https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-styblo-jak-si-cesky-sedlak-udelal-z-hrabose-dojnou-kravu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Stýblo: Jak si český sedlák udělal z hraboše dojnou krávu

20.4.2026 | Petr Stýblo |
Hraboš polní je odvěkým nepřítelem českých sedláků, statkářů, později rovněž farmářů či agrobaronů. Škodí jim tím, že žere jejich úrodu. Proto se proti němu snaží bojovat a škody jím způsobené zmírňovat.
 
Tradičním způsobem boje na polích byla hluboká orba. V dobách, kdy ještě bývala zima zimou, kombinace orby a mrazů hraboše docela dobře eliminovala. Ta doba je pryč. Neoře se. Prý z důvodů zabránění vysychání půdy. No, nevim. V kypré půdě dešťová voda přece na povrchu nezůstává... S mrazy je to obecně špatné. Hraboši si tak naše současné zimy celkem užívají.

Na zmírnění škod fungoval a funguje biologický boj. Čím více je hrabošů, tím více je predátorů. A že jich hraboši mají hodně - kuny, lišky, lasice... dokonce i vlci; z ptačí říše pak jde desítky druhů. Když je dost hrabošů, zahnízdí u nás i druhy exotické, jako je třeba pustovka či pilich. Jenže naše zemědělská krajina není pro tyto predátory příliš pohostinná. Nemají, odkud by vyhlíželi kořist, nemají kde hnízdit, kam se schovat. Čím rozsáhlejší jsou polí lány, tím nedostupnější jsou hraboši pro své přirozené nepřátele. Však je také spočítáno, že čím větší a jednolitější je plocha pole či travního porostu, tím větších hustot na čtvereční metr hraboši dostihují.

Zdá se, že jedinou metodou, jak vyhubit hraboše v naší současné zemědělské krajině jsou jedy. Zdání ale klame. Hubit a vyhubit je totiž velký rozdíl. Přesto se nyní ministerstvo zemědělství prostřednictvím svého Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZUZ) snaží prosadit už nikoliv jen zvýšenou aplikaci jedů Stutox II a Ratron GV do (asi hraboších nebo spíš jakýchkoliv) děr (povoleno od 2. 4. 2026) nýbrž i aplikaci jedu Stutox II plošnou, tedy strojovým rozmetáním na povrch půdy (bude povolena pravděpodobně tento týden).

Tedy, chtěl bych teď být výrobcem Stutoxu. Vlastně nechtěl - o důvodech budu psát nyní.

Víte, že v loňském roce vyplatila státní ochrana přírody našim zemědělcům celkem 134 104 476 Kč za NEPOUŽÍVÁNÍ rodenticidů, tedy především jedu Stutox II!? Sedlákovi více méně stačilo nahlásit, že mu vznikly škody způsobené hrabošem, ale protože mu na pole létal (hraboše lovit) čáp bílý, NEMOHL APLIKOVAT do děr rodenticid (který by mu hraboše vybil, ale zároveň chráněného čápa otrávil). A proto požaduje po orgánu ochrany přírody náhradu vzniklé škody ve výši 10 000 Kč na hektar. Je to přece jeho vina, že mu škody vznikly. Na takovou kompenzaci prostě má nárok. Aniž by třeba zkusil tradiční orbu či třeba podpořil nějakými prvky (budky, berličky - více na https://www.zvirevnouzi.cz/ochrana-dravcu-a-sov/) biologický boj proti hrabošům.

Znovu zdůrazňuji - jelikož ÚKZUZ povolení k aplikaci jedů (do děr) vydal, ale nedošlo k ní z důvodů ochrany přírody, těch 134 milionů dostali sedláci z rozpočtu ministerstva životního prostředí nikoliv ministerstva zemědělství! Teď by bylo dobré srovnat rozpočty obou institucí, že? Nebudu nosit sovy do lesa. Faktem je, že těch 134 milionů v kapitole ochrany přírody citelně chybělo! Především na praktickou podporu biodiverzity, tedy péči o chráněné druhy a jejich biotopy, obnovy mokřadů, luk, záchranné stanice. Mimochodem, roční rozpočet provozu záchranných stanic Národní sítě, které pomohou více jak 40 000 divokým zvířatům v nouzi je 100 milionů Kč. Od státu vloni dostaly 26 milionů Kč, zbytek si sháněly samy. Také vám to přijde nesrovnatelné - 134 milionů sedlákům za nekonání x 26 milionů za tvrdou, obětavou a silně podhodnocenou práci?

Obávám se, že současným cílem ÚKZUZ potažmo Ministerstva zemědělství je vydáním benevolentního povolení plošné aplikace Stutox II především ještě efektivněji uplatnit již zaběhlý model systematického vysávání rozpočtu ochrany přírody ve prospěch těch našich neustále těžce zkoušených sedláků, statkářů, farmářů či agrobaronů. Můj odhad je, že půjde o čtvrt miliardy. Má MŽP letos čtvrt miliardy na rozdávání? Rozhodně to nic nenaznačuje. Pokud ÚKZUZ povolení tento týden vydá, bude je MŽP muset někde nalézt. Kompenzace za nic nedělání je totiž nároková.

Určitě se najdou i zemědělci, kteří to s bojem s hraboši prostřednictvím jedovatých granulí myslí vážně. Nakoupí je, nacpou do děr či, pokud dojde k nejhoršímu, rozmetají na pole. Pole označí cedulemi se zákazem vstupu přesně podle pokynů ÚKZUZ a podle stejných pokynů zajistí sběr mrtvol otrávených hrabošů (těch co nejsou v dírách, i když se tvrdí, že hraboši umřou v dírách?). Zákaz vstupu si přečtou pejskaři a budou se nebezpečí vyhýbat. Nepřečtou si jej toulající se kočky... no, to by mně, profesionálnímu ochránci přírody asi vadit nemělo. Ale vadí. Smrt udušením je fakt blbá smrt.

Nepřečtou si jej ani jiná zvířata, ale vzhledem k zákazu vstupu a příkazu pravidelného sběru mrtvol (hrabošů samozřejmě) se o jejich konci asi nikdo nedoví. Pokud přece jen dozví, půjde-li o chráněné zvíře, dostane sedlák pokutu, že si před aplikací nepožádal o výjimku z ochrany dle zákona o ochraně přírody a krajiny. Vědí zemědělci, že si o tuto výjimku pro takové případy musí předem požádat orgán ochrany přírody? Z povolení ÚKZUZ zřejmě ne. No, já být ten sedlák, spokojím se s desítkou za hektar a do manipulace s (i lidem) nebezpečnými jedy za tvrdých a nejasných podmínek prostě nejdu...

Český svaz ochránců přírody, Česká společnost ornitologická i mnohé další nejen ochranářské spolky (a co naši myslivci?) a všichni, kdo zavrhují výše popsané metody, nyní našim politikům ukážou, že fakt nejsou léta padesátá století minulého a že tu opravdu takové (sice možná tradiční, ale nefunkční) nebezpečné zemědělské postupy NECHCEME! Mluvte prosím o tom s našimi politiky! Pište jim! Podepisujte Petici proti trávení české krajiny zde: https://www.petice.com/petice_proti_traveni_ceske_krajiny


reklama

 
foto - Stýblo Petr
Petr Stýblo
Autor pracuje pro Český svaz ochránců přírody a je náčelníkem Pražské zvířecí záchranky.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

20.4.2026 09:28
Klasický ekoterorita. Zkritizoval, ale nenabídl řešení.
Odpovědět
Ra

Radek

20.4.2026 10:22
Pan Stýblo zase jede přesně podle toho co se mu hodí do karet , že . Naši myslivci jsou v poli každý den a pokud najdou usmrceného chráněného živočicha tak konají , k tomu nepotřebují ČSO která volá po spolupráci jen když se to hodí . Ona je to tvrdá každodenní práce , kterou myslivci dělají na rozdíl od pana Stýbla ve svém volném čase a za svoje finance .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.4.2026 15:37 Reaguje na Radek
Pan P. Stýblo nezklamal, a i spolu s ČSO se jednoznačně vyprofiloval proti myslivcům. U ekologisticko humanistických iniciativ tím opět získá body a ocenění. S ekologismem na věčné časy a nikdy jinak!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.4.2026 11:43
Pan Stýblo je katastrofa.
Jaké hubit.Hubí lidé jako p.Stýblo.Tzv.invazní organizmy.Škůdci v plodinách které pěstujeme pro svou obživu tlumíme.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.4.2026 11:57

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RJ

Robert Jirman

20.4.2026 11:58
100 % souhlas, tady to ale schytáte od staré gardy zuřivých bojovníků proti ekoterorismu s VŠŽ a takyzemědělců
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.4.2026 15:00
Jak si udělat "dojnou krávu" z ochrany přírody to je to oč tu běží. Že , pane Stýblo? Co tak nedělat se zaměstnánců záchranných stanic pomalu obětavé ubožáky co v potu krve zachraňují to poslední co v naši přírodě zůstalo, ale to co ve skutečnosti jsou. Tedy přičinlivé spolupachatele drancování přírody. Kolik z přírody zbytečně odebraných mláďat co potřebavali jediné, nechat je na pokoji, se nakonec dostanou do záchranných stanic? No a v záchraný stanicích si připíší čárku za dobře vykonanou práci. Samozřejmě většina predátorů funguje tak trochu se spožděním, že? No a proč nezmíníte jako význačného predátora divoké prase? Nepasuje to do krámu? A co by tedy měli podle vás ti vaši myslivci dělat? Oni snad navrhují použítí Stutoxu?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.4.2026 15:41 Reaguje na Jarek Schindler
Pane Schindler nebuďte nespravedlivý. Pan Stýblo se mimo jiné zajímá o osud všech " nevinných" predátorů včetně toulavých koček. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.4.2026 16:31 Reaguje na Michal Ukropec
S panem Schindlerem lze jenom souhlasit.Kočka domácí je celou věčnost zvíře domácí,a s člověkem koexistuje dobře.Samozřejmě ji ceníme jako predátora kolem obydlí žijících škodlivých hlodavců.Stovky let.
Odpovědět
Ra

Radek

20.4.2026 20:05 Reaguje na Emil Bernardy
Ano máte pravdu , také moc nerozumím co má pan Stýblo proti kočkám a k tomu ještě za dotací , podpory z veřejných peněz .
Odpovědět
AM

Anežka M

21.4.2026 14:10 Reaguje na Emil Bernardy
No však víte, kočka domácí je takový univerzální viník za všechno zlé co se v přírodě děje. Jako ne že by neměla svůj podíl na predaci, ale těch 95pct zavinění na vyhynutí toho či onoho druhu jde za člověkem (chemizace, ztráta úkrytu, změna klimatu, ale i architektonické pasti, srážky s auty a sklem), a kočka je taková ta poslední kapka. Nenávist, kterou na ni různé ekospolky směřují, je k tomu zcela neúměrná. O to více mě udivuje, že tytéž ekospolky nebo lidé navšeně vítají návrat kčky divoké do české přírody. To si snad myslí že kočka divoká ptáčky nežere, nebo co?

Celé mé dětství a dospívání jsme chovali slepice, brojlery a krůty, měli jsme krecht, sklep na zeleninu, já sama nyní zahradničím, zpracovávám a uchovávám výpěstky ze svých zahrad. Ve všech těchto činnostech je kočka naprosto nenahraditelným pomocníkem, ochrání zahradu, sklep i ořechy sušící se na půdě líp než jakékoliv pasti a jedy, a ještě k tomu člověku zlepšuje náladu a duševní pohodu svými lumpárnami a hravostí. Ano její množivost je problém, ale to lze dnes řešit kastrací, na kterou některé osvícené obce i přispívají.

Z mé zkušenosti - posuzuju podle jedinců, které nám úlovky nosily domů - jde tak o čtyři pět ptáčků ročně versus nižší stovky ulovených myší, hryzců i malých potkanů. To je za mě stále přijatelné a užitečnost převládá, ať si ornitologové pindají co chtějí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

22.4.2026 13:53 Reaguje na Anežka M
No, Těch ptáčků, co nevidíte, je daleko víc. Já pouštím kočky na den domů, aby nelovily.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

23.4.2026 07:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vždy padací dvířka a po domě "kočkodráha".Kočky loví,je to jejich přirozenost.Ráno v bytě myška,rejsek,ještěrka nebo peříčka,s tím nic nenaděláme.Těch hlodavců je samozřejmě nejvíce. Před snad čtyřmi roky jsme měli koťátko a to vyrostlo jen na přemnožených hraboších,chroupalo je mléčným chrupem.
Není to tak dlouho jsem si prohlížel v zahraniční literatuře,spíše zaoceánské možné operace , u koček amputace posledních článků prstu,s drápem,aby kočka neškrábala,přetnutí hlasivky,aby to neštěkalo....
Na jedné straně se upínáme k pochybné "přirozenosti" a jinde toto.
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

20.4.2026 15:34
Ani v článku o tlumení hlodavců pomocí jedů si pan Stýblo neodpustí dloubnout do myslivců.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.4.2026 15:41 Reaguje na Tomáš Pilík
Za to ho platí!
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

20.4.2026 23:11
Podepsala jsem petici.

Navržené opatření aplikovat plošně jed přímo ohrožuje přirozené nepřátele hrabošů a z dlouhodobého hlediska situaci s přemnoženými škůdci zhorší. Řešením problému s periodickým přemnožováním hrabošů není opakovaná aplikace prudkých jedů, ale rozmanitější struktura krajiny (více remízků, mezí, travnatých pásů, křovin) a maximální podpora výskytu přirozených predátorů (dravci, sovy, drobné šelmy).
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

21.4.2026 08:26 Reaguje na Majka Kletečková
Chodila jste někdy přírodou v době katastrofálního přemnožení hrabošů snad před třemi roky na Kladensku a jistě i jinde?Asi ne.Remízky,meze a jiné Vaše ikony byly jako ementál.Promiňte,ale o co jde asi znáte jen z doslechu.
A "Podepsala jsem petici."
Odpovědět
Ra

Radek

21.4.2026 08:28 Reaguje na Majka Kletečková
Hlavně šelmy a vrcholoví predátor Vlk vám tam chybí , ten jich sežere nejvíc a víte proč , protože je z nich největší
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

21.4.2026 12:39 Reaguje na Radek
Jo.Bezva.U lidic bude vlk slídit a lovit hraboše.Úpal v dubnu?
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

21.4.2026 10:05
jak by asi vypadal prodej pečiva na krámu, kde by bylo na štítku napsáno, vypěstováno na poli ošetřeném plošnou aplikací jedu Stutox. To by byly prodeje-) úplně vidím našelidi ve frontě
Odpovědět
Ra

Radek

21.4.2026 10:25 Reaguje na Robert Jirman
jak by asi vypadal prodej pečiva na krámu, kde by bylo na štítku napsáno, vypěstováno na poli ošetřeném plošnou aplikací jedu
Herbicidy -proti plevelům"

Fungicidy -proti houbovým chorobám
Insekticidy -proti hmyzu
Rodenticidy -proti hlodavcům

ty fronty našich lidí u pokladen v obchodech při placení jsou běžné
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.4.2026 15:18 Reaguje na Radek
Jistě, v boji proti predátorům jsme se posunuli od velkých a viditelným a nyní jsme už i u virů. Abychom jako silně přemnožený druh přežili.
Odpovědět
Ra

Radek

21.4.2026 15:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pouze jsem poukázal na několik druhů jedů co se běžně bez povšimnutí používají v zemědělství , nic víc .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

22.4.2026 13:52 Reaguje na Radek
No ba. Já to definoval z jiného úhlu. Neměli by chránit i ty viry??? Taky je to jaxi živé.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

21.4.2026 18:54
No celkem fičák - kolik má pan autor ha v aktivním režimu hospodaření?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist