Pavel Franc: Příliš hlučná komunikace, aneb zase ti aktivisti
23.9.2024
Ilustrační snímek dálnice D1.
Koncem srpna Frank Bold Advokáti uspěli u Krajského soudu v Brně, když zastupovali obec Troubsko a městskou část Brno - Bosonohy ve sporu o nadměrný hluk z dálnice D1 a silnice II/602, kterými obyvatelé těchto obcí trpí. Pro představu - hluk pro ně je tak intenzivní jako kdyby váš soused neustále vrtal do zdi.
Kdyby se úřad, tady konkrétně Krajská hygienická stanice, chovala tak jak jí zákon ukládá, přikročila by k naprosto realistickým nápravám – v případě Troubska a Bosonoh k vybudování efektivnějších protihlukových zábran, či ve vybraných úsecích k omezení rychlosti tak, jak to známe třeba z Německa. Nikdo neříká „zastavme provoz na dálnici“, naopak říkáme za naše klienty „jednejte v souladu se zákonem, využijte své kompetence a zaveďte realistická technická opatření, která nám pomohou, ale neomezí ani obecný zájem (kvalitní dopravní infrastruktura)“.
Oč vlastně v tomto sporu jde? A co je na něm skutečně nejvíce alarmující?
Jednoduše o selhání právního státu a jeho institucí. Těch, které mají vykládat legislativu a vydávat správní rozhodnutí v souladu s ní. To se v případě Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje nestalo. Postupovala nezákonně, když ani po podání podnětu k řešení nadměrného hluku z obou komunikací nezahájila správní řízení, směřující k omezení hlučnosti.
A to je, co mě osobně v Česku vadí a co často stojí za naší českou velkou neefektivitou.
Kdyby totiž úřady vždy dodržovaly, co jim ukládá legislativa, a nehledaly pohodlná řešení, nebo se nezbavovaly odpovědnosti, vypadala by spousta věcí u nás jinak – například v dopravním kontextu bychom už dávno nenadávali (oprávněně) při každé letní cestě na jih Evropy v kolonách u Mikulova na neexistující propojení na rakouskou dálnici, nebo v opačném směru při cestách na Svitavy, či jako obyvatelé průjezdních a okolních obcí na negativní vlivy proudících aut a kamionů. Stačilo by efektivně a ohleduplně hledat řešení a ne se snažit velkopansky prosazovat nesmyslná a neefektivní řešení.
Máme pobočku v Polsku a tak z vlastní zkušenosti mohu říct, že u našich severních sousedů je běžné, že pokud se instituce nechovají, jak jim právní stát ukládá a soud tuto skutečnost potvrdí, není téměř myslitelné, že takové rozhodnutí nerespektují. Všimli jste si? V Polsku se za posledních 10 let dopravní infrastruktura výrazně zlepšila. Nám v tomto srovnání ujel vlak.
To nejsou dva nezávislé jevy, to jsou jen dva projevy téhož – pokud máte fungující instituce a lidi, pak soudy jsou připraveny trestat nezodpovědná a nelegální rozhodnutí úřadů a úřady jsou zvyklé jednat rychleji a efektivněji než u nás.
reklama
Pavel FrancAutor je advokát a ředitel expertní skupiny Frank Bold, kde zodpovídá také za její obsahovou náplň, strategii a rozvoj.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Není přece problém vybudovat/dobudovat protihlukové stěny různé podoba, ale potom nesmí mnozí brečet/řvát nad tím, kolik stojí 1km dálnice.
Nebo se ty stěny, budou platit jakých peněz, no !
Odpovědět
No ono je to trochu jinak. Dálnice je tam snad 50 (nebo víc?) let. A protihlukové stěny stojí, ale za těch 50 let se vybudovaly kolem nejen sklady, ale zejména nové rodinné domky!!! které si teď (jako objev - po 50 letech) stěžují na hluk. Chyba státu je povolení výstavby rodinných domků u dálnice. Určitě před povolením se slibovalo, že hluk jim nebude vadit. To je jako si někdo postaví na vesnici vilu a pak si stěžuje na řvoucí kohouty a smrad z kravína.
Odpovědět
Já bych, být státem, vymáhal škody po stavebních úřadech. Kdoví, zda to tehdy nebyli ti z Troubska a z Bosonoh.
Odpovědět
A co teprve kolem pražského okruhu, tam je veselo, že !
Odpovědět
No, ono je to většinou trochu jinak ... existují zákonem stanovené hlukové limity, které se ne až tak úplně dodržují (třeba proto, že dřív se na to nebral až takový zřetel) a nic se neděje. Dokud do toho někdo nehodí vidle s požadavkem, aby se limity stanovené zákonem dodržovaly.
A zcela upřímně ... těžko mu to mít za zlé, bez ohledu na to, co jej k tomu motivuje. Stát by měl být vždy tím prvním, kdo bude respektovat platnou právní úpravu. Buď tím, že učiní opatření, v jejich důsledku bude dosaženo s touto souladu, nebo pokud má pocit že to nejde/nemá cenu, tak ať ty zákony změní.
Stav kdy by mělo něco platit, ale prostě se na to dlabe je jednoduše špatně, to sorry jako.
Odpovědět
Zcela upřímě. Neměli být stavební úřadi ohleduplní a tu výstavbu povolit.
Odpovědět
To je jak o jeziňkách. Ouřade, jen dva prstíčky .... A pak nasadíme Frank Bold. U nás byl kravál z přivaděče. Pak chtěli postavit Bauhaus, proti čemuž byl obrovský ekologický protest a soudy. Po postavení u nás hluk ztichl. Já jsem s Bauhausem spokojen.
Odpovědět
Máte pravdu, stačí se podívat na leteckou mapu na Seznamu z r 2003 a současnou a vidíte jak se na pozemcích směrem k dálnici postupně stavělo.Nechápu takové stavebníky a na jejich stížnosti bych nebral zřetel.Ovšem rozhodnutí českých soudů jsou zajímavá - viz rozsudek Nejvyššího soudu, že město Vsetín musí zaplatit Cikánům přestěhovaných z vybydleného pavlačáku do jiných prostor odškodné "za psychickou újmu způsobenou přestěhováním".Před cca 15 lety se otevíral obchvat kolem města Třemošná severně od Plzně(výpadovka na Most původně procházela středem města), ve stejné době začali stavět pošetilí lidé RD cca 50m od stavby frekventovaného obchvatu.Po otevření obchvatu majitele cca 20-ti RD dosáhli uzavření obchvatu a návrat dopravy na průtah městem, obchvat byl uzavřen asi 3dny a obyvatelé Třemošné si nátlakem na obyvatele těch 20ti RD a na představitele kraje vynutili otevření obchvatu(prakticky zablokovali průjezd městem).Na tom je zajímavé to, jak 20 majitelů, kteří si způsobili problémy svojí blbostí znepříjemní život 5000 lidí ve městě a soud jim to posvětí.Soudci by měli mít víc odvahy soudit "spravedlivě" a umět pojmenovat základ problému(blbost nebo vyčůranost stavebníků).
Odpovědět
V tom je problém - že u nás se nesoudí podle DUCHU zákona, nýbrž podle LITERY zákona.
Nikdo tudíž nezkoumá (a ani nemůže zkoumat), do jaké míry si ti majitelé RD zavinili svou situaci sami. Holt poblíž dálnice asi byly stavební parcely snadno k mání a za lacino...
Teď když domky stojí, vztahují se na ně stejná pravidla jako kdyby to bylo naopak. Jako kdyby domky stály odedávna, bylo kolem nich ticho - a hlučící dálnici jim k nim někdo postavil včera.
Soudci by měli mít odvahu řídit se víc zdravým rozumem a logikou. Tam, kde lpění na suchém znění zákona vede k nesmyslům, dát přednost SPRAVEDLNOSTI, nikoliv právu. Což jak víme není totéž.
Ty protihlukové zábrany, které tam nakonec asi vyrostou, by si měli majitelé RD postavit za své - a přispět by jim na to měli úředníci příslušného stavebního úřadu.
Odpovědět
Ty protihlukové zábrany tam jsou. A před několika lety byly opraveny a navýšeny. Samozřejmě máte pravdu se spravedlností.
Odpovědět
V Boséch nohách a ani v Tróbsku nésó vlci, tak na ně óřad i ekologisti seró. Držím jím palce, protože tam mám bráchu s děckama.
Odpovědět
Náplava z Bohunic. Druhý brácha je v Bystrci, a já v Táboře.
Odpovědět
Co bylo dřív - "trpící obyvatelé" nebo dálnice?
Protože přistěhovat se k dálnici a pak si stěžovat na hluk a chtít "opatření", to je poněkud chucpe.
Odpovědět
|
|