https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavel-franc-esg-jako-dalsi-papirovani-naopak-benefit-pro-firmy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Franc: ESG jako další papírování? Naopak benefit pro firmy

3.9.2022
Otázku, zda evropské směrnice, které řeší povinnost takzvaného ESG reportování pro firmy, nepovedou pouze k dalšímu papírování, si v minulých měsících a letech kladla řada lidí. Dění ve světě doprovázené růstem cen energií a dalších zdrojů však jasně ukazuje, že pouze administrativní podoba reportingů by byla prohra pro všechny. Firmy totiž skutečně budou muset začít více využívat inovace a snažit se uspořit na zdrojích energií a materiálů. Sběr a reportování dat o udržitelnosti jim v tom má pomoci.
 
V souvislosti s válkou na Ukrajině, energetickou krizí i nabíhající ESG legislativou jsou jedním z aktuálních témat obnovitelné zdroje energie. Důraz na efektivitu a na úspory energií bude navíc čím dál větší, protože Evropa je kontinent, který nemá dostatek konvenčních zdrojů.

Právě ceny energie, ale i materiálů nám ukazují, že to, co se dříve politicky zpochybňovalo, se skutečně začíná dít. Nízké ceny z dřívějška jsou iluzorní, protože vycházely ze situace, kdy jsme využívali ve velkém měřítku fosilní zdroje a současně vznikaly obnovitelné zdroje poháněné mnoha dotačními příležitostmi. Proto bylo na trhu velké množství laciné energie. Tato doba se už ale vracet nebude.

Reportingem k financím a vyšší konkurenceschopnosti

Aktuálně dopadá takzvaná ESG legislativa zhruba na 30 největších firem v České republice. Ty musí plnit nefinanční reporting už od roku 2018. Od 1. ledna 2024 se pak přidá další evropská směrnice Corporate Sustainability Reporting (CSRD), která se už bude vztahovat na asi tisícovku velkých firem - zákonné požadavky se týkají společností, které splňují alespoň dvě ze tří kritérií: čistý obrat minimálně 1 miliarda korun, více než 250 zaměstnanců, aktiva v rozvaze vyšší než 500 milionů korun.

Přeneseně se může dotknout i malých firem, které jsou součástí subdodavatelských řetězců. Jiných menších podniků se ještě dlouho přímo nedotkne, mohou však narazit na požadavek po datech v souvislosti s úvěrem od bank. To bude ale záviset na tom, jak moc bude banky kontrolovat Evropská komise a národní regulátoři, jako je Česká národní banka.

Dnes se reportingu typicky věnují větší firmy, investiční fondy a developeři. Ti všichni a zejména poslední jmenovaní totiž musí uvažovat v dlouhodobém měřítku, jejich projekty většinou trvají skoro dekádu, takže jsou daleko víc připraveni vývoj sledovat. Vnímají to velice citlivě a připravují se.

Developeři jsou ESG reportingům víc otevřeni také proto, že už nyní (například při výstavbě kancelářských budov) je poptávka zákazníků po certifikacích udržitelnosti LEED a BREEAM. Pokud střední a malé firmy také zjistí, že je od spotřebitelů poptávka tímto směrem, začnou mít o certifikace a další záležitosti větší zájem. Průzkumy veřejného mínění navíc uvádí, že přes 60 % českých zákazníků je ochotných si připlatit za produkt, který je šetrnější k životnímu prostředí.

Během letošního a nadcházejícího roku tedy čeká firmy především v souvislosti s ESG legislativou mnoho změn. A ačkoliv na malé a střední podniky zatím přímo nedopadne, mohou začít zjišťovat, že je pro ně zpracování ESG reportingů výhodnější, a to z hlediska přístupu k financím i s ohledem na vyšší konkurenceschopnost. Do budoucna budou mít vyšší šanci na získání úvěrů od banky, která se bude firem ptát například to, jaký mají program na snižování své uhlíkové stopy. Firmy, které budou chtít vydat dluhopis, zase zjistí, že je o hodně výhodnější ho vydat v zeleném standardu.

Zkrátka a dobře, kvalitní ESG reporting a s tím související management může rozhodovat o tom, kde bude v příštím období úspěšný a kdo ne. Mimo jiné o tom bude řeč na konferenci Bold Future s podtitulem Udržitelností k efektivnímu byznysu, která se koná 25. října v Praze.


reklama

 
foto - Franc Pavel
Pavel Franc
Autor je advokát a ředitel expertní skupiny Frank Bold, kde zodpovídá také za její obsahovou náplň, strategii a rozvoj.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

3.9.2022 08:21
nejdříve musíme všichni spotřebovávat méně....není možné žít společensky zodpovědně a rabovat všude kolem sebe. Společenská zodpovědnost je i zodpovědnost za život a živočichy kolem nás. Jenže to má takový háček, nejdříve musíme přežít....a pokud vím, lidi se auty neživý ale potravinami, těmi potravinami, které získáváme z přírody. Jen jsme to získávání potravin vylepšili na tolik, že už je vyčerpaná a to je to, co zažíváme dnes. VYČERPANOST ZDROJŮ. Lidi si musí především uvědomit, že nejbližší pomocnou ruku najdou na konci své paže a spoléhat na sebe a schopnosti porozumět přírodním a přirozeným procesům. VRÁTIT SE ZASE NA STROMY V NAŠEM PŘEBUJELÉM SVĚTĚ SPOTŘEBY není tak špatné.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.9.2022 08:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
neživí...
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.9.2022 13:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Neživíme se auty, jenže bez individuální mobility naše společnost nedokáže fungovat.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.9.2022 16:21 Reaguje na Viktor Šedivý
dnes mají auta i ti, co jim pět dní v týdnu stojí na parkovišti před barákem, tak mi řekněte, na co je potřebují?
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.9.2022 17:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Že vás štve něčí zaparkované auto nemění nic na tom, že zrušení možnosti individuální dopravy znamená likvidaci ekonomiky. Dnes už nepracuje většina obyvatel na poli za vsí, v dílně dole v domě nebo v nedaleké továrně jako před stopadesáti lety.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

4.9.2022 10:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Na ježdění jednou za pět dní. 15km na nádraží amortizované auto je MNOHEM levnější, než taxík. A při srovnatelné spotřebě najede polovinu kilometrů.
Odpovědět
ig

4.9.2022 11:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Na ježdění jeden den v týdnu.
Odpovědět
ig

4.9.2022 11:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Na stromy se nelze vrátit, není dost stromů.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2022 09:14
Bruselský úředník objevil, že soukromé společnosti by mohly víc vydělávat, kdyby víc svých peněz investovaly do papírování, na což tyto soukromé společnosti samy nebyly schopné přijít, proto jim to musel bruselský úředník nařídit. A Frank Bold, který se čistě náhodou mj. vykazováním ESG reportů živí, o tom napsal článek, který není reklamním sdělením. Mám to správně?
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.9.2022 09:24 Reaguje na Emil Novák
Správně. A vyšší efektivity budou ty firmy dosahovat díky moudrému systému reportingů, certifikací, ...


Mám obavy, že už je to v háji. Počty lidí, kteří se nedokážou živit prací ale už jen parazitují, jsou tak vysoké, že se jim daří určovat pravidla. Takže je otázkou už jen pár let, než hostitel chcípne.

Je mi dost líto mých vnoučat. Zanedlouho nastanou v Evropě časy, které budou nepochybně zajímavé, ovšem jen pro externího pozorovatele, moc k životu to nebude.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.9.2022 10:15 Reaguje na Viktor Šedivý
Přesně tak. Počet parazitů na tvůrčí práci se neustále
zvětšuje a tak ti tvůrčí lidé musejí dělat intenzivněji
a snižovat náklady u sebe, aby uživili ta kvanta parazitů.
Efektivita tak klesá a konkurenceschopnost jde do kytek.
Představa, že toto je funkční model společnosti je mylná
a rovněž tak představa těch parazitů o nepostradatelnosti.
Dojde-li na lámání chleba, tak jde parazit stranou a o
chléb se podělí pouze ti, kteří se na jeho produkci sami
podíleli. Dosud je systém nastaven tak, že producent pouze
přežívá a parazit se přecpává z cizího. Jednou nastane ale
doba, kdy producent řekne dost, mi stačí co produkuji pro
sebe a parazita nechám vyhladovět. Pravou hodnotou je zboží
a nikoliv certifikát a hromada lejster. To je pouze uměle
navýšení hodnoty zboží o vícenáklady. Bohužel západní
společnost se zhlédla v tomto modelu, kdy hrají parazité
prim a producenti až druhé housle. Proto je efektivita
mizerná a nekonkurenceschopná jiným modelům hospodářství.
Po zdražení poslední konkurenční výhody(energie) snad
dojde i na přehodnocení tohoto modelu a nebo ke krachu
celé ekonomiky. Ono uživit armádu příživníků nezvládne
hrstka mizerně placených pracujících při vysokých
nákladech na práci tváří v tvář efektivní konkurenci.
Mejdan ouřadové končí, tak se ještě pobavte, dokud to
křečovitě přežívá, protože lejster se nenajíte, ale
maximálně si s nimi můžete vytřít pozadí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.9.2022 10:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Mejdan bohužel nekončí.
Začíná závěrečná fáze, kdy už půjde opravdu jen o to, kdo dnes urve víc z rozpadající se ekonomiky. Co bude zítra, kdo ví.

A zbyde tu dost dluhů na to, aby tahle část světa několik dalších generací byla jen odstrašujícím příkladem.
Odpovědět
Pe

Petr

4.9.2022 07:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Že s nadprodukcí roste i neproduktivní část společnosti je celkem logické - k zajištění veškerých potřeb civilizace je zapotřebí stále méně lidí.
Pokud říkáte, že pravou hodnotou je zboží a chcete, aby nevýrobní, neproduktivní část společnosti přešla do výrobní a produktivní, pak také musíte říct co by měli vyrábět a produkovat, a taky kdo a proč by to měl kupovat, když už teď drancujeme přírodu na maximum a nadvýroba je tak velká, že obchody přetékají výrobky?

A s tím souvisí i první příspěvek v diskuzi:
"nejdříve musíme všichni spotřebovávat méně....není možné žít společensky zodpovědně a rabovat všude kolem sebe. Společenská zodpovědnost je i zodpovědnost za život a živočichy kolem nás."
S tím musím souhlasit, jen nechápu jak toho někdo chce docílit, když ekonomika nejen státu, ale celého světa je založená na výrobě a spotřebě?
Civilizace se zacyklila do stále větší výroby a spotřeby, čímž si zároveň likviduje životní prostředí kolem sebe. Všichni vidí, že to takhle nejde, ale nikdo neví jak to zastavit, nebo dokonce i jen omezit. Přesto ne neustále ozývají hlasy jako váš, o potřebě vyrábět, o potřebě konkurenceschopnosti, nebo dokonce o potřebě podpořit klesající porodnost.
Odpovědět
Pe

Petr

4.9.2022 07:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Konkurenceschopnost je v podstatě jen soutěž kdo toho vyrobí víc a levněji, a rychleji to dokáže někomu prodat.
A já se musím zeptat - to toho fakt máme málo? Vážně máte pocit, že musíme vyrábět ještě víc, levněji a rychleji?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.9.2022 09:20 Reaguje na Petr
Víte, co práce čeká na pracovité lidi? Téměř vše,
co dovážíme je vyrobitelné i tady a dováží se
pouze proto, že tu nejsou pracovité ruce a že
uměle nastavená směnná hodnota zboží ten dovoz
dělá výhodným. Všeho ale do času, protože ona
ta směnná hodnota , klesá díky výhodě levných
energií, jako poslední výhody, kterou průmysl v
EU měl. Nyní rostou enormně výrobní náklady a
dosud prodejné zboží je už nekonkurenceschopným
pouze díky výrobním nákladům, které máme vysoké.
Proto krachují sklárny a dovážíme z Asie už i
obalové sklo, dovážíme i ty solární panely a komponenty VE. Dovážíme kdejaký prd vyrobitelný
i tady a poměrně snadno, ale schází ty ruce, co
zahálejí v kancelářích při vyplňování zbytečných
lejster. To není pokrok, ale krok zpět, kdy se
živí stále více lidí něčím, co žádné hodnoty
nevytváří, ale pouze se na tom přiživuje. Poměr
mezi pracujícími a ouřady se neustále snižuje
na straně pracujících a narůstá počet těch, které
ta hrstka musí uživit. Před válkou u nás pracovala
v zemědělství třetina obyvatel a dnes 80 tisíc!
I tady by našli mnozí místo v zelinářství a nebo
ovocnářství. Chce to jenom odvahu a říznout do zbytečné administrativy na všech úrovních a nebo
ji přestat hodnotit lépe, než tu tvůrčí práci. Ale to je prozatím utopie, protože natentovat si do
vlastního hnízda nikdo nechce a raději to lejno
hodí přes jeho okraj na ty pod ním. Jó a ano
musíme vyrábět více, pokud chceme i dovážet za
to vyvezené zboží. Pokud budeme dovážet pouze
za natištěné peníze, tak nám brzo nikdo nic
neprodá.
Odpovědět
Pe

Petr

4.9.2022 09:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Nějak nerozumím. Navrhujete vše dovážené vyrábět tady, protože tady máme vyšší a stále rostoucí výrobní náklady? Tedy ještě zvýšit nadvýrobu a vyrábět dražší výrobky. Kdo je bude kupovat a proč, když stejných věcí máme plné obchody?
A se zemědělstvím podobně - když mnozí nově začnou něco pěstovat, jiní naopak ztratí odbyt a zkrachují a nebudou kupovat ty předražené výrobky, které navrhujete vyrábět.
Zjednodušeně: Když do nějakého uzavřeného systému chcete někoho přidat, někoho jiného z něj zase musíte vzít. A jste tam, kde jste byl - co s těmi nadbytečnými budete dělat?
Odpovědět
Pe

Petr

4.9.2022 10:05 Reaguje na Břetislav Machaček
V podstatě navrhujete být výrobně soběstační. Ale to při současné obří produktivitě a nákladech nelze.
Když veškeré potřeby civilizace zajistí určitý počet dělníků, nemůžete počet dělníků jednoduše zdvojnásobit. Tím byste zdvojnásobil výrobu, polovina výroby by byla neprodejná a celý systém by se okamžitě zhroutil.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.9.2022 20:37 Reaguje na Petr
Zelenina hnije na poli-nejsou brigádnici.
Automobilky nejsou bez cizinců schopné
fungovat. Na jatkách se bez Mongolců už
neobejdou. Na stavbách bez Ukrajinců a mám jmenovat dál, kde mohou pracovat ti, co se nudí v práci a píšou v pracovní
době i sem? Scházejí svářeči, zedníci,
lesní dělníci atd. Pořád málo volných
pracovních míst? A co tak úklid okolí
cest, třídění a recyklace odpadů, pořád
nic, kde je práce plno a lidí málo?
Jinak ten systém se hroutí, ale taky
proto, že na práci se navážejí cizinci
a našinci se flákají v kancelářích.
Kdyby je měl platit soukromník, tak
si sakra rozmyslí, kolik jich tam musí
nutně mít a nebýt zbytečného papírování,
tak by jich propustil ještě více. Asi
jsem vám šlápl na kuří oko, že tak
bráníte zbytečné papírování, které se
stalo novým zaměstnáním. Kvůli lejstrům
vymyslíme úřad a ten úřad vymyslí nová lejstra. No a na ta nová lejstra je
třeba přijmout nové ouřady. Zkuste se
podívat na statistiku, jak každoročně
přibývá kancelářských prostor a tudíž
i těch ouřadů. Je z toho začarovaný
kruh nekonkurenceschopné ekonomiky,
které dochází dech. Mejdan KONČÍ !!!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.9.2022 14:00
Jen škoda, že místní ekonomičtí odborníci nejsou v nějaké funkci. Kdyby tak bylo, ekonomika by letěla vzhůru. Opravdu veliká škoda, že si svůj um nechávají jen pro sebe a pro debilní blábolení v diskuzích. :D
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2022 15:38 Reaguje na Petr Eliáš
Právě že "místní ekonomičtí odborníci" vycházejí z předpokladu, že samy firmy dokáží svou ekonomiku svými rozhodnutími poslat vzhůru daleko s daleko větší pravděpodobností než bruselský úředník vymýšlením nových lejster. Kdyby ta lejstra skutečně mohla ekonomiku firem posunout vzhůru, firmy by lejstra zavedly už dávno i bez evropské směrnice. Pravděpodobnost že úředník vymyslí směrnici, která pošle ekonomiku firem vzhůru se limitně blíží nule.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

3.9.2022 22:26
Zajímalo by mě, zda pan Franc někdy pracoval ve fitmě?
Odpovědět
PJ

Pavel Januška

4.9.2022 05:41
Co je,prosím, ESG a mohl bych si takový reporting někde přečíst?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.9.2022 21:00 Reaguje na Pavel Januška
Také by mne zajímalo, co to ESG je, jak vypadá.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.9.2022 09:26
Na závěr dodám, že je krásně vidět, kdo papírování obhajuje. Jsou to právě
ti, které to živí a mají v práci čas psát i sem do Ekolistu. Jsou tak
"vytížení", že se v práci nudí, ale dělníci to určitě nejsou, protože
ti u pásu nemají čas se ani v klidu najíst. Potrefené husy se poznají
a zase zaútočí, protože co jim taky zbývá, než hájit svá teplá místečka,
kde mají čas na diskuse na kdejakých webech.
Odpovědět
Pe

Petr

4.9.2022 09:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejvíc toho píšete vy.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.9.2022 20:57 Reaguje na Petr
Souhlasím. Zvláště pokud je hlavním hlediskem celkový počet slov.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.9.2022 07:24 Reaguje na Majka Kletečková
Sranda je, že Macháček již 30 let sosá sociální systém a nedělá nic jiného, než že píše do diskuzí. :D Je to největší místní potrefená husa - vypelichaná a seschlá, ale kdáká nejvíc. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.9.2022 08:57 Reaguje na Petr Eliáš
Zajímalo by mne, proč si vymýšlíte ty lži o sosání sociálního systému. Evidentně vám došly argumenty a tak se hodí do krámu i lež a pomluva. Jste člověk
neschopný oponovat a tak se snižujete k podpásovým
lžím. Jinak obsáhlostí příspěvků se snažím vždy
polopaticky vysvětlit souvislosti, které třeba
jedné "slepici" unikají a umí pouze přitákat!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.9.2022 09:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Macháčku, zrovna ty něco vykládej o lžích a schopnosti oponovat. Mám udělat přehled tvých lží? Asi ne, co? :D

Mimochodem, kdysi jsi tu psal jak dlouho už sosáš důchod a ještě máš tu drzost nadávat někomu, kdo ti tu almužnu platí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.9.2022 09:02 Reaguje na Petr Eliáš
Já tu nikdy nepsal, jak dlouho něco sosám
a je to pouze výplod vaši bujné fantazie.
I kdyby, tak důchod není sosání, ale
zákonem určená odměna za celoživotní práci a existuje v každé alespoň trochu kulturní společnosti, kde si tak svých seniorů váží za jejich přínos pro tuto společnost. Vy máte jaké řešení? Dělat
až do smrti a nemohoucí a staré střílet?
A spořit na důchod? To je opravdu dnes
pouze výsměch, když vám z úspor každý rok
ukousne inflace a letos dokonce skoro 20%! To vám mohou úspory taky vydržet na 5 let a konec. Vám to ale přeji, aby
jste na vlastní kůži poznal, že pouze
průběžný důchodový systém s valorizací
je schopen zabránit chudobě seniorů.
Já být váš zaměstnavatel, tak se kouknu
co píšete v pracovní době a mažete ven,
samozřejmě pokud nejste zaměstnán jako
agent provokatér a agent ideolog. Já
vás ale tipuji jen na ideologa amatéra,
neboť profík by věděl o mé osobě vše.
Odpovědět
ig

4.9.2022 11:47
Ovšem, že je to nesmyslné papírování. Benefit je to jen pro různé parazitické expertní organizace, které to chtějí firmám "pomáhat řešit" :D :D :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.9.2022 14:51
Podle mnohých historiků a archeologů je nutnou podmínkou vzniku úspěšné říše vznik badministrativy. Nicméně trvalý nárůst byrokracie nakonec říši zničí. Přečtěte si Bárty: Sedm zákonů
Odpovědět
PJ

Pavel Januška

5.9.2022 05:42
Co přesně znamená ESG a je možné si nějaký ukázkový dokument přečíst?
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

5.9.2022 06:45
Takže firmy i spotřebitele budou na jedné straně drtit obrovské náklady na energie a vše s tím související a z druhé strany obdrží producenti od Bruselu dáreček v podobě nutného najmutí dalších ouřadů na vyplňování ideologických lejster aby jim banky mohli půjčit nebo se zůčastnit zakázek. Co takhle se vrátit k práci v zemědělství, lesnictví, vodohospodářství když v něm pracuje minimum obyvatel. Mám dojem, že tahle Unie je tak vzdálená realitě, že její reforma je zcela nemožná.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist