoncepčně, bez ohledu na pěší vazby, bez snahy o jakékoli kompenzace (úprava umožňující zachování přechodu, zřizování míst pro přecházení, snížení rychlosti vozidel, systémové řešení vzniklých bariér a nově vznikajících omezení pro chodce, koncepční řešení do budoucnosti apod.). K našemu překvapení byly zrušeny přechody dokonce i v místech, kde mezi kolejištěm tramvají a chodníkem zbývají 3 m vozovky, a kde OD MHMP slíbil přechody ponechat.

Rušené přechody se vyskytují i v oblastech s hustým pěším provozem – v blízkosti škol, parků či důležitých tramvajových zastávek. Jsou mezi nimi i přechody, které byly potvrzeny, upraveny nebo dokonce nově vytvořeny v rámci projektu Bezpečné cesty do školy, tedy ve spolupráci s OD MHMP. Na jiných místech představuje zrušený přechod jedinou možnost relativně bezbariérového překonání komunikace a současný stav bez jakéhokoli kompenzačního opatření vytváří životu nebezpečné situace pro chodce včetně dětí a rodičů s kočárky.

Zvolený postup naplňování litery vyhlášky považujeme za alarmující a z našeho pohledu zásadně poškozující deklarovanou snahu města podporovat chůzi jako zdravý a k městu šetrný způsob dopravy. Praktiky rušení přechodů pro chodce navíc znehodnocují a v některých případech dokonce ruší výsledky společného programu Prahy a o.s. Pražské matky a Oživení - Bezpečné cesty do školy i další společné aktivity MHMP a občanských iniciativ (jako je tzv. Pěší skupina, pracovní skupina BESIP a další) a v očích spoluobčanů tyto naše společné snahy diskreditují. Rušení přechodů nepokládají za vhodné ani některé MČ (např. Praha 2 a 7), které se obávají zhoršení bezpečnosti pro chodce.

Proto chceme najít způsob, jak nastalou situaci řešit.

Žádáme vás tedy, abyste:

1. ihned zastavili proces rušení přechodů pro chodce, dokud nebude nalezen vhodný způsob řešení nastalé situace rozporu mezi stávajícím stavem přechodů a vyhláškou;

2. pokusili se znovu vyjednat s ministerstvem dopravy změnu vyhlášky č. 30/2001 Sb., která by umožnila jiné, ale zároveň bezpečné a koncepční řešení přechodů v pražských podmínkách;

3. začali neprodleně se zaváděním kompenzačních opatření v místě již zrušených přechodů, a to ve spolupráci s dotčenými městskými částmi, popř. ve spolupráci s občanskými iniciativami v rámci pracovních skupin MHMP.

4. zveřejnili seznam zrušených přechodů i přechodů pro chodce určených ke zrušení a vytvořili pro každý z přechodů návrh adekvátního řešení.

Nabízíme spolupráci při hledání východiska ze současné složité situace a očekáváme, že nám sdělíte termín schůzky, na níž bychom se mohli společně nad uvedenými problémy zamyslet a navrhnout postup řešení. Podle našeho názoru by bylo vhodné například svolat k tomuto tématu pracovní skupinu BESIP, jíž byste se osobně zúčastnili.

Věříme, že se s námi budete všemi způsoby snažit zvýšit bezpečnost i kvalitu pěší dopravy a podpoříte úsilí zastavit trend dalšího zhoršování podmínek pro nejohroženější účastníky provozu.

S pozdravem

Jarmila Johnová o.s. Pražské matky Pelléova 7, 160 00 Praha 6 Tel.: 721 761 474

Petra Lukešová o.s. Oživení Pelléova 7, 160 00 Praha 6 Tel.: 776 769 331

Tereza Vohryzková o.s. Auto*mat Lublaňská 18, 120 00 Praha 2 Tel.: 777 235 079

Miroslav Trejtnar Iniciativa www.prechody.cz Tel.: 603 490 918

V Praze dne 27. 4. 2009

Příloha: Příklady přechodů pro chodce rušených v Praze bez náhrady

(Jedná se pouze o ukázky. Podle našich zdrojů se odhaduje zrušení cca 700 z 900 přechodů přes tramvajové těleso, přesný počet rušených přechodů nám dosud není znám, protože jej magistrát nezveřejnil.)

Praha 3

  • křižovatka nám. J. z Poděbrad, Milešovská a Řípská
  • přechod na křižovatce Vinohradská a Radhošťská

Oba přechody jsou odbroušené a zatřené černou barvou, akce proběhla během února 2009. Jedná se o oblast s charakterem pěší zóny, v okolí je několik škol, parky, hřiště, je zde velká frekvence chodců, měla by zde být proto např. snížena rychlost na 30 km/h. Děje se však pravý opak. V zájmu zrychlení jízdy automobilů jsou odstraňovány přechody, které se nacházejí/ly blízko sebe právě z toho důvodu, že se zde pohybuje hodně chodců. Nám. Jiřího z Poděbrad je špatným příkladem toho, jak jsou v Praze chodci často šikanováni. Na rozlehlém náměstí je pouze jeden přechod přes Vinohradskou třídu na tramvajovou zastávku. Z dolní části náměstí pod křižovatkou nelze vůbec přejít do Čechových sadů. Všechny rohy křižovatky Vinohradská x Slavíkova jsou obestavěny zábradlím, takže chodci jsou nuceni přecházet křižovatku podchodem a překonat dvoje schody, nebo se nebezpečně pohybovat ve vozovce podél zábradlí. Pro handicapované spoluobčany a maminky s kočárkem to je nepřekonatelná překážka. Za zrušené přechody není žádná náhrada, přechody, které zde byly ponechány, nejsou nijak zdokonaleny, chybí vertikální značení, zebra je sotva znatelná – viz foto.

Praha 2

V MČ Praha 2 se dosud ruší „jen“ přechody na vybrané síti MHMP. OD této MČ odolává zatím tlaku na rušení přechodů a drží se zásady vymazávat pouze přechody na tramvajovém tělesu s tím, že do budoucna vyřeší přechody přijatelným způsobem, jako např. na Francouzské, kde bude posunuta zastávka a bude vytvořen ostrůvek, takže se přechod zkrátí a bude bezpečný. Bude se tedy snažit ponechat zebru všude tam, kde mezi tramvajovým tělesem a chodníkem zbývá alespoň 3 m vozovky.

Praha 7

MHMP na Praze 7 zrušilo již přechod na komunikacích ve své správě:

  • Partyzánská - Na Zátorách

ODO MČ Praha 7 se obává dopadu zrušení přechodů na bezpečnost chodců a uvádí, že bude nuceno zrušit následujících 16 přechodů:

  • Dukelských hrdinů - Heřmanova 
  • Dělnická - Na Maninách
  • Dělnická - V háji
  • Komunardů u Tusarové
  • Komunardů u U průhonu
  • Plynární – Jankovcova
  • Komunardů - u Ortenova náměstí
  • Plynární – Jablonského
  • Plynární – Rajská
  • Na zátorách – Partyzánská
  • Milady Horákové u Fr. Křížka
  • Milady Horákové u Ovenecké
  • Milady Horákové u Letenského náměstí
  • Milady Horákové u Kamenické 
  • Milady Horákové u Haškové
  • Milady Horákové u Veverkové

Praha 10

  • ul. Švehlova, poblíž Vladycké
  • jeden ze dvou přechodů na nástupní ostrůvek tramvaje Nádraží Strašnice

reklama

 
Jarmila Johnová, Petra Lukešová, Tereza Vohryzková, Miroslav Trejtnar
autoři jsou zástupci občanských sdružení zabývajících se kvalitou dopravy v Praze
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist