https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/paveln-franc-transformace-energetiky-a-modernizacni-fond-se-v-cesku-rozjizdi-podivne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Franc: Transformace energetiky a Modernizační fond se v Česku rozjíždí podivně

29.11.2021
Vedle celkové transformace ekonomiky je dnes velmi aktuálním tématem transformace energetiky a zejména její souvislost s Modernizačním fondem EU, který je financován výnosy z emisních povolenek. To je více než 280 miliard korun na 10 let. Dnes vidíme, že asi 250 firem, které za povolenky platí nejvíc a které dostávaly spoustu povolenek od státu zcela zdarma, si dobře pohlídalo, aby právě ony byly z Modernizačního fondu přednostně a bezprostředně financovány.
 
Obáváme se tedy, že míra efektivity investic z Modernizačního fondu může být velmi nízká, protože soutěž nebude otevřená všem subjektům, které by se chtěly o peníze ucházet. Má totiž vzniknout samostatná “kapsa” s penězi na obnovitelné zdroje pro velké a samostatná pro malé hráče. A tato kapsa pro malé hráče je menší.

Že ceny porostou se samozřejmě vědělo

Ceny povolenek ovšem závratně stoupají a podle mého názoru je směšné, jak se dnes všichni diví. Plynárenský sektor vydává zprávy, jak je šokován, ale o tom, že ceny povolenek stoupnou, museli vědět, když jsme o tom věděli i my. Když se někdo v této oblasti pohybuje dlouho, tak ví, jaký bude mít nastávající situace průběh.

Před pěti lety se mělo za to, že povolenky jsou k ničemu. Ale od té doby nastala očekávaná změna. Teplárny měly být víc proaktivní, měly něco dělat. Teď se jim to vrací, přestože dostávají přednostní přístup k výnosům z prodeje povolenek. Takto by se to nemělo dělat, to neměl být cíl. I proto jsme pozadu v transformaci.

Modernizace pro uhlobarony

Co se týká přímo praxe využívání Modernizačního fondu, rozjel se v českých podmínkách velmi podivně. Jeho část, kde je nejvíc peněz, byla otevřena jen na kraťoučké období dvou měsíců, od listopadu 2020 do ledna 2021, jako tzv. předregistrační výzva. Kdo se nepřihlásil s projektem, nemohl do dalšího kola. Věděla o tom jen velice úzká skupina podnikatelů, samozřejmě ČEZ a uhelné firmy.

Naší úlohou ve Frank Bold bylo intenzivně informovat všechny naše klienty i další potenciální zájemce a pomoci jim s registrací, aby vůbec měli šanci se zapojit. Proteklo přes nás kolem 1000 přihlášek různých projektů. Tím byl Státní fond životního prostředí nemile zaskočen. To nebylo zamýšleno. Nevěděli, co s tím, a vydávali různá rozporuplná prohlášení. Nakonec to přece jen nastavili tak, aby preferenční zacházení dostaly firmy, které jsou největšími původci znečištění.

Do detailních podmínek výzev Evropská komise nemluvila. Ostatním uchazečům bylo tedy řečeno, že se mají hlásit později, protože příležitostí bude dost. Ale přesné podmínky dalších dotačních titulů nejsou jasné. Míra nejistoty je obrovská.

Chybí plán

Jestli něco dělá státní aparát v Česku špatně, pak je to tato netransparentní, chaotická a nekoncepční příprava dotačních kol. Žádný strategický plán energetické transformace neexistuje. Na první pohled je vidět, jak státní aparát reaguje na spoustu vlivů ze všech stran; čím větší firma, tím větší vliv. Podle toho to pak vypadá. Sledujeme kalné české vody, kde mezi sebou bojují zájmové skupiny, které se chovají jako smečky připravené urvat pro sebe co mohou, bez ohledu na celek. To je, řekl bych, zoufalství české společnosti. Tahle praxe z 90. let a dob ještě dávnějších se ve společnosti dlouhodobě propisuje.

Nakonec to vidíme, když přijde taková rána jako covid. Nejvíce proinvestovaných peněz v EU, největší dluhy, nejdéle zavřené školy a nejvíc mrtvých. Státní správa je v dezolátním stavu. Je neefektivní a nikdo ji nereformuje. Státní aparát není zvyklý sloužit veřejnému zájmu a být prospěšný lidem a podnikům. To se musí změnit, jinak se nikam neposuneme.


reklama

 
foto - Franc Pavel
Pavel Franc
Autor je advokát a ředitel expertní skupiny Frank Bold, kde zodpovídá také za její obsahovou náplň, strategii a rozvoj.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (51)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

29.11.2021 08:36
To je zajímavé, kolik se najednou vyrojilo podobných pobitevních generálů, kteří přesně věděli, jak cena povolenek poroste. Poprosil bych tedy autora tohoto článku o odkaz na nějaký minimálně dva roky starý článek, ve kterém on nebo jeho organizace předpovídala v roce 2021 cenu emisní povolenky přes 70 €/MWh.
Ve skutečnosti se totiž běžně předpokládala cena emisní povolenky v roce 2021 kolem 30 €, do roku 2030 měla vzrůst na 60 €, a za hranici, která vytlačí uhelné elektrárny z trhu a zajistí snižování emisí v souladu s Pařížskou dohodou, se považovala cena povolenky na úrovni 50 €.
Odpovědět
ms

1.12.2021 00:45 Reaguje na Emil Novák
Ctěný advokát mluví pořád o jednom: o dotacích na investice a ještě lépe o dotacích na provoz. Takže žádná ekonomická kritérie, jen politicko-zelený nátlak. A pak v tomto tvrdě regulovaném prostředí se Evropská komise odváží tvrdit, že povolenky jsou tržním nástrojem - jako kdyby nerozhodovala o jejich objemu a tedy i ceně. Jsem si jist, že také špičkoví politici v Bruselu mají do povolenek nainvestováno. A když koupili za 10-15 eur, dneska jsou za vodou. Protože se uvažuje nad blokací s tím, že cena povolenek nesmí klesnout pod 60 eur. Aby spekulanti nad tímto Komisí vydaným cenným papírem mohli už jenom jásat. Skutečností je, že každé euro navíc v ceně povolenky znamená navíc až euro navíc v ceně elektřiny za MWh. Takže emisní povolenky, jež už zcela ztratily jakoukoli podobu s tlakem na ekologizaci energetických zdrojů, jsou skvělým nástrojem individualizace výnosů a socializace nákladů. Celý Green Deal není nic jiného než brutální scénář přerozdělení zisků ve prospěch zelených orligarchů a jejich stoupenců. Ovšem za pár let zbídačená Evropa zmítaná obrovskými sociálními a asi i nacionálními konflikty nebude žádným pěkným místem pro život. Jestli si to politici neumí analyzovat paralelami v historii, tak ztratili pud sebezáchovy.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2021 09:10
Co se v EU udělá je záležitostí Německa a Francie, zejména po brexitu.

Kabinetní politika EK potom říká vazalům, kam ČR bezesporu náleží, co je čeká a taky, aby se na to přichystali.
Problém je , že nebyla definována evropská energetická strategie a rozpracovány doslova operační plány společného koordinovaného postupu všech unijních zemí na odklonu od fosilních paliv.
Jsou vytyčována ideologická hesla a nikoho nezajímá, jak se s nimi má srovnat realita. Odborníci byli vystřídáni doslova ideovými magory.

Výsledky jsou na světě , unijní domácnosti pod energetickou cenovou smrští pláčou a hubu jim zavřeme energetickými žebračenkami.
Tohle prostě nemůže dopadnout dobře a stav popsaný autorem " Jestli něco dělá státní aparát v Česku špatně, pak je to tato netransparentní, chaotická a nekoncepční příprava dotačních kol. Žádný strategický plán energetické transformace neexistuje." , lze směle vztáhnout i na existující poměry na poli celé energetiky v EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 14:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Problém je , že nebyla definována evropská energetická strategie a rozpracovány doslova operační plány společného koordinovaného postupu všech unijních zemí na odklonu od fosilních paliv.

Vy první (a svámi tisíce dalších) byste ječeli jak šílení, že tohle je ta "buzerace z Bruseli", že my jsme v pozici votroků atd. atd. atd. a že si nenecháme kecat do energetiky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2021 15:08 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste celý vy. Než byste přijal současnou skutečnost a zamyslel se (což je asi problém), utečete od tématu a vyžíváte se popisováním osobních vlastností protějšku.

Zcela na vás padá biblické podobenství "Nejspíš vyjmi břevno z oka svého, abys prohlédnul a vyňal třísku z oka svého bližního".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 16:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vaše "skutečnost" je stálá kritika bez toho, že byste napsal, jak to dělat lépe.
Navíc EU kritizujete že nedělá to, co v dalším příspěvku uvádíte za nechutný "superstát" a "eurosajuz".
Jednou chcete z EU vystupovat, podruhé voláte po celounijní koncepci. Tak co vlastně chcete??
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2021 17:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Aby pan Hanzl začal myslet a teprve potom mluvit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 18:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zkuste vysvětlit, co vlastně chcete a jak by se to mělo dělat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2021 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Všechno víte sám nejlépe, tak tady máte job :
Umíte postavit jaderný reaktor na uran, který se vejde do 12 stop dlouhé a 18 stop široké (4 x 6 metrů) rakety?

Dokážete práci dokončit do konce desetiletí?
Pokud ano, NASA a americké ministerstvo energetiky by se s vámi rádi seznámily ! Celý článek najdete na Live Science

/vy přece víte všechno/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 09:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Stále se jen kroutíte jak had šedý, šupinatý.
Napište, jestli máme teda být členy EU a tím plnit i povinnosti, když čerpáme výhody, nebo jestli máme vystoupit.
Napište, jak ten boj s klimatem má EU dělat lépe a radostněji.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.11.2021 09:27
Na mě text působí jako převolební leták a zároveň jako reklama na vlastní firmu. Návrh řešení samozřejmě žádné.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.11.2021 09:38
Je mi pořád záhadou, kdo by tu dekarboniazci měl dělat, když ne ČEZ a uhelné firmy?
Jedním z opravdu velkých problémů je dekarbonizace teplárenství. Na to se mimo jiné Modernizační fond zaměřuje. Teplárny opravdu nevlastní nějaká komunitní centra nebo jednotlivci.

Dále dekarbonizace výroby el. energie. Do roku 2030 zase tolik času není. Ukažte mi jednotlivce nebo komunitní centrum, které by chtělo stavět nějaký větrný park...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 10:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dekarbonizace uhelné firmy může nastat jedině jejím útlumem. To je možné udělat až po vytvoření její náhrady.

Dekarbonizace teplárenství by měla mít podobný scénář. Začít domy pořádně zateplovat, nainstalovat do nich tepelná čerpadla potřebného výkonu a odpojit se od teplárenské sítě. Takto to asi ale Modernizační fond nezamýšlí a hodlá nalít obrovské peníze do nesmyslné resustitace tepláren odsouzených k blízké smrti.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.11.2021 11:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Bohužel je obrovské množství domů, které zateplit je ekonomický nesmysl, jedině zbourat a postavit v pasivním standardu, v dohledné době se od uhlí reálně odtrhnout nemůže nikdo na světě, proto si myslím , že modernizace má smysl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 15:04 Reaguje na Milan Dostál
Tam kde to nelze zateplit ani zbourat tak dát větší TČ.

Co je to modernizece tepláren???? Z čeho budou to teplo udržitelně vyrábět? Jediná šance jsou malé jaderné reaktory. Na to si ale ještě musíme počkat a nevyšilovat s modernizací.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.11.2021 11:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Teplárenství není pouze o vytápění budov.
Na zateplování budov a na změnu vytápění budov byly a jsou jiné dotační programy.
Rozpadem teplárenství se zvýší emisní zátěž.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.11.2021 12:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dotační programy jsou, ale vemte si např. dům někde na vsi ze 60tých let, ty lidi jsou v pasti i s dotacema.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.11.2021 13:10 Reaguje na Milan Dostál
Souhlasím.
Ono totiž nelze v jednoduchosti říct, zateplíme budovy, nainstalujeme tepelná čerpadla a potom nepotřebujeme teplárenství.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 15:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zkuste problém obrátit. Z čeho mají teplárny brát bezemisní teplo? A pak špekulujte dál.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 16:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
O čem je tedy teplárenství než hlavně o dodávkách tepla pro budovy. A když potřebu tepla snížíte na 1/3 relativně hodně tepla zůstane v zemi. Efektivita teplárny půjde na ústa.

"Rozpadem teplárenství se zvýší emisní zátěž." Jak jste na to přišel?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.11.2021 20:38 Reaguje na Jiří Svoboda
Taktéž jsou dodavateli různých médií např. pro průmyslové účely.

Když se bavíme o stejném palivu, tak rozhodně emisní zatížení z centrálního zdroje budou nižší než z adekvátního výkonu v lokálních zdrojích.
Pokud vaše tepelné čerpadlo bude provozováno z nedekarbonizované elektřiny, bude emisní zatížení větší než produkty z dekarbonizované teplárny.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 22:41 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ale těmito úvahami se nedostáváme k řešení.

Zapomněl jste možná započíst ztráty v rozvodech a jejich provozně/investiční náklady. Neříkejte mi, že lokální kondenzeční plynový kotel bude méně účinný než centrální plynová výtopna.

Chápu že teplárna je kogenerační a tam lze získat. Ekonomika bude drsně závislá na velikosti spotřeby a ta půjde s pořádným zateplením radikálně dolů.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:07 Reaguje na Jiří Svoboda
80 Procent domu je zateplení v posledních 15 letech, a ty domy se kvůli tomu zadluzily. Takže jsou zateplené pořádně. Takže co dál????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 14:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Pro nahrazení uhelné elektrárny s výkonem 500MW byste musel pokrýt fv panely vytěžený protor o ploše 20km2.
Jenom důl Bílina má plochu asi 18km2 a kolik takových u nás máme?? K tomu akumulaci do vodíku.
Až tohle pojede ve velkém, můžeme odstavovat uhláky naprosto v klidu.
A proč to nejede?? Eu by to z velké části zaplatila.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2021 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo? Z velké části? Umíte počítat?

Produkci elektřiny bude třeba ztrojnásobit, ne pouze nahrazovat uhelné elektrárny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 16:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Unie uvolňuje na zelené a pocovidové oživení nepředstavitelné bilióny. Proč toho nevyužít?
Pokud je potřeba mohutně posilovat produkci elektřiny, tak tohle je cesta. se kterou můžeme začít klidně už zítra.
Uhlí končí a jádro je "legenda na úrovni blanických rytířů".

Napište vlastní názor.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.11.2021 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Dovedu si představit mnohem lepší využití toho prostoru, jezero, les, louka, všechno dohromady. Fv na strechy budov a hal. Řeší se to pořád dokola, náhradu uhlí nemáme a asi ještě dlouho mít nebudeme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 16:56 Reaguje na Milan Dostál
Potřebujete nahradit třeba 30 TWh elektřiny ročně.
Ani louka, ani jezero, ani les vám ji nevyrobí.
Haly, budovy, odstavně plochy atd. beru taky všema deseti. Ale tu kapacitu a hlavně rychlost stavby prostě nemají.

Pokud nenajdeme náhradu za uhlí, s energetikou končíme. Emisní povolenku za 300 eur nezaplatí nikdo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2021 17:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je to vlastně emisní povolenka ?

Cenný papír jako třeba akcie ?

Ani náhodou , bruselský pseudoderivát u kterého se pravidla mění podle nálady EK.
Jednou je jich moc,pak zase málo.
Jednou se emitují grátis, potom se zase stahují z trhu ,když dosáhly nesmyslných hodnot.
Každý bankéř vám řekne, že smrdí už od pohledu, a tyto paperbacky mávají s cenami energií napříč Evropou.
Tohle kouzlo indiánského náčelníka se prostě nepovedlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.11.2021 18:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je pokuta, neboli daň.
Je v podstatě úplně fuk, jak s tím šermujete, ale faktem je, že půjde pořád nahoru a cílem je zlikvidovat uhláky, což se velmi daří.
Neschopní ropáci prostě mají smůlu, to se vědelo předem a kvůli tomu to bylo celé vymyšlené.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.11.2021 18:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Proto se předpokládá celosvětově nárůst těžby o 2.5% do roku 2025, proti loňsku v EU nárůst letos o 3,5%.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

29.11.2021 20:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokuta, neboli daň se v normálním tržním prostředí nechová jako cena emisní povolenky.

Tak to jste na omylu, opět. Pokud bude po elektřině z uhelných elektráren poptávka, pak jí žádná cena emisní povolenky neohrozí.
To je realita.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 09:20 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jenom tu elektřinu zdraží, takže OZE nebude nutno dotovat a inestoři do toho dají gigantické prostředky.
Němčouři plánují asi 80% el. z OZE někdy koncem dekády.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.11.2021 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že se vrátíme k počátku. Emisní povolenky nelikvidují uhláky.
Že nebude nutné dotovat OZE je pouze vaše domněnka.
Ano, nová vláda v Německu plánuje navýšení cíle na 80%. To je ovšem zatím pouze politický plán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 13:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zatím mají z OZE asi polovinu roční spotřeby a staví se tam mohutně další zdroje.
Čím vyšší bude cena z uhláků, tím víc budou lidé investovat do OZE. To je fakt tak složitý??
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.11.2021 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Věnujte se tématu vlákna a nekličkujte sem a tam.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 18:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
To vlákno je o OZE a jejích výkonech. blíž k tématu být nemužu, takže nevím, proč pořád prskáte.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.11.2021 19:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak si ještě jednou to celé vlákno přečtěte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 21:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy jste dobrý opruzér, skoro jak pan Novák.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:17 Reaguje na Pavel Hanzl
LZETE.
Odpovědět
li

30.11.2021 20:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Němčouři toho už plánovali-třeba tisíciletou říši.A jak to dopadlo víme
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 21:06 Reaguje na
Taky plánovali do roku 2020 skoro podíl OZE na spotřebě elektřiny. Splnili to v roce 2019.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

1.12.2021 08:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak mi prosím vysvětlete, proč tedy narůstá těžba uhlí v SRN a plánuje se nárůst i nadále, Rakousko dováží 40% energie pravděpodobně převážně ze SRN, a chystá se vypnutí JE, pokud je opravdu vypnou už je půjde spustit dost těžko. Vy plánujete vodík, ale ten je zatím spíše teorie. Co když to nebude plně funkční ani za 10 ani třeba 15let? Plyn je z dovozu a CO2 má skoro jako uhlí. Místo přírody větrníky a fv panely? Hlavně nepište ,že je to věc Němců, pokud tedy chápete EU jako společnou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.12.2021 20:20 Reaguje na Milan Dostál
Myslím si, že evropští energetici o tom ví více, než my všichni tady dohromady.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo je to hen ten onyyy evropský energetik????? Já se stovkou kámošů produkoval víc energie, než všechny OZE v Německu dohromady.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepravda, může se udělat časově klouzání cena, popřípadě pokuty za nedodanou energii. Třeba v zimě a v noci. MAS FVE????Nedodává, kdy je potřeba, pokuta. Další, když se třeba zestonasobi daně z nezemedelskych pozemku, tak si ty FV můžete také nabourat někam.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Až budou do Bruselu přicházet poštou očička A prstíky bruselskych spratecku, budou ceny těch povolenek záporné.
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Emisní povolenkami může stan nula, když se přestanou platit, tak se budete akorát moci vzteknout, ale nic s tím neuděláte.
Odpovědět
VS

Va Shek

30.11.2021 06:54
Klasická diskuse pod články na "eko" webu.

Článek o špatném nastavení českých zákonů a v diskusi kritika EU..

Existuje nějaký reálný plán energetiky v ČR? Tím bych začal než křičet jak jsou všichni špatní..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.11.2021 09:23 Reaguje na Va Shek
Jistě, existuje energetická koncepce z roku 2015, kde se počítá s muhehehheheeee s více jak 50% jádrem!!! Od té doby nikdo neudělal ani ťok, ani tendr na JED (EDU) není vypsaný.
Jsou tam zmíněny nějaké OZE jen letmo, vůbec (nebo jen minimálně) se nepočítá s diverzifikací zdrojů atd.
A teď nastane mlata, pan Novák si na mě zase zgustne.
Koho by taky péroval, kdybych sem nepsal já??
Odpovědět
DV

DV

6.12.2021 21:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nejste moc silný v počtech, Že???? Ten podíl se přeci může zvyšovat tím, že se budou bez náhrady odstavivat ty zdroje ostatní. Když se odstavi veškeré uhlí, rozmlati se všechny FVE, a rozbouraji vodní elektrárny, bude ten podíl jádra 100 procent, a nemusí se hnout ani prstem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist